جمعه , ۲۳ شهریور, ۱۴۰۳
گفتگو
«قصه‌های مجید» همه‌اش امید بود شنبه 17 شهریور 1403 19:22
هوشنگ مرادی‌کرمانی در سالروز 80 سالگی‌اش با «فرهیختگان» از قصه‎های مجید، آموزش‌وپرورش، مهرجویی، پوراحمد و... گفت؛

«قصه‌های مجید» همه‌اش امید بود

هوشنگ مرادی‌کرمانی نویسندگی را در دهه 20 زندگی‌اش شروع کرده و اولین بار احمد شاملو، داستانش را می‌خواند و تایید می‌کند. همین می‌شود شروع راه او برای داستان‌نویسی و خلق شخصیت‌هایی که امروز برای همه نوجوانان ایرانی و حتی در دنیا ماندگار شده‌اند. مرادی کرمانی در 80سالگی پر است از شور زندگی و می‌گوید کتاب‌ها هم مثل آدم‌ها هستند و هر آدمی داستانی دارد.

اول سند را پنهانی می‌نویسند بعد غلط‌های آن را ویرایش می کنند؟! عجیب نیست؟ شنبه 27 مرداد 1403 19:53

اول سند را پنهانی می‌نویسند بعد غلط‌های آن را ویرایش می کنند؟! عجیب نیست؟

با ابوالحسن داودی، فيلمساز و كارشناس سينما درباره چگونگی تصویب سند ملی سینما گفت وگویی انجام دادیم که پیش روی شماست.

سینمای ایران در گرداب اقتصاد سیاسی چهارشنبه 24 مرداد 1403 17:55
گفت‌وگو با علیرضا داودنژاد نویسنده و کارگردان فیلم «مصائب شیرین 2»

سینمای ایران در گرداب اقتصاد سیاسی

سینمای ایران با توجه به توسعه روزافزون سالن‌های سینما باید در مقابل ابتلا به سانسور و ناامنی بازار چاره‌اندیشی کند و با توسل به هرگونه شگرد ممکن از تولید انبوه فیلم‌های سینمایی وانماند. عقب‌نشینی در تولید یعنی میدان باز کردن برای آنها که رسما در انتظار واردات فیلم خارجی هستند.

برای ساخت سریال «پاییز صحرا» به من گفتند «مفسد» دوشنبه 22 مرداد 1403 11:29
گفت‌وگو با اسد‌الله (اسی) نیک‌نژاد، کارگردان سریال «پاییز صحرا»

برای ساخت سریال «پاییز صحرا» به من گفتند «مفسد»

وقتی سریال را ساختم و قرار بر پخش شد موضع‌گیری‌های عجیبی درباره زیبایی‌های بصری سریال شد. برای اولین‌بار بعد از انقلاب در تلویزیون جمهوری ایران تصاویری نشان داده می‌شود که تا به آن روز دیده نشده بود، زن‌هایی که در زندگی مبارزه می‌کنند تا پیش از این سریال، چنین چیزی در تلویزیون رسم نبود.

کمک سینما به بازدارندگی جرم سه شنبه 16 مرداد 1403 14:11
گفت‏‌وگو با جواد طوسی درباره فیلم‌های دادگاهی که اخیرا تعداد آن زیاد شده است

کمک سینما به بازدارندگی جرم

اکران فیلم «بی‌‏بدن» در شبکه نمایش خانگی، بار دیگر بازنمایی و روایت پرونده‏‌های قضایی بر پرده‏‌های سینمایی را در کانون نقد و نظر قرار داده است. اینکه فیلمی که براساس یک پرونده واقعی ساخته می‏شود، چقدر می‏تواند یا باید وفادار و ملزم به اصل پرونده باشد و چقدر فیلمساز می‏تواند به‌اقتضای سینمایی و منطق درام در آن تصرف کرده و به بازخوانی آن بپردازد. در این میان نقش مشاوران حقوقی فیلم‏‌ها چیست و آنها چه وظایفی در قبال ساخت چنین آثاری دارند.

گفت‌و‌گویی منتشر نشده با سعید راد/ سینمای هند را مسخره می‌کردیم، سرِ خودمان آمد! دوشنبه 8 مرداد 1403 23:18

گفت‌و‌گویی منتشر نشده با سعید راد/ سینمای هند را مسخره می‌کردیم، سرِ خودمان آمد!

گفت‌و‌گوی نیما نوربخش - روزنامه‌نگار- با ستارۀ تازه درگذشتۀ سینمای پیش و بعد از انقلاب 10 سال قبل انجام شده و اگرچه 10 سال خاک خورده اما کهنه نشده و همچنان تازه است.... او در این مصاحبه می گوید: به حاشیه رفتن بزرگان سینما با این سیاست‌های نادرستی که داریم حال سینمای کشور را هر روز وخیم‌تر می‌کند. من متاسفم که باید بگویم امروز حتی خیلی از سوژه‌های مورد استفاده در فیلم‌های ما را دنیا کنار گذاشته است؛ حتی هند‌ی‌ها هم دیگر از این فیلم‌ها نمی‌سازند. سینمای هند را مسخره کردیم سر خودمان آمد!

می‌ترسم لحظه‌های زندگی‌ را از دست بدهم شنبه 6 مرداد 1403 00:50
گفت‌وگو با فرهاد آئیش درباره زندگی و هنرش به مناسبت بازی در نمایش «گالیله»

می‌ترسم لحظه‌های زندگی‌ را از دست بدهم

آئیش در هر نقشی که ظاهر می‌شود بخشی از ویژگی‌های شخصی خود ازجمله طنز را به آن نقش اضافه می‌کند و همین موجب شده تا بیشتر نقش‌هایی که به او پیشنهاد می‌‌شود؛ نقش‌های طنز و کمدی باشد و به قول خودش کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها طنازی، شیرینی و شوخ‌طبعی را برایش پیش‌فرض قرار دهند.

سینما مدیر توسعه‌گر می‌خواهد نه مدیر تهدیدگر و تنبیه‌گر یکشنبه 31 تیر 1403 10:29
گفت‌وگو با تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری و فیلمساز درباره مطالبات اهالی سینما از دولت مسعود پزشکیان

سینما مدیر توسعه‌گر می‌خواهد نه مدیر تهدیدگر و تنبیه‌گر

تورج اصلانی: صریح بگویم که ما وزارت فرهنگ و ارشاد نمی‌خواهیم، ما وزارت فرهنگ و هنر می‌خواهیم، مهم‌ترین مشکل مدیران سینما در دولت قبل این بود که پاسخگو نبودند، بیشتر فعالیت درحوزه ارشاد، عقیدتی و دینی بود، دولت قبل مسائل سینما را با مباحث عقیدتی گره زده بودند، و اساسا با هر کسی که با آنها و با عقیده آنها موافق بود کار می‌کردند، کاملا مشهود بود که متخصصان این حرفه را کنار می‌گذاشتند

ریشه ۱۴۰۱ فرهنگی بود پنجشنبه 28 تیر 1403 00:41
محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» از فراز و فرودهای ۳ سال وزارتش گفت

ریشه ۱۴۰۱ فرهنگی بود

اسماعیلی می گوید وزارت ارشاد را با بودجه هزار و 200 میلیاردتومانی تحویل گرفته و حالا با بودجه 20 هزار میلیاردی به وزیر ارشاد بعدی تحویل خواهد داد.

از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو/ دو سوم بلیت فیلم‌های ارگانی را خود صاحبان فیلم می‌خرند! چهارشنبه 27 تیر 1403 18:34
گفت‌وگو ایسنا با همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش

از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو/ دو سوم بلیت فیلم‌های ارگانی را خود صاحبان فیلم می‌خرند!

دبیر شورای صنفی نمایش درباره برخی ابهام‌ها و موارد مناقشه‌ برانگیز آیین‌نامه اکران سال ۱۴۰۳ از جمله نقش سازمان سینمایی در تصمیم‌گیری‌ها، نماینده تهیه‌کنندگان و قیمت بلیت سینما توضیحاتی را مطرح کرد.

پروژه تئاتری، اندیشه و وجه تمایز می‌خواهد سه شنبه 19 تیر 1403 11:46
گفت‌وگو با آزیتا موگویی، تهیه‌کننده نمایش «گالیله»

پروژه تئاتری، اندیشه و وجه تمایز می‌خواهد

یک پروژه‌ تئاتری حتما باید دارای‌اندیشه و دارای وجه تمایز باشد. از طرفی به تناسب منطقی هزینه و درآمد هم اهمیت می‌دهم. البته من قبل از قبول مسوولیت برای هر کاری باید آدم‌های اصلی همکارم را دوست داشته باشم. گاهی هم مرتکب اشتباه در شناخت ظرفیت آدم‌ها می‌شوم و بعدا خودم را سرزنش می‌کنم.

سیاست‌گذاران در محتوا سرک نکشند دوشنبه 11 تیر 1403 00:43
محمدمهدی عسگرپور از مدیران باسابقه سینما از نسبت سیاست و سینما می‌گوید

سیاست‌گذاران در محتوا سرک نکشند

وقتی یک جراح می‌خواهد عمل کند، هر بار برای آن مجوز نمی‌گیرد. وقتی یک جراح و متخصص مدرکش را می‌گیرد، این همان مجوزی است که برای فعالیت‌اش به او می‌دهند و اگر خطایی بکند آنگاه به سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می‌شود. ما در سینما هم به چنین قوانین و سازوکارهایی نیاز داریم.

«تئاتر» یعنی «شکستن قواعد» با پایبندی به اصل «باورپذیری» یکشنبه 3 تیر 1403 23:25
سیدشهاب‌الدین حسین‌پور در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

«تئاتر» یعنی «شکستن قواعد» با پایبندی به اصل «باورپذیری»

شهاب‌الدین حسین‌پور که کارگردانی نمایش «گالیله» را به عهده دارد، اجرای این اثر را ادای دینی به حمید سمندریان می‌داند که هرگز نتوانست آن را روی صحنه ببرد. او با انتقاد از اداره کل هنرهای نمایشی به دلیل عدم حمایت مالی از نمایشش، گفت: برای اجرای «گالیله» از چند سال پیش تا امروز پانصد میلیون تومان هزینه کرده‌ام.

روزگار دشوار ساخت فیلم‌های اجتماعی چهارشنبه 16 خرداد 1403 17:49
بررسی شرایط سینما و جامعه در گفت‌وگوی فریدون جیرانی با مازیار میری نویسنده و کارگردان

روزگار دشوار ساخت فیلم‌های اجتماعی

فریدون جیرانی فیلم ساز و تحلیل‌گر و کارشناس سینما، با مازیار میری نویسنده و کارگردان طی گفت وگویی به بررسی وضعیت سینما در شرایط حاضر پرداختند واین پرسش را مطرح کردند که فیلم سازان اجتماعی دراین شرایط چه باید کنند؟ آیا می‌شود یک نسل را حذف کرد و خواسته‌شان را نادیده گرفت؟

کارگردانان مشهور برای ساخت فیلم درخواست نمی دهند شنبه 12 خرداد 1403 17:06
گفت‌وگو با همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش درباره وضعیت سینما و اکران فیلم ها

کارگردانان مشهور برای ساخت فیلم درخواست نمی دهند

برای من سوال است که چرا کارگردان‌های شناخته شده ما درخواستی برای فیلم ساختن ندارند؟ من فکر می‌کنم خودمان کم آورده‌ایم، حداقل باید کمی صبورتر و آرام‌تر گام‌برداریم تا جا بیفتیم، این جامعه اصلا جامعه دو سال گذشته نیست، از هر نظر تغییر کرده است.

مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بی‌بدن»؛ ‌طرز بیان موضوع قصاص در قرآن مدرن است سه شنبه 1 خرداد 1403 16:42

مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بی‌بدن»؛ ‌طرز بیان موضوع قصاص در قرآن مدرن است

با مرتضی علیزاده، کارگردان فیلم بیبدن درباره اولین اثر بلند سینمایی‌اش حرف زده‌ایم و او از چالش‌هایی که برای پرداخت به چنین موضوعاتی داشت‌ نکات قابل توجهی بیان می‌کند. بخشی از این چالش‌ها طبیعتا مربوط به مدیریت فرهنگی است و بخشی دیگر از مواجهه فیلمساز با مخاطبانش برمی‌خیزد.

گفت‌وگو با حسن فتحی؛ زیبایی ابتذال نیست شنبه 29 اردیبهشت 1403 19:18

گفت‌وگو با حسن فتحی؛ زیبایی ابتذال نیست

این روزها «مست عشق» به پدیده‌ای سینمایی در حوزه اکران و نمایش تبدیل و با استقبال مخاطب و فروش بالا همراه شده است. بخشی از این اقبال به‌دلیل موضوع فیلم است که برای نخستین‌بار در سینمای ایران شاهد اثری درباره شاعر و عارف بزرگ ایرانی، مولانا جلال‌الدین بلخی هستیم و رابطه حیرت‌انگیز او با شمس تبریزی و دلیل دیگر را باید حضور بازیگران ستاره و سلبریتی‌های سینمای ایران و ترکیه دانست که یک تجربه تازه در فیلمسازی مشترک است. بااین‌حال مواجهه با فیلم، روایتی دوگانه داشته است. برخی مرعوب «مست عشق» شدند و از تماشای آن به وجد آمدند و برخی نقدهای تندی بر آن کرده‌اند.

فیلم اولی بودن گاهی فرصت خوبی است برای استثمار!/ افتخار می‌کنم فیلمساز عماری هستم شنبه 29 اردیبهشت 1403 19:06
گفت‌وگو با علی طاهرفر، کارگردان فیلم «آپاراتچی» به مناسبت اکران در سینماها

فیلم اولی بودن گاهی فرصت خوبی است برای استثمار!/ افتخار می‌کنم فیلمساز عماری هستم

طی ادوار گذشته بیشتر مسوولان سینمایی در ابتدای ریاست و وزارت به شهرستان‌ها آمده‌اند و سخن از تغییر و تدبیر و ریل‌گذاری تازه در سینمای شهرستان‌ها گفته‌اند و معتقد بودند بر مبنای این سیاست‌ها، اتفاقات خوبی در چهار سال آینده در حوزه شناسایی استعدادها، پتانسیل‌ها و برابری فرصت‌ها و تولید فیلم حرفه‌ای و... اتفاق خواهد افتاد، اما بعد از چهار سال علی مانده و حوضش.

زور سرمایه به هنر نمی‌رسد شنبه 8 اردیبهشت 1403 16:41
گفت‌وگو با «همایون اسعدیان» درباره حواشی اخیر شبکه نمایش خانگی و گیشه سینما

زور سرمایه به هنر نمی‌رسد

انتظار همه ما این است، افرادی که در این سطح مدیریتی قرار می‌گیرند و در هیئت‌مدیره یک پلتفرم عظیم هستند، کافی بود اشاره کنند که بعضی از تهیه‌کنندگان یا بازیگران به تعهدشان یا اخلاقیات پایبند نیستند. در این صورت نه‌تنها کسی ایرادی نمی‌گرفت، بلکه تأیید هم می‌کرد.

از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم شنبه 8 اردیبهشت 1403 16:37
گفت‌وگو با محمدمهدی عسگرپور، رییس هیات‌مدیره خانه سینما درباره تبلیغ فیلم‌های سینمای ایران در ماهواره

از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم

زمانی بود که در جشنواره‌های مهم خارجی هر سال فیلمی به صورت رسمی از ایران داشتیم. در حال حاضر فقط بگیر و ببند و توبیخ است که چرا فیلم‌ها بدون مجوز در جشنواره‌های خارجی شرکت می‌کنند و وزارت ارشاد مجبور است جلوی این فیلم‌ها را بگیرد. درحالی که باید فضای کار برای سینماگران باز شود تا فیلم‌ها در مسیر رسمی و بدون دعوا در چنین رویدادهای معتبری شرکت کنند.