اخبار ویژه
مصاحبه
نگاه مرحله‌ای به فیلم کوتاه یا مستند، نگاه مرتجعی است شنبه 15 آذر 1399
نگاه مرحله‌ای به فیلم کوتاه یا مستند، نگاه مرتجعی است

نگاه مرحله‌ای به فیلم کوتاه یا مستند، نگاه مرتجعی است

برای سینمای مستقل کرونا واقعا نابودکننده بود. یکی از بزرگترین دغدغه های کسی مثل من که خودش فیلمش را کارگردانی و تهیه و پخش می کند، این است که بتواند چرخه اقتصادی فیلمش را درست بچیند تا بتواند به حیات حرفه ای اش ادامه دهد. امسال به خاطر تعطیل شدن اکثر جشنواره ها و بازارهای فیلم و یا برگزاری آنلاین معدودی از آنها، عملا سینمای مستقل با مشکل جدی روبرو شد.

علیرضا تابش: برگزاری جشنواره مانند گذشته دیگر منطقی نیست سه شنبه 11 آذر 1399
علیرضا تابش: برگزاری جشنواره مانند گذشته دیگر منطقی نیست

علیرضا تابش: برگزاری جشنواره مانند گذشته دیگر منطقی نیست

برگزاری آنلاین هر رویداد هنری، در تعامل با هنرمندان آن رویداد اتفاق می‌افتد. اگر پیش از برگزاری جشنواره، تعاملی دو سویه با هنرمندان و برگزارکنندگان جشنواره اتفاق بیفتد و مخاطرات و مزایای آن توسط هر دو طرف مطرح شود، بدون شک هم هنرمندان و هم مدیران در کنار یکدیگر می‌توانند در برگزاری آن موفق شوند.

ضرورت بازنگری در شيوه توليد دوشنبه 10 آذر 1399
ضرورت بازنگری در شيوه توليد

ضرورت بازنگری در شيوه توليد

از دو دهه پيش تصميم‌گيري بخش زيادي از نمايش فيلم به سالن‌هاي سينما واگذار شد. تصميم‌گيرندگان اكران سينماداران شدند، طبيعي است كه سالن سينما و سينمادار نخواهد سالن سينمايش خلوت باشد به سمت فيلم‌هايي برود كه فيلم‌هاي پرفروشي باشند. اين آفت ديگر سينماي ايران است، گران شدن توليد فيلم از يك طرف، تصميم‌گيري اكران از طرف سينماداران از طرف ديگر سينماي ايران را محدود كرد.

با گذشته چه باید کرد؟ سه شنبه 4 آذر 1399
با گذشته چه باید کرد؟

با گذشته چه باید کرد؟

هر آدمی بسته به خصوصیات شخصی و حساسیت‌هایی که دارد، خودآگاه یا ناخودآگاه مدام در حال سبک‌سنگین‌کردن شرایط است، نه لزوما برای انتخاب میان رنج و لذت بلکه در بیشتر مواقع میان رنج بیشتر و رنج کمتر. از عادی‌ترین و پیش‌پا‌افتاده‌ترین وقایع روزمره تا پیچیده‌ترین دوراهی‌های زندگی‌ همیشه این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم و در اغلب مواقع این انتخاب ناخودآگاه و غریزی است.

دعوت به مجلس عزاداری سه شنبه 4 آذر 1399
دعوت به مجلس عزاداری

دعوت به مجلس عزاداری

طالبی‌نژاد: به نظرم با وجود گذشت 45 سال از ساخت فیلم «شازده احتجاب» هنوز بهترین اثر آقای فرمان‌آرا است. این البته از جهتی می‌تواند خوب نباشد؛ چرا‌که یک فیلم‌ساز باید رو به جلو حرکت کند؛ اما وقتی به تاریخ سینمای جهان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم فیلم‌سازانی بودند که تقریبا همین وضعیت را داشتند

روايت سينمايی مدنظرمان بود نه تفاخر در اجرای پيچيده دوشنبه 3 آذر 1399
روايت سينمايی مدنظرمان بود نه تفاخر در اجرای پيچيده

روايت سينمايی مدنظرمان بود نه تفاخر در اجرای پيچيده

اين فيلم فقط قصه‌گو نيست كه بيننده از صفحه تلويزيون آن را ببيند و با داستان آن درگير شود و به ديگر اجزاي فيلم توجه نكند؛ فضاي موجود در آن بسيار اهميت دارد كه طبيعتا در چنين نمايشي ظرافت‌ها و جزييات كمتر به چشم مي‌آيد.

مگر می‌شود «آقازاده» را بدون مشورت با بالاترین سطوح ساخت؟ دوشنبه 3 آذر 1399
مگر می‌شود «آقازاده» را بدون مشورت با بالاترین سطوح ساخت؟

مگر می‌شود «آقازاده» را بدون مشورت با بالاترین سطوح ساخت؟

نویسنده و تهیه‌کننده «آقازاده» می‌گوید: این سریال بدون مشورت با سطوح بالا امکان ساخت نداشت. او با تکذیب ماجرای تذکر صداوسیما و ساترا به سازمان اوج برای تولید «آقازاده» گفت: عده‌ای در جامعه خود را به تجاهل می‌زنند اما ما تمام ملاحظات لازم را هنگام تولید رعایت کردیم.

وقتی مسئولان کاری را دوست نداشته باشند، تخریبش می‌کنند یکشنبه 2 آذر 1399
وقتی مسئولان کاری را دوست نداشته باشند، تخریبش می‌کنند

وقتی مسئولان کاری را دوست نداشته باشند، تخریبش می‌کنند

مدیرعامل گروه سینمایی هنر و تجربه از نبود حمایت دولت در قبال این گروه گلایه کرده و گفت: دولت در ۶ سال گذشته حداقل کمکی را که می‌توانسته انجام داده در مقابل کمکی که هنر و تجربه به دولت کرد به مراتب بیشتر از کمک‌هایی‌ست که دریافت کرده.

روايتی غريب از يك توقيف عجيب یکشنبه 25 آبان 1399
روايتی غريب از يك توقيف عجيب

روايتی غريب از يك توقيف عجيب

مديران وقت من‌جمله در راس آنان آقاي ضرغامي با احتمال بسيار تحليل و رفتار غلطي داشتند، شك ندارم! و همان‌طوركه اشاره كردم مضمون اصلي سريال به هيچ‌يك از قوميت‌ها ارتباطي نداشته و ندارد.

سینما ۳۰۰ میلیارد ضرر دیده است/ با بودجه جشنواره‌ها به سینما کمک کنند شنبه 24 آبان 1399
سینما ۳۰۰ میلیارد ضرر دیده است/ با بودجه جشنواره‌ها به سینما کمک کنند

سینما ۳۰۰ میلیارد ضرر دیده است/ با بودجه جشنواره‌ها به سینما کمک کنند

متاسفانه تصمیمی که به نفع سینما باشد تا الان وجود نداشته و تصمیمات کنونی جز یک سردرگمی و بلاتکلیفی چیز دیگری را برای ما به ارمغان نیاورده است. ما باید وضعیت خودمان را بدانیم که با نیروهایمان و وسایلمان چه کار کنیم و با جریان های موجود در مجتمع ها چگونه برنامه ریزی کنیم.

۳۰ سال فیلم نساختم چون گفتند فیلمساز بدی هستی! چهارشنبه 21 آبان 1399
۳۰ سال فیلم نساختم چون گفتند فیلمساز بدی هستی!

۳۰ سال فیلم نساختم چون گفتند فیلمساز بدی هستی!

محمدرضا اصلانی که به تازگی فیلم «شطرنج باد» او توسط جشنواره بولونیا و بنیاد اسکورسیزی مرمت شده و در جشنواره کن نمایش داده شده است، می‌گوید اکران این فیلم که تنها نمایش ناموفقی در سال ۵۴ داشت، پس از ۵۰ سال برایش، مرور یک رنج و باز شدن یک زخم کهنه است.

رستاخيزِ شطرنج باد چهارشنبه 21 آبان 1399
رستاخيزِ شطرنج باد

رستاخيزِ شطرنج باد

عقيقي: اگر بخواهم به كسي كه سينماي ايران را نمي‌شناسد سه فيلم معرفي كنم كه از طريق آنها بتواند تصوري از زيبايي‌شناسي فيلم در ايران پيدا كند قطعا شطرنج باد يكي از آن سه فيلم خواهد بود.تحليل نور و رنگ و ميزانسن نياز به مقالات مفصل تحليلي دارد‌.كاش پيش از ترميم فيلم هم قدر آن بيشتر دانسته مي‌شد و فيلم‌هايي از اين دست مي‌توانست موج ايجاد كند.

موقعيت متناقض سينمای ايران و اسكار چهارشنبه 14 آبان 1399
موقعيت متناقض سينمای ايران و اسكار

موقعيت متناقض سينمای ايران و اسكار

نه ما مي‌توانيم فيلم را براي اعضا نمايش دهيم، نه روي راي‌گيري مي‌توانيم تاثير داشته باشيم و نه اعضاي اسكار از فيلم ما چيزي شنيده‌اند. اين پروسه براي معرفي فيلمي در اسكار كه در ايران طي شود در شرايطي كه ما حتي نمي‌توانيم يك نامه به امريكا پست كنيم كمي متناقض و بازيگوشانه به نظر مي‌رسد.

چرا هنرمندان مدام نق می‌زنند؟ چهارشنبه 7 آبان 1399
چرا هنرمندان مدام نق می‌زنند؟

چرا هنرمندان مدام نق می‌زنند؟

«هنرمندان مدام غر می‌زنند!»؛ جمله‌ای است تکراری که شاید قدمت آن به دوره‌های خیلی دورتر از زمان حال بازگردد، اما محتوایش در طول سال‌های متمادی تغییر چندانی نکرده است.

مروج ابتذال و ساده‌ اندیشی نباشید/ نقد اکبر عالمی بر منتقدان پنجشنبه 24 مهر 1399
مروج ابتذال و ساده‌ اندیشی نباشید/ نقد اکبر عالمی بر منتقدان

مروج ابتذال و ساده‌ اندیشی نباشید/ نقد اکبر عالمی بر منتقدان

زنده‌یاد اکبر عالمی ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه «نقد» و «منتقد» در پویایی جامعه، تزکیه نفس و دوری از خودمحوری را جزو اصول مهم ورود به حوزه «نقد» توصیف می‌کرد.

فاصله بین اکران آنلاین و پخشِ شبکه‌های ماهواره‌ای فقط دو ساعت است چهارشنبه 16 مهر 1399
فاصله بین اکران آنلاین و پخشِ شبکه‌های ماهواره‌ای فقط دو ساعت است

فاصله بین اکران آنلاین و پخشِ شبکه‌های ماهواره‌ای فقط دو ساعت است

کارگردان فیلم «هایلایت» معتقد است: شبکه‌های ماهواره‌ای دفاتر و آدرسی در کشورهای مختلف دارند که قابل دسترسی هستند و اگر عزمی جدی برای مقابله با آن‌ها باشد می‌توان از طریق وزارت امور خارجه و ایجاد یک کارگروه جلوی کار غیرقانونی آن‌ها را گرفت.

دلتنگ فضای فيلم بنفشه آفريقايی هستم یکشنبه 13 مهر 1399
دلتنگ فضای فيلم بنفشه آفريقايی هستم

دلتنگ فضای فيلم بنفشه آفريقايی هستم

قصه‌هاي سينماي امروز ما مثل دعواهاي خياباني مي‌ماند. شما اگر دعوايي در محله‌ات ببيني نمي‌ايستيد تماشا كنيد؟ ولي انصافا چقدر متوجه مثلا آقاي قفل‌سازي هستيد كه در پياده‌رو آرام نشسته و كتاب مي‌خواند و اتفاقا بيشتر از همان قلدرهاي عربده‌كش محله حواسش به امنيت خانه‌ها و حال اهل محل است؟ ولي دعوا و مشاجره را نه تنها مي‌بينيد كه براي همه با آب و تاب هم تعريف مي‌كنيد. مسائل سينماي امروز ما مصداق بارز همين مثال است.

انتظامی: از سازمان سینمایی می‌روم اما نه به این زودی/سفر به اتریش شنبه 12 مهر 1399
انتظامی: از سازمان سینمایی می‌روم اما نه به این زودی/سفر به اتریش

انتظامی: از سازمان سینمایی می‌روم اما نه به این زودی/سفر به اتریش

پس از چند هفته حرف و حدیث درباره احتمال جدایی حسین انتظامی از سازمان سینمایی، وی سرانجام این خبر را تأیید و اعلام کرد سال آینده به‌عنوان رایزن فرهنگی راهی «وین» خواهد شد.

پاسخ‌ دبیر جشنواره «سینماحقیقت» به نگرانی‌های مستندسازان چهارشنبه 9 مهر 1399
پاسخ‌ دبیر جشنواره «سینماحقیقت» به نگرانی‌های مستندسازان

پاسخ‌ دبیر جشنواره «سینماحقیقت» به نگرانی‌های مستندسازان

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» تاکید دارد که این دوره از جشنواره با وجود بیماری کووید- 19 با اهدافی مشخص و با اولویت حفظ امنیت فیلم‌ها برگزار می‌شود، اما در عین حال برخی نگرانی‌ها به حق است.

راه‌هایی برای شناخت جشنواره‌ها و جوایز دروغین سینمایی سه شنبه 8 مهر 1399
راه‌هایی برای شناخت جشنواره‌ها و جوایز دروغین سینمایی

راه‌هایی برای شناخت جشنواره‌ها و جوایز دروغین سینمایی

محمودرضا ثانی درباره زیر و بم پخش جهانی فیلم‌های ایرانی و حضور در فستیوال‌های خارجی گفت: بیشتر از ده هزار فستیوال با موضوعات مختلف در جهان داریم. پنج هزار فستیوال در آمریکا و دو هزار فستیوال در اروپا. بعضی هم آغاز به کار می‌کنند اما نمی‌توانند ادامه بدهند. مهم این است که هر دروغی را نمی‌توان در این فضا به خورد فیلمسازان داد چون تمام مدارک راستی‌آزمایی می‌شود.