جزئیاتی از همه فیلمهای جشنواره فجر امسال + تصاویر
حالا که تکلیف فیلمهای حاضر در جشنواره فجر امسال روشن شده، باز هم باید این گزاره را تکرار کنیم که با جشنواره متفاوتی مواجه هستیم؛ جشنوارهای که اگرچه مهرجویی، کیمیایی و فرهادی را ندارد اما نبود هیات انتخاب، بهشکلی ناخواسته، توفیقهایی را رقم زده است.
مطالبهگری یا انحراف از خواست اهالی تئاتر / نگاهی به تجمع اعتراضی اهالی هنر نمایش در مقابل مجلس
آنچه که در تجمع اعتراضی هنرمندان در مقابل مجلس صورت گرفت، خواسته به حق اهالی تئاتر بود اما میتوان رد انحراف از این خواسته به حق هنرمندان را نیز مشاهده کرد.
كهنسال با ريشههای تنومند در خاك فرهنگ سرزمين مادری
امروز ديگر نوشتن در اين باره كه علي رفيعي هيچگاه آنچنانكه شايستهاش بود امكان خلق در اختيار نداشت و نخواستند كه داشته باشد - مثل اكثر كارگردانان صاحب سبك و مولف تئاتر ايران؛ از جمله حميد سمندريان و بهرام بيضايي- حرفي است تكراري، گوش شنوا هم وجود ندارد. در نهايت ما ميمانيم با هزار افسوس از نمايشها و نمايشنامههاي به صحنه نيامده حاصل تجربههاي گران چهرههايي كه عمري فقط دل در گروه فرهنگ داشتند نه چيز ديگر.
تئاتر شهر زخم خورد
همه نوع اتفاقات و بلاهایی که باید برسر یک بنای تاریخی بیاید تا از هم بپاشد، به سر بنای ثبت ملی شده «تئاتر شهر» آمده است.
همه چیز درباره متفاوتترین جشنواره «فیلم فجر»/ شگفتزده میشویم؟
با انتشار فهرست نهایی ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره سیونهم فیلم فجر، ترکیب فیلمهای حاضر در ویترین متفاوتترین دوره این رویداد قابل پیشبینیتر شده است.
جشنواره فیلم فجر هم اسیر مُد است؟
یک کارشناس بینالمللی سینما میگوید: درخواست جشنوارههای سینمایی برای پریمیر (نمایش اول) فیلمها به یک مد تبدیل شده و گویی آمار بالاتر آن فضیلت است، حال آنکه با این سیاست غلط تماشاگران خود را از دیدن بهترین فیلمها محروم میکنند. در چنین شرایطی باید پرسید آیا جشنواره فیلم فجر هم این درخواست را فضیلت میداند؟
همه ناکامیهای فروغ فرخزاد در تئاتر
روزنامهنگارانی که زمستان سرد سال ۱۳۴۲ به تماشای نمایش «شش شخصیت در جست وجوی نویسنده» نشستند، به دو موضوع توجه بسیار کردند؛ معرفی لوییجی پیراندللو، به عنوان نمایشنامهنویسی بزرگ و بازی فروغ فرخزاد روی صحنه تئاتر.
ادبيات مدرن در آثار بهرام بيضایی/ يگانگی در سايه احضار متون كهن به اكنون
آنچه در آثار متنوع بيضايي مشهود است قاعدهشكني و ساختارشكني است. اين ويژگي را ميتوان از نشانههاي درخور و شباهتهاي آثار او با نويسندگان مدرن تلقي كرد. بر هم زدن ساختار دهاني و زباني خواننده كه در ادبيات مدرن از مهمترين مولفهها به شمار ميآيد.
درنگی بر هر آنچه از بيضایی، «بيضايی» ساخت / كارنامه بهرام بيدخش
ده سال است كه پنجم دي براي دوستداران بهرام بيضايي، يادآور سالي ديگر است كه با افسوسِ كوچش گذشته و همواره با حسرتِ همزيستي با آثار اخيرش و گاه با اين پرسش تكراري كه چرا در سرزمين مادرياش بايد اينگونه با او رفتار ميشد؟ آيا نسل جوان امروز از جايگاه وصفناشدنيِ او آگاه است؟
درباره سردار افخمی و اختلافش با هوشنگ سیحون
گل سرسبد پروژههای سردار افخمی همان نگین استوانهای چهارراه ولیعصر است که کار مشترک او و لیلا فرهاد محسوب میشود. کلنگ احداث مجموعه تئاتر شهر تهران سال ۱۳۴۶، در محل کافه شهرداری به زمین زده و هفتم بهمن 1351 با یک سالن مدرن آماده بهرهبرداری شد.
بودجهخواری فیلمهای فاخر و جشنوارهها و جای خالی معیشت هنرمندان در بودجه ۱۴۰۰
سال سخت سینمای ایران در حالی به ماههای پایانی خود نزدیک میشود که به نظر میرسد سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ نیز روزهای سختی را باید پشت سر بگذارد و بودجه تقدیمی دولت به مجلس برای سال ۱۴۰۰ جوابگوی مشکلات صنعت سینما نیست.
اولین مکان درخشش اصغر فرهادی و نوید محمدزاده / چرا تالار مولوی آرشیو ندارد؟
چه کسی فکرش را میکرد آن انباری بیستون که متعلق به سلفسرویس دانشگاه بود، روزی مکان درخشش جمعی از نامداران فرهنگ این کشور شود، اما از خوشاقبالی این انبار متروکه بود که روزگار برایش چنین تقدیری معین کرد.
بودجه سال ۱۴۰۰ سینما و تئاتر روی کاغذ چقدر است؟
لایحه بودجه سال آینده با افزایش حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی برای دو حوزه سینما و تئاتر (در مجموع) نسبت به سال گذشته تنظیم شده است.
چرا کرونا بیشتر هنرمندان را میکُشد؟
بیشک درگذشت هر شهروند و هموطنی در هر کسوت و مرتبهای بر اثر ابتلا به ویروس کرونا یا هر عامل دیگری، ناراحتکننده است. اما در این روزهای عجیب، برای بسیاری این پرسش پدید آمده است که ویروس مرگبار چرا بیش از شاخههای دیگر همچون اقتصاد، سیاست، ورزش و... بیشتر شخصیتهای فرهنگی و هنری را به کام مرگ میکشاند؟
فیلم کریستوفر نولان چگونه از نمایش خانگی سردرآورد؟ / در خدمتِ قانون یا خیانت به آن!
پخش آخرین ساخته کریستوفر نولان با کیفیت HD از شبکه نمایش خانگی این پرسش را مطرح میکند که ایران تا چه زمانی میخواهد به شیوه غیرقانونی پخش آثار خارجی ادامه دهد؟
نگاهی از منظر مطالعات فرهنگی به تشكيلات خانه تئاتر / كاسه داغتر از آش
چرا هنرمندان تئاتر اينقدر از جامعه و فعاليتهاي صنفي واقعي عقب افتادهاند؟ چرا «خانه تئاتر» نميتواند اثري داشته باشد و حتي بيانيههايش اثرگذار نيست؟ اين تشكيلات عجيب و غريب اداره ميشود كه هزاران سوال ديگر هم شكل ميگيرد، مثلا چرا شفافيتي در بودجه و هزينهكرد آن وجود ندارد؟
عباس کیارستمی متهم میشود
نیکی کریمی در مطلبی که در سوگ کامبوزیا پرتوی نوشت، عباس کیارستمی را در مظان اتهاماتی قرار داد که سالیان سال به صورت در گوشی مطرح بودند.
مروری بر تاريخچه اولين مجله تئاتری پس از انقلاب / روزگاری كه چخوف بازرگان شد
سال 1376 محمد خاتمي رييسجمهور ايران ميشود و حسين سليمي وارد مركز هنرهاي نمايشي ميشود. سليمي همانند مديران سابق از تقيان ميخواهد سكان مجله نمايش را به دست بگيرد. به نظر ميرسد همهچيز بر وفق مراد است تا آنكه در اواخر دولت خاتمي، خسرو نشان، يكي از پرحاشيهترين مديران مركز هنرهاي نمايشي وارد دفتر خيابان شهريار ميشود.
رستاخيزِ شطرنج باد
عقيقي: اگر بخواهم به كسي كه سينماي ايران را نميشناسد سه فيلم معرفي كنم كه از طريق آنها بتواند تصوري از زيباييشناسي فيلم در ايران پيدا كند قطعا شطرنج باد يكي از آن سه فيلم خواهد بود.تحليل نور و رنگ و ميزانسن نياز به مقالات مفصل تحليلي دارد.كاش پيش از ترميم فيلم هم قدر آن بيشتر دانسته ميشد و فيلمهايي از اين دست ميتوانست موج ايجاد كند.
بازی ایران در زمینِ آمریکا با دو بُرد
در ده سال گذشته معرفی فیلم ایرانی به اسکار یکی از پرچالشترین تصمیمهای سینمایی بوده است. اتفاقی که با انتخاب «خورشید» خاطرات حاشیههای انتخابهای گذشته را نیز برای سینمای ایران زنده کرد.