اخبار ویژه
مصاحبه
کتایون ریاحی: 4 سال است مجوز بنیاد «کمک» تمدید نشده، چرا؟ سه شنبه 1 بهمن 1398
کتایون ریاحی: 4 سال است مجوز بنیاد «کمک» تمدید نشده، چرا؟

کتایون ریاحی: 4 سال است مجوز بنیاد «کمک» تمدید نشده، چرا؟

بنیاد "کمک" به بچه‌های کم‌بضاعت ناشنوا یاری می‌رساند و در این سال‌ها توانسته گوش ۳۵۰ کودک را به دنیای آواها باز کند.

سالن‌های سینما دیگر مرکز «فیلم دیدن» نیستند/معتاد شده‌ام به ورزش! سه شنبه 1 بهمن 1398
سالن‌های سینما دیگر مرکز «فیلم دیدن» نیستند/معتاد شده‌ام به ورزش!

سالن‌های سینما دیگر مرکز «فیلم دیدن» نیستند/معتاد شده‌ام به ورزش!

مهدی فخیم‌زاده کارگردان و بازیگر پیشکسوت سینما ضمن اشاره به نگاه صرفا تفریحی مخاطبان به «سینما رفتن»، تأکید دارد به زودی سینماها از «فیلم دیدن» خالی می‌شوند.

ناگفته‌های مهدی فخیم‌زاده از ‌سینمای قبل از انقلاب، ساخت سریال‌های مذهبی و شیوه ممنوع‌الکاری برخی بازیگران قبل از انقلاب شنبه 28 دی 1398
ناگفته‌های مهدی فخیم‌زاده از ‌سینمای قبل از انقلاب، ساخت سریال‌های مذهبی و شیوه ممنوع‌الکاری برخی بازیگران قبل از انقلاب

ناگفته‌های مهدی فخیم‌زاده از ‌سینمای قبل از انقلاب، ساخت سریال‌های مذهبی و شیوه ممنوع‌الکاری برخی بازیگران قبل از انقلاب

مهدی فخیم زاده می‌گوید: در جو انقلابی بعد از سرنگونی رژیم شاهنشاهی به افرادی مانند من و سیروس الوند کاری نداشتند و فقط برخی افراد شناخته شده و سلبریتی را احضار کردند اما برای هیچکدام‌شان حکم دادگاهی و ممنوع‌الکاری صادر نکردند بلکه مثلا اعلام می‌کردند که فلانی در فیلم نباشد، همین امر به معنی ممنوع‌الکاری بود.

کارگردان «جوجو خرگوش» گزینه ساخت تازه‌ترین «جنگ ستارگان» جمعه 27 دی 1398
کارگردان «جوجو خرگوش» گزینه ساخت تازه‌ترین «جنگ ستارگان»

کارگردان «جوجو خرگوش» گزینه ساخت تازه‌ترین «جنگ ستارگان»

کارگردانی که امسال چند نامزدی اسکار کسب کرد، در حال مذاکره است تا به پروژه «جنگ ستارگان» ملحق شود.

حداقل ده فیلم این دوره، از آثار ارزشمند و خوب سینمای ایران خواهد بود دوشنبه 23 دی 1398
حداقل ده فیلم این دوره، از آثار ارزشمند و خوب سینمای ایران خواهد بود

حداقل ده فیلم این دوره، از آثار ارزشمند و خوب سینمای ایران خواهد بود

عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم «قاتل و وحشی» مورد تأیید کسانی که من با آنها صحبت کردم، بود اما نکته‌ای که وجود دارد به مسائل مرتبط با مشکلات حقوقی بر سر مالکیت فیلم بر می‌گردد. این فیلم از خطوط تعریف شده عبور نکرده بود که بخواهد منجر به مشکلاتی برای آن شود و به ممیزی بخورد.

مردم افغانستان با سينما چندان آشنا نيستند شنبه 21 دی 1398
مردم افغانستان با سينما چندان آشنا نيستند

مردم افغانستان با سينما چندان آشنا نيستند

فيلم «حوا، مريم، عايشه»، فيلمي زيرپوستي است. شخصا براي اين، این فيلم را دوست دارم که فيلمي بي‌ادعاست که زندگي سه زن را بدون «درام گل‌درشت» به تصوير کشيده.

گفت‌وگو با سام كلانتری كارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نيست» /دهه آينده، دهه سينمای مستند است سه شنبه 17 دی 1398
گفت‌وگو با سام كلانتری كارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نيست» /دهه آينده، دهه سينمای مستند است

گفت‌وگو با سام كلانتری كارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نيست» /دهه آينده، دهه سينمای مستند است

پافشاري روي ساخت فيلم‌هاي سينمايي كه برگشت هزينه ندارند براي چيست؟ قرار نيست سينماي مستند ما جاي سينماي بدنه و حتي داستاني را بگيرد. در همه جاي دنيا فرصت ديده شدن براي دو يا سه فيلم مستندي كه توان رقابت با فيلم‌هاي داستاني را دارند، تعلق مي‌گيرد.

گفت‌وگوی گاردين با نوآ بامباك، كارگردان فيلم «قصه ازدواج» / طرف كسی را نبايد بگيريم سه شنبه 17 دی 1398
گفت‌وگوی گاردين با نوآ بامباك، كارگردان فيلم «قصه ازدواج» / طرف كسی را نبايد بگيريم

گفت‌وگوی گاردين با نوآ بامباك، كارگردان فيلم «قصه ازدواج» / طرف كسی را نبايد بگيريم

براي تماشاي كتلين ترنر و مايكل داگلاس در فيلم «عشق‌بازي با سنگ» بيرون رفته بود و به او گفته بودند به خانه كه بازگردد جلسه‌اي خانوادگي خواهند داشت؛ صحنه‌اي كه آن را به زيبايي در فيلم شبه‌خودزندگينامه‌اي «ماهي مركب و نهنگ» بازآفريني كرد.

اصلِ سينما برگمان نيست، جری لوييس است سه شنبه 17 دی 1398
اصلِ سينما برگمان نيست، جری لوييس است

اصلِ سينما برگمان نيست، جری لوييس است

كارگردان‌هايي كه توانايي ساخت فيلم‌هاي كمدي خوب را داشتند در تمام طول تاريخ سينماي ايران به خصوص از موج نو به بعد سعي كردند آن چيزي را كه بيشتر به دغدغه‌هاي خودشان نزديك است، روايت كنند. همين مساله سبب مي‌شود كه آنها انرژي خود را صرف ساختن فيلم كمدي نكردند يا اگر هم وقت براي فيلم كمدي گذاشتند در اين زمينه كم كار ساخته شده است.

گفت‌وگویی منتشر نشده از شهلا ریاحی / «از مردم روحیه گرفتم» چهارشنبه 11 دی 1398
گفت‌وگویی منتشر نشده از شهلا ریاحی / «از مردم روحیه گرفتم»

گفت‌وگویی منتشر نشده از شهلا ریاحی / «از مردم روحیه گرفتم»

شهلا ریاحی می‌گفت: تنها با دانشگاه رفتن کسی هنرپیشه نمی‌شود، بلکه وجود حس هنرپیشگی در موفقیت افراد سهم مهمی خواهد داشت.

گفت‌وگو با رضا حائری، کارگردان «پسران سندباد»/ روزی روزگاری در میهن‌دوست شنبه 7 دی 1398
گفت‌وگو با رضا حائری، کارگردان «پسران سندباد»/ روزی روزگاری در میهن‌دوست

گفت‌وگو با رضا حائری، کارگردان «پسران سندباد»/ روزی روزگاری در میهن‌دوست

دیدن «پسران سندباد» ساخته رضا حائری فرصت خوبی برای تجربه گونه‌ای از فیلم‌های مستند پژوهش‌محور است که جای خالی آن این روزها در سینمای مستند ایران بسیار احساس می‌شود. فیلم‌سازی که با یک ایده از بندر کنگ تا جنوب فرانسه سفر می‌کند تا سنتی دیرین را به تصویر بکشد. رضا حائری متولد سال ۱۳۵۳ سازنده آثاری مانند «برای کتاب‌هایم»، «پایان همه محدودیت‌ها»، «پرو آخر»، «با این دست‌ها»، «نامه‌ای از مترو»، «مجموعه اطلس تهران» و «یک گزارش ناتمام» است که در این آخرین فیلمش روایت‌گر روزگار سپری‌شده دریانوردانی است که حالا بخشی از تاریخ شده‌اند؛ مردمانی سخت‌کوش و شریف…

با مهدی پاکدل به بهانه برگزاری نمايشگاه «مکث روی سکوت»/ کيارستمی هميشه تأثيراتش را در زندگی‌ام گذاشته است پنجشنبه 5 دی 1398
با مهدی پاکدل به بهانه برگزاری نمايشگاه «مکث روی سکوت»/ کيارستمی هميشه تأثيراتش را در زندگی‌ام گذاشته است

با مهدی پاکدل به بهانه برگزاری نمايشگاه «مکث روی سکوت»/ کيارستمی هميشه تأثيراتش را در زندگی‌ام گذاشته است

«از قدم‌هاي ابتدايي که در عکاسي برداشتم، ديدن عکس براي من يکي از الزامات زندگي‌ام بود. دوست داشتم عکس‌هاي خوب ببينم که خوشبختانه بعد از حضور پررنگ اينستاگرام، با کار عکاسان بزرگ جهان بيشتر آشنا شدم. با ديدن آثار آقاي کيارستمي هميشه به اين فکر مي‌کردم که ‌اي کاش من هم صاحب نگاه شوم و به دنبال اين بودم که راز اين نگاه متفاوت عباس کيارستمي چيست؟

گفت‌وگويی منتشرنشده با زنده یاد مرتضی احمدی/ زنده‌ام برای ديدن روزهای خوب ايران پنجشنبه 5 دی 1398
گفت‌وگويی منتشرنشده با زنده یاد مرتضی احمدی/ زنده‌ام برای ديدن روزهای خوب ايران

گفت‌وگويی منتشرنشده با زنده یاد مرتضی احمدی/ زنده‌ام برای ديدن روزهای خوب ايران

چنددرصد مردم ايران، باسواد واقعي‌اند؟ قطعا بيش از ۳۰ درصد نيستند. نصف همين ۳۰ درصد، واقعا استطاعت خريد کتاب را ندارند. در جامعه‌اي که ۷۰ درصد مردم روزنامه هم نمي‌خوانند و همان عده محدود باسواد همواره با مشکلات مالي دست‌وپنجه نرم مي‌کنند، بي‌شک آگاهي عمومي بالا نخواهد رفت.

طالبی‌نژاد: برخی تهیه‌کننده‌ها فیلمشان را به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌فروشند یکشنبه 1 دی 1398
طالبی‌نژاد: برخی تهیه‌کننده‌ها فیلمشان را به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌فروشند

طالبی‌نژاد: برخی تهیه‌کننده‌ها فیلمشان را به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌فروشند

به گفته نجفی‌توانا قباحت سرقت و سوءاستفاده از دست‌آوردهای ادبی و هنری و فکری و معنوی تا حدی از بین رفته است که عملی مباح تلقی می‌شود.

«نگین کیانفر» از دلایل افت کیفیت دوبله گفت/ وقتی صدا چوب حراج می‌خورد یکشنبه 1 دی 1398
«نگین کیانفر» از دلایل افت کیفیت دوبله گفت/ وقتی صدا چوب حراج می‌خورد

«نگین کیانفر» از دلایل افت کیفیت دوبله گفت/ وقتی صدا چوب حراج می‌خورد

اگر شما هم عقیده دارید که دنیای سینما از روبروی میکروفن دوبله شروع می شود، حتما متوجه ضعف های امروز آن شده اید. حتما دیده اید که یک فیلم خوب، چند دوبله بد یا متوسط دارد و بیشتر گویندگان، حتی پیشکسوتان از سفارش دهندگان بدسلیقه، آدرس استودیوها را اشتباهی گرفته اند و نقش هایی را گفته اند که مناسبشان نبوده است. سرعت برق و باد در حرفه ای فرمانروایی می کند که نیاز به صبر و آرامش دارد.

گفت‌و‌گو با کارگردان و تهیه‌کننده فیلم 23 نفر / سياست و جنگ همزاد يکديگرند پنجشنبه 28 آذر 1398
گفت‌و‌گو با کارگردان و تهیه‌کننده فیلم 23 نفر / سياست و جنگ همزاد يکديگرند

گفت‌و‌گو با کارگردان و تهیه‌کننده فیلم 23 نفر / سياست و جنگ همزاد يکديگرند

اين فيلم سال‌ها ذهن من را مشغول کرده بود. در واقع قصد من اين بود که با تصوير‌کردن اين قصه، نشان بدهيم نوجوانان در جنگ چه مي‌کردند و چرا سر از جبهه‌ها درآوردند؟ موقعيت و متن جنگ چه بود که باعث مي‌شد نوجوان و کهنسال براي نبرد با دشمن بشتابند؟ اين بچه‌ها از چه جنسي بودند؟ جالب است که اگر همين الان پاي صحبت برخي از اين بيست‌و‌سه نفر بنشينيد، خودشان هم معتقدند که جنگ جاي نوجوانان نيست.

فرزاد مؤتمن: گاهی فيلمی را می‌سازم كه يقين دارم می‌فروشد پنجشنبه 28 آذر 1398
فرزاد مؤتمن: گاهی فيلمی را می‌سازم كه يقين دارم می‌فروشد

فرزاد مؤتمن: گاهی فيلمی را می‌سازم كه يقين دارم می‌فروشد

«سعي کردم تصوير عمومي که بعد از «شب‌هاي روشن» درباره من وجود داشت را بشکنم. خوب به خاطر دارم وقتي «پوپک» يا «باج‌خور» را ساختم چقدر فحش خوردم. همه واکنش‌ها منفي بود. امروزه «باج‌خور» کمي کالت است و برخي مي‌گويند چرا فيلمي شبيه «باج‌خور» نمي‌سازم. جالب است که در مدت اکران «چشم و گوش‌ بسته» واکنش‌هاي خوبي هم از سمت برخي منتقدان گرفتم. درنتيجه احساس مي‌کنم کم‌کم من را به شکلي که هستم، مي‌پذيرند. گاهي مي‌توانم خيلي جدي و گاهي مي‌توانم دلقک باشم».

نمايشنامه‌های بيضايی مرا مسخ كردند یکشنبه 24 آذر 1398
نمايشنامه‌های بيضايی مرا مسخ كردند

نمايشنامه‌های بيضايی مرا مسخ كردند

مشكل ما در فرهنگ و هنر و در بعضي شاخه‌ها دقيقا از همين‌جا شروع مي‌شود كه وقتي با شخصي مواجه مي‌شويم كه سنش پايين است انگار او نمي‌تواند كاري انجام دهد. قبول دارم كه جوانان نياز به راهنمايي دارند اما چكشي برخورد كردن را اصلا نمي‌پسندم. انگار كه من حق ندارم به اين مقوله ورود كنم.

«ناخدا خورشید» درخشان‌ترین اقتباس در سینمای ایران است / سینمای ایران فاقد جریان اقتباس است یکشنبه 24 آذر 1398
«ناخدا خورشید» درخشان‌ترین اقتباس در سینمای ایران است / سینمای ایران فاقد جریان اقتباس است

«ناخدا خورشید» درخشان‌ترین اقتباس در سینمای ایران است / سینمای ایران فاقد جریان اقتباس است

جابر قاسمعلی‌«ناخدا خورشید» را درخشان‌ترین اقتباس در سینمای ایران دانست.

امیر دژاکام: شکل تئاتر من مردمی است / کارگردانی هستم که حتی در پشت بام و زیر پله هم نمایش اجرا می‌کنم یکشنبه 24 آذر 1398
امیر دژاکام: شکل تئاتر من مردمی است / کارگردانی هستم که حتی در پشت بام و زیر پله هم نمایش اجرا می‌کنم

امیر دژاکام: شکل تئاتر من مردمی است / کارگردانی هستم که حتی در پشت بام و زیر پله هم نمایش اجرا می‌کنم

من و بهرام ابراهیمی 38 سال است با هم کار می‌کنیم. با امیر کربلایی‌زاده هم 20 سال است که کار می‌کنیم. حسین شهبازی و ابوالفضل جمشیدی هم فکر می‌کنم 10 نمایش با من کار کرده‌اند. از نقش اول کار کرده‌اند تا دستیار کارگردان و منشی صحنه. یک تیم هستیم و با هم کار می‌کنیم.