پنجشنبه , ۹ فروردین, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 42
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

درباره جغرافیای فیلم‌های جشنواره/ سینمای پایتخت گریز! یکشنبه 20 بهمن 1398 22:14

درباره جغرافیای فیلم‌های جشنواره/ سینمای پایتخت گریز!

سالها بود که این نقد بر سینمای ایران وارد بود که به یک سینمای آپارتمانی شهری پایتخت محور بدل شده و انگار تنها لوکیشن موجود، مرزهای جغرافیایی تهران است. امسال اما یکی از ویژگی های مهم فیلم های جشنواره فارغ از کم و کیف سینمایی آن خروج از تهران و بردن لوکیشن و قصه ها به سایر نقاط ایران و استفاده دراماتیک از این تنوع جغرافیایی است.

کوتاه درباره «دشمنان»/ سه زن یکشنبه 20 بهمن 1398 22:10

کوتاه درباره «دشمنان»/ سه زن

دشمنان اثری کم دیالوگ است که به همراه ریتم کُندی که دارد، شاید تماشایش برای بیننده ایرانی سخت باشد؛ ولی اگر علاقمند ادبیات (به‌ویژه مدرن) و درونیات انسان‌ها هستید و خاطراتی از شهرک اکباتان دارید، احتمالاً برای شما جذاب خواهد بود.

نگاهی به فیلم «خروج»/ کسی باید از حاتمی‌کیا دفاع می‌کرد یکشنبه 20 بهمن 1398 22:06

نگاهی به فیلم «خروج»/ کسی باید از حاتمی‌کیا دفاع می‌کرد

اینکه چه وضعیتی در فیلم وجود دارد که دوستان انتظار بیشتری از حاتمی کیا داشته اند یک مسله است و اینکه چه چیزی در فیلم وجود ندارد و باعث دلخوری شده است مسله دیگری ست‌. گویا قرار بوده است که حاتمی کیا به خاطر مناسباتی که در روابطش دارد محاکمه شود نه به خاطر فیلمی که قطعا بی ایراد نبوده است‌‌.

سوژه‌هایی که به ضد خودشان تبدیل می‌شوند/ یادداشتی بر عامه‌پسند یکشنبه 20 بهمن 1398 22:03

سوژه‌هایی که به ضد خودشان تبدیل می‌شوند/ یادداشتی بر عامه‌پسند

آنچه از فهیمه عامه پسند روی پرده است نسبتی با اراده فردی یک زن مستقل در دنیای واقعی امروز ندارد. این مشکل در فیلم به عدم شناخت و عدم واکاوی نمونه های موفق در دنیای واقعی پیش از نگارش فیلمنامه باز می گردد.

دلمان خون شد/ نگاهی به فیلم خون شد یکشنبه 20 بهمن 1398 21:57

دلمان خون شد/ نگاهی به فیلم خون شد

خون شد را نمی شود بی خون دل تماشا کرد. فیلمی که انگار پایان یک فیلم ساز مهم در سینمای ایران است و چند فیلم آخر و حتی قاتل اهلی در برابرش یک شاهکار است‌! اثری به غایت بی نظم و شلخته که می خواهد مفهوم نیم قرن پیش را بازسازی کند بی آن که بخواهد یا بتواند این مفاهیم را در شکل امروزی بازسازی کند.

«روز بلوا»/ بیانیه سیاسی تا فیلمی هنرمندانه! یکشنبه 20 بهمن 1398 21:52

«روز بلوا»/ بیانیه سیاسی تا فیلمی هنرمندانه!

«روز بلوا» کاری متوسط رو به ضعیف در کارنامه شعیبی به شمار می‌‏رود. فیلمی که شاید با پرداخت بهتر و فیلمنامه ای محکمتر، بخاطر سوژه اختلاس که سوژه این روزهای جامعه است، فیلمی قابل دفاع تر از آب در می آمد.

درباره فرامرز قریبیان/ بی‌خداحافظی یکشنبه 20 بهمن 1398 21:25

درباره فرامرز قریبیان/ بی‌خداحافظی

فرامرز قریبیان عاشق بازیگری و سینماست و خداحافظی‌اش از این عرصه را نباید جدی گرفت. در سینما از این خداحافظی‌ها بسیار مطرح شده اما وسوسه سینما به همین راحتی دست از سر او برنمی‌دارد. نباید هم بردارد. هنوز انرژی دارد و خوشبختانه بدن سالمی هم دارد؛ اهل ورزش است و هیچ آلودگی ندارد. حتی سیگار کشیدنش هم فقط سر صحنه و در حد یکی دو پک است.

نگاهی به فیلم سه کام حبس/ سالاد فصل جمعه 18 بهمن 1398 17:18

نگاهی به فیلم سه کام حبس/ سالاد فصل

سالور که در فیلمهای “تمشک” و ” سیزده ۵۹” تلاش کرده به سینمای قصه گو نزدیک شود، این بار در “سه کام حبس” هم به همین مسیر ادامه داده است ولی همچنان از عدم پرداخت درست و به اندازه شخصیتها غافل شده و انتخاب بازیگران توانمندی چون تنابنده و ایزدیار هم نتوانسته فیلم را نجات دهد.

از صفر تا همه چیز/ نگاهی به فیلم روز صفر جمعه 18 بهمن 1398 17:13

از صفر تا همه چیز/ نگاهی به فیلم روز صفر

روز صفر را می توان به شکلی مفصل مورد تحلیل قرار داد که البته قسمت مهمی از این خوانش بی شک فرامتنی است و به نظر درباره این فیلم و استقبال مردمی در روزهای باقیمانده جشنواره درباره آن بیشتر خواهیم شنید. فیلمی که بیش از هر چیز می توان گفت سینماست… .

عجیب و غریب‌ها/ درباره فیلم شنای پروانه جمعه 18 بهمن 1398 17:05

عجیب و غریب‌ها/ درباره فیلم شنای پروانه

فعالیت در سینمای مستند و همزمان شناخت بالای کارگردان از آدم های قصه اش و جایی که از آن می آیند باعث شده تا با به کارگیری جزییات در گریم و صحنه پردازی، خرده داستان های متعدد و متفاوت و درعین حال عجیب ولی باورکردنی را روایت کند که در دنیای خودشان اصالت دارند و باورپذیر هستند.

نگاهی به درخت گردو/ یک رئالیسم تلخ و هولناک جمعه 18 بهمن 1398 17:03

نگاهی به درخت گردو/ یک رئالیسم تلخ و هولناک

تازه ترین فیلم محمد حسین مهدویان شبیه هیچ کدام از فیلم هایش نیست، چون این بار از یک واقعه تاریخی معاصر که در اذهان زنده است، رونمایی کرده است و به شکل هولناکی بر روح و جان مخاطبش می تازد و احساسات او را با تکیه بر عناصر درام هدف می گیرد.

نگاهی به فیلم پوست/ تقابل خیر و شر در وصال عشاق جمعه 18 بهمن 1398 05:29

نگاهی به فیلم پوست/ تقابل خیر و شر در وصال عشاق

“پوست” اولین اثر بلند برادران ارک هم بر پایه ى این تقابل اساطیرى شکل گرفته است. داستانى عاشقانه که عاشق و معشوق باید از میان باد، طوفان، آتش، رنج و بیماری که ماحصل ستیز این دو نیرو است، عبور کنند تا در انتهاى قصه همدیگر را در آغوش کشند.

«عامه‌پسند»، روایتی جذاب از زنانی که تحقیر شده‌اند پنجشنبه 17 بهمن 1398 19:03

«عامه‌پسند»، روایتی جذاب از زنانی که تحقیر شده‌اند

سهیل بیرقی در حالی از سومین اثر سینمایی خود در جشنواره فیلم فجر رونمایی کرد که قهرمان این فیلم هم مانند آثار گذشته‌اش، یک زن است.

نگاهی به فیلم درخت گردو/ تاثیرگذار و فراموش نشدنی پنجشنبه 17 بهمن 1398 02:52

نگاهی به فیلم درخت گردو/ تاثیرگذار و فراموش نشدنی

درخت گردو که بر اساس داستان اقتباسی نوشته شده بیشترین موفقیتش را مرهون فیلمنامه دقیق و پر جزئیات در کنار پرداختی دراماتیک و جذابش است چیزی که مهدویان پیشتر هم نشان داده بود نسبت به فیلمنامه های آثارش وسواس زیادی دارد و پروسه تحقیق و نگارش فیلم از اولویت‌های اصلی او بوده است.

مردن در آب مطهر! یعنی مرثیه سرایی تمام می ‌شود؟ پنجشنبه 17 بهمن 1398 02:48

مردن در آب مطهر! یعنی مرثیه سرایی تمام می ‌شود؟

آیا این بار ناله متظاهرانه این دو برادر فیلمساز، نسبت به این سرگذشت خانوادگی، پایان این نوع داستانسرایی خواهد بود؟ آیا دست از سر ایرانی که به آنها امکان فیلمسازی و حتی رساندن آثار آنها به اسکار (اگرچه با نام افغانستان) را داد، بر می دارند؟ و آیا ما در فیلم بعدی آنان، فقط تحول جامعه شناختی افغانیان را شاهد خواهیم بود؟

نگاهی به قصیده گاو سفید/ «پوم» از تو متشکرم! پنجشنبه 17 بهمن 1398 02:43

نگاهی به قصیده گاو سفید/ «پوم» از تو متشکرم!

می توان انسان بود. می توان درک کرد. می توان اشتباه غیرعمد را فهمید. و در نوعی جمود و خود گویی و خود خندی، فرو نرفت!

نگاهی به فیلم درخت گردو/ دست بردار از این در وطن خویش غریب پنجشنبه 17 بهمن 1398 00:00

نگاهی به فیلم درخت گردو/ دست بردار از این در وطن خویش غریب

اینکه فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده نمی تواند پوشش مناسبی برای ضعف های بی شمارش باشد!

نگاهی به دوزیست/ ضعف در بیان روایت پنجشنبه 17 بهمن 1398 02:19

نگاهی به دوزیست/ ضعف در بیان روایت

فیلم جدید نیک نژاد برخلاف دو اثرش قبلی اش لونه زنبور و زاپاس، و البته پیش بینی تماشاگر،کمدی نیست. داستان فیلم درباره دزدیدن یک گاوصندوق است توسط چند جوان که هرکدام مشکلی در زندگی شان دارند.

درخت گردو؛ نفس نکش! چهارشنبه 16 بهمن 1398 19:05

درخت گردو؛ نفس نکش!

سعیده نیک اختر منتقد سینما یادداشتی را درباره فیلم محمد حسین مهدویان و نشان دادن ابعادی جدید از جنایات صدام نوشته است.

دوزیست؛ «سیمای زنی در میان جمع» چهارشنبه 16 بهمن 1398 18:58

دوزیست؛ «سیمای زنی در میان جمع»

یادداشت احسان ناظم بکایی درباره شخصیت پردازی و لوکیشن های فیلم «دو زیست».