کری مالیگن، بازیگر تحسینشده و نامزد سه دوره اسکار، در حال مذاکره برای پیوستن به اقتباس سینمایی جدید «نارنیا» به کارگردانی گرتا گرویگ است؛ فیلمی که با حضور بازیگرانی چون دنیل کریگ، مریل استریپ و اما مککی، یکی از پروژههای بزرگ و پرستاره نتفلیکس به شمار میرود.
دیمین شزل، کارگردان برنده اسکار، در جدیدترین پروژه سینماییاش که به احتمال زیاد یک درام زندانمحور خواهد بود، به دنبال همکاری با دو ستاره بزرگ سینما، کیلین مورفی و دنیل کریگ است؛ گفتوگوها برای نهایی شدن قرارداد این دو بازیگر در جریان است.
در حالی که جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ به نیمه رسید، نشانههایی از بازگشت شور و هیجان سالهای گذشته دیده میشد؛ اما واقعیت آن است که سیاست، محدودیتهای مالی و قوانین سختگیرانه فرش قرمز، بیش از هر زمان دیگری بر فضای جشنواره سایه انداختهاند. حتی حضور ستارگان هم نتوانست حواسها را از تغییراتی که جشنواره را دگرگون کرده، پرت کند.
کوین اسپیسی، بازیگر سرشناس و برنده دو جایزه اسکار، پس از تقریباً یک دهه دوری از جشنواره کن و پس از تبرئه کامل از تمامی اتهامات جنسی، با سخنرانی احساسی و آتشین به صحنه بازگشت. او در مراسمی که توسط مؤسسه Better World Fund برگزار شد، با نقلقولی از التون جان تأکید کرد: «من هنوز سر پا هستم.»
فیلم «ناپدید شدن یوزف منگله» به کارگردانی کیریل سربرنیکوف، تلاش دارد تا چهرهی فرشته مرگ اردوگاههای نازی را در تبعید بازسازی کند؛ اما با وجود بازی درخشان آگوست دیل، درگیر ساختاری پراکنده و روایتی سردرگم میشود که مانع شکلگیری یک پرتره انسانی و روانشناسانه میگردد.
فیلم «عقابهای جمهوری» (Eagles of the Republic) به کارگردانی طارق صالح، روایتی هوشمندانه و در عین حال ناهماهنگ از زندگی یک ستارهی سینما در دل نظامی استبدادی است. اثری که هم جذاب است و هم ناامیدکننده، و بیش از هر زمان دیگری بهخصوص برای مخاطب جهانی، آشنا و ملموس به نظر میرسد.
در نخستین اقتباس سینمایی از رمان کازوئو ایشیگورو، کارگردان ژاپنی کِی ایشیکاوا میکوشد تا مرزهای بین حافظه، غم و هویت را به تصویر بکشد. اما «چشماندازی کمرنگ از تپهها»، با وجود جاهطلبی بصری و وفاداری ظاهری به متن، از درک لطافت و ابهام ادبی اثر اصلی بازمیماند.
با گذشت نزدیک به سه ماه از اکران نوروزی، سینمای ایران با افت قابل توجه مخاطب مواجه شده است. طبق آمار، تعداد تماشاگران در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱.۴ میلیون نفر کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. کارشناسان این کاهش را ناشی از نبود تنوع در ژانرها، تکرار بازیگران خاص و عدم سرمایهگذاری بر چهرههای جدید میدانند.
اصغر فرهادی، کارگردان صاحب نام ایرانی و برنده اسکار، قرار است در تاریخهای ۳۰ و ۳۱ می (۹ و ۱۰ خرداد) مسترکلاسی دو روزه را در شهر دبی برگزار کند. این خبر در حالی منتشر میشود که فرهادی مشغول تدارک دهمین فیلم خود، «داستانهای موازی» است که با حضور ستارگان سینمای فرانسه مقابل دوربین میرود.
«تاریخچه آب» ساخته اول کریستن استوارت، با بازی خیرهکننده ایمون پوتس، داستانی تأثیرگذار و صادقانه از مبارزه یک زن با زخمهای کودکی و جستوجوی رهایی را به تصویر میکشد.
فیلم درام تازه «آمروم» به کارگردانی فاتح آکین، که در جشنواره کن به نمایش درآمد، داستانی لطیف و تأملبرانگیز از بلوغی انسانی را در واپسین روزهای جنگ جهانی دوم روایت میکند. این اثر با نگاهی عمیق و پرظرافت، به بررسی مرزهای دشوار اخلاقی و امکان نیکی در دل تاریکی میپردازد.
با تأیید حکم متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش در دیوان عالی کشور، یک مرحله از این پرونده به پایان رسید، اما اولیای دم و وکلایشان همچنان بر وجود ابهامات و نقایص جدی در تحقیقات تأکید دارند و درخواست «عدم قصاص» متهمان را مطرح کردهاند؛ رویکردی که نشان میدهد «معمای پرونده» از نگاه آنها هنوز حل نشده است.
کتاب جدید «فیلمهای محبوب زندگی من» اثر پرویز نوری، منتقد و نویسنده پیشکسوت سینمای ایران، منتشر شد. این کتاب شامل خاطرات و تحلیلهای نوری از ۴۰ شاهکار کلاسیک سینمای جهان است. او در این گفتگو، علاوه بر روایت تجربیاتش از دوران طلایی سینما، به چالشهای سینمای امروز و کمفروغ شدن کارگردانانی چون اصغر فرهادی نیز میپردازد.
فیلم کوتاه «بوی خوش کفش» به نویسندگی و کارگردانی کیارش شیراوند، به بخش مسابقه نهمین دوره جشنواره بینالمللی Ficcsur در کشور شیلی راه یافت. این جشنواره معتبر سینمایی از ۲۹ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۴۰۴ در شهر والپارایزو شیلی در حال برگزاری است.
مستند کوتاه «میراث باد» به کارگردانی نسیم سهیلی و محصول انجمن سینمای جوانان ایران، به چهل و هفتمین دوره جشنواره فیلم کوهستان در آمریکا که مورد تأیید آکادمی اسکار است، راه یافت.
امین حیایی، بازیگر باتجربه سینما و شبکه نمایش خانگی، در آستانه ۳۵ سالگی فعالیت حرفهای خود، با سه نقشآفرینی متفاوت و همزمان در فیلمهای سینمایی «کوکتل مولوتف» و «زیبا صدایم کن» و سریال «آبان»، تواناییهای متنوع خود را به نمایش گذاشته و ثابت کرده که همچنان میتواند مخاطب را غافلگیر کند.
فیلم کوتاه «خلیل» به نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی سید پیام حسینی، در ادامه حضور موفق جهانی خود، به بیست و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم PLEIN LA BOBINE در کشور فرانسه راه یافت. این جشنواره که به فیلمهای کوتاه برای مخاطبان جوان اختصاص دارد، از ۱۴ تا ۲۳ خرداد ماه برگزار خواهد شد.
در سی و دومین جلسه از «شبهای مستند موزه سینما»، نسخه مرمت شده فیلم «موج و مرجان و خارا» به تهیهکنندگی ابراهیم گلستان به نمایش درآمد. در این نشست، مستندسازان و کارشناسان به بررسی نقش گلستان در سینمای مستند ایران و چالشهای تداوم حرفهایگری در این عرصه پس از او پرداختند.
جشنواره فیلم کن که زمانی بستری معتبر برای بزرگداشت سینما بود، در سالهای اخیر و به ویژه در سال ۲۰۲۵، با حضور گسترده اینفلوئنسرهای بدون ارتباط سینمایی و جنجال «بستههای فرش قرمز» با قیمتهای دهها هزار دلاری، بیشتر به کتواک مد تبدیل شده و تمرکز را از فیلمسازان به حواشی مد و بازاریابی برندها منتقل کرده است.
شایا لابوف در مصاحبهای صریح از تجربه پیچیدهاش در فیلم علمی-تخیلی «مگالوپولیس» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا سخن گفته است. او با اشاره به سبک کار نامعمول و مبهم کاپولا، تأکید میکند که تلاش برای درک خواستههای کارگردان باعث تنش و سردرگمیاش شده است: «برای فهمیدن منظورش باید ذهنش را کاوش میکردیم.»