سال عجیب ۱۴۰۳ به پایان رسید و حال میتوان با اندکی شک و اطمینان، به قضاوت اجراهایی پرداخت که در این میان حرف تازهای داشتند و با تمام محدودیتهای پنهان و آشکار اجتماعی و سیاسی، تلاش کردند نسبت به فرمهای اجرایی گذشته، شیوههای کمترشناختهشدهای را بر صحنه آورده که خلاق باشد و به فضای رخوتناک تئاتر این روزهای ما، شور و حال تازهای ببخشد.
در واقع به تاریخ فیلمهای سینمایی که نگاه میکنیم، قطعا تجربه لو رفتن فیلمهای سینمایی به چشممان میخورد و هستند فیلمهایی که یا از روی پرده سینما قاچاق شدند، یا بدون اینکه اجازه اکران بگیرند در سایتها و کانالها در دسترس مخاطبان قرار گرفتهاند و آمار نشان داده که از سال ۱۳۸۵ تاکنون حدودا ۵۰ فیلم قاچاق شده است.
تئاتر ایران در ۱۴۰۳ با رویدادهایی چون انتصاب معاونت هنری خانم، برگزار نشدن جشنواره تئاتر دانشگاهی، بلاتکلیفی حریم تئاترشهر، نامشخص بودن وضعیت صنفی تئاتر و چالشهای جشنواره فجر همراه بود.
نائومی واتس، بازیگر سرشناس هالیوود، در گفتوگویی تأثیرگذار از اشتیاق دیوید لینچ برای ادامه کارگردانی پیش از درگذشتش خبر داد.
نوید میهندوست، سینماگر این روزها بهجای بودن پشت دوربین فیلمبرداری، پشت میلههای زندان است، اگرچه بهواسطه گذراندن بیش از نیمی از مدت محکومیتاش، از شرایط آزادی مشروط برخوردار است.خبر تلخِ این روزها برای او و جامعه سینماگران اما، رد شدن این درخواست است.
تاکنون بیش از دهها بار این نمایش یا اقتباسهایی از آن اجرا شده است ولی اینبار مرجان آقانوری توانسته است با خوانشی زنانه و اجرایی دگرگونه، نمایشی را روی صحنه بیاورد که از بینش عمیق او نسبت به موضوعات پیرامون و شناخت دقیقش از نمایشنامه نشأت میگیرد.
محسن سلیمانی فاخر (منتقد سینما) در یادداشتی از منظر جامعهشناختی فیلم سینمایی «رها» که این روزها بر پرده سینماها در حال اکران است را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.
انتخاب «ژان دیلمان» از سوی نشریه سایت اند ساوند در سال 2022 به عنوان بهترین فیلم منتقدان، بدون شک یکی از پرچالشترین و بحثبرانگیزترین گزینشهایی بود که از سوی منتقدان سینما در یک دهه اخیر اتفاق افتاده و همچنان و بعد از گذشته دو سال از این انتخاب، همچنان اما و اگرها و بحث و نظرها درباره این انتخاب جمعی ادامه دارد.
تاکنون بیش از دهها بار این نمایش یا اقتباسهایی از آن اجرا شده است ولی اینبار مرجان آقانوری توانسته است با خوانشی زنانه و اجرایی دگرگونه، نمایشی را روی صحنه بیاورد که از بینش عمیق او نسبت به موضوعات پیرامون و شناخت دقیقش از نمایشنامه نشأت میگیرد.
فیلم کوتاه «شیدایی» ساخته علیرضا زمانی روی میز تدوین قرار گرفت.
بودجههای دولتی برای ساخت مستند به اندازه چندبرابر شدن هزینههای تولید رشد نکردند؛ چه باید کرد؟ آیا پروژههای مستند نیمهتمام رها رشوند یا راهکار دیگری باید پیدا کرد؟
انیمیشن کوتاه «پتتیک» ساخته نرگس ذاکری به بخش مسابقه جشنواره بینالمللی فیلم انیمیشن «هپی ولی» در آمریکا راه یافت.
۳۳۴۳ مجوز در سال ۱۴۰۳ برای اجراهای صحنهای صادر شد که در ۵۶۰۸ سانس روی صحنه رفتند. این درحالی است که سال گذشته ۴۴۴۷ تعداد سانس کنسرت برگزار شد و این اعداد نشان از رشد ۲۶ درصدی و ۱.۳ برابری دفعات اجرا در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ دارد.
احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر با حضور در نمایشگاه کتاب درباره کتاب «هنر دقت» صحبت کرد.
گروه تئاتر نیما و اداره زندان سیرجان با همکاری یکدیگر، نمایش «شوکران نوشی سقراط به روایت افلاطون» را به روی صحنه میبرند.