سه شنبه , ۱ خرداد, ۱۴۰۳
نقد فیلم های خارجی
نقدهای فیلم «امیلیا پرز»؛ رستگاری یک هویت دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 23:20
جشنواره فیلم کن

نقدهای فیلم «امیلیا پرز»؛ رستگاری یک هویت

فیلم موزیکال جنایی «امیلیا پرز» (Emilia Pérez) ساخته‌ی ژاک اودیار برای اولین بار ۱۸ می ۲۰۲۴ در بخش اصلی رقابت‌های جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و با تشویق و تحسین منتقدان مواجه شد. کارگردانی اودیار و نقش‌آفرینی درخشان بازیگران فیلم از نکات برجسته‌ای بودند که منتقدان به آن اشاره کردند. در ادامه با نقدهای فیلم «امیلیا پرز» در هفتادوهفتمین جشنواره کن همراه باشید.

نقدها و نمرات فیلم «اوه، کانادا»؛ اقتباسی کسل‌کننده درباره‌ی مرگ دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 23:08
جشنواره فیلم کن

نقدها و نمرات فیلم «اوه، کانادا»؛ اقتباسی کسل‌کننده درباره‌ی مرگ

فیلم «اوه، کانادا» (Oh, Canada) درباره کارگردانی است که درست وقتی درحال دست و پنجه نرم کردم با مرگ است، از آمریکا به کانادا می‌گریزد و مجاب می‌شود یک فیلم اعتراف‌آمیز بسازد؛ این داستان قطعه‌قطعه پل شریدر است که با وجود نقدها و نمرات منفی، با پایان خلاف انتظار خود بینندگان را به فکر وامی‌دارد.

نقدها و نمرات فیلم «انواع مهربانی»؛ لانتیموس همچنان می‌تازد دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 01:26

نقدها و نمرات فیلم «انواع مهربانی»؛ لانتیموس همچنان می‌تازد

فیلم «انواع مهربانی» (Kinds of Kindness) جدیدترین ساخته‌ی یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی برای اولین بار ۱۷ می ۲۰۲۴ در جشنواره کن به نمایش درآمد. این فیلم در اولین نمایش خود با بازخوردهای خوبی مواجه شد و منتقدان کارگردانی و بازی بازیگران آن را ستودند. در ادامه با نقدها و نمرات فیلم «انواع مهربانی» در هفتادوهفتمین جشنواره کن همراه باشید.

نقدها و نمرات فیلم «اسیر امواج»؛ مرثیه‌خوانی برای عشق قدیمی دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 01:21
جشنواره فیلم کن

نقدها و نمرات فیلم «اسیر امواج»؛ مرثیه‌خوانی برای عشق قدیمی

فیلم «اسیر امواج» -یا گرفتار جزر و مد- (Caught by the Tide)، ساخته‌ی جدید فیلم‌ساز تحسین‌شده‌ی چینی، جیا ژانکو است که در جشنواره کن ۲۰۲۴ برای نخل طلا رقابت می‌کند و تا اینجا نقدهای مثبتی کسب کرده است.

نقدها و نمرات فیلم «سه کیلومتر تا پایان جهان»؛ در نقد جوامع سنتی دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 01:12
جشنواره فیلم کن

نقدها و نمرات فیلم «سه کیلومتر تا پایان جهان»؛ در نقد جوامع سنتی

طی ۲۰ سال گذشته در جشنواره کن چند فیلم رومانیایی برجسته از موج نو رومانیایی به نمایش درآمده است. اما فیلم نئورئالیستی «سه کیلومتر تا پایان جهان»، نتوانسته در حد و اندازه‌های «مرگ آقای لازارسکو» (The Death of Mr. Lazarescu) یا «۴ماه، ۳ هفته و ۲ روز» (۴ Months, 3 Weeks and 2 Days) ظاهر شود.

نقد فیلم Sting / آشیانه عنکبوت یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 22:59

نقد فیلم Sting / آشیانه عنکبوت

«Sting» این است که اجزای خوبی دارد، از فیلمبرداری و عنکبوت ترسناک بگیرید تا بازیگران قابل قبول، اما نمی‌تواند کار جالبی با آنها انجام دهد. در ابتدا هیچ اتفاق جالبی در داستان نمی‌افتد، و سپس حتی فینال هم به نوعی خیلی پایان گویایی نیست. نمی‌دانم کمبود بودجه یا ایده وجود داشته، اما فیلم استینگ از آن دست تولیداتی است که اگر کاملا تشنه آثاری با محوریت موجودات ترسناک نباشید، می‌توانید به راحتی از آن بگذرید.

نقدها و نمرات فیلم «الماس وحشی»؛ نگاهی دیگر به معضلات شبکه‌های اجتماعی یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 01:24
جشنواره فیلم کن

نقدها و نمرات فیلم «الماس وحشی»؛ نگاهی دیگر به معضلات شبکه‌های اجتماعی

فیلم «الماس وحشی» (Wild Diamond) به کارگردانی آگاته رایدینگر روز گذشته برای اولین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ به نمایش درآمد. این درام که حول داستان بلوغ دختری ۱۹ ساله می‌چرخد، اولین فیلم بلند رایدینگر، سینماگر فرانسوی محسوب می‌شود که توسط او نوشته و کارگردانی شده است. در ادامه با نقدهای فیلم «الماس وحشی» در هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن همراه باشید.

نقد فیلم «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید»؛ منهای سی‌وهشت یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 01:21

نقد فیلم «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید»؛ منهای سی‌وهشت

نقد فیلم «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» (Godzilla x Kong: The New Empire) را در این مطلب می‌خوانید.

نقدها و نمرات فیلم «پرنده»؛ برداشتی موفق از واقع‌گرایی اجتماعی یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 01:03
جشنواره فیلم کن

نقدها و نمرات فیلم «پرنده»؛ برداشتی موفق از واقع‌گرایی اجتماعی

فیلم «پرنده» (Bird) جدیدترین ساخته‌ی آندریا آرنولد است که آثار تحسین‌شده‌ای همچون «تنگ ماهی» و «عزیز آمریکایی» را در کارنامه دارد؛ این فیلم که برای نخل طلای جشنواره کن ۲۰۲۴ رقابت می‌کند، در روز دوم به نمایش درآمد و تا اینجا نقدهای مثبتی دریافت کرده است.

نقد فیلم «وزارت جنگ ناجوانمردانه»؛ تارانتینوی درون گای ریچی شنبه 29 اردیبهشت 1403 02:32

نقد فیلم «وزارت جنگ ناجوانمردانه»؛ تارانتینوی درون گای ریچی

گای ریچی که به ریتم اهمیت زیادی می‌دهد و علاقه‌ دارد قصه‌اش را سریع پیش ببرد، اینجا هم همه‌چیز را بازیگران سپرده است تا شخصیت خود را دوست‌داشتنی عرضه کنند. با این حال، وقتی به پایان فیلم می‌رسیم، ما همچنان شناخت درستی از این آدم‌ها نداریم و فقط می‌دانیم که برای هدف والاتر، حاضرند خودشان را فدا کنند.

نقدها و نمرات فیلم «پرده دوم»؛ یک کمدی آشفته اما سرگرم‌کننده شنبه 29 اردیبهشت 1403 02:27
جشنواره فیلم کن

نقدها و نمرات فیلم «پرده دوم»؛ یک کمدی آشفته اما سرگرم‌کننده

هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن روز گذشته ۱۴ می ۲۰۲۴ با فیلم «پرده دوم» (The Second Act) ساخته‌ی کوئنتین دوپیو رسما آغاز شد. این فیلم کمدی سورئال با بازی لئا سیدو در نقدها و نمرات اولیه متوسط ظاهر شد و منتقدان نقش‌آفرینی بازیگران و کارگردانی دوپیو را از نقاط قوت فیلم عنوان عنوان کردند.

نقدها و نمرات فیلم Furiosa: A Mad Max Saga جمعه 28 اردیبهشت 1403 00:00

نقدها و نمرات فیلم Furiosa: A Mad Max Saga

با اکران فیلم Furiosa: A Mad Max Saga در جشنواره فیلم کن، نقدها و نمرات آن نیز منتشر شدند.

نقد فیلم «The taste Of Things»/ طعم عشق چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 02:45

نقد فیلم «The taste Of Things»/ طعم عشق

فیلمساز‌ بدون ردوبدل‌شدن هیچ دیالوگی، شخصیت‌هایش را تاحدود قابل‌توجهی پردازش می‌کند. آن‌ها گویا مشغول به‌جاآوردن مناسکی مقدس هستند. اصلا غذاخوردن در این فیلم مناسکی مقدس است.

نقد فیلم Abigail (ابیگیل) / دختر دراکولا دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 20:59

نقد فیلم Abigail (ابیگیل) / دختر دراکولا

ابیگیل سعی می‌کند به عنوان یک فیلم ژانری چندین چیز باشد؛ این یعنی سازندگان هم به دنبال فیلمی هیولایی با چاشنی یک دختر خون‌آشام بوده‌اند، و هم سعی در ایجاد اثری تنش‌ آفرین با چاشنی یک معمای هیجان‌انگیز داشته‌اند.

نقد فیلم The Ministry of Ungentlemanly Warfare/ کماندوهای مجنون دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 01:20

نقد فیلم The Ministry of Ungentlemanly Warfare/ کماندوهای مجنون

این فیلم بر اساس کتاب «وزارت جنگ ناجوانمردانه: چگونه جنگجویان مخفی چرچیل اروپا را به آتش کشیدند و عملیات سیاه مدرن را به دنیا آوردند» نوشته دیمین لوئیس تولید شده است. در واقع داستان این اثر سینمایی بر اساس پرونده‌های اخیراً از طبقه‌بندی خارج شده وزارت جنگ بریتانیا و با الهام از وقایع تاریخی نوشته شده است.

آناتومی یک طلاق عاطفی/ نگاهی به فیلم «آناتومی یک سقوط» یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 18:15

آناتومی یک طلاق عاطفی/ نگاهی به فیلم «آناتومی یک سقوط»

با نگاه فرمالیستی، آناتومی یک سقوط در ژانر درام دادگاهی ساخته شده و بر همین اساس، بیش‌تر صحنه‌های فیلم در دادگاه و کشمکش بین دادستان، متهم و وکیل مدافع، بر سر گناه‌کاری یا بی‌گناهی متهم سپری می‌شود. اما در محتوا، آناتومی یک سقوط به بررسی جزئیات اضمحلال یک رابطه عاشقانه و گسست زندگی زناشویی می‌پردازد.

نقد و بررسی فیلم «ناکس می‌رود» / مایکل کیتون کارگردان یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 17:18

نقد و بررسی فیلم «ناکس می‌رود» / مایکل کیتون کارگردان

مایکل کیتون، بازیگر مشهور هالیوود، در دومین تجربه کارگردانی خود فیلم «ناکس کنار می‌رود» را ساخته است. در این فیلم آل پاچینو هم به ایفای نقش پرداخته است.

نقد فیلم «از نفس افتاده» ژان لوک گدار/ موفق‌ترین تلاش موج نو فرانسه شنبه 22 اردیبهشت 1403 20:45

نقد فیلم «از نفس افتاده» ژان لوک گدار/ موفق‌ترین تلاش موج نو فرانسه

پیش از شروع نقد فیلم، باید به حال‌ و هوای پرهیجان سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۲ موج نوی سینمای فرانسه گریزی زد. کشور آمریکا پیروز جنگ جهانی دوم و اقتصادش قدرتمندتر از اروپا شده است. اروپا تحت تأثیر همین جنگ وارد رکود و ورشکستگی‌ و در چنین شرایطی بدیهی‌ است که سینمای آمریکا -هالیوود- هم بخواهد قلدرمآبانه هنر دنیا را قبضه کند.

نقد فیلم «کافه کنار جاده»؛ پیچشی مدرن به فیلم‌های کلاسیک مشت‌زنی جمعه 21 اردیبهشت 1403 13:40

نقد فیلم «کافه کنار جاده»؛ پیچشی مدرن به فیلم‌های کلاسیک مشت‌زنی

«کافه کنار جاده» تنها عنوان بازسازی را به دوش نمی‌کشد تا بخواهد با تکیه بر عنصر نوستالژی به زور عده‌ای از طرفداران فیلم سابق را پای خود بنشاند؛ بلکه یک فیلم کاملا تازه، با خطوط داستانی و حتی شخصیت‌پردازی تازه است و حضور داگ لیمان و جیلنهال هم با آن کارنامه‌ی درخشانشان فیلم را چند پله بالاتر از اثر هرینتگون قرار می‌دهد.

نقد فیلم «شهر آسفالت» / فرشته بودن سخت است جمعه 21 اردیبهشت 1403 01:03

نقد فیلم «شهر آسفالت» / فرشته بودن سخت است

یک اثر مهیج و تاریک درباره کار دشوار امدادگران؛ یک فیلم پر جنب و جوش، اما نه بدون تنش معمولی این ژانر.