اخبار ویژه
مصاحبه
 فرزین محدث: اهل نق زدن نیستم/دهه هشتادی‌ها رقیبم هستند یکشنبه 19 شهریور 1402 14:36
فرزین محدث: اهل نق زدن نیستم/دهه هشتادی‌ها رقیبم هستند

فرزین محدث: اهل نق زدن نیستم/دهه هشتادی‌ها رقیبم هستند

فرزین محدث، علی نصیریان را فصل‌الخطاب خود در بازیگری می‌داند، رقیب خود را بچه های دهه هشتاد می‌نامد، از فحش‌هایی که شنیده، ناخوشنود است و آنها را بُرنده‌تر از تیغ و تیر می‌داند و تاکید دارد که اهل نق زدن نیست و بازیگری عمل‌گراست.

 کاظم نظری؛ اجازه مداخله نداده‌ام شنبه 4 شهریور 1402 15:19
کاظم نظری؛ اجازه مداخله نداده‌ام

کاظم نظری؛ اجازه مداخله نداده‌ام

مدیر کل هنرهای نمایشی با تایید اینکه برخی مداخله‌ها در کار این اداره وجود دارد، تاکید می‌کند که تا به حال اجازه نداده کسی در امور تئاتر دخالت کند.

هیچ‌وقت دغدغه هنرهای نمایشی وجود نداشته است؛ بیچاره تئاتر! یکشنبه 29 مرداد 1402 14:03
هیچ‌وقت دغدغه هنرهای نمایشی وجود نداشته است؛ بیچاره تئاتر!

هیچ‌وقت دغدغه هنرهای نمایشی وجود نداشته است؛ بیچاره تئاتر!

حسن معجونی: بهترین دوره تئاتر بی‌شک همان دوره اصلاحات بود. دوره احمدی‌نژاد سخت‌ترین دوره بود از این منظر برایم مهم بود که در آن دوره گفتم گروه تئاتری‌ام را بالا می‌کشم و با خودم گفتم که باید این کار را در بدترین دوره انجام بدهم که دوره احمدی‌نژاد بود و این کار را کردم. در همان دوره «لیف» شکل گرفت از همان زمانی که از دانشکده بیرون آمدم 10 سال با آقای رفیعی بودم و هیچ پیشنهادی را در سینما، تئاتر یا جای دیگری نپذیرفتم. فقط به آقای رفیعی وفادار بودم. 5، 6 کار هم در آن 10 سال نکردیم، اما تمام مدت با هم صحبت می‌کردیم و درواقع آقای رفیعی در خانه‌شان برای‌مان کلاس می‌گذاشتند. از تئاتر، متن، طراحی و... صحبت می‌کردیم

افتخار می‌کنند كه «ما هنرمندان را بیكار كردیم!» یکشنبه 29 مرداد 1402 12:51
افتخار می‌کنند كه «ما هنرمندان را بیكار كردیم!»

افتخار می‌کنند كه «ما هنرمندان را بیكار كردیم!»

بهروز غریب‌پور: یکی از این روزنامه‌های علیه من نوشته بود مردم شمال شهر برای دیدن نمایش و تئاتر و موسیقی به جنوب شهر می‌آیند و اینها بی‌حجابی و ولنگاری را رواج می‌دهند، من در جواب گفتم این کدام‌شان خوب است مردم جنوب شهر برای رفتن به شهر بازی به شمال شهر می‌روند مردم شمال شهر برای دیدن آثار بتهوون و دیگران به جنوب شهر می‌آیند؟ دقیقا نوشتم شما مایل به کشیدن یک دیوار هستید بین برلین شرقی و غربی.

کسی برای چشم‌وابروی حجازی‌فر پای کار نیامد دوشنبه 19 تیر 1402 18:11
کسی برای چشم‌وابروی حجازی‌فر پای کار نیامد

کسی برای چشم‌وابروی حجازی‌فر پای کار نیامد

هادی حجازی‌فر دبیر این دوره از جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران - مبارک با اشاره به دغدغه‌ها و مطالبات نمایشگران عروسکی، معتقد است در هر شرایطی حق با هنرمند است حتی اگر درخواستش غیرمنطقی باشد.

برنامه شهاب حسینی برای آموزش هنر چهارشنبه 14 تیر 1402 13:02
برنامه شهاب حسینی برای آموزش هنر

برنامه شهاب حسینی برای آموزش هنر

مدیر عامل خانه تئاتر از همکاری شهاب حسینی با این خانه برای انجام فعالیت‌های آموزشی هنری خبر داد.

هیچ فانوسی به راه نمایشنامه‌نویسی در ایران نور نمی‌تاباند/ برای نجات نمایشنامه‌هایم کارگردان شدم پنجشنبه 1 تیر 1402 00:33
هیچ فانوسی به راه نمایشنامه‌نویسی در ایران نور نمی‌تاباند/ برای نجات نمایشنامه‌هایم کارگردان شدم

هیچ فانوسی به راه نمایشنامه‌نویسی در ایران نور نمی‌تاباند/ برای نجات نمایشنامه‌هایم کارگردان شدم

من وضعیت نمایشنامه‌نویسی را بغرنج می‌دانم. معلم نمایشنامه‌نویسی خوب نداریم یا بسیار انگشت‌شمار و بی‌انگیزه هستند. بخشی از این به این دلیل است که انگار اصلا مستمع جاذب و جالبی هم وجود ندارد.

تئاتری که جراحی‌های زیبایی را به چالش می‌کشد / مینی مالی برای تبلیغ زیبایی درون دوشنبه 29 خرداد 1402 17:23
تئاتری که جراحی‌های زیبایی را به چالش می‌کشد / مینی مالی برای تبلیغ زیبایی درون

تئاتری که جراحی‌های زیبایی را به چالش می‌کشد / مینی مالی برای تبلیغ زیبایی درون

نمایش "بی صورت فلکی" این روزها در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود تا از منظر طنز به موضوع جراحی‌های زیبایی و معضلات موجود در آن بپردازد.

تئاتر ما با این شرایط به قهقرا می‌رود یکشنبه 28 خرداد 1402 23:31
تئاتر ما با این شرایط به قهقرا می‌رود

تئاتر ما با این شرایط به قهقرا می‌رود

تئاتر در ایران پشتوانه اداری محکمی ندارد. مرکز هنرهای نمایشی خودش را موظف به حمایت از گروه‌های تئاتری نمی‌داند و حمایت‌هایی که هر از چند گاهی می‌کند خیلی قابل توجه نیست و برخی از پرنسل مرکز که اتفاقا خودشان نیز از دانش‌آموختگان رشته هنرهای نمایشی هستند در شرایط موجود دیگر نسبت به وظیفه‌ای که به هنرهای نمایشی دارند احساس مسوولیت نمی‌کنند و به سود گروه‌های تئاتری حتی یک قدم برنداشته‌اند و مدیران تئاتری کشور نیز پشتوانه ندارند.

گفت‌وگو با حسین پارسایی به بهانه چهارشنبه 3 خرداد 1402 21:43
گفت‌وگو با حسین پارسایی به بهانه "هفت خان اسفندیار" / از خداحافظی حیایی و خطیبی تا بازی درخشان بانیپال

گفت‌وگو با حسین پارسایی به بهانه "هفت خان اسفندیار" / از خداحافظی حیایی و خطیبی تا بازی درخشان بانیپال

حسین پارسایی کارگردان نمایش "هفت خان اسفندیار" گفت: من آدم سیاسی نیستم و گرایش فکری‌ام روشن است؛ متأسفم عده‌ای رنجیده خاطر شدند.

 باز چیزی جلوی نفسم را گرفته بود که ناچار شدم معرکه در معرکه را روی صحنه ببرم! جمعه 22 اردیبهشت 1402 22:43
باز چیزی جلوی نفسم را گرفته بود که ناچار شدم معرکه در معرکه را روی صحنه ببرم!

باز چیزی جلوی نفسم را گرفته بود که ناچار شدم معرکه در معرکه را روی صحنه ببرم!

سیاوش طهمورث معتقد است که اگر «معرکه در معرکه» را پس از سی سال دوباره روی صحنه تئاتر برده به این خاطر است که ما از نظر اخلاقی، هنری، رفتاری و شخصیت‌شناسی، حرکت رو به جلو نداشتیم.

زن‌ها در تاریخ نمایش و ادبیات ما مغفول مانده‌اند و این منصفانه نیست پنجشنبه 21 اردیبهشت 1402 02:05
زن‌ها در تاریخ نمایش و ادبیات ما مغفول مانده‌اند و این منصفانه نیست

زن‌ها در تاریخ نمایش و ادبیات ما مغفول مانده‌اند و این منصفانه نیست

من اصولا دوست دارم تماشاگرم را با چیزی خوشحال کنم تا مطلبم را به او بگویم. فکر کردم اگر یک کار تاریخی سنگین بنویسم و اجرا کنم، شاید مخاطب پس بزند، چون آن‌جا با مطالب جدیدی آشنا می‌شود. مثل همین ماجرای دوره زندیه. از این‌رو نگاه‌های سیاسی و معرفتی و عرفانی را که در متن وجود دارد، با شوخی و موسیقی و طنز آمیختم تا در قالب مجلس تقلید مطلبم را بگویم.

مدیر تئاترشهر: هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیش‌داوری نکنند چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 13:41
مدیر تئاترشهر: هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیش‌داوری نکنند

مدیر تئاترشهر: هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیش‌داوری نکنند

مدیر مجموعه تئاتر شهر با انتقاد فراوان از وضعیت پیرامونی این مجموعه می‌گوید: از شهردار تهران درخواست می‌کنم تا سرزده به دور و بر تئاتر شهر سری بزند و بعد قضاوت کنند که آیا وضعیت موجود در شان این مجموعه فرهنگی که ثبت ملی شده است می‌باشد یا خیر ؟ این بنای فرهنگی متعلق به زمان خاص نیست و امروز ما نیز میراث‌داری می‌کنیم تا به دست آیندگان بسپاریم و این مسئولیت سنگینی است چرا که آیندگان از ما مطالبه خواهند کرد.

در تئاتر نه صنفی داریم، نه اتحادیه و نه ظاهرا دوست داریم کنار هم بایستیم سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 19:02
در تئاتر نه صنفی داریم، نه اتحادیه و نه ظاهرا دوست داریم کنار هم بایستیم

در تئاتر نه صنفی داریم، نه اتحادیه و نه ظاهرا دوست داریم کنار هم بایستیم

دو روز پیش و در روز تولد آتیلا پسیانی مراسم بزرگداشتی برای او در خانه هنرمندان برگزار شد. در این مراسم همکاران، دوستان و خانواده اش حاضر بودند و هرکدام در باره او صحبت کردند. درباره پسیانی و وضعیت جدیداش و شرایط مشابه برای اهالی تئاتر با دشت آرای گفت و گو کرده ایم.

هیچ کدام از ما آدم‌های هفت ماه پیش نیستیم سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 00:59
هیچ کدام از ما آدم‌های هفت ماه پیش نیستیم

هیچ کدام از ما آدم‌های هفت ماه پیش نیستیم

قرار بود من در نیمه‌ دوم سال گذشته یک روز بی‌کاری نداشته باشم و به ‌طور مداوم کار کنم. قرار بود به عنوان کارگردان، بازیگر، دراماتورژ یا مشاور پروژه‌اش در نمایش‌های «اقامتگاه»، «تجربه‌های اخیر»، «زوج ناجور»، «سراط» و «استنطاق همفری بوگارت» حضور داشته باشم. تمام این نمایش‌ها کنسل شدند!

دفاع جانانه کردیم با وجود مخالفت همه مملکت! یکشنبه 14 اسفند 1401 13:15
دفاع جانانه کردیم با وجود مخالفت همه مملکت!

دفاع جانانه کردیم با وجود مخالفت همه مملکت!

مدیر کل هنرهای نمایشی تاکید دارد در یک سالی که در این مسند قرار گرفته، کار هیچ هنرمند شاخصی در تئاتر رد نشده و شورای نظارت و ارزشیابی هم اجازه نداشته به هیچ متنی پاسخ «نه» بدهد.

 حرکت جهانی به سمت مینیمال، تئاتر عروسکی را از رونق انداخته است سه شنبه 25 بهمن 1401 17:06
حرکت جهانی به سمت مینیمال، تئاتر عروسکی را از رونق انداخته است

حرکت جهانی به سمت مینیمال، تئاتر عروسکی را از رونق انداخته است

ماندانا عبقری می‌گوید: جادوی عروسک تا پایان عمر آدم‌ها با آن‌ها باقی می‌ماند و جذابیت‌های این جادو را هرگز نمی‌توان انکار کرد.

روایت حال درونی آدم‌ها در دومین فیلم بلند یک فیلم نامه نویس سربه زیر چهارشنبه 19 بهمن 1401 23:48
روایت حال درونی آدم‌ها در دومین فیلم بلند یک فیلم نامه نویس سربه زیر

روایت حال درونی آدم‌ها در دومین فیلم بلند یک فیلم نامه نویس سربه زیر

هادی مقدم دوست معتقد است که «عطرآلود» یک تجربه جدید در دنیای سینماست و این فیلم حال درونی آدم‌ها را نشان می‌دهد.

صحنه از خیابان عقب‌تر است چهارشنبه 18 آبان 1401 10:45
صحنه از خیابان عقب‌تر است

صحنه از خیابان عقب‌تر است

اکنون که به آن مقطع زمانی نگاه می‌کنم، با قطعیت می‌توانم بگویم که اکثر اجراهایمان عقب‌تر از مردم بود. اکثر اجراها افزوده‌ای به وضع موجود خود نداشت. الان داستان این است که منِ نوعی می‌خواهم در مقابل آن‌چه دختران و پسران جوان‌مان در خیابان انجام می‌دهند چه پرفورمنسی اجرا کنم؟ در این میان ما چه برای گفتن داریم؟ هیچ!

لاله زار به خاطر تئاتر پر از مسافرخانه و هتل شد یکشنبه 8 آبان 1401 17:10
لاله زار به خاطر تئاتر پر از مسافرخانه و هتل شد

لاله زار به خاطر تئاتر پر از مسافرخانه و هتل شد

محمود استادمحمد گذشته‌پرست نبود. برعکس نگاه منتقدانه تندی به گذشته تئاتر ایران داشت، اما صحبت از لاله‌زار که میان می‌آمد، می‌شد تمام حسی را که به آن عرق و علاقه می‌گویند، در صدایش حس کرد.