اخبار ویژه
مصاحبه
کارگاه نمایش را من راه انداختم/ بیژن صفاری و آربی اوانسیان من و کارهایم را بایکوت کرده بودند دوشنبه 27 اردیبهشت 1400
کارگاه نمایش را من راه انداختم/ بیژن صفاری و آربی اوانسیان من و کارهایم را بایکوت کرده بودند

کارگاه نمایش را من راه انداختم/ بیژن صفاری و آربی اوانسیان من و کارهایم را بایکوت کرده بودند

«شهرو خردمند» کارگردان تئاتر و از بنیان‌گذاران کارگاه نمایش، از شروع کار هنری و همچنین دوره فعالیتش در کارگاه نمایش و راه‌اندازی آن و تلاشی که برای حذف او از صحنه شده بود، گفت.

«درهم‌ ریختگی فرهنگی» بلای جان کمدی شده است شنبه 25 اردیبهشت 1400
«درهم‌ ریختگی فرهنگی» بلای جان کمدی شده است

«درهم‌ ریختگی فرهنگی» بلای جان کمدی شده است

کوروش نریمانی می‌گوید علت اصلی اینکه تئاتر و نمایشنامه‌نویسی ما به سمت ژانرهای مختلف نرفته، برمی‌گردد به امکانات و زیرساخت‌های کشور. بسیاری از ژانرها به امکانات مالی، زیرساختی، سالن‌های به‌خصوص و... نیاز دارد که در این مملکت در اختیار هر هنرمندی قرار ندارد و بخش اعظمی از آن در دست نهادهای دولتی و حکومتی است.

روایت مونا فرجاد از اجرا در فضای مجازی در روزهای کرونا شنبه 18 اردیبهشت 1400
روایت مونا فرجاد از اجرا در فضای مجازی در روزهای کرونا

روایت مونا فرجاد از اجرا در فضای مجازی در روزهای کرونا

مونا فرجاد گفت: فکر کردم شاید آدم‌های دیگری مثل من هستند که به هر دلیل نمی‌توانند در این شرایط کرونا نمایش ببینند. بنابراین ایده اجرا در فضای مجازی به ذهنم رسید.

مشکل و تهدیدها را تبدیل کردیم به فرصت سازنده یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
مشکل و تهدیدها را تبدیل کردیم به فرصت سازنده

مشکل و تهدیدها را تبدیل کردیم به فرصت سازنده

گمان نمی‌کنم دوران کرونا برای هیچ تئاتری در هیچ جای جهان وضعیتی تحمل‌پذیر بوده باشد. شاید تنها فرق این باشد که این‌جا در کانادا همه‌ی شهروندان از حمایت مالی در دوران کرونا برخوردار بوده‌اند.

وضعیت اكنون مانند لوحی نانوشته است یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
وضعیت اكنون مانند لوحی نانوشته است

وضعیت اكنون مانند لوحی نانوشته است

شانتا تاك: برنامه‌ای ابتكاری را با كمك مردم برای هنرمندان مستقل راه‌اندازی كردیم كه از این طریق توانستیم صدها هزار دلار برای هنرمندانی جمع كنیم كه درآمد ثابتی نداشتند و مشمول دریافت كمك‌های فدرال نبودند.

جشنِ تنهایی طاعونی یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
جشنِ تنهایی طاعونی

جشنِ تنهایی طاعونی

كمپانی «ITA» توسط دولت و مسوولان شهر آمستردام حمایت می‌شود اما بیشتر درآمد ما از طریق برگزاری تورهای جهانی است كه البته این درآمد را به خاطر كرونا از دست داده‌ایم. دولت دو بار به ما بسته مالی اعطا كرد كه كمك می‌كند تا چند وقت دیگر زنده بمانیم البته موفق شدیم به گونه‌ای كارها را در دوران قرنطینه مدیریت كنیم تا حقوق كارمندان، تیم فنی و گروه بازیگران تمام وقت را بپردازیم.

کوروش نریمانی: نمی‌توان آینده را نفی کرد یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
کوروش نریمانی: نمی‌توان آینده را نفی کرد

کوروش نریمانی: نمی‌توان آینده را نفی کرد

از یک طرف کسانی که حرفه‌شان تئاتر بوده آسیب جدی دیده‌اند و از طرف دیگر هم اجرای تئاتر براحتی نخواهد بود و این وضعیت دوگانه را نمی‌شود براحتی تفسیر کرد و گفت حق با بستن سالن‌هاست یا شرایط بغرنج زندگی هنرمندان.

چرا خانه تئاتر انتخاباتش را معوق کرد؟ / با سه هزار عضو می‌خواهند القا کنند که نماینده جامعه چند ده هزار نفری تئاتر کشورند پنجشنبه 26 فروردین 1400
چرا خانه تئاتر انتخاباتش را معوق کرد؟ / با سه هزار عضو می‌خواهند القا کنند که نماینده جامعه چند ده هزار نفری تئاتر کشورند

چرا خانه تئاتر انتخاباتش را معوق کرد؟ / با سه هزار عضو می‌خواهند القا کنند که نماینده جامعه چند ده هزار نفری تئاتر کشورند

بهزاد خاکی‌نژاد درباره اینکه «چرا خانه تئاتر به دنبال ایجاد صنف فراگیر است؟» گفت: می‌خواهند یک اتحادیه بزرگ از صنف‌های فراگیر شکل دهند به نام اتحادیه خانه تئاتر. یعنی هم «موسسه» خانه تئاتر را داشته باشند برای گرفتن بودجه دولت و هم «اتحادیه». اما راه افتادن اتحادیه چه سودی برای تئاتری‌ها دارد؟ در عوض، هر کسی که می‌خواهد تئاتر کار کند و عضو صنف تئاتر باشد، باید از آقای ایرج راد و هیئت مدیره خانه تئاتر اجازه بگیرد.

تئاتر «پخش‌ زنده» مانند متادون است برای معتاد به هرویین شنبه 21 فروردین 1400
تئاتر «پخش‌ زنده» مانند متادون است برای معتاد به هرویین

تئاتر «پخش‌ زنده» مانند متادون است برای معتاد به هرویین

تنها دو هفته و نیم از بازگشایی می‌گذشت كه به قرنطینه دوم رسیدیم. از آن زمان ۲۴۰ نفر از اعضای دایمی كمپانی ما به‌طور موقت بیكار شده‌ بودند، بیمه اجتماعی آلمان، در دوران قرنطینه اول ۶۰ درصد از حقوق آنها را پرداخت كرد كه این رقم را برای آنهایی كه فرزند داشتند تا ۹۲ یا ۹۴ درصد بالا بردیم. نمایندگی بیمه اجتماعی در خلال قرنطینه دوم، ۸۰ درصد از حقوق آنها را پرداخت كرد كه ما هم ۱۸ درصد به آن افزودیم.

فراز و فرود ساختمان ۶۰ ساله تئاتری که در آستانه تعطیلی است سه شنبه 17 فروردین 1400
فراز و فرود ساختمان ۶۰ ساله تئاتری که در آستانه تعطیلی است

فراز و فرود ساختمان ۶۰ ساله تئاتری که در آستانه تعطیلی است

قاسم مصیبی که حدود چهار دهه است مدیریت سینما تئاتر گلریز را به عهده دارد، از خطر قریب‌الوقع این مجموعه به دلیل شرایط ناگوار اقتصادی می‌گوید و یادآوری می‌کند در سال‌هایی که هنوز خبری از تماشاخانه‌های خصوصی نبود و تئاتر هنری و سالن‌هایش از سوی دولت با بودجه‌های خوبی حمایت می‌شد، «انشعابِ» تئاتر آزاد باید روی پای خودش می‌ایستاد و خرج خودش را درمی‌آورد.

تئاتر یونان، ایران و اساطیری كه باید شناخت دوشنبه 16 فروردین 1400
تئاتر یونان، ایران و اساطیری كه باید شناخت

تئاتر یونان، ایران و اساطیری كه باید شناخت

طبق كتاب «تاریخ بخارا» و دیوارنگاره‌ها حداقل در قرن سوم قبل از میلاد مراسم آیینی به نام سوگ سیاوش در ایران وجود داشته. این آیین نمایشی همراه با حركت و موسیقی بوده و به صورت كارناوال در سراسر شهر اجرا می‌شده. یك آیین نمایشی مثل آیین دیونوسوس چرا در یونان تبدیل به تئاتر می‌شود اما در ایران رشدی نمی‌كند؟

96 سالگی «پیتر بروک» در سال شیوع كرونا / این برای من مرگ یك نمایش است یکشنبه 15 فروردین 1400
96 سالگی «پیتر بروک» در سال شیوع كرونا / این برای من مرگ یك نمایش است

96 سالگی «پیتر بروک» در سال شیوع كرونا / این برای من مرگ یك نمایش است

«آن زمان به رغم بمباران‌های متعدد، هیچ‌كس قصد بستن سالن‌های تئاتر را نداشت. اما اگر ابتدای شروع نمایش صدای آژیر به گوش می‌رسید، نمی‌توانستیم تا قبل از 7 صبح روز بعد از سالن خارج شویم. تماشاچیان تمام شب را روی صندلی‌های‌شان بی‌حركت می‌نشستند.

روایت پیام دهکردی از تجربه تحول و هجرت/ «تئاتر» خون تازه می‌خواهد یکشنبه 8 فروردین 1400
روایت پیام دهکردی از تجربه تحول و هجرت/ «تئاتر» خون تازه می‌خواهد

روایت پیام دهکردی از تجربه تحول و هجرت/ «تئاتر» خون تازه می‌خواهد

پیام دهکردی در گفتگویی که به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر شکل گرفت، بر این عقیده خود تأکید کرد که «تئاتر» نیازمند خون تازه، روح تازه و انسان تازه است.

امیر دژاکام: برای یک سریال، به اندازه ۲۰ سال کار در تئاتر، دستمزد گرفتم چهارشنبه 13 اسفند 1399
امیر دژاکام: برای یک سریال، به اندازه ۲۰ سال کار در تئاتر، دستمزد گرفتم

امیر دژاکام: برای یک سریال، به اندازه ۲۰ سال کار در تئاتر، دستمزد گرفتم

امیر دژاکام کارگردان نمایش «ایوب‌خان» می‌گوید: «تئاتر شغل ماست و شغل بسیار مهمی هم هست. تئاتر، هنری استراتژیک است، همان‌طور که گندم کالایی استراتژیک است و من آماده اثبات این نکته به هر سیاست‌گذاری هستم.»

تعیین حریم تئاترشهر به معنای محصور کردنش نیست/ هیچ محدودیتی برای ورود شهروندان ایجاد نمی‌شود سه شنبه 12 اسفند 1399
تعیین حریم تئاترشهر به معنای محصور کردنش نیست/ هیچ محدودیتی برای ورود شهروندان ایجاد نمی‌شود

تعیین حریم تئاترشهر به معنای محصور کردنش نیست/ هیچ محدودیتی برای ورود شهروندان ایجاد نمی‌شود

با اینکه بحث تعیین حریم بنای ثبتی تئاتر شهر، مدت‌هاست که مطرح شده اما به تازگی این موضوع با مساله «حصارکشی» گره خورده که شائبه‌هایی برای برخی ایجاد کرده مبنی بر اینکه قرار است این مجموعه تنها در اختیار هنرمندان و تماشاگران تئاتر باشد و از دسترس شهروندان خارج شود؛ ابراهیم گله‌دارزاده، در پاسخ به ابهامات و پرسش‌های پیرامون طرح تعیین حریم این مجموعه، شائبه حصارکشی و راه ندادن مردم عادی به حریم محوطه را به کلی تکذیب کرد.

حتی نام «هنر بدن و حرکت» هم لرزه به اندام خیلی‌ها می‌اندازد دوشنبه 20 بهمن 1399
حتی نام «هنر بدن و حرکت» هم لرزه به اندام خیلی‌ها می‌اندازد

حتی نام «هنر بدن و حرکت» هم لرزه به اندام خیلی‌ها می‌اندازد

یاسر خاسب می‌گوید: مدیران و مسئولان دل‌شان نمی‌خواهد تئاتر فیزیکال قوت بگیرد و برای خودش جایگاهی داشته باشد که مانند نهالی آرام آرام رشد کند تا به درختی تنومند تبدیل شود؛ برای همین پول و سرمایه و بودجه سراغ کارهای آسان و راحتی می‌رود که اسمش را گذاشته‌ام «تئاتر نشسته».

سرنوشت «تئاتر» را به «جشنواره» گره نزنیم/ نه هدف داریم نه برنامه! یکشنبه 19 بهمن 1399
سرنوشت «تئاتر» را به «جشنواره» گره نزنیم/ نه هدف داریم نه برنامه!

سرنوشت «تئاتر» را به «جشنواره» گره نزنیم/ نه هدف داریم نه برنامه!

حسین مسافرآستانه دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تأثیرگذاری این رویداد بر فعالیت‌های حوزه تئاتر تأکید کرد نباید سرنوشت همه مسائل «تئاتر» را به جشنواره گره بزنیم.

اِی‌ کاش‌های آقای نمایش ایرانی چهارشنبه 15 بهمن 1399
اِی‌ کاش‌های آقای نمایش ایرانی

اِی‌ کاش‌های آقای نمایش ایرانی

داوود فتحعلی‌بیگی با تأکید بر اینکه آنچه می‌گوید از منظری آرمان‌گرایانه و نه انتقادی است و «ای کاش»‌هایی است که از عمق سینه برمی‌آید، می‌پرسد چرا نباید در جشنواره تئاتر فجر به عنوان یک رویداد هنری ملی، الگوهایی از نمایش ایرانی در معرض تماشا گذاشته شود؟

 نمی‌توانستیم بنشینیم و نابودی تئاتر را تماشا کنیم‌ دوشنبه 13 بهمن 1399
نمی‌توانستیم بنشینیم و نابودی تئاتر را تماشا کنیم‌

نمی‌توانستیم بنشینیم و نابودی تئاتر را تماشا کنیم‌

در سال ۹۹ تعداد زیادی نمایش روی صحنه نداشته‌ایم و طبعاً با کمبود آثار نمایشی روبه‌رو بوده‌ایم اما خیلی از گروه‌ها چه در تهران، چه در شهرستان‌های مختلف کار کردند و کارشان را آماده اجرا کردند یا نوبت اجرا برای سالن‌ها را گرفتند اما شرایط اجازه نداد که این ‌آثار روی صحنه بروند پس ما برای آن گروه‌ها فرصت ایجاد کردیم

یک روحیه جمعی منفی‌باف در تئاتر ما حاکم است / مشکل جشنواره‌ فجر نداشتن کیوریتور است یکشنبه 21 دی 1399
یک روحیه جمعی منفی‌باف در تئاتر ما حاکم است / مشکل جشنواره‌ فجر نداشتن کیوریتور است

یک روحیه جمعی منفی‌باف در تئاتر ما حاکم است / مشکل جشنواره‌ فجر نداشتن کیوریتور است

سعید اسدی که تجربه دبیری جشنواره تئاتر فجر را دارد، معتقد است؛ یکی از مواردی که جشنواره فجر را دچار مشکل می‌کند این است که کیوریتور ندارد. در حالی‌که فستیوال‌های بزرگ کیوریتورهای ثابتی دارند که انتخاب‌ها را برای آن‌ها انجام می‌دهند که خط مشی، فلسفه هنری و سیاست‌گذاری مشخصی را پیگیری می‌کنند.