جمعه , ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 9
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

 در واگذاری نظارت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما نقص قانون مشهود است چهارشنبه 7 تیر 1402 11:34

در واگذاری نظارت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما نقص قانون مشهود است

علی مجتهدزاده نوشت: اینجا (نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی) اگر هیچ نقض قانونی هم در کار نباشد، نقص قانون قطعا مشهود و نمایان است.

 نگاهی به فیلم «عروسی مردم»؛ ایده‌ای بکر که در سطح ماند سه شنبه 6 تیر 1402 18:09

نگاهی به فیلم «عروسی مردم»؛ ایده‌ای بکر که در سطح ماند

گرچه «عروسی مردم» در اجرا فیلم تمیز وشسته‌رفته‌ای است و کارگردانی خوبی دارد اما فیلم فاقد فرمی خاص یا مبتکرانه است. درواقع اجرایی خوب اما ساده کار را از رسیدن به فرمی تازه و بدیع دور کرده است. فیلمساز کوشیده است تا فیلم از ریتم نیفتد اما به دلیل تکرار واقعه‌ای ثابت در سراسر درام خواه‌ناخواه فیلم از جایی به بعد دچار مشکل ریتم می‌شود و کشش خود را برای مخاطب از دست می‌دهد.

آقای جبلی فوری عذرخواهی کنید! شنبه 3 تیر 1402 19:03

آقای جبلی فوری عذرخواهی کنید!

آقای جبلی! برای عذرخواهی و اصلاح، هیچوقت دیر نیست ولی اگر دست‌فرمان روزنامه شما همین است و قرار است «جام‌جم» به «توپخانه علیه هر صدای متفاوتی» تبدیل شود، باید حق داد که همه هنرمندان و اصحاب سینما «نگران» آینده شغلی و فضای فرهنگی کشور باشند!

«نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها شنبه 3 تیر 1402 15:19

«نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها

یونس شکرخواه نوشت: سینما قهرمانان را می‌ستاید، این قاعده جهانی این بازی است، از روزگار هرکول‌ها تا سوپرمن‌ها، اسپایدرمن‌ها، بتمن‌ها، تا نئوهای ماتریکسی و موجودات سایبری.

 نجات «مصلحت» از سینمای توقیفی یکشنبه 28 خرداد 1402 23:06

نجات «مصلحت» از سینمای توقیفی

فیلم‌های سیاسی معمولا سرنوشتی مبهم دارند و نخستین فیلم سینمایی حسین دارابی به نام «مصلحت» یکی از فیلم‌های توقیفی در این چند سال اخیر بود که توانست نجات پیدا کند و اکنون در حال اکران است.

درباره انتخاب تهیه کننده گاندو به عنوان دبیر جشنواره فجر؛ وقتی قدرت سیاسی نقش ایفا می‌کند یکشنبه 28 خرداد 1402 15:01

درباره انتخاب تهیه کننده گاندو به عنوان دبیر جشنواره فجر؛ وقتی قدرت سیاسی نقش ایفا می‌کند

همه می دانیم محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر ارشاد است و محمد خزاعی معاون وزیر ارشاد ؛ حالا نکته سوال برانگیز این است که در خبر انتصاب امینی به عنوان مشاور وزیر چرا اشاره نشده مجتبی امینی مشاور در چه بخش وزیر ارشاد است ؟

 نگاهی به فیلم «سه کام حبس»؛ محبوس در ناتورالیسمِ جبرگرا و واقع‌گریز! شنبه 27 خرداد 1402 16:48

نگاهی به فیلم «سه کام حبس»؛ محبوس در ناتورالیسمِ جبرگرا و واقع‌گریز!

«سه کام حبس» یکی از نمایندگان سینمای اجتماعی دهه ۹۰ شمسی در سینمای ایران است و با بررسی این فیلم می‌توان تاحدودی به دلایل افول این جریان سینمایی پرداخت.

«کت چرمی» نام دیگر «مرد بازنده» است؟ شنبه 27 خرداد 1402 16:39

«کت چرمی» نام دیگر «مرد بازنده» است؟

فیلم سینمایی «کت چرمی» که این روزها اکران سینمایی‌اش آغاز شده را می‌توان فیلمی بسیار نزدیک و شبیه به فیلم سینمایی «مرد بازنده» دانست.

مجتبی امینی بار دیگر؛ کنار هنرمندان یا رو به روی آن‌ها؟ شنبه 27 خرداد 1402 16:27

مجتبی امینی بار دیگر؛ کنار هنرمندان یا رو به روی آن‌ها؟

مجتبی امینی برای دومین سال متوالی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر معرفی شد، با نگاهی به نقاط ضعف مدیریتی او در دوره گذشته باید دید که می‌تواند در مدیریت چهل و دومین جشنواره فیلم فجر موفق عمل کند یا خیر.

 هوادارانی که با «ازدواج محمدرضا گلزار» شکست عشقی خوردند! شنبه 20 خرداد 1402 20:30

هوادارانی که با «ازدواج محمدرضا گلزار» شکست عشقی خوردند!

ازدواج «محمدرضا گلزار» خبر دست اول مجازی نوجوانانی است که پیش از این از هواداران سفت و سخت این سلبریتی مشهور بوده‌اند. نوجوانانی که این روزها واکنش‌های اغلب منفی‌شان به این خبر و احوالات غمگین‌شان را برای این سلبریتی کامنت می‌گذارند. به همین بهانه در ایسناپلاس تصمیم گرفتیم درباره رابطه هواداری در نوجوانی و ارتباطات روحی هوادار و سلبریتی صحبت کنیم.

 بالاخره فیلم‌ها تمام می‌شوند یا سینما؟! جمعه 12 خرداد 1402 12:02

بالاخره فیلم‌ها تمام می‌شوند یا سینما؟!

از وقتی «کرونا» سبک زندگی، کار و حتی تفریح آدم‌ها را تغییر داد، یکی از پرتکرارترین بحث‌ها در عالم سینما «آداب سینما رفتن» بود؛ آدابی که به نظر می‌رسد در کشور ما بیشتر تحت‌تاثیر شرایط قرار گرفته و اگرچه این روزها یک فیلم کمدی با استقبال قابل توجه مردم روبرو شده اما معیار دقیقی برای سنجش تغییر نکردن آداب فیلم دیدن در سینما نیست. این مسئله نگرانی‌هایی را برای عده‌ای از صاحبنظران ایجاد کرده اما در عین حال امیدواری‌هایی نیز نسبت به ادامه «سینما» مطرح می‌شود.

روایت حجت‌الله ایوبی از ملاقات محمدعلی موحد با عباس کیارستمی؛ کیارستی فقط چشم بود و سکوت یکشنبه 7 خرداد 1402 14:30

روایت حجت‌الله ایوبی از ملاقات محمدعلی موحد با عباس کیارستمی؛ کیارستی فقط چشم بود و سکوت

حجت‌الله ایوبی نوشت: رفتیم به بالین عباس کیارستمی. ساعت 12 روز 21 فروردین 95 دومین دیدار ماهی و دریا را نظاره می‌کردم. استاد کنارش ایستاد. سروده‌ای از حضرت مولانا را که در صفحه اول هدیه‌اش یعنی «گیتا: سرود خدایان» برای عباس آقا نوشته بود؛ شروع کرد به خواندن. کیارستمی فقط چشم بود و سکوت.

 نگاهی به فیلم «غریب»؛ متن قربانی اجرا شنبه 30 اردیبهشت 1402 14:59

نگاهی به فیلم «غریب»؛ متن قربانی اجرا

فیلم به رغم ریتم مناسب نتوانسته خرده روایت‌هایش را در ساختار کلی فیلم به درستی جا دهد، به کاراکترهایش نزدیک نمی‌شود و الگوی قهرمان‌پروری در آن از ظرفیت کلی درام بیرون می‌زند.

پاسخ مناسب گیشه به جنگ با سینما پنجشنبه 28 اردیبهشت 1402 00:52
برای «جنگ جهانی سوم» اثر مطلقا سیاه هومن سیدی و آثار او

پاسخ مناسب گیشه به جنگ با سینما

در عالم واقعیت حتی ممکن است شرورترین انسان‌ها هم ویژگی‌های مثبتی داشته باشند، حال آنکه در این نوع آثار حتی متعادل‌ترین افراد هم بنا به یک قاعده ماشینی متعادل هستند نه تخلق به اخلاق یا عاطفه‌ای به خیر. این نوع آثار را در سینمای دهه نود ایران و دو-سه سال پس از آن می‌شود با بسامد نسبتا بالا دید و کارهای دو فیلمساز جوان، هومن سیدی و سعید روستایی، نمونه‌هایی برای آن هستند.

 فراستی ناسزا شنیدن را دوست دارد سه شنبه 26 اردیبهشت 1402 16:50

فراستی ناسزا شنیدن را دوست دارد

فراستی بهتر از هر کسی می‌داند که بدون لیچار گفتن و بد و بیراه نثار کردن به فیلم‌ها، بازارش راکد خواهد شد.

نقد فیلم جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی؛ هیتلریسم! پنجشنبه 21 اردیبهشت 1402 01:59

نقد فیلم جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی؛ هیتلریسم!

در فیلم «جنگ جهانی سوم» با نگاه نمادین و سمبلیکی که به مسائل پیرامونی کاراکتر شکیب و تعریف آدم‌های جهان فیلم بر اساس ضداتوپیا (ضدآرمانشهر) دارد، ابتدا به نظر می‌رسد مکانمندی گروه پشت صحنه فیلمسازی همه جغرافیای این کاراکتر را در برگرفته است. ولی به مرور و با تحول شخصیتی او، مشخص می‌گردد اگرچه لباس هیتلر به قواره و قد و قامت او گشاد بوده است و سیبیل هیتلری تصویری کمیک از او ساخته است ولیکن به مرور این طراحی چهره از او شخصیت مخوف‌تر و جانی‌تر از هیتلر می‌سازد.

درباره حضور بدون روسری بازیگران زن؛ یک گام حقوقی سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 20:05

درباره حضور بدون روسری بازیگران زن؛ یک گام حقوقی

تغییر نگاه حکمرانی قضایی، از زاویه‌ای امنیتی به زاویه‌ای حقوقی، در مورد حضور بدون روسری بازیگران زن در معابر و انظار عمومی یک گام به جلو است.

 نگاهی به کارنامه اصغر فرهادی در سال‌های اخیر به بهانه زادروزش؛ تولدی دوباره سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 02:22

نگاهی به کارنامه اصغر فرهادی در سال‌های اخیر به بهانه زادروزش؛ تولدی دوباره

دو سال گذشته برای اصغر فرهادی خوش‌یمن نبود. درست از زمانی که «قهرمان»، آخرین ساخته سینمایی او، در جشنواره فیلم کن 2021 به نمایش گذاشته شد؛ فیلمی که پیش از اکران در ایران، توجه مخاطب جهانی را به خود جلب کرد و جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم کن را مشترکا با فیلم «کوپه شماره ۶» به خود اختصاص داد.

 بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 02:20

بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود

فرهادی مورد حملات زیادی قرار گرفت و اعتبار ویژه و محکمی که تصور می‌کردیم خدشه‌ناپذیر است، ناگهان شکست و انتقادها از او شدید و تند شد. معتقدم آدمی در قامت فرهادی می‌توانست با اشاره‌ای به وقایع ایران نقش خود را ایفا کند. کما‌اینکه وقتی برای اولین بار اسکار گرفت با گفتن جمله «سلام بر مردم سرزمینم» که در ابتدای صحبتش بیان کرد، مردم را بسیار خوشحال کرد.

درباره فیلم «برادران لیلا»؛ هجا کردن «نداری» شنبه 16 اردیبهشت 1402 18:14

درباره فیلم «برادران لیلا»؛ هجا کردن «نداری»

«برادران لیلا» تم دیگری را هم به صورت موازی با «نداری» پیش می‌برد. موضوعی که تاثیرپذیری جدی آن را قرار است بر آن ببینیم. «هویت» در شاخه‌های فردی، خانواده و جمعی رکن اصلی دیگر فیلم است و شاید بعد از اتمام فیلم در ذهن‌مان وول بخورد که اصلا ما به چه می‌گوییم «هویت»؟ پول؟ مقام؟ یا به قول پدر «کلاه پادشاهی»؟ کار؟ حرف مردم؟ عزت عمومی؟