اگر مدیریت کانون؛ امکان و اختیار عمل ندارد چرا استعفا نمیدهد و اگر ضعف مدیریتی وجود دارد؛ چطور بحث ارتقای جایگاه مدیریتی به گوش میرسد؟/گفتههای فعالان تئاتری نشان میدهد با مجموعهای مواجهیم که در برنامهریزیهای خود سیاست مشخصی ندار
شبکه چهار سیما به عنوان تنها شبکه رسانه ملی که یکی از رویکردهایش تولید و پخش تله تئاتر است، در این سالها در این زمینه اوج و فرودهای بسیاری داشته اما تاکید عیرضا اسحاقی مدیر جدید گروه فیلم و نمایش این شبکه بر احیای تلهتئاتر در شبکه چهار این امیدواری را به وجود آورده که در صورت عملی شدن این حرف در آیندهای نزدیک شاهد تولید و پخش تلهتئاترهای با کیفیتی از این شبکه باشیم.
حضور چهرههای شناخته و پیشکسوت نمایشهای عروسکی و تاکید دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک بر اولویت کیفی آثار برای حضور در جشنواره، این امید را برای علاقهمندان تئاتر به ویژه دوستدران تئاتر عروسکی به وجود آورده تا امسال شاهد برگزاری جشنوارهای متفاوت نسبت به دورههای قبل باشند.
پارسا پيروزفر: نبود بازيگر نبود بازيگر خانم در نمايشهايى كه تا به حال كارگردانى كردهام، به ضرورت متنها بوده است آن نمايشنامهها را دوست داشتم و برحسب تصادف شخصيت زن نداشتهاند
جشنواره بینالمللی تئاتر فجر طی 32 دوره گذشته خود دبیران متعددی داشته که از میان آنها طاها عبدخدایی و علی منتظری هر کدام 5 دوره دبیر جشنواره بودهاند و اردشیر صالحپور دبیر این دوره همچون رحمت امینی، محمود عزیزی، حسین جعفری، فرهاد مهندسپور، مجید سرسنگی، حسین پارسایی، محمد حیدری و قادر آشنا اولین تجربه دبیری تئاتر فجر را پیشروی خود دارد.
تئاتر پولی برای تبلیغ کالای خود ندارد. به همین دلیل هنوز تعداد زیادی از مردم، از اجرای عمومی نمایشهای تهران بیخبر میمانند. راه حل اطلاع رسانی در زمینه نمایشهای روی صحنه چیست؟
«مهناز افشار براي بازي در اين كار، قراردادش با دكتر رفيعي را كنسل كرد. بهنوش بختياري برنامههاي جنبياش را تعطيل كرد و سحر دولتشاهي و نسيم ادبي همزمان به تئاترهاي ديگر نرفتند.
یکی از مسائلی که تئاتر ما در سالهای اخیر با آن مواجه بوده ، حجم بالای تقاضای اجرای آثار نمایشی است.
هنرمندان تئاتر که برای شنیدن برنامههای مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی حدود شش ماه انتظار کشیدند،بعد از برگزاری اولین نشست رسانهای طاهری، به ارزیابی برنامههای او پرداختند اما جالب اینجاست که بیشتر آنها معتقد بودند طاهری در اعلام برنامههایش صراحت کافی نداشته است
بعید است کسی اهل تئاتر باشد و بعد از گذشت حدود 5 سال از آغاز به کار بنیاد اکبر رادی از وجود چنین بنیادی و فعالیتهایش بیخبر باشد. به همین علت برگزاری سومین همایش پژوهشی رادیشناسی در سالن کنفرانس تئاترشهر، به عنوان قلب تپنده تئاتر کشور، در حالیکه تعداد حاضران در همایش، منهای برگزارکنندگان و پژوهشگرانی که مقاله ارایه کردند، به تعداد انگشتان دو دست هم نمیرسد، بسیار سوالبرانگیز و تاسفآور است.
این روزها تعداد نمایشهایی که تحت عنوان تئاترهای آزاد در نقاط مختلف شهر اجرا میشود در حالی به عدد 40 نزدیک میشود که تماشای تئاتر در سبد فرهنگی خانوادههای ایرانی نیست و به همین دلیل این میزان افزایش تئاترهای آزاد پرسشهای زیادی را مطرح ساخته است.
یکی از ویژگیهایی که تئاتر را از سایر هنرها مثل سینما، موسیقی و یا نقاشی متمایز میکند، عدم ماندگاری و موقتی بودن آن است. به این معنا که یک تئاتر هر چقدر هم جذاب و تماشاگرپسند باشد تنها در یک دوره زمانی مشخص میتواند به صحنه برود،خصوصا در ایران!
هر خبرنگار تئاتری در طول سالهای فعالیتش با این موضوع مواجه میشود که هنرمندان تئاتر با تمام تفاوت افکار و دیدگاههایشان، روی یک نکته اتفاق نظر دارند و آن اینکه: «دورهی مدیریت علی منتظری دورهی خوبی در عرصه تئاتر کشور بوده است» اما راز این اتفاق نظر چیست؟
خیابان "احمدی" منطقه "قیطریه" حالا دیگر یک تابلوی مشخص دارد؛ «خانه موزه استاد انتظامی» و با همین تابلو است که مطمئن میشویم نشانی را درست آمدهایم.
جایگاه تئاتر در کشور برزیل به عنوان میزبان جام جهانی و کشورهای آرژانتین، بوسنی و نیجریه به عنوان تیمهای هم گروه تیم ملی فوتبال کشورمان، همانند اکثر کشورهای جهان از اهمیت بالایی برخوردار است و هر کدام از این کشورها در این زمینه برای خود سبکها و شیوههای منحصربفردی دارند.
برگزاري جشنواره تئاتر فتح خرمشهر كه به منظور پاسداشت روز تاريخي و حماسه ساز سوم خرداد هر ساله در اين شهر برگزار مي شود امسال به دلايلي تاکنون برگزار نشده است.
سندش پیدا شده اما بودجهای که قبلا برای ساخت و سازش اختصاص داده شده بود،همچنان مفقود است؛ «اداره برنامههای تئاتر» یا همان اصلیترین مکان تمرین گروههای نمایشی چنین وضعیتی دارد.
مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر دانشجویی با چند زنگ تلفن و اجرای یک نمایش آغاز شد.
به تعبیر دانشجویان گویا جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران فرزند خواندهای مظلوم است که پدرش(وزارت علوم) او را دوست ندارد و هر بار او را از خانه بیرون میاندازد، دوباره از پنجره میآید، چون دانشجو، جایگاهش در دانشگاه است.
ایمان اسکندری دانشجوی تئاتر که قصد داشت، نمایش «بیرون پشت در» را در جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرا کند، از شرکت در این جشنواره انصراف داد.