پنجشنبه , ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
اخبار ویژه | صفحه 8
 سینماها را اگر می‌توانستند با سه سوت تعطیل می‌کردند/ در گذشته فردین و فروزان با هم می‌رقصیدند حالا عطاران و عزتی سه شنبه 10 تیر 1399 03:26

سینماها را اگر می‌توانستند با سه سوت تعطیل می‌کردند/ در گذشته فردین و فروزان با هم می‌رقصیدند حالا عطاران و عزتی

بهمن فرمان‌آرا می‌گوید: اگر لیست آدم‌های فرهیخته‌ای همچون داریوش شایگان، کریم امامی و شاهرخ مسکوب را از نظر بگذرانید، می‌بینید که هیچ‌کدام آنها جایگزین نشده‌اند. . ما به دولتی نیاز داریم که ارزش فرهنگ را بداند.

دوری بهرام بیضایی از ایران ١٠ساله شد/ زندگی در اتاقی به وسعت ایران دوشنبه 2 تیر 1399 00:12

دوری بهرام بیضایی از ایران ١٠ساله شد/ زندگی در اتاقی به وسعت ایران

امسال مهاجرت بهرام بیضایی ١٠ساله می‌شود. مهاجرتی که درباره‌اش حرف و حدیث زیاد وجود دارد و داستان‌ها و روایات زیادی درباره‌اش گفته و شنیده شده است. خود بهرام بیضایی داستان این سفر را اما ساده و صریح، یک انتخاب ناگزیر می‌داند.

مروری‌بر کارنامه تئاتری محمدعلی کشاورز/ نقش‌هایی که سپردیم به یاد پنجشنبه 29 خرداد 1399 10:29

مروری‌بر کارنامه تئاتری محمدعلی کشاورز/ نقش‌هایی که سپردیم به یاد

روح‌الله جعفری استاد دانشگاه، کارگردان و پژوهشگر تئاتر در یادداشت پژوهشی و تحلیلی مروری بر فعالیت‌های تئاتری زنده‌یاد محمدعلی کشاورز در حوزه هنرهای نمایشی داشته است.

چشم‌انداز گُنگ سینمای ایران در سده ۱۵ هجری شمسی سه شنبه 20 خرداد 1399 21:50

چشم‌انداز گُنگ سینمای ایران در سده ۱۵ هجری شمسی

تاریخ هجری شمسی کم کم به ابتدای سده پانزدهم نزدیک می شود و در این راه، چشم‌انداز گُنگی در تبیین راهبرد برای طراحی ویترینی مشخص از سوی سیاستگذاران فرهنگی وجود دارد.

آرتو، نظريه ميكروبی بيماری‌ها و تئاتر سرايت شنبه 17 خرداد 1399 00:00
جستار استاد دانشگاه تنسی درباره رابطه بين بيماری‌های همه‌گير و تئاتر

آرتو، نظريه ميكروبی بيماری‌ها و تئاتر سرايت

پيوند تئاتر و بيماري را مي‌توان در عمق تاريخ تئاتر و ادبيات نمايشي غرب جست‌وجو كرد. صحنه آغازين اديپ شهريار سرزميني طاعون‌زده را به نمايش مي‌گذارد: «لكه‌اي سياه در تمام سرزمين پراكنده شده و زمين را مسموم ساخته. خانه‌ها و مردمان آلوده‌اند.

بازخوانی قتل رومینا در خانه پدری/همین است که هست؟! چهارشنبه 7 خرداد 1399 14:53

بازخوانی قتل رومینا در خانه پدری/همین است که هست؟!

صحنه درگیری ملوک با محتشم به هنگام کندن قبر و دست به دست شدن بیل بین آنها می تواند بسیار در جزئیات شبیه کشمکش های اولیه رومینا با پدرش و در انتها احتمالا جدال بر سر گرفتن داس از دست پدر باشد. حتی اگر در عالم واقع پدر رومینا او را از پشت زده باشد، تغییری در ماهیت کشمکشی که رومینا و ملوک برای زنده ماندن نموده نخواهد داشت.

«الف - بامداد» در ارباب ‌جمشید/ چرا حضور احمد شاملو در سینمای ایران ناموفق بود؟ یکشنبه 11 خرداد 1399 20:08

«الف - بامداد» در ارباب ‌جمشید/ چرا حضور احمد شاملو در سینمای ایران ناموفق بود؟

احمد شاملو (1379-1304) شاعر، مترجم و روزنامه‌نگار، در دهه40 به‌عنوان فیلمنامه‌نویس با برخی تهیه‌کنندگان و کارگردانان ایرانی همکاری داشت. برخی معتقدند که شاملو یکی از نماد‌های مهم و مؤثر روشنفکری ایرانی در صد سال اخیر تاریخ معاصر محسوب می‌شود. تأثیر و حضور او در شعر، ترجمه شعر و روزنامه‌نگاری ادبی باعث ایجاد جریان‌های غیرقابل انکاری در تداوم این پدید‌ه‌ها در حرکت فرهنگی زبان فارسی و رسانه‌های ایرانی شده است.

اهميت اصغر فرهادی بودن سه شنبه 6 خرداد 1399 00:00

اهميت اصغر فرهادی بودن

ممكن است ما از اصغر فرهادي خوش‌مان بيايد يا خوش‌مان نيايد ولي به هيچ روي نمي‌توانيم منكر بزرگي و اهميت فيلمسازي چون او شويم. اصلا چطور مي‌توانيم بگوييم كارگرداني كه دو اسكار در كارنامه او موجود است بزرگ و با اهميت نيست؟

در رثای بازیگری که قدر ندید و بر صدر ننشست سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 20:32
در سوگ «شکوه نجم‌آبادی»

در رثای بازیگری که قدر ندید و بر صدر ننشست

شکوه بازیگری فطری بود، حساب‌وکتاب نمی‌کرد که حالا این بروک است و آن دیگری اسماعیل خلج.

 در باب حاشیه‌ اخیر سینما و یک توصیه از کیومرث پوراحمد شنبه 27 اردیبهشت 1399 14:38

در باب حاشیه‌ اخیر سینما و یک توصیه از کیومرث پوراحمد

چند روزی است که جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شده اما ترکش‌های مربوط به حاشیه‌های آن همچنان ادامه دارد و سینماگران در فضای مجازی و رسمی نسبت به مدیران سازمان سینمایی واکنش دارند از جمله کیومرث پوراحمد که تاکید می‌کند این میزهای مدیریتی همیشگی نیست.

جزئیات فیلم جدید اصغر فرهادی اعلام شد یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 13:44

جزئیات فیلم جدید اصغر فرهادی اعلام شد

"یک قهرمان" (A Hero) فیلم جدید اصغر فرهادی دو ماه دیگر وارد مرحله پیش‌تولید می‌شود. این پروژه فارسی‌زبان قرار است تابستان سال آینده در شیراز، ایران فیلمبرداری شود.

واقعا چند می گيری مجری باشی؟ دوشنبه 8 اردیبهشت 1399 19:11

واقعا چند می گيری مجری باشی؟

صدا وسيما براي حفظ كيان و شاكله خود ناچار است كه منابع مالي خود را به هر نحوي كه شده تامين كند، پس در اين مسير با هر اسپانسري دست همكاري مي‌دهد.

«تئاتر» در فردای عبور از كرونا با چه تهديدهايی مواجه است /  تقدير جهان و تدبير بندگان پنجشنبه 28 فروردین 1399 08:16

«تئاتر» در فردای عبور از كرونا با چه تهديدهايی مواجه است / تقدير جهان و تدبير بندگان

تئاتر ايران ظرف سال‌هاي اخير به علت كنار كشيدن دولت از پرداخت حمايت، ناچار شد تمام فرآيند پيش‌توليد، پس‌توليد و غيره را با تماشاگران حساب كند. بنابراين درنظر گرفتن اينكه بعد از بحران چه اوضاعي پيش مي‌آيد چندان دور از ذهن نيست. تجربه تاريخي نيز نشان مي‌دهد در زمانه بحران، تئاتر بيش از گذشته به سوي سرگرمي‌سازي و همراهي با خواست مردم رنج ديده مي‌رود كه در عمل افت كيفيت هنري را به دنبال مي‌آورد.

پشت پرده نامه برای آزادی محمد امامی چه کسانی هستند؟ چهارشنبه 27 فروردین 1399 00:00

پشت پرده نامه برای آزادی محمد امامی چه کسانی هستند؟

نامه درخواست برای آزادی متهم اخلال اقتصادی نشان دهنده باندی است که با بازی دادن برخی از هنرمندان ضمن سواستفاده از آن‌ها در حال زمینه‌سازی دوباره برای به جریان انداختن پول‌های کثیف در سینما است.

سینماها چقدر از تعطیلی اکران نوروز متضرر شدند دوشنبه 25 فروردین 1399 17:39

سینماها چقدر از تعطیلی اکران نوروز متضرر شدند

به گواهی آمارها اکران نوروزی همواره جزو پربیننده‌ترین اکران‌های سال است اما با تعطیلی طلایی‌ترین زمان اکران، سینماها چقدر متضرر شده‌اند؟

«کرونا» با اقتصاد سینمای ایران چه کرد؟/ ۴۲ میلیارد خسارت نوروزی! یکشنبه 17 فروردین 1399 17:44

«کرونا» با اقتصاد سینمای ایران چه کرد؟/ ۴۲ میلیارد خسارت نوروزی!

امیرحسین خان‌احمدی کارشناس و تحلیل‌گر کسب‌وکارهای رسانه‌ای عنوان کرد طبق محاسبات صورت گرفته، سینماهای کشور تنها در اکران نوروزی به‌واسطه تعطیلات کرونایی ۴۲ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.

سالِ ناگوارِ تئاترِ ایران چهارشنبه 6 فروردین 1399 12:29
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای نمایشی سال ۹۸؛

سالِ ناگوارِ تئاترِ ایران

از قطعی اینترنت در آبان و اختلال در تبلیغات نمایش‌ها، تا سقوط هواپیما و تعطیلی اجراها و تحریم جشنواره فجر، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی دولتی که در راستای اعمال محدودیت بیشتر برای تئاتر بود، مالیات بر ارزش افزوده و شیوع کرونا و تعطیلی تئاترها و... همه از اتفاقات ناگوار و تلخی بود که سال ۹۸ را به سالی تلخ برای خانواده تئاتر ایران تبدیل کرد.

گیشه ۹۸؛ از فوتبالیست میلیاردی تا جابه‌جایی رکورد پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران یکشنبه 3 فروردین 1399 14:31

گیشه ۹۸؛ از فوتبالیست میلیاردی تا جابه‌جایی رکورد پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران

گیشه سینما ایران در سال ۹۸ فراز و نشیب بسیاری داشت به طوری که فوتبالیستِ بازیگر شده این سال‌ها، پرفروش‌ترین هنرپیشه سال شد و رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نیز جابه‌جا شد.

از سیل تا کرونا / گیشه ۹۸ سینما چگونه گذشت؟ دوشنبه 26 اسفند 1398 12:32

از سیل تا کرونا / گیشه ۹۸ سینما چگونه گذشت؟

پایان سال است و زمان حسابرسی و ارزیابی آنچه پشت سر گذاشته شده است، سالی که هر ماهش با اتفاقاتی همراه شد؛ از سیلی که در نوروزش خانه‌هایی را ویران کرد تا ویروسی که در پایان سالش همه را خانه نشین کرد. با این حال گیشه ۹۸ سینمای ایران، با نمایش حدود ۷۰ اثر روی پرده، بیش از ۲۹۶ میلیارد تومان عایدی داشت.

 تنها امید تماشاخانه‌های خصوصی در آستانه ورشکستگی سه شنبه 6 اسفند 1398 00:00

تنها امید تماشاخانه‌های خصوصی در آستانه ورشکستگی

در شرایطی که گروه‌های تئاتری و تماشاخانه‌های خصوصی چشم امیدشان به همین یک ماه آخر سال بود تا رکود چند ماه قبل‌شان جبران شود، تعطیلی‌های اخیر بسیاری از این تماشاخانه‌ها را در آستانه ورشکستگی قرار داده و حمایت ویژه دولت تنها راه باقی‌مانده آن‌ها برای رهایی از این وضع است.