ده سال است كه پنجم دي براي دوستداران بهرام بيضايي، يادآور سالي ديگر است كه با افسوسِ كوچش گذشته و همواره با حسرتِ همزيستي با آثار اخيرش و گاه با اين پرسش تكراري كه چرا در سرزمين مادرياش بايد اينگونه با او رفتار ميشد؟ آيا نسل جوان امروز از جايگاه وصفناشدنيِ او آگاه است؟
گل سرسبد پروژههای سردار افخمی همان نگین استوانهای چهارراه ولیعصر است که کار مشترک او و لیلا فرهاد محسوب میشود. کلنگ احداث مجموعه تئاتر شهر تهران سال ۱۳۴۶، در محل کافه شهرداری به زمین زده و هفتم بهمن 1351 با یک سالن مدرن آماده بهرهبرداری شد.
سال سخت سینمای ایران در حالی به ماههای پایانی خود نزدیک میشود که به نظر میرسد سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ نیز روزهای سختی را باید پشت سر بگذارد و بودجه تقدیمی دولت به مجلس برای سال ۱۴۰۰ جوابگوی مشکلات صنعت سینما نیست.
چه کسی فکرش را میکرد آن انباری بیستون که متعلق به سلفسرویس دانشگاه بود، روزی مکان درخشش جمعی از نامداران فرهنگ این کشور شود، اما از خوشاقبالی این انبار متروکه بود که روزگار برایش چنین تقدیری معین کرد.
لایحه بودجه سال آینده با افزایش حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی برای دو حوزه سینما و تئاتر (در مجموع) نسبت به سال گذشته تنظیم شده است.
بیشک درگذشت هر شهروند و هموطنی در هر کسوت و مرتبهای بر اثر ابتلا به ویروس کرونا یا هر عامل دیگری، ناراحتکننده است. اما در این روزهای عجیب، برای بسیاری این پرسش پدید آمده است که ویروس مرگبار چرا بیش از شاخههای دیگر همچون اقتصاد، سیاست، ورزش و... بیشتر شخصیتهای فرهنگی و هنری را به کام مرگ میکشاند؟
پخش آخرین ساخته کریستوفر نولان با کیفیت HD از شبکه نمایش خانگی این پرسش را مطرح میکند که ایران تا چه زمانی میخواهد به شیوه غیرقانونی پخش آثار خارجی ادامه دهد؟
چرا هنرمندان تئاتر اينقدر از جامعه و فعاليتهاي صنفي واقعي عقب افتادهاند؟ چرا «خانه تئاتر» نميتواند اثري داشته باشد و حتي بيانيههايش اثرگذار نيست؟ اين تشكيلات عجيب و غريب اداره ميشود كه هزاران سوال ديگر هم شكل ميگيرد، مثلا چرا شفافيتي در بودجه و هزينهكرد آن وجود ندارد؟
نیکی کریمی در مطلبی که در سوگ کامبوزیا پرتوی نوشت، عباس کیارستمی را در مظان اتهاماتی قرار داد که سالیان سال به صورت در گوشی مطرح بودند.
سال 1376 محمد خاتمي رييسجمهور ايران ميشود و حسين سليمي وارد مركز هنرهاي نمايشي ميشود. سليمي همانند مديران سابق از تقيان ميخواهد سكان مجله نمايش را به دست بگيرد. به نظر ميرسد همهچيز بر وفق مراد است تا آنكه در اواخر دولت خاتمي، خسرو نشان، يكي از پرحاشيهترين مديران مركز هنرهاي نمايشي وارد دفتر خيابان شهريار ميشود.
عقيقي: اگر بخواهم به كسي كه سينماي ايران را نميشناسد سه فيلم معرفي كنم كه از طريق آنها بتواند تصوري از زيباييشناسي فيلم در ايران پيدا كند قطعا شطرنج باد يكي از آن سه فيلم خواهد بود.تحليل نور و رنگ و ميزانسن نياز به مقالات مفصل تحليلي دارد.كاش پيش از ترميم فيلم هم قدر آن بيشتر دانسته ميشد و فيلمهايي از اين دست ميتوانست موج ايجاد كند.
در ده سال گذشته معرفی فیلم ایرانی به اسکار یکی از پرچالشترین تصمیمهای سینمایی بوده است. اتفاقی که با انتخاب «خورشید» خاطرات حاشیههای انتخابهای گذشته را نیز برای سینمای ایران زنده کرد.
هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۱ انتخاب کرد.
رقم هزينههاي جانبي با رقم بودجه توليد نمايشها در سال 98 چندان تفاوتي ندارد. يعني ميشد با حذف كامل هزينههاي جانبي فجر، يك سال ديگر تئاتر ايران را منتفع كرد. بخشي كه 66.45 درصد بودجه فجر را درست در خود بلعيده است.
«اعتماد» هنرمندان حلقه مفقوده امروز ارشادنشينان بهنظر ميرسد، وگرنه در روزگاري كه نفر دوم دولت ميگويد «براي كاهش قيمتها دعا كنيد» و وزير كابينه درباره افزايش مرگ ناشي از ويروس كرونا معتقد است «مردم بايد خود مراقبتي كنند» حكايت هنرمند تئاتر و اين چندرغاز بودجه نانوشته از پيش روشن است.
تاريخ تئاتر ايران پر است از تجارب متعدد تاسيس و تعطيلي مداوم سالنهاي نمايش خصوصي. مردم هربار تلاش كردهاند كه كوتاهي، مخالفت، بيتوجهي، بيعلاقگي دولتها را با دست خالي كنار بزنند، ققنوسوار پربگشايند و راهي باز كنند، اما هربار به سد دولتها برخوردهاند. متن اعلام پايان راه تئاتر مستقل آگاهانه به همين موضوع اشاره ميكند.
یک مرکز تئاتر دیگر از بخش خصوصی، یعنی یکی از همانهایی که مدیریت وزارت مربوط، به وجود و فعالیتشان میبالید، پس از هشتمین ماه جولاندهی ویروس مرگبار، با انتشار متنی غمناک، اعلام کرد که پس از یک دهه حیات، دیگر امکان نفس کشیدن ندارد و کرکره را پایین کشید.
اگر كسي از وزارت ارشاد حقوقي دريافت ميكند يا به نحوي ماموريتي در اين وزارتخانه دارد، نميتواند همزمان طرف يكي از قراردادهاي مالي وزارتخانه باشد.» با انتشار كمكهزينههاي سال 1398 در حوزه تئاتر، آنچه مشهود بود پرداخت پول نقد به شخصيتهاي مرتبط با وزارت ارشاد بود.
کاش وزیر ارشاد بیش از آن که به فکر احیای زبان فارسی از طریق ابلاغ و دستور میافتاد، به این فکر میکرد که احیای فیلمفارسی و کپیبرداری از فیلمهای هندی بیشتر به سینما صدمه میزند.
در حالي كه گرايش به توليد فيلم تجربي و اثري تجربهگرا (exprimental) به سن و سال و تازهكار بودن و سابقه طولاني داشتن يك هنرمند ربط مستقيمي ندارد. گرايش به سوي توليد فيلمهاي تجربي، برحسب ضرورتهايي كه بخش عمدهيي از آنها، گاه ناخواسته و حتي تحميلي به نظر ميرسند، در فيلمسازان ما شكل ميگيرد.