اخبار ویژه
گفتگو
نگاه مرحله‌ای به فیلم کوتاه یا مستند، نگاه مرتجعی است شنبه 15 آذر 1399
نگاه مرحله‌ای به فیلم کوتاه یا مستند، نگاه مرتجعی است

نگاه مرحله‌ای به فیلم کوتاه یا مستند، نگاه مرتجعی است

برای سینمای مستقل کرونا واقعا نابودکننده بود. یکی از بزرگترین دغدغه های کسی مثل من که خودش فیلمش را کارگردانی و تهیه و پخش می کند، این است که بتواند چرخه اقتصادی فیلمش را درست بچیند تا بتواند به حیات حرفه ای اش ادامه دهد. امسال به خاطر تعطیل شدن اکثر جشنواره ها و بازارهای فیلم و یا برگزاری آنلاین معدودی از آنها، عملا سینمای مستقل با مشکل جدی روبرو شد.

او گرگ سرگردان شب‌های كوهستان است شنبه 15 آذر 1399
او گرگ سرگردان شب‌های كوهستان است

او گرگ سرگردان شب‌های كوهستان است

بني شبيه به هيچ نويسنده‌ ديگري نمي‌نويسد. او زبان خودش را دارد. طنز خودش را دارد. قلم بني منحصر به خودش است. نمايشنامه‌نويسان به‌خصوص كمدي‌ نويسان زيادي ديده‌ام كه براي رسيدن به كمدي با كلمات بازي مي‌كنند اما بني با تلفيق طنز، واژه‌سازي، رئاليسم‌ جادويي، نقد اجتماعي و سياسي ساختار جديدي را خلق مي‌كند و امضاي خودش را دارد.

علیرضا تابش: برگزاری جشنواره مانند گذشته دیگر منطقی نیست سه شنبه 11 آذر 1399
علیرضا تابش: برگزاری جشنواره مانند گذشته دیگر منطقی نیست

علیرضا تابش: برگزاری جشنواره مانند گذشته دیگر منطقی نیست

برگزاری آنلاین هر رویداد هنری، در تعامل با هنرمندان آن رویداد اتفاق می‌افتد. اگر پیش از برگزاری جشنواره، تعاملی دو سویه با هنرمندان و برگزارکنندگان جشنواره اتفاق بیفتد و مخاطرات و مزایای آن توسط هر دو طرف مطرح شود، بدون شک هم هنرمندان و هم مدیران در کنار یکدیگر می‌توانند در برگزاری آن موفق شوند.

در فضای مجازی دوغ و دوشاب قاطی شده/ تئاتر از سیاست‌های متناقض آسیب دیده دوشنبه 10 آذر 1399
در فضای مجازی دوغ و دوشاب قاطی شده/ تئاتر از سیاست‌های متناقض آسیب دیده

در فضای مجازی دوغ و دوشاب قاطی شده/ تئاتر از سیاست‌های متناقض آسیب دیده

مسعود دلخواه از بحران مضاعفی که کرونا بر تئاتر ایران تحمیل کرده، تدریس و اجرای آنلاین نمایش و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای این هنر می‌گوید.

ضرورت بازنگری در شيوه توليد دوشنبه 10 آذر 1399
ضرورت بازنگری در شيوه توليد

ضرورت بازنگری در شيوه توليد

از دو دهه پيش تصميم‌گيري بخش زيادي از نمايش فيلم به سالن‌هاي سينما واگذار شد. تصميم‌گيرندگان اكران سينماداران شدند، طبيعي است كه سالن سينما و سينمادار نخواهد سالن سينمايش خلوت باشد به سمت فيلم‌هايي برود كه فيلم‌هاي پرفروشي باشند. اين آفت ديگر سينماي ايران است، گران شدن توليد فيلم از يك طرف، تصميم‌گيري اكران از طرف سينماداران از طرف ديگر سينماي ايران را محدود كرد.

تعطيلی تئاتر نتيجه فقدان آرمان‌گرايی مديران است دوشنبه 10 آذر 1399
تعطيلی تئاتر نتيجه فقدان آرمان‌گرايی مديران است

تعطيلی تئاتر نتيجه فقدان آرمان‌گرايی مديران است

دولت بايد از اجراي گروه‌هاي تئاتر حمايت كند و خروجي آنها را به صورت آنلاين در اختيار مردم سراسر كشور بگذارد. ما امروز بايد بتوانيم از تركيب هنر و تكنولوژي در جهت آسايش و آرامش جامعه بهره بگيريم. بايد بتوانيم از تجربه‌هاي جهاني استفاده كنيم. حداقل مي‌توانند اين ايده را به صورت پايلوت در تئاتر شهر شروع كنند چون اين مكان يك وجاهت و كاركرد نمادين اميدآفرين دارد.

اهالی تئاتر همیشه منتقد هستند / سیکل مدیریت در تئاتر شهر معیوب است دوشنبه 10 آذر 1399
اهالی تئاتر همیشه منتقد هستند / سیکل مدیریت در تئاتر شهر معیوب است

اهالی تئاتر همیشه منتقد هستند / سیکل مدیریت در تئاتر شهر معیوب است

ابراهیم‌ گله‌دارزاده معتقد است، بچه‌های تئاتر منتقد هستند و همیشه یک عینک انتقاد دارند که خوب است و آن‌ها باید نقد کنند و ما نیز باید به نقد آن‌ها توجه کنیم.

نگران مسئولان و مردمی‌ام که به نبودن تئاتر در پساکرونا عادت می‌کنند دوشنبه 10 آذر 1399
نگران مسئولان و مردمی‌ام که به نبودن تئاتر در پساکرونا عادت می‌کنند

نگران مسئولان و مردمی‌ام که به نبودن تئاتر در پساکرونا عادت می‌کنند

ایوب آقاخانی درباره پیش‌بینی‌اش از تئاتر در دوره پساکرونا گفت: من الان بیش از اینکه نگران آسیب‌های خانمان‌برانداز این ویروسِ مرموزِ لعنتی روی تئاتر باشم، نگران مسئولانی هستم که به نداشتن تئاتر دارند عادت می‌کنند و نگران مخاطبانی هستم که به تئاتر ندیدن دارند عادت می‌کنند.

گوهر مخزن اسرار همان است كه بود شنبه 8 آذر 1399
گوهر مخزن اسرار همان است كه بود

گوهر مخزن اسرار همان است كه بود

چيزي كه درباره ايشان برايم مسحوركننده بود به كارهايي بازمي‌گشت كه آقاي پورحسيني را در نقش‌هاي متفاوت و در همكاري با كارگردان‌هاي متفاوت مي‌ديدم. مثلا بين حضور او در نمايش «باغ آلبالو» آربي يا «طلبكارها» كه آنجا هم باهم بوديم تفاوت زيادي وجود داشت. «انسان، حيوان، تقوا»ي پيرآندلو كجا و كار رضا قاسمي كجا؟

با گذشته چه باید کرد؟ سه شنبه 4 آذر 1399
با گذشته چه باید کرد؟

با گذشته چه باید کرد؟

هر آدمی بسته به خصوصیات شخصی و حساسیت‌هایی که دارد، خودآگاه یا ناخودآگاه مدام در حال سبک‌سنگین‌کردن شرایط است، نه لزوما برای انتخاب میان رنج و لذت بلکه در بیشتر مواقع میان رنج بیشتر و رنج کمتر. از عادی‌ترین و پیش‌پا‌افتاده‌ترین وقایع روزمره تا پیچیده‌ترین دوراهی‌های زندگی‌ همیشه این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم و در اغلب مواقع این انتخاب ناخودآگاه و غریزی است.

دعوت به مجلس عزاداری سه شنبه 4 آذر 1399
دعوت به مجلس عزاداری

دعوت به مجلس عزاداری

طالبی‌نژاد: به نظرم با وجود گذشت 45 سال از ساخت فیلم «شازده احتجاب» هنوز بهترین اثر آقای فرمان‌آرا است. این البته از جهتی می‌تواند خوب نباشد؛ چرا‌که یک فیلم‌ساز باید رو به جلو حرکت کند؛ اما وقتی به تاریخ سینمای جهان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم فیلم‌سازانی بودند که تقریبا همین وضعیت را داشتند

روايت سينمايی مدنظرمان بود نه تفاخر در اجرای پيچيده دوشنبه 3 آذر 1399
روايت سينمايی مدنظرمان بود نه تفاخر در اجرای پيچيده

روايت سينمايی مدنظرمان بود نه تفاخر در اجرای پيچيده

اين فيلم فقط قصه‌گو نيست كه بيننده از صفحه تلويزيون آن را ببيند و با داستان آن درگير شود و به ديگر اجزاي فيلم توجه نكند؛ فضاي موجود در آن بسيار اهميت دارد كه طبيعتا در چنين نمايشي ظرافت‌ها و جزييات كمتر به چشم مي‌آيد.

مگر می‌شود «آقازاده» را بدون مشورت با بالاترین سطوح ساخت؟ دوشنبه 3 آذر 1399
مگر می‌شود «آقازاده» را بدون مشورت با بالاترین سطوح ساخت؟

مگر می‌شود «آقازاده» را بدون مشورت با بالاترین سطوح ساخت؟

نویسنده و تهیه‌کننده «آقازاده» می‌گوید: این سریال بدون مشورت با سطوح بالا امکان ساخت نداشت. او با تکذیب ماجرای تذکر صداوسیما و ساترا به سازمان اوج برای تولید «آقازاده» گفت: عده‌ای در جامعه خود را به تجاهل می‌زنند اما ما تمام ملاحظات لازم را هنگام تولید رعایت کردیم.

روایت رحمت امینی از تئاتر دانشگاهی پیش و پس از کرونا / نگرش نسبت به استفاده از تئاتر غلط است یکشنبه 2 آذر 1399
روایت رحمت امینی از تئاتر دانشگاهی پیش و پس از کرونا / نگرش نسبت به استفاده از تئاتر غلط است

روایت رحمت امینی از تئاتر دانشگاهی پیش و پس از کرونا / نگرش نسبت به استفاده از تئاتر غلط است

رحمت امینی: راه رشد و ارتقاء کیفی تئاتر هر کشوری از مسیر تئاتر دانشگاهی است.

وقتی مسئولان کاری را دوست نداشته باشند، تخریبش می‌کنند یکشنبه 2 آذر 1399
وقتی مسئولان کاری را دوست نداشته باشند، تخریبش می‌کنند

وقتی مسئولان کاری را دوست نداشته باشند، تخریبش می‌کنند

مدیرعامل گروه سینمایی هنر و تجربه از نبود حمایت دولت در قبال این گروه گلایه کرده و گفت: دولت در ۶ سال گذشته حداقل کمکی را که می‌توانسته انجام داده در مقابل کمکی که هنر و تجربه به دولت کرد به مراتب بیشتر از کمک‌هایی‌ست که دریافت کرده.

روايتی غريب از يك توقيف عجيب یکشنبه 25 آبان 1399
روايتی غريب از يك توقيف عجيب

روايتی غريب از يك توقيف عجيب

مديران وقت من‌جمله در راس آنان آقاي ضرغامي با احتمال بسيار تحليل و رفتار غلطي داشتند، شك ندارم! و همان‌طوركه اشاره كردم مضمون اصلي سريال به هيچ‌يك از قوميت‌ها ارتباطي نداشته و ندارد.

سینما ۳۰۰ میلیارد ضرر دیده است/ با بودجه جشنواره‌ها به سینما کمک کنند شنبه 24 آبان 1399
سینما ۳۰۰ میلیارد ضرر دیده است/ با بودجه جشنواره‌ها به سینما کمک کنند

سینما ۳۰۰ میلیارد ضرر دیده است/ با بودجه جشنواره‌ها به سینما کمک کنند

متاسفانه تصمیمی که به نفع سینما باشد تا الان وجود نداشته و تصمیمات کنونی جز یک سردرگمی و بلاتکلیفی چیز دیگری را برای ما به ارمغان نیاورده است. ما باید وضعیت خودمان را بدانیم که با نیروهایمان و وسایلمان چه کار کنیم و با جریان های موجود در مجتمع ها چگونه برنامه ریزی کنیم.

۳۰ سال فیلم نساختم چون گفتند فیلمساز بدی هستی! چهارشنبه 21 آبان 1399
۳۰ سال فیلم نساختم چون گفتند فیلمساز بدی هستی!

۳۰ سال فیلم نساختم چون گفتند فیلمساز بدی هستی!

محمدرضا اصلانی که به تازگی فیلم «شطرنج باد» او توسط جشنواره بولونیا و بنیاد اسکورسیزی مرمت شده و در جشنواره کن نمایش داده شده است، می‌گوید اکران این فیلم که تنها نمایش ناموفقی در سال ۵۴ داشت، پس از ۵۰ سال برایش، مرور یک رنج و باز شدن یک زخم کهنه است.

رستاخيزِ شطرنج باد چهارشنبه 21 آبان 1399
رستاخيزِ شطرنج باد

رستاخيزِ شطرنج باد

عقيقي: اگر بخواهم به كسي كه سينماي ايران را نمي‌شناسد سه فيلم معرفي كنم كه از طريق آنها بتواند تصوري از زيبايي‌شناسي فيلم در ايران پيدا كند قطعا شطرنج باد يكي از آن سه فيلم خواهد بود.تحليل نور و رنگ و ميزانسن نياز به مقالات مفصل تحليلي دارد‌.كاش پيش از ترميم فيلم هم قدر آن بيشتر دانسته مي‌شد و فيلم‌هايي از اين دست مي‌توانست موج ايجاد كند.

برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری سه شنبه 20 آبان 1399
برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری

برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری

شاید در نگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این ایده تداعی شود که با کاهش فعالیت‌های تئاتری در سال شیوع کرونا، بودجه این حوزه را کاهش دهند. اما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاقا برعکس، نگاهی حمایتی وجود دارد و به‌طور کامل در جریان کار هستند که اگر تئاتر صحنه‌ای اجرا نمی‌شود، بالاخره برای فضای مجازی آثاری تولید می‌شوند و بنابراین وزارتخانه خودش در مقام مطالبه‌گر است.