نوشتن نقد فیلم چیزی فراتر از گفتن اینکه «خوب بود» یا «دوست نداشتم» است. یک نقد خوب، ترکیبی است از تحلیل، مشاهده، دانش سینمایی و البته لحن شخصی. اگر میخواهید یاد بگیرید چگونه مثل منتقدان حرفهای درباره فیلمها بنویسید، این ۱۰ نکتهی اساسی را از دست ندهید.
در حالی که فیلم مسابقهای «F1» آماده اکران تابستانی میشود، برد پیت در مصاحبهای با GQ از چالشهای مداوم شهرت، پایان رسمی پرونده طلاق از آنجلینا جولی، و دغدغههایش درباره ادامه مسیر بازیگری صحبت کرده است. پیت که سالها با جنجالهای رسانهای روبهرو بوده، حالا از آرامش نسبی زندگیاش میگوید و تأکید میکند که هنوز داستانهای زیادی برای گفتن دارد.
اقتباس نوآورانهای از کلاسیک ماندگار «جادوگر شهر اُز» قرار است در تابستان امسال، تجربهای کاملاً جدید را در سالن غولپیکر Sphere لاسوگاس رقم بزند. این نسخه که با کمک هوش مصنوعی و آرشیوهای قدیمی بازآفرینی شده، فیلمی را که زمانی روی پردههای کوچک دیده میشد، به عظیمترین صفحه نمایش دنیا میبرد.
فیلم جدید کوجی فوکادا با نگاهی به دنیای پر زرق و برق اما بیرحم موسیقی پاپ ژاپن، وعده درامی تند و تیز درباره شهرت، جنسیت و کنترل سازمانی را میدهد اما در نهایت، به روایتی سرد و فاقد ضرباهنگ تبدیل میشود که حتی در اوجهای دراماتیک هم نمیتواند هیجانانگیز باشد.
با اجرای تأثیرگذار اوِگنیا دودینا در نقش زنی که سالها از خانه دور بوده، فیلم «مامان» به کارگردانی اور سینای در بخش نمایش ویژه جشنواره کن، نمایشی تلخ و انسانی از تضاد نقشهای خانوادگی و طبقاتی ارائه میدهد. با وجود شروعی قدرتمند و مشاهداتی دقیق، فیلم در نیمه دوم خود به دام ملودرام میافتد و از قدرت شخصیتپردازیاش فاصله میگیرد.
فیلم «دختری بر لبه» ساخته ژو جینگهاو، با شروعی تکاندهنده در دنیای پرتنش اسکیت نمایشی آغاز میشود و نوید یک تریلر روانشناختی تأثیرگذار را میدهد، اما در ادامه، با افت روایت، پیچشهای غیرمنسجم و پایانهای ناسرانجام، مخاطب را با حسی از ناامیدی تنها میگذارد.
فیلم «من فقط در طوفان آرام میگیرم» ساخته پدرو پینیو، اثری پرشکوه و پُرتأمل از سینمای پرتغال است که با روایتی چندلایه و نزدیک به چهار ساعت، مخاطب را به تأملی عمیق درباره استعمار، توسعهگرایی و بحران هویت در جوامع آفریقایی دعوت میکند؛ فیلمی که با صبر و توجه، به تجربهای فراتر از سینما بدل میشود.
فیلم تازه «سدریک کلاپیش» با عنوان «Colours of Time» درامی دوخطی و پر از رنگ و احساس است که به شکلی شیرین و نوستالژیک، قصهی گذشتگان و نوادگان را در بستری از هنر و تاریخ پیوند میزند. اثری که با وجود ضعفهایی در روایت، قلب تماشاگر را بهلطف جذابیت تصویری و لطافت انسانیاش تسخیر میکند.
فیلم تازهی ریچارد لینکلیتر با عنوان «Nouvelle Vague» که اولین نمایش جهانیاش را در بخش مسابقهی جشنواره کن ۲۰۲۵ تجربه کرد، با استقبال فراوان منتقدان روبهرو شد و حالا با قراردادی رسمی در اختیار نتفلیکس قرار گرفته است. این فیلم، ادای احترامی عاشقانه به سینمای موج نوی فرانسه و شاهکار تاریخی «ازنفسافتاده» است.
در حالی که هواداران همچنان تحت تأثیر موفقیت جهانی «تاپ گان: ماوریک» هستند، کریستوفر مککوری، همکار دیرینه تام کروز، در گفتوگویی جدید از آماده بودن داستان قسمت سوم این فرنچایز محبوب خبر داده است. او در پادکست «Happy Sad Confused» اعلام کرد که بر خلاف تصور اولیه، یافتن مسیر داستانی برای «Top Gun 3» چندان سخت نبوده و چهارچوب آن تنها با یک جلسه بحث و ایدهپردازی شکل گرفته است.
کریستوفر مککوری، کارگردان فیلم جدید «ماموریت غیرممکن»، در گفتوگویی تأیید کرد که او و تام کروز به طور جدی در حال بررسی ساخت فیلمی مستقل برای شخصیت محبوب لس گراسمن هستند؛ شخصیتی که کروز در فیلم کمدی «تندر استوایی» ایفا کرد و به یکی از ماندگارترین نقشهای فرعیاش تبدیل شد.
عصر دوشنبه، پنجم خرداد، هیئت رئیسه خانه سینما با مدیرعامل و مدیران صندوق اعتباری هنر در نشستی چهار ساعته دیدار کردند. محور اصلی این گفتوگوها، بررسی و حل مشکلات مربوط به عضویت و تمدید بیمه تأمین اجتماعی و تکمیلی درمان اعضای خانه سینما بود.
رویداد «سینمای تجربی جهان» با نمایش فیلم سینمایی «قصبه» و فیلم کوتاه «پیله»، دو اثر اولیه از کارگردان برجسته، نوری بیلگه جیلان، روز شنبه ۱۰ خرداد از ساعت ۱۷ در پردیس سینمایی چارسو آغاز به کار میکند. پس از نمایش، جلسه نقد و بررسی با حضور مازیار فکری ارشاد برگزار خواهد شد.
رضا استادی، کارگردان و تهیهکننده سینمای مستند، پس از موفقیت با «بنز ایرانی»، این بار مستندی ۸۰ دقیقهای با عنوان «احمد محمود» را به اتمام رسانده است. این فیلم حاصل پژوهشی پنج ساله، به زندگی و کارآفرینی احمد و محمود خیامی، بنیانگذاران صنعت خودروی ایران، میپردازد و قرار است در نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش گذاشته شود.
چهار فیلم ایرانی، شامل فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و سه فیلم کوتاه «من سلطان جنگل هستم»، «دختر قاصدکها» و «فردا شکل امروز نیست»، به بخش مسابقه دهمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان «کینولوب» در لهستان راه یافتند.
آلخاندرو گونسالس ایناریتو، کارگردان تحسینشده سینمای مکزیک، در بیستوپنجمین سالگرد نمایش جهانی فیلم کلاسیک «عشق سگی» در جشنواره کن حضور یافت. در گفتوگویی تازه، او هم از خاطرات آن دوران گفت و هم از فیلم جدیدش با بازی تام کروز که یک کمدی "فاجعهبار" توصیف شده است.
فیلم پرهزینه و جاهطلبانهی Megalopolis در سال ۲۰۲۴ با شکست مواجه شد، اما فرانسیس فورد کاپولا به جای عقبنشینی، آن را به فرصتی برای راهاندازی یک کسبوکار جدید تبدیل کرد: تاسیس یک هتل خاص برای فیلمسازان و علاقهمندان به سینما!
آلفرد هیچکاک، استاد بیبدیل تعلیق، سالها پس از ساخت فیلم «The Wrong Man» اعتراف کرد که یکی از صحنههای مهم فیلم را اشتباهی کارگردانی کرده و آرزو میکند ای کاش هرگز آن را وارد فیلم نمیکرد. این اعتراف، یکی از معدود لحظات انتقاد هیچکاک از خودش به شمار میرود.
دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ یکی از دوران طلایی دنیای انیمه بود که با آثاری چون «هانتر × هانتر»، «سایکوی پاس»، و «حمله به تایتان» همراه شد. این انیمهها نه تنها مخاطبان جدید را جذب کردند، بلکه ژانرها و سبکهای متنوعی را به جهانیان معرفی کردند و جایگاه انیمه را در فرهنگ عامه تثبیت کردند.
فیلم «The Last One for the Road» ساخته فرانچسکو سوسای، با داستانی آرام و دوستانه درباره دو دوست میانسال که بین زندگی و پیری دست و پنجه نرم میکنند، تصویری لطیف و تلخ از مفهوم دوستی، گذر زمان و تلاش برای ماندن در لحظه ارائه میدهد. این فیلم ایتالیایی با فضایی گرم و ملودیک، مخاطب را به سفری دلنشین در مناظر و روابط انسانی دعوت میکند.