قوه قضاییه اعلام کرد: سریال «سووشون»، محصول شبکه نمایش خانگی، به دلیل عدم دریافت مجوزهای قانونی و تمکین نکردن از مراجع ذیربط، توقیف شد. همزمان، پلتفرم نماوا نیز به دلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی خود، مسدود گردید.
امیر تتلو، خواننده جنجالی و چهره پرحاشیه موسیقی ایران، در اقدامی مشکوک به خودکشی، روانه بیمارستان شد. در حالیکه برخی نزدیکان او از مصرف عمدی دوز بالای دارو سخن میگویند، قوه قضاییه در بیانیهای رسمی، هرگونه اقدام خودخواسته را رد کرده و موضوع را «پزشکی» دانسته است. اما واقعیت چیست؟
جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ با خاموشی گستردهای در روز پایانیاش، احتمالاً به دلیل خرابکاری، به پایان رسید. از شوکهای غیرمنتظره تا استقبال بینظیر منتقدان از آثار خاص، این دوره پر از غافلگیری بود. در این مطلب، بهترین فیلمهای جشنواره را به انتخاب منتقدان بینالمللی معرفی میکنیم.
در مراسم اختتامیه هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم کن، فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی، موفق به کسب نخل طلای بهترین فیلم شد. این دومین باری است که سینمای ایران پس از فیلم «طعم گیلاس» عباس کیارستمی، این جایزه معتبر را از آن خود میکند.
سینماهای سراسر کشور در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته، یعنی ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه، به مناسبت تعطیلات نیمه خرداد، رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی و گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد، تعطیل خواهند بود.
برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج برای دومین هفته خرداد ماه جاری، همزمان با مناسبتهای سوگواری ۱۲ تا ۱۵ خرداد، دستخوش تغییر شد. این تماشاخانه تنها در روزهای ۱۳ و ۱۴ خرداد پذیرای مخاطبان نخواهد بود.
«بیسروصدا»، سومین ساخته مجیدرضا مصطفوی، برخلاف عنوانش، فیلمی پرحاشیه و پرهیاهو است؛ از توقیف و سانسور گرفته تا ساختاری که از همان ابتدا با سروصدا آغاز میشود. این فیلم که تلاش دارد به معضلات طبقه فرودست بپردازد، گرفتار کلیشههای رایج سینمای ایران، از الگوبرداری از آثار موفق تا دیالوگهای تکراری، شده و نتوانسته به ادعای استقلالش جامه عمل بپوشاند.
در پی اکران فیلم «صد دام» به کارگردانی پدرام پورامیری، فرصتی دست داد تا با این فیلمساز جوان درباره چالشهای ساخت آثاری با محوریت شخصیتهای تاریخی حساس گفتوگو کنیم. پورامیری، که سابقه درخشانی در سینمای اجتماعی دارد، در این مصاحبه از رویکرد خود در مواجهه با سوژه صدام، انتخاب ژانر کمدی، و نگرانیهایش در قبال ساخت این فیلم سخن گفت.
«رنوآر» دومین فیلم بلند چی هیاکاوا، کارگردان فیلم تحسینشده «Plan 75»، ما را به قلب تابستانی آرام و پرتنش در ژاپن دهه ۱۹۸۰ میبرد. جایی که دختری کنجکاو و خیالپرداز با مرگ پدر، دروغهای بزرگترها و دنیای عجیب بزرگسالی روبهرو میشود.
نمایش «زندانی در دانمارک» به کارگردانی محمد مساوات، خوانشی جسورانه و پستدراماتیک از «هملت» شکسپیر است که به جای وفاداری به متن اصلی، بر واسازی رویداد اجرایی تمرکز دارد. در این اثر، شبح هملت از تابوت تاریکی برمیخیزد تا در جهانی از فساد و تباهی، مخاطب را به رویارویی با «امر واقعی» دعوت کند و با دستکاری لذت تئاتری سنتی، تجربهای متفاوت رقم بزند.
فیلم کوتاه «چنگال» به نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی حمیدرضا میرزایی، پس از اتمام مراحل فیلمبرداری و فنی در تهران، آماده نمایش شد. این فیلم با حضور بازیگرانی چون رامبد مطلبی و سلمان صالحی، به داستانی در مرز میان واقعیت و بازی میپردازد.
آرش اسحاقی، مستندساز باسابقه سینمای ایران، با تأیید هیئترئیسه جشن مستقل، به عنوان رئیس چهاردهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران انتخاب شد. این جشن همچون سال گذشته به شیوه آکادمی برگزار میشود.
انیمیشن کوتاه «گلهای کاغذی» ساخته رامک امین کاظمی، جمعه شب، دوم خرداد، موفق به دریافت جایزه بهترین طراحی لباس در بخش اکسپریمنتال فستیوال فومی انگلستان شد.
ساختمان شرکت «دلآواز»، که سالها دفتر کار، پاتوق و مرکز فعالیتهای هنری محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران بود و مالکیت آن نیز در اختیار او قرار داشت، بهطور کامل تخریب شد. این اتفاق در حالی رخ میدهد که هیچ بنیاد یا موزهای به نام این هنرمند فقید در ایران وجود ندارد.
احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر با حضور در نمایشگاه کتاب درباره کتاب «هنر دقت» صحبت کرد.
بیستوششمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر با معرفی برگزیدگان خود در بخشهای مختلف «مسابقه تئاتر صحنهای»، «مسابقه تئاتر خیابانی ملی»، «میراث دفاع مقدس و گردشگری مقاومت»، «این قصه قهرمان داره» و «محور مقاومت» به کار خود پایان داد.