شنبه , ۶ مرداد, ۱۴۰۳
مصاحبه-سینما
سینما مدیر توسعه‌گر می‌خواهد نه مدیر تهدیدگر و تنبیه‌گر یکشنبه 31 تیر 1403 10:29
گفت‌وگو با تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری و فیلمساز درباره مطالبات اهالی سینما از دولت مسعود پزشکیان

سینما مدیر توسعه‌گر می‌خواهد نه مدیر تهدیدگر و تنبیه‌گر

تورج اصلانی: صریح بگویم که ما وزارت فرهنگ و ارشاد نمی‌خواهیم، ما وزارت فرهنگ و هنر می‌خواهیم، مهم‌ترین مشکل مدیران سینما در دولت قبل این بود که پاسخگو نبودند، بیشتر فعالیت درحوزه ارشاد، عقیدتی و دینی بود، دولت قبل مسائل سینما را با مباحث عقیدتی گره زده بودند، و اساسا با هر کسی که با آنها و با عقیده آنها موافق بود کار می‌کردند، کاملا مشهود بود که متخصصان این حرفه را کنار می‌گذاشتند

ریشه ۱۴۰۱ فرهنگی بود پنجشنبه 28 تیر 1403 00:41
محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» از فراز و فرودهای ۳ سال وزارتش گفت

ریشه ۱۴۰۱ فرهنگی بود

اسماعیلی می گوید وزارت ارشاد را با بودجه هزار و 200 میلیاردتومانی تحویل گرفته و حالا با بودجه 20 هزار میلیاردی به وزیر ارشاد بعدی تحویل خواهد داد.

از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو/ دو سوم بلیت فیلم‌های ارگانی را خود صاحبان فیلم می‌خرند! چهارشنبه 27 تیر 1403 18:34
گفت‌وگو ایسنا با همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش

از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو/ دو سوم بلیت فیلم‌های ارگانی را خود صاحبان فیلم می‌خرند!

دبیر شورای صنفی نمایش درباره برخی ابهام‌ها و موارد مناقشه‌ برانگیز آیین‌نامه اکران سال ۱۴۰۳ از جمله نقش سازمان سینمایی در تصمیم‌گیری‌ها، نماینده تهیه‌کنندگان و قیمت بلیت سینما توضیحاتی را مطرح کرد.

سینما مدیر لجبازِ کنترل‌گرِ امنیتی نمی‌خواهد سه شنبه 26 تیر 1403 00:03
گفت‌وگو با مجید برزگر، فیلمساز، درباره مدیریت سینمای ایران در سال‌هایی که گذشت با نگاه به چالش‌های پیش رو

سینما مدیر لجبازِ کنترل‌گرِ امنیتی نمی‌خواهد

مجید برزگر: نمی‌دانم این فیلم‌هایی که در سه سال اخیر ساخته و بر پرده سینماها رفت نامش سینما بود؟ یا دست‌کم آیا همه سینما همین‌هاست؟ نمی‌دانم، با همکاران من کاری کردند که بخشی از آنها به خارج از کشور مهاجرت کردند و تعداد بسیار زیادی خانه‌نشین.چرا؟ این محصول همان نگاه امنیتی و کنترل‌گر بر سینماست که جلوی آزادی اندیشه، آزادی تفکر را می‌گیرد و هدف‌شان فقط نگاه خاص خودشان بر تولیدات سینماست.

حسین انتظامی: می‌خواستم مردم زیست فرهنگی رئیس‌جمهور را ببینند دوشنبه 25 تیر 1403 17:30

حسین انتظامی: می‌خواستم مردم زیست فرهنگی رئیس‌جمهور را ببینند

صداوسیما در برنامه‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، ابتکار میزگردهای موضوعی را سروشکل داد و در اجرا هم موفق بود. مجموعه این برنامه‌ به نسبت سایر تولیدات تلویزیونی، بازخوردها و نظرات متنوعی را به‌دست آورد. این میزگردها در موضوعاتی همچون فرهنگ، اقتصاد و سیاست طراحی شده بودند اما بحث‌ها و اتفاقاتی که در برنامه ویژه موضوع فرهنگ شکل گرفتند جزء پرمخاطب‌ترین و پربحث‌ترین‌ میزگردها بود. دلایل متعددی را برای این اتفاق می‌توان لیست کرد اما یکی از جنبه‌های موثر در برجسته شدن میزگردهای فرهنگی، حضور کارشناسانی بود که با نظرات تخصصی خود به جزئیات حوزه فرهنگ ورود می‌کردند و بحث‌های چالشی شکل می‌گرفت.

در سیاستگذاری سینما باید تجدید‌نظر صورت بگیرد دوشنبه 25 تیر 1403 14:09
گفت‌وگو با علیرضا صمدی، کارگردان «روایت ناتمام سیما» که این روزها در سینماها اکران است

در سیاستگذاری سینما باید تجدید‌نظر صورت بگیرد

ما با علیرضا صمدی، نویسنده و کارگردان فیلم «روایت ناتمام سیما» گفت‌وگویی درباره این فیلم و همچنین موضوع تعرض و تجاوز به خانم‌ها داشتیم که پیش روی شماست.

سیاست‌گذاران در محتوا سرک نکشند دوشنبه 11 تیر 1403 00:43
محمدمهدی عسگرپور از مدیران باسابقه سینما از نسبت سیاست و سینما می‌گوید

سیاست‌گذاران در محتوا سرک نکشند

وقتی یک جراح می‌خواهد عمل کند، هر بار برای آن مجوز نمی‌گیرد. وقتی یک جراح و متخصص مدرکش را می‌گیرد، این همان مجوزی است که برای فعالیت‌اش به او می‌دهند و اگر خطایی بکند آنگاه به سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می‌شود. ما در سینما هم به چنین قوانین و سازوکارهایی نیاز داریم.

روایت زندگی اردشیر کاظمی در «گیله پیرمرد» دوشنبه 28 خرداد 1403 16:41

روایت زندگی اردشیر کاظمی در «گیله پیرمرد»

مستند «گیله پیرمرد» به کارگردانی علی رستگار که به شخصیت و زندگی اردشیر کاظمی، بازیگر سینما و تلویزیون می‌پردازد، در تهران کلید خورد.

روزگار دشوار ساخت فیلم‌های اجتماعی چهارشنبه 16 خرداد 1403 17:49
بررسی شرایط سینما و جامعه در گفت‌وگوی فریدون جیرانی با مازیار میری نویسنده و کارگردان

روزگار دشوار ساخت فیلم‌های اجتماعی

فریدون جیرانی فیلم ساز و تحلیل‌گر و کارشناس سینما، با مازیار میری نویسنده و کارگردان طی گفت وگویی به بررسی وضعیت سینما در شرایط حاضر پرداختند واین پرسش را مطرح کردند که فیلم سازان اجتماعی دراین شرایط چه باید کنند؟ آیا می‌شود یک نسل را حذف کرد و خواسته‌شان را نادیده گرفت؟

سینمای ایران با کنترل و سانسور نمی‌تواند خلاق باشد! یکشنبه 13 خرداد 1403 14:01
گفت‌وگو با محمد حقیقت، منتقد و نویسنده سینما (ساکن فرانسه) که بیش از چهل سال در جشنواره کن حضور داشته است

سینمای ایران با کنترل و سانسور نمی‌تواند خلاق باشد!

محمد حقیقت از منتقدان و نویسندگان قدیمی و شناخته شده سینمای ایران است با این تفاوت که در ایران زندگی نمی‌کند، او بیش از چهل سال است که ساکن فرانسه است ولی از دور وقایع سینمای ایران و اتفاقات آن را رصد می‌کند. حقیقت از همان شماره‌های نخستین با ماهنامه سینمایی فیلم، فیلم امروز همکاری دارد، ‌او علاوه بر نشریات داخل ایران، سال‌ها برای ماهنامه پزتیف و کایه دو سینما می‌نویسد.

کارگردانان مشهور برای ساخت فیلم درخواست نمی دهند شنبه 12 خرداد 1403 17:06
گفت‌وگو با همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش درباره وضعیت سینما و اکران فیلم ها

کارگردانان مشهور برای ساخت فیلم درخواست نمی دهند

برای من سوال است که چرا کارگردان‌های شناخته شده ما درخواستی برای فیلم ساختن ندارند؟ من فکر می‌کنم خودمان کم آورده‌ایم، حداقل باید کمی صبورتر و آرام‌تر گام‌برداریم تا جا بیفتیم، این جامعه اصلا جامعه دو سال گذشته نیست، از هر نظر تغییر کرده است.

مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بی‌بدن»؛ ‌طرز بیان موضوع قصاص در قرآن مدرن است سه شنبه 1 خرداد 1403 16:42

مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بی‌بدن»؛ ‌طرز بیان موضوع قصاص در قرآن مدرن است

با مرتضی علیزاده، کارگردان فیلم بیبدن درباره اولین اثر بلند سینمایی‌اش حرف زده‌ایم و او از چالش‌هایی که برای پرداخت به چنین موضوعاتی داشت‌ نکات قابل توجهی بیان می‌کند. بخشی از این چالش‌ها طبیعتا مربوط به مدیریت فرهنگی است و بخشی دیگر از مواجهه فیلمساز با مخاطبانش برمی‌خیزد.

کیانوش عیاری در ۷۳ سالگی: انتخابم هنوز سینماست اما... جمعه 21 اردیبهشت 1403 13:13

کیانوش عیاری در ۷۳ سالگی: انتخابم هنوز سینماست اما...

در کودکی و نوجوانی سرک کشیدن به آپاراتخانه سینمایی که متعلق به پدرش بود، کیانوش عیاری را به دنیایی کشاند که اگرچه برایش بالا و پایین زیاد داشته اما پس از گذشت دهه‌ها هنوز حاضر به رها کردن آن نیست چون دوست دارد با سینما، زندگی خلق کند.

زور سرمایه به هنر نمی‌رسد شنبه 8 اردیبهشت 1403 16:41
گفت‌وگو با «همایون اسعدیان» درباره حواشی اخیر شبکه نمایش خانگی و گیشه سینما

زور سرمایه به هنر نمی‌رسد

انتظار همه ما این است، افرادی که در این سطح مدیریتی قرار می‌گیرند و در هیئت‌مدیره یک پلتفرم عظیم هستند، کافی بود اشاره کنند که بعضی از تهیه‌کنندگان یا بازیگران به تعهدشان یا اخلاقیات پایبند نیستند. در این صورت نه‌تنها کسی ایرادی نمی‌گرفت، بلکه تأیید هم می‌کرد.

از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم شنبه 8 اردیبهشت 1403 16:37
گفت‌وگو با محمدمهدی عسگرپور، رییس هیات‌مدیره خانه سینما درباره تبلیغ فیلم‌های سینمای ایران در ماهواره

از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم

زمانی بود که در جشنواره‌های مهم خارجی هر سال فیلمی به صورت رسمی از ایران داشتیم. در حال حاضر فقط بگیر و ببند و توبیخ است که چرا فیلم‌ها بدون مجوز در جشنواره‌های خارجی شرکت می‌کنند و وزارت ارشاد مجبور است جلوی این فیلم‌ها را بگیرد. درحالی که باید فضای کار برای سینماگران باز شود تا فیلم‌ها در مسیر رسمی و بدون دعوا در چنین رویدادهای معتبری شرکت کنند.

فروش بالای فیلم‌های سینمایی دستاورد سینماگران است نه دولتمردان شنبه 1 اردیبهشت 1403 17:40
مهرداد فرید مطرح کرد:

فروش بالای فیلم‌های سینمایی دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

مهرداد فرید با اشاره به اینکه فروش بالای فیلم‌های سینمایی دستاورد سینماگران است، تأکید کرد: تنها در صورتیکه اکثر فیلم‌های سینمایی به فروش نسبتاً خوبی برسند و یک منحنی نرمال در نمودار فروش آثار سینمایی ایجاد شود، می‌توان آن را دستاورد دولت دانست.

هنرمند به مصادره سرمایه و سیاست درنمی‌آید چهارشنبه 29 فروردین 1403 13:41
بررسی وظیفه هنر در زمانه عسرت در گفت‌وگوی کیوان کثیریان با محمدرضا اصلانی و نوید پورمحمدرضا

هنرمند به مصادره سرمایه و سیاست درنمی‌آید

از یک‌طرف می‌توانیم این‌طور نگاه کنیم که ما انتظاری از آرتیست‌ها داریم، باید کاری را انجام بدهند، جامعه چنین انتظاری از آنها دارد، اما یک بار هم از سمت دیگر به ماجرا نگاه کنیم. معمولا در چنین ادواری که خلق کردن کار دشواری است، اساسا یک‌جور آزادی آفرینش سلب شده، چیزی که فکر می‌کنی و دوست داری برپا کنی، برای تو امکان‌پذیر نیست. من همیشه به این فکر می‌کنم، به ناگزیر یکی از راه‌هایی که پیش روی هنرمندان است انزوا یا کنار کشیدن از یک‌جور عرصه حیات اجتماعی است، چون قادر نیست چیزی را که شاید ما از او توقع داشته باشیم برآورده کند. او به یک آزادی آفرینش فکر می‌کند.

فرزاد موتمن: سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟ سه شنبه 28 فروردین 1403 13:19
فرزاد موتمن

فرزاد موتمن: سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟

فرزاد موتمن با اشاره به این‌که در سینمای ایران تنوع ژانر وجود ندارد ابراز امیدواری کرد بخش خصوصی بتواند دوباره در سینما جان بگیرد و تهیه‌کنندگان از سرمایه شخصی خود برای فیلم‌ها هزینه‌ کنند.

در جوانی می‌خواستم مارلون براندو شوم دوشنبه 27 فروردین 1403 17:25

در جوانی می‌خواستم مارلون براندو شوم

داریوش فرهنگ: متاسفانه عصر ظرافت جایش را به عصر جهالت داده و نه‌فقط در ایران، بلکه آن طرف دنیا هم اینطور است. شما به دهه 60 تا 70 آن طرف و رمان‌ها و فیلم‌ و سریال‌ها و موسیقی و شعر و نقاشی نگاه کنید و به مملکت خودمان هم نگاه کنید و به الان هم نگاه کنید. یک آَشفته‌بازاری رخ داده و همه اینها هم پشت یک سپر دفاعی به نام مردم است. من روی این نکته تاکید دارم و اصرار می‌ورزم که اولا این کلمه مردم هیچ هویت مشخص و شفافی ندارد و یک تصویر مجازی است.

دوره‌ای که سینما مخاطب را درگیر می‌کرد گذشته است شنبه 25 فروردین 1403 16:02
گفت‌وگو با مرتضی علیزاده، کارگردان فیلم «بی بدن» به مناسبت اکران در سینماها

دوره‌ای که سینما مخاطب را درگیر می‌کرد گذشته است

کارگردان فیلم «بی بدن»: فکر نمی‌کردیم برای این فیلمنامه پروانه ساخت دریافت کنیم خیلی به سازمان سینمایی رفت و آمد داشتیم، اما به هر سختی بود با پیگیری‌های شبانه‌روزی و تلاش‌های تهیه کننده فیلم، پروانه ساخت این فیلم را دادند از آن زمان که سینما مخاطب را درگیر می‌کرده مدت‌هاست گذشته، آنقدر پلتفرم و بسترهای نمایشی ظهور و بروز پیدا کرده‌اند که سینما در مقابل آنها بسیار عقب است.