تحلیل تازه مجمع جهانی اقتصاد نشان میدهد مشاغلی که در معرض بیشترین خطر حذف توسط هوش مصنوعی قرار دارند، عمدتاً موقعیتهای اداری و ابتدایی هستند. از فروشندگان و تحلیلگران گرفته تا بازیگران سینما، بسیاری از نقشها در حال دگرگونیاند. در حالی که برخی رهبران فناوری و سینما هوش مصنوعی را فرصتی برای رشد میدانند، دیگران آن را تهدیدی برای نیروی کار انسانی تلقی میکنند.
بیستودومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مراکش با تجلیل از چهار چهره برجسته دنیای سینما، شامل جودی فاستر، گیرمو دل تورو، بازیگر مراکشی راویا و ستاره مصری حسین فهمی برگزار خواهد شد. این دوره از ۲۸ نوامبر تا ۶ دسامبر برگزار میشود و وعده داده شده است که ترکیبی از ستایش سینمای جهانی و افتخار به میراث فرهنگی منطقه باشد.
فیلم بوگونیا که جدیدترین همکاری اما استون و یورگوس لانتیموس است، از فیلم کرهای «سیاره سبز را نجات بده» الهام گرفته؛ اما با تغییراتی هوشمندانه در شخصیتها و روایت، مسیر متفاوتی را پیش میگیرد. در ادامه، نگاهی داریم به هفت تفاوت کلیدی بین این دو فیلم.
فیلم بوگونیا، تازهترین همکاری اما استون و یورگوس لانتیموس، پس از اکران محدود موفق خود حالا بهصورت گسترده روی پرده رفته است. با وجود بازیهای درخشان اما استون و جسی پلمونز و کارگردانی چشمگیر لانتیموس، پایان فیلم از دید بسیاری از منتقدان بهاندازهی باقی بخشها رضایتبخش نیست و بیش از آنکه غافلگیرکننده باشد، کاملاً قابل پیشبینی است.
«بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی و نویسندگی مشترک او با فائزه یارمحمدی، که این روزها در حال اکران است، به دلیل روایت بصری و ساختار جذابش، به عنوان یک فیلم متفاوت مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم پرانرژی که از زاویهای شاداب و شوخ به زندگی پرفراز و نشیب بچههای پرورشگاه میپردازد، توانست جوایز متعددی از جمله سیمرغ بهترین فیلمنامه و سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم اول را از جشنواره فیلم فجر کسب کند.
فیلم سینمایی «چشم بادومی» (با عنوان بینالمللی K-Popper) در ادامه موفقیتهای جهانی خود، در بخش «Just Film» بیستونهمین دوره جشنواره فیلم شبهای سیاه تالین (رده الف جهانی) در استونی (۱۶ تا ۲۹ آبان) شرکت میکند.
علی بهراد برای حضور فیلم «تهران کنارت» (با عنوان انگلیسی Tehran Another View)، در جشنواره جهانی فجر اعلام آمادگی کرده است. شرط اصلی بهراد برای این حضور، نمایش نسخه کامل فیلم است؛ چرا که پس از دو سال از ساخت و با وجود کسب پروانه نمایش موقت، هنوز مجوز اکران عمومی «تهران کنارت» صادر نشده است.
فیلم کوتاه داستانی «جواز دفن» به نویسندگی و کارگردانی هاشم علیاکبری، در بیستوپنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مریلند (Maryland Film Festival) در آمریکا حضور خواهد داشت.
مستند بلند «شگرد» به کارگردانی و تهیهکنندگی جعفر صادقی، به بخش رسمی Girona Film Festival در کشور اسپانیا راه یافت.
تصویربرداری فیلم کوتاه «نیمه کاره» به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی محمد تقوایی در لوکیشنهای منطقه ۲۲ تهران به پایان رسید.
فیلم سینمایی «بُت» در ژانر درام اجتماعی به کارگردانی و تهیهکنندگی حمید نعمتالله، پس از اتمام ساخت، اکنون برای اکران در جشنواره فیلم فجر و حضور در جشنوارههای خارجی برنامهریزی میشود.
سیاوش اسعدی، کارگردان و فیلمنامهنویس سینما، از ساخت پروژه جدید خود با عنوان «شرق وحشی» خبر داد. این فیلم ۳ ساعته، در ژانر نوآر و به زبان انگلیسی، محصول مشترک قطر و کانادا برای یک کمپانی اماراتی است و فیلمبرداری آن در خارج از ایران انجام خواهد شد.
گروه سوینا (زیر نظر گلاره عباسی)، در تازهترین فعالیت خود و در قالب قسمت ۳۸ از برنامه «فیلمخانه»، نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «شبهای روشن» ساخته فرزاد موتمن را منتشر میکند.
فیلم کوتاه ۱۴ دقیقهای «او اینجا نیست» به نویسندگی و کارگردانی سعید سیری، برای یازدهمین و دوازدهمین حضور بینالمللی خود، راهی دو جشنواره در ایتالیا شد.
فیلم سینمایی «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به کارگردانی شهرام مکری، به عنوان محصول مشترک امارات و تاجیکستان، در بخش مسابقه اصلی بیستمین جشنواره نوپای دریای سرخ عربستان (۱۳ تا ۲۲ آذرماه) حضور خواهد داشت.
فیلم سینمایی «بدون مجوز» (محصول مشترک ایران و انگلستان)، که پیش از این در جشنواره بوسان حضور داشت، قرار است در سیامین جشنواره بینالمللی فیلمهای «مؤلف رباط» مراکش به نمایش درآید.
فیلم «ادیسه» تمام ویژگیهای لازم برای تبدیل شدن به اثری درخشان از کریستوفر نولان را در خود دارد؛ داستانی حماسی، قهرمانی ناقص، عشق از دسترفته و ساختاری پیچیده و پر از چرخش. نولان با آثار پیشین خود ثابت کرده که استاد روایتهای غیرخطی و شخصیتهای چندبعدی است، و «ادیسه» میتواند اوج جهان فکری و سینمایی او باشد.
ژانر تریلر یا فیلمهای مهیج مملو از آثار ماندگار و نمادین در تاریخ سینماست، اما لذت واقعی زمانی است که بتوان در میان آنها گوهرهای پنهان را کشف کرد. از فیلم برنده اسکار «انگل» تا اثر رازآلود «هفت» و شاهکار پرپیچوخم «جاده مالهالند»، فیلمهای مهیج همواره در میان بهترین آثار سینما قرار دارند.
فیلم سینمایی «آرامش در حضور دیگران» (اقتباس ناصر تقوایی از داستان غلامحسین ساعدی) که در سال ۱۳۴۸ ساخته شد، سرنوشتی غریب داشت؛ پس از نمایش در جشن هنر شیراز (۱۳۴۹) توقیف شد و پس از چهار سال اکران، با شکایت جامعه پرستاران از پرده پایین کشیده شد.
«آرامش در حضور دیگران» اثر ماندگار ناصر تقوایی، فیلمی است که با تکیه بر فرم و ساختار، جهانی انتقادی و روانشناختی خلق میکند. این تحلیل بر نقش حیاتی معماری فضای روایت (خانه سیروس طاهباز) بهعنوان پیکرهای فعال برای نمایش وضعیت روانی شخصیتها تأکید دارد؛ جایی که پلهها محور میزانسن بوده و تقابل میان نظم و فروپاشی را نشان میدهند.