پنجشنبه , ۹ فروردین, ۱۴۰۳
اخبار ویژه | صفحه 7
سرنوشت تماشاخانه‌های لاله‌زار چه شد؟ سه شنبه 15 مهر 1399 00:00

سرنوشت تماشاخانه‌های لاله‌زار چه شد؟

تهران روزگاری پر بود از سالن تئاتر؛ در خیابانی که از صد سال پیش، پاتوقی برای دوستداران هنر نمایش بود. در هر گوشه از خیابان لاله‌زار آن روزها، تماشاخانه‌ای قد می‌کشید و هنری را در دل پایتخت رونق می‌داد. خیابانی که هرچند دیگر خبری از تماشاخانه‌هایش نیست اما هنوز شب‌هایی روشن و زیبا دارد.

كرونا، جشنواره و هزار چالش پيش‌رو یکشنبه 13 مهر 1399 13:24

كرونا، جشنواره و هزار چالش پيش‌رو

امسال حاشيه عجيب‌تري گريبان سي‌ونهمين جشنواره فيلم فجر را گرفته و آن اينكه برگزاري جشنواره با همه‌گيري و شيوع موج سوم ويروس منحوس كرونا تلاقي پيدا كرده و شرايط كرونايي روي سطح توليدات سينما هم تاثير گذاشته است. پيش از اين بخش بين‌الملل جشنواره فجر كه قرار بود خرداد برگزار شود، ملغي شد حالا مختصات برگزاري بخش ملي با اما و اگرهاي زيادي همراه شده است.

شفاف‌تر باشید! یکشنبه 30 شهریور 1399 21:36

شفاف‌تر باشید!

بیشتر از یک هفته از انتشار فهرست آثار مورد حمایت انجمن هنرهای نمایشی در سال ۹۸ (در تهران) گذشته و حالا که کمی آتش هیجان‌ و گله‌گذاری‌ها فروکش کرده، انتظار می‌رود که اولا شفاف‌سازیِ انجام شده با رفع نقص‌ها تکمیل و بعد هم گزارش مالی نیمه‌ی ابتدایی امسال در همین پایان شهریور اعلام شود.

«سینما»به آخرخط رسیده است؟/هالیوود و رقیبی که از پیش بازنده نیست! چهارشنبه 26 شهریور 1399 00:00
نشانه‌های تحول در صنعت فیلمسازی؛

«سینما»به آخرخط رسیده است؟/هالیوود و رقیبی که از پیش بازنده نیست!

«صنعت سینما» نه فقط در مواجهه با «کرونا» که در مواجهه با بسترهای تازه تولید و عرضه فیلم هم با چالش‌های جدی مواجه است؛ اما آیا این شرایط را باید نشانه‌ای از «پایان سینما» قلمداد کرد؟

چرا امروز روز ملی سینماست؟ جمعه 21 شهریور 1399 20:41

چرا امروز روز ملی سینماست؟

یک پژوهشگر سینما معتقد است:‌ انتخاب روز ۲۱ شهریور به عنوان روز ملی سینما مبنای درست و دقیقی ندارد و ظاهراً به شکل «سمبلیک» به­ عنوان روز ملی سینما در ایران انتخاب شده است، زیرا در این روزِ بخصوص در سینمای ایران هیچ اتفاق خاصی رخ نداده، بنابراین عده‌­ای فرض گرفته‌­اند که امروز روز ملی سینمای ایران است که دست­شان هم درد نکند.

انتشار لیست کمک هزینه پرداخت شده به گروه‌های نمایشی / 220 میلیون برای یک نمایش در پردیس تئاتر تهران چهارشنبه 19 شهریور 1399 00:00

انتشار لیست کمک هزینه پرداخت شده به گروه‌های نمایشی / 220 میلیون برای یک نمایش در پردیس تئاتر تهران

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان گزارش مالی اداره کل هنرهای نمایشی بابت حمایت از آثار اجرا شده در تهران منتشر شد؛ گزارشی که "ایجاد شائبه" مهم‌ترین دلیل مسکوت ماندن آن عنوان می‌شد و حالا اهالی تئاتر و کسانی که در دو سال گذشته نمایشی روی صحنه برده‌اند بهتر از هر کسی می‌توانند بگویند که این شفاف‌سازی سودمند است یا خیر.

80 درصد حضورهای بین المللی سینمای ایران دروغین یا شبه جشنواره ای سه شنبه 18 شهریور 1399 11:39

80 درصد حضورهای بین المللی سینمای ایران دروغین یا شبه جشنواره ای

محمد اطبایی در مطلبی مبسوط به ارزیابی جشنواره های معتبر جهانی و سینمای ایران در سال 2019 پرداخته است و در بخشی از این مطلب صراحتا اعلام کرده است که "در بررسی حضورها و جایزه های بین المللی حداقل پنج سال اخیر سینمای ایران به نتایج تاسف باری رسیده که نزدیک به ۸۰ درصد این اتفاقات در جشنواره های دروغین و بسیار کم ارزش و شبه جشنواره رخ داده اند."

سرپيچی تلويزيون از قانون سه شنبه 18 شهریور 1399 10:30
سازمان سينمايی: متولی صدور مجوز آثار شبكه نمايش خانگی ارشاد است

سرپيچی تلويزيون از قانون

اگر خود صداوسيما بخواهد اثري را توليد كند كه در سيما پخش نشود بايد از ارشاد مجوز بگيرد

سرانجام هدیه دست‌ودلبازانه به هنرمندان چه شد؟ شنبه 15 شهریور 1399 13:51

سرانجام هدیه دست‌ودلبازانه به هنرمندان چه شد؟

حتما خیلی از اهالی تئاتر یادشان است که چهار سال پیش در مراسم «شب بازیگر» هدیه‌ای ویژه به برگزیدگان و داوران داده شد؛ هدیه‌ای که با دست‌ و دلبازی عجیب یک اسپانسر نصیب تئاتری‌ها شده بود و بعدها به افراد بیشتری هم تعلق گرفت، اما حالا که چند سال گذشته، خبر می‌رسد که هنوز کسی دستش به آن هدیه نرسیده است!

معرفی برگزیدگان بیستمین جشن حافظ + عکس‌ یکشنبه 26 مرداد 1399 00:00

معرفی برگزیدگان بیستمین جشن حافظ + عکس‌

بیستمین جشن «حافظ» در حالی تحت ملاحظات کرونایی برگزیدگان خود را معرفی کرد که سریال «هیولا» و فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» عنوان برترین آثار این رویداد را از آن خود کردند.

«کرونا» با سالن‌های سینما در جهان چه کرد؟ چهارشنبه 22 مرداد 1399 00:00

«کرونا» با سالن‌های سینما در جهان چه کرد؟

مرور اخبار مرتبط با بازگشایی سینماها در کشورهای صاحب صنعت سینما در ماه‌های اخیر، تصویری واضح‌تر از آنچه تحت عنوان «بحران کرونا» می‌خوانیم، پیش روی‌مان قرار می‌دهد.

علی حاتمی؛ چند پرسش بی‌پاسخ و چند نکته غافلگیرکننده چهارشنبه 22 مرداد 1399 00:00

علی حاتمی؛ چند پرسش بی‌پاسخ و چند نکته غافلگیرکننده

حکایت غریببی است، حکایت مردی که از همان دوران نوجوانی، شیفته دنیای قصه‌ها و افسانه‌ها بود و به هر کجا سرک می‌کشید تا گنج‌های ادبیات فولکلور را گردآوری کند، به آنها رخت نمایشی بپوشاند، به قاب تصویر بنشاند تا به لطف سینما و تلویزیون به یادگار بماند برای آیندگان ولی همین مرد، آثار گمشده بسیار دارد. آثاری که معلوم نیست چرا از دست رفته‌اند.

دولت‌آبادی و رویای بازی در «شاه لیر»/ بازیگر خوش‌سیمایی که نویسنده بزرگی شد جمعه 10 مرداد 1399 00:00

دولت‌آبادی و رویای بازی در «شاه لیر»/ بازیگر خوش‌سیمایی که نویسنده بزرگی شد

مدیر گروه تئاتر «آناهیتا» نمی‌توانست این جوانک را بپذیرد. آخر موعد ثبت نام گذشته بود اما جوان مشتاق مگر می‌توانست به این آسانی از این وسوسه بگذرد. او به عشق تئاتر راهی تهران شده بود. سماجت و صبوری کرد و یک سالی در تئاتر پارس کار کرد تا فرصتی به او داده شد و به گروه تئاتر «آناهیتا» راه یافت. محمود دولت‌آبادی این گونه به عرصه تئاتر وارد شد.

۱۰۶ فیلم، سهم سینمای ایران در جشنواره ۷۷ ساله چهارشنبه 8 مرداد 1399 16:20

۱۰۶ فیلم، سهم سینمای ایران در جشنواره ۷۷ ساله

انتخاب ۳ فیلم ایرانی در جشنواره ونیز ۲۰۲۰، شمار آثار ساخته شده ایرانی حاضردر این رویداد سینمایی را به عدد ۱۰۶ رساند.

بگذاریم «جناب شاخ» هم فیلمش را بسازد، چرا که نه ؟ سه شنبه 7 مرداد 1399 00:00

بگذاریم «جناب شاخ» هم فیلمش را بسازد، چرا که نه ؟

صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی برای یک اینفلوئنسر (یا به زبان رایج شاخ اینستاگرامی) با سیلی از نقد و حاشیه همراه شده است. به قول معروف: «همه چیزمان به همه چیزمان می‌آید».

آيا فيلمنامه‌ها از ارشاد به نهادهای خاص می‌رود سه شنبه 7 مرداد 1399 03:11
مجادله توييتری ابراهيم داروغه‌زاده و سيد محمود رضوی يك سوال مهم برای اهالی سينما درست كرد

آيا فيلمنامه‌ها از ارشاد به نهادهای خاص می‌رود

كامنت‌نويسي توييتري ميان داروغه‌زاده و رضوي بر سر قضاوت كردن و قضاوت نكردن به جاهاي باريك رسيد؛ سيد محمود رضوي براي داروغه‌زاده نوشت: «اگر بحث پرونده‌سازي باشد ما و همكاران خاطرات جذابي از ارسال فيلمنامه‌ها از معاونت شما به نهادهاي خاص داريم.»

قربانی نگاه حذفی سه شنبه 7 مرداد 1399 00:00
به بهانه نمایش فیلم «شطرنج باد» در هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن

قربانی نگاه حذفی

«شطرنج باد، در زمان خودش هم یک فیلم آوانگارد بود. حدود 40 سال قبل ساخته شد و یک فیلم پیشرو از جهت فرم و شیوه روایت بود. این فیلم از هیچ‌کدام از قواعد رایج در سینمای آن زمان پیروی نمی‌کرد.

نگاهی به زندگی هنری شکوه نجم‌آبادی/ شکوه بازیگری چهارشنبه 18 تیر 1399 00:00

نگاهی به زندگی هنری شکوه نجم‌آبادی/ شکوه بازیگری

کسانی که شکوه را در اجرا‌های کارگاه نمایش دیده بودند، در همه کارها او را موفق می‌دانند. فرق نمی‌کند گلدونه خانم باشد یا سندلی کنار پنجره بگذاریم... با نثر و نگاهی یک‌سر متفاوت، یا باغ آلبالو و طلب‌کارها. اثری از چخوف و پیتر هاندکه باشد یا برشت و استریندبرگ. کارگردان آربی اُوانسیان باشد یا اسماعیل خلج یا بیژن مفید. شکوه در همه نقش‌ها تمام‌قد می‌درخشید.

ناگفته‌هایی از موریکونه؛ مردی که با نت‌ها نقاشی می‌کرد سه شنبه 17 تیر 1399 13:57

ناگفته‌هایی از موریکونه؛ مردی که با نت‌ها نقاشی می‌کرد

شاید برخی از ما با نام این هنرمند بزرگ ایتالیایی آشنا نبوده باشیم ولی با انتشار خبر درگذشتش که از رفتن یکی از بزرگترین‌های موسیقی جهان سخن می‌گفت، متوجه شدیم که او که بود. هر کدام از ما حتما بی آن که بدانیم او کیست، آثارش را بارها از تلویزیون یا رادیو شنیده‌ایم؛ مردی که سازنده موسیقی فیلم‌های ماندگار و معروفی همچون «مالنا»، «یک مشت دلار»، «خوب بد زشت»، «روزی روزگاری در غرب» و «سینما پارادیزو» بود.

 سینماها را اگر می‌توانستند با سه سوت تعطیل می‌کردند/ در گذشته فردین و فروزان با هم می‌رقصیدند حالا عطاران و عزتی سه شنبه 10 تیر 1399 03:26

سینماها را اگر می‌توانستند با سه سوت تعطیل می‌کردند/ در گذشته فردین و فروزان با هم می‌رقصیدند حالا عطاران و عزتی

بهمن فرمان‌آرا می‌گوید: اگر لیست آدم‌های فرهیخته‌ای همچون داریوش شایگان، کریم امامی و شاهرخ مسکوب را از نظر بگذرانید، می‌بینید که هیچ‌کدام آنها جایگزین نشده‌اند. . ما به دولتی نیاز داریم که ارزش فرهنگ را بداند.