پنجشنبه , ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 15
به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

حضور این افراد هنگامی بحث‌برانگیز می‌شود که بسیاری از اهالی تئاتر حذف و کنار گذاشته شده‌اند، همچنین بسیاری از دانشجویان و مشتاقان بازیگری با اینکه دوره‌های لازم را برای بودن در صحنه گذرانده‌اند، بنا به دلایل غیرتئاتری مجبورند به شغلی دیگر روی بیاورند.

نقد و نظری به تئاتر لاکچری / اگر این هشدار جدی گرفته می‌شد شنبه 28 مهر 1397 10:49

نقد و نظری به تئاتر لاکچری / اگر این هشدار جدی گرفته می‌شد

متأسفانه هیچ‌کسی کمک به تئاتر اندیشه را وظیفه خود نمی‌داند... این شکل تولید تئاتر مناسبات کلی تئاتر را به هم می‌زند! چرا؟ چون از این به بعد هیچ‌کسی قادر به پرداخت دستمزدهایی این‌چنینی به بازیگران و عوامل نیست. پس اگر تئاتر پول داشته باشد و پول، خب موفق خواهد شد و چنانچه به‌جای پول اندیشه وجود داشته باشد، آن را به پشیزی نمی‌خرند. چرا؟ چون قشر لوکس و لاکچری فرصتی برای اندیشه در زمان‌بندی خود ندارد! او خلق شده که تفریح کند و خوش بگذراند و دیگران را تحقیر کند و هنر را به تمسخر و تملک خود درآورد.

آیا تئاتر برای همه امکان‌پذیر است؟ چهارشنبه 25 مهر 1397 23:01

آیا تئاتر برای همه امکان‌پذیر است؟

کلید حل مشکل اقتصاد تئاتر در دست مدیرکل هنرهای نمایشی است، جایی که او می‌تواند شهرداری تهران را مجاب به همکاری با اداره کل هنرهای نمایشی کند.

بینوایان؛ فرزند خلف سیاست‌های فرهنگی سرمایه‌داری حاکم دوشنبه 23 مهر 1397 18:38

بینوایان؛ فرزند خلف سیاست‌های فرهنگی سرمایه‌داری حاکم

مگر قرار نبوده با خصوصی‌سازی تئاتر اتکاء آن به دولت پایان پذیرد؟ مگر در تئاتر خصوصی وابستگی درآمد تئاتر به فروش بلیت منحصر نیست و در واقع روند کالایی شدن این هنر طبیعتا آن را تابع قوانین عرضه و تقاضا نمی‌کند؟ تدوین آیین‌نامه قیمت‌گذاری بلیت تئاتر در شورای صنفی هنرهای نمایشی برای نمایش‌هایی که بودجه دولتی دریافت نمی‌کنند با اصل ۴۴ منافاتی ندارد؟ آیا تمامی تلاش‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی که ذیل اجرایی کردن اصل ۴۴ در بحث فرهنگی صورت گرفته و منجر به ورود بخش خصوصی (یا در پوشش بخش خصوصی!) به عرصه تئاتر شده در جهت برپایی تئاتر متکی به ذات! نبوده است؟ آیا بی‌نوایان، فرزند (ناخواسته؟!) و شاخص این سیاست‌گذاری بالادستی و دستوری به ویژه، چند سال اخیر نیست؟

نگاهی به روش‌های مونتاژی تئاتر امروز ایران با سرمایه‌داری بی‌پشتوانه چهارشنبه 18 مهر 1397 06:37

نگاهی به روش‌های مونتاژی تئاتر امروز ایران با سرمایه‌داری بی‌پشتوانه

در سال های اخیر با گرته برداری دست چندم از صحنه ها و ایده های آن طرفی ها ، صنعت «مونتاژ تاتری ایرانی» رونق گرفته است و هنرمندان پوشالی متوّهم ،خود را تولید کننده ی اصلی تاترمدرن ایران قلمداد کرده اند.بارها بر این شیوه ها خُرده گرفته ایم و این روش را تقلبی به شمار آورده ایم. هر چند در برخی از اجراها چند تابلوی چشم نواز هم به وجود آمده باشد.

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج را اجرایی کنید سه شنبه 17 مهر 1397 17:45

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج را اجرایی کنید

پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه‌ سنگلج به مناسبت ۵۳ سالگی این تماشاخانه یادداشتی را منتشر کرده است.

آیا حق داریم از بینوایان پارسایی گلایه مند باشیم؟! دوشنبه 16 مهر 1397 14:54

آیا حق داریم از بینوایان پارسایی گلایه مند باشیم؟!

سال گذشته در اعتراض به پروژه «الیورتویست پارسایی» یادداشت «بیچاره الیور، بیچاره تئاتر، بیچاره کودکان ایران» را منتشر کردم. امسال و از روز اولی که خبر اجرای قریب الوقوع پروژه پولدار و پولساز «بینوایان پارسایی» به گوشم رسید عزم جدی داشتم که هیچ واکنشی نشان ندهم. دروغ چرا، مزه مزه می کردم چیزی بنویسم اما خسته بودم. خسته از توهین و وقاحت آشکار آن طرف، خسته از تک صدایی و همصدا نبودن این طرف! ضرورتی برای ادامه دادن بحث نمی دیدم. حرفم را سال پیش زده بودم اما...

وقتی نمایش جدی گرفته می‌شود یکشنبه 15 مهر 1397 15:30
یادداشت سعید عقیقی برای نمایش «صد در صد»

وقتی نمایش جدی گرفته می‌شود

یک منتقد سینما و تئاتر با اشاره به اینکه نمایش «صد در صد» برداشتی امیدوارکننده از متن مارکس لید است درباره دیگر ویژگی های این اثر نمایشی نوشت.

جشنواره تئاتر دانشگاهی و چهار ایراد اساسی شنبه 14 مهر 1397 15:55

جشنواره تئاتر دانشگاهی و چهار ایراد اساسی

جشنواره تئاتر دانشگاهی به یک مصرف کننده‌ی آثار تقلیل یافته است. جشنواره بدل به رقابتی برای کسب جایزه شده است. الگوی تئاتری اغلب دانشجویان، نسل قبل از خود است. برای دبیری جشنواره تنها و تنها سابقه‌ی اجرایی مهم نیست.

هر کجای نقشه ی جهان که درد بگیرد هنر درد می کشد شنبه 14 مهر 1397 12:51

هر کجای نقشه ی جهان که درد بگیرد هنر درد می کشد

ارمغان بهداروند در یاداشتی که پس از دیدن نمایش آوانتاژ نوشته از بمباران 4 آذر 1365 اندیمشک و شهدای آن واقعه یاد کرده است.

عصر تجربه تئاتر مستقل، پایگاهی برای مبارزه با تئاترِ بی‌خاصیت یکشنبه 8 مهر 1397 16:00

عصر تجربه تئاتر مستقل، پایگاهی برای مبارزه با تئاترِ بی‌خاصیت

اینکه یک سالن خصوصی، در وضعیت اقتصادی که کشور گرفتارش هست و در مشغله های فراوانی چون تخلف در تبلیغات تئاترهای وابسته به باندهای قدرت و سایر گرفتاری‌های این‌چنینی، دغدغه فرصت دادن به جوانان و جستجوی تئاتر فردا را دارد، اتفاق ارزشمندی است.

به نقد کشیدن پایان نقد: ژانر نقد و اینترنت پنجشنبه 5 مهر 1397 15:56

به نقد کشیدن پایان نقد: ژانر نقد و اینترنت

برخی هراس دارند که در عصر نویسندگی مجازی تاثیر سابق ژانر نقد کاهش یافته و نسبی شده است. رسانه‌های مجازی جامع‌تر، کم‌هزینه‌تر و کمتر سلسله‌مراتبی هستند. هرچند تجزیه و پراکندگی مخاطب در نتیجه‌ی ترویج رسانه‌ی مجازی ممکن است تاثیر گسترده‌ی ژانر نقد را هم در علم و هم در هنر بکاهد، تغییرات در رویکرد، پلمیک و مباحثات به طور کلی ممکن است لزوماً اهمیت خود را از دست ندهند، چرا که اینترنت چنین اشکالی از ارتباط را بازتعریف می‌کند، نه حذف. کاربران رسانه‌ی مجازی تولیدکننده نیز هستند و در کنار هم قواعدی را برای خواندن و نوشتن به عنوان موضوع منافع مشترک می‌سازند. این فرآیندِ ایجاد قواعد جدید، رسانه‌های پیشین را دگرگون می‌کند اما تا حدی به آنها تکیه دارد و بیشتر نقش نقد را حفظ می‌کند. نقد یکی از مستقیم‌ترین ژانرهای نوشتار پلمیک است. چه نقد هنر باشد، چه بررسی آکادمیک یا بازخوانی متون، تولیدات هنری و دیگر تولیدات فکری منتشر شده، نقد عملی بازسازی کننده و برانگیزاننده است. به این معنا، نقد عمل بنیادین برخورد آزاد دیدگاه‌ها، بازسازی و مباحثه است. خود نامش گویای به اجرا درآوردن آزادی مخالفت اندیشه‌ها و علنی کردن استدلال‌ها و اعتراضات برای مخاطب است. به عنوان عرصه‌ی تاثیر همگانی اطلاعات و استدلال، نقش توزیع اجتماعی دانش را نیز بر عهده دارد. در ادامه به بررسی این موضوع خواهم پرداخت که آیا کاهش تاثیر ساختاری نقد منتشر شده در رسانه چاپی لزوماً نقش اجتماعی هنجاری آن را تضعیف می‌کن

دولت، تبلیغات و دام‌های پیش‌روی تئاتر شنبه 31 شهریور 1397 16:52

دولت، تبلیغات و دام‌های پیش‌روی تئاتر

تئاتر ایران سال‌هاست که در بخش غیرآزاد، درگیر موضوعی به نام فروش شده است. تئاتر که تا اواخر دهه هشتاد با حمایت مستقیم دولت روی صحنه می‌رفت و عوامل یک نمایش به واسطه اجرا از دولت دستمزد دریافت می‌کردند، ناگهان به سمت و سوی خصوصی‌سازی سوق داده شد

داوری یا ناداوری در تئاتر شهرستان شنبه 24 شهریور 1397 17:40

داوری یا ناداوری در تئاتر شهرستان

داوری امری عرضی نیست بلکه جوهری است و سلب و ایجاب را هم برنمی‌تابد.

در حاشيه افزايش مجدد قيمت دي وي دي و واكنش فعالان اين عرصه/ مردم را به اشتباه نيندازيد دوشنبه 19 شهریور 1397 01:35

در حاشيه افزايش مجدد قيمت دي وي دي و واكنش فعالان اين عرصه/ مردم را به اشتباه نيندازيد

محصولات نمايش‌خانگي كه يك‌بار اوايل امسال طعم افزايش قيمت را تجربه كرده بود، هفته گذشته به ناگاه و مجددا سير صعودي ديگر را به خود ديد و شوك عجيبي را به بازار و مصرف‌كنندگان وارد ساخت.

ضرورت استاندارد چهارشنبه 14 شهریور 1397 13:30

ضرورت استاندارد

طراحی موضوعات و درس‌ها در «دوره تخصصی تهیه‌کنندگی تئاتر در ایران» با هدف شناخت استانداردهای مدیریت شبکه تولید، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که آموختن در فرم گفت‌وگو رخ دهد و از این‌رو می‌توان آن را برنامه‌ای سنجیده و به فوریت مورد نیاز نام نهاد.

سياست‌زدايي، تبليغ انفعال و درآمد بيشتر چهارشنبه 14 شهریور 1397 12:04

سياست‌زدايي، تبليغ انفعال و درآمد بيشتر

اين روزها شرايط مالي و اقتصادي مردم با پيچ‌وتاب مواجه شده ولي تئاتر سكوت كرده است؛ مي‌خواهد بفروشد. پس به سرگرمي بدل مي‌شود و مخاطب را به انفعال دعوت مي‌كند. البته كه گويا انفعال تماشاگر شرايط بقاي چنين جريان تئاتري را تضمين مي‌كند.

نيل سايمون/ مردي كه عاشق زندگی بود چهارشنبه 7 شهریور 1397 12:07

نيل سايمون/ مردي كه عاشق زندگی بود

نيل سايمون، نمايشنامه‌نويس و فيلمنامه‌نويسي كه كمدي‌هاي فناناپذيرش- از جمله «زوج ناجور»، «پابرهنه در پارك»، «پسران آفتاب»، «مرور خاطرات ساحل»- او را به يكي از موفق‌ترين نويسنده‌هاي تاريخ امريكا بدل كرد، روز يكشنبه در ٩١ سالگي درگذشت. طبق گفته‌هاي مشاور رسانه‌اي سايمون، او به علت عوارض ناشي از ذات‌الريه چشم از دنيا فروبست.

جایزه‌های خصوصی و پایان‌های تلخ چهارشنبه 7 شهریور 1397 02:18

جایزه‌های خصوصی و پایان‌های تلخ

جایزه‌های خصوصی در جهان سابقه‌ طولانی و البته درخشان دارند. جایزه‌های خصوصی در طول 100 سال گذشته به معتبرترین جوایز جهان بدل شده‌اند که داشتن آن برابر با مشروعیت و قدرت بوده است. جایزه نوبل در عرصه علم برآمده از سرمایه شخصی آلفرد نوبل از سال 1895 میلادی تا به امروز مهم‌ترین معیار ارزشگذاری برای فعالیت‌های علمی بوده است. جایزه پولیتزر نیز در حوزه ادبیات خاصیتی مشابه دارد. جوزف پولیتزر با تمرکز بر امر روزنامه‌نگاری جایزه‌ای طراحی می‌کند که امروز معیاری بر برترین داستان، نمایشنامه و عکاسی‌ جهان است.

«شبه‌تماشاگران؛ هیزم آتش تئاتر تجارت‌زده» چهارشنبه 31 مرداد 1397 14:44

«شبه‌تماشاگران؛ هیزم آتش تئاتر تجارت‌زده»

تئاتر هنر جادویی و همگانی است. از پنج قرن قبل از میلاد مسیح تاکنون درباره‌ی اثرات و کارکردهای شگرف تئاتر در جوامع انسانی سخنان بسیار گفته شده است. تئاترکراسی در یونان باستان به قدرت اجتماعی و سیاسی برابر مردم و اقلیت‌ها و حکمروایی آنان در گردهم‌آیی‌های تئاتری اطلاق می‌شد. هنگام انقلاب مشروطه ایران و در زمانی که تعداد بسیار کمی از شهرنشینان ایرانی باسواد بودند، تئاتر به ایران آمد و ابزار کارآمدی برای اندیشه‌های رهایی‌بخش در فرهنگ شفاهی شد. هنرهای نمایشی در خدمت آرمان‌های آزادی‌خواهی درآمد و به نشر آگاهی در میان توده‌های مردم در عصر مشروطه پرداخت.(۱)

شنبه‌ های تنبل تئاتر تهران سه شنبه 30 مرداد 1397 00:41

شنبه‌ های تنبل تئاتر تهران

شنبه‌ها در تهران گونه‌های دیگری از نمایش اجرا می‌شود که محصول یک اقتصاد بیمار و توده‌ای از مخاطبان نیاز به مطالعه است. شنبه‌های تئاتر تهران بوی تنبلی می‌دهد. نشستن و خواندن یک متن با حضور چند ستاره که هیچ کمکی به وضعیت هنری کشور نمی‌کند.