اخبار ویژه
مصاحبه
«جنایت بی‌دقت»؛ از هیجان رونمایی در «ونیز» تا چالش اکران در ایران یکشنبه 30 شهریور 1399
«جنایت بی‌دقت»؛ از هیجان رونمایی در «ونیز» تا چالش اکران در ایران

«جنایت بی‌دقت»؛ از هیجان رونمایی در «ونیز» تا چالش اکران در ایران

شهرام مکری کارگردان فیلم «جنایت بی‌دقت» که موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از انجمن منتقدان مستقل در جشنواره ونیز شد، از تلاش برای اکران عمومی این فیلم در ایران تا پایان امسال خبر داد.

گفتگو با فاطمه معتمدآریا از چهارشنبه 26 شهریور 1399
گفتگو با فاطمه معتمدآریا از "بنفشه آفریقایی" تا زشتی ابتذال و ....

گفتگو با فاطمه معتمدآریا از "بنفشه آفریقایی" تا زشتی ابتذال و ....

فاطمه معتمدآریا از آن دسته بازیگرانی است که چندان اهل مصاحبه نیست و شاید فقط برای «تئاتر» باشد که هر گفت‌وگویی را راحت رد نکند. او این بار برای یکی از فیلم‌هایش پای صحبت نشست که دوست دارد بیشتر دیده شود ولی با نگاه تیز و منتقدانه‌ای که دارد، قطعا حرف‌هایش به همین فیلم ختم نمی‌شود.

ناگفته‌های نوجوان طلایی «خورشید»/ پیش از این «سینما» نرفته بودم! دوشنبه 24 شهریور 1399
ناگفته‌های نوجوان طلایی «خورشید»/ پیش از این «سینما» نرفته بودم!

ناگفته‌های نوجوان طلایی «خورشید»/ پیش از این «سینما» نرفته بودم!

روح‌الله زمانی بازیگر نوجوان فیلم سینمایی «خورشید» که دو روز پیش جایزه استعداد نوظهور بازیگری را از جشنواره «ونیز» دریافت کرد، درباره گذشته و آینده خود پس از این جایزه گفت.

مردی که به نمی‌دانم‌هایش رسید پنجشنبه 13 شهریور 1399
مردی که به نمی‌دانم‌هایش رسید

مردی که به نمی‌دانم‌هایش رسید

حسین پناهی شاعر، نویسنده و بازیگر ایرانی ۶ شهریور ۱۳۳۵ در روستای دژکوه، حوالی شهر سوق از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دنیا آمد و بازیگری را از مجموعه تلویزیونی محله بهداشت آغاز کرد و کمی‌ بعدتر چند نمایش تلویزیونی با استفاده از نمایشنامه‌های خودش ساخت که مدت‌ها در محاق ماند. با پخش نمایش «دو مرغابی در مه» از تلویزیون که علاوه بر نوشتن و کارگردانی خودش نیز در آن بازی می‌کرد، خوش درخشید و با پخش نمایش‌های تلویزیونی دیگرش مورد توجه مخاطبان خاص قرار گرفت.

اکتای براهنی: هيچ فيلمی بی‌ايراد نيست چهارشنبه 12 شهریور 1399
اکتای براهنی: هيچ فيلمی بی‌ايراد نيست

اکتای براهنی: هيچ فيلمی بی‌ايراد نيست

بخشی از مخالفت‌ها به نظر طبیعی است؛ برخی فیلم را دوست ندارند یا هر نوع ایرادی که آنها به شکل فنی، کارگردانی، فیلم‌نامه یا بازی می‌گیرند می‌تواند درست یا غلط باشد. من كاری به نظر آنها ندارم. اما بخشی از این مخالفت‌ها یک هجمه فضای مجازی است و از صفحات مجازی قلابی و اکانت‌های فیک كه مدام فحش می‌دهند، نشئت می‌گیرد.

ابعادحقوقی طرح ادعای «تجاوز در سینما»/«شورای صیانت» پیگیری می‌کند سه شنبه 4 شهریور 1399
ابعادحقوقی طرح ادعای «تجاوز در سینما»/«شورای صیانت» پیگیری می‌کند

ابعادحقوقی طرح ادعای «تجاوز در سینما»/«شورای صیانت» پیگیری می‌کند

مشاور حقوقی «خانه سینما» با اشاره به جریان شکل‌گرفته در فضای مجازی و متهم کردن برخی چهره‌های سینمایی به «تجاوز»، تأکید کرد ادعای شاکیان در این زمینه در «شورای صیانت سینما» پیگیری می‌شود.

مرا از بلاتكليفی دربياوريد دوشنبه 3 شهریور 1399
مرا از بلاتكليفی دربياوريد

مرا از بلاتكليفی دربياوريد

مریم ابراهیم‌وند، تهیه‌کننده سینما، در زمان ریاست جواد شمقدری وارد سینما شد ولی از همان زمان، کار حرفه‌ای او با حواشی همراه بود.با این حال دو سال است به دلیل شکایت‌هایی که علیه او مطرح شده، در زندان است.

شايد باور نكنيد ولی من اصلا فيلم نمی‌بينم شنبه 1 شهریور 1399
شايد باور نكنيد ولی من اصلا فيلم نمی‌بينم

شايد باور نكنيد ولی من اصلا فيلم نمی‌بينم

با بهروز وثوقي همكاري مي‌كرديم وقتي به او گفتم فيلم‌هاي «قيصر» و «گوزن‌ها» را نديدم متعجب شده بود كه مگر مي‌شود تو «قيصر» را نديده باشي؟ وقتي پشت صحنه فيلم «گوزن ها» و «قيصر» را برايش تعريف مي‌كردم ديگر اصلا باورش نمي‌شد، گفت مگر مي‌شود تو داستان فيلم، سكانس به سكانس آن را خوب مي‌داني حتي پشت صحنه فيلم‌ها را برايم تعريف مي‌كني چطور فيلم را نديدي؟

گفت ‌و گو با كارگردان مستند سينمایی «خط باريك قرمز» / بنشين و يك دل سير فلافل بخور یکشنبه 26 مرداد 1399
گفت ‌و گو با كارگردان مستند سينمایی «خط باريك قرمز» / بنشين و يك دل سير فلافل بخور

گفت ‌و گو با كارگردان مستند سينمایی «خط باريك قرمز» / بنشين و يك دل سير فلافل بخور

«خط باريك قرمز» ثابت كرد كه مي‌توان براي آدم‌هايي كه به آخر خط رسيده‌اند كاري كرد. اما متاسفم كه بايد بگويم امروز سينماي ما عليه خودش حركت مي‌كند، عليه بشريت حركت مي‌كند ما سر تماشاگر را گول مي‌زنيم تا به سينما بيايد ساعتي پاپ كورن بخورد و تفريح كند و بعد هم همه‌چيز تمام.

بی‌وزنی را متاثر از رئاليسم جادویی ساختم سه شنبه 21 مرداد 1399
بی‌وزنی را متاثر از رئاليسم جادویی ساختم

بی‌وزنی را متاثر از رئاليسم جادویی ساختم

من در مورد اصطلاحاتي مانند سياه‌نما، فاخر و... اطلاعاتي ندارم! و تا جايي كه شده سعي كرده‌ام ژانرهاي سينمايي را ياد بگيرم و اين عناوين! جزيي از هيچ كدام از ژانرهاي سينمايي نيستند. در مورد سلايق مديران هم چيزي نمي‌دانم چون فيلمم را براساس سليقه آنها، پيش نمي‌برم اما به هر حال «بي‌وزني» درام معترضي است كه نقدهايي به جامعه و البته سياست وارد مي‌كند.

یک آدم سودجو را نقد کردم نه کل حراج تهران را!/ ماجرای احسان علیخانی و امیر آقایی چه بود؟ سه شنبه 21 مرداد 1399
یک آدم سودجو را نقد کردم نه کل حراج تهران را!/ ماجرای احسان علیخانی و امیر آقایی چه بود؟

یک آدم سودجو را نقد کردم نه کل حراج تهران را!/ ماجرای احسان علیخانی و امیر آقایی چه بود؟

نویسنده و تهیه‌کننده سریال «آقازاده» در یک گفتگوی رادیویی به ابهامات درباره این سریال پاسخ داد.

حسین انتظامی: درباره نمایش خانگی منتظر تعیین تکلیف نهادهای فرهنگی بالادستی هستیم یکشنبه 19 مرداد 1399
حسین انتظامی: درباره نمایش خانگی منتظر تعیین تکلیف نهادهای فرهنگی بالادستی هستیم

حسین انتظامی: درباره نمایش خانگی منتظر تعیین تکلیف نهادهای فرهنگی بالادستی هستیم

حسین انتظامی در نشست خبری که به صورت زنده از اینستاگرام سازمان سینمایی و سایت این مجموعه پخش می‌شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

خسرو سینایی: همه‌ چیز هم دست خود آدم نیست یکشنبه 19 مرداد 1399
خسرو سینایی: همه‌ چیز هم دست خود آدم نیست

خسرو سینایی: همه‌ چیز هم دست خود آدم نیست

«من اصلا سعی می‌کنم خرافاتی نباشم. ولی یک اتفاق‌هایی می‌افتد که آدم را به جاهایی سوق می‌دهد. بالاخره همه‌ چیز هم دست خودِ آدم نیست.»

نیاز بزرگ انسان شنیدن قصه است یکشنبه 19 مرداد 1399
نیاز بزرگ انسان شنیدن قصه است

نیاز بزرگ انسان شنیدن قصه است

من همیشه از یک تصویر شروع می‌کنم. یک پلان، یک نقاشی، یک عکسی در ذهنم شکل می‌گیرد و بر اساس آن قصه می‌نویسم و برایش شخصیت‌پردازی می‌کنم و برایش چاله‌های دراماتیک درست می‌کنم.

پرويز كيمياوی، ناصر تقوایی و ديگران شنبه 11 مرداد 1399
پرويز كيمياوی، ناصر تقوایی و ديگران

پرويز كيمياوی، ناصر تقوایی و ديگران

آشنايي و حشر و نشر با فيلمسازان بزرگ و تاثيرگذار وظيفه‌اي را بر عهده هر منتقدي مي‌گذارد، من هم چون خودم را بسيار مديون آن نسل از فيلمسازان ايران مي‌دانم، تصميم گرفتم چنين مجموعه كتاب‌هايي را دنبال كنم.

گفت‌وگو با سام کلانتری کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست» / همزیستی عاشقانه فرشته‌ها شنبه 11 مرداد 1399
گفت‌وگو با سام کلانتری کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست» / همزیستی عاشقانه فرشته‌ها

گفت‌وگو با سام کلانتری کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست» / همزیستی عاشقانه فرشته‌ها

اگر بتوانیم با هم دیالوگ برقرار کنیم دیگر مهم نیست آن سوی آب‌ها چه درباره ما می‌گویند اما متأسفانه مشکل ما از گفت‌و‌گو نکردن با یکدیگر است. یک مستندساز را در نظر بگیرید برخی مسائل را می‌بیند که به تصویر می‌کشد و در عین حال راهکار هم نشان می‌دهد اما در نتیجه دیالوگ برقرار نکردن به سیاه نمایی متهم می‌شود.

معافیت مالیاتی سینماگران این بار در چالش خطر کرونا چهارشنبه 8 مرداد 1399
معافیت مالیاتی سینماگران این بار در چالش خطر کرونا

معافیت مالیاتی سینماگران این بار در چالش خطر کرونا

«امروز کرونا در کلیه محاسبات و رفتارهای اجتماعی فاکتور اصلی و اول، برای انتخاب روشهای ابداعی و کم هزینه است؛ سازمان مالیاتی هم با داشتن جمع کثیری از کارشناسان حتما میتوانست به راه حل هایی بیشتر از تعویق ماه مالیاتی برسد و میزان مراجعه حضوری شهروندان از جمله مودیان هنری و سینمایی را کاهش دهد.»

مهم‌ترین اشتباه سینمای ایران، تاسیس خانه سینما بود/ من از سینمای ایران نفرت دارم سه شنبه 7 مرداد 1399
مهم‌ترین اشتباه سینمای ایران، تاسیس خانه سینما بود/ من از سینمای ایران نفرت دارم

مهم‌ترین اشتباه سینمای ایران، تاسیس خانه سینما بود/ من از سینمای ایران نفرت دارم

مهم‌ترین اشتباهی که سینمای ایران مرتکب شد، تاسیس خانه سینما بود. برای اینکه از همان ابتدا فقط تبدیل به یک مانع شد. من برای یک بیمه، چرا باید به خانه سینما مراجعه کنم؟ می‌روم در یکی از این دفاتر و بیمه می‌شوم. من بیمه شما را نمی‌خواهم هرچند با 64 سال هنوز بیمه نیستم.

سوار خسته‌ای که همچنان می‌تازد سه شنبه 7 مرداد 1399
سوار خسته‌ای که همچنان می‌تازد

سوار خسته‌ای که همچنان می‌تازد

مسعود کیمیایی فیلمساز، رمان‌نویس و شاعر ایرانی امروز وارد ۷۹ سالگی می‌شود. فیلمسازی که نقش مهمی در تحولات تاریخ سینمای ایران داشته و از آن دست چهره‌هایی است که از آثار خود فراتر رفته و حتی گاهی فیلم خوب هم نسازد جایگاهش در حافظه تاریخ سینمای ملی ما ویژه و خدشه‌ناپذیراست.

از تابلوي استنساخ محمودخان ملك‌ الشعرا الهام گرفتم سه شنبه 7 مرداد 1399
از تابلوي استنساخ محمودخان ملك‌ الشعرا الهام گرفتم

از تابلوي استنساخ محمودخان ملك‌ الشعرا الهام گرفتم

اين فيلم براي من صرفا از جهت پرداخت داستاني اهميت نداشت بلكه انگيزه آن به تصوير درآوردن يك دوران بود. من صرفا يك دوره تاريخي را به فيلم تبديل نكردم بلكه يك دوره تاريخي كه ناظر بر سال‌هاي پنجاه بود در اين فيلم روايت مي‌شود.