فیلم «Rosemead» جدیدترین و متفاوتترین اثر لوسی لیو، روایتی تکاندهنده از مادری درگیر با بیماری لاعلاج و پسری درگیر اسکیزوفرنی است؛ فیلمی که در دل سینمای مستقل شکل گرفته و پس از هفت سال تلاش، در جشنواره تریبکا به نمایش درآمد.
با نزدیک شدن به اعلام برندگان Governors Awards، بحثها بر سر ۲۵ چهره سرشناس هالیوود که تاکنون از اسکار افتخاری بیبهره ماندهاند، داغ شده است. از جمله این نامها میتوان به هریسون فورد، ریدلی اسکات، پام گریر و جت لی اشاره کرد؛ هنرمندانی که علیرغم تأثیر عمیقشان بر سینما، هنوز موفق به دریافت این جایزه مادامالعمر آکادمی نشدهاند و اکنون زمان آن است که هیئت مدیره آکادمی به دستاوردهای برجسته آنها ادای احترام کند.
نتفلیکس در مستند «تایتان: فاجعه اوشنگیت» به بازخوانی فاجعهبارترین سفر توریستی عمقدریایی سالهای اخیر میپردازد؛ سفری که پنج نفر را در زیردریایی ناامن به کام مرگ کشاند. این مستند پرتنش، نمایی از غرور، نادیدهگرفتن هشدارها و اشتباهات مرگبار است.
در دنیایی که اکثر مردم جشنوارههایی چون کن و ونیز را بهعنوان اوج شکوه سینمایی میشناسند، شاید عجیب باشد که جشنواره مورد علاقهی من یک رویداد پرهیاهو اما صمیمی و جوانپسند در شهر زیبای انسی فرانسه باشد؛ جایی که انیمیشن، نه یک ژانر حاشیهای، بلکه ستارهی بیچونوچرای صحنه است.
نمایش «کارنامهی بُندارِبیدَخش»، اثری از بهرام بیضایی، به کارگردانی مشترک ساناز پوردشتی و مهدی وحیدروش، از ۲۰ خردادماه دور دوم اجراهای خود را در مجموعه تئاتر لبخند آغاز میکند. این نمایش که پیشتر با استقبال مخاطبان در کارگاه نمایش تئاترشهر مواجه شده بود، روایتی از تقابل جمشاه و وزیرش بُندارِبیدَخش را به تصویر میکشد.
جشنواره بینالمللی انیمیشن انسی ۲۰۲۵، به عنوان بزرگترین و معتبرترین رویداد صنعت انیمیشن در جهان، همچنان بستری بینظیر برای نمایش و کشف آثار کوتاه انیمیشن است. هر سال، این جشنواره بهترینها را در حوزه انیمیشن کوتاه گرد هم میآورد تا قصههایی ناب، خلاقانه و گاه تکاندهنده را به مخاطبان و حرفهایها عرضه کند. در این مقاله، ۱۰ فیلم کوتاه منتخب از رقابتهای امسال را بررسی میکنیم که هر کدام به شیوهای منحصربهفرد، طیف گستردهای از موضوعات و سبکهای بصری را پوشش میدهند و هیچ تماشاگر علاقمند به انیمیشن نباید فرصت دیدن آنها را از دست بدهد.
در عصر فرنچایزها و دنبالهسازیهای بیپایان، مرگ شخصیتهای محبوب دیگر نقطهی پایان نیست. از «جان ویک» گرفته تا «جیمز باند» و «سوپرمن»، قهرمانانی که میمیرند و برای بازگشت و زنده شدن تا قسمت بعدی صبر میکنند. اما این روند چه بلایی بر سر روایت، هیجان و معنای واقعی مرگ در سینما آورده است؟
مایکل داگلاس در مستند تازهای با عنوان «America’s Burning» نهتنها راوی اصلی بلکه تهیهکننده اجرایی آن است. این مستند سیاسی-اجتماعی که برای نخستینبار در جشنواره ترایبکا نمایش داده شد، تصویری بیپرده از شکاف سیاسی، فروپاشی طبقه متوسط و خطر فروپاشی اجتماعی در آمریکا ارائه میدهد.
رابرت دنیرو، بن استیلر و تری پولو پس از گذشت ۲۵ سال از فیلم کمدی محبوب «Meet the Parents» دوباره کنار هم قرار گرفتند. آنها در جشنواره ترایبکا از احتمال ساخت قسمت چهارم این فرنچایز خبر دادند؛ فیلمی که قرار است با حضور آریانا گرانده رنگ و بویی تازه بگیرد.
دنیای سینمایی مارول وارد فصل تازهای از داستانسرایی خود میشود؛ با پروژههای هیجانانگیزی که ابرقهرمانان کلاسیک و شخصیتهای جدید را به هم پیوند میدهند. از بازگشت داردویل و تشکیل تیم ضدقهرمانان «صاعقهها» گرفته تا فیلمهای بزرگ و پرهیاهویی مثل «آونجرز: روز رستاخیز» و «آونجرز: نبرد مخفی»، این برنامهها آینده دنیای مارول را روشنتر از همیشه میکنند.
در حالی که فرانسه نزدیک بود با فیلم «امیلیا پرز» به اسکار بهترین فیلم بینالمللی دست یابد، اکنون چشم امیدش به فیلم «موج نو» از کارگردان آمریکایی ریچارد لینکلیتر دوخته شده است. اما آیا این فیلم میتواند طلسم ۳ دهه را بشکند و افتخار را برای سینمای فرانسه به ارمغان بیاورد؟
نهمین قسمت برنامه «کات» در استودیو همشهری، میزبان مسعود فراستی، سعید مروتی و دانش اقباشاوی بود تا به بحث داغ سینمای ایران در جشنواره کن و به طور خاص، فیلمهای جعفر پناهی بپردازند. فراستی با لحنی کنایهآمیز از "کلاه گذاشتن سر خارجیها" و "فیلمهای جایزه بگیر" سخن گفت، در حالی که مروتی به اهمیت کن و دومین نخل طلای ایران پس از کیارستمی اشاره کرد. این برنامه همچنین به نقد فیلم «اسفند» ساخته اقباشاوی و اکران نامناسب آن پرداخت.
پس از انتشار پر سر و صدای سریال «سووِشون» و خروج ناگهانی آن و پلتفرم از دسترس، اکنون برنامه استعدادیابی «رینگو» به کارگردانی و تهیهکنندگی سعید پاک، بیست و دومین قسمت خود را به صورت رایگان در یوتیوب منتشر کرده است. این اقدام، در حالی صورت میگیرد که پلتفرم مربوطه برای مخاطبان خارج از کشور نیز امکان دسترسی به محتواهای خود را فراهم کرده است.
چهارمین اکران پلتفرم درمیانه به نمایش و تحلیل آثار بهزاد نعلبندی اختصاص دارد. در این برنامه، دو مستند انیمیشن «کاغذ پارهها» و «آنیتا؛ گمشده در اخبار»، که با تکنیک استاپموشن کاغذی و مقوایی ساخته شده و جوایز متعددی را در جشنوارههای داخلی و خارجی کسب کردهاند، در خانه هنرمندان ایران اکران و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» به کارگردانی میکائیل دیانی و تهیهکنندگی سیدمحمدهادی آقاجانی، در پنجاه و پنجمین دوره جشنواره معتبر جیفونی ایتالیا به رقابت خواهد پرداخت. این رویداد سینمایی برجسته که ویژه کودکان و نوجوانان است، از ۲۶ تیر تا ۴ مرداد در جیفونی واله برگزار میشود.
فیلم سینمایی «لاکپشت و حلزون» به نویسندگی محسن رضایی و کارگردانی رضا حماسی، با رونمایی از پوستر رسمی خود، آماده اکران در سالنهای گروه سینمایی «هنر و تجربه» شد. این فیلم که پس از چهار سال از تولید و کسب جوایز متعدد بینالمللی از جمله نامزدی بهترین فیلم در جشنواره داکا، از چهارشنبه ۲۱ خرداد روی پرده میرود، روایتی چندلایه از فقدان، رهایی و کشاکشهای پنهان در جهان یک کودک است.
کتاب «احترام برومند در گفتوگو با آریان رضایی» که به تازگی توسط انتشارات مانیاهنر منتشر شده، نگاهی عمیق به زندگی و فعالیتهای هنری احترام برومند، مجری، گوینده، بازیگر پیشکسوت و همسر زندهیاد داود رشیدی دارد. این کتاب ۸۰ صفحهای، روایتگر مسیر حرفهای برومند از دهه ۴۰ شمسی در تلویزیون ایران است.
اپرای عروسکی «مولوی» به کارگردانی بهروز غریبپور، در یک موفقیت بزرگ بینالمللی، به جشنواره بینالمللی تئاتر چخوف در روسیه راه یافت. غریبپور اعلام کرد که این اثر، با حمایت کامل جشنواره چخوف، طی یک هفته اقامت در روسیه، پنج اجرا به زبان فارسی با زیرنویسهای انگلیسی و روسی روی صحنه خواهد برد. تمامی تجهیزات و عروسکهای ۸ تنی این اپرا به محل برگزاری جشنواره ارسال شده و بلیتهای آن نیز پیشفروش شده است.
نمایش «اتاق ورونیکا»، اثری مهیج به نویسندگی آیرا لوین و کارگردانی علیرضا عابدینی مرام، از ۵ خردادماه در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است. این نمایش که تا ۳۰ خردادماه هر شب ساعت ۱۹ اجرا میشود، داستان مرموز زوجی مسن و دختری جوان را روایت میکند که با یک قتل پیچیده درگیر میشود.
در هالیوود، جایی که دستمزدهای نجومی برای بازیگران به یک هنجار تبدیل شده، نابرابری اقتصادی بیش از پیش خودنمایی میکند. در حالی که خبر از چک ۱۰۰ میلیون دلاری رابرت داونی جونیور برای فیلم «دکتر دووم» میرسد، تدوینگران مارول تنها ساعتی ۱۳ دلار دریافت میکنند. این وضعیت نهتنها ادامه روندی است که بروس ویلیس با دریافت ۱۰۰ میلیون دلار برای «حس ششم» پایهگذار آن بود، بلکه پس از اعتصابات اخیر، لزوم بازنگری در شیوه پرداختها، بهویژه در عصر پلتفرمهای آنلاین، را بیش از پیش آشکار میسازد.