پنجشنبه , ۱۰ خرداد, ۱۴۰۳
گفتگو
مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بی‌بدن»؛ ‌طرز بیان موضوع قصاص در قرآن مدرن است سه شنبه 1 خرداد 1403 16:42

مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بی‌بدن»؛ ‌طرز بیان موضوع قصاص در قرآن مدرن است

با مرتضی علیزاده، کارگردان فیلم بیبدن درباره اولین اثر بلند سینمایی‌اش حرف زده‌ایم و او از چالش‌هایی که برای پرداخت به چنین موضوعاتی داشت‌ نکات قابل توجهی بیان می‌کند. بخشی از این چالش‌ها طبیعتا مربوط به مدیریت فرهنگی است و بخشی دیگر از مواجهه فیلمساز با مخاطبانش برمی‌خیزد.

گفت‌وگو با حسن فتحی؛ زیبایی ابتذال نیست شنبه 29 اردیبهشت 1403 19:18

گفت‌وگو با حسن فتحی؛ زیبایی ابتذال نیست

این روزها «مست عشق» به پدیده‌ای سینمایی در حوزه اکران و نمایش تبدیل و با استقبال مخاطب و فروش بالا همراه شده است. بخشی از این اقبال به‌دلیل موضوع فیلم است که برای نخستین‌بار در سینمای ایران شاهد اثری درباره شاعر و عارف بزرگ ایرانی، مولانا جلال‌الدین بلخی هستیم و رابطه حیرت‌انگیز او با شمس تبریزی و دلیل دیگر را باید حضور بازیگران ستاره و سلبریتی‌های سینمای ایران و ترکیه دانست که یک تجربه تازه در فیلمسازی مشترک است. بااین‌حال مواجهه با فیلم، روایتی دوگانه داشته است. برخی مرعوب «مست عشق» شدند و از تماشای آن به وجد آمدند و برخی نقدهای تندی بر آن کرده‌اند.

فیلم اولی بودن گاهی فرصت خوبی است برای استثمار!/ افتخار می‌کنم فیلمساز عماری هستم شنبه 29 اردیبهشت 1403 19:06
گفت‌وگو با علی طاهرفر، کارگردان فیلم «آپاراتچی» به مناسبت اکران در سینماها

فیلم اولی بودن گاهی فرصت خوبی است برای استثمار!/ افتخار می‌کنم فیلمساز عماری هستم

طی ادوار گذشته بیشتر مسوولان سینمایی در ابتدای ریاست و وزارت به شهرستان‌ها آمده‌اند و سخن از تغییر و تدبیر و ریل‌گذاری تازه در سینمای شهرستان‌ها گفته‌اند و معتقد بودند بر مبنای این سیاست‌ها، اتفاقات خوبی در چهار سال آینده در حوزه شناسایی استعدادها، پتانسیل‌ها و برابری فرصت‌ها و تولید فیلم حرفه‌ای و... اتفاق خواهد افتاد، اما بعد از چهار سال علی مانده و حوضش.

زور سرمایه به هنر نمی‌رسد شنبه 8 اردیبهشت 1403 16:41
گفت‌وگو با «همایون اسعدیان» درباره حواشی اخیر شبکه نمایش خانگی و گیشه سینما

زور سرمایه به هنر نمی‌رسد

انتظار همه ما این است، افرادی که در این سطح مدیریتی قرار می‌گیرند و در هیئت‌مدیره یک پلتفرم عظیم هستند، کافی بود اشاره کنند که بعضی از تهیه‌کنندگان یا بازیگران به تعهدشان یا اخلاقیات پایبند نیستند. در این صورت نه‌تنها کسی ایرادی نمی‌گرفت، بلکه تأیید هم می‌کرد.

از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم شنبه 8 اردیبهشت 1403 16:37
گفت‌وگو با محمدمهدی عسگرپور، رییس هیات‌مدیره خانه سینما درباره تبلیغ فیلم‌های سینمای ایران در ماهواره

از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم

زمانی بود که در جشنواره‌های مهم خارجی هر سال فیلمی به صورت رسمی از ایران داشتیم. در حال حاضر فقط بگیر و ببند و توبیخ است که چرا فیلم‌ها بدون مجوز در جشنواره‌های خارجی شرکت می‌کنند و وزارت ارشاد مجبور است جلوی این فیلم‌ها را بگیرد. درحالی که باید فضای کار برای سینماگران باز شود تا فیلم‌ها در مسیر رسمی و بدون دعوا در چنین رویدادهای معتبری شرکت کنند.

فروش بالای فیلم‌های سینمایی دستاورد سینماگران است نه دولتمردان شنبه 1 اردیبهشت 1403 17:40
مهرداد فرید مطرح کرد:

فروش بالای فیلم‌های سینمایی دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

مهرداد فرید با اشاره به اینکه فروش بالای فیلم‌های سینمایی دستاورد سینماگران است، تأکید کرد: تنها در صورتیکه اکثر فیلم‌های سینمایی به فروش نسبتاً خوبی برسند و یک منحنی نرمال در نمودار فروش آثار سینمایی ایجاد شود، می‌توان آن را دستاورد دولت دانست.

هنرمند به مصادره سرمایه و سیاست درنمی‌آید چهارشنبه 29 فروردین 1403 13:41
بررسی وظیفه هنر در زمانه عسرت در گفت‌وگوی کیوان کثیریان با محمدرضا اصلانی و نوید پورمحمدرضا

هنرمند به مصادره سرمایه و سیاست درنمی‌آید

از یک‌طرف می‌توانیم این‌طور نگاه کنیم که ما انتظاری از آرتیست‌ها داریم، باید کاری را انجام بدهند، جامعه چنین انتظاری از آنها دارد، اما یک بار هم از سمت دیگر به ماجرا نگاه کنیم. معمولا در چنین ادواری که خلق کردن کار دشواری است، اساسا یک‌جور آزادی آفرینش سلب شده، چیزی که فکر می‌کنی و دوست داری برپا کنی، برای تو امکان‌پذیر نیست. من همیشه به این فکر می‌کنم، به ناگزیر یکی از راه‌هایی که پیش روی هنرمندان است انزوا یا کنار کشیدن از یک‌جور عرصه حیات اجتماعی است، چون قادر نیست چیزی را که شاید ما از او توقع داشته باشیم برآورده کند. او به یک آزادی آفرینش فکر می‌کند.

فرزاد موتمن: سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟ سه شنبه 28 فروردین 1403 13:19
فرزاد موتمن

فرزاد موتمن: سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟

فرزاد موتمن با اشاره به این‌که در سینمای ایران تنوع ژانر وجود ندارد ابراز امیدواری کرد بخش خصوصی بتواند دوباره در سینما جان بگیرد و تهیه‌کنندگان از سرمایه شخصی خود برای فیلم‌ها هزینه‌ کنند.

در جوانی می‌خواستم مارلون براندو شوم دوشنبه 27 فروردین 1403 17:25

در جوانی می‌خواستم مارلون براندو شوم

داریوش فرهنگ: متاسفانه عصر ظرافت جایش را به عصر جهالت داده و نه‌فقط در ایران، بلکه آن طرف دنیا هم اینطور است. شما به دهه 60 تا 70 آن طرف و رمان‌ها و فیلم‌ و سریال‌ها و موسیقی و شعر و نقاشی نگاه کنید و به مملکت خودمان هم نگاه کنید و به الان هم نگاه کنید. یک آَشفته‌بازاری رخ داده و همه اینها هم پشت یک سپر دفاعی به نام مردم است. من روی این نکته تاکید دارم و اصرار می‌ورزم که اولا این کلمه مردم هیچ هویت مشخص و شفافی ندارد و یک تصویر مجازی است.

از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره‌ها یکشنبه 26 فروردین 1403 14:48
گفتگو با مدیر کل هنرهای نمایشی

از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره‌ها

مدیر کل هنرهای نمایشی درباره آخرین وضعیت حریم تئاتر شهر و چالش های برخی جشنواره ها سخن گفت.

دوره‌ای که سینما مخاطب را درگیر می‌کرد گذشته است شنبه 25 فروردین 1403 16:02
گفت‌وگو با مرتضی علیزاده، کارگردان فیلم «بی بدن» به مناسبت اکران در سینماها

دوره‌ای که سینما مخاطب را درگیر می‌کرد گذشته است

کارگردان فیلم «بی بدن»: فکر نمی‌کردیم برای این فیلمنامه پروانه ساخت دریافت کنیم خیلی به سازمان سینمایی رفت و آمد داشتیم، اما به هر سختی بود با پیگیری‌های شبانه‌روزی و تلاش‌های تهیه کننده فیلم، پروانه ساخت این فیلم را دادند از آن زمان که سینما مخاطب را درگیر می‌کرده مدت‌هاست گذشته، آنقدر پلتفرم و بسترهای نمایشی ظهور و بروز پیدا کرده‌اند که سینما در مقابل آنها بسیار عقب است.

سینمای نفتی و ممیزی دو عامل اصلی بحران در سینمای ایران جمعه 24 فروردین 1403 19:57
جابر قاسمعلی مطرح کرد؛

سینمای نفتی و ممیزی دو عامل اصلی بحران در سینمای ایران

جابر قاسمعلی معتقد است صنعت در سینمای ایران شکل نگرفته و سینمای نفتی و ممیزی دو عامل اصلی بحران در سینمای ایران هستند و برای بهبودی وضعیت باید دخالت‌های دولت در سینما به حداقل برسد.

نظارت در حال متلاشی کردن سامان هنر است سه شنبه 21 فروردین 1403 17:47
گفت‌وگو با بهروز غریب‌پور خالق اپرای عروسکی ملی

نظارت در حال متلاشی کردن سامان هنر است

هنر و تئاتر این روزهای ایران، موضوع نیازمند آسیب‌شناسی کم ندارد. موضوعاتی که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها نسبت دولت با هنر و تئاتر این روزهای ایران است و موجب پیش آمدن سوالاتی از این دست می‌شود که چه اتفاقی رخ داده است که بخشی از اهالی تئاتر چنان از نزدیک شدن به هر آن‌چه نسبتی با هنر دولتی و هنرمندان دولتی داشته باشد، گریزانند که اساساً عطای بودن در این حوزه را به لقای آن بخشیده و صحنه را ترک گفته‌اند.

وظیفه من تامین زیرساخت و رفع محدودیت است سه شنبه 21 فروردین 1403 17:39
اسماعیلی در گفت‌وگو با اکبر نبوی در مجله تصویری «قاف» از ۳۰ ماه حضور در وزارت ارشاد می‌گوید

وظیفه من تامین زیرساخت و رفع محدودیت است

در قسمت بیست‌وچهارم مجله تصویری «قاف»، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، میهمان اکبر نبوی سردبیر این مجله تصویری بود. فایل تصویری و صوتی این دفتر از مجله قاف، دوشنبه‌شب 20 فروردین‌ماه از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. متن این گفت‌گو را در ادامه بخوانید.

اکران آنلاین با قاچاق فیلم تفاوتی ندارد شنبه 18 فروردین 1403 11:58
گفت‌و‌گو با محمد حمزه‌ای به بهانه اکران آنلاین «کاپیتان»

اکران آنلاین با قاچاق فیلم تفاوتی ندارد

گفت‌وگو با محمد حمزه‌ای از چرایی ساخت فیلم و عدم اکران سراسری آن آغاز شد و به مصائب ساخت فیلم اجتماعی و عدم تناسب ببین تولید آثار سینمایی و نمایش عمومی آنها ختم شد. او که این روزها اثرش روانه اکران آنلاین شده، معتقد است تجربه نمایش آثار سینمایی به صورت اکران آنلاین تجربه شکست‌خورده‌ای است و تفاوت چندانی با عرضه غیرقانونی فیلم‌های سینمایی ندارد. گفت‌وگوی ما را در ادامه می‌خوانید.

از رسانه‌ای که مردم علیه آن شعار می‌دهند کاری بر نمی‌آید/ زنان را در سینما از شانه به پایین نشان دهیم که در تصاویر نباشند شنبه 18 فروردین 1403 00:22
در گفت‌وگو با احمد طالبی‌نژاد مطرح شد؛

از رسانه‌ای که مردم علیه آن شعار می‌دهند کاری بر نمی‌آید/ زنان را در سینما از شانه به پایین نشان دهیم که در تصاویر نباشند

حالا دیگر سینمای ما رنگ و بویی ندارد فردین و بهروز وثوقی‌اش مهاجرت کردند، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریای آن ممنوع‌الفعالیت هستند و کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی‌اش هم زیر تلی از خاک خفته‌اند و از طرفی سینما و هنر ایدئولوژیک هر روز پر رنگ‌تر می‌شود و همین سبب شده تا احمد طالبی‌نژاد بگوید مدیران فرهنگی ما کاملا سیاسی هستند.

جشنواره فجر بیشتر شبیه جشنواره عمار یا یک جشنواره شهرستانی است/ ۹۵ درصد اعضای کانون کارگردانان بیکار هستند چهارشنبه 15 فروردین 1403 16:10
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با ابوالحسن داوودی و فرهاد توحیدی درباره اوضاع سینمای ایران در سال 1402

جشنواره فجر بیشتر شبیه جشنواره عمار یا یک جشنواره شهرستانی است/ ۹۵ درصد اعضای کانون کارگردانان بیکار هستند

ابوالحسن داوودی: تصور کنید جایی که آدم‌هایی مثل اصغر فرهادی و همه جریانات سینما از داوودنژاد گرفته و کارگردانانی که خودشان شأن تهیه‌کنندگی هم داشته‌اند، به شکل مستقل کار کرده‌‌اند، دفتر و تعاونی و تشکیلات داشته‌اند، یعنی جایی استخدام نمی‌شدند به عنوان کارگردان که کار کنند. ۹۵درصد اینها بیکار می‌شوند و اینها سرمایه‌هایی هستند که تقریبا در همین حکومت جمهوری اسلامی برای‌شان هزینه شده. سرمایه همین مملکت است.

گفت‌وگویی قدیمی با جمشید مشایخی؛ بعد از یکشنبه 12 فروردین 1403 18:47

گفت‌وگویی قدیمی با جمشید مشایخی؛ بعد از "کمال‌الملک" دوست داشتم نقاش بودم/ دیالوگ‌های فیلمهای حاتمی را همچنان یاد دارم

با فرمان‌آرا یک بار در سال 52 در "شازده احتجاب" همکاری داشتم و وقتی پیشنهاد "خانه‌ای روی آب" را داد به خاطر احترامی که برایش قاتل بودم از کوتاه بودن نقش ایراد نگرفتم. برای ما که تئاتر کار می‌کردیم کوتاه و بزرگ بودن نقش از نظر مقدار معنا نداشت.

بلیت سینما باتوجه به قیمت‌ها گران نیست اما باتوجه به کیفیت فیلم‌ها مفت گران است! جمعه 10 فروردین 1403 18:36
وضعیت سینمای ایران در سالی که گذشت

بلیت سینما باتوجه به قیمت‌ها گران نیست اما باتوجه به کیفیت فیلم‌ها مفت گران است!

رضا درستکار بر این باور است که سینما دیگر از مد افتاده و نمی‌توان از آن توقع آن تاثیرگذاری بی حد و حصر را داشت.

تکنیسین‌های کامپیوتر که حتی «نت» را بلد نبودند، جای آهنگسازان آمدند/ سال‌ها کار نکردم و کسی سراغم را نگرفت سه شنبه 7 فروردین 1403 16:59
در گفت‌وگو با استاد مجید انتظامی آهنگساز مطرح شد؛

تکنیسین‌های کامپیوتر که حتی «نت» را بلد نبودند، جای آهنگسازان آمدند/ سال‌ها کار نکردم و کسی سراغم را نگرفت

در راه تا رسیدن به محل قرار برای هر پرسشی که به ذهنم می‌رسید، موسیقی‌ای همراهش می‌شد، نکته عجیبی است که تقریباً برای همه اتفاق می‌افتد، موسیقی در شما حسی و احساسی برمی‌انگیزاند، لحظه و زمان بودنی یا مکانی و جایی را تداعی می‌کند. در مواردی شما به ناکجایی سفر می‌کنید، تصویری ندارید اما «نت»‌ها شما را به خاطره‌ای می‌برد، شاید در کودکی یا دنیایی ناشناخته، بعضی از ملودی‌ها ماهیتی این‌چنین دارند، شما را به خاطره‌ای جمعی می‌برند، به‌جایی بیشتر از خانواده و محله و کوچه و شهرتان، شاید وسعت سرزمینی را دارند. در لحظاتی که یک ملت درگیر امری تاریخی است هنرمند نیز اثری خلق می‌کند، که خطی مشترک با همه دارد.