جمعه , ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 39
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

نقد فیلم متاسفیم جا ماندی ساخته کن لوچ؛ برگزیت احمقانه پنجشنبه 28 فروردین 1399 07:24

نقد فیلم متاسفیم جا ماندی ساخته کن لوچ؛ برگزیت احمقانه

رویکرد فیلم این برداشت را برای من ایجاد می‌کند که مخاطبین زیادی فیلم را پرتره‌ای نه از طرح برگزیت کهنه احمقانه؛ بلکه از مشکلات مردم در حبابی از لندن می‌بینند. آیا کارگردان چنین قصدی داشته است؟ من نمی‌دانم؛ اما می‌توانم بگویم که اتحادیه اروپا جایی است که به حقوق کارگران بها می‌دهد و خارج از آن جایی است که مردم باید بیشتر و با بدبینی، ستم بیشتر، انزوای اقتصادی بیشتر و به صورت استثمار شده کار کنند. این فیلم درخشان ذهن را بسیار درگیر می‌کند.

نقد فیلم- چرا «متاسفيم جا ماندی» از «پارازيت» فيلم بهتری است؟ پنجشنبه 28 فروردین 1399 07:15

نقد فیلم- چرا «متاسفيم جا ماندی» از «پارازيت» فيلم بهتری است؟

سينماي كن لوچ شايد در نظر بسياري خيلي دور از سينما به معناي تخيل‌ورزي و بيان هنرمندانه باشد، اما به اصلي‌ترين نياز يك انسان كه همانا تلاش براي ادامه زندگي است، مي‌پردازد. كافي است صحنه پاياني متاسفيم جا ماندي را با خود مرور كنيم تا عمق درد و رنج يك انسان درمانده و زخمي را در منطق خشك زندگي مدرن و صدالبته سيستم سرمايه‌داري دريابيم.

ویروس نجات‌بخش سینمای ایران/ برای مقابله با جعل و دروغ در سینما چهارشنبه 27 فروردین 1399 15:33
یادداشتی از نیما حسنی‌نسب در حمایت از نمایش آنلاین فیلم‌ها

ویروس نجات‌بخش سینمای ایران/ برای مقابله با جعل و دروغ در سینما

دیگر نه از عددسازی و جعل آمار کاری برمی‌آید، نه می‌شود سر سرمایه‌گذارهای تازه‌کار را بسادگی شیره مالید. قیمت تولید معقول و دستمزدها منطقی خواهد شد. هر کسی در این بازار سالم می‌تواند به قدر هوش و عرضه و‌ توان و‌ خلاقیتش رقابت کند و شاید دیگر شرافت معادل تنگدستی نباشد.

خروج زبان حال زمانه خود است/ اعتراض‌های اندک را جدی بگیریم چهارشنبه 27 فروردین 1399 12:02

خروج زبان حال زمانه خود است/ اعتراض‌های اندک را جدی بگیریم

اتمی‌کیا اما در «خروج» بر خلاف «آژانس شیشه‌ای» نمی‌تواند خواسته شخصیت اصلی معترض خود را محقق کند، چون زمانه عوض شده، سیاست‌ها تغییر کرده، موضع‌گیری‌ها دیگر همان موضع‌گیری‌ها نیست، گرد و خاک جنگ حسابی خوب خوابیده و رزمنده آن روزگار پس سفیدی ریش و موی خود پنهان و مجبور به سکوت و تحمل ظلم می‌شود.

۳ جبهه‌ای که «خروج» باید همزمان در آنها بجنگد! چهارشنبه 27 فروردین 1399 11:54

۳ جبهه‌ای که «خروج» باید همزمان در آنها بجنگد!

«خروج» علاوه بر مبارزه برای باز کردن مسیری تازه در سینمای ایران و هموار کردن راه برای ورود سایر فیلمسازانی که متقاضی اکران آنلاین آثار خود هستند، باید با کسانی هم که به دنبال عرضه نسخه‌های غیرمجاز و کپی شده این فیلم هستند، مبارزه کند.

هشت فراز از «خروج» به نیتِ هشت قهرمانش چهارشنبه 27 فروردین 1399 05:45

هشت فراز از «خروج» به نیتِ هشت قهرمانش

«خروج» اثری معترض است. بله، پیکانش سوی دولت است، و این سیاست این روزها خیلی نرخ روز است، اما همه می‌دانیم که سطحِ اعتراضِ سینما نمی‌تواند از این بالاتر برود؛ ما اجازه داریم به دولت اعتراض کنیم، چون انتخاب خودمان است، وگرنه گمان‌تان می‌شود فیلمی ساخت که مثلاً اعتراض به دیگر ارکان یا قوه‌ها باشد؟ بی‌تردید خیر!

کرونا صنعت فیلم آمریکا را فلج کرد/سقوط ۴۰ درصدی فروش سه شنبه 26 فروردین 1399 16:38

کرونا صنعت فیلم آمریکا را فلج کرد/سقوط ۴۰ درصدی فروش

در حالی که سینماهای آمریکا تا آینده نامشخص تعطیل هستند و شرکت‌های فیلم‌سازی ساخت فیلم‌های پرفروش را تا ۲۰۲۱ به تعویق انداخته‌اند، گزارشات از سقوط ۴۰ درصدی باکس آفیس در سال جاری خبر می‌دهند.

بلاتکلیفی «خوب بد جلف:ارتش سری» در چرخه اکران/تعهد قاسمخانی به ساخت کمدی سالم سه شنبه 26 فروردین 1399 11:24

بلاتکلیفی «خوب بد جلف:ارتش سری» در چرخه اکران/تعهد قاسمخانی به ساخت کمدی سالم

«ارتش سری» توانست در زمان محدود اکران خود مبلغ معادل یک و نیم میلیارد تومان را در گیشه سینما به خود اختصاص دهد، اما فروش خوب فیلم قاسمخانی در دو هفته اول با شیوع کرونا و تعطیلی طولانی مدت سینما‌ها تبدیل به اتفاقی تلخ برای این کارگردان سینما شد.

نگاهی به «سولاریس»/ خاطراتی بسیار دور، چنین نزدیک سه شنبه 26 فروردین 1399 03:53

نگاهی به «سولاریس»/ خاطراتی بسیار دور، چنین نزدیک

استانیسلاو لِم، نویسنده لهستانی رُمان سولاریس، از نویسندگان مشهور داستان های علمی تخیلی در اروپای شرقی است. او رُمان سولاریس (مشهور‌ترین و پرفروش‌ترین اثرش) را در سال ۱۹۶۱ به نگارش درآورد. آندری تارکوفسکی در سال ۱۹۷۲ رُمان لم را به فیلم برگرداند؛ و البته تغییراتی در رمان ایجاد کرد؛ به گونه‌ای که نمی‌توان فیلم را اقتباس کاملا وفادارانه ‌ای از رمان لم دانست.

آنچه از قاچاق «خروج» می‌دانیم و نمی‌دانیم! دوشنبه 25 فروردین 1399 18:27

آنچه از قاچاق «خروج» می‌دانیم و نمی‌دانیم!

ادعای کپی شدن فیلم «خروج» که اکران اینترنتی را تجربه می‌کند، در حالی منتشر شده که به نظر می‌رسد یا اقدامات قانونی برای مسدود کردن راه‌های دانلود مدام در حال انجام است یا این موضوع ادعایی بیش نبوده است. در این صورت این پرسش پیش می‌آید که آیا حتی در صورت واقعی بودن قاچاق فیلم یادشده، این اقدام ممکن است از سوی جریان‌هایی صورت گرفته باشد که منافع خود را با باب شدن اکران آنلاین فیلم‌ها در خطر می‌بینند و اکنون به نفعشان است که نگرانی‌ها از نبود امنیت کافی برای اکران آنلاین فیلم‌ها بیشتر شود؟

درباره فیلم خروج/ اعتراضِ رادیکال ضدِّ کل ساختار سیاسی دوشنبه 25 فروردین 1399 17:44

درباره فیلم خروج/ اعتراضِ رادیکال ضدِّ کل ساختار سیاسی

بیستمین فیلم بلند ابراهیم حاتمی‌کیا را می‌توان بازنماییِ آخرین تلاش‌های جامعه برای گفتگو با سطوح بالای نظام سیاسی، جهت انجام «اصلاحاتِ اساسی» دانست.

نابخشوده/ نگاهی به سریال “زمانه” به بهانه پخش مجدد از تلویزیون یکشنبه 24 فروردین 1399 09:59

نابخشوده/ نگاهی به سریال “زمانه” به بهانه پخش مجدد از تلویزیون

اگر این نکته را در نظر بگیریم که “زمانه” محصول سال ۱۳۹۱ بوده است و آن زمان پریناز ایزدیارِ جوان شهرت چندانی نداشته است، می توان انتخاب او را برای اصلی ترین نقشِ مجموعه ریسکی بالا در نظر گرفت که حسن فتحی با شناخت هوشمندانه اش نسبت به بازیگر و درک پتانسیل، او نقش را به وی محول کرده و بی تردید می توان بازی پریناز ایزدیار را بهترین بازی این سریال در کنار هنرمندان پیشکسوتی چون حسین محجوب، هومن برق نورد و فریبا متخصص در نظر گرفت.

درباره مستند میدان جوانان (سابق)/ جامعه زیر تلی از خاک یکشنبه 24 فروردین 1399 09:43

درباره مستند میدان جوانان (سابق)/ جامعه زیر تلی از خاک

مینا اکبری خودش حضور در تحریریه‌های متفاوت و متنوعی را تجربه کرده. به همین خاطر هم هست که خوب می‌داند اتمسفر بودن در یک تحریریه چگونه است. با این حال نه در بند مرثیه سرایی گرفتار می‌شود و نه نگاه حسرت‌خوارانه‌اش به فرصت‌هایی که از دست رفته‌اند را به غمی نوستالژیک پیوند می‌زند و گرفتار خاطره‌بازی (واژه‌ی مستعمل و نفرت انگیزی است) می‌شود. آغازِ میدان جوانان (سابق)، پایانِ به قول خود خانم اکبری دوران روزنامه‌نگاری‌اش است.

نگاهی به فیلم «سال دوم دانشکده من»/ آنچه را می‌پرورانی پشت پیشانی بگو* یکشنبه 24 فروردین 1399 09:30

نگاهی به فیلم «سال دوم دانشکده من»/ آنچه را می‌پرورانی پشت پیشانی بگو*

«سال دوم دانشکده من» یک نقطه امیدوارکننده نه فقط برای رسول صدرعاملی، بلکه برای پرویز شهبازی است. کنار هم قرار گرفتن دو فیلم‌ساز که در عین تفاوت‌های فاحش در شیوه فیلم‌سازی، نقاط اشتراک قابل لمسی دارند، باعث شده این فیلم یادآور پختگی در به تصویرکشیدن زندگی، زمانه و تفکرات دختران نوجوان ایرانی باشد.

سرانجام مبهم عیدی «خانه سینما»/هم‌صنفانی که چوب گمنامی رامی‌خورند شنبه 23 فروردین 1399 19:47

سرانجام مبهم عیدی «خانه سینما»/هم‌صنفانی که چوب گمنامی رامی‌خورند

عضو هیات مدیره انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان خانه سینما نسبت به عملکرد این نهاد صنفی در حوزه تخصیص عیدی‌ها به صنوف سینمایی اعتراض کرد.

چرا مازندرانی‌ها به «پایتخت» اعتراض نکردند؟ شنبه 23 فروردین 1399 19:16

چرا مازندرانی‌ها به «پایتخت» اعتراض نکردند؟

یک طنزپرداز می‌گوید: آیا اعتراض نکردن به شوخی‌های قومی در سریال «پایتخت» به ظرفیت بالا و هنردوستی مازندرانی‌ها ربط دارد؟ اتفاقا تایید همین نکته به‌نوعی نژادپرستی و توهین محسوب می‌شود، چون سایر اقوام ایرانی را که تاکنون به طنزهای قومیتی اعتراض کرده‌اند بدون جنبه و بی‌هنر معرفی می‌کند.

نباید نمایش فیلم‌های سینمایی در اینترنت پنجشنبه 21 فروردین 1399 07:22

نباید نمایش فیلم‌های سینمایی در اینترنت "انحصاری" باشد

فیلم سینمایی خروج قرار است هفته آینده از طریق دو پلتفرم و در قالب بلیت‌فروشی در شبکه نمایش خانگی و در بستر اینترنت به نمایش درمی‌آید. پیش از این هم کنسرت‌های آنلاین موسیقی رایگان از طریق همه پلتفرم‌ها پخش شده است اما نمایش این فیلم به صورت انحصاری اعتراضاتی را به دنبال داشته است. مهدی کوهیان (تهیه‌کننده سینما و حقوقدان در حوزه رسانه) معتقد است نباید در زمانه گسترش کرونا در حزوه فرهنگ به شکلی رفتار کنیم که بوی کاسبی بدهد

سینمای ایران در یک گردنه تاریخی سه شنبه 19 فروردین 1399 22:57

سینمای ایران در یک گردنه تاریخی

سینمای ایران تا به این حد در وضعیت پیچیده، مرموز، ناشناخته و گروتسکی (طنز تلخ) گیر نکرده است. نقطه‌ای که می‌توان از آن به عنوان یک رخداد تاریخی یاد کرد.

«امیر» اثری ناقص در سینمای تجربه‌گرا/فیلمی که نتوانست در گیشه سینما موفق شود سه شنبه 19 فروردین 1399 22:56

«امیر» اثری ناقص در سینمای تجربه‌گرا/فیلمی که نتوانست در گیشه سینما موفق شود

فیلم سینمایی «امیر» اولین ساخته «نیما اقلیما» سال گذشته در سینماهای کشور اکران شد و در انتها نزدیک به دویست میلیون تومان فروش را برای خود به همراه داشت، این فیلم هرچند اثری تجربه‌گرا محسوب می‌شد اما در گیشه و نگاه منتقدین به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد.

همچون مسابقه مشعل مسابقات المپیک از دست دونده‌ای به دست دیگری می‌رسد دوشنبه 18 فروردین 1399 18:48

همچون مسابقه مشعل مسابقات المپیک از دست دونده‌ای به دست دیگری می‌رسد

شکرخدا گودرزی (نویسنده و کارگردان تئاتر) درباره فیلم ۱۹۱۷ یادداشتی را به نگارش درآورده که در ادامه آمده است.