اخبار ویژه
اخبار ویژه
علی حاتمی؛ چند پرسش بی‌پاسخ و چند نکته غافلگیرکننده چهارشنبه 22 مرداد 1399
علی حاتمی؛ چند پرسش بی‌پاسخ و چند نکته غافلگیرکننده

علی حاتمی؛ چند پرسش بی‌پاسخ و چند نکته غافلگیرکننده

حکایت غریببی است، حکایت مردی که از همان دوران نوجوانی، شیفته دنیای قصه‌ها و افسانه‌ها بود و به هر کجا سرک می‌کشید تا گنج‌های ادبیات فولکلور را گردآوری کند، به آنها رخت نمایشی بپوشاند، به قاب تصویر بنشاند تا به لطف سینما و تلویزیون به یادگار بماند برای آیندگان ولی همین مرد، آثار گمشده بسیار دارد. آثاری که معلوم نیست چرا از دست رفته‌اند.

دولت‌آبادی و رویای بازی در «شاه لیر»/ بازیگر خوش‌سیمایی که نویسنده بزرگی شد جمعه 10 مرداد 1399
دولت‌آبادی و رویای بازی در «شاه لیر»/ بازیگر خوش‌سیمایی که نویسنده بزرگی شد

دولت‌آبادی و رویای بازی در «شاه لیر»/ بازیگر خوش‌سیمایی که نویسنده بزرگی شد

مدیر گروه تئاتر «آناهیتا» نمی‌توانست این جوانک را بپذیرد. آخر موعد ثبت نام گذشته بود اما جوان مشتاق مگر می‌توانست به این آسانی از این وسوسه بگذرد. او به عشق تئاتر راهی تهران شده بود. سماجت و صبوری کرد و یک سالی در تئاتر پارس کار کرد تا فرصتی به او داده شد و به گروه تئاتر «آناهیتا» راه یافت. محمود دولت‌آبادی این گونه به عرصه تئاتر وارد شد.

۱۰۶ فیلم، سهم سینمای ایران در جشنواره ۷۷ ساله چهارشنبه 8 مرداد 1399
۱۰۶ فیلم، سهم سینمای ایران در جشنواره ۷۷ ساله

۱۰۶ فیلم، سهم سینمای ایران در جشنواره ۷۷ ساله

انتخاب ۳ فیلم ایرانی در جشنواره ونیز ۲۰۲۰، شمار آثار ساخته شده ایرانی حاضردر این رویداد سینمایی را به عدد ۱۰۶ رساند.

بگذاریم «جناب شاخ» هم فیلمش را بسازد، چرا که نه ؟ سه شنبه 7 مرداد 1399
بگذاریم «جناب شاخ» هم فیلمش را بسازد، چرا که نه ؟

بگذاریم «جناب شاخ» هم فیلمش را بسازد، چرا که نه ؟

صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی برای یک اینفلوئنسر (یا به زبان رایج شاخ اینستاگرامی) با سیلی از نقد و حاشیه همراه شده است. به قول معروف: «همه چیزمان به همه چیزمان می‌آید».

آيا فيلمنامه‌ها از ارشاد به نهادهای خاص می‌رود سه شنبه 7 مرداد 1399
آيا فيلمنامه‌ها از ارشاد به نهادهای خاص می‌رود

آيا فيلمنامه‌ها از ارشاد به نهادهای خاص می‌رود

كامنت‌نويسي توييتري ميان داروغه‌زاده و رضوي بر سر قضاوت كردن و قضاوت نكردن به جاهاي باريك رسيد؛ سيد محمود رضوي براي داروغه‌زاده نوشت: «اگر بحث پرونده‌سازي باشد ما و همكاران خاطرات جذابي از ارسال فيلمنامه‌ها از معاونت شما به نهادهاي خاص داريم.»

قربانی نگاه حذفی سه شنبه 7 مرداد 1399
قربانی نگاه حذفی

قربانی نگاه حذفی

«شطرنج باد، در زمان خودش هم یک فیلم آوانگارد بود. حدود 40 سال قبل ساخته شد و یک فیلم پیشرو از جهت فرم و شیوه روایت بود. این فیلم از هیچ‌کدام از قواعد رایج در سینمای آن زمان پیروی نمی‌کرد.

نگاهی به زندگی هنری شکوه نجم‌آبادی/ شکوه بازیگری چهارشنبه 18 تیر 1399
نگاهی به زندگی هنری شکوه نجم‌آبادی/ شکوه بازیگری

نگاهی به زندگی هنری شکوه نجم‌آبادی/ شکوه بازیگری

کسانی که شکوه را در اجرا‌های کارگاه نمایش دیده بودند، در همه کارها او را موفق می‌دانند. فرق نمی‌کند گلدونه خانم باشد یا سندلی کنار پنجره بگذاریم... با نثر و نگاهی یک‌سر متفاوت، یا باغ آلبالو و طلب‌کارها. اثری از چخوف و پیتر هاندکه باشد یا برشت و استریندبرگ. کارگردان آربی اُوانسیان باشد یا اسماعیل خلج یا بیژن مفید. شکوه در همه نقش‌ها تمام‌قد می‌درخشید.

ناگفته‌هایی از موریکونه؛ مردی که با نت‌ها نقاشی می‌کرد سه شنبه 17 تیر 1399
ناگفته‌هایی از موریکونه؛ مردی که با نت‌ها نقاشی می‌کرد

ناگفته‌هایی از موریکونه؛ مردی که با نت‌ها نقاشی می‌کرد

شاید برخی از ما با نام این هنرمند بزرگ ایتالیایی آشنا نبوده باشیم ولی با انتشار خبر درگذشتش که از رفتن یکی از بزرگترین‌های موسیقی جهان سخن می‌گفت، متوجه شدیم که او که بود. هر کدام از ما حتما بی آن که بدانیم او کیست، آثارش را بارها از تلویزیون یا رادیو شنیده‌ایم؛ مردی که سازنده موسیقی فیلم‌های ماندگار و معروفی همچون «مالنا»، «یک مشت دلار»، «خوب بد زشت»، «روزی روزگاری در غرب» و «سینما پارادیزو» بود.

 سینماها را اگر می‌توانستند با سه سوت تعطیل می‌کردند/ در گذشته فردین و فروزان با هم می‌رقصیدند حالا عطاران و عزتی سه شنبه 10 تیر 1399
سینماها را اگر می‌توانستند با سه سوت تعطیل می‌کردند/ در گذشته فردین و فروزان با هم می‌رقصیدند حالا عطاران و عزتی

سینماها را اگر می‌توانستند با سه سوت تعطیل می‌کردند/ در گذشته فردین و فروزان با هم می‌رقصیدند حالا عطاران و عزتی

بهمن فرمان‌آرا می‌گوید: اگر لیست آدم‌های فرهیخته‌ای همچون داریوش شایگان، کریم امامی و شاهرخ مسکوب را از نظر بگذرانید، می‌بینید که هیچ‌کدام آنها جایگزین نشده‌اند. . ما به دولتی نیاز داریم که ارزش فرهنگ را بداند.

دوری بهرام بیضایی از ایران ١٠ساله شد/ زندگی در اتاقی به وسعت ایران دوشنبه 2 تیر 1399
دوری بهرام بیضایی از ایران ١٠ساله شد/ زندگی در اتاقی به وسعت ایران

دوری بهرام بیضایی از ایران ١٠ساله شد/ زندگی در اتاقی به وسعت ایران

امسال مهاجرت بهرام بیضایی ١٠ساله می‌شود. مهاجرتی که درباره‌اش حرف و حدیث زیاد وجود دارد و داستان‌ها و روایات زیادی درباره‌اش گفته و شنیده شده است. خود بهرام بیضایی داستان این سفر را اما ساده و صریح، یک انتخاب ناگزیر می‌داند.

مروری‌بر کارنامه تئاتری محمدعلی کشاورز/ نقش‌هایی که سپردیم به یاد پنجشنبه 29 خرداد 1399
مروری‌بر کارنامه تئاتری محمدعلی کشاورز/ نقش‌هایی که سپردیم به یاد

مروری‌بر کارنامه تئاتری محمدعلی کشاورز/ نقش‌هایی که سپردیم به یاد

روح‌الله جعفری استاد دانشگاه، کارگردان و پژوهشگر تئاتر در یادداشت پژوهشی و تحلیلی مروری بر فعالیت‌های تئاتری زنده‌یاد محمدعلی کشاورز در حوزه هنرهای نمایشی داشته است.

چشم‌انداز گُنگ سینمای ایران در سده ۱۵ هجری شمسی سه شنبه 20 خرداد 1399
چشم‌انداز گُنگ سینمای ایران در سده ۱۵ هجری شمسی

چشم‌انداز گُنگ سینمای ایران در سده ۱۵ هجری شمسی

تاریخ هجری شمسی کم کم به ابتدای سده پانزدهم نزدیک می شود و در این راه، چشم‌انداز گُنگی در تبیین راهبرد برای طراحی ویترینی مشخص از سوی سیاستگذاران فرهنگی وجود دارد.

آرتو، نظريه ميكروبی بيماری‌ها و تئاتر سرايت شنبه 17 خرداد 1399
آرتو، نظريه ميكروبی بيماری‌ها و تئاتر سرايت

آرتو، نظريه ميكروبی بيماری‌ها و تئاتر سرايت

پيوند تئاتر و بيماري را مي‌توان در عمق تاريخ تئاتر و ادبيات نمايشي غرب جست‌وجو كرد. صحنه آغازين اديپ شهريار سرزميني طاعون‌زده را به نمايش مي‌گذارد: «لكه‌اي سياه در تمام سرزمين پراكنده شده و زمين را مسموم ساخته. خانه‌ها و مردمان آلوده‌اند.

بازخوانی قتل رومینا در خانه پدری/همین است که هست؟! چهارشنبه 7 خرداد 1399
بازخوانی قتل رومینا در خانه پدری/همین است که هست؟!

بازخوانی قتل رومینا در خانه پدری/همین است که هست؟!

صحنه درگیری ملوک با محتشم به هنگام کندن قبر و دست به دست شدن بیل بین آنها می تواند بسیار در جزئیات شبیه کشمکش های اولیه رومینا با پدرش و در انتها احتمالا جدال بر سر گرفتن داس از دست پدر باشد. حتی اگر در عالم واقع پدر رومینا او را از پشت زده باشد، تغییری در ماهیت کشمکشی که رومینا و ملوک برای زنده ماندن نموده نخواهد داشت.

«الف - بامداد» در ارباب ‌جمشید/ چرا حضور احمد شاملو در سینمای ایران ناموفق بود؟ یکشنبه 11 خرداد 1399
«الف - بامداد» در ارباب ‌جمشید/ چرا حضور احمد شاملو در سینمای ایران ناموفق بود؟

«الف - بامداد» در ارباب ‌جمشید/ چرا حضور احمد شاملو در سینمای ایران ناموفق بود؟

احمد شاملو (1379-1304) شاعر، مترجم و روزنامه‌نگار، در دهه40 به‌عنوان فیلمنامه‌نویس با برخی تهیه‌کنندگان و کارگردانان ایرانی همکاری داشت. برخی معتقدند که شاملو یکی از نماد‌های مهم و مؤثر روشنفکری ایرانی در صد سال اخیر تاریخ معاصر محسوب می‌شود. تأثیر و حضور او در شعر، ترجمه شعر و روزنامه‌نگاری ادبی باعث ایجاد جریان‌های غیرقابل انکاری در تداوم این پدید‌ه‌ها در حرکت فرهنگی زبان فارسی و رسانه‌های ایرانی شده است.

اهميت اصغر فرهادی بودن سه شنبه 6 خرداد 1399
اهميت اصغر فرهادی بودن

اهميت اصغر فرهادی بودن

ممكن است ما از اصغر فرهادي خوش‌مان بيايد يا خوش‌مان نيايد ولي به هيچ روي نمي‌توانيم منكر بزرگي و اهميت فيلمسازي چون او شويم. اصلا چطور مي‌توانيم بگوييم كارگرداني كه دو اسكار در كارنامه او موجود است بزرگ و با اهميت نيست؟

در رثای بازیگری که قدر ندید و بر صدر ننشست سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
در رثای بازیگری که قدر ندید و بر صدر ننشست

در رثای بازیگری که قدر ندید و بر صدر ننشست

شکوه بازیگری فطری بود، حساب‌وکتاب نمی‌کرد که حالا این بروک است و آن دیگری اسماعیل خلج.

 در باب حاشیه‌ اخیر سینما و یک توصیه از کیومرث پوراحمد شنبه 27 اردیبهشت 1399
در باب حاشیه‌ اخیر سینما و یک توصیه از کیومرث پوراحمد

در باب حاشیه‌ اخیر سینما و یک توصیه از کیومرث پوراحمد

چند روزی است که جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شده اما ترکش‌های مربوط به حاشیه‌های آن همچنان ادامه دارد و سینماگران در فضای مجازی و رسمی نسبت به مدیران سازمان سینمایی واکنش دارند از جمله کیومرث پوراحمد که تاکید می‌کند این میزهای مدیریتی همیشگی نیست.

جزئیات فیلم جدید اصغر فرهادی اعلام شد یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
جزئیات فیلم جدید اصغر فرهادی اعلام شد

جزئیات فیلم جدید اصغر فرهادی اعلام شد

"یک قهرمان" (A Hero) فیلم جدید اصغر فرهادی دو ماه دیگر وارد مرحله پیش‌تولید می‌شود. این پروژه فارسی‌زبان قرار است تابستان سال آینده در شیراز، ایران فیلمبرداری شود.

واقعا چند می گيری مجری باشی؟ دوشنبه 8 اردیبهشت 1399
واقعا چند می گيری مجری باشی؟

واقعا چند می گيری مجری باشی؟

صدا وسيما براي حفظ كيان و شاكله خود ناچار است كه منابع مالي خود را به هر نحوي كه شده تامين كند، پس در اين مسير با هر اسپانسري دست همكاري مي‌دهد.