سه شنبه , ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲
مصاحبه
چه کسی گفته تئاتر بدون چهره فروش نخواهد داشت؟! دوشنبه 18 دی 1402 13:06
گفتگو با حمیدرضا نعیمی به بهانه اجرای «فردریک»

چه کسی گفته تئاتر بدون چهره فروش نخواهد داشت؟!

حمیدرضا نعیمی که این روزها در حال اجرای نمایشی با عنوان «فردریک» است، می‌گوید: «در آستانه‌ی شروع تمرین، ناگهان بازیگر اصلی ما به دلیل حضور در یک پروژه‌ی تصویری، از بازی در نمایش انصراف داد. با رفتن او، اسپانسرها و تهیه‌کننده هم از همکاری و تهیه و تولید کنار رفتند. حالا من بودم و نمایشی که از سال‌ها پیش رؤیای اجرای آن را داشتم. تصمیم گرفتم بزرگ‌ترین ریسک این روزهای زندگی‌ام را انجام بدهم و خودم نقش «فردریک» را بازی کنم.»

چاپ و تولید آثار سطحی مردم را از «هنرِ جنگ» گریزان کرده/ نگاه سیاسی به موضوعات روزمره گذرا و موقت است یکشنبه 12 آذر 1402 15:05
نویسنده و کارگردان تئاتر «یادگار» مطرح کرد؛

چاپ و تولید آثار سطحی مردم را از «هنرِ جنگ» گریزان کرده/ نگاه سیاسی به موضوعات روزمره گذرا و موقت است

مهرداد کوروش‌نیا با اشاره به اینکه «یادگار» نمایشی جنگی، ذهنی و انتزاعی است، می‌گوید: بررسی حماسه‌ها و مصایب جنگ موضوعات مهمی هستند که نباید از آن‌ها غافل باشیم. اینکه انسان‌ها چگونه برای حفظ ارزش‌های خودشان و حفظ کیان کشورشان حماسه تولید می‌کنند؛ موضوع با اهمیتی است. ما با مجموع همه اینها؛ بررسی پدیده‌ای «مذموم» به نام جنگ، و پدیده‌ای «ممدوح» به نام دفاع از ارزش‌ها و دفاع از کیان کشور را داریم که در طول تاریخ مطرح بوده است.

سعی می‌کنم کارهایم شبیه هم نباشد/ تجاوزشبکه‌های مجازی به مغز انسان شنبه 11 آذر 1402 17:26
گفت‌وگو با کیومرث مرادی-۱؛

سعی می‌کنم کارهایم شبیه هم نباشد/ تجاوزشبکه‌های مجازی به مغز انسان

کیومرث مرادی با اشاره به تجربیات جدیدش در تئاتر به جمله‌ای از حمید سمندریان اشاره می‌کند که «نباید کار جدید یک کارگردان شبیه کار قبلی‌اش باشد»، از این رو تلاش می‌کند آثارش متفاوت از هم باشد.

برای تغییر نگاه مخاطب به تئاتر عروسکی بزرگسال باید فرهنگسازی کنیم/ به سالن ثابت نیاز داریم چهارشنبه 1 آذر 1402 13:09

برای تغییر نگاه مخاطب به تئاتر عروسکی بزرگسال باید فرهنگسازی کنیم/ به سالن ثابت نیاز داریم

نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «مامان» می‌گوید: اینطور جا افتاده که نمایش عروسکی به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد. برای حل این موضوع به تولید و اجرای مستمر نمایش‌های عروسکی بزرگسال نیاز داریم.

برندها را جذب می‌کردیم ولی همکاران خودمان فحش می‌دادند! سه شنبه 23 آبان 1402 12:39
گفتگو با آروند دشت آرای

برندها را جذب می‌کردیم ولی همکاران خودمان فحش می‌دادند!

آروند دشت آرای همزمان با آخرین اجراهای دو نمایش «پدر» و «آوازهای عاشقانه دختر دیوانه» در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر از اقتصاد لرزان تئاتر می‌گوید، از قدرناشناسی‌ها و اظهار تاسف می کند که به جای خوشحالی از موفقیت یکدیگر، شروع به ایرادگیری می‌کنیم. او همچنین تاکید دارد که در این سال‌ها به فحش خوردن عادت کرده است.

بالاخره باید بادکنک‌هایمان را رها کنیم دوشنبه 22 آبان 1402 12:02
با الهام محمودی درباره نمایش «مامان»

بالاخره باید بادکنک‌هایمان را رها کنیم

دو عروسک دوست‌داشتنی، دکوری جمع و جور و داستانی ساده در عین حال آشنا؛ تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر این شب‌ها میزبان تماشاگرانی است که برای دیدن همین‌ها به این سالن می‌آیند.

دلتنگی‌ها و حسرت‌های بازیگری که روزی برایش صف می‌کشیدند شنبه 20 آبان 1402 17:25
گفتگو با سیامک صفری

دلتنگی‌ها و حسرت‌های بازیگری که روزی برایش صف می‌کشیدند

سیامک صفری خود را بازیگری خوش شانس می‌داند که بخت با او یار بوده و در بخش بزرگی از آثار درخشان تئاتر بازی کرده و به قول خودش کمتر در انتخاب‌هایش به جاده خاکی زده است.

دلایل استعفای مدیر عامل خانه تئاتر و قرارداد بی‌ثمر شهاب حسینی شنبه 13 آبان 1402 12:24

دلایل استعفای مدیر عامل خانه تئاتر و قرارداد بی‌ثمر شهاب حسینی

مدیر عامل خانه تئاتر با تاکید بر رسمی بودن استعفای خود از این سمت، درباره دلایل کناره‌گیری خود توضیحاتی داد و به تشریح بخشی از مشکلات موجود پرداخت.

کارگردانان تئاتر ایران در چهارراه حوادث شنبه 29 مهر 1402 18:11
نگاهی به وضعیت کارگردانی و کارگردانان تئاتر ایران در یک‌سال اخیر در گفت‌وگو با حسین کیانی و مهدی مشهور

کارگردانان تئاتر ایران در چهارراه حوادث

حسین کیانی: «تئاتر همواره هنری پیشرو در طرح و بیان مسائل ازطریق نمادینه‌سازی بوده و کوشیده است با امکانات موجود، راه تغییراتی هرچند کوچک را به سوی بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه نشان دهد. صدچندان بودن تاثیرگذاری تئاتر به نسبت یک قطعه‌ی موسیقی یا تابلوی نقاشی، زاییده‌ی ابزار ارائه‌ی آن؛ انسانی زنده با گوشت، پوست و استخوان روی صحنه است که نسبت به اشیای به‌کار گرفته شده در دیگر هنرها، اثری چندین برابری بر مخاطب خود می‌گذارد. برای همین است که تئاتر همواره موردتوجه نهاد قدرت، سیاستمداران و مسئولان فرهنگی هر جامعه‌ای بوده است؛ چرا که به قدرت آن آگاهند.» 

گفت‌وگو با محمد حامد درباره یون فوسه، برنده نوبل ادبیات 2023؛ نام‌پذیر‌کردن نام‌ناپذیر چهارشنبه 19 مهر 1402 15:28

گفت‌وگو با محمد حامد درباره یون فوسه، برنده نوبل ادبیات 2023؛ نام‌پذیر‌کردن نام‌ناپذیر

یون فوسه در ایران بیش از همه با نمایش‌نامه‌هایش و به‌واسطۀ ترجمه‌های محمد حامد، مترجم و اهل تئاترِ مقیم سوئد، شناخته می‌شود که تاکنون عمده آثار نمایشی فوسه را ترجمه و منتشر کرده است.

گونه‌های مختلف نمایش ایرانی در حال نابودی‌ست/ «بنگاه تئاترال» لازمه‌ی شرایط کنونی جامعه است دوشنبه 17 مهر 1402 13:34

گونه‌های مختلف نمایش ایرانی در حال نابودی‌ست/ «بنگاه تئاترال» لازمه‌ی شرایط کنونی جامعه است

هادی مرزبان را عموما با اجرای نمایشنامه‌های اکبر رادی (درام‌نویس فقید معاصر) می‌شناسند. این بازیگر و کارگردان تئاتر بر خلاف روال همیشگی خود اثری تخت حوضی را روی صحنه برده است. او می‌گوید پیش از این قصد داشته نمایشنامه «طرب‌نامه» بهرام بیضایی را روی صحنه ببرد که میسر نشده است. او معتقد است گونه‌های نمایش‌های ایرانی در حال نسیان و فراموشی است.

 فرزین محدث: اهل نق زدن نیستم/دهه هشتادی‌ها رقیبم هستند یکشنبه 19 شهریور 1402 14:36

فرزین محدث: اهل نق زدن نیستم/دهه هشتادی‌ها رقیبم هستند

فرزین محدث، علی نصیریان را فصل‌الخطاب خود در بازیگری می‌داند، رقیب خود را بچه های دهه هشتاد می‌نامد، از فحش‌هایی که شنیده، ناخوشنود است و آنها را بُرنده‌تر از تیغ و تیر می‌داند و تاکید دارد که اهل نق زدن نیست و بازیگری عمل‌گراست.

 کاظم نظری؛ اجازه مداخله نداده‌ام شنبه 4 شهریور 1402 15:19

کاظم نظری؛ اجازه مداخله نداده‌ام

مدیر کل هنرهای نمایشی با تایید اینکه برخی مداخله‌ها در کار این اداره وجود دارد، تاکید می‌کند که تا به حال اجازه نداده کسی در امور تئاتر دخالت کند.

هیچ‌وقت دغدغه هنرهای نمایشی وجود نداشته است؛ بیچاره تئاتر! یکشنبه 29 مرداد 1402 14:03
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با حسن معجونی درباره تئاتر، سینما و شرایط فرهنگی

هیچ‌وقت دغدغه هنرهای نمایشی وجود نداشته است؛ بیچاره تئاتر!

حسن معجونی: بهترین دوره تئاتر بی‌شک همان دوره اصلاحات بود. دوره احمدی‌نژاد سخت‌ترین دوره بود از این منظر برایم مهم بود که در آن دوره گفتم گروه تئاتری‌ام را بالا می‌کشم و با خودم گفتم که باید این کار را در بدترین دوره انجام بدهم که دوره احمدی‌نژاد بود و این کار را کردم. در همان دوره «لیف» شکل گرفت از همان زمانی که از دانشکده بیرون آمدم 10 سال با آقای رفیعی بودم و هیچ پیشنهادی را در سینما، تئاتر یا جای دیگری نپذیرفتم. فقط به آقای رفیعی وفادار بودم. 5، 6 کار هم در آن 10 سال نکردیم، اما تمام مدت با هم صحبت می‌کردیم و درواقع آقای رفیعی در خانه‌شان برای‌مان کلاس می‌گذاشتند. از تئاتر، متن، طراحی و... صحبت می‌کردیم

افتخار می‌کنند كه «ما هنرمندان را بیكار كردیم!» یکشنبه 29 مرداد 1402 12:51
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با بهروز غریب‌پور درباره تئاتر، سینما و شرایط فرهنگی کشور

افتخار می‌کنند كه «ما هنرمندان را بیكار كردیم!»

بهروز غریب‌پور: یکی از این روزنامه‌های علیه من نوشته بود مردم شمال شهر برای دیدن نمایش و تئاتر و موسیقی به جنوب شهر می‌آیند و اینها بی‌حجابی و ولنگاری را رواج می‌دهند، من در جواب گفتم این کدام‌شان خوب است مردم جنوب شهر برای رفتن به شهر بازی به شمال شهر می‌روند مردم شمال شهر برای دیدن آثار بتهوون و دیگران به جنوب شهر می‌آیند؟ دقیقا نوشتم شما مایل به کشیدن یک دیوار هستید بین برلین شرقی و غربی.

کسی برای چشم‌وابروی حجازی‌فر پای کار نیامد دوشنبه 19 تیر 1402 18:11

کسی برای چشم‌وابروی حجازی‌فر پای کار نیامد

هادی حجازی‌فر دبیر این دوره از جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران - مبارک با اشاره به دغدغه‌ها و مطالبات نمایشگران عروسکی، معتقد است در هر شرایطی حق با هنرمند است حتی اگر درخواستش غیرمنطقی باشد.

برنامه شهاب حسینی برای آموزش هنر چهارشنبه 14 تیر 1402 13:02
مدیر عامل خانه تئاتر خبر داد

برنامه شهاب حسینی برای آموزش هنر

مدیر عامل خانه تئاتر از همکاری شهاب حسینی با این خانه برای انجام فعالیت‌های آموزشی هنری خبر داد.

هیچ فانوسی به راه نمایشنامه‌نویسی در ایران نور نمی‌تاباند/ برای نجات نمایشنامه‌هایم کارگردان شدم پنجشنبه 1 تیر 1402 00:33
گفت‌وگو با ایوب آقاخانی به مناسبت انتشار «زیر‌نور موضعی» مجموعه سه‌جلدی نمایشنامه‌هایش

هیچ فانوسی به راه نمایشنامه‌نویسی در ایران نور نمی‌تاباند/ برای نجات نمایشنامه‌هایم کارگردان شدم

من وضعیت نمایشنامه‌نویسی را بغرنج می‌دانم. معلم نمایشنامه‌نویسی خوب نداریم یا بسیار انگشت‌شمار و بی‌انگیزه هستند. بخشی از این به این دلیل است که انگار اصلا مستمع جاذب و جالبی هم وجود ندارد.

تئاتری که جراحی‌های زیبایی را به چالش می‌کشد / مینی مالی برای تبلیغ زیبایی درون دوشنبه 29 خرداد 1402 17:23

تئاتری که جراحی‌های زیبایی را به چالش می‌کشد / مینی مالی برای تبلیغ زیبایی درون

نمایش "بی صورت فلکی" این روزها در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود تا از منظر طنز به موضوع جراحی‌های زیبایی و معضلات موجود در آن بپردازد.

تئاتر ما با این شرایط به قهقرا می‌رود یکشنبه 28 خرداد 1402 23:31
گفت‌وگو با قطب‌الدین صادقی درباره امروز و فردای هنر نمایش در ایران

تئاتر ما با این شرایط به قهقرا می‌رود

تئاتر در ایران پشتوانه اداری محکمی ندارد. مرکز هنرهای نمایشی خودش را موظف به حمایت از گروه‌های تئاتری نمی‌داند و حمایت‌هایی که هر از چند گاهی می‌کند خیلی قابل توجه نیست و برخی از پرنسل مرکز که اتفاقا خودشان نیز از دانش‌آموختگان رشته هنرهای نمایشی هستند در شرایط موجود دیگر نسبت به وظیفه‌ای که به هنرهای نمایشی دارند احساس مسوولیت نمی‌کنند و به سود گروه‌های تئاتری حتی یک قدم برنداشته‌اند و مدیران تئاتری کشور نیز پشتوانه ندارند.