امیر دژاکام از اجرای نمایش محیطی «ایوب خان» در فضاهای بیرونی مختلف از جمله کنار دریاچه چیتگر و پارک نهجالبلاغه خبر داد و یادآور شد اجرای این اثر نمایشی نیازمند بهداشت صوتی و فضایی آرام است.
نمایش "الف کاف شین" به نویسندگی و کارگردانی روزبه حسینی در عمارت روبرو اجرا می شود.
اين فيلم براي من صرفا از جهت پرداخت داستاني اهميت نداشت بلكه انگيزه آن به تصوير درآوردن يك دوران بود. من صرفا يك دوره تاريخي را به فيلم تبديل نكردم بلكه يك دوره تاريخي كه ناظر بر سالهاي پنجاه بود در اين فيلم روايت ميشود.
شبكه نمايش خانگي قرار بود سانسور كمتري داشته باشد و با حضور لشكري از بازيگران مشهور به رشد سينماي ايران كمك كند ولي با ساخت سريالهاي مشكوكي چون «شهرزاد» اين ايدهها به مسير ديگري رفت. بسياري از منتقدان به عدم شفافيت مالي سريالهاي شبكه نمايش خانگي انتقاد دارند چه برسد به اينكه اين آثار به نقد فساد در جامعه بپردازند!
زيست تئاتري بوآل همسو با ايدئولوژياش پيش ميرود. كسي كه به اين شكل مواجهه با تئاتر و مخاطب علاقه دارد شايد الزاما ايدئولوژي بوآل را نداشته باشد چون تئاتر براي او مديومي بود عميقا متعلق به توده كه نفس به نفس تماشاگر و طبقه ستمديده حركت ميكند.
كامنتنويسي توييتري ميان داروغهزاده و رضوي بر سر قضاوت كردن و قضاوت نكردن به جاهاي باريك رسيد؛ سيد محمود رضوي براي داروغهزاده نوشت: «اگر بحث پروندهسازي باشد ما و همكاران خاطرات جذابي از ارسال فيلمنامهها از معاونت شما به نهادهاي خاص داريم.»
«شطرنج باد، در زمان خودش هم یک فیلم آوانگارد بود. حدود 40 سال قبل ساخته شد و یک فیلم پیشرو از جهت فرم و شیوه روایت بود. این فیلم از هیچکدام از قواعد رایج در سینمای آن زمان پیروی نمیکرد.
روایت «شنای پروانه» که تأکید مستقیمی بر ویژگیهای رفتاری حاشیهنشینان تهران دارد، خواسته یا ناخواسته به تفکیک پایگاه اجتماعی شهروندان به «جنوبشهریها» و «بالایشهریها» دامن میزند.
جنوب شهری که امروز میبینیم، با جنوب شهر دهه 30 یا 40 که در سینمای فارسی یا سینمای موج نو تصویر شده، متفاوت است. علاوهبرآن در این سالها، جنوب شهر تغییرات اساسی کرده است. لایههای اجتماعی تغییر کرده و بافت شهری و جمعیتی عوض شده. درجه و شاخصه رفاه و فقر تغییر کرده. با همه اینها همچنان تقسیمبندی بالای شهر و پایین شهر دستکم در شهر تهران باقی مانده است.
کیمیایی قهرمان لجباز و یکدندهای شناخته میشد که با بیاعتنایی کامل به نظریات منتقدان، سرسختانه فیلم خودش را میساخت، ولی متأثر از شکست آثارش و فشارهای پیرامونی با آغاز دوره جدید کاری سعی کرد تا طرحی نو دراندازد و اقتضائات نوظهور را در شیوه فیلمسازی خود دخالت دهد.
نقش صفيياري براي «خون شد» كمتر از خود كيميايي نيست. گويي كه گمشده سالهاي سال فيلمهاي او در اينجا پيدا شده است.
كيميايي پس از 6 دهه فيلمسازي همچنان در جايي ايستاده كه با اولين فيلم خود «قيصر» منتقدان سينمايي را به دو صف موافقان و مخالفان جدي تقسيمبندي كرد.
کیمیایی کارگردان مهمی برای سینمای ایران است، چه بخواهیم و چه نخواهیم در موردش حرف میزنیم. اگر از سبک و سیاقش بدمان بیاید با ذکر دلیل میگوییم و تاکید میکنیم این سینمای کیمیایی است و اگر خوشمان بیاید دیالوگهایش را به کار میبریم.
منوچهر هادی این روزها یکی از پرکارترین سینماگران ایرانی است. او که سالها پیش با دستیاری اصغر فرهادی (چهارشنبهسوری) و کیانوش عیاری (هزاران چشم) پا به عرصه فیلمسازی گذاشت، در ماههای اخیر بسیار مورد توجه و البته انتقاد قرار گرفته است.
مدیر پردیس تئاتر شهرزاد گفت: از نظر من تئاتر کشور در سال ۹۹ به طور کامل از دست رفته است و اگر میخواهیم شاهد بازگشت احتمالی مخاطب به سالنهای نمایش باشیم نیازمند برنامه ریزی درست و اصولی در این زمینه هستیم.
سالنهای سینما و تئاتر همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت «امام محمد باقر (ع)» تعطیل خواهند بود، در همین راستا این مراکز فرهنگی و هنری دوشنبه فعال نبوده و از روز سه شنبه بار دیگر میزبان مخاطبان خواهند بود.
منوچهر هادی با حمایت از فیلمسازی اینفلوئنسر پرسر و صدای این روزهای سینما نوشت؛ «کسی که به این مرحله در سینمای ایران میرسد را باید اسکار داد».
مهدی علی نژاد درباره وضعیت خانه نمایش دا در این روزهای کرونایی و احتمال تعطیلی همیشگی آن، توضیحاتی داد.
مهدی رحمانی معتقدست زیرساخت پلتفرمهای نمایش آنلاین فیلمهای سینمایی به مرور بهتر میشود و باید برای رسیدن به آن تلاش کرد.
محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما در یادداشتی به صدور مجوز کارگردانی ساخت فیلم بلند به یک اینستاگرامر پرداخته است.