اخبار ویژه
مصاحبه
 سینماها را اگر می‌توانستند با سه سوت تعطیل می‌کردند/ در گذشته فردین و فروزان با هم می‌رقصیدند حالا عطاران و عزتی سه شنبه 10 تیر 1399
سینماها را اگر می‌توانستند با سه سوت تعطیل می‌کردند/ در گذشته فردین و فروزان با هم می‌رقصیدند حالا عطاران و عزتی

سینماها را اگر می‌توانستند با سه سوت تعطیل می‌کردند/ در گذشته فردین و فروزان با هم می‌رقصیدند حالا عطاران و عزتی

بهمن فرمان‌آرا می‌گوید: اگر لیست آدم‌های فرهیخته‌ای همچون داریوش شایگان، کریم امامی و شاهرخ مسکوب را از نظر بگذرانید، می‌بینید که هیچ‌کدام آنها جایگزین نشده‌اند. . ما به دولتی نیاز داریم که ارزش فرهنگ را بداند.

«پایتخت ۶» را چه کسی زمین‌گیر کرد؟/ پایان باز معمای «ستون پنجم»! یکشنبه 1 تیر 1399
«پایتخت ۶» را چه کسی زمین‌گیر کرد؟/ پایان باز معمای «ستون پنجم»!

«پایتخت ۶» را چه کسی زمین‌گیر کرد؟/ پایان باز معمای «ستون پنجم»!

«پایتخت۶» تا به اینجا پرمخاطب‌ترین و در عین حال پرحاشیه‌ترین و پرانتقادترین سریال سیما در سال ۹۹ بوده است؛ پروژه‌ای همچنان بلاتکلیف که فیلمنامه‌نویسش هم از سرانجام آن بی‌اطلاع است!

گفت‌وگو با بهمن فرمان‌آرا / حکایت دریا و حکایت عباس کیارستمی شنبه 31 خرداد 1399
گفت‌وگو با بهمن فرمان‌آرا / حکایت دریا و حکایت عباس کیارستمی

گفت‌وگو با بهمن فرمان‌آرا / حکایت دریا و حکایت عباس کیارستمی

یکی از گرفتاری‌های ما در سینمای ایران، اصولا سازمان سینمایی است. سینما مؤدی دولتی لازم ندارد. همه جای دنیا وقتی فیلمی آماده نمایش می‌شود، گروهی فیلم را نگاه می‌کنند و پروانه به آن داده می‌شود که فقط محدوده سنی را مشخص می‌کند و درباره اینکه فیلم دیده شود یا نه، صحبت نمی‌شود.

اگر دلسوزی برای سینما یعنی مافیا من مافیا هستم شنبه 31 خرداد 1399
اگر دلسوزی برای سینما یعنی مافیا من مافیا هستم

اگر دلسوزی برای سینما یعنی مافیا من مافیا هستم

ما تنها کشوری هستیم که فیلمسازان و سازندگان آثار سینمایی‌اش دوست دارند هر چه فیلم تولید می‌کنند ‌در سینما اکران شود. در دنیا فیلم‌ها دسته‌بندی می‌شوند که آیا این فیلم مناسب سالن سینماست یا نه باید در فضاهای دیگر اکران شود.

مسئولان صدای خرد شدن استخوان آدم‌های این صنف را نمی‌شنوند چهارشنبه 21 خرداد 1399
مسئولان صدای خرد شدن استخوان آدم‌های این صنف را نمی‌شنوند

مسئولان صدای خرد شدن استخوان آدم‌های این صنف را نمی‌شنوند

علی شمس می‌گوید: تصور می‌کنم درصورت بازگشایی سالن‌های تئاتر، اگر قرار به رعایت پروتکل‌ها باشد از نظر اقتصادی صرفه‌ای ندارد. کما اینکه بدنه تئاتر رسمی کشور را هم تماشاگرانی تامین می‌کنند که از قشر فرهیخته و فرهنگی جامعه‌اند و دست بر قضا از سایر طبقه‌های اجتماع و مردم، کرونا را جدی‌تر می‌گیرند.

کرونا تصویری اسلوموشن از زندگی آینده ما است چهارشنبه 21 خرداد 1399
کرونا تصویری اسلوموشن از زندگی آینده ما است

کرونا تصویری اسلوموشن از زندگی آینده ما است

شهرام مکری معتقد است: «کرونا یک تصویر اسلوموشن از زندگی احتمالی ما در آینده‌ است که هر کدام در خانه‌هایمان از طریق صفحات مجازی با دنیا در ارتباطیم. کرونا به عنوان یک بک‌گراند ذهنی برای خیلی از ما باقی خواهد ماند و امیدوارم بتوانیم از این بک‌گراند ذهنی، به درستی استفاده کنیم.»

گفت‌وگو با مرتضی پایه‌شناس، کارگردان «گلوله‌باران»/ سینمای مستند یک موجود زنده است سه شنبه 20 خرداد 1399
گفت‌وگو با مرتضی پایه‌شناس، کارگردان «گلوله‌باران»/ سینمای مستند یک موجود زنده است

گفت‌وگو با مرتضی پایه‌شناس، کارگردان «گلوله‌باران»/ سینمای مستند یک موجود زنده است

مستند «گلوله‌ باران» ساخته مشترک مرتضی پایه‌شناس و حسین مومن، اتفاق جذاب جشنواره فیلم حقیقت بود.

پاسخ‌های حسین انتظامی به پرسش‌های فریدون جیرانی/ رده‌بندی سنی فیلم‌ها از سرگرفته می‌شود سه شنبه 20 خرداد 1399
پاسخ‌های حسین انتظامی به پرسش‌های فریدون جیرانی/ رده‌بندی سنی فیلم‌ها از سرگرفته می‌شود

پاسخ‌های حسین انتظامی به پرسش‌های فریدون جیرانی/ رده‌بندی سنی فیلم‌ها از سرگرفته می‌شود

رئیس سازمان سینمایی در گفت‌و‌گویی مفصل با فریدون جیرانی به نکات پراهمیت سیاست‌های سازمان و اتفاقات مربوط به مدیریت سینما در ماه‌های اخیر اشاره و توضیحاتی را ارائه کرد.

نوروزبیگی: هزینه‌های تولید آثار سینمایی سرسام‌آور شده است یکشنبه 18 خرداد 1399
نوروزبیگی: هزینه‌های تولید آثار سینمایی سرسام‌آور شده است

نوروزبیگی: هزینه‌های تولید آثار سینمایی سرسام‌آور شده است

جواد نوروزبیگی می‌گوید اساس طراحی پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی که باید موسسات فعال باشند، اتفاق درستی است؛ از سوی دیگر نمی‌توان افراد حقیقی را که موسسه ندارند اما در سینما نقش مهمی داشتند فراموش کرد.

دست‌بسته اسیر قاچاقچیان شده‌ایم یکشنبه 18 خرداد 1399
دست‌بسته اسیر قاچاقچیان شده‌ایم

دست‌بسته اسیر قاچاقچیان شده‌ایم

رئیس سازمان سینمایی نباید فکر کند وظیفه‌اش فقط نظارت بر فیلمنامه و ممیزی است، بلکه صیانت از آثار هم از وظایفش است

سوژه کشتارگاه از کف خیابان آمد یکشنبه 18 خرداد 1399
سوژه کشتارگاه از کف خیابان آمد

سوژه کشتارگاه از کف خیابان آمد

کشتارگاه با موضوع حساسی که داشت، خیلی‌ها را نسبت به خودش کنجکاو کرده بود. فیلم نشان می‌دهد عراقی‌ها مشتری خوبی برای گوسفندان ایرانی هستند و در بحبوحه بحران ارزی کشور، عده‌ای از ایران گوسفندها را به آن سو قاچاق می‌کنند.

گفتند برو قسط آخرت را از اشرف بگير یکشنبه 18 خرداد 1399
گفتند برو قسط آخرت را از اشرف بگير

گفتند برو قسط آخرت را از اشرف بگير

وقتي ما با گذشتگان نمي‌توانيم شوخي كنيم و به ما گفته مي‌شود شكنجه دوران طاغوت را مسخره مي‌كنيد، چگونه مي‌توانيم با نماينده مجلس فعلي مزاح كنيم؟

گفت‌وگو با بهروز افخمی به بهانه 30 سالگی فيلم عروس / داستان مهم‌ترين دستاورد زندگی بشر است دوشنبه 12 خرداد 1399
گفت‌وگو با بهروز افخمی به بهانه 30 سالگی فيلم عروس / داستان مهم‌ترين دستاورد زندگی بشر است

گفت‌وگو با بهروز افخمی به بهانه 30 سالگی فيلم عروس / داستان مهم‌ترين دستاورد زندگی بشر است

من فيلمسازی نيستم كه بخواهم با اشارات و متلك‌گويي‌ها حرف‌هايم را بگويم. اصلا نوع فيلمسازي من اينگونه نيست. آنچه كه در فيلمسازي سعي مي‌كنم لحاظ كنم اين است كه فيلم‌هايم باور‌پذير باشد و درلحظه‌اي از فيلم تماشاچي احساس نكند فيلمسازي در كار است كه مي‌خواهد عقايدش را به مخاطبان بيان كند.

گفت‌وگوی آنتونیا شرکا با هادی مقدم‌دوست/ در ذهن آدم‌ها چه می‌گذرد؟ شنبه 10 خرداد 1399
گفت‌وگوی آنتونیا شرکا با هادی مقدم‌دوست/ در ذهن آدم‌ها چه می‌گذرد؟

گفت‌وگوی آنتونیا شرکا با هادی مقدم‌دوست/ در ذهن آدم‌ها چه می‌گذرد؟

در زندگی واقعی همه ما هم این موضوع وجود دارد. وقتی دعوا می‌کنیم ممکن است بلافاصله پشیمان هم بشویم، این واقعی‌تر و به واقعیت ظریف نزدیک‌تر است. روی یک اصطلاح تأکید می‌کنم: نگاه اعشاری... اگر اعشاری ببینیم، متوجه می‌شویم که چرا سریع نمی‌خواهند دخل هم را بیاورند و قال قضیه را بکنند.

بررسی تاثیرات اجتماعی و سیاسی «جدایی نادر از سیمین» شنبه 10 خرداد 1399
بررسی تاثیرات اجتماعی و سیاسی «جدایی نادر از سیمین»

بررسی تاثیرات اجتماعی و سیاسی «جدایی نادر از سیمین»

کوروش عطایی درباره فیلم مستند «از ایران یک جدایی» می‌گوید: موضوع مهم برای ما در این اثر این بود که چطور یک فیلم می‌تواند از قالب فیلم صرف خارج شده و تبدیل به یک پدیده اجتماعی شود. به صورتی که همه مردم که ممکن است خیلی هم پیگیر سینما نباشند، در کوچه و خیابان درباره آن حرف می‌زنند.

ای کاش پدر رومینا «خانه پدری» را دیده بود جمعه 9 خرداد 1399
ای کاش پدر رومینا «خانه پدری» را دیده بود

ای کاش پدر رومینا «خانه پدری» را دیده بود

عیاری: مجموعه شرایطی که در ارتباط با جریان رومینا وجود داشت، یعنی نوع قتل و واکنش جدی فضای مجازی، موجب ایجاد این حساسیت شد. فضای مجازی در این موارد همیشه کمک فوق‌العاده‌ای می‌کند. دموکراسی و نوع فرهنگ و عواملی از این دست هم طبیعتا موثرند. حساسیت به قتل رومینا، ضمنا می‌تواند ناشی از وقایعی باشد که در طول چند سال گذشته و بویژه یکسال اخیر در جامعه ایران رخ داده است. ضمنا در ایران قتل‌های ناموسی دائما بوقوع می‌پیوندند ولی در کشورهای غربی، مسلماً چنین قتل‌هایی بوفور پیدا نمی‌شود.

گفت‌و‌گو با علی اصغر دشتی / سفر شازده كوچولو از حقيقت تا مَجاز جمعه 9 خرداد 1399
گفت‌و‌گو با علی اصغر دشتی / سفر شازده كوچولو از حقيقت تا مَجاز

گفت‌و‌گو با علی اصغر دشتی / سفر شازده كوچولو از حقيقت تا مَجاز

اگر «شازده كوچولو» ساخته نمي‌شد، شايد اصغر دشتي اصلا آن جايگاهي را نداشت كه شما براي صحبت درباره اين نمايش بعد از 16 ‌سال انتخابش كنيد. من مي‌خواهم به اين «اگرها» احترام بگذارم.

ميزگرد بررسی فيلم خروج/ دل مان برای حاتمی‌كيايی مهاجر و ديده‌بان تنگ شده سه شنبه 6 خرداد 1399
ميزگرد بررسی فيلم خروج/ دل مان برای حاتمی‌كيايی مهاجر و ديده‌بان تنگ شده

ميزگرد بررسی فيلم خروج/ دل مان برای حاتمی‌كيايی مهاجر و ديده‌بان تنگ شده

روزي روزگاري مرحوم هوشنگ كاووسي (منتقد قديمي سينما) درباره فيلم قيصر با تحقير و كنايه گفته بود؛ فيلمفارسي است! كيميايي هم در جواب او گفته بود تخمه‌هايي كه تماشاگران من سر فيلم قيصر شكستند، بيشتر از فروش كل كارهاي تو بوده است. شايد اين جمله از نظر تاريخي نكته‌اي را يادآوري كند، اما قطعا چيزي به كيميايي يا فيلم «قيصر» اضافه نكرده است. «ديده‌بان» حاتمي‌كياي اصيل ما، به‌خاطر اين سرپاست كه از جنس سينما است يا «خاكستر سبز» كه من خيلي دوستش دارم، فيلمي است قابل تحليل و ارزشمند و رو به جلويي كه حقيقتي را براي تماشاگرش فراهم آورده.

مثل دايناسورها دُگم نباشيم سه شنبه 6 خرداد 1399
مثل دايناسورها دُگم نباشيم

مثل دايناسورها دُگم نباشيم

شوخي است كه من به عنوان سينماگر با اكران فيلمم در سينما آنلاين مخالفت كنم. يكسري تغييرات در زندگي جزو بديهيات است. بدانيد دلم قطعا با اكران فيلم طلا در سينماها بود. همه ما عوامل فيلم دوست داشتيم با تماشاگران فيلم‌مان را در سالن سينما ببينيم. اما چه تضميني وجود دارد كه بيماري كرونا به اين زودي از كشور برود و زندگي‌هاي ما به روال عادي بازگردد؟

آگاهانه شكوه را ناديده گرفتند سه شنبه 6 خرداد 1399
آگاهانه شكوه را ناديده گرفتند

آگاهانه شكوه را ناديده گرفتند

شكوه در «كارگاه نمايش» ديده مي‌شد. زماني عليه تمام اعضاي كارگاه جبهه‌گيري شديد وجود داشت. مجموعه اينها و رفتاري كه از هنرمندان سر زد باعث شد شكوه منزوي شود.