سیوپنجمین دوره جوایز فیلم مستقل گاتهام (نیویورک) با اعطای جایزه بهترین فیلم بلند به «نبردی پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسن به پایان رسید. در شبی پر از رقابت میان آثار مستقل و استودیویی، فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی یک موفقیت بزرگ کسب کرد و در هر سه رشته نامزدی خود شامل بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلم بینالمللی برنده شد.
جودی دنچ، بازیگر برجسته بریتانیایی، اخیراً اعلام کرد که به دلیل مشکلات بینایی «دیگر نمیتواند کسی را تشخیص دهد». او در مصاحبهای با ITV توضیح داد که بیماری چشمش باعث شده نتواند تلویزیون نگاه کند یا متنها را بخواند و همین مسئله دلیل کنارهگیری او از بازیگری است.
جیمز کامرون، کارگردان افسانهای هالیوود، هشدار داده است که استفاده از هوش مصنوعی برای خلق بازیگران و اجرای صحنهها، تجربه واقعی هنر بازیگری را تهدید میکند. او این فناوری را وحشتناک توصیف کرده و تأکید کرده است که سینما به رابطه واقعی بین بازیگر و کارگردان وابسته است.
هالکاوت مصطفا، کارگردان کرد-نروژی، دو سال پس از مستند موفق خود «Hiding Saddam Hussein»، به تاریخ معاصر عراق بازمیگردد. فیلم جدید او، «No Paradise if You Are Killed by a Woman»، داستان یک زن تکتیرانداز کرد-نروژی را روایت میکند که علیه داعش میجنگد و برای نجات خواهر کوچکش که در موصل اسیر گروه تروریستی است، به میدان بازمیگردد. این اثر در حال حاضر در مرحله پساتولید قرار دارد و انتظار میرود بازتاب گستردهای در سینماهای جهان داشته باشد.
ماجرای اسکارلت جوهانسون و وودی آلن دوباره خبرساز شد؛ زیرا این بازیگر مطرح هالیوودی بار دیگر از حمایت خود نسبت به این کارگردان جنجالی دفاع کرده است. او میگوید مهم است که فرد به باورهایش پایبند بماند، حتی اگر پیامدهایش مشخص نباشد. این اظهارات در حالی مطرح میشود که وودی آلن سالهاست به دلیل اتهامات قدیمی سوءاستفاده جنسی، مورد انتقاد بخش بزرگی از سینماگران قرار دارد.
تولد صدسالگی دیک ون دایک هنوز نرسیده، اما این اسطوره هالیوود جشن را پیشاپیش آغاز کرده است. او در یک رویداد خیرخواهانه در مالیبو، همراه با طرفدارانش دو ساعت آواز خواند و بار دیگر یادآوری کرد چرا تولد صدسالگی دیک ون دایک برای میلیونها نفر در سراسر جهان اهمیت دارد. این برنامه که با اجرای آهنگهای خاطرهانگیز برگزار شد، واکنشهای احساسی بسیاری را به همراه داشت.
آواتار آتش و خاکستر تازهترین فیلم جیمز کامرون، هنوز اکران عمومی نشده اما موجی از واکنشها را در میان خبرنگاران و منتقدانی که نسخه اولیه را دیدهاند به راه انداخته است. بسیاری این قسمت جدید را اوج تکنولوژی سینما و یکی از چشمگیرترین تجارب بصری سال میدانند. در ادامه، مهمترین واکنشها و جزئیات این فیلم مورد انتظار را مرور میکنیم.
فیلم «پیلیون» به کارگردانی هری لایتون با کسب چهار جایزه، از جمله عنوان بهترین فیلم مستقل بریتانیا، بزرگترین برنده جوایز فیلم مستقل بریتانیا (BIFA) در سال ۲۰۲۵ شد. این فیلم، علاوه بر بهترین فیلم، جایزه بهترین فیلمنامهنویس تازهکار را به دست آورد.
«The Thing with Feathers» در ساندنس ۲۰۲۵ با ترکیبی از سوگ، وحشت و درامی خانوادگی عرضه شد؛ اما جایی که روایت گاه نامنسجم و عناصر وحشت کماثر میشوند، بازی چندلایه بندیکت کامبربچ بهعنوان پدری داغدیده، فیلم را نجات میدهد.
جیمز پترسون، نویسنده پرفروش، در آستانه انتشار کتاب جدیدش با عنوان «روزهای آخر مریلین مونرو: یک تریلر جنایی واقعی»، ادعا کرده است که ستاره افسانهای هالیوود، مریلین مونرو، در واقع به قتل رسیده است.
ام استاپارد، نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس سرشناس بریتانیایی که برای فیلم «شکسپیر عاشق» برنده جایزه اسکار شده بود و چهار بار نیز جایزه تونی را برای آثار تئاتری خود کسب کرده بود، در سن ۸۸ سالگی درگذشت.
فیلم «ابدیت» یک کمدی رومانتیک فانتزی است که عشق، مرگ و انتخابی عجیب در زندگی پس از مرگ را در قالبی بامزه روایت میکند. الیزابت اولسن در میان دو عشق از دو دوره متفاوت زندگیاش گرفتار میشود؛ انتخابی که هم خندهدار است و هم احساسی، اما فیلمنامه در پرداخت عمیقتر آن کمی کم میآورد. این نقد نگاهی کامل دارد به نقاط قوت، ضعف و جذابیتهای این رومکام متفاوت محصول سال ۲۰۲۵.
نقد فیلم Wake Up Dead Man تازهترین قسمت مجموعه محبوب Knives Out را بررسی میکند؛ اثری که هرچند در فضایی تاریکتر و مذهبیتر روایت میشود، اما بهنظر میرسد بخشی از پیچیدگی و تازگی دو فیلم قبلی خود را از دست داده. این تحلیل نگاهی دقیق به داستان، شخصیتپردازی، لحن و نقاط قوت و ضعف کارگردانی رایان جانسون دارد.
نقد فیلم Jingle Bell Heist این کمدی رمانتیک تازه نتفلیکس را بررسی میکند؛ فیلمی که با ترکیب سرقت، طنز و حالوهوای کریسمس، روایت دو غریبه را نشان میدهد که برای انتقام از یک تاجر بیرحم وارد ماجراجویی میشوند. این نقد از زاویهای تحلیلی، میزان جذابیت داستان، شخصیتپردازی و موفقیت فیلم در ژانر کریسمسی را بررسی میکند.
اقتباس زندگینامه برای سینما همیشه کار سادهای نیست؛ زیرا فیلمنامهنویس باید میان واقعیت، جذابیت دراماتیک و احترام به فرد واقعی تعادل ایجاد کند. در این گزارش، با نگاهی عمیق به چند فیلم مهم فصل، میبینیم چگونه سازندگان با پیچیدگیهای تبدیل زندگی افراد واقعی به یک روایت سینمایی برخورد کردهاند.
در آستانه نود و هشتمین دوره جوایز اسکار، فهرست غیررسمی ۲۰ فیلم فینالیست بخش جلوههای ویژه اسکار ۲۰۲۶ اعلام شد.
مجله معتبر سینمایی کایه دو سینما، فهرست ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۵ خود را منتشر کرد. در این فهرست که با رأی بیش از ۳۰ نفر از کارکنان مجله انتخاب شده است، فیلم درام برزیلی «بعد از ظهرهای تنهایی» اثر آلبرت سِرا در صدر قرار گرفت؛ این دومین صدرنشینی سِرا در سه سال اخیر با این نشریه محسوب میشود.
هجدهمین دوره جوایز فیلم آسیا-پاسیفیک (APSA) با موفقیت سینماگران ایرانی همراه بود. فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی، که پیشتر نخل طلای کن را نیز کسب کرده بود، دو جایزه مهم بهترین فیلم و بهترین کارگردانی این رویداد را به خود اختصاص داد.
خستین دوره جشنواره فیلم دوحه با معرفی برندگان خود به کار پایان داد. فیلم سودانی «ملکه پنبه» ساخته سوزانه مرغنی که اولین بار در هفته منتقدان ونیز رونمایی شده بود، موفق به دریافت جایزه فیلم محبوب تماشاگران شد.
اقتباس سینمایی جدید فرانسوا اوزون از رمان مشهور «بیگانه» اثر آلبر کامو، با واکنش شدید کاترین کامو، دختر و مدیر میراث ادبی نویسنده، روبهرو شده است. کاترین کامو این اقتباس را در مجموع خوب ارزیابی میکند، اما کارگردان را به دلیل فاصله گرفتن از متن اصلی در بخش پایانی و گرفتار شدن در «تصحیحهای سیاسی» مورد انتقاد قرار داده است.