اخبار ویژه
مصاحبه
جامعه‌ای که رودکی را کمتر از مهران مدیری می‌شناسد! یکشنبه 29 دی 1398
جامعه‌ای که رودکی را کمتر از مهران مدیری می‌شناسد!

جامعه‌ای که رودکی را کمتر از مهران مدیری می‌شناسد!

یک نویسنده و کارگردان تئاتر می‌گوید: این همه بچه که همدیگر را کتک می زنند، یکی از دلایلش این است که رودکی را کمتر از مهران مدیری می شناسند؛ خب این جهان جهانِ قشنگی نشد و ما سال ها است که داریم آن را تست می کنیم که به بچه ها فوتبال یاد دهیم اما درون نگری یاد ندهیم و می گوییم هنوز زود است!

سلیمی: تئاتر ایران را با برادوی مقایسه نکنید!/ لاکچری و سلبریتی باز نیستم، تئاتر ناب کار می‌کنم دوشنبه 23 دی 1398
سلیمی: تئاتر ایران را با برادوی مقایسه نکنید!/ لاکچری و سلبریتی باز نیستم، تئاتر ناب کار می‌کنم

سلیمی: تئاتر ایران را با برادوی مقایسه نکنید!/ لاکچری و سلبریتی باز نیستم، تئاتر ناب کار می‌کنم

«سهراب سلیمی»، کارگردان پیشکسوت تئاتر عنوان کرد: تئاتر کالای لوکس نیست، کالای ارتباطی است. مثل کتاب و بهای خاص خود را دارد. با وضعیتی که امروز تئاتر ما گریبان گیرش شده، چطور انتظار خودکفایی و عدم حمایت دولت از آن را داریم، در حوزه تئاتر نباید صحبت از عدم حمایت کنیم.

گفت‌وگو با فریدون جیرانی/ پشت سينمای اجتماعی امروز گفتمان نيست شنبه 21 دی 1398
گفت‌وگو با فریدون جیرانی/ پشت سينمای اجتماعی امروز گفتمان نيست

گفت‌وگو با فریدون جیرانی/ پشت سينمای اجتماعی امروز گفتمان نيست

عا در سينماي ما اين‌طور نيست که فکر کني هميشه مي‌تواني هر طور دلت خواست، فيلم بسازي. من در دو فيلم توانستم فضاي ديگري را تجربه کنم. نمي‌دانم آيا به سومين تجربه خواهد رسيد؟ يا بايد به ساخت ملودرام فکر کنم.

گفت‌وگو با ايرج راد و سهراب سليمی به بهانه اجرای نمايش «آقای اشميت كيه؟» / امروز علم هم به خدمت زور درآمده است سه شنبه 17 دی 1398
گفت‌وگو با ايرج راد و سهراب سليمی به بهانه اجرای نمايش «آقای اشميت كيه؟» / امروز علم هم به خدمت زور درآمده است

گفت‌وگو با ايرج راد و سهراب سليمی به بهانه اجرای نمايش «آقای اشميت كيه؟» / امروز علم هم به خدمت زور درآمده است

گويي امروز علم هم در خدمت زور آمده است، علم در خدمت پليس آمده است. به همان راحتي هم وقتي از دكتر سوال مي‌كنند شما را چه كسي براي درمان من فرستاده است؟ پاسخ مي‌دهد: «پليس فرستاده است.»

با مهدی پاکدل به بهانه برگزاری نمايشگاه «مکث روی سکوت»/ کيارستمی هميشه تأثيراتش را در زندگی‌ام گذاشته است پنجشنبه 5 دی 1398
با مهدی پاکدل به بهانه برگزاری نمايشگاه «مکث روی سکوت»/ کيارستمی هميشه تأثيراتش را در زندگی‌ام گذاشته است

با مهدی پاکدل به بهانه برگزاری نمايشگاه «مکث روی سکوت»/ کيارستمی هميشه تأثيراتش را در زندگی‌ام گذاشته است

«از قدم‌هاي ابتدايي که در عکاسي برداشتم، ديدن عکس براي من يکي از الزامات زندگي‌ام بود. دوست داشتم عکس‌هاي خوب ببينم که خوشبختانه بعد از حضور پررنگ اينستاگرام، با کار عکاسان بزرگ جهان بيشتر آشنا شدم. با ديدن آثار آقاي کيارستمي هميشه به اين فکر مي‌کردم که ‌اي کاش من هم صاحب نگاه شوم و به دنبال اين بودم که راز اين نگاه متفاوت عباس کيارستمي چيست؟

گفت‌وگويی منتشرنشده با زنده یاد مرتضی احمدی/ زنده‌ام برای ديدن روزهای خوب ايران پنجشنبه 5 دی 1398
گفت‌وگويی منتشرنشده با زنده یاد مرتضی احمدی/ زنده‌ام برای ديدن روزهای خوب ايران

گفت‌وگويی منتشرنشده با زنده یاد مرتضی احمدی/ زنده‌ام برای ديدن روزهای خوب ايران

چنددرصد مردم ايران، باسواد واقعي‌اند؟ قطعا بيش از ۳۰ درصد نيستند. نصف همين ۳۰ درصد، واقعا استطاعت خريد کتاب را ندارند. در جامعه‌اي که ۷۰ درصد مردم روزنامه هم نمي‌خوانند و همان عده محدود باسواد همواره با مشکلات مالي دست‌وپنجه نرم مي‌کنند، بي‌شک آگاهي عمومي بالا نخواهد رفت.

کوروش سلیمانی: چهارشنبه 4 دی 1398
کوروش سلیمانی: "سکوت سفید" راوی گم‌گشتگی آرامش و خلوت انسان امروز است

کوروش سلیمانی: "سکوت سفید" راوی گم‌گشتگی آرامش و خلوت انسان امروز است

«کوروش سلیمانی» کارگردان تئاتر معتقد است که بشر امروز خلوت و آرامش شخصی‌اش را گم کرده است؛ حال‌آنکه در گذشته بیشتر  متوجه درونیات و روحیات خویش بود.

آموزشگاه‌های تئاتر تبدیل به تجارت‌خانه شده‌اند/ ضرورت تشکیل یک شورای نظارتِ صالح شنبه 30 آذر 1398
آموزشگاه‌های تئاتر تبدیل به تجارت‌خانه شده‌اند/ ضرورت تشکیل یک شورای نظارتِ صالح

آموزشگاه‌های تئاتر تبدیل به تجارت‌خانه شده‌اند/ ضرورت تشکیل یک شورای نظارتِ صالح

پیام دهکردی از شرایط کنونی آموزشگاه‌ها و موسسات هنری به ویژه در زمینه بازیگری، به‌عنوان وضعیت شتر، گاو، پلنگی یاد می‌کند که تبدیل به تجارت‌خانه شده‌اند و منافع مادی در آنها حرف اول را می‌زند؛ به گفته او تنها راه برون‌رفت از این وضعیت، تشکیل سریع یک شورای صالح برای نظارت دقیق بر عملکرد این آموزشگاه‌هاست.

به سادگی دروغ می‌گوييم دوشنبه 18 آذر 1398
به سادگی دروغ می‌گوييم

به سادگی دروغ می‌گوييم

قرار بود تئاتر خصوصي به شكل ديگري در ايران پياده شود كه حالا اينچنين تجاري شده است! اغلب اين سالن‌ها از نظر فرهنگي و هنري در بدترين شكل ممكن قرار دارند زيرا هر كسي از راه برسد در آنها اجرا مي‌رود! برخي از اين سالن‌ها امكانات حداقلي‌اي دارند ولي قرار بود، دانشجويان تئاتري در اين سالن‌ها مشغول به كار شوند و اين سالن‌ها هم قرار بود از دولت يارانه بگيرند ولي چه شد؟! آنها تبديل به تالارهايي شدند كه فقط كارت بانكي مي‌شناسند.

مسئله ما رويارويی با حقيقت بود پنجشنبه 14 آذر 1398
مسئله ما رويارويی با حقيقت بود

مسئله ما رويارويی با حقيقت بود

رويکرد اجراي ما اين بود که از طريق خود حقيقت است که به حقيقت دست پيدا مي‌کنيم. ما جايي اشاره مي‌کنيم به اينکه «همه يادشان مي‌رود و موضوع فراموش مي‌شود» و ما اين گزاره را در خود اجرايمان هم عملي کرديم. جايي شما با خشونت شديد مواجهيد و در صحنه بعد ممکن است کمدي چنان زياد باشد که آن را فراموش کرده باشيد و اين الگو مدام تکرار مي‌شود و جان‌مايه‌اي بود که مد نظر ما بود آن را در اجرا هم بازنمايي کنيم.

ارزش‌ها را درحصار مناسبت‌ها زندانی كرديم دوشنبه 11 آذر 1398
ارزش‌ها را درحصار مناسبت‌ها زندانی كرديم

ارزش‌ها را درحصار مناسبت‌ها زندانی كرديم

ما تئاتر جنگ را درگير مناسبت‌هاي خاص كرده‌ايم و اصلا فكر نمي‌كنيم فرهنگي است كه مي‌تواند تمام‌وقت وجود داشته باشد. فكر كرديم بعضي مناسبت‌ها را با اين نمايش‌ها پر كنيم و همين موجب ركود اين مفهوم در تئاتر شد. حصار مناسبت‌ها فقط براي زنداني كردن اين مفهوم بود

ضد رئاليسم با نيم‌نگاهی به كارلوس فوئنتس چهارشنبه 6 آذر 1398
ضد رئاليسم با نيم‌نگاهی به كارلوس فوئنتس

ضد رئاليسم با نيم‌نگاهی به كارلوس فوئنتس

نمايش «آن ديگري» نسبت به اجراهاي گذشته من به ‌شدت شخصي‌ است. اگر از نظر موضوعي به اجراي «آن ديگري» نگاه كنيم درخواهيد يافت كه من سال‌ها مشغول چنين موضوع‌هايي هستم و حتي مدت‌هاست كه روي چنين موضوعي كار و پژوهش مي‌كنم. در واقع، مسائلي چون زمان، بدن و برخورد فيزيولوژيك بدن و زمان از جمله دغدغه‌هاي اصلي من هستند.

خاطرات «باغچه‌بان» تئاتری‌ها/ کودکان ناشنوا چگونه روی صحنه آمدند؟ شنبه 25 آبان 1398
خاطرات «باغچه‌بان» تئاتری‌ها/ کودکان ناشنوا چگونه روی صحنه آمدند؟

خاطرات «باغچه‌بان» تئاتری‌ها/ کودکان ناشنوا چگونه روی صحنه آمدند؟

پروانه باغچه‌بان فرزند زنده‌یاد جبار باغچه‌بان است که بعد از پدر، عمر خود را صرف آموزش تئاتر به کوکان ناشنوا کرد؛ او خا

گفت‌وگو با عباس جمالی به بهانه تجربه كارگردانی «شِيهيدن» / شورش ناسازگارها دوشنبه 13 آبان 1398
گفت‌وگو با عباس جمالی به بهانه تجربه كارگردانی «شِيهيدن» / شورش ناسازگارها

گفت‌وگو با عباس جمالی به بهانه تجربه كارگردانی «شِيهيدن» / شورش ناسازگارها

اجرا بايد در سياست‌هاي اجرايي‌اش بحراني شوداما قرار نيست يك اجرا در خود مانده باشد و تمام سويه‌ها و نسبت‌هايش را با جهان بيرون قطع كند. متاسفانه در كشور ما دوستاني كه در زمينه اجرا مطالعه دارند تصور مي‌كنند اگر تمام نسبت‌هاي اجرا با جهان بيرون قطع شود و كار را به اجرايي در خود مانده تبديل كنيم، چيزي كه در روايتي تندتر به آن «اجراي اخته» مي‌گويم، آن وقت اجرا خودآيين مي‌شود. درصورتي‌كه اتفاقا اجرا زماني خودآيين مي‌شود. قرار نيست اجرا چيزي را بازنمايي كند ولي قرار است ديالكتيكي با بيرون داشته باشد. من مي‌توانم از وقايع متعدد سياسي كه به شكل گرفتن بدن‌هاي ما و كليت و سرنوشت ما مي‌انجامد خيلي ساده عبور كنم.

چون را ه گنج بر همه‌كس آشكاره نيست جمعه 5 مهر 1398
چون را ه گنج بر همه‌كس آشكاره نيست

چون را ه گنج بر همه‌كس آشكاره نيست

تا روزي كه روي صحنه تئاتر مدرسه نرفته بودم از مدرسه وحشت داشتم. بازي‌ها و دلبستگي‌‌هاي دوران كودكي‌ام شبيه همسالانم نبود و مي‌توانم بگويم بي‌آنكه متوجه باشم حقيقتا از تنهايي رنج مي‌بردم. در مدرسه شاگرد بدي نبودم اما وقتي براي اولين ‌بار روي صحنه رفتم، محل اجراي نمايش برايم به معبد تبديل شد. كشف 10 سالگي‌ام يعني «خيمه شب بازي» و «مبارك» كه تمام اين سال‌ها عشقم را نثارش كرده‌ام جهان من را به كلي دگرگون كرد.

اصالت گيشه و پول بدترين نوع سانسور است یکشنبه 31 شهریور 1398
اصالت گيشه و پول بدترين نوع سانسور است

اصالت گيشه و پول بدترين نوع سانسور است

يك كليت پر تعدادي فقط به كسب سود گيشه فكر مي‌كنند و اينكه در تئاتر چه اتفاقي مي‌افتد براي‌شان اهميت ندارد. بياييد از دولت و شهرداري عبور كنيم، چرا؟ به اين دليل كه تجربه نشان داده هر زمان دولت و شهرداري‌ راسا نسبت به برنامه‌ريزي فرهنگي و هنري اقدام كرده‌اند با خروجي مناسبي مواجه نشده‌ايم.

جشنواره‌های تئاتر جریان‌ساز نبوده‌اند/ استعدادهای جدید و جوان رها می‌شوند چهارشنبه 13 شهریور 1398
جشنواره‌های تئاتر جریان‌ساز نبوده‌اند/ استعدادهای جدید و جوان رها می‌شوند

جشنواره‌های تئاتر جریان‌ساز نبوده‌اند/ استعدادهای جدید و جوان رها می‌شوند

بهزاد صدیقی با نگاهی به نقاط قوت و ضعف جشنواره‌های تئاتر کشور، می‌گوید بسیاری از جشنواره‌های تئاتر کشور تاکنون جریان‌ساز نبوده‌اند و همچنین وجود تدوین آیین‌نامه، افزایش بودجه و ایجاد دبیرخانه دائمی را از نیازهای جشنواره‌های تئاتری می‌خواند.

گفت‌وگو با ميلاد رگفت‌وگو با ميلاد رحيمی به بهانه سال‌ها حضور در گروه تئاتر «خانه»/ ملاقات با هنرپيشه نقش اولحيمی به بهانه سال‌ها حضور در گروه تئاتر «خانه»/ ملاقات با هنرپيشه نقش اول چهارشنبه 13 شهریور 1398
گفت‌وگو با ميلاد رگفت‌وگو با ميلاد رحيمی به بهانه سال‌ها حضور در گروه تئاتر «خانه»/ ملاقات با هنرپيشه نقش اولحيمی به بهانه سال‌ها حضور در گروه تئاتر «خانه»/ ملاقات با هنرپيشه نقش اول

گفت‌وگو با ميلاد رگفت‌وگو با ميلاد رحيمی به بهانه سال‌ها حضور در گروه تئاتر «خانه»/ ملاقات با هنرپيشه نقش اولحيمی به بهانه سال‌ها حضور در گروه تئاتر «خانه»/ ملاقات با هنرپيشه نقش اول

من هميشه به نظارت رضايي‌راد اعتقاد دارم و وقتي بگويد: «اين نيست» قبول مي‌كنم. اسماعيل شنگله در آموزشگاه سمندريان كلاس‌هاي تحليل نقش و نمايشنامه‌ داشت و هميشه مي‌گفت: «اگر بازيگر بگويد در نقش فرو رفته، دروغ گفته است يا اگر اين‌طور باشد بازيگر نقش اتللو بايد هر شب روي صحنه دزدمونا را بكشد!» پس در ۵۰ شب اجرا بايد ۵۰ بازيگر دزدمونا داشته باشيم. البته من اين نظريات را زير سوال نمي‌برم ولي در نقش فرو رفتن را زير سوال مي‌برم.

گفت‌وگوی علی اصغر دشتی با محمد رضایی‌راد به بهانه نمایش «فرشته تاريخ»/ تنها ادعايم درام‌نويسی است سه شنبه 5 شهریور 1398
گفت‌وگوی علی اصغر دشتی با محمد رضایی‌راد به بهانه نمایش «فرشته تاريخ»/ تنها ادعايم درام‌نويسی است

گفت‌وگوی علی اصغر دشتی با محمد رضایی‌راد به بهانه نمایش «فرشته تاريخ»/ تنها ادعايم درام‌نويسی است

من براي دوست‌داشتن کسي کار نمي‌کنم. آدم‌ها مي‌توانند تئاتري را دوست نداشته باشند، اما نمي‌توانند منکر اين بشوند که براي خشت به خشت آن زحمت و فکر شده و در هر صورت حتي اگر آن را نپسندند با آن وارد ديالوگ مي‌شوند. 

ایوب آقاخانی: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که تبعات ناخواسته جنگ را تجربه کرده است شنبه 19 مرداد 1398
ایوب آقاخانی: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که تبعات ناخواسته جنگ را تجربه کرده است

ایوب آقاخانی: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که تبعات ناخواسته جنگ را تجربه کرده است

کارگردان و دراماتورژ نمایش مگس معتقدند وضعیت دراماتورژی تئاتر در ایران عجیب است و عموماً دراماتورژی‌ها در مسیر خطایی به سر می‌برند.