شنبه , ۶ مرداد, ۱۴۰۳
نقد- تئاتر | صفحه 2
نگاهی به نمایش «سه خواهر» به کارگردانی نگین ضیایی/ تهاجم به متن چخوف

نگاهی به نمایش «سه خواهر» به کارگردانی نگین ضیایی/ تهاجم به متن چخوف

نمایش «سه خواهر»، به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی نگین ضیایی که اثری اقتباسی از «سه خواهر» چخوف محسوب می‌گردد، در پی چاره‌جویی این مسئله است که به آن‌چه بی‌واسطه مشاهده و دیده می‌شود تا چه اندازه می‌توان اعتماد و آن را تفسیر به رأی داشت.

درباره نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست/ عادی بودن یک وضعیت به شدت غیرعادی شنبه 29 اردیبهشت 1403 17:51

درباره نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست/ عادی بودن یک وضعیت به شدت غیرعادی

کیارش رُست با این خوانش نمادگرایانه، آن عاملیتی را که ژان‌کلود-کری‌یر در متن نمایشنامه مدنظر دارد را به محاق برده و هر نوع عاملیت انسانی را کم‌رمق‌تر نشان می‌دهد.

نگاهی کوتاه به دو نمایش «توقف اتانازی» و «کان لم یکن» بروکراسی در روایت‌های تئاتر سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 16:04

نگاهی کوتاه به دو نمایش «توقف اتانازی» و «کان لم یکن» بروکراسی در روایت‌های تئاتر

از یاد نبریم که در اصطلاحات حقوقی عبارت «کان لم یکن» به باطل شدن یک قرارداد مابین طرفین معامله اطلاق می‌شود که شرایط صحت عقد قرارداد به ‌طور کامل در آن رعایت نشده و مستوجب ضرر و زیان یکی از طرفین شود. فرآیندی که بروکراسی مخصوص خود را دارد و این روزها به کرات در گوشه و کنار کشور قابل مشاهده است.

نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛ خشم و هیاهو سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 15:57

نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛ خشم و هیاهو

خارج از پیام های تامل بر انگیز نمایش،تبلیغ و پروپاگاندای تئاتر یا همان حواشی اش از متن بیشتر بود.دکور و طراحی صحنه به حدی بد بود که مخاطب را سردرگم می کرد.گذاشتن یک میز طویل که در هر دو سویش بازیگران نشسته اند ،گردن تماشاگر را اذیت می کرد.اگر نمایش به سه بخش تقسیم شود بخش پایانی آن ها دراماتیک و‌حوصله سر بر بود.

درباره نمایش «نظام ابن‌عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی/عاشقیت یک ابن‌عربی معاصر دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 20:18

درباره نمایش «نظام ابن‌عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی/عاشقیت یک ابن‌عربی معاصر

«نظام ابن‌عربی» تقلا و تمنایی است درخور توجه که هنوز فرم غایی خویش را نیافته است و همچون امری گشوده، به میراث گذشته می‌نگرد حتی اگر زیر بار گران تاریخ در حال له‌شدن باشد.

نگاهی به نمایش «امشب به صرف بورش و خون» به کارگردانی صابر ابر/ غرور و وقار زنی که عزت نفسش لگدمال شده بود جمعه 21 اردیبهشت 1403 19:14

نگاهی به نمایش «امشب به صرف بورش و خون» به کارگردانی صابر ابر/ غرور و وقار زنی که عزت نفسش لگدمال شده بود

کارگردانی نمایش «امشب به صرف بورش و خون» را قدمی رو به جلو برای صابر ابر دانست. بعد از کارگردانی نمایش «همان چهار دقیقه» که فضایی ذهنی و اکسپرسیونیستی در دل ظلمات هولناک دریای سیاه داشت و گاهی بیش از اندازه تفسیری و معناگریز می‌شد و از نمایشنامه نغمه ثمینی فاصله نالازم می‌گرفت و صدالبته کارگردانی نمایش «پرتقال‌های کال» در سال 1395 که قتل نویسندگان و روشنفکران ایرانی در پاریس را به یک امر جنایی و بازیگوشانه تقلیل می‌داد، این‌بار با اجرایی جمع‌وجورتر روبه‌رو هستیم که چندان نمی‌خواهد جاه‌طلب باشد.

درباره کنسرت-نمایش «و تو هم برنگشتی» با بازی شمس لنگرودی/ غزل غمناک شاعری که دیگر شعر نمی‌خواند جمعه 21 اردیبهشت 1403 18:27

درباره کنسرت-نمایش «و تو هم برنگشتی» با بازی شمس لنگرودی/ غزل غمناک شاعری که دیگر شعر نمی‌خواند

«و تو هم برنگشتی» یک فرم تازه‌ تئاتری پیشنهاد نمی‌دهد اما این امکان را فراهم می‌کند که بار دیگر یک شاعر مقابل حضار بایستد و شعرخوانی کند و خاطره بسازد. مواجهه با «و تو هم برنگشتی» بر این سیاق است که تماشایی و لذت‌بخش است.

 درباره نمایش آن‌برد/ سرگردانی مابین سرزمین پدری و زبان مادری جمعه 21 اردیبهشت 1403 18:20

درباره نمایش آن‌برد/ سرگردانی مابین سرزمین پدری و زبان مادری

با نگاهی جامعه‌شناختی به این روزهای مردمان ایران و با مرور آمارهای مراکز رسمی، می‌توان به این واقعیت تأمل‌برانگیز رسید که میل به مهاجرت از موطن خویش و یافتن سرزمین‌های ناآشنای توسعه‌یافته نزد طبقات مختلف اجتماع به یک مطالبه فراگیر بدل شده و درنتیجه نگرانی‌های فزاینده‌ای را از بابت حفظ نیروی انسانی کشور ایجاد کرده است.

درباره نمایش مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز/ مراسم به غلط افتادن جمعه 21 اردیبهشت 1403 18:09

درباره نمایش مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز/ مراسم به غلط افتادن

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، به نویسندگی حسین کیانی و کارگردانی کارن کیانی نمایشی مونولوگ است که به درونیات سرکوب‌شده کاراکتر «اسماعیل بزاز» (با بازی بهروز پناهنده) که از بازیگران (دلقک‌های) دوره ناصرالدین‌شاه است، می‌پردازد.

چرمشیر و تئاتر دیکانستراکشن تهران چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 13:37
نقدی بر سه‌خواهر محمد چرم‌شیر به کارگردانی نگین ضیایی

چرمشیر و تئاتر دیکانستراکشن تهران

جریانی در دهه‌ی ۱۳۸۰ باعنوان «بازخوانی» در ایران شکل گرفت که می‌توان آن را جریان «بازتفسیر» نیز نامید که بخشی از جریان دیکانستراکشن یا واسازی می‌شود؛ البته روش این هنرمندان پیش‌رو بیشتر «غلط‌خوانی» تعمدی بود. روش مذکور، به‌نوعی در همکاری یک کارگردان اجرامحور و یک دراماتورژ تولید، شکل می‌گیرد.

نگاهی به نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی/ ما بعد... یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 14:22

نگاهی به نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی/ ما بعد...

نمایش «پس از»، دنیای مردانه و زنانه‌اش را با سوئیچ‌کردن مدام دو بازیگر مرد (با بازی پیمان محسنی) و زن (با بازی شیدا پهلوان) از نقشی به نقشی دیگر ترسیم و به‌نوعی همسان و متشابه کرده است و درواقع با این اقدام خواسته است که تماشاگر از منظر کاراکتر «نشان» به تمام زن‌ها و مردها به چشم یکسان بنگرد و تصاویر مخدوش مرور شده در خیال او را به‌صورت یک سلسله‌چیدمان تقلیدی از رفتارهای کپی‌شده تماشا کند.

درباره «فین جین» به کارگردانی محمود موسوی/ نمایشی از قتل امیرکبیر به روایت جمعی از جنیان و آدمیان پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 15:58

درباره «فین جین» به کارگردانی محمود موسوی/ نمایشی از قتل امیرکبیر به روایت جمعی از جنیان و آدمیان

تقابل آدمیان و جنیان در موزه‌ای که به زندگی امیرکبیر در حمام فین کاشان می‌پردازد به واقع تماشایی است و در ادامه به همکاری مابین آنان بدل شده و این امکان را فراهم می‌کند که به میانجی هنر نمایش، وقایع تاریخی حمام فین کاشان از نو روایت شده و از تلخی‌اش تا اندازه‌ای کاسته شود. نکته مهم نمایشنامه «فین جین» تلفیق درام مدرن اروپایی با شیوه نمایش ایرانی است.

نگاهی به نمایش «بیژن و منیژه» به کارگردانی شکرخدا گودرزی/ واریته بهاری دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 19:36

نگاهی به نمایش «بیژن و منیژه» به کارگردانی شکرخدا گودرزی/ واریته بهاری

پرسش من از شکرخدا این است؛ چرا با توجه به اندازه‌های حیرت‌آور ادیبانه‌ای که من در او سراغ دارم، نکوشیده تا دست‌کم کتاب چهار جلدی شاهنامه به زبان نثر اثر ایرج گلسرخی را بخواند و داستان بیژن و منیژه را دست‌کم از این کتاب استخراج کند و با این کار اولین گام را در راه پژوهیدن صحنه‌ای شاهنامه بردارد؟

درباره چند اجرا از کارگردانان جوان تئاتر کشور/ بر مدار جوانی و جسارت دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 19:23

درباره چند اجرا از کارگردانان جوان تئاتر کشور/ بر مدار جوانی و جسارت

محمد چرمشیر در بازخوانی از نمایشنامه سه خواهر چخوف، با حذف شخصیت‌های مرد، این امکان را مهیا کرده تا عاملیت سه خواهر یا همان شخصیت‌های اُلگا، ماشا و ایرینا به میانجی صدا و بدن زنانه، شدت یابد. اما این عاملیت زنانه، مدام از طریق حضور راوی و گفتار سوپر ایگویی‌اش، حد خورده و به انقیاد کشیده می‌شود.

یادداشتی بر نمایش «شایعات» به کارگردانی میکائیل شهرستانی/ خشم و خنده در سالگرد ازدواج دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 19:12

یادداشتی بر نمایش «شایعات» به کارگردانی میکائیل شهرستانی/ خشم و خنده در سالگرد ازدواج

ازه‌ترین اجرای نمایشنامه «شایعات» به کارگردانی میکاییل شهرستانی، این نوید را می‌دهد که هنوز می‌توان به بازیگران جوان و مشتاق و مستعد تئاتر اعتماد کرد و صحنه را به آنها سپرد تا با بازی‌های طنازانه و خلاقانه خود، تماشاگران کم‌حوصله امروز هنرهای نمایشی را شگفت‌زده کنند و به وجد بیاورند.

نقد نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان /حرکت به سوی تئاتر ملی دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 00:55

نقد نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان /حرکت به سوی تئاتر ملی

درنهایت ساسان شکوریان درآمیزش افسانه و روحوضی یک فضای به نسبت جادویی رامی‌آفریند که بیانگر یک اجرای تاثیرگذاراست وچه‌بسا این خود یک حرکت است برای آفرینش‌های پس ازاین که آورده‌های بهتری را به فضای تئاتر ملی ما بیفزاید.

درباره نمایش «روزمرگی» به کارگردانی شیماه خاسب و امیرسپهر تقی‌لو/ حضور تعادل‌بخش یک سگ دورگه خانگی یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 00:56

درباره نمایش «روزمرگی» به کارگردانی شیماه خاسب و امیرسپهر تقی‌لو/ حضور تعادل‌بخش یک سگ دورگه خانگی

می‌توان نمایش «روزمرگی» را بازتولید یک شیوه اجرایی استاندارد دانست که نمی‌خواهد بیش از اندازه خطر کند و قدم به راه‌های نامکشوف بگذارد. اجرایی که نه‌چندان سرد است، نه چندان گرم؛ بلکه ولرم است و کم‌وبیش محافظه‌کار. این قضیه در طراحی صحنه کمینه‌گرایانه اجرا و آن فرم‌های مواج سفیدرنگ دیوارشکل مجزا از هم نیز مشاهده می‌شود.

درباره نمایش «اسب قاتلین» به کارگردانی سید ‌محمدهادی ‌هاشم ‌زاده؛ رعیت‌ها علیه ارباب‌ها یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 00:36

درباره نمایش «اسب قاتلین» به کارگردانی سید ‌محمدهادی ‌هاشم ‌زاده؛ رعیت‌ها علیه ارباب‌ها

نمایش اسب قاتلین را می‌توان یک اجرای جسورانه از بچه‌های شیراز دانست که نمی‌خواهد شبیه اغلب تئاترهای بدنه باشد اما برای ایجاد تفارق و تفاوت به بیش از این‌ها احتیاج است. کمی چاشنی سکوت و این وسوسه را کنار گذاشتن که می‌باید با اغراق کردن حداکثری به سرحدات یک اجرا نقب زد.

نقد تئاتر «اسب قاتلین»/ چموش یا خموش؛ مساله این است سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 16:27
به کارگردانی محمدهادی هاشم‌زاده

نقد تئاتر «اسب قاتلین»/ چموش یا خموش؛ مساله این است

نمایش «اسب قاتلین» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی سید محمدهادی هاشم‌زاده تمامی مولفه‌های یک نمایش اکسپرسیونی را یدک می‌کشد. از شکل بازی بازیگران که در افراطی‌ترین حالت ممکن خود قرار دارد و بازیگران برای شخصیت‌پردازی کاراکترها، تماما به صورت اگزجره و فاقد جزییات رفتارهای انسانی ایفای نقش می‌کنند.

درباره نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» به کارگردانی میثم عبدی/ امتناع از رمئو و ژولیت بودن سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 15:56

درباره نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» به کارگردانی میثم عبدی/ امتناع از رمئو و ژولیت بودن

این نمایش می‌خواهد اخلاقیات شهروندان طبقه متوسط را نشان دهد اما بیش از اندازه در جهان شخصی خود باقی می‌ماند.