بهمن فرمانآرا میگوید: اگر لیست آدمهای فرهیختهای همچون داریوش شایگان، کریم امامی و شاهرخ مسکوب را از نظر بگذرانید، میبینید که هیچکدام آنها جایگزین نشدهاند. . ما به دولتی نیاز داریم که ارزش فرهنگ را بداند.
امسال مهاجرت بهرام بیضایی ١٠ساله میشود. مهاجرتی که دربارهاش حرف و حدیث زیاد وجود دارد و داستانها و روایات زیادی دربارهاش گفته و شنیده شده است. خود بهرام بیضایی داستان این سفر را اما ساده و صریح، یک انتخاب ناگزیر میداند.
روحالله جعفری استاد دانشگاه، کارگردان و پژوهشگر تئاتر در یادداشت پژوهشی و تحلیلی مروری بر فعالیتهای تئاتری زندهیاد محمدعلی کشاورز در حوزه هنرهای نمایشی داشته است.
تاریخ هجری شمسی کم کم به ابتدای سده پانزدهم نزدیک می شود و در این راه، چشمانداز گُنگی در تبیین راهبرد برای طراحی ویترینی مشخص از سوی سیاستگذاران فرهنگی وجود دارد.
پيوند تئاتر و بيماري را ميتوان در عمق تاريخ تئاتر و ادبيات نمايشي غرب جستوجو كرد. صحنه آغازين اديپ شهريار سرزميني طاعونزده را به نمايش ميگذارد: «لكهاي سياه در تمام سرزمين پراكنده شده و زمين را مسموم ساخته. خانهها و مردمان آلودهاند.
صحنه درگیری ملوک با محتشم به هنگام کندن قبر و دست به دست شدن بیل بین آنها می تواند بسیار در جزئیات شبیه کشمکش های اولیه رومینا با پدرش و در انتها احتمالا جدال بر سر گرفتن داس از دست پدر باشد. حتی اگر در عالم واقع پدر رومینا او را از پشت زده باشد، تغییری در ماهیت کشمکشی که رومینا و ملوک برای زنده ماندن نموده نخواهد داشت.
احمد شاملو (1379-1304) شاعر، مترجم و روزنامهنگار، در دهه40 بهعنوان فیلمنامهنویس با برخی تهیهکنندگان و کارگردانان ایرانی همکاری داشت. برخی معتقدند که شاملو یکی از نمادهای مهم و مؤثر روشنفکری ایرانی در صد سال اخیر تاریخ معاصر محسوب میشود. تأثیر و حضور او در شعر، ترجمه شعر و روزنامهنگاری ادبی باعث ایجاد جریانهای غیرقابل انکاری در تداوم این پدیدهها در حرکت فرهنگی زبان فارسی و رسانههای ایرانی شده است.
ممكن است ما از اصغر فرهادي خوشمان بيايد يا خوشمان نيايد ولي به هيچ روي نميتوانيم منكر بزرگي و اهميت فيلمسازي چون او شويم. اصلا چطور ميتوانيم بگوييم كارگرداني كه دو اسكار در كارنامه او موجود است بزرگ و با اهميت نيست؟
شکوه بازیگری فطری بود، حسابوکتاب نمیکرد که حالا این بروک است و آن دیگری اسماعیل خلج.
چند روزی است که جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شده اما ترکشهای مربوط به حاشیههای آن همچنان ادامه دارد و سینماگران در فضای مجازی و رسمی نسبت به مدیران سازمان سینمایی واکنش دارند از جمله کیومرث پوراحمد که تاکید میکند این میزهای مدیریتی همیشگی نیست.
"یک قهرمان" (A Hero) فیلم جدید اصغر فرهادی دو ماه دیگر وارد مرحله پیشتولید میشود. این پروژه فارسیزبان قرار است تابستان سال آینده در شیراز، ایران فیلمبرداری شود.
صدا وسيما براي حفظ كيان و شاكله خود ناچار است كه منابع مالي خود را به هر نحوي كه شده تامين كند، پس در اين مسير با هر اسپانسري دست همكاري ميدهد.
تئاتر ايران ظرف سالهاي اخير به علت كنار كشيدن دولت از پرداخت حمايت، ناچار شد تمام فرآيند پيشتوليد، پستوليد و غيره را با تماشاگران حساب كند. بنابراين درنظر گرفتن اينكه بعد از بحران چه اوضاعي پيش ميآيد چندان دور از ذهن نيست. تجربه تاريخي نيز نشان ميدهد در زمانه بحران، تئاتر بيش از گذشته به سوي سرگرميسازي و همراهي با خواست مردم رنج ديده ميرود كه در عمل افت كيفيت هنري را به دنبال ميآورد.
نامه درخواست برای آزادی متهم اخلال اقتصادی نشان دهنده باندی است که با بازی دادن برخی از هنرمندان ضمن سواستفاده از آنها در حال زمینهسازی دوباره برای به جریان انداختن پولهای کثیف در سینما است.
به گواهی آمارها اکران نوروزی همواره جزو پربینندهترین اکرانهای سال است اما با تعطیلی طلاییترین زمان اکران، سینماها چقدر متضرر شدهاند؟
امیرحسین خاناحمدی کارشناس و تحلیلگر کسبوکارهای رسانهای عنوان کرد طبق محاسبات صورت گرفته، سینماهای کشور تنها در اکران نوروزی بهواسطه تعطیلات کرونایی ۴۲ میلیارد تومان ضرر کردهاند.
از قطعی اینترنت در آبان و اختلال در تبلیغات نمایشها، تا سقوط هواپیما و تعطیلی اجراها و تحریم جشنواره فجر، دستورالعملها و بخشنامههایی دولتی که در راستای اعمال محدودیت بیشتر برای تئاتر بود، مالیات بر ارزش افزوده و شیوع کرونا و تعطیلی تئاترها و... همه از اتفاقات ناگوار و تلخی بود که سال ۹۸ را به سالی تلخ برای خانواده تئاتر ایران تبدیل کرد.
گیشه سینما ایران در سال ۹۸ فراز و نشیب بسیاری داشت به طوری که فوتبالیستِ بازیگر شده این سالها، پرفروشترین هنرپیشه سال شد و رکورد پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران نیز جابهجا شد.
پایان سال است و زمان حسابرسی و ارزیابی آنچه پشت سر گذاشته شده است، سالی که هر ماهش با اتفاقاتی همراه شد؛ از سیلی که در نوروزش خانههایی را ویران کرد تا ویروسی که در پایان سالش همه را خانه نشین کرد. با این حال گیشه ۹۸ سینمای ایران، با نمایش حدود ۷۰ اثر روی پرده، بیش از ۲۹۶ میلیارد تومان عایدی داشت.
در شرایطی که گروههای تئاتری و تماشاخانههای خصوصی چشم امیدشان به همین یک ماه آخر سال بود تا رکود چند ماه قبلشان جبران شود، تعطیلیهای اخیر بسیاری از این تماشاخانهها را در آستانه ورشکستگی قرار داده و حمایت ویژه دولت تنها راه باقیمانده آنها برای رهایی از این وضع است.