اخبار ویژه
گفتگو
روایت مونا فرجاد از اجرا در فضای مجازی در روزهای کرونا شنبه 18 اردیبهشت 1400
روایت مونا فرجاد از اجرا در فضای مجازی در روزهای کرونا

روایت مونا فرجاد از اجرا در فضای مجازی در روزهای کرونا

مونا فرجاد گفت: فکر کردم شاید آدم‌های دیگری مثل من هستند که به هر دلیل نمی‌توانند در این شرایط کرونا نمایش ببینند. بنابراین ایده اجرا در فضای مجازی به ذهنم رسید.

شفافیت در ساخت مستندها مانع از بهره‌ برداری‌ های سیاسی و جناحی می‌شود شنبه 18 اردیبهشت 1400
شفافیت در ساخت مستندها مانع از بهره‌ برداری‌ های سیاسی و جناحی می‌شود

شفافیت در ساخت مستندها مانع از بهره‌ برداری‌ های سیاسی و جناحی می‌شود

مدیران سینمایی می‌گویند: طرح مستندسازی حرفه‌ای مصوب هیات دولت است و با تغییر دولت‌ها متوقف نمی‌شود و از ضمانت اجرایی برخوردار است. به اعتقاد آنها؛ اسناد تصویری فراهم شده در پایان طرح در قالب مستند هم امکان نمایش در صداوسیما را دارد و هم عرضه در جشنواره‌های مختلف.

مشکل و تهدیدها را تبدیل کردیم به فرصت سازنده یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
مشکل و تهدیدها را تبدیل کردیم به فرصت سازنده

مشکل و تهدیدها را تبدیل کردیم به فرصت سازنده

گمان نمی‌کنم دوران کرونا برای هیچ تئاتری در هیچ جای جهان وضعیتی تحمل‌پذیر بوده باشد. شاید تنها فرق این باشد که این‌جا در کانادا همه‌ی شهروندان از حمایت مالی در دوران کرونا برخوردار بوده‌اند.

وضعیت اكنون مانند لوحی نانوشته است یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
وضعیت اكنون مانند لوحی نانوشته است

وضعیت اكنون مانند لوحی نانوشته است

شانتا تاك: برنامه‌ای ابتكاری را با كمك مردم برای هنرمندان مستقل راه‌اندازی كردیم كه از این طریق توانستیم صدها هزار دلار برای هنرمندانی جمع كنیم كه درآمد ثابتی نداشتند و مشمول دریافت كمك‌های فدرال نبودند.

بازیگری را به خاطر معلمی کنار گذاشت یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
بازیگری را به خاطر معلمی کنار گذاشت

بازیگری را به خاطر معلمی کنار گذاشت

بیست و اندی سال پیش جوان اول فیلم «دل و دشنه» تکلیف خود را مشخص کرد؛ بازیگری را کنار گذاشت و معلمی را انتخاب کرد.

روایت فیلمسازچینی برنده اسکار از هالیوود/خوش‌شانس بودم محافظت شدم شنبه 11 اردیبهشت 1400
روایت فیلمسازچینی برنده اسکار از هالیوود/خوش‌شانس بودم محافظت شدم

روایت فیلمسازچینی برنده اسکار از هالیوود/خوش‌شانس بودم محافظت شدم

کلویی ژائو که با بردن جایزه اسکار بهترین کارگردان برای فیلم «سرزمین آواره‌ها» شهرت جهانی پیدا کرد، از این فیلم و انتظاراتش از سینما گفت.

فردوسی، حافظ، سعدی... و شجریان شنبه 11 اردیبهشت 1400
فردوسی، حافظ، سعدی... و شجریان

فردوسی، حافظ، سعدی... و شجریان

كیوان مهرگان: تابستان سال 97، عزیزی از من خواست یك كلیپ پنج دقیقه‌ای از استاد محمدرضا شجریان برای مراسمی كه هفته بعدش قرار بود برگزار شود، تهیه كنم. آن پنج دقیقه شد 129 دقیقه و آن هفته بعد، شد سه سال بعد.

تهیه‌ کننده تلویزیون «مادرخرج» است نه تهیه‌کننده دوشنبه 6 اردیبهشت 1400
تهیه‌ کننده تلویزیون «مادرخرج» است نه تهیه‌کننده

تهیه‌ کننده تلویزیون «مادرخرج» است نه تهیه‌کننده

نقشی که تهیه‌کنندگی الان در تلویزیون دارد مادرخرجی است. یک بودجه‌ای را دریافت می‌کند، تیمی را دعوت و بودجه را تقسیم می‌کند. برای همین نظارتی وجود ندارد. هم دغدغه‌ای برای کیفیت کار وجود ندارد و هم نظارتی نیست.

جشنِ تنهایی طاعونی یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
جشنِ تنهایی طاعونی

جشنِ تنهایی طاعونی

كمپانی «ITA» توسط دولت و مسوولان شهر آمستردام حمایت می‌شود اما بیشتر درآمد ما از طریق برگزاری تورهای جهانی است كه البته این درآمد را به خاطر كرونا از دست داده‌ایم. دولت دو بار به ما بسته مالی اعطا كرد كه كمك می‌كند تا چند وقت دیگر زنده بمانیم البته موفق شدیم به گونه‌ای كارها را در دوران قرنطینه مدیریت كنیم تا حقوق كارمندان، تیم فنی و گروه بازیگران تمام وقت را بپردازیم.

کوروش نریمانی: نمی‌توان آینده را نفی کرد یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
کوروش نریمانی: نمی‌توان آینده را نفی کرد

کوروش نریمانی: نمی‌توان آینده را نفی کرد

از یک طرف کسانی که حرفه‌شان تئاتر بوده آسیب جدی دیده‌اند و از طرف دیگر هم اجرای تئاتر براحتی نخواهد بود و این وضعیت دوگانه را نمی‌شود براحتی تفسیر کرد و گفت حق با بستن سالن‌هاست یا شرایط بغرنج زندگی هنرمندان.

تنها در سینما و فوتبال از اهل آن در راس امور استفاده نمی‌شود/ خوشحالم که سلفی با دموکراسی در جشنواره‌ اکران نشد یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
تنها در سینما و فوتبال از اهل آن در راس امور استفاده نمی‌شود/ خوشحالم که سلفی با دموکراسی در جشنواره‌ اکران نشد

تنها در سینما و فوتبال از اهل آن در راس امور استفاده نمی‌شود/ خوشحالم که سلفی با دموکراسی در جشنواره‌ اکران نشد

علی عطشانی، کارگردان فیلم‌های سیاسی اجتماعی، که فیلم سلفی با دموکراسی او نتوانست در جشنواره فجر حضور داشته باشد از غرض‌ورزی دبیر جشنواره برای عدم پذیرش این فیلم در جشنواره گفت. به اعتقاد او؛ سینمای ایران ضعیف‌ترین دوران مدیریت خود را سپری می‌کند.

مدیران وزارت ارشاد یکدیگر را قبول ندارند/ سنگ‌اندازی‌ها فیلمسازان را از ساخت فیلم در ژانر وحشت پشیمان می‌کند چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400
مدیران وزارت ارشاد یکدیگر را قبول ندارند/ سنگ‌اندازی‌ها فیلمسازان را از ساخت فیلم در ژانر وحشت پشیمان می‌کند

مدیران وزارت ارشاد یکدیگر را قبول ندارند/ سنگ‌اندازی‌ها فیلمسازان را از ساخت فیلم در ژانر وحشت پشیمان می‌کند

نیما فراهی که نخستین فیلمش با عنوان «زار» را در سال ۱۳۹۵ در ژانر وحشت ساخته است، سنگ‌اندازی‌های برخی مسئولین و دست‌اندرکاران سینما را دلیل عدم فعالیت‌ فیلمسازان در گونه‌های مختلف سینمایی از جمله ژانر وحشت می‌داند.

هیچگاه افراطی به نقش‌ها و بازیگری نگاه نکردم/ پرکاری موجب شد نتوانم به فیزیکم برسم سه شنبه 31 فروردین 1400
هیچگاه افراطی به نقش‌ها و بازیگری نگاه نکردم/ پرکاری موجب شد نتوانم به فیزیکم برسم

هیچگاه افراطی به نقش‌ها و بازیگری نگاه نکردم/ پرکاری موجب شد نتوانم به فیزیکم برسم

فرهاد اصلانی با شاره به این موضوع که هیچگاه افراطی به نقش‌ها و بازیگری نگاه نکرده است، از سعی و تلاش زیاد برای رسیدن به نقش‌هایی که بازی کرده، می‌گوید.

فعالان سینمای کودک و نوجوان در آینده به دستفروشی خواهند افتاد/ بعد از دوره بهشتی و سیف‌الله داد دیگر توجهی به سینمای کودک نشد شنبه 28 فروردین 1400
فعالان سینمای کودک و نوجوان در آینده به دستفروشی خواهند افتاد/ بعد از دوره بهشتی و سیف‌الله داد دیگر توجهی به سینمای کودک نشد

فعالان سینمای کودک و نوجوان در آینده به دستفروشی خواهند افتاد/ بعد از دوره بهشتی و سیف‌الله داد دیگر توجهی به سینمای کودک نشد

نیکخواه آزاد معتقد است که سینمای کودک و نوجوان فعلی یک موجود ناقص‌الخلقه است که نه دولتی‌ست و نه جزو سینمای بخش خصوصی. نه سینمای مستمر است و نه امکان نمایش و اکران برای تولیدات آن وجود دارد.

چرا خانه تئاتر انتخاباتش را معوق کرد؟ / با سه هزار عضو می‌خواهند القا کنند که نماینده جامعه چند ده هزار نفری تئاتر کشورند پنجشنبه 26 فروردین 1400
چرا خانه تئاتر انتخاباتش را معوق کرد؟ / با سه هزار عضو می‌خواهند القا کنند که نماینده جامعه چند ده هزار نفری تئاتر کشورند

چرا خانه تئاتر انتخاباتش را معوق کرد؟ / با سه هزار عضو می‌خواهند القا کنند که نماینده جامعه چند ده هزار نفری تئاتر کشورند

بهزاد خاکی‌نژاد درباره اینکه «چرا خانه تئاتر به دنبال ایجاد صنف فراگیر است؟» گفت: می‌خواهند یک اتحادیه بزرگ از صنف‌های فراگیر شکل دهند به نام اتحادیه خانه تئاتر. یعنی هم «موسسه» خانه تئاتر را داشته باشند برای گرفتن بودجه دولت و هم «اتحادیه». اما راه افتادن اتحادیه چه سودی برای تئاتری‌ها دارد؟ در عوض، هر کسی که می‌خواهد تئاتر کار کند و عضو صنف تئاتر باشد، باید از آقای ایرج راد و هیئت مدیره خانه تئاتر اجازه بگیرد.

قرار نیست با كسی کنار بیایم چهارشنبه 25 فروردین 1400
قرار نیست با كسی کنار بیایم

قرار نیست با كسی کنار بیایم

برای من خیلی آسان بود که خارج از ایران فیلم بسازم، ولی نساختم که مزاحم برگشتنم به ایران نشود. به الان نگاه نکنید که برای گرفتن چند صحنه خانم بی‌حجاب خارج می‌روند، آن موقع می‌گفتند ضد اینجا فیلم ساختی.

گفت‌وگو با رامین بحرانی، فیلم‌ساز / فیلم‌سازی دشوار و گاه آسان است! چهارشنبه 25 فروردین 1400
گفت‌وگو با رامین بحرانی، فیلم‌ساز / فیلم‌سازی دشوار و گاه آسان است!

گفت‌وگو با رامین بحرانی، فیلم‌ساز / فیلم‌سازی دشوار و گاه آسان است!

80 سال پیش سینمایی نبود چون در آن‌موقع همه چیز جدید بود! البته احساس می‌کنم امروز هر آدمی با تلفن خودش هر‌وقت که بخواهد می‌تواند فیلم ببیند و گاه همین فیلم‌دیدن با تلفن، آدم‌ها را از زندگی دورتر کرده است. به نظرم زمانی ایده‌ها و فیلم‌هایی که از زندگی الهام گرفته‌ام و آنها را ساخته‌ام درست‌تر بودند؛ حتی خودم این جنس فیلم‌های خودم را بیشتر دوست دارم!

گفت‌وگو با کلویی ژائو کارگردان «سرزمین آواره‌ ها» / دلم برای جشنواره‌ها و شنیدن نظر مردم تنگ شده است سه شنبه 24 فروردین 1400
گفت‌وگو با کلویی ژائو کارگردان «سرزمین آواره‌ ها» / دلم برای جشنواره‌ها و شنیدن نظر مردم تنگ شده است

گفت‌وگو با کلویی ژائو کارگردان «سرزمین آواره‌ ها» / دلم برای جشنواره‌ها و شنیدن نظر مردم تنگ شده است

«سرزمین آواره‌ ها» از همان روزهای نخست پیشتاز فصل جوایز سینمایی بود و حالا با بردن تقریبا تمام جایزه‌های مهم امسال، فقط اسکار را پیش رو دارد؛ آن هم در سالی که کرونا انبوه فیلم‌های بزرگ و پرامید را خانه‌نشین کرد و «منک» دیوید فینچر و «انگاشته» کریس نولان هم به نظر می‌رسد قافیه را به این فیلم کم‌هزینه باخته‌اند.

تئاتر «پخش‌ زنده» مانند متادون است برای معتاد به هرویین شنبه 21 فروردین 1400
تئاتر «پخش‌ زنده» مانند متادون است برای معتاد به هرویین

تئاتر «پخش‌ زنده» مانند متادون است برای معتاد به هرویین

تنها دو هفته و نیم از بازگشایی می‌گذشت كه به قرنطینه دوم رسیدیم. از آن زمان ۲۴۰ نفر از اعضای دایمی كمپانی ما به‌طور موقت بیكار شده‌ بودند، بیمه اجتماعی آلمان، در دوران قرنطینه اول ۶۰ درصد از حقوق آنها را پرداخت كرد كه این رقم را برای آنهایی كه فرزند داشتند تا ۹۲ یا ۹۴ درصد بالا بردیم. نمایندگی بیمه اجتماعی در خلال قرنطینه دوم، ۸۰ درصد از حقوق آنها را پرداخت كرد كه ما هم ۱۸ درصد به آن افزودیم.

فراز و فرود ساختمان ۶۰ ساله تئاتری که در آستانه تعطیلی است سه شنبه 17 فروردین 1400
فراز و فرود ساختمان ۶۰ ساله تئاتری که در آستانه تعطیلی است

فراز و فرود ساختمان ۶۰ ساله تئاتری که در آستانه تعطیلی است

قاسم مصیبی که حدود چهار دهه است مدیریت سینما تئاتر گلریز را به عهده دارد، از خطر قریب‌الوقع این مجموعه به دلیل شرایط ناگوار اقتصادی می‌گوید و یادآوری می‌کند در سال‌هایی که هنوز خبری از تماشاخانه‌های خصوصی نبود و تئاتر هنری و سالن‌هایش از سوی دولت با بودجه‌های خوبی حمایت می‌شد، «انشعابِ» تئاتر آزاد باید روی پای خودش می‌ایستاد و خرج خودش را درمی‌آورد.