پنجشنبه , ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 17
یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 00:00

"جشن بازیگر" با طعم انتقادی

مراسم یازدهمین دوره جشن انجمن بازیگران خانه تئاتر (جشن بازیگر) با حضور جمعی از هنرمندان و با انتقاد از اینکه هنوز کلید دولت تدبیر و امید قفل تئاتر را باز نکرده است، سپری شد.

تقدير از 60 سال فعاليت استاد رحيم هودي در تئاتر شیراز سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 00:00

تقدير از 60 سال فعاليت استاد رحيم هودي در تئاتر شیراز

شامگاه یکشنبه 14 ارديبهشت، آیین بزرگداشت استاد رحیم هودی، پیشکسوت تئاتر و سینمای فارس با حضور گرم و پرشور اهالی هنر شیراز در تالار احسان برگزار شد.

ناگفته‌های دولت‌آبادی، سخنان فرهادی و حرف‌های صریح مهندس‌پور یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 00:00
در مراسم سالانه کارگردانان تئاتر:

ناگفته‌های دولت‌آبادی، سخنان فرهادی و حرف‌های صریح مهندس‌پور

مراسم سالانه کانون کارگردانان خانه تئاتر با سخنانی از جمشید مشایخی‌،محمود دولت آبادی، اصغر فرهادی‌، محمد چرم‌شیر‌ و... و با انتقادات تئاتری‌ها از شیوه رفتاری خودشان برگزار شد.

تئاتر شهر را به تاجر سنگ نسپارید! جمعه 12 اردیبهشت 1393 00:00

تئاتر شهر را به تاجر سنگ نسپارید!

بازسازی «تئاتر شهر» قصه‌ تکراری در تئاتر ماست و این قصه‌ پر غصه آنقدر تکرار شده که از وضعیت تراژیک به کمیک تبدیل شده است.

9 اردیبهشت سالروز تولد«حمید سمندریان» /  آنچه از او نشنیده‌اید! دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 00:00

9 اردیبهشت سالروز تولد«حمید سمندریان» / آنچه از او نشنیده‌اید!

حمید سمندریان یکی از بزرگترین کارگردان‌های تئاتر ایران بود اما شاید کمتر کسی بداند کارگردان‌هایی همچون بهرام بیضایی، عباس کیارستمی و ابراهیم حاتمی‌کیا به او پیشنهاد بازیگری داده بودند!

تئاتر دانشگاهی حالش خوب است؟ یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 00:00

تئاتر دانشگاهی حالش خوب است؟

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با رئیس کانون تئاتر دانشگاهیان بر مشارکت مستمر دانشگاهیان با بدنه تئاتر کشور از طریق کانون تئاتر دانشگاهیان تاکید شد.

در سر مدیر تئاتر چه می‌گذرد؟/این مرد حرف نمی‌زند شنبه 6 اردیبهشت 1393 00:00

در سر مدیر تئاتر چه می‌گذرد؟/این مرد حرف نمی‌زند

بیش از سه ماه از حضور مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی می‌گذرد، اما این مدیر هنری همچنان درباره بخشی از مهمترین مسایل تئاتر در موضع سکوت است.

حافظ پلنگ مازندران شهردار دن کامیلو شد چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393 00:00
گزارش تمرین تئاتر «دن کامیلو»

حافظ پلنگ مازندران شهردار دن کامیلو شد

این روزها پلاتوی شماره یک مجموعه تئاتر شهر میزبان تمرین گروه نمایش «دن کامیلو» به کارگردانی کوروش نریمانی است و مهران احمدی و هوتن شکیبا از جمله بازیگران این اثر نمایشی هستند که هر کدام در فاصله‌ای کوتاه از تجربیات تصویری خود در جدیدترین کار نریمانی به ایفای نقش می‌پردازند.

مهمترین اتفاقات تئاتری در تابستان 92 یکشنبه 3 فروردین 1393 00:00

مهمترین اتفاقات تئاتری در تابستان 92

تئاتر ایران در تابستان سال گذشته شاهد بروز اتفاقاتی بود که برخی از آن‌ها نظیر درگذشت محمود استادمحمد و مرشد ترابی ناگوار و تلخ بود و برخی از این اتفاقات نظیر تغییرات در بدنه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هنرمندان تئاتر خوشحال کننده بود

همه اتفاقات تئاتری در بهار 92 جمعه 1 فروردین 1393 00:00

همه اتفاقات تئاتری در بهار 92

فصل بهار تئاتر ایران در سال 92 شاهد اتفاقات مختلفی بود که از مهمترین آنها می توان به درگذشت 3 هنرمند تئاتر از جمله سعدی افشار تنها بازمانده نسل سیاه بازها و همچنین بلاتکلیفی مدیران مختلف تئاتری در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد.

مهم‌ترین رخدادهای تئاتر در سالی که گذشت یکشنبه 25 اسفند 1392 00:00

مهم‌ترین رخدادهای تئاتر در سالی که گذشت

تئاتر ایران در سالی که گذشت پستی‌ها و بلندی‌های زیادی را به خود دید‌، بحرانی شدن وضعیت زیربنایی مجموعه تئاتر شهر ‌و تغییر دبیر سی‌دومین جشنواره تئاتر فجر در آستانه برگزای جشنواره‌ تا وضعیت بلاتکلیف اداره تئاتر، تالار «مولوی» و البته بازگشت برخی هنرمندان نام آشنا پس از چند سال به صحنه تئاتر از جمله اتفاقات مهم وجالب توجهی بود که در سال 92 در تئاتر رخ داد.

تماشاخانه های خصوصی ،منفعت عمومی سه شنبه 13 اسفند 1392 00:00

تماشاخانه های خصوصی ،منفعت عمومی

خصوصی سازی اگر حمایت شود می‌تواند روی پای خود بایستد در غیر این صورت پس از مدتی کار شکست می‌خورد. اما وقتی فضایی را مهیا می‌کنی که سود دهی ندارد فکر گسترش آن سخت است ولی ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که ساختمان را تبدیل به احسن کنیم.

ابهامات پابرجای تئاتر در سالی که گذشت سه شنبه 13 اسفند 1392 00:00

ابهامات پابرجای تئاتر در سالی که گذشت

تئاتر با تمام دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و امیدواری‌هایش سالی دیگر را پشت سر گذاشت اما در این میان برخی موضوعات برای اهالی و علاقه‌مندان تئاتر مبهم است و این ابهامات زمانی بیشتر می‌شود که مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی هم همچنان در موضع سکوت است.

گزارش تمرین جدیدترین نمایش مجمد رحمانیان دوشنبه 5 اسفند 1392 00:00

گزارش تمرین جدیدترین نمایش مجمد رحمانیان

محمد رحمانیان و گروهش قرارست در قالب یک موسیقی - نمایش به‌نام «در روزهای آخر اسفند» اثری متفاوت را از امشب در تالار وحدت اجرا کنند؛ اثری که درعین بیان دغدغه‌های نسل جوان ادای دینی به موسیقی هم هست.

دغدغه‌های گروهی عاشق که سانسور می‌شود اما حمایت نه! یکشنبه 20 بهمن 1392 00:00

دغدغه‌های گروهی عاشق که سانسور می‌شود اما حمایت نه!

گروه نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» این روز‌ها در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر آخرین مراحل تمرین را پشت‌سر می‌گذارد. اجرایی که گذشته از نمایش‌نامه ماتئی ویسنی‌یک از ویژگی‌های آن می‌توان به تغییر چیدمان صندلی تماشاگران و بازگشت به معماری اصیل سالن و همچنین بهره‌گیری از ۳۰ بازیگر از نسل‌های مختلف اشاره کرد. گزارشی از یک روز تمرین این گروه را در ادامه بخوانید.

جشنواره تئاتر فجر امسال در چه حال‌وهوایی گذشت پنجشنبه 10 بهمن 1392 00:00
پرحاشیه‌ و بی‌برنامه‌

جشنواره تئاتر فجر امسال در چه حال‌وهوایی گذشت

از همان‌روز اولی که اسماعیل عالی‌زاد به‌عنوان دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر انتخاب شد، قابل ‌پیش‌بینی بود که این جشنواره، پرحاشیه خواهد بود. عالی‌زاد هرچند به‌دلیل حضورش در شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی با تئاتر بیگانه نبود، اما از آنجا که این استاد علوم ارتباطات اجتماعی، تجربه چندانی در برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی نداشت، سپردن سکان جشنواره سی‌ودوم تئاتر فجر به او انتخابی غریب می‌نمود.

برنامه کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئا‌تر عروسکی دانشجویان شنبه 5 بهمن 1392 00:00

برنامه کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئا‌تر عروسکی دانشجویان

سیزدهمین جشنواره تئا‌تر عروسکی دانشجویان ۲۶ بهمن تا ۳ اسفندماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

حضور چشمگیر آثار کلاسیک در جشنواره‌ی تئاتر فجر شنبه 5 بهمن 1392 00:00

حضور چشمگیر آثار کلاسیک در جشنواره‌ی تئاتر فجر

با نگاهی گذرا به جدول سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر متوجه می‌شویم که با وجود حضور نمایشنامه‌های معاصر ایرانی همچون آثار بهرام بیضایی،علیرضانادری،جلال تهرانی، نغمه ثمینی،محمد چرم‌شیر،قطب‌الدین صادقی، متن‌های کلاسیک و قدیمی ادبیات نمایشی دنیا همچنان طرفداران زیادی دارد و سهم قابل توجهی را در بخش‌های اصلی جشنواره تئاتر فجر به خود اختصاص داده‌اند.

کره‌ای‌ها به ایرانی‌ها «بنسان تلچوم» یاد دادند چهارشنبه 2 بهمن 1392 00:00

کره‌ای‌ها به ایرانی‌ها «بنسان تلچوم» یاد دادند

سو کیانگ جین که نمایش سنتی کشور کره جنوبی با نام «بنسان تلچوم» را در قالب یک کارگاه به هنرجویان ایرانی آموزش داده است، ماسک‌هایی که بازیگران به چهره می‌زنند را برای نمایش خشم و اعتراض طبقه فرودست نسبت به مشکلات اجتماعی از پشت این صورتک‌ها بیان کرد.

گزارش- تئاتر ایران در پاییز سپری شده / دغدغه‌هایی به رنگ تئاتر شنبه 7 دی 1392 00:00
مروری بر رخدادهای مهمی که پاییز امسال در عرصه تئاتر کشور اتفاق افتاده است.

گزارش- تئاتر ایران در پاییز سپری شده / دغدغه‌هایی به رنگ تئاتر

پاییزی دیگر بر تئاتر ایران گذشت، در این پاییز اتفاقات زیادی رخ داد که شرایط امروز و همچنین آینده تئاتر را با بیم و امیدهایی از سوی هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر روبه رو کرده است.