شورای پروانه فیلمسازی سازمان سینمایی در جلسه اخیر خود، با ساخت شش فیلم سینمایی جدید موافقت کرده است. در میان این آثار، فیلمنامه «سال کبیسه» به کارگردانی و نویسندگی محمدسام قریبیان و تهیهکنندگی سیدعلی قائم مقامی، و همچنین «خلع لباس» به کارگردانی سعید سهیلی و تهیهکنندگی سینا سهیلی، از جمله مهمترین مجوزهای صادرشده هستند که نویدبخش تولیدات جدید در سینمای ایران است.
موزه هنرهای معاصر تهران، میزبان سلسله نشستهای تحلیلی بر فیلمهای کلاسیک دادگاهی خواهد بود. این برنامه از ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ با نمایش «تشریح یک قتل» (۱۹۵۹) ساخته اتو پرمینجر آغاز میشود و با حضور منتقدان برجسته، به بررسی عمیق ابهامات حقیقت و عدالت در سینما خواهد پرداخت.
نمایش «فالش» به کارگردانی سام کبودوند و تهیهکنندگی محمدمهدی نیکعهد، پس از استقبال در تهران، این بار در شیراز روی صحنه میرود. این اثر که شامل سه داستان بههمپیوسته از زندگی شخصیتی به نام «رامین» و سه زن در زندگی اوست، از ۱۸ خردادماه در مجموعه اسپیرو، سالن تئاتر سی، در دو سانس ۱۹ و ۲۱ اجرا خواهد شد.
فیلم کوتاه «ایار» به نویسندگی و کارگردانی مهدی امینی و تهیهکنندگی سیدحمیدرضا منتظری و سعید نجاتی، موفقیت بینالمللی تازهای کسب کرد و از سوی هیئت داوران بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم «رینبو» در لندن، عنوان بهترین فیلم را از آن خود کرد. این اثر تحسینشده که پیشتر نیز جوایزی در جشنوارههای داخلی به دست آورده بود، در رقابتی فشرده با فیلمهای مستقل جهان به این افتخار نایل شد.
پدرو آلمادوار، کارگردان شهیر اسپانیایی، پس از ساخت چند فیلم انگلیسیزبان، با فیلم جدیدش «کریسمس تلخ» به زبان مادری و سبک کلاسیک خود بازمیگردد. این تراژدی-کمدی که روایتگر داستان زنی رهاشده در آستانه تعطیلات است، از همین ماه در جزایر قناری کلید میخورد و ویکتوریا لوئنگو و پاتریک کریادو نقشهای اصلی آن را ایفا میکنند.
تام کروز، ستاره بیبدیل اکشن، با انجام ۱۶ پرش با چتر نجات آتشگرفته در صحنهای نفسگیر از فیلم «مأموریت غیرممکن - روزشمار نهایی»، رکورد جهانی گینس را از آن خود کرد. این اقدام بیسابقه، که پارامونت آن را با ویدئویی از پشت صحنه ثبت کرده است، نشان از تعهد بیمرز کروز به اجرای بدلکاریهای واقعی و خارقالعاده در آخرین حضورش در نقش ایتن هانت دارد.
امین بهروزی نویسنده و کارگردان تئاتر بار دیگر نمایش «روزهای بی باران» را در عمارت هما روی صحنه میبرد.
نمایش «کبوتری ناگهان» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی طیبه کریمی، از ۱۸ خرداد تا ۶ تیرماه، هر روز ساعت ۱۸ در سالن هادی اسلامی تالار محراب روی صحنه میرود. این اثر با محوریت شخصیت نزهتجهان، زن شاعری در دوران قاجار، به جستجوی هویت زنانه، رازهای نهان و صدای خاموش زنان آن عصر میپردازد.
طرح توسعه تماشاخانه سنگلج، که سالها معطل مانده بود، با رویکردی تازه و حمایت شهرداری تهران، بار دیگر در دستور کار قرار گرفت. این خبر مسرتبخش را اتابک نادری، طراح توسعه این تماشاخانه، به خبرنگار مهر اعلام کرد و از شکلگیری کارگروهی مشترک برای تبدیل سنگلج به یک مرکز فرهنگی و هنری قدرتمند خبر داد.
جیمز کامرون، کارگردان شهیر برنده اسکار، اعلام کرده است که پس از اتمام کار بر روی «آواتار: آتش و خاکستر» (قسمت سوم مجموعه آواتار)، پروژه بعدیاش، اقتباسی سینمایی از رمان فانتزی تاریک و تازهمنتشرشده «شیاطین» (The Devils) اثر جو آبرکرامبی خواهد بود. این خبر در حالی منتشر شده که کامرون قرار است نگارش فیلمنامه را با همکاری خود نویسنده رمان انجام دهد.
فیلم «تهران کنارت» به کارگردانی علی بهراد، برای نخستین نمایش اروپایی خود، در بخش نمایشهای ویژه پنجاه و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری در جمهوری چک پذیرفته شد. این فیلم با حضور بازیگرانی چون علی شادمان، آناهیتا افشار و علی مصفا، احتمالا در پاییز امسال در سینماهای ایران نیز اکران خواهد شد.
با سپری شدن ایام سوگواری، سالنهای تئاتر تهران از فردا، جمعه، ۱۷ خرداد ماه، فعالیت خود را از سر میگیرند. این بازگشایی با حضور پررنگ چهرههای محبوب سینما و تئاتر از جمله شبنم مقدمی، سام درخشانی، آزاده صمدی، کامران تفتی، دارا حیایی و ... همراه خواهد بود که در نمایشهای متنوع و تازهای به ایفای نقش میپردازند.
مستند «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»، ساخته امید نجوان، نه تنها روایتی صمیمی از «هیچکاک ایران»، ساموئل خاچیکیان است، بلکه به مرثیهای تلخ برای مسیری دشوار در اکران سینمای مستقل ایران بدل شده است. این مستند ۸۳ دقیقهای که هماکنون اکران آنلاین آن در سایت «هاشور» ادامه دارد، حکایتی از گوشهنشینی و بیمهریها نسبت به آثار هنری اصیل در هیاهوی سینمای امروز را بازگو میکند.
علی شمس، پس از نزدیک به چهار سال دوری از صحنههای داخلی، با تازهترین اثر خود، نمایش «بر زمین میزندش»، از اوایل تیرماه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه بازمیگردد. این نمایش که بر اساس نمایشنامهای از خود شمس و با الهام از شعر خیام نوشته شده، به بازیابی تکههای هویتی کارگردان در نسبت با زمان و تاریخ میپردازد.
فیلم کوتاه «دامجی» به کارگردانی نازنین چیتساز و تهیهکنندگی حسن حبیبزاده، محصول مرکز فیلم جوان سوره، موفق به کسب جایزه ویژه محیط زیست از بیست و ششمین دوره جشنواره معتبر «Short Shorts Film Festival & Asia» در ژاپن شد. این جایزه که با همکاری وزارت محیط زیست ژاپن اهدا میشود، نشاندهنده روایت خلاقانه و الهامبخش «دامجی» در حوزه مسئولیتپذیری انسانی در قبال طبیعت است.
کنسرت نمایش «بتهوون» به کارگردانی جواد مولانیا، پس از اجراهای موفق در باغ کتاب، از ۲۳ خردادماه با تغییراتی در گروه بازیگران و پیوستن گلاره عباسی، اجرای تازه خود را در زمین چمن کاخ نیاوران آغاز میکند. این اثر با محوریت زندگی آهنگساز شهیر آلمانی، لودویگ فان بتهوون، تا ۲۵ خردادماه هر شب ساعت ۲۱ میزبان علاقهمندان خواهد بود.
این روزها، نمایش «اسکارلت و آن شب بارانی» به کارگردانی امید نیاز و تهیهکنندگی پرویز پرستویی، در اصفهان روی صحنه است تا با اقتباسی تأثیرگذار از داستان «اسکار و مامان صورتی»، یادآور عشق و زندگی در لحظه باشد. این نمایش با محوریت مواجهه یک دختر نوجوان با سرطان، دعوتی است به تأمل در معنای حقیقی زیستن.
فیلم کوتاه «راننده تاکسی» به نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی کیخسرو آشفته، در ادامه حضورهای بینالمللی سینمای کوتاه ایران، به بخش مسابقه بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم صلیب سرخ در بلغارستان راه یافت. این جشنواره با حمایت معاون رئیسجمهور بلغارستان و نظارت سازمانهایی چون یونسکو و سازمان بهداشت جهانی، از ۲۲ تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۴ در شهر وارنا برگزار میشود.
فیلم سینمایی «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی، پس از حضور در بخش ویژه چهلوسومین جشنواره فیلم فجر، با انتشار نخستین تیزر خود، گامی دیگر به سوی اکران سراسری در سینماهای کشور برداشت. این تیزر، نویدبخش تماشای اثری تازه و مورد انتظار از سینمای ایران است.
کیلین مورفی، بازیگر شناختهشده و برنده اسکار برای فیلم «اوپنهایمر»، قرار است پس از دو دهه به مجموعه زامبیمحور «28 روز بعد» بازگردد. اما هواداران باید تا پایان قسمت دوم صبر کنند تا او را روی پرده ببینند.