شنبه , ۱ دی, ۱۴۰۳
مصاحبه
نسل جدید را حیران و سرگردان کردیم شنبه 17 آذر 1403 11:03
گفتگو با کارگردان «مالی سویینی»

نسل جدید را حیران و سرگردان کردیم

مرتضی میرمنتظمی متعلق به نسلی است که در جشنواره تئاتر دانشگاهی بالیده؛ نسلی که از سختی تئاتر نمی‌ترسیدند و برعکس، از آن لذت می‌بردند. نسلی که هنوز هم جوان است ولی او به عنوان یکی از اعضای این نسل، از میزان نومیدی و سرگشتگی نسل‌های بعدی غمگین است و تاکید دارد که استادانی مانند حمید سمندریان هرگز بذر نومیدی را در دل دانشجویان خویش نکاشته‌اند و این نکته‌ای است که مدرسان فعلی تئاتر از آن غافل هستند.

احمدی نژاد گفت دو کامیون تاپاله می‌ریزم جلوی خانه هنرمندان چهارشنبه 7 آذر 1403 20:24

احمدی نژاد گفت دو کامیون تاپاله می‌ریزم جلوی خانه هنرمندان

بهروز غریب‌پور کارگردان شناخته شده عرصه نمایش معتقد است اگر پافشاری او نبود ساختمان خانه تئاتر خریداری نمی شد و مبایعه نامه و سند اصلی خانه تئاتر به نام او و ایرج راد بوده است.


بهزاد صدیقی: مدیریت خانه تئاتر قدیمی و ناکارآمد است سه شنبه 22 آبان 1403 19:48

بهزاد صدیقی: مدیریت خانه تئاتر قدیمی و ناکارآمد است

بهزاد صدیقی از اعضای با سابقه خانه تئاتر معتقد است فقدان تأثیرگذاری و پیشرفت خانه تئاتر ناشی از سیستم مدیریتی قدیمی، منسوخ‌شده، ناکارآمد و به روز نشده است.

گفت‌وگو با كارگردان و دو بازیگر و طراح نور نمایش «بونكر» در «تئاتر تجربی» كسی خودش را تكرار نمی‌كند پنجشنبه 17 آبان 1403 01:38

گفت‌وگو با كارگردان و دو بازیگر و طراح نور نمایش «بونكر» در «تئاتر تجربی» كسی خودش را تكرار نمی‌كند

جلال تهرانی، این روزها با اجرای «بونكر» سالن مجموعه تئاتر «لبخند» را افتتاح كرده تا پس از مدت‌ها، غیبت از سالن‌های نمایش عمومی را پایان بدهد. گرچه او در این گفت‌وگو می‌گوید در این سال‌ها با هنرجویان خود در «مكتب تهران» اجراهایی داشته اما «بونكر» با بازیگران حرفه‌ای سینما و تئاتر ایران، حمیدرضا آذرنگ و سارا رسول‌زاده در حال اجرا است.

سند مالکیت خانه تئاتر به نام شخص رئیس هیئت مدیره خلاف قانون است سه شنبه 8 آبان 1403 17:42

سند مالکیت خانه تئاتر به نام شخص رئیس هیئت مدیره خلاف قانون است

مقصود نعیمی ذاکر مدیرعامل پیشین خانه تئاتر در آبان ماه سال گذشته استعفا داد و پس از این تصمیم، سئوالات بسیاری مبنی بر چرایی این استعفا مطرح شد و اصل ماجرا طرح این پرسش بود که چه اتفاقی افتاده که عمر مدیریت در خانه تئاتر به یک دوره حداقلی مدیریت یعنی چهار سال نمی‌رسد؟

گفت‏‌وگو با رویا اسدی کارگردان و میکائیل شهرستانی طراح و بازیگر تئاتر کالیگولا عصیان علیه پوچی جمعه 13 مهر 1403 13:48

گفت‏‌وگو با رویا اسدی کارگردان و میکائیل شهرستانی طراح و بازیگر تئاتر کالیگولا عصیان علیه پوچی

این روزها که مضراب ابتذال بر صحنه تئاتر زخمه می‌زند، تماشای اجرایی تازه از نمایشنامه «کالیگولا»، اثر آلبر کامو، به کارگردانی رویا اسدی و طراحی و بازی میکائیل شهرستانی و شاگردانش در سالن استاد سمندریان ایرانشهر، مرهمی بر این زخم است و البته پالایش حال در این زمانه ملال و دلمردگی. کالیگولا، در مواجهه با مرگ معشوقه‌اش دگرگون می‌شود.

گفت‌وگو با نغمه ثمینی به مناسبت انتشار مجموعه نمایشنامه «مکاشفات جادو»؛ بسی رنج بردم در این سال سی پنجشنبه 12 مهر 1403 21:39

گفت‌وگو با نغمه ثمینی به مناسبت انتشار مجموعه نمایشنامه «مکاشفات جادو»؛ بسی رنج بردم در این سال سی

نمایشنامه چاپ کردن در آن زمان بیش از آنکه کار نمایشنامه‌نویسان جوان باشد کار کسانی بود که در دهه هفتاد برای ما اساتید محسوب می‌شدند، مثل بیضایی یا رادی یا ساعدی. اما من از همان ابتدا مطمئن بودم که نمایشنامه‌ها باید منتشر بشوند و چنان‌که پیش‌تر هم‌ گفتم، معتقد بودم که خواندن نمایشنامه می‌تواند به اندازه خواندن یک داستان کوتاه یا یک رمان لذت‌بخش باشد.

تئاتر ایران درحال سقوط و غلطیدن به ابتذال محض است سه شنبه 10 مهر 1403 20:43
گفت‌وگو با آرش رادی درباره وضعیت کنونی تئاتر ایران؛

تئاتر ایران درحال سقوط و غلطیدن به ابتذال محض است

آرش رادی؛ جمع کردن بساط جشنواره‌های فله‌ای و سرمایه‌سوز و آنگاه برگزاری تنها یک جشنوارۀ ملی بااحتشام را راهگشا می‌دانم.

می‌ترسم لحظه‌های زندگی‌ را از دست بدهم شنبه 6 مرداد 1403 00:50
گفت‌وگو با فرهاد آئیش درباره زندگی و هنرش به مناسبت بازی در نمایش «گالیله»

می‌ترسم لحظه‌های زندگی‌ را از دست بدهم

آئیش در هر نقشی که ظاهر می‌شود بخشی از ویژگی‌های شخصی خود ازجمله طنز را به آن نقش اضافه می‌کند و همین موجب شده تا بیشتر نقش‌هایی که به او پیشنهاد می‌‌شود؛ نقش‌های طنز و کمدی باشد و به قول خودش کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها طنازی، شیرینی و شوخ‌طبعی را برایش پیش‌فرض قرار دهند.

پروژه تئاتری، اندیشه و وجه تمایز می‌خواهد سه شنبه 19 تیر 1403 11:46
گفت‌وگو با آزیتا موگویی، تهیه‌کننده نمایش «گالیله»

پروژه تئاتری، اندیشه و وجه تمایز می‌خواهد

یک پروژه‌ تئاتری حتما باید دارای‌اندیشه و دارای وجه تمایز باشد. از طرفی به تناسب منطقی هزینه و درآمد هم اهمیت می‌دهم. البته من قبل از قبول مسوولیت برای هر کاری باید آدم‌های اصلی همکارم را دوست داشته باشم. گاهی هم مرتکب اشتباه در شناخت ظرفیت آدم‌ها می‌شوم و بعدا خودم را سرزنش می‌کنم.

«تئاتر» یعنی «شکستن قواعد» با پایبندی به اصل «باورپذیری» یکشنبه 3 تیر 1403 23:25
سیدشهاب‌الدین حسین‌پور در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

«تئاتر» یعنی «شکستن قواعد» با پایبندی به اصل «باورپذیری»

شهاب‌الدین حسین‌پور که کارگردانی نمایش «گالیله» را به عهده دارد، اجرای این اثر را ادای دینی به حمید سمندریان می‌داند که هرگز نتوانست آن را روی صحنه ببرد. او با انتقاد از اداره کل هنرهای نمایشی به دلیل عدم حمایت مالی از نمایشش، گفت: برای اجرای «گالیله» از چند سال پیش تا امروز پانصد میلیون تومان هزینه کرده‌ام.

کارگردانان مشهور برای ساخت فیلم درخواست نمی دهند شنبه 12 خرداد 1403 17:06
گفت‌وگو با همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش درباره وضعیت سینما و اکران فیلم ها

کارگردانان مشهور برای ساخت فیلم درخواست نمی دهند

برای من سوال است که چرا کارگردان‌های شناخته شده ما درخواستی برای فیلم ساختن ندارند؟ من فکر می‌کنم خودمان کم آورده‌ایم، حداقل باید کمی صبورتر و آرام‌تر گام‌برداریم تا جا بیفتیم، این جامعه اصلا جامعه دو سال گذشته نیست، از هر نظر تغییر کرده است.

از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره‌ها یکشنبه 26 فروردین 1403 14:48
گفتگو با مدیر کل هنرهای نمایشی

از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره‌ها

مدیر کل هنرهای نمایشی درباره آخرین وضعیت حریم تئاتر شهر و چالش های برخی جشنواره ها سخن گفت.

نظارت در حال متلاشی کردن سامان هنر است سه شنبه 21 فروردین 1403 17:47
گفت‌وگو با بهروز غریب‌پور خالق اپرای عروسکی ملی

نظارت در حال متلاشی کردن سامان هنر است

هنر و تئاتر این روزهای ایران، موضوع نیازمند آسیب‌شناسی کم ندارد. موضوعاتی که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها نسبت دولت با هنر و تئاتر این روزهای ایران است و موجب پیش آمدن سوالاتی از این دست می‌شود که چه اتفاقی رخ داده است که بخشی از اهالی تئاتر چنان از نزدیک شدن به هر آن‌چه نسبتی با هنر دولتی و هنرمندان دولتی داشته باشد، گریزانند که اساساً عطای بودن در این حوزه را به لقای آن بخشیده و صحنه را ترک گفته‌اند.

چه کسی گفته تئاتر بدون چهره فروش نخواهد داشت؟! دوشنبه 18 دی 1402 13:06
گفتگو با حمیدرضا نعیمی به بهانه اجرای «فردریک»

چه کسی گفته تئاتر بدون چهره فروش نخواهد داشت؟!

حمیدرضا نعیمی که این روزها در حال اجرای نمایشی با عنوان «فردریک» است، می‌گوید: «در آستانه‌ی شروع تمرین، ناگهان بازیگر اصلی ما به دلیل حضور در یک پروژه‌ی تصویری، از بازی در نمایش انصراف داد. با رفتن او، اسپانسرها و تهیه‌کننده هم از همکاری و تهیه و تولید کنار رفتند. حالا من بودم و نمایشی که از سال‌ها پیش رؤیای اجرای آن را داشتم. تصمیم گرفتم بزرگ‌ترین ریسک این روزهای زندگی‌ام را انجام بدهم و خودم نقش «فردریک» را بازی کنم.»

چاپ و تولید آثار سطحی مردم را از «هنرِ جنگ» گریزان کرده/ نگاه سیاسی به موضوعات روزمره گذرا و موقت است یکشنبه 12 آذر 1402 15:05
نویسنده و کارگردان تئاتر «یادگار» مطرح کرد؛

چاپ و تولید آثار سطحی مردم را از «هنرِ جنگ» گریزان کرده/ نگاه سیاسی به موضوعات روزمره گذرا و موقت است

مهرداد کوروش‌نیا با اشاره به اینکه «یادگار» نمایشی جنگی، ذهنی و انتزاعی است، می‌گوید: بررسی حماسه‌ها و مصایب جنگ موضوعات مهمی هستند که نباید از آن‌ها غافل باشیم. اینکه انسان‌ها چگونه برای حفظ ارزش‌های خودشان و حفظ کیان کشورشان حماسه تولید می‌کنند؛ موضوع با اهمیتی است. ما با مجموع همه اینها؛ بررسی پدیده‌ای «مذموم» به نام جنگ، و پدیده‌ای «ممدوح» به نام دفاع از ارزش‌ها و دفاع از کیان کشور را داریم که در طول تاریخ مطرح بوده است.

سعی می‌کنم کارهایم شبیه هم نباشد/ تجاوزشبکه‌های مجازی به مغز انسان شنبه 11 آذر 1402 17:26
گفت‌وگو با کیومرث مرادی-۱؛

سعی می‌کنم کارهایم شبیه هم نباشد/ تجاوزشبکه‌های مجازی به مغز انسان

کیومرث مرادی با اشاره به تجربیات جدیدش در تئاتر به جمله‌ای از حمید سمندریان اشاره می‌کند که «نباید کار جدید یک کارگردان شبیه کار قبلی‌اش باشد»، از این رو تلاش می‌کند آثارش متفاوت از هم باشد.

برای تغییر نگاه مخاطب به تئاتر عروسکی بزرگسال باید فرهنگسازی کنیم/ به سالن ثابت نیاز داریم چهارشنبه 1 آذر 1402 13:09

برای تغییر نگاه مخاطب به تئاتر عروسکی بزرگسال باید فرهنگسازی کنیم/ به سالن ثابت نیاز داریم

نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «مامان» می‌گوید: اینطور جا افتاده که نمایش عروسکی به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد. برای حل این موضوع به تولید و اجرای مستمر نمایش‌های عروسکی بزرگسال نیاز داریم.

برندها را جذب می‌کردیم ولی همکاران خودمان فحش می‌دادند! سه شنبه 23 آبان 1402 12:39
گفتگو با آروند دشت آرای

برندها را جذب می‌کردیم ولی همکاران خودمان فحش می‌دادند!

آروند دشت آرای همزمان با آخرین اجراهای دو نمایش «پدر» و «آوازهای عاشقانه دختر دیوانه» در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر از اقتصاد لرزان تئاتر می‌گوید، از قدرناشناسی‌ها و اظهار تاسف می کند که به جای خوشحالی از موفقیت یکدیگر، شروع به ایرادگیری می‌کنیم. او همچنین تاکید دارد که در این سال‌ها به فحش خوردن عادت کرده است.

بالاخره باید بادکنک‌هایمان را رها کنیم دوشنبه 22 آبان 1402 12:02
با الهام محمودی درباره نمایش «مامان»

بالاخره باید بادکنک‌هایمان را رها کنیم

دو عروسک دوست‌داشتنی، دکوری جمع و جور و داستانی ساده در عین حال آشنا؛ تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر این شب‌ها میزبان تماشاگرانی است که برای دیدن همین‌ها به این سالن می‌آیند.