سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
نمایش «عچق» (با نام اصلی LUV) به کارگردانی عبدالرضا شیبانی از ۲۰ آذر در مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه میرود. این اثر، یک کمدی آمریکایی با مولفههای کمدی ابزورد است که در دو پرده به یک مثلث عشقی متفاوت میپردازد.
با حکم آزاده انصاری، دبیر سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، داوران دو بخش نوجوان و خیابانی و دیگرگونههای اجرایی معرفی شدند.
نمایش «اُدیپ در والهالا» که نویسندگی و کارگردانی آن را شهاب نظامدوست و امین سیمیار برعهده دارند، پس از استقبال مخاطبان، دور دوم اجراهای خود را از ۱۸ آذر ۱۴۰۴ آغاز میکند.
سارینا رزاق مرندی، بازیگر، دستیار و برنامهریز ۳۱ ساله تئاتر و سینما، روز گذشته (سهشنبه ۱۱ آذر ماه) درگذشت.
نگاهی به نمایشنامه «آهنگهای شکلاتی» نوشته اکبر رادی (تولید ۱۳۸۲) نشان میدهد این اثر، روایتی تاریخمند و جامعهشناسانه از طغیان و آرمانخواهی یک نسل است. نمایشنامه با پسزمینه موسیقی «مونآمور» ریچارد آنتونی، دیالوگ میان یک پیرمرد سازگار و یک پسر سرگشته و عصیانگر را در یک پارک روایت میکند. این جوان با کولهای پر از کتاب، در جستوجوی «آهنگ شکلاتی» (نماد آرمانشهر و آرامش) است و از هویت مهندس ممتاز برقی که خانوادهاش میخواهند، فرار کرده. نویسنده معتقد است این شخصیت نمادی از «مسیح بازمصلوب» نسلی نومید، اما جسور است که عرف و عادت را پس میزند.
برنامه جدید تالارهای نمایشی تئاتر شهر اعلام شد. از روزهای آینده، علاوه بر سه نمایش در حال اجرا، چهار نمایش جدید در تالارهای اصلی، قشقایی و کارگاه نمایش، اجرای خود را آغاز میکنند
نمایش «ناتنی؛ تاریخ جنون» به نویسندگی مهرناز نوروزی و سجاد یاری، و کارگردانی سجاد یاری از روز دوازدهم آذر ماه سال ۱۴۰۴ در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه میرود.
با حکم آزاده انصاری، دبیر سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، اسامی هیأت داوران دو بخش «کودک» و «خردسال» این رویداد اعلام شد. در بخش کودک، داوری آثار بر عهده هنرمندانی چون حمیدرضا نعیمی، شهرام کرمی و پرستو گلستانی گذاشته شده است.
نمایش کمدی «یه تُن تَن» به نویسندگی امیرعباسزاده و کارگردانی و تهیهکنندگی اشکان درویشی، پس از پایان تعطیلی سالنها به دلیل آلودگی هوا، تا ۱۲ دی ماه هر شب ساعت ۲۱ در تماشاخانه هیلاج روی صحنه میرود.
نمایش «کاپوتاژ» نوشته کامران شهلایی و با کارگردانی مشترک او و محمد لارتی، به زودی در یکی از سالنهای تئاتر تهران روی صحنه میرود.
کتاب «میزانسن معاصر» نوشته پاتریس پاوی با ترجمه علی حاجی ملاعلی، در نوزدهمین نشست تخصصی خانه تمرین شمس مورد بررسی قرار میگیرد. این نشست روز دوشنبه ۱۰ آذر ماه ساعت ۱۸ برگزار میشود و رامتین شهبازی، پژوهشگر و منتقد، درباره وجوه مختلف این اثر سخنرانی خواهد کرد.
به مناسبت چهلمین سالروز درگذشت غلامحسین ساعدی، مقالهای با عنوان «بَیلیهای ساعدی در برزخ «جای» و «گاه»» منتشر شد. این خوانش با تمرکز بر دو عنصر بنیادین «زمان و مکان غیر مشخص» و «استحاله» در مجموعه داستان «عزاداران بیل»، نشان میدهد که ساعدی چگونه از جغرافیای عینی فراتر رفته و به ریشههای اسطوره و ناخودآگاه جمعی نور تابانده است.
وستر تئاتر مولتی مدیا «مثل یک ترافل ساده» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محمود احدینیا، در آستانه اجرا رونمایی شد. این اثر که اولین تجربه کارگردانی احدینیا است، از یازدهم آذر ماه در «ایت باکس» روی صحنه میرود و یک تجربه بینارشتهای میان مونولوگ و ویدیومپینگ است که برای نخستینبار در ایران اجرا میشود.
ستاد خبری سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، اسامی آثار راهیافته به بخش ملل این رویداد را اعلام کرد. این بخش شامل ۴ نمایش است که از ایران، ارمنستان و برزیل به رقابت خواهند پرداخت.
دومین نشست از سلسله نشستهای هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» با عنوان «شهر، آیین و اسطوره» با حضور چهرههای برجستهای چون ژاله آموزگار و قطبالدین صادقی در تماشاخانهی ایرانشهر برگزار شد.
امیرحسین سرخیان، تهیهکننده و مجریطرح تئاتر، که سال گذشته سه اثر از جمله «ژوزف» و «سفید و آرام» را روی صحنه برده بود، با تجربهای تازه به قالب «دیجیتالتئاتر» روی آورده است.
جرای چندرسانهای «شدن» به کارگردانی و طراحی بهزاد غلامی، هنرمند ایرانی ساکن کانادا و با سابقه در دنس معاصر و تئاتر تجربی، در شهر تورنتو روی صحنه میرود.
هیئت انتخاب بخش دیگرگونههای اجرایی هفتمین دوره جشنواره تئاتر «شهر» که متشکل از فاتح بادپروا، میلاد مولوی و محمدهادی عطایی است، ۱۲ اثر را به دبیرخانه این جشنواره معرفی کرد.
فراخوان بخش جدید «فجر پلاس» چهل و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با مشارکت انجمن تماشاخانههای خصوصی و مدیریت شاهین چگینی منتشر شد.
تداوم حضور «سرپرستها» به جای مدیران رسمی در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتقادات جدی را در پی داشته است. این روند عجیب که ابتدا با تغییر مدیران زیرمجموعههایی چون تئاتر و موسیقی آغاز شد و سپس به کنار رفتن نادره رضایی از معاونت هنری و جایگزینی محمدمهدی احمدی (سرپرست) رسید، بلاتکلیفی مدیریتی و عدم امکان برنامهریزی کارشناسانه برای حوزههای هنری را در پی داشته است.