نمایش‌های راه‌یافته به مرحلۀ نهایی نخستین رپرتوار استانی تئاتر کاربردی شاهین‌شهر، از امروز به مدت ۴ روز در تالار شیخ‌ بهایی این شهر به روی صحنه خواهند رفت.

چارسو پرس: مریم معلایی، مدیر امور هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین‌شهر با بیان اینکه امروز، عصر گسترش ارتباطات جهانی است و مهم‌ترین امکان تئاتر کاربردی، فراهم آوردن شرایط برای تعاملی دوسویه بین مخاطب و یک اثر هنری و نه‌فقط بین کاراکترها است، گفت: گونه‌های تئاتر کاربردی شامل تئاتر تعلیمی، تئاتر محیطی، تئاتر درمانی، تئاتر کودک خلاق و تئاتر میراث است، که تئاتر تعلیمی کاملاً آموزشی است و به بداهه‌پردازی قوی و گروه خلاقی از کارگردان و بازیگران نیاز دارد، تئاتر محیطی در یک محیط خاصِ دارای هویت اجرا می‌شود، تئاتر درمانی نیز مورد استفاده روان‌شناسان و مشاوران خانواده است، تئاتر کودک خلاق به خلاقیت کودکان می‌انجامد، و تئاتر میراث نیز هویت‌ساز است.

او با بیان اینکه تئاتر کاربردی یک جریان علمی است و شرایطی را ایجاد می‌کند که ما مخاطب را در جای دیگری ببینیم، ادامه داد: باید از انواع تئاتر کاربردی به‌منظور آموزش و پژوهش در جامعه استفاده شود و برای این منظور، کارگردانِ چنین تئاتری باید ضمن تعامل با جامعۀ شهری خود، از محیط اطرافش شناخت کافی داشته باشد. با همین نگاه بود که برگزاری نخستین رپرتوار تئاتر استانی در شاهین‌شهر کلید زده شد و موضوعات مهرورزی، همدلی و تعامل اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، بازی و نمایش، من سالم در بدن سالم، من یار مهربانم، سبک زندگی ایرانی اسلامی، و قهرمان ماندگار، برای آن تعیین شدند.

(واژه رپرتوار به انگلیسی Repertoire به معنی فهرست نمایشهای آماده شده است، یعنی نمایش‌هایی که قبلا گروه تئاتر به‌صورت مجزا روی صحنه برده‌اند و حالا به‌صورت یک جا روی صحنه آورده‌اند.)

معلایی بیان کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در رپرتوار کاربردی شاهین‌شهر تا دی‌ماه فرصت داشتند تا طرح و ایده خود را به دبیرخانه ارسال کنند. در ابتدا ۲۵ طرح به دبیرخانه ارسال شد و توسط هیئت بازخوان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۱۵ طرح جهت بازبینی توسط هیئت‌داوران معرفی شدند. درنهایت نیز نمایش‌های «امروز درختی خواهم شد» نوشتۀ فرامرز غلامیان و به کارگردانی علی فریدنی و فرامرز غلامیان، «ویار» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسن رحیمی، «تصمیم قشنگ توی کتاب بچه‌ها» نوشتۀ کورش نیک‌پیام و به کارگردانی محسن مختاری اردلی، «اسپویلر» نوشتۀ مصطفی جعفری خوزانی و به کارگردانی ناصر حاجی باقری، «نمایش» با نویسندگی و کارگردانی حسن محمدی فرانی، «در اتاق باد می‌وزد» نوشتۀ امیر نجفی و به کارگردانی کورش شمس، «آقای شادی» به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا سلیمانی، و همچنین نمایش «به یک اتفاق خوب نیازمندیم» به نویسندگی و کارگردانی محمدامین کشانی به مرحلۀ نهایی نخستین رپرتوار استانی تئاتر کاربردی شاهین‌شهر راه یافتند.

او افزود: این آثار طی ۴ روز، از امروز یکشنبه (۱۳ اسفندماه) تا چهارشنبه (۱۶ اسفندماه) در تالار شیخ بهایی شاهین‌شهر به روی صحنه خواهند رفت. ضمن اینکه آئین اختتامیۀ این رپرتوار، شنبه (۱۹ اسفندماه) ساعت ۱۶ در همین مکان برگزار می‌شود.

اجرای آثار نهایی نخستین رپرتوار استانی تئاتر کاربردی

///.


منبع: ایسنا