سیوپنجمین دوره جوایز فیلم مستقل گاتهام (نیویورک) با اعطای جایزه بهترین فیلم بلند به «نبردی پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسن به پایان رسید. در شبی پر از رقابت میان آثار مستقل و استودیویی، فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی یک موفقیت بزرگ کسب کرد و در هر سه رشته نامزدی خود شامل بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلم بینالمللی برنده شد.
ادغام نتفلیکس و وارنر برادرز این روزها به یکی از داغترین مباحث هالیوود تبدیل شده است؛ تا جایی که گروهی از سینماگران سرشناس با ارسال نامهای هشدارآمیز به کنگره، نسبت به پیامدهای این معامله برای بازار فیلم سینمایی اعتراض کردهاند. این نامه ادعا میکند که این ادغام میتواند ساختار اقتصادی هالیوود را دچار فروپاشی کند.
واکنش مت ریوز به اظهارات جنجالی کوئنتین تارانتینو درباره پل دانو، بار دیگر نام پل دانو را در مرکز توجه رسانههای سینمایی قرار داد. این بازیگر که در سالهای اخیر در آثار مطرحی خوش درخشیده، اکنون با موجی از حمایت هنرمندان روبهرو شده است.
خرید وارنر برادرز دیسکاوری توسط نتفلیکس وارد فاز تازهای شده است؛ جایی که غول استریمینگ در مذاکرات انحصاری برای تصاحب استودیوهای فیلمسازی و سرویس HBO Max قرار گرفته است. این تحول بزرگ میتواند چهره صنعت سرگرمی و سینما را در جهان دستخوش دگرگونی کند و همزمان با هشدار شدید اصناف سینمایی آمریکا همراه شده است.
نقد فیلم 100 Nights of Hero از دومین تجربه کارگردانی جولیا جکمن، اثری را توصیف میکند که با وجود طراحی صحنه و لباس چشمگیر، در روایتپردازی و نمایش احساسات دچار ضعفهایی اساسی است. این فیلم فانتزی رمانتیک که بر اساس رمان گرافیکی ایزابل گرینبرگ ساخته شده، تلاش میکند نسخهای مدرن و متفاوت از داستانهای هزار و یک شب ارائه دهد، اما نتیجه بیشتر در حد یک ایده باقی میماند.
اعتراض بازیگران بریتانیا به هوش مصنوعی در حالی شدت گرفته که اتحادیه اکوئیتی قصد دارد درباره اقدام صنفی علیه اسکن دیجیتال بازیگران رأیگیری کند. این بحران جدید، نگرانیهای گستردهای درباره امنیت شغلی هنرمندان و استفاده بیضابطه از تصویر آنها ایجاد کرده است.
مجله سینمایی «سایت اند ساوند» (متعلق به موسسه فیلم بریتانیا)، فهرست سالانه خود از ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۵ را بر اساس نظرسنجی از منتقدان بینالمللی منتشر کرد. فیلم «یک نبرد پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسون توانست جایگاه نخست را به خود اختصاص دهد.
با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۵، نشریه معتبر «کایهدوسینما» و «مجله تایم»، فهرست ۱۰ فیلم برتر سال را منتشر کردند. در فهرست کایهدوسینما، فیلم «بعدازظهرهای تنهایی» ساخته آلبرت سرا، در صدر قرار گرفت و پس از آن «یک نبرد پس از دیگری» (پل توماس اندرسن) دوم شد. در مقابل، مجله تایم فیلم «موج نو» از ریچارد لینکلیتر را در رتبه نخست قرار داد، که لینکلیتر با «ماه آبی» نیز در این فهرست رتبه سوم را کسب کرده است. این دو فهرست مجموعهای متنوع از آثار جشنوارهای و فیلمهای جریان اصلی را در بر میگیرد و برتری خود را در میان برترین فیلمهای سال ۲۰۲۵ اعلام کردند.
انجمن منتقدان فیلم نیویورک، فیلم «یک نبرد پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسون را به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۲۵ انتخاب کرد. این فیلم همچنین جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد برای بنیسیو دل تورو را کسب کرد. در بخشهای مهم دیگر، جعفر پناهی برای فیلم «یک تصادف ساده» عنوان بهترین کارگردانی را به دست آورد.
فیلمهای شبیه A House of Dynamite (خانه ای از دینامیت) ترکیبی از تنش نفسگیر، بحرانهای انسانی و تهدیدهای جهانی هستند. اگر این اثر پرهیجان نتفلیکس شما را درگیر کرده، این ۱۰ فیلم برتر همان حس تعلیق و اضطراب را زنده میکنند.
لیلی واچوفسکی، یکی از سازندگان «ماتریکس»، میگوید برداشتهای جریانهای راست افراطی از این فیلم و مصادره صحنه «قرص قرمز» برای تبلیغات سیاسی، در اصل پیام اثر را تحریف میکند. او میگوید پس از انتشار هر اثر باید آن را رها کرد، اما همچنان تأکید دارد که این سوءتفسیرها نتیجه طبیعی عملکرد ایدئولوژیهای افراطی است.
جودی فاستر، بازیگر برجسته هالیوود، خاطراتش از نخستین تجربه همکاری با رابرت دنیرو در فیلم کلاسیک «تاکسی درایور» را بازگو کرد. او در ۱۲ سالگی، در ابتدا دنیرو را «واقعاً خستهکننده» میدانست، اما پس از مدتی فهمید که این بازیگر بزرگ چگونه میتواند نگاه او به بازیگری را تغییر دهد.
جودی دنچ، بازیگر برجسته بریتانیایی، اخیراً اعلام کرد که به دلیل مشکلات بینایی «دیگر نمیتواند کسی را تشخیص دهد». او در مصاحبهای با ITV توضیح داد که بیماری چشمش باعث شده نتواند تلویزیون نگاه کند یا متنها را بخواند و همین مسئله دلیل کنارهگیری او از بازیگری است.
جیمز کامرون، کارگردان افسانهای هالیوود، هشدار داده است که استفاده از هوش مصنوعی برای خلق بازیگران و اجرای صحنهها، تجربه واقعی هنر بازیگری را تهدید میکند. او این فناوری را وحشتناک توصیف کرده و تأکید کرده است که سینما به رابطه واقعی بین بازیگر و کارگردان وابسته است.
هالکاوت مصطفا، کارگردان کرد-نروژی، دو سال پس از مستند موفق خود «Hiding Saddam Hussein»، به تاریخ معاصر عراق بازمیگردد. فیلم جدید او، «No Paradise if You Are Killed by a Woman»، داستان یک زن تکتیرانداز کرد-نروژی را روایت میکند که علیه داعش میجنگد و برای نجات خواهر کوچکش که در موصل اسیر گروه تروریستی است، به میدان بازمیگردد. این اثر در حال حاضر در مرحله پساتولید قرار دارد و انتظار میرود بازتاب گستردهای در سینماهای جهان داشته باشد.
ماجرای اسکارلت جوهانسون و وودی آلن دوباره خبرساز شد؛ زیرا این بازیگر مطرح هالیوودی بار دیگر از حمایت خود نسبت به این کارگردان جنجالی دفاع کرده است. او میگوید مهم است که فرد به باورهایش پایبند بماند، حتی اگر پیامدهایش مشخص نباشد. این اظهارات در حالی مطرح میشود که وودی آلن سالهاست به دلیل اتهامات قدیمی سوءاستفاده جنسی، مورد انتقاد بخش بزرگی از سینماگران قرار دارد.
تولد صدسالگی دیک ون دایک هنوز نرسیده، اما این اسطوره هالیوود جشن را پیشاپیش آغاز کرده است. او در یک رویداد خیرخواهانه در مالیبو، همراه با طرفدارانش دو ساعت آواز خواند و بار دیگر یادآوری کرد چرا تولد صدسالگی دیک ون دایک برای میلیونها نفر در سراسر جهان اهمیت دارد. این برنامه که با اجرای آهنگهای خاطرهانگیز برگزار شد، واکنشهای احساسی بسیاری را به همراه داشت.
آواتار آتش و خاکستر تازهترین فیلم جیمز کامرون، هنوز اکران عمومی نشده اما موجی از واکنشها را در میان خبرنگاران و منتقدانی که نسخه اولیه را دیدهاند به راه انداخته است. بسیاری این قسمت جدید را اوج تکنولوژی سینما و یکی از چشمگیرترین تجارب بصری سال میدانند. در ادامه، مهمترین واکنشها و جزئیات این فیلم مورد انتظار را مرور میکنیم.
فیلم «پیلیون» به کارگردانی هری لایتون با کسب چهار جایزه، از جمله عنوان بهترین فیلم مستقل بریتانیا، بزرگترین برنده جوایز فیلم مستقل بریتانیا (BIFA) در سال ۲۰۲۵ شد. این فیلم، علاوه بر بهترین فیلم، جایزه بهترین فیلمنامهنویس تازهکار را به دست آورد.
«The Thing with Feathers» در ساندنس ۲۰۲۵ با ترکیبی از سوگ، وحشت و درامی خانوادگی عرضه شد؛ اما جایی که روایت گاه نامنسجم و عناصر وحشت کماثر میشوند، بازی چندلایه بندیکت کامبربچ بهعنوان پدری داغدیده، فیلم را نجات میدهد.