امیرحسین علمالهدی کارشناس اقتصاد سینما با تاکید بر اینکه ایده اکران آنلاین یک شوخی است، به طرح این پرسش پرداخت که در کجای دنیا فیلمها را اکران آنلاین میکنند؟
فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران از هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن شد.
در ادامه نگاهی به کارگردانهای آسیایی داریم که در سه دههی اخیر توانستهاند در جشنوارهی کن خوش بدرخشند و نامشان را در تاریخ سینما ماندگار کنند.
سینمای ایران در دهه ۹۰ حداقل شاهد ظهور ۱۰ فیلمساز فیلماولی بود که هیچگاه به گام دوم نرسیدند و بهرغم توفیق در اولین تجربه کارگردانی، گویی عطای ادامه فعالیت در سینما را به لقایش بخشیدند!
ابراهیم داروغهزاده معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اشاره به راز و رمز فیلمهای توقیفی در دوران مسئولیت خود بیان کرد که برای اجرای قانون بارها و بارها به دادگاه احضار شدم.
مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف به صورت مجازی برگزار شد.
نعمت حقیقی معتقد بود:«ما فیلمبردارهای بسیار بسیار خوبی داریم، منتهی متأسفانه تعدادی از آنها تابع نظرات تهیهكنندهها و كارگردان – تهیهكنندههایی شدهاند كه استعدادهایشان را به هرز میبرند.»
نود و سومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار صبح امروز برگزار و برندگان این دوره معرفی شدند.
«کمدیا دلارته»، نمایش کمیک اروپایی از دیرباز در ایتالیا اجرا میشده و کشورهای دیگر قاره نیز به آن توجه بسیار نشان دادهاند. بسیاری این نمایش را به دلایل گوناگون همخانواده «تخت حوضی» ایرانی دانستهاند. استفاده از صورتکهای گوناگون (از جمله صورتک سیاه!) توسط اجراگر و بازی مبتنی بر «بداهه»سازی از ویژگیهای این شیوه نمایشی کهن اروپایی است.
بهزاد خاکینژاد درباره اینکه «چرا خانه تئاتر به دنبال ایجاد صنف فراگیر است؟» گفت: میخواهند یک اتحادیه بزرگ از صنفهای فراگیر شکل دهند به نام اتحادیه خانه تئاتر. یعنی هم «موسسه» خانه تئاتر را داشته باشند برای گرفتن بودجه دولت و هم «اتحادیه». اما راه افتادن اتحادیه چه سودی برای تئاتریها دارد؟ در عوض، هر کسی که میخواهد تئاتر کار کند و عضو صنف تئاتر باشد، باید از آقای ایرج راد و هیئت مدیره خانه تئاتر اجازه بگیرد.
برای من خیلی آسان بود که خارج از ایران فیلم بسازم، ولی نساختم که مزاحم برگشتنم به ایران نشود. به الان نگاه نکنید که برای گرفتن چند صحنه خانم بیحجاب خارج میروند، آن موقع میگفتند ضد اینجا فیلم ساختی.
تنها دو هفته و نیم از بازگشایی میگذشت كه به قرنطینه دوم رسیدیم. از آن زمان ۲۴۰ نفر از اعضای دایمی كمپانی ما بهطور موقت بیكار شده بودند، بیمه اجتماعی آلمان، در دوران قرنطینه اول ۶۰ درصد از حقوق آنها را پرداخت كرد كه این رقم را برای آنهایی كه فرزند داشتند تا ۹۲ یا ۹۴ درصد بالا بردیم. نمایندگی بیمه اجتماعی در خلال قرنطینه دوم، ۸۰ درصد از حقوق آنها را پرداخت كرد كه ما هم ۱۸ درصد به آن افزودیم.
یکسوم کل فروش سال در اختیار یک فیلم قرار دارد و دوسوم دیگر از فروش 88 فیلم بهدست آمده است. به بیان دیگر، نمایش 88 فیلم سینمای ایران در سال پیش به 6 میلیارد و 700 میلیون تومان هم نرسیده است و از اینجا میتوان عمق فاجعه را بهتر و روانتر متوجه شد.
حکایت آنچه بر تئاتر ایران در سال کرونازده ۱۳۹۹ گذشت، حکایت مکرر مشتاقی علاقمندان به این هنر و همزمان مهجوری آن در نگاه سیاستگذاران و تصمیمسازان این روزگار بحرانی بود.
سینمای ایران در سال کرونازده ۱۳۹۹ فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سرگذاشت که بخش عمدهای از آن بیتاثیر از شیوع ویروس کرونا نبود؛ کابوسی که هنوز هم پایانی نمیتوان برای آن متصور بود.
فهرست درگذشتگان سینمای ایران در سالی که گذشت، شاید از نظر کمی تفاوتی با سالهای قبل نداشته باشد اما بیتردید از نظر ترکیب چهرههای شاخص، یکی از افسوسبرانگیزترین فهرستها محسوب میشود.
حسن نقاشی، یکی از دوستان نزدیک هوشنگ میرزایی با ابراز تاسف بسیار از درگذشت این هنرمند میگوید: او با جانش معامله کرد تا بتواند اقساط یکی از بانکهای دولتی را بپردازد.
سكوت اعضای قدیمی و موثر شورا درباره جریان پردامنه ایجاد حریم پیرامون این مكان فرهنگی و میدانداری یكی، دو تازهوارد است. انگار در این شهر بزرگ فعلا نام و بهانه دیگری برای برندسازی در ماههای پایانی سال وجود ندارد. هرچه هست یك نفر باید حرف هنرمندان و رسانهها را متوجه شود كه نزدیك به هفت هشت سال است بانگ فریاد بلند كردهاند كه باید به حال تئاتر شهر فكری شود.
مراسم اعطای جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدنگلوب از سوی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود برگزار شد و «سرزمین آواره ها» جایزه بهترین فیلم و کارگردانی را به خود اختصاص داد و در بخش تلویزیونی نیز سریال «تاج» موفق به کسب بیشترین جوایز شد.
دكتر اسماعیل كوشان ملقب به پدر سینمای ایران، بنیانگذار نخستین استودیوی فیلمسازی در ایران بود. او قبل از آنكه وارد كار سینما شود دكترای خود را در برلین در رشته اقتصاد دریافت كرده بود و در جریان جنگ جهانی دوم در آلمان به حرفه خبرنگاری مبادرت میورزید.