جمعه , ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 2
گفت‌وگو با حسین پارسایی به بهانه چهارشنبه 3 خرداد 1402 21:43

گفت‌وگو با حسین پارسایی به بهانه "هفت خان اسفندیار" / از خداحافظی حیایی و خطیبی تا بازی درخشان بانیپال

حسین پارسایی کارگردان نمایش "هفت خان اسفندیار" گفت: من آدم سیاسی نیستم و گرایش فکری‌ام روشن است؛ متأسفم عده‌ای رنجیده خاطر شدند.

 باز چیزی جلوی نفسم را گرفته بود که ناچار شدم معرکه در معرکه را روی صحنه ببرم! جمعه 22 اردیبهشت 1402 22:43
انتقاد جدی سیاوش طهمورث از وضعیت معیشتی کشور

باز چیزی جلوی نفسم را گرفته بود که ناچار شدم معرکه در معرکه را روی صحنه ببرم!

سیاوش طهمورث معتقد است که اگر «معرکه در معرکه» را پس از سی سال دوباره روی صحنه تئاتر برده به این خاطر است که ما از نظر اخلاقی، هنری، رفتاری و شخصیت‌شناسی، حرکت رو به جلو نداشتیم.

زن‌ها در تاریخ نمایش و ادبیات ما مغفول مانده‌اند و این منصفانه نیست پنجشنبه 21 اردیبهشت 1402 02:05
گفت‌وگو با حسین تفنگدار، نویسنده و کارگردان نمایش «ماشین‌دودی»

زن‌ها در تاریخ نمایش و ادبیات ما مغفول مانده‌اند و این منصفانه نیست

من اصولا دوست دارم تماشاگرم را با چیزی خوشحال کنم تا مطلبم را به او بگویم. فکر کردم اگر یک کار تاریخی سنگین بنویسم و اجرا کنم، شاید مخاطب پس بزند، چون آن‌جا با مطالب جدیدی آشنا می‌شود. مثل همین ماجرای دوره زندیه. از این‌رو نگاه‌های سیاسی و معرفتی و عرفانی را که در متن وجود دارد، با شوخی و موسیقی و طنز آمیختم تا در قالب مجلس تقلید مطلبم را بگویم.

مدیر تئاترشهر: هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیش‌داوری نکنند چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 13:41

مدیر تئاترشهر: هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیش‌داوری نکنند

مدیر مجموعه تئاتر شهر با انتقاد فراوان از وضعیت پیرامونی این مجموعه می‌گوید: از شهردار تهران درخواست می‌کنم تا سرزده به دور و بر تئاتر شهر سری بزند و بعد قضاوت کنند که آیا وضعیت موجود در شان این مجموعه فرهنگی که ثبت ملی شده است می‌باشد یا خیر ؟ این بنای فرهنگی متعلق به زمان خاص نیست و امروز ما نیز میراث‌داری می‌کنیم تا به دست آیندگان بسپاریم و این مسئولیت سنگینی است چرا که آیندگان از ما مطالبه خواهند کرد.

در تئاتر نه صنفی داریم، نه اتحادیه و نه ظاهرا دوست داریم کنار هم بایستیم سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 19:02
گفت‌وگو با آروند دشت‌آرای در باره آتیلا پسیانی:

در تئاتر نه صنفی داریم، نه اتحادیه و نه ظاهرا دوست داریم کنار هم بایستیم

دو روز پیش و در روز تولد آتیلا پسیانی مراسم بزرگداشتی برای او در خانه هنرمندان برگزار شد. در این مراسم همکاران، دوستان و خانواده اش حاضر بودند و هرکدام در باره او صحبت کردند. درباره پسیانی و وضعیت جدیداش و شرایط مشابه برای اهالی تئاتر با دشت آرای گفت و گو کرده ایم.

هیچ کدام از ما آدم‌های هفت ماه پیش نیستیم سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 00:59
گفت‌وگو با حسین کشفی اصل، کارگردان نمایش «لئوناردو داوودنژاد»

هیچ کدام از ما آدم‌های هفت ماه پیش نیستیم

قرار بود من در نیمه‌ دوم سال گذشته یک روز بی‌کاری نداشته باشم و به ‌طور مداوم کار کنم. قرار بود به عنوان کارگردان، بازیگر، دراماتورژ یا مشاور پروژه‌اش در نمایش‌های «اقامتگاه»، «تجربه‌های اخیر»، «زوج ناجور»، «سراط» و «استنطاق همفری بوگارت» حضور داشته باشم. تمام این نمایش‌ها کنسل شدند!

دفاع جانانه کردیم با وجود مخالفت همه مملکت! یکشنبه 14 اسفند 1401 13:15

دفاع جانانه کردیم با وجود مخالفت همه مملکت!

مدیر کل هنرهای نمایشی تاکید دارد در یک سالی که در این مسند قرار گرفته، کار هیچ هنرمند شاخصی در تئاتر رد نشده و شورای نظارت و ارزشیابی هم اجازه نداشته به هیچ متنی پاسخ «نه» بدهد.

 حرکت جهانی به سمت مینیمال، تئاتر عروسکی را از رونق انداخته است سه شنبه 25 بهمن 1401 17:06
کارگردان نمایش «هایکوی پاروزن یکدست» مطرح کرد؛

حرکت جهانی به سمت مینیمال، تئاتر عروسکی را از رونق انداخته است

ماندانا عبقری می‌گوید: جادوی عروسک تا پایان عمر آدم‌ها با آن‌ها باقی می‌ماند و جذابیت‌های این جادو را هرگز نمی‌توان انکار کرد.

روایت حال درونی آدم‌ها در دومین فیلم بلند یک فیلم نامه نویس سربه زیر چهارشنبه 19 بهمن 1401 23:48

روایت حال درونی آدم‌ها در دومین فیلم بلند یک فیلم نامه نویس سربه زیر

هادی مقدم دوست معتقد است که «عطرآلود» یک تجربه جدید در دنیای سینماست و این فیلم حال درونی آدم‌ها را نشان می‌دهد.

صحنه از خیابان عقب‌تر است چهارشنبه 18 آبان 1401 10:45
گفت‌وگو با حمید پورآذری درباره نسبت تئاتر و آنچه در خیابان می‌گذرد

صحنه از خیابان عقب‌تر است

اکنون که به آن مقطع زمانی نگاه می‌کنم، با قطعیت می‌توانم بگویم که اکثر اجراهایمان عقب‌تر از مردم بود. اکثر اجراها افزوده‌ای به وضع موجود خود نداشت. الان داستان این است که منِ نوعی می‌خواهم در مقابل آن‌چه دختران و پسران جوان‌مان در خیابان انجام می‌دهند چه پرفورمنسی اجرا کنم؟ در این میان ما چه برای گفتن داریم؟ هیچ!

لاله زار به خاطر تئاتر پر از مسافرخانه و هتل شد یکشنبه 8 آبان 1401 17:10
گفت‌وگوی منتشر نشده با محمود استادمحمد

لاله زار به خاطر تئاتر پر از مسافرخانه و هتل شد

محمود استادمحمد گذشته‌پرست نبود. برعکس نگاه منتقدانه تندی به گذشته تئاتر ایران داشت، اما صحبت از لاله‌زار که میان می‌آمد، می‌شد تمام حسی را که به آن عرق و علاقه می‌گویند، در صدایش حس کرد.

تله‌تئاتر قربانی سلیقه مدیران شد پنجشنبه 7 مهر 1401 02:41

تله‌تئاتر قربانی سلیقه مدیران شد

بهروز غریب‌پور معتقد است تله‌تئاتر می‌تواند زندگی و معیشت برخی هنرمندان را بیمه کند اما متأسفانه قربانی سلیقه مدیران شده است.

 انتقادهای صریح حسن دادشکر / «کانون پرورش، بقالی نیست» سه شنبه 29 شهریور 1401 03:25

انتقادهای صریح حسن دادشکر / «کانون پرورش، بقالی نیست»

حسن دادشکر، طرح واگذاری کتابخانه‌های کانون را به نهاد کتابخانه‌های کشور بزرگترین اشتباه مسئولان فرهنگی می‌داند و از خدا می‌خواهد که نوری به دل این مسئولان بتاباند تا از اجرای این طرح منصرف شوند.

 ماجرای ممنوع‌الکاری هنرمندان و زیر و بم حقوقی‌اش سه شنبه 22 شهریور 1401 17:13

ماجرای ممنوع‌الکاری هنرمندان و زیر و بم حقوقی‌اش

وکیل خانه تئاتر درباره ممنوع‌الفعالیتی هنرمندان توضیحاتی می‌دهد و تاکید دارد که اگر هنرمندی تخلف یا جرمی مرتکب شد، باید پیش از صدور هر حکمی، درباره آن تخلف یا جرم به او اطلاع داده شود تا فرصت دفاع داشته باشد.

من نماینده هنرمندان نیستم؛ نماینده جمهوری اسلامی هستم چهارشنبه 2 شهریور 1401 11:51
محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر ارشاد:

من نماینده هنرمندان نیستم؛ نماینده جمهوری اسلامی هستم

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معاونت هنری نماینده دولت جمهوری اسلامی است و سیاست‌های این دولت را مبتنی بر مفاهیم انسانی و اسلامی در حوزه‌های مختلف هنری اجرایی می‌کند.

تئاتر ایران در توفان رها شده است/ هیچ تئاتری در جهان نیست که از حمایت دولتی برخوردار نباشد سه شنبه 25 مرداد 1401 20:49
گفت‌وگو با مسعود دلخواه درباره نتایج رویگردانی دولت از حمایتِ گروه‌ها و سالن‌های نمایش

تئاتر ایران در توفان رها شده است/ هیچ تئاتری در جهان نیست که از حمایت دولتی برخوردار نباشد

گروه‌های تئاتری بدون حمایت دولت نمی‌توانند سرپا بایستند ولی الان به نظر می‌رسد هم گروه‌های تئاتری و هم سالن‌ها به حال خود رها شده‌اند. بعضی سالن‌ها که در دوران کرونا ورشکست و تعطیل شدند. دولت نباید اجازه دهد اینها ورشکست شوند، به این ترتیب می‌تواند قوانین نظارتی هم وضع کند و اجازه ندهد سالن‌داران هر قیمتی دل‌شان خواست روی بلیت نمایش‌ها بگذارند. مگر در سینما روی قیمت بلیت نظارت نیست؟ یا موزه‌ها و غیره.

دلگیری‌هایمان را داخل خانه حل کنیم یکشنبه 23 مرداد 1401 02:43

دلگیری‌هایمان را داخل خانه حل کنیم

حدود سه هفته پیش "مقصود نعیمی ذاکر" به عنوان مدیر عامل جدید خانه تئاتر انتخاب شد؛ نامی که برای بخشی از جامعه تئاتری چندان آشنا نبود ولی کسانی که در تلویزیون فعالیت کرده بودند، او را می‌شناختند.

صورت «هنر» ما از سیلی سرخ است/ بعد از 14 سال اجرای «اُپرای عاشورا» مجوز تازه از من خواستند پنجشنبه 20 مرداد 1401 21:41
گفت‌وگو با بهروز غریب‌پور درباره تعزیه، مصائب مدیریت هنری و کارگردانی اپرای عروسکی

صورت «هنر» ما از سیلی سرخ است/ بعد از 14 سال اجرای «اُپرای عاشورا» مجوز تازه از من خواستند

ما مدیر لایق نداریم. مدیر لایق باید شجاعت و شناخت و قدرت ریسک داشته باشد. همین‌جا می‌گویم -خطاب به مدیران- شما به من اجازه کار کردن ندهید، آنقدر نوشته دارم که در ایران و خارج از ایران چاپ کنم. آنقدر دی‌وی‌دی آثارم در دست مردم هست که همه بدانند شما اجازه ندادید کار کنم، وگرنه توانش را داشتم

ایمان به نجات دنیا مهم‌ترین مساله من بود سه شنبه 4 مرداد 1401 03:30
کارگردان نمایش «شوخی» :

ایمان به نجات دنیا مهم‌ترین مساله من بود

اگر بخواهیم در اين نمايش یک کهن الگو برای «حبیب» در نظر بگیرم شاید داستان حضرت ابراهیم(ع) را بتوان مثال زد؛ زمانی که به حضرت ابراهیم(ع) فرمان داده می‌شود که «فرزندت را بکش» او با ایمان کامل و بدون چون و چرا عزم این کار را می‌کند اما در شخصیت «حبیب» اندک شکی هم وجود دارد. او ابتدا شک می‌کند و ... بعد به ایمان می رسد و ...

گفت‌وگوی جمشید ارجمند با پیتر بروک درباره‌ تئاتر و جامعه/ نتایج واقعی تئاتر به بیهودگی تظاهرات است چهارشنبه 15 تیر 1401 22:13

گفت‌وگوی جمشید ارجمند با پیتر بروک درباره‌ تئاتر و جامعه/ نتایج واقعی تئاتر به بیهودگی تظاهرات است

در حال حاضر هیچ نیازی توسط تئاتر برآورده نمی‌شود. افرادی که عادت به تئاتر رفتن دارند چیزی از نمایشنامه‌ها به دست نمی‌آورند، کم‌ترین عنصری که بتواند فردا در زندگی جاری به کارشان بیاید در آنها پیدا نمی‌کنند. باید حقیقتا راه عبور از کوچه به تئاتر، کاملاً بر همگان باز باشد و بین آنها مبادلات به آزادی جریان پیدا کند. همه می‌دانند که واقعیت چیز دیگری است.