سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
نمایش «باستی هیلز» به نویسندگی مشترک رامین معصومیان و حامد مهراندیش و کارگردانی رامین معصومیان، با موضوعی جنایی-اجتماعی، بهزودی روی صحنه میرود
فرزانه کابلی، بازیگر و طراح حرکت، با اشاره به اینکه حیف است زحمات زندهیاد هادی مرزبان برای نمایش «پریزاد» رها شود، از مسئولان تئاتر خواستار اجرای این اثر نیمهتمام شد. کابلی تأکید کرد که علیرغم پیشنهادهایی مبنی بر کارگردانی او، این کار را مناسب نمیداند و امیدوار است «پریزاد» با حضور یک کارگردان شایسته به صحنه برود.
سیدوحید فخرموسوی، دبیر چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، طی حکمی شیوا مسعودی، امیر راد و فرشاد یاری را بهعنوان هیئت انتخاب آثار بخش "تازههای دیگرگونههای اجرایی" معرفی کرد. این هیئت پس از بررسی ۸۲ اثر، در نهایت ۱۰ اثر نمایشی (۶ اثر از تهران و ۴ اثر از شهرستانها) را به مرحله نهایی معرفی کردند.
ایمان دبیری، بازیگر و کارگردان تئاتر، در جدیدترین تجربه خود نمایشنامه «وقتی وودی آلن، مادام بوآری را ترجیح میدهد» نوشته سجاد افشاریان را دیماه امسال در تماشاخانه هما روی صحنه میبرد.
عمارت نوفللوشاتو برنامه دیماه خود را با چندین نمایش جدید اعلام کرد. از جمله این آثار میتوان به «رویای آمریکایی» نوشته تنسی ویلیامز با ترجمه حمید سمندریان و کارگردانی علی حضرتی، «ماهرخ» (ابوالفضل حاجیعلیخانی) و «بزم پادشاه پروانه» اشاره کرد که همگی دیماه روی صحنه میروند.
در بخش مسابقه عکس چهل و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، از میان ۵۴۷ اثر ارسالی توسط ۱۱۵ هنرمند، در نهایت ۵۱ اثر از ۳۱ هنرمند به مرحله نهایی داوری راه یافتند.
نمایش «مَکرُالارض» به نویسندگی مشترک مهدی بختیاری و مصطفی لطیفی و کارگردانی لطیفی، که برداشتی آزاد از نمایشنامه «یک تراژدی اجباری» اثر آنتون چخوف است، از روز ۲۳ آذر اجرای عمومی خود را در مجموعه تئاتر بوتیک هنر ایران آغاز میکند.
نمایش «هلن» به نویسندگی و کارگردانی مرجان قمری و تهیهکنندگی محمود مداحی، دیماه امسال در پردیس تئاتر و موسیقی شهرزاد روی صحنه میرود. این اثر در قالبی نو و مینیمال، برشهایی از زندگی هلن کلر، نویسنده نابغه و مدافع حقوق افراد دارای معلولیت را روایت میکند و بر مفهوم جستوجوی روشنایی در دل تاریکیها تأکید دارد.
رای جدید نمایش «زندگی در تئاتر» با متن طعنهآمیز دیوید ممت و کارگردانی حبیبالله دانش، فراتر از یک بازاجرای ساده است و بهعنوان نامهای عاشقانه به تئاتر و چالشی علیه "مرگ تدریجی تئاتر تهران" شناخته میشود. دانش در این اجرا، به جای تمرکز بر ظاهر تقابل، به درونیات و مشکلات روحی رابرت (بازیگر مسن) میپردازد و با استفاده از دو بازیگر برای نقش جان (حسام زرنوشه و محمود سالاریه) و بازنمایی سایههای شخصیتی یونگی در طراحی صحنه، رابطه معلم و شاگردی را به چالش میکشد.
نهصد و بیست و چهارمین «شب بخارا» با عنوان «شب جعفر والی»، یادبود این بازیگر برجسته تئاتر، سینما و تلویزیون، شامگاه یکشنبه (۱۶ آذرماه) در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
نمایش «بیا برای هم یک اسم انتخاب کنیم»، نخستین تجربه کارگردانی تئاتری خسرو نقیبی (فیلمنامهنویس و منتقد)، دور جدید اجراهای محدود خود را از چهارشنبه ۱۹ آذر آغاز میکند.
نمایش «غول خمیازهای» به نویسندگی و کارگردانی الهه موچانی، از روز چهارشنبه ۱۹ آذر، ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه صحنه آبی روی صحنه میرود.
مجموعهای از پنج عنوان کارگاه آموزشی هفتمین دوره جشنواره تئاتر «شهر»، با حضور برجستهترین هنرمندان و مدرسان تئاتر، از ۱۸ تا ۲۶ آذر ۱۴۰۴ در تماشاخانه ایرانشهر و خانه اتحادیه تهران برگزار میشود.
نمایش «قصاب» نوشته نیکلاس بی-یون و با ترجمه مسعود قلایی، به کارگردانی شاهو رستمی و تهیهکنندگی سجاد افشاریان، از تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۴ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میرود.
احمد سلیمانی، کارگردان تئاتر، پس از شش سال دوری از صحنه (از آخرین اجرای او با «مری پاپینز»)، با نمایش جدیدی به نام «در همسایگی تزارها» به تئاتر بازمیگردد. این نمایش، نوشته محمدرضا کوهستانی است و با تهیهکنندگی محمد قدس در دیماه ۱۴۰۴ روی صحنه خواهد رفت.
بنفشه ریاضی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که پیشتر در سریال «تاسیان» نقشآفرینی کرده بود، در نمایش «کاپوتاژ» به کارگردانی مشترک کامران شهلایی و محمد لارتی روی صحنه میرود.
با ترجمه آثار مهم تئاتر جهان، سه نمایشنامه جدید از سوی انتشارات مروارید راهی بازار کتاب شد. این آثار شامل «ارثیه باد» (جروم لارنس و رابرت ادوینلی) با موضوع دادگاهی شدن یک معلم در سال ۱۹۲۵ بهدلیل تدریس نظریه تکامل است. همچنین دو اثر از سایمون استیونز (نوای ترانهای از دوردست/ تی ۵) با مضامین سرمایهداری انسانستیزانه و انفعال اجتماعی، و نمایشنامه «آزمایش استخر (خالی)» از مارک رِیوِن هیل با موضوع شناسایی شر در دنیای مدرن، منتشر شدهاند.
نمایش «ماهی بلژیکی»، تازهترین اثر آروند دشتآرای (با اقتباس از لئونور کُنفینو)، همزمان با آغاز پیشفروش بلیتهای خود، گروه اجراییاش را معرفی کرد. این نمایش از تاریخ ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۴ هر شب ساعت ۱۹ با بازی کاظم سیاحی و طاهره هزاوه در سالن کُر باکس پردیس تئاتر و موسیقی دکُر (باغ کتاب) روی صحنه میرود.
نمایش «شکستن امواج» به نویسندگی ارژنگ طالبینژاد و کارگردانی مجتبی جدی که از ۱۹ آبان در سالن سه مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه است، به مناسبت روز دانشجو (یکشنبه ۱۶ آذر)، بلیتهای خود را با ۵۰ درصد تخفیف به دانشجویان ارائه میدهد.
وضعیت نابهنجار و آشفته تئاتر پایتخت، ناشی از بحران فراگیر مخاطب و تسخیر شدن سلیقه فرهنگی توسط عوامل نه چندان شایسته، موجب پسرفت تولید آثار هنری شده است. در این میان، تماشای آثار نمایشی نسل جدید مانند «مرد مرده» (حسین میرزایی) که جهان خودآیین خویش را با فرمی بدیع و آوانگارد میسازند، همچون رایحهای امیدبخش است.