پنجشنبه , ۹ فروردین, ۱۴۰۳
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 7
به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

حضور این افراد هنگامی بحث‌برانگیز می‌شود که بسیاری از اهالی تئاتر حذف و کنار گذاشته شده‌اند، همچنین بسیاری از دانشجویان و مشتاقان بازیگری با اینکه دوره‌های لازم را برای بودن در صحنه گذرانده‌اند، بنا به دلایل غیرتئاتری مجبورند به شغلی دیگر روی بیاورند.

نامه‌ای به چند نفر درباره جشنواره تئاتر دانشگاهی سه شنبه 22 تیر 1400 14:37

نامه‌ای به چند نفر درباره جشنواره تئاتر دانشگاهی

خوب است بدانیم حالا که یک جشنواره دانشجویی این همه حامی مالی داشته چقدر از این حمایت‌ها به گروه‌های تئاتر دانشجویی حاضر در جشنواره رسید. خوب است شفاف بگوئید دو داوری که نام‌شان به عنوان حامی مالی ذکر شد چه میزان و چگونه به جشنواره کمک رساندند.

نگاهی به کتاب تئاتر در ایران؛ از کودتا تا انقلاب نوشته ناصر حسینی‌مهر/ حقیقت هرگز از ما فرار نخواهد کرد دوشنبه 14 تیر 1400 04:21

نگاهی به کتاب تئاتر در ایران؛ از کودتا تا انقلاب نوشته ناصر حسینی‌مهر/ حقیقت هرگز از ما فرار نخواهد کرد

ناصر حسینی‌مهر در کتاب «تئاتر در ایران؛ از کودتا تا انقلاب» نشان می‌دهد که تئاتر برای برخی از شومن‌ها به مثابه بازار بوده است و به واسطه آن روابط حسنه‌ای با قدرت برقرار کرده و به جای تولید آثاری برجسته و اندیشه‌محور به سوی واریته‌های مبتذل، نمایشک‌های ارزان و سرگرم‌کننده رفته‌اند.

درباره یک تصمیم عجیب در جشنواره تئاتر دانشگاهی دوشنبه 14 تیر 1400 04:10

درباره یک تصمیم عجیب در جشنواره تئاتر دانشگاهی

دبیر اسبق مجمع تئاتر دانشگاهیان کشور و جشنواره تئاتر دانشگاهی نوشتاری را با عنوان «تئاتر بدون تماشاگر» منتشر کرد.

 نگاهی به بخش‌ مناطق‌ جشنواره تئاتر دانشگاهی/ دور از مرکز، دور از هیاهو پنجشنبه 3 تیر 1400 14:14

نگاهی به بخش‌ مناطق‌ جشنواره تئاتر دانشگاهی/ دور از مرکز، دور از هیاهو

هرچند در سال‌های گذشته درنهایت برخی از اجراهای مناطق پایشان به بخش اصلی باز شد و از قضا موفقیت‌های متعددی به‌دست آوردند -ازجمله نمایش «آن شرلی با موهای خیلی قرمز» به نویسندگی فراز مهدیان دهکردی و کارگردانی امیربهاور اکبرپور دهکردی - با این حال مناطق حضورش تثبیت‌شده باقی ماند.

نامزدها چه وعده ای ندهند؟ دوشنبه 17 خرداد 1400 00:00

نامزدها چه وعده ای ندهند؟

یک منتقد فرهنگی با اعتقاد بر اینکه اغلب کاندیداهای ریاست جمهوری وعده‌های کلی درباره موضوعات فرهنگی و هنری می‌دهند، می‌گوید که «همه ما خوب می‌دانیم فرهنگ مهم است و چه و چه. آنچه لازم می‌نماید این است که کاندیداها در حوزه فرهنگ و هنر پاسخ مشخص به چند سوال مشخص بدهند.»

وقتی می‌گوئیم اقتصاد تئاتر خراب است یعنی چه؟ چاره چیست؟ شنبه 8 خرداد 1400 00:00

وقتی می‌گوئیم اقتصاد تئاتر خراب است یعنی چه؟ چاره چیست؟

بیشتر از یک سال است که به خاطر شیوع ویروس کرونا تئاتر تعطیل است. نگاه نکنیم به این باز شدن‌های هر از گاهی تماشاخانه‌ها، نگاه نکنیم به جشنواره تئاتر فجر و دیگر جشنواره‌ها. این‌ها حتی مسکّن هم نیستند چه رسد به اینکه بخواهیم اسمش را بگذاریم بازگشایی تئاتر.

 وعده‌ای که بدجوری «سر خرمن» می‌نماید چهارشنبه 5 خرداد 1400 00:00

وعده‌ای که بدجوری «سر خرمن» می‌نماید

اخیرا خبر رسید که مجلس برای حمایت از هنرمندان ۳۵۰ میلیارد تومان مصوب کرده است ولی ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر هم مانند دیگر اعضای این تشکل می‌گوید، هیچ جزییاتی درباره چگونگی پرداخت این مبلغ حمایتی نمی‌داند.

 تئاتری‌های جوان؛ قربانی زمان و مکان پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400 00:00

تئاتری‌های جوان؛ قربانی زمان و مکان

این روزها که تئاتر بازگشایی شده است، نزدیک به 20 نمایش روی صحنه رفته است. بلا استثنا همه کارها متعلق به گروه‌های جوان است. خبری از حضور یک بزرگ تئاتری روی صحنه نیست. حتی نمایش نسیم ادبی در تالار مولوی، منهای شخص ادبی، ‌محصول گروهی هنرجوی جوان تئاتر است

در هراس از تاریخ ‌نگاری انتقادی تئاتر پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400 00:00

در هراس از تاریخ ‌نگاری انتقادی تئاتر

تاریخ‌نگاری تئاتر در ایران همواره با اما و اگر مواجه بوده و منابع در دسترس محققان و دانشجویان از صدواندی سال تاریخ تئاتر(مدرن) ایران در مقایسه با ظرفیت موجود نشان می‌دهد كه اساسا بخش عمده‌‌ای از ماجرا به «سكوت» گذشته و این مسكوت ماندن همچنان ادامه دارد؛ سكوتی به اعتقاد من منزه‌طلبانه.

تئاتر ایران تاریخ تحلیلی ندارد  پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400 00:00
آیا «تاریخ تحلیلی تئاتر»، پیش‌نیاز مغفول مانده مطالعات اجرا در ایران است؟

تئاتر ایران تاریخ تحلیلی ندارد

ممكن است تا امروز به این نتیجه رسیده باشیم كه دیگر ترجمه لزوما درد ما را دوا نمیكند و به دانش ما نمیافزاید و باید دست به تولید نظری در حوزه تاریخ تحلیلی تئاتر بزنیم تا سرانجام در سال‌های آینده «مطالعات اجرای ایرانی» از زیر خروارها بلغور نظریات عموما غربی سر بیرون آورد.

جای خالی ارتباطات یکپارچه بازاریابی در تئاتر سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 00:00

جای خالی ارتباطات یکپارچه بازاریابی در تئاتر

در کشور ما در عرصه تئاتر روابط‌عمومی را ابزار اصلی برای جذب مشتری به امید بهره‌وری مالی بالا می‌دانند اما واقعیت این است که روابط‌عمومی فقط ابزار مدیریت اطلاعات و فرایند ارتباط در مسیر تولید درآمد است، نه‌ فقط ابزار کسب درآمد. روابط‌عمومی وظیفه‌اش جلب حمایت و توجه مخاطبان، ایجاد اعتماد، اعتبار و ارتقای آگاهی، تصویر و شهرت نمایش و گروه نمایشی در میان مخاطبان و به‌ویژه مخاطبان هدف است.

 نگاهی به مصاحبه‌ای از عباس جوانمرد/ نه به تئاتر تجربی چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 00:00

نگاهی به مصاحبه‌ای از عباس جوانمرد/ نه به تئاتر تجربی

رویکرد جوانمرد اگرچه با تأسی از شخصیت‌هایی چون آرتو و کریگ، تقابل با نگاه ناتورالیستی آن روزگار تئاتر بود؛ اما او هیچ‌وقت به سمت تئاتر تجربی روز جهان نمی‌رود. خودش هم در پاسخ به این پرسش که چرا چنین متونی را برگزیده است می‌گوید «دلیلش استنباطات عاطفی من از این دو اثربوده است.» به‌عبارتی او قصد تجربه کردن نداشته؛ بلکه هنوز در حال و هوای کلاسیسیم است.

عباس نعلبندیان و مصاحبه‌ نادیده‌اش / نه در بند «ایسم» و نه در قید «ایست» چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 00:00

عباس نعلبندیان و مصاحبه‌ نادیده‌اش / نه در بند «ایسم» و نه در قید «ایست»

به باور نعلبندیان هنرمندان حوزه رئالیسم شکست‌خوردگان جریانات اجتماعی‌اند. مصاحبه‌کننده در همین راستا نعلبندیان را قضاوت می‌کند که او به واسطه جایگاه طبقاتیش چنین ادبیاتی را پیش گرفته است

این تن رنجور را دریابیم شنبه 18 اردیبهشت 1400 09:57

این تن رنجور را دریابیم

نه سرقت بخشی از مجموعه تئاتر شهر اتفاق تازه‌ای است و نه زشتی محیط پیرامون آن. سال‌هاست بابت وضعیت نامناسب این مجموعه فغان‌مان به آسمان است و آن‌چه البته تا امروز به جایی نرسیده، همین فریاد است.

عبدالحسین نوشین؛ معلم شایسته تئاتر یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 00:00

عبدالحسین نوشین؛ معلم شایسته تئاتر

محسن حسینی در یادداشتی نوشت: امروز دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ است و به عبارتی بهانه نگارشی این جریده کوچک هم، سال مرگ عبدالحسین نوشین در نیم قرن گذشته است که در مسکو در چنین روزی در تبعید و اقامت اجباری و در تنهایی مطلق بر اثر سرطان معده رخ از جهان برمی‌کشد و دریغ از سرزمین و به‌ویژه کارگزاران و دست‌اندر‌کاران تئاتری که هنوز بزرگداشتی درخور این معلم شایسته تئاتر برپا نکرده‌اند.

هم‌پودگی تئاتر و سیاست در ایران شنبه 11 اردیبهشت 1400 00:00
نگاهی به مقاله‌ای از جلال ستاری و آنچه از آینده ترسیم می‌کند

هم‌پودگی تئاتر و سیاست در ایران

از دید جلال ستاری خواست عمومی جامعه از هنرپیشه در ایران کنشگری آغشته به جنبه‌های سیاسی و اجتماعی است. چشم بستن بازیگر به یک رویداد می‌تواند به معنای از دست دادن محبوبیت باشد یا واکنش‌پذیری نسبت به مسائل حتی کوچک،‌ شرایطی برای شهرت.

کسی از مجمع تئاتر دانشجویان کشور خبر دارد؟/ هشدار دولتی شدن سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 00:00

کسی از مجمع تئاتر دانشجویان کشور خبر دارد؟/ هشدار دولتی شدن

دبیر ششمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران طی یادداشتی به انحلال مجمع تئاتر دانشجویان کشور اشاره کرد و به ستاد اجرایی جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران نسبت به دولتی شدن این جشنواره هشدار داد.

هنرمندان در ایام کرونا به چه شغل هایی روی آوردند ؟ یکشنبه 29 فروردین 1400 18:04

هنرمندان در ایام کرونا به چه شغل هایی روی آوردند ؟

با گذشت بیش از یک سال از همه‌گیری کرونا که بخش‌های مختلف زندگی‌مان را دستخوش تغییر کرده، ظاهرا قطعی‌ترین موضوع این است که هیچ برنامه مشخصی برای اشتغال خانواده تئاتر نداریم.

حاجی‌فیروز؛ گفتمان استعماری یا پسا استعماری سه شنبه 10 فروردین 1400 14:57

حاجی‌فیروز؛ گفتمان استعماری یا پسا استعماری

«بهرام بیضایی با تولید آثاری چون «باشو غریبه کوچک» و «طرب نامه» عملا مساله رنگ و تبعیض برآمده از آن را در برابر ما قرار داد. این بازنمایی‌های ناراست تصویر و تصور نژادی را در خوانش و تفسیر فرهنگ ایران و اقوام ایرانی تقویت کرد.»

«تئاتر شهر» سلف‌سرویس نیست دوشنبه 18 اسفند 1399 16:35
درباره صحبت‌های روز گذشته عضو شورای شهر

«تئاتر شهر» سلف‌سرویس نیست

سكوت اعضای قدیمی و موثر شورا درباره جریان پردامنه ایجاد حریم پیرامون این مكان فرهنگی و میدان‌داری یكی، دو تازه‌وارد است. انگار در این شهر بزرگ فعلا نام و بهانه دیگری برای برندسازی در ماه‌های پایانی سال وجود ندارد. هرچه هست یك نفر باید حرف هنرمندان و رسانه‌ها را متوجه شود كه نزدیك به هفت هشت سال است بانگ فریاد بلند كرده‌اند كه باید به حال تئاتر شهر فكری شود.