پنجشنبه , ۱۷ آبان, ۱۴۰۳
نقد- تئاتر
نگاهی به نمایش «سه خواهر» به کارگردانی نگین ضیایی/ تهاجم به متن چخوف

نگاهی به نمایش «سه خواهر» به کارگردانی نگین ضیایی/ تهاجم به متن چخوف

نمایش «سه خواهر»، به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی نگین ضیایی که اثری اقتباسی از «سه خواهر» چخوف محسوب می‌گردد، در پی چاره‌جویی این مسئله است که به آن‌چه بی‌واسطه مشاهده و دیده می‌شود تا چه اندازه می‌توان اعتماد و آن را تفسیر به رأی داشت.

درباره نمایش «قلاده برای یک سگ مرده» به کارگردانی غلامرضا عربی؛ ساختن یک «ما»ی جمعی، دگردیسیِ « امر تماشایی چهارشنبه 16 آبان 1403 18:29

درباره نمایش «قلاده برای یک سگ مرده» به کارگردانی غلامرضا عربی؛ ساختن یک «ما»ی جمعی، دگردیسیِ « امر تماشایی

بازیگران این اجرا که نابینا هستند، به خوبی توانسته‌اند با رویکردی همدلانه و جمعی، تئاتری تماشایی و تاثیرگذار بر صحنه آورده و تماشاگران را غافلگیر کنند.

درباره نمایش «ناسور» به کارگردانی مسعود سالاری؛ همزیستی ناممکن بی‌خانمان‌ها پنجشنبه 10 آبان 1403 17:26

درباره نمایش «ناسور» به کارگردانی مسعود سالاری؛ همزیستی ناممکن بی‌خانمان‌ها

نمایش «ناسور» با مرگی شاعرانه پایان می‌پذیرد. افراد در گورهای خود آرمیده و با دستانی بر گوش، انتزاع‌شان را از جهانی این‌چنین خشن اعلام می‌کنند. پس جای تعجب نخواهد بود که این نمایش هم نظریه رهایی نداشته باشد و مقهور مناسبات ویرانگر زمانه‌اش شده باشد. ناسور زخمی است چرکین و ورم‌کرده.

یادداشتی بر نمایش «قلب نارنگی» به كارگردانی داریوش علیزاده؛ جهانی ساده و شگرف سه شنبه 8 آبان 1403 16:29

یادداشتی بر نمایش «قلب نارنگی» به كارگردانی داریوش علیزاده؛ جهانی ساده و شگرف

اجرایی چون «قلب نارنگی» را هوایی تازه در این وانفسای تئاتر بدنه دانست كه توانسته فضای مفرحی را برای تماشاگران ترتیب دهد و به دام ابتذال نیفتد. اینكه با تمرین زیاد، همدلی گروهی و امكانات محدود بشود اثری در خور تولید كرد قابل ستایش است.

درباره نمایش «آدمبچه» به کارگردانی جابر رمضانی؛ گذر شتابناک کودکی به بزرگسالی در خانه ساحلی غرق در باران پنجشنبه 3 آبان 1403 12:59

درباره نمایش «آدمبچه» به کارگردانی جابر رمضانی؛ گذر شتابناک کودکی به بزرگسالی در خانه ساحلی غرق در باران

نمایش آدمبچه حرکتی است جسورانه از جابر رمضانی که به دوران کودکی ما انسان‌ها می‌پردازد و از یک منظر تازه، با کنار هم قرار دادن بزرگسالی و نوجوانی، این نکته را تذکار می‌دهد که نمی‌توان به راحتی از دوران حساس کودکی گذشت و سراسیمه، بنابر منطق پیشرفت در سرمایه‌داری، به سوی موفقیت در بزرگسالی تاخت.

درباره نمایش‌های «پپرونی برای دیکتاتور» و «جزیره لولو»؛ اجراهایی که خوب می‌فروشند سه شنبه 1 آبان 1403 18:29

درباره نمایش‌های «پپرونی برای دیکتاتور» و «جزیره لولو»؛ اجراهایی که خوب می‌فروشند

اجرایی چون «جزیره لولو» در این وانفسای تئاترهای رئالیستی ملال‌آور تا حدودی قابل اعتنا و تماشایی است. اینکه متن نمایشنامه از مختصات غربی به خاورمیانه انتقال یافته و رنگ و بوی مردمان این منطقه را گرفته، راهکار جالب توجهی است که ‌باید بیش از این به آن بال و پر داده شود و گشودگی به فضاهای وهمی، چشم‌اندازی تازه و نامکشوف را ترسیم کند.

نگاهی به اجرای تئاتر «هاملن» به کارگردانی مژگان معقولی/ جست ‌و جوی آینده در تاریکی آخرالزمانی سه شنبه 1 آبان 1403 18:18

نگاهی به اجرای تئاتر «هاملن» به کارگردانی مژگان معقولی/ جست ‌و جوی آینده در تاریکی آخرالزمانی

شخصیت اصلی نمایشنامه که می‌خواهد از حقیقت و راستی در مقابل جامعه و رفتارهای برآمده از دروغ مقابله کند، دشمن به حساب می‌آید. در چنین موقعیتی است که استوکمان در نمایشنامه ایبسن می‌گوید: «حق با اکثریت نیست، بلکه با فرد است؛ فردی که نه تنها حاضر نیست رفتار برآمده از دروغ را بپذیرد، بلکه علیه آن اقدام می‌کند.»

درباره نمایش «بازی بی‌کلام۲»/ نقدی بر طبقه زباله‌گرد جامعه سه شنبه 1 آبان 1403 17:26

درباره نمایش «بازی بی‌کلام۲»/ نقدی بر طبقه زباله‌گرد جامعه

دو زن که با ترتیب زمانی و با تعلیقی ساده در دو کیسه یا گونی پلاستیکی بزرگ سکنی گزیده‌اند و قشر فرودستی را بازتولید می‌کنند؛ نمایش «بازی بیکلام۲» نقدی سیاسی بر طبقه زباله‌گرد کنونی جامعه است.

درباره پرفورمنس «اهانت به تماشاگر» به کارگردانی علی اتحاد؛ حد و مرز اهانت‌آمیزی دوشنبه 30 مهر 1403 15:01

درباره پرفورمنس «اهانت به تماشاگر» به کارگردانی علی اتحاد؛ حد و مرز اهانت‌آمیزی

پیتر هانتکه در نمایشنامه نامتعارف «اهانت به تماشاگر» تلاش دارد با به چالش کشیدن منطق بازنمایی در تئاتر، علیه تماشاگر منفعل سالن‌های نمایش موضع انتقادی اتخاذ کرده و با رویکردی تهاجمی بار دیگر بحران بازنمایی واقعیت اجتماعی را به مسئله‌ بدل کند.

درباره نمایش‌های «گرامر» و «انگلیسی»؛ بر مدار مهاجرت؛ نسل سرگردان مابین ماندن و رفتن جمعه 27 مهر 1403 18:05

درباره نمایش‌های «گرامر» و «انگلیسی»؛ بر مدار مهاجرت؛ نسل سرگردان مابین ماندن و رفتن

در هر دو اجرا، بیش‌وکم زبان انگلیسی به مثابه «فاصله‌مندی» و «دیگری‌سازی» عمل می‌کند. اما در نهایت، پرسش هر دو اجرا، در رابطه با ضرورت آموختن زبان انگلیسی برای ایرانیان همچنان مفتوح باقی می‌ماند بی‌آنکه پاسخ درخوری یابد.

نقد تئاتر «گور پلاس» به کارگردانی شهاب مهربان؛ خانواده بحران‌زده ایرانی همچنان در آستانه فروپاشی سه شنبه 24 مهر 1403 19:06

نقد تئاتر «گور پلاس» به کارگردانی شهاب مهربان؛ خانواده بحران‌زده ایرانی همچنان در آستانه فروپاشی

این اجرا قدمی است رو به جلو برای کارگردان این نمایش، اما شهاب مهربان برای ادامه مسیری که انتخاب کرده احتیاج دارد فهم خود را از اجتماعی که روایت می‌کند، گسترش دهد. مطالعات جامعه‌شناختی و اتخاذ سیاست بازنمایی طبقات اجتماعی از مهم‌ترین اولویت‌ها در این عرصه است.

درباره نمایش «فردا» به کارگردانی امین اسفندیار؛ بازی بی‌پایان حافظه و فراموشی یکشنبه 22 مهر 1403 21:10

درباره نمایش «فردا» به کارگردانی امین اسفندیار؛ بازی بی‌پایان حافظه و فراموشی

این روزها بار دیگر شاهد یکی از بازتولیدهای تئاتری چند سال اخیر هستیم. امین اسفندیار در مقام نویسنده و کارگردان بعد از سال‌ها که از اجرای نمایش «فردا» در سالن کوچک تالار مولوی می‌گذرد، تصمیم گرفته با همان بازیگران، نمایش «فردا» را به صحنه آورد و این‌بار در سالن «کاخ هنر» میزبان مخاطبان باشد.

درباره نمایش‌ «سگ نگهبان و درختی در باغ» به کارگردانی سعید ذهنی؛ یک بازجویی نه چندان ساده از خانم نویسنده یکشنبه 22 مهر 1403 01:14

درباره نمایش‌ «سگ نگهبان و درختی در باغ» به کارگردانی سعید ذهنی؛ یک بازجویی نه چندان ساده از خانم نویسنده

می‌توان نمایش «سگ نگهبان و درختی در باغ» را از آن دست آثاری در نظر گرفت که می‌خواهند نقبی به درون سازمان‌های مخوف سرکوب بزنند و نقدی باشند به هویت‌زدایی از انسان‌هایی که گرفتار سیستم سانسور و بازجویی شده‌اند.

درباره نمایش «ترانه‌های تب» به کارگردانی ایوب آقاخانی؛ روایت عشق ژوکاست وحسرت ‌‌ ادیپ سه شنبه 17 مهر 1403 19:44

درباره نمایش «ترانه‌های تب» به کارگردانی ایوب آقاخانی؛ روایت عشق ژوکاست وحسرت ‌‌ ادیپ

می‌توان اجرایی چون «ترانه‌های تب» را یک تجربه تازه برای ایوب اقاخانی در نظر گرفت که متفاوت است از رویکرد اجتماعی‌اش در تولید تئاتر در این سال‌هایی که گذشت. به هر حال نوع مواجهه با تراژدی‌های یونان باستان و تمنای معاصر کردن‌شان، چالشی است همیشگی پیش پای هنرمندان عرصه نمایش.

یادداشتی بر نمایش «داش‌آکل به گفته مرجان»؛ هدایت به روایت بیضایی سه شنبه 17 مهر 1403 19:33

یادداشتی بر نمایش «داش‌آکل به گفته مرجان»؛ هدایت به روایت بیضایی

کار و وجود شخصیتی چون بهرام بیضایی، فرهنگ هر ملتی را غنا می‌بخشد و آن را برای آیندگان حفظ می‌کند. ما قدردان او هستیم و او باوجود همه بی‌مهری‌هایی که دیده، همچنان استوار و قوی به راهش ادامه می‌دهد. وجود نازکش آزرده گزند مباد.

نگاهی به «داش‌آکل» صادق هدایت و نونوشته بهرام بیضایی از آن؛ مانیفستی تاریخ‌نگارانه سه شنبه 17 مهر 1403 19:27

نگاهی به «داش‌آکل» صادق هدایت و نونوشته بهرام بیضایی از آن؛ مانیفستی تاریخ‌نگارانه

به روی صحنه رفتن «داش‌آکل به گفته مرجان»، نه فقط لزوم بازخوانی داش‌آکل، بلکه داستانی از نویسنده‌ای تاریخ‌گراست و اجرا، طبعا چیزی فراتر از یک نمایش ساده، یک مانیفست تاریخ‌نگارانه است.

درباره نمایش «بی‌پایانی» به نویسندگی و کارگردانی صحرا فتحی؛ در ابتدا کمدی و ناگهان تراژدی پنجشنبه 12 مهر 1403 21:48

درباره نمایش «بی‌پایانی» به نویسندگی و کارگردانی صحرا فتحی؛ در ابتدا کمدی و ناگهان تراژدی

نمایش «بی‌پایانی» صحرا فتحی را می‌توان نمونه‌ای آشنا از تئاترهایی دانست که مناسبات گذشته را تکرار می‌کنند تا این مسئله گوشزد شود که مردسالاری حاکم بر جامعه همچنان در حال بازتولید است و پیشرفت چندانی در زمینه بهبود حقوق زنان مشاهده نمی‌شود.

نگاهی به نمایش «بچه» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فرهادنیا؛ هدیه کائنات به شکل مشکوکی فکر می‌کند چهارشنبه 11 مهر 1403 11:26

نگاهی به نمایش «بچه» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فرهادنیا؛ هدیه کائنات به شکل مشکوکی فکر می‌کند

«بچه» نمایشی پرانرژی و تماشایی است اما نظریه‌ای برای رهایی و ترسیم یک جهان اتوپیایی ندارد.

درباره نمایش «سیمبلین» به کارگردانی مازیار سیدی؛ یک اجتماع تئاتری در دل زندگی اردوگاهی یکشنبه 8 مهر 1403 18:54

درباره نمایش «سیمبلین» به کارگردانی مازیار سیدی؛ یک اجتماع تئاتری در دل زندگی اردوگاهی

سیمبلین تلاشی است از برای رویت‌پذیر کردن یک زیست اردوگاهی و نسبت‌اش با امر خلاقه و نهاد اجتماعی تئاتر. اینکه آیا موفق بوده یا شکست خورده، بحث دیگری است اما تجربه ثابت کرده که مازیار سیدی کارگردان ماجراجویی است که از خطر کردن نمی‌هراسد و چندان گرفتار برد و باخت نمی‌ماند.

درباره نمایش «ستوان آینیشمور» به کارگردانی هستی حسینی؛ فاصله‌مندی از مک‌دونای ایرلندی یکشنبه 8 مهر 1403 18:23

درباره نمایش «ستوان آینیشمور» به کارگردانی هستی حسینی؛ فاصله‌مندی از مک‌دونای ایرلندی

مارتین مک‌دونا، نویسنده نام‌آشنایی است در ایران و عرصه تئاتر کشور بی‌وقفه به نمایشنامه‌های این نویسنده صاحب‌ سبک ایرلندی اقبال نشان داده و در بازنمایی خشونت فیزیکی و جفنگ‌بودگی آثارش، اهتمام شایان توجهی از خود نشان داده است.

درباره نمایش‌های «لوبوتومی» و «ادبیات»؛ بار گرانِ تاریخ معاصر بر صحنه نحیف تئاتر یکشنبه 8 مهر 1403 01:37

درباره نمایش‌های «لوبوتومی» و «ادبیات»؛ بار گرانِ تاریخ معاصر بر صحنه نحیف تئاتر

اجرایی چون نمایش «لوبوتومی» را می‌توان تداوم کار هنری کارگردان جوانی چون سهاب محبعلی دانست بعد از اجراهایی چون «موش‌مرگی» و «راهنمای جامع هیولا شدن» .در کل می‌توان اجرایی چون «ادبیات» را صدایی تازه دانست در این برهوت نمایشنامه‌نویسی وطنی. مهام میقانی به خوبی توانسته تضادهای سیاسی و زیباشناسانه دوران پهلوی اول و دوم را از طریق شخصیت‌های کمابیش آشنای تاریخی به میانجی ادبیات روایت‌مند کند.