اخبار ویژه
مصاحبه
یک روحیه جمعی منفی‌باف در تئاتر ما حاکم است / مشکل جشنواره‌ فجر نداشتن کیوریتور است یکشنبه 21 دی 1399
یک روحیه جمعی منفی‌باف در تئاتر ما حاکم است / مشکل جشنواره‌ فجر نداشتن کیوریتور است

یک روحیه جمعی منفی‌باف در تئاتر ما حاکم است / مشکل جشنواره‌ فجر نداشتن کیوریتور است

سعید اسدی که تجربه دبیری جشنواره تئاتر فجر را دارد، معتقد است؛ یکی از مواردی که جشنواره فجر را دچار مشکل می‌کند این است که کیوریتور ندارد. در حالی‌که فستیوال‌های بزرگ کیوریتورهای ثابتی دارند که انتخاب‌ها را برای آن‌ها انجام می‌دهند که خط مشی، فلسفه هنری و سیاست‌گذاری مشخصی را پیگیری می‌کنند.

چالش‌های تولید فیلم‌تئاتر ایرانی برای مخاطب جهانی جمعه 12 دی 1399
چالش‌های تولید فیلم‌تئاتر ایرانی برای مخاطب جهانی

چالش‌های تولید فیلم‌تئاتر ایرانی برای مخاطب جهانی

«بهزاد صدیقی»، دراماتورژ و مدیر تولید فیلم‌تئاتر «من ترامپ نیستم!» با تاکید بر آنکه گام گذاشتن در مسیر تولید اثر برای مخاطب جهانی و به زبانی غیر از فارسی چالش‌برانگیز است، گفت: مدعی نیستیم اثرمان بی‌عیب است و قطعا در تولیدات بعدی می‌توانیم درخشان‌تر باشیم.

مسير ارتباط تئاتر و جهان مسدود نمی‌شود دوشنبه 8 دی 1399
مسير ارتباط تئاتر و جهان مسدود نمی‌شود

مسير ارتباط تئاتر و جهان مسدود نمی‌شود

عده‌اي مثل ساير اتفاقات نو از اين جايگزيني هراس داشتند و برخي هم از اساس به عنوان «جايگزيني» به اين پديده نگاه نكردند و دست به تجربه زدند. اين تئوري كه قرار است تئاتر ديجيتال جاي تئاتر صحنه‌اي را بگيرد حاصل ذهنيتي است كه حاضر به پذيرش تغيير وضعيت نيست و نمي‌تواند طرز فكر موازي را تحمل كند. اين ايده در زمان اختراع عكاسي هم مطرح بود.

پس از كرونا هم بايد اجرای تئاتر زنده را رها كنيم دوشنبه 8 دی 1399
پس از كرونا هم بايد اجرای تئاتر زنده را رها كنيم

پس از كرونا هم بايد اجرای تئاتر زنده را رها كنيم

بايد راه‌هاي ديگري براي توليد تئاتر پيدا كنيم تا مجبور نباشيم در يك فضاي زنده مشترك گرد هم بياييم بلكه بايد اين كار را از طريق پلتفرم‌هاي ديجيتال گوناگون انجام دهيم.

لازم است وارد بازار جهانی شويم دوشنبه 8 دی 1399
لازم است وارد بازار جهانی شويم

لازم است وارد بازار جهانی شويم

مهم‌ترين مشكل ما انتخاب بازيگراني بود كه براي بازي در اين فيلم‌تئاتر به زبان انگليسي توانايي داشته باشند. خب اين موضوع در ابتدا كارمان را سخت كرده بود ولي به هر حال با رايزني و مذاكره با بازيگران بالاخره به انتخاب‌هاي خوبي هم رسيديم و تقريبا بيشتر بازيگران ما همان انتخاب اول‌مان بودند.

تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست شنبه 6 دی 1399
تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست

تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست

حميد امجد: سوال جدي‌تر، از همه دريغ‌گويان درباره رفتن آقاي بيضايي و كاركردنش دور از وطن خود، مي‌تواند اين باشد كه همه سال‌هايي كه او نرفته بود با او و انبوه طرح‌هاي پيشنهادي‌اش چه كرديم و حالا كه رفته چه پيشنهاد باوركردني بهتري برايش داريم جز اينكه باز هم برگردد پشت همان درهاي بسته منتظر بنشيند؟

نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف شنبه 6 دی 1399
نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف

نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف

سينماي ديجيتال امروز در مقابل سينماي آنالوگ ديروز شكل ديگري به سيستم فيلمسازي داده كه البته اين تغيير و دگرگوني كاملا اجتناب‌ناپذير است. فيلمسازي به همراه موضوعات كاملا مستندگونه و ناتوراليستي شكل ديگري به خود گرفته، تئوري تكنيك در خدمت محتوا برعكس شده، انگار كه بيضايي و بعضي از هم‌نسلانش تبديل به آدم‌هايي شده‌اند كه بايد در موزه جاي بگيرند و اين چقدر غم‌انگيز است.

امیدوارم تجربه‌ بازیگری به زبان انگلیسی به زودی برایم تکرار شود یکشنبه 30 آذر 1399
امیدوارم تجربه‌ بازیگری به زبان انگلیسی به زودی برایم تکرار شود

امیدوارم تجربه‌ بازیگری به زبان انگلیسی به زودی برایم تکرار شود

وحید آقاپور گفت: تجربه‌ بازیگری به زبان انگلیسی آن‌قدر برایم جذاب و جالب بود که امیدوارم به زودی تکرار شود.

گفت‌وگو با بهروز غريب‌‎پور درباره «تئاتر شهر» و علی سردارافخمی / معماری با نگاه عميق ملی چهارشنبه 19 آذر 1399
گفت‌وگو با بهروز غريب‌‎پور درباره «تئاتر شهر» و علی سردارافخمی / معماری با نگاه عميق ملی

گفت‌وگو با بهروز غريب‌‎پور درباره «تئاتر شهر» و علی سردارافخمی / معماری با نگاه عميق ملی

موقعي كه مصالح جديد مانند آهن، ‌شيشه و بتن وارد ايران شد به طور طبيعي عده‌اي گرايش پيدا كردند از اين مصالح در معماري استفاده كنند ولي مشكل اينجا بود كه برخلاف نمونه‌هاي اروپايي، وقتي نو آمد به بازار، كهنه شد دل‌آزار و تمام گذشته كنار رفت. يعني معماران ما براي نوآوري حتي آن مختصات و داشته‌هاي قطعي ايراني را فراموش كردند.

فرياد بی‌صدای تئاتر دوشنبه 17 آذر 1399
فرياد بی‌صدای تئاتر

فرياد بی‌صدای تئاتر

اگر اين پروژه به سرانجام برسد يعني تئاتر مي‌تواند حيات داشته باشد و ما سال را كنار مردم به پايان برسانيم، اما اگر به سرانجام نرسد يعني موضوع تعطيلي‌هاي يك هفته‌اي بي‌قاعده مكان‌هاي فرهنگي يك بازي ناجوانمردانه بوده و مسوولان بايد واضح اعلام كنند تا روزي كه شر اين ويروس به كل كنده نشده، امكان اجراي هيچ نمايشي در ايران وجود ندارد. به اين ترتيب تكليف همه ما روشن مي‌شود كه تا آن زمان بايد شغل ديگري پيدا كنيم.

او گرگ سرگردان شب‌های كوهستان است شنبه 15 آذر 1399
او گرگ سرگردان شب‌های كوهستان است

او گرگ سرگردان شب‌های كوهستان است

بني شبيه به هيچ نويسنده‌ ديگري نمي‌نويسد. او زبان خودش را دارد. طنز خودش را دارد. قلم بني منحصر به خودش است. نمايشنامه‌نويسان به‌خصوص كمدي‌ نويسان زيادي ديده‌ام كه براي رسيدن به كمدي با كلمات بازي مي‌كنند اما بني با تلفيق طنز، واژه‌سازي، رئاليسم‌ جادويي، نقد اجتماعي و سياسي ساختار جديدي را خلق مي‌كند و امضاي خودش را دارد.

در فضای مجازی دوغ و دوشاب قاطی شده/ تئاتر از سیاست‌های متناقض آسیب دیده دوشنبه 10 آذر 1399
در فضای مجازی دوغ و دوشاب قاطی شده/ تئاتر از سیاست‌های متناقض آسیب دیده

در فضای مجازی دوغ و دوشاب قاطی شده/ تئاتر از سیاست‌های متناقض آسیب دیده

مسعود دلخواه از بحران مضاعفی که کرونا بر تئاتر ایران تحمیل کرده، تدریس و اجرای آنلاین نمایش و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای این هنر می‌گوید.

تعطيلی تئاتر نتيجه فقدان آرمان‌گرايی مديران است دوشنبه 10 آذر 1399
تعطيلی تئاتر نتيجه فقدان آرمان‌گرايی مديران است

تعطيلی تئاتر نتيجه فقدان آرمان‌گرايی مديران است

دولت بايد از اجراي گروه‌هاي تئاتر حمايت كند و خروجي آنها را به صورت آنلاين در اختيار مردم سراسر كشور بگذارد. ما امروز بايد بتوانيم از تركيب هنر و تكنولوژي در جهت آسايش و آرامش جامعه بهره بگيريم. بايد بتوانيم از تجربه‌هاي جهاني استفاده كنيم. حداقل مي‌توانند اين ايده را به صورت پايلوت در تئاتر شهر شروع كنند چون اين مكان يك وجاهت و كاركرد نمادين اميدآفرين دارد.

اهالی تئاتر همیشه منتقد هستند / سیکل مدیریت در تئاتر شهر معیوب است دوشنبه 10 آذر 1399
اهالی تئاتر همیشه منتقد هستند / سیکل مدیریت در تئاتر شهر معیوب است

اهالی تئاتر همیشه منتقد هستند / سیکل مدیریت در تئاتر شهر معیوب است

ابراهیم‌ گله‌دارزاده معتقد است، بچه‌های تئاتر منتقد هستند و همیشه یک عینک انتقاد دارند که خوب است و آن‌ها باید نقد کنند و ما نیز باید به نقد آن‌ها توجه کنیم.

نگران مسئولان و مردمی‌ام که به نبودن تئاتر در پساکرونا عادت می‌کنند دوشنبه 10 آذر 1399
نگران مسئولان و مردمی‌ام که به نبودن تئاتر در پساکرونا عادت می‌کنند

نگران مسئولان و مردمی‌ام که به نبودن تئاتر در پساکرونا عادت می‌کنند

ایوب آقاخانی درباره پیش‌بینی‌اش از تئاتر در دوره پساکرونا گفت: من الان بیش از اینکه نگران آسیب‌های خانمان‌برانداز این ویروسِ مرموزِ لعنتی روی تئاتر باشم، نگران مسئولانی هستم که به نداشتن تئاتر دارند عادت می‌کنند و نگران مخاطبانی هستم که به تئاتر ندیدن دارند عادت می‌کنند.

گوهر مخزن اسرار همان است كه بود شنبه 8 آذر 1399
گوهر مخزن اسرار همان است كه بود

گوهر مخزن اسرار همان است كه بود

چيزي كه درباره ايشان برايم مسحوركننده بود به كارهايي بازمي‌گشت كه آقاي پورحسيني را در نقش‌هاي متفاوت و در همكاري با كارگردان‌هاي متفاوت مي‌ديدم. مثلا بين حضور او در نمايش «باغ آلبالو» آربي يا «طلبكارها» كه آنجا هم باهم بوديم تفاوت زيادي وجود داشت. «انسان، حيوان، تقوا»ي پيرآندلو كجا و كار رضا قاسمي كجا؟

روایت رحمت امینی از تئاتر دانشگاهی پیش و پس از کرونا / نگرش نسبت به استفاده از تئاتر غلط است یکشنبه 2 آذر 1399
روایت رحمت امینی از تئاتر دانشگاهی پیش و پس از کرونا / نگرش نسبت به استفاده از تئاتر غلط است

روایت رحمت امینی از تئاتر دانشگاهی پیش و پس از کرونا / نگرش نسبت به استفاده از تئاتر غلط است

رحمت امینی: راه رشد و ارتقاء کیفی تئاتر هر کشوری از مسیر تئاتر دانشگاهی است.

برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری سه شنبه 20 آبان 1399
برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری

برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری

شاید در نگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این ایده تداعی شود که با کاهش فعالیت‌های تئاتری در سال شیوع کرونا، بودجه این حوزه را کاهش دهند. اما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاقا برعکس، نگاهی حمایتی وجود دارد و به‌طور کامل در جریان کار هستند که اگر تئاتر صحنه‌ای اجرا نمی‌شود، بالاخره برای فضای مجازی آثاری تولید می‌شوند و بنابراین وزارتخانه خودش در مقام مطالبه‌گر است.

میل ادبیات به مرثیه‌سرایی برای گذشته، بازنمایی هراس از تغییر است چهارشنبه 14 آبان 1399
میل ادبیات به مرثیه‌سرایی برای گذشته، بازنمایی هراس از تغییر است

میل ادبیات به مرثیه‌سرایی برای گذشته، بازنمایی هراس از تغییر است

میترا علوی‌طلب که به بررسی ادبیات نمایشی ایران در دوره تکوین (۱۲۲۹_۱۳۲۰) پرداخته، می‌گوید: تمام نمایشنامه‌های این دوران به نحوی مفهوم قدرت را بازمی‌تابانند یا متأثر از آن هستند. یعنی عرصه ادبیات نمایشی دوران تکوین، عرصه تلقی‌های متفاوت از مفهوم قدرت است؛ تلقی‌هایی که می‌کوشند از طریق هراس‌های غالب و فراگیر حاکم بر ادبیات نمایشی دوران تکوین، خود را نهادینه کنند.

جريانی عليه تئاترهای خصوصی برنامه دارد دوشنبه 12 آبان 1399
جريانی عليه تئاترهای خصوصی برنامه دارد

جريانی عليه تئاترهای خصوصی برنامه دارد

از دو سال قبل نشانه‌ها و اخطارهايي وجود داشت كه به ما مي‌گفت نهادهاي گوناگون حاكميتي ظاهرا توان هضم فعاليت چنين مجموعه‌هايي را ندارند. هر روز تماشاگران و جمعيت زيادي به يك منطقه خاص رفت‌وآمد مي‌كردند. نشانه‌ها و احضارها، فشارهاي متعدد از سوي اماكن و شهرداري و عدم حمايت دولت، همه به ما مي‌گفت قرار نيست كار ادامه پيدا كند و ماجرا بايد تمام شود.