شنبه , ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 27
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

طردشده‌های ابدی یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 11:36

طردشده‌های ابدی

«رضاخان برخی قسمت‌های فیلم فردوسی سپنتا را نپسندید و اثر توقیف شد. انگار در زندگی مشترک این دو حکیم، همذات‌پنداری غریبی صورت گرفته بود. ظاهراً جان‌نثاران پادشاه به او رسانده بودند که «چرا در فیلم، شاعر به شاه غزنوی تعظیم نمی‌کند؟!»»

آشفته بازاری که دوغ و دوشابش یکی شده شنبه 4 اردیبهشت 1400 18:48

آشفته بازاری که دوغ و دوشابش یکی شده

«از داریوش مهرجویی شنیدم که می‌گفت وفتی نقدهای ایرج کریمی را می‌خواند، همیشه چیزهای زیادی یاد می‌گرفت. تصور کنید! داریوش مهرجویی، با تمام آن ویژگی‌هایی که از او در آثار ماندگارش می‌شناسیم، چنین استفاده‌ای از نوشته‌های یک منتقد می‌کرده و حالا عرصه نقد چنان آشفته بازاری است که دوغ و دوشاب در آن یکی شده است.»

مراقب باشید، فیلم نشوید! چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 18:49

مراقب باشید، فیلم نشوید!

سازمان سینمایی طی سال‌های اخیر تماس‌های متعددی از جانب کسانی داشته که توسط کلاهبرداران مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند و با وعده حضور در پروژه‌های سینمایی و شبکه نمایش خانگی به‌عنوان بازیگر مبالغی از آنها دریافت شده است.

دستمزد 18 میلیارد تومانی گلزار / مگر سوپر لیگ اروپاست!؟ چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 00:00

دستمزد 18 میلیارد تومانی گلزار / مگر سوپر لیگ اروپاست!؟

محمدرضا گلزار برای اجرای برنامه «هفت خان» که از یک پلتفرم اینترنتی در حال پخش است دستمزد ۱۸ میلیارد تومانی دریافت کرده است. آن هم پیشاپیش!

دو مسیرِ درهم‌تنیده «قورباغه» سه شنبه 24 فروردین 1400 17:59

دو مسیرِ درهم‌تنیده «قورباغه»

هومن سیدی در «قورباغه» به درستی اصرار می‌کند که همه‌ چیز از کودکی و خانواده شکل می‌گیرد و در بزرگسالی، چون پیامد بذر نادرستی که کاشته شود، مسیری به سوی نابودی طی می‌کند.

نگاهی به كارنامه فردین/ سینمای عامه‌پسند در میانه شبه‌فیلم و سینمای اندیشه شنبه 21 فروردین 1400 00:00

نگاهی به كارنامه فردین/ سینمای عامه‌پسند در میانه شبه‌فیلم و سینمای اندیشه

بدشانسی‌ فردین برخورد با جریان انقلاب بود و بدشناسی دیگرش حاكمیت واژه «فیلمفارسی» بود بر اذهانِ مسوولان و سینمایی‌نویسان كه باعث شد از كار باز بماند و اگر اجازه می‌یافت نقش «ناخدا خورشید» را كه «ناصر تقوایی» برای او نوشته بود، به اجرا درآورد، هم تجربه‌های طولانی‌مدت او به نسل بعد منتقل می‌شد، هم فیلمی ماندگار به فیلم‌های ماندگار سینمای ایران اضافه می‌شد

نگاهی به ساختار و فیلمنامه سریال «گاندو» كه فصل دومش نیمه‌كاره ماند / قوز بالای قوز شنبه 21 فروردین 1400 00:00

نگاهی به ساختار و فیلمنامه سریال «گاندو» كه فصل دومش نیمه‌كاره ماند / قوز بالای قوز

برخی مشكلات «گاندو» : ۱- عدم شناخت ژانر؛ ۲- عدم پردازش درست پیرنگ‌ها؛ ۳- عدم قهرمان‌سازی و شناخت درست مساله‌های دراماتیك؛ ۴- عدم شكل‌گیری دایلاماهای اخلاقی؛ ۵- گفت‌وگو‌های شعاری؛ ۶- حرف‌زدن برای حرف‌زدن؛ ۷- جای خالی زیرمتن؛ ۸- توضیحات اضافی؛ ۹- تكرارهای غیرضروری؛ ۱۰- وجود صحنه‌های خبرنامه‌ای؛ ۱۱- گم‌ كردن لحن؛ ۱۲- گم كردن ریتم؛ ۱۳- اشتباه گرفتن موقعیت با موضوع....

نگاهی به فیلم «شنای پروانه» / عبور از باتلاق سه شنبه 17 فروردین 1400 00:00

نگاهی به فیلم «شنای پروانه» / عبور از باتلاق

«شنای پروانه» دو نقطه قوت بزرگ دارد كه نمی‌توان به آسانی از كنارشان عبور كرد، اولی ضرباهنگ دقیق و سنجیده كار است و دوم شیوه گره‌گشایی است.

 نقدی بر فیلم مستند «غار» ساخته علیرضا بخشی استوار/ رویاهایی که در غار کودکی می‌میرند دوشنبه 16 فروردین 1400 12:43

نقدی بر فیلم مستند «غار» ساخته علیرضا بخشی استوار/ رویاهایی که در غار کودکی می‌میرند

مسائل اصلی که شخصیت فیلم «غار» با آنها درگیر است رویا، بازی و هنر است. مسائلی که در طول فیلم از زبان کاراکتر با لحن و واژگان شیرین کودکانه بیان می‌شود. مسائلی که وقتی در مخاطب درونی می‌شود بسیار تلخ و گزنده است و این سوال را به وجود می‌آورد که آیا ما کودکان را از حقوق خود محروم کرده‌ایم؟

نگاهی به سریال «ملكه گدایان» به كارگردانی حسین سهیلی‌زاده / شعله‌ای كه زود خاموش شد دوشنبه 16 فروردین 1400 12:25

نگاهی به سریال «ملكه گدایان» به كارگردانی حسین سهیلی‌زاده / شعله‌ای كه زود خاموش شد

مشكل بزرگ «ملكه گدایان» شاید این باشد كه وقتی مخاطب به اجرا و فضاسازی قابل قبول سریال عادت می‌كند و تعلیق‌های قسمت‌های اولیه‌اش را پشت سر می‌گذارد، داستان دچار سكونی نسبی می‌شود و رفته‌رفته ضعف‌های فیلمنامه خود را بروز می‌دهد، در نتیجه سستی آن كاملا به چشم می‌آید.

نقدی بر اپیزود «ریحانه» از فیلم «دعوت» به كارگردانی ابراهیم حاتمی‌كیا / ناباروری باورها دوشنبه 16 فروردین 1400 12:20

نقدی بر اپیزود «ریحانه» از فیلم «دعوت» به كارگردانی ابراهیم حاتمی‌كیا / ناباروری باورها

منطقی و غیرمنطقی بودن پرسوناژ ریحانه در خصوص مساله بارداری‌اش فارغ از دیدگاه‌های فرمایشی و تزریقی و مذكرانه «حامد» می‌خواهد عقلانی بودن را همچون قبحی بشكند.گویی قرار است «ریحانه» فیلم كوتاهی به اسم «به نام مادر» حاتمی‌كیا باشد كه هیچگاه ساخته نشده است، ولو به قیمت پردازش ناباروری باورهای این شخصیت!

نگاهی بر سیمای زن در سینمای رخشان بنی‌اعتماد / فیلمسازی متفاوت در حافظه سینمای ایران دوشنبه 16 فروردین 1400 12:13

نگاهی بر سیمای زن در سینمای رخشان بنی‌اعتماد / فیلمسازی متفاوت در حافظه سینمای ایران

«نرگس» حتی تا این زمان جسورانه‌ترین و ماندگارترین فیلم در كارنامه بنی‌اعتماد محسوب می‌شود. حضور زن‌های آسیب‌پذیر جنسی در سینمای بعد از انقلاب شاید با فیلم نرگس نمود پیدا كرد. نرگس در زمان خود و تا امروز بر خلاف ظاهر خود فیلم لطیفی بود. خشونت و لطافت برآمده از دل فیلم انگار به نوعی الهام‌گرفته از اشعار فروغ باشد.

گرانی بلیت سینما‌ها اعمال شد/ صندلی‌های خالی و عملکردی بی‌موقع یکشنبه 15 فروردین 1400 22:18

گرانی بلیت سینما‌ها اعمال شد/ صندلی‌های خالی و عملکردی بی‌موقع

همزمان با اکران نوروزی آثار سینمایی سال ۱۴۰۰ گران شدن بلیت سینما‌ها در سال جاری اعمال شد و هم اکنون مخاطبان برای تماشای آثار باید مبلغ ۳۰ هزار تومان را پرداخت کنند، این گرانی در حالی رخ می‌دهد که سینمای سال ۱۴۰۰ با بحران شدید نبود مخاطب روبرو است.

چرا سری سوم سریال «نون.خ» پربیننده و موفق بود؟/ روایت‌های جذاب، شخصیت‌های دلنشین و البته بدون‌ حاشیه یکشنبه 15 فروردین 1400 13:31

چرا سری سوم سریال «نون.خ» پربیننده و موفق بود؟/ روایت‌های جذاب، شخصیت‌های دلنشین و البته بدون‌ حاشیه

تماشای لوکیشن‌های دیدنی و گویش‌های جذاب بدون اغراق برای مخاطب عموما شهرزده و آپارتمانی جذاب است و «حال خوب کن». نون.خ‌3 یکبار دیگر نشان داد که مخاطب ایرانی همچنان به شنیدن و دیدن قصه و روایت‌ها علاقه‌مند است و فرمول طلایی قصه سرراست به اضافه شخصیت جذاب همیشه جواب می‌دهد.

درباره گاندو 2 سیاسی‌ترین سریال سال‌های اخیر تلویزیون/ عقب‌گرد در فرم، رادیکال در محتوا یکشنبه 15 فروردین 1400 13:27

درباره گاندو 2 سیاسی‌ترین سریال سال‌های اخیر تلویزیون/ عقب‌گرد در فرم، رادیکال در محتوا

سال‌ها پیش مجموعه‌ای در ایام عید نوروز از تلویزیون ایران پخش شد با نام «وفا»؛ یک مجموعه امنیتی که تم عاشقانه‌ای هم در پس‌زمینه‌اش داشت و به اوج محبوبیت رسید. با توجه به تجربه سریال وفا می‌شود گفت هر سریالی که در ایام عید از تلویزیون پخش می‌شود، لزوما نباید کمدی باشد و حتی می‌تواند سوژه‌های امنیتی را پی بگیرد و به اوج محبوبیت هم برسد اما مسلما بین گاندو۲ و وفا تفاوت‌هایی اساسی وجود دارد.

نگاهی به سریال «قورباغه» ساخته هومن سیدی/ در ستایش قد‌بلندها یکشنبه 15 فروردین 1400 00:00

نگاهی به سریال «قورباغه» ساخته هومن سیدی/ در ستایش قد‌بلندها

نیروی قورباغه هر‌چقدر که وسوسه‌برانگیز باشد، برخلاف تصور کارگردان، قدرت کافی برای پابرجا نگه‌داشتن آدم‌های کشتی در دریایی توفانی را ندارد.

نگاهی به فیلم شنای پروانه/ ماندن در پیله پروانه شنبه 23 اسفند 1399 00:00

نگاهی به فیلم شنای پروانه/ ماندن در پیله پروانه

شاید اگر همین فیلم چند سال پیش ساخته شده و شاخصه‌هایش تداعی‌گر دیالوگ‌نویسی آثار سعید روستایی یا فضاسازی اگزوتیک «مغزهای کوچک زنگ‌زده» اثر هومن سیدی‌ نمی‌بود زیر سایه آن آثار متقدم قرار نگرفته و امتیاز بالاتری کسب می‌کرد. ولی در‌حال‌حاضر با فیلمی صرفا خوش‌ساخت طرفیم که در انتها وقتی گره‌هایش را گشود و تعلیقش فروکش کرد دیگر چیزی برای ارائه‌کردن ندارد

نگاهی به سریال قورباغه/ ریشخندی از بالای ستون برق شنبه 23 اسفند 1399 00:00

نگاهی به سریال قورباغه/ ریشخندی از بالای ستون برق

در سینمای هومن سیدی شما با سكانس‌های خوب كپی شده برخورد می‌كنید اما یك اثر كلی خوب نمی‌بینید. البته نباید از كسی كه در مقام بازیگری به استاندارد كارگردان «عاشقانه» تن می‌دهد و این همكاری را هم تا همین امروز ادامه می‌دهد توقع زیادی داشت، اما سر و صداهایی كه تحت‌تاثیر فضای پروپاگاندا به وجود می‌آید اجازه بی‌تفاوت گذشتن از كنار چنین اثری را نمی‌دهد.

درباره فیلم «منگی» به كارگردانی رسول كاهانی / ماندن در نقطه جوش دایمی شنبه 23 اسفند 1399 00:00

درباره فیلم «منگی» به كارگردانی رسول كاهانی / ماندن در نقطه جوش دایمی

منگی از همان نقطه كه آغاز می‌شود به پایان می‌رسد؛ گویی این دقایق پرالتهاب هیچ‌گاه سپری نخواهند شد و تنها می‌شود از منظرهای مختلف به تماشایش نشست. یك دایره بسته بدون امكان خروج كه محدودیت‌های تولید و پخش به آن حد زده و مهارش كرده است كه شاید توهمی از به پایان رسیدن را برساند.

قورباغه؛ زشت، بدترکیب و البته خفن‌نما! پنجشنبه 21 اسفند 1399 16:06

قورباغه؛ زشت، بدترکیب و البته خفن‌نما!

«قورباغه» اما باور نکرده که زیبایی باید در نگاه تو باشد، نه در چشمان تو، همه چیز را ویترینی می‌خواهد، برای همین هم سطحی و آبکی‌ست، گاهی «دل» را داریم که از پوستر تا قسمت آخرش ابتذال را فریاد می‌زند و گاهی هم «قورباغه» را داریم که در نگاه اول جدی، موقر و قابل‌توجه به نظر می‌رسد، اما ابتذالش پنهان و دیریاب‌تر است، نه این که مبتذل نباشد، اتفاقا این جنس ابتذال پیچیده‌تر و چه‌بسا خطرناک‌تر باشد، یک کار معمولی ببینیم و گمان کنیم یک اثر «هنری» دیده‌ایم.