پنجشنبه , ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 5
به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

حضور این افراد هنگامی بحث‌برانگیز می‌شود که بسیاری از اهالی تئاتر حذف و کنار گذاشته شده‌اند، همچنین بسیاری از دانشجویان و مشتاقان بازیگری با اینکه دوره‌های لازم را برای بودن در صحنه گذرانده‌اند، بنا به دلایل غیرتئاتری مجبورند به شغلی دیگر روی بیاورند.

مرثیه‌ای در سوگ تئاتر دوشنبه 10 مرداد 1401 12:33
واکنشی به حذف نوبت اجرای عمومی گروه خوزستانی برگزیده فجر

مرثیه‌ای در سوگ تئاتر

نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» طبق برنامه قبلی و اقدامات لازم صدور مجوز، قرار اجرای عموم در سالن اصلی تئاترشهر، برای نوبت مردادماه داشت؛ اما چند روز پیش از اجرا، ناگهان نمایش «شکوفه های گیلاس» کار محمد مساوات که به تازگی دوره یک‌ ماهه خود را در خرداد سال جاری، در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر پشت سر گذاشته، برای اجرای مرداد از سوی مجموعه تئاترشهر اعلام و نمایش گروه «آماتور» ملغی شد.

درباره ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر/ بودن یا نبودن، مساله این هم نیست شنبه 8 مرداد 1401 19:43

درباره ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر/ بودن یا نبودن، مساله این هم نیست

در جشنواره تئاتر فجر آنچه تاثیر دارد رویکرد و عملکرد معاونت هنری، اداره کل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره است وگرنه این شوراها فقط از آن جهت که جزو ساختار است باید تشکیل و اعضای آن تعیین شود، همین، وگرنه فرقی نمی‌کند چه کسی عضو این شوراها باشد.

 یک انصراف و چند نکته شنبه 8 مرداد 1401 15:25

یک انصراف و چند نکته

کناره گیری مسعود دلخواه از حضور در شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، یادآور این نکته است که شورای سیاست‌گذاری، موضوعی است که هر از گاهی با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

تاملی بر ماجرای شکایت تهیه‌کننده نمایش «پروین» از کارگردان/  مسوولیت نپذیرفتن مدیرکل و کمای مصنوعی «خانه تئاتر» چهارشنبه 5 مرداد 1401 21:59

تاملی بر ماجرای شکایت تهیه‌کننده نمایش «پروین» از کارگردان/ مسوولیت نپذیرفتن مدیرکل و کمای مصنوعی «خانه تئاتر»

ساده‌ترین کار اداره کل هنرهای نمایشی این بود که با فراخواندن تهیه‌کننده و هنرمند، تلاش کند به‌ نوعی شرایط موردرضایت طرفین فراهم شود و کار به نهاد قضایی نرسد.

یارانه تئاتر در جیب «هنرمندان تفریحی» چهارشنبه 5 مرداد 1401 21:51
باغ‌هایی که در نبود «بانک اطلاعاتی اهالی هنر» بیابان می‌شوند

یارانه تئاتر در جیب «هنرمندان تفریحی»

در جای خالی بانک اطلاعات حرفه‌ای، منابع انسانی هنرمندان تحصیلکرده، نخبه و باتجربه و منابع مالی قطره‌چکانی تئاتر برای همه‌ علاقه‌مندان یا شاغلان غیرواقعی تئاتر هزینه می‌شود تا همچنان شعارهای زیبای یارانه به سود فقرا و تئاتر برای همه در بیلبوردها و بیلان‌های مدیران حزبی هر دولتی رخ‌نمایی کند و هر روز هنرمند تئاتر رو به سقوط و فراموشی برود تا هنر دولتی جایگزین هنر مستقل شود.

خبری از فراخوان جشنواره تئاتر فجر نیست/ به کجا چنین شتابان! چهارشنبه 5 مرداد 1401 18:56

خبری از فراخوان جشنواره تئاتر فجر نیست/ به کجا چنین شتابان!

وارد پنجمین ماه از سال ۱۴۰۱ شدیم ولی هنوز خبری از فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیست؛ جشنواره‌ای که بهمن هر سال برگزار می‌شود.

فرآیند خلق هنرهای نمایشی به کدام سو می‌رود؟/ تئاتر در ایران گروگان تولید و بی‌برنامگی دولت سه شنبه 4 مرداد 1401 03:51

فرآیند خلق هنرهای نمایشی به کدام سو می‌رود؟/ تئاتر در ایران گروگان تولید و بی‌برنامگی دولت

بررسی تاریخ فرهنگ و هنر ما هم نشان می‌دهد کمتر اتفاق افتاده هنرمندان امکان تنفس در هوای آزاد را تجربه کرده باشند اما هرگاه همین سعه صدر حداقلی افزایش یافته، آثار درخشانی خلق شده و فرهنگ و هنر گام بلندی رو به پیش برداشته است.

مفاهیم بنیادین نمایش در ایران ناپدید شده‌اند/ پرسش‌هایی در این باره که چرا تاریخ تئاتر نداریم؟ یکشنبه 2 مرداد 1401 15:33

مفاهیم بنیادین نمایش در ایران ناپدید شده‌اند/ پرسش‌هایی در این باره که چرا تاریخ تئاتر نداریم؟

هنرمندان ما به طرز چشم‌گیری تجربیات پیشین را تکرار می‌کنند و به شکل وفادارانه‌ای از شیوه‌های تجربه‌شده گرته‌برداری می‌کنند. آنها خطرپذیری زیادی ندارند و ساز و کار تمام اجراها حتی آنها که به اصطلاح تجربی و نو خوانده می‌شوند شبیه هم است.

آیا کلاسیک‌ها ما را نجات دادند؟ چهارشنبه 29 تیر 1401 22:38

آیا کلاسیک‌ها ما را نجات دادند؟

35 سال پس از خواسته صادقی برای نجات تئاتر ایران، به‌نظر می‌رسد نسل جدید هیچ تمایلی به آموزه‌های او ندارند. به جای آثار کلاسیک عظیم، در پی یک اجرای کوچک‌اند. برای مثال امیررضا احمدی،‌ «مکبث»ی مینیمال و تقلیل‌گرا مهیا می‌کند و به جای نمایش دادنش،‌ درباره‌اش حرف می‌زند. به عبارتی حتی به بازنمایی خرده‌تراژدی باقی‌مانده نیازی نمی‌بیند

درباره وضعیت آشفته تئاتر در چند ماه اخیر/ حضور پررنگ «اشباح» در «خانه برناردا آلبا» دوشنبه 20 تیر 1401 19:04

درباره وضعیت آشفته تئاتر در چند ماه اخیر/ حضور پررنگ «اشباح» در «خانه برناردا آلبا»

اگر به نمایشنامه «خانه برناردا آلبا» نگاه کنیم، کوچک‌ترین دختر خانواده دست به خودکشی می‌زند. ما می‌توانیم او را تمثیلی از خلاقیت در نظر بگیریم که با تصمیم‌های نادرست و قیم‌منشانه در حال نابودی است.

تئاتر در تمرین شکل می‌گیرد نه در هوا/ بازبینی بدون تمرین!؟ چهارشنبه 15 تیر 1401 15:44

تئاتر در تمرین شکل می‌گیرد نه در هوا/ بازبینی بدون تمرین!؟

شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی اطلاعیه‌ای را صادر کرده که مشخص نیست که برای نگارش آن به روند تولید تئاتر توجه شده یا فقط سلب مسئولیت مالی از گروه‌ها مدنظر بوده است.

چه بر سر جشنواره تئاتر دانشگاهی می‌آید؟/ رویدادی که رها شده است! دوشنبه 13 تیر 1401 15:45

چه بر سر جشنواره تئاتر دانشگاهی می‌آید؟/ رویدادی که رها شده است!

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به حال خود رها شده و شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که گویا میل به تعطیلی بیش از برگزاری آن است.

متوقف کردن فروش بلیت نمایش‌ها عادی شده است!/ اداره‌کل چه می‌کند؟ یکشنبه 5 تیر 1401 18:18

متوقف کردن فروش بلیت نمایش‌ها عادی شده است!/ اداره‌کل چه می‌کند؟

متوقف شدن فروش بلیت نمایش «شب شک» اقدام عجیب دیگری است که با هماهنگی اداره‌کل هنرهای نمایشی و سایت فروش بلیت انجام شده و در ازای این اقدام هیچ پاسخ منطقی ارائه نمی‌شود.

و اینک عباس نعلبندیان/ نویسنده‌ای که تمام عمر کوتاهش در ابر مرگ شناور بود دوشنبه 23 خرداد 1401 20:22
نگاهی به زندگی و آثار نمایشنامه‌نویس فقید به دنبال سی‌وسومین سالمرگش

و اینک عباس نعلبندیان/ نویسنده‌ای که تمام عمر کوتاهش در ابر مرگ شناور بود

آوانسیان درباره نعلبندیان می‌گوید: «از میان نمایشنامه‌نویسان ایرانی، نعلبندیان، کسی است که برای من حداقل یک مکمل است. چیزهایی را که من کم دارم، در مقابلم قرار می‌دهد. یک ماده اولیه نمایشی خوب را در اختیار بازیگر و کارگردان قرار می‌دهد. حرفی که برای پژوهشی هم گفته بودم: با متن‌های او از سطح‌های مختلف می‌شود بازی کرد...»

چهار دهه برخورد سلیقه‌ای با «تئاتر فجر»/ جشنواره بلاتکلیف است چهارشنبه 18 خرداد 1401 13:26

چهار دهه برخورد سلیقه‌ای با «تئاتر فجر»/ جشنواره بلاتکلیف است

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که بسیاری مدعی‌اند مهمترین رویداد تئاتر ایران است، نه سیاستگذاری مشخص دارد و نه چشم‌انداز و دبیر هر دوره از آن هم سلیقه‌ای انتخاب و هم سلیقه‌ای برخورد می‌کند.

ما آن چیزی هستیم که تولید می‌کنیم دوشنبه 9 خرداد 1401 20:58
نگاهی به ماجرای پردامنه‌ لغو مراسم نکوداشت «بهرام بیضایی»

ما آن چیزی هستیم که تولید می‌کنیم

محمد رحمانیان تنها کسی بود که نسبت به مساله پیش آمده اعتراض کرد. او در یادداشتی انتقادی نوشت: «به لغوهای پیاپی، برگزار نشدن‌ها و توقیف‌ها و تعطیلی‌ها عادت کرده‌ایم... می‌شد این سمینارها برپا شود و گفت‌وگوها شکل بگیرد و آیین‌ها (نکوداشت) به سرانجام رسد و هیچ آسیبی هم به گوشه‌ای از میز هیچ مدیری نرسد.»

عضویت در شبه‌صنف‌های تئاتر، سینما، آموزش و رسانه چه ره‌آوردی دارد؟ چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 20:10

عضویت در شبه‌صنف‌های تئاتر، سینما، آموزش و رسانه چه ره‌آوردی دارد؟

در شبه‌صنف خود بنگرید که در سال‌های گذشته چه کسانی سرمایه‌دار شدند؟ چه کسانی مالک شدند؟ چه کسانی صاحب خانه و عمارت و صندوق میلیاردی شدند؟ چه کسانی همیشگی شدند و حتی با حضور شما به قدرت اجتماعی و هنری و سیاسی و مدارک جعلی علمی رسیدند؟ و بنگرید چه کسانی هر روز فقیرتر و فراموش و منزوی شده‌اند؟

چرا بیشتر تئاترهای شبه‌پست‌مدرن ایرانی اخته می‌شوند؟ / سیاست‌زدایی از تاریخ اکنون سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 05:50

چرا بیشتر تئاترهای شبه‌پست‌مدرن ایرانی اخته می‌شوند؟ / سیاست‌زدایی از تاریخ اکنون

بیشتر تئاترهایی که در ایران امروز اجرا می‌شوند در امر مسئله‌سازی مشکل دارند. «گئورگ لوکاچ» اعتقاد دارد در آثار انتقادی با «قهرمان پروبلماتیک» (مسئله‌ساز) مواجه می‌شویم که ساختارهای اجتماعی را به چالش می‌کشد. نکته اینجاست که در عصر جدید، «رمان» توانسته جای «حماسه» را بگیرد؛ زیرا هنرمند، نسبت به جامعه دچار پرسش‌هایی شده‌است.

تئاتر ایرانی خانواده‌ها را جذب نمی‌کند سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 06:03

تئاتر ایرانی خانواده‌ها را جذب نمی‌کند

چرا تئاتر ما دیگر خانواد‌‌ ه‌ها را جذب نمی‎کند؟ پاسخ این است که تئاتر ما آنقدرها قوی نیست که قدرت جذب تماشاگر و حتی اقشار فرهیخته را داشته باشد.

جامعه‌شناسی تئاتر نوظهور ایرانی در قرن جدید؛ تن‌آسایان مشغول مالی‌سازی‌اند چهارشنبه 31 فروردین 1401 23:14

جامعه‌شناسی تئاتر نوظهور ایرانی در قرن جدید؛ تن‌آسایان مشغول مالی‌سازی‌اند

تئاترهایی که در قرن جدید در ایران اجرا خواهند رفت به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند؛ زیرا جامعه ایران متکثر است. نکته کلیدی اینجاست که تئاترهای جریان اصلی پر هزینه که تبلیغ و حمایت رسانه‌های دولتی و خصوصی را دارند به سوی نوعی دراماتورژی رقیق و سطحی رفته‌اند که دیگر خبری از اندیشه انتقادی در آنها نیست.