فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر» تازهترین اثر جیم جارموش، در جشنواره ونیز ۲۰۲۵ با استقبال منتقدان روبهرو شد. این درام سهگانه خانوادگی با بازی ستارگانی چون آدام درایور، کیت بلانشت، ویکی کریپس، تام ویتس و شارلوت رمپلینگ، روایتگر لحظههای طنزآمیز و در عین حال تلخ از روابط میان والدین و فرزندان است. جارموش با بهرهگیری از لحن مینیمالیستی و نگاه شاعرانهاش، پرترهای تازه از خانواده و فاصلههای پنهان میان نسلها ترسیم میکند.
فیلم «Vicious»، جدیدترین اثر برایان برتینو، خالق فیلم ترسناک «The Strangers»، با وجود بازی قدرتمند داکوتا فانینگ، در خلق یک وحشت روانشناختی منسجم شکست میخورد. این فیلم داستان زنی افسرده به نام «پالی» را روایت میکند که پس از دریافت جعبهای مرموز، در گرداب کابوسها و توهمات خود فرو میرود. منتقد معتقد است شتابزدگی برتینو در رسیدن به اوج جنون و تکرار شوکها در نیمه دوم، اثر را به تجربهای ذهنفرسا و خستهکننده بدل کرده است.
نقد فیلم «آیا این دستگاه روشن است؟» ساخته بردلی کوپر، داستان یک زوج جداشده را با بازی ویل آرنت و لورا درن بررسی میکند؛ جایی که استندآپ تبدیل به راهی برای عبور از بحران طلاق و بازسازی زندگی میشود.
فیلم استرالیایی Beast of War تازهترین اثر کیاه روچ-ترنر (Kiah Roache-Turner) است؛ اثری که تلاش میکند بقا در زمان جنگ جهانی دوم را با وحشت حمله کوسهها ترکیب کند. هرچند فیلم ایدهای جذاب و تمی متفاوت دارد، اما محدودیت بودجه و فیلمنامهی کمرمق باعث میشود این بقاگرایی دریایی چندان «ترسناک» از آب درنیاید.
کارگردان «دزدان دریایی کارائیب» پس از سالها سکوت با فیلمی علمیتخیلی و طنزآلود بازگشته که در آن سم راکول، در نقش مردی که از آینده، مأموریت دارد بشریت را از نابودی بهدست هوش مصنوعی نجات دهد، اما فیلم در مرز میان نجات و تمسخر جامعه گرفتار میشود.
فیلم «Dead of Winter» ساخته برایان کرک با حضور اما تامپسون، تجربهای نفسگیر و پرتنش ارائه میدهد که او را در نقشی کاملاً متفاوت به تصویر میکشد؛ بیوهای تنها و سرسخت که ناخواسته با آدمربایان در برف و یخ شمالی روبهرو میشود.
فیلم «جنگجوی صحرا» به کارگردانی «روپرت وایت» روایتگر داستان ملکهای است که قبایل عربستان را متحد میکند تا در برابر امپراتوری بیرحم بجنگند؛ هرچند تجربه بصری چشمگیر، روایت فیلم را از سطحیترین کلیشهها فراتر نمیبرد.
فیلم «استخوان دریاچه» به کارگردانی «مرسدس بایسک مورگان» و نویسندگی «جاشوا فریدلندر» روایتگر تعطیلات یک زوج است که از سرگرمیهای ساده به بازیهای خطرناک و خونآلود کشیده میشود.
فیلم «All of You» به کارگردانی ویلیام بریجز و بازی برت گلداستین (نویسنده مشترک)، یک درام رمانتیک جدی است که در آیندهای نزدیک رخ میدهد. داستان، جهانی را به تصویر میکشد که در آن شرکت Soul Connex با ادعای کشف فرمول علمی «سولمیت»، انتخاب انسانی در عشق را مصادره کرده است. فیلم حول محور رابطه میان دو دوست قدیمی، سایمون (برت گلداستین) و لورا (ایموجن پوتس) میگردد که علیرغم کشش عاطفی انکارناپذیر میانشان، تصمیم میگیرند به نتیجه تست علمی اعتماد کنند.
فیلم تاریخی «نورنبرگ» با بازی درخشان راسل کرو و رامی مالک، یک درام تاریخی تأثیرگذار و مرتبط با زمانه امروز را ارائه میدهد. داستان فیلم وقایع پیش از محاکمههای نورنبرگ را بازگو میکند و نگاه تازهای به عدالت بینالمللی پس از جنگ جهانی دوم ارائه میدهد.
«ابدیت» جدیدترین کمدی رمانتیک دنیای پس از مرگ است که در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد. این فیلم به کارگردانی دیوید فراین و با بازی مایلز تلر، الیزابت اولسن و کالوم ترنر، داستان یک مثلث عشقی پس از مرگ را روایت میکند و با طراحی صحنه و فیلمبرداری جذاب، تجربهای دلنشین و خیالانگیز برای دوستداران ژانر کمدی رمانتیک ارائه میدهد.
ریچارد لینکلیتر در «Blue Moon» با همراهی اتان هاوک، روایتی عمیق و تراژیک از شب آخر زندگی لورنس هارت، ترانهسرای افسانهای برادوی، خلق میکند؛ هنرمندی که در میانه شهرت ازدسترفته، مستی همیشگی و رؤیای دستنیافتنی عشق، با زخمهای روحش میجنگد.
دنیل دیلوئیس پس از هشت سال دوری از سینما در فیلم «Anemone» ساخته پسرش رونان دیلوئیس ظاهر شده است، اما این درام نجربی نتوانسته انتظارات را برآورده کند.
فیلم تازه آروه دسپلشن، «دو پیانو»، با بازی فرانسوا سیویل و شارلوت رمپلینگ، داستانی پرهیجان و احساسی درباره هنر، خیانت و عشق همهجانبه ارائه میدهد.
«بیگانگان: فصل دوم» دنبالهای از سهگانه ترسناک رنی هارلین است که مادلین پتچ را دوباره در نقش مایا، قربانی قاتلان نقابدار، نشان میدهد. فیلم اگرچه ایدههای تازه چندانی ارائه نمیکند، اما تعلیق، صحنههای تعقیب و لحظات ترسناک را با استادی به تصویر میکشد و بیننده را درگیر میکند.
در «حصار» کلر دنیس، حصاری نه چندان بلند و ساده، نمادی از فاصله و تضاد بین جهان غرب و جوامع محلی آفریقای غربی است. فیلم با بازی مت دیلون و ایساک د بانکوله، روایت تقابل انسانی، اخلاقی و اجتماعی میان دو جهان ناهمگون را به تصویر میکشد.
فیلم «Steal Away» به کارگردانی کلمنت ویرگو (Clement Virgo) و با بازی آنگوری رایس (Angourie Rice) و مالوری جانسون (Mallori Johnson) داستان دو دختر جوان را روایت میکند، اما روایت پیچیده و تمهای فلسفی آن برای مخاطب عادی مبهم و ناتمام باقی میماند.
فیلم «Kokuho» ساخته «Lee Sang-il»، کارگردان شناختهشده ژاپنی، با بازی «Ryo Yoshizawa» بهعنوان قهرمان داستان، روایتی گسترده و پرجزئیات از زندگی یک بازیگر افسانهای کابوکی را به تصویر میکشد. این درام تاریخی که بیش از سه ساعت به طول میانجامد، نهتنها به نمایش شکوه و رنجهای این هنر میپردازد بلکه بازتابی از پیچیدگیهای اجتماعی و تاریخی ژاپن معاصر نیز ارائه میدهد.
انیمه «Demon Slayer: Infinity Castle» به کارگردانی هاروئو سوتوزاکی، اولین قسمت از سهگانهای است که دنباله مستقیم سریال محبوب «Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba» محسوب میشود. این فیلم ۱۵۵ دقیقهای، که توسط کرانچیرول در سطح جهانی عرضه شده، تجربهای بصری خیرهکننده است اما در روایت آنقدر به پیشدانستههای مخاطب وابسته است که تماشاگر تازهکار را عملاً از همان دقایق آغازین سردرگم میگذارد.
ژولیت بینوش، ستاره فرانسوی و برنده اسکار، برای اولین بار پشت دوربین میرود تا مستند «In-I In Motion» را بسازد، فیلمی که بازسازی صادقانه همکاری او با رقصنده و کرئوگرافر بریتانیایی، اکرام خان، در پروژه صحنهای «In-I» در سال ۲۰۰۸ است. این اثر، تجربهای منحصر به فرد و دشوار از آموزش متقابل بازیگری و رقص، و تلاش هنرمندان برای غلبه بر محدودیتهای خود را به تصویر میکشد.
فیلم بیوپیک جدید آگنیشکا هالند، «فرانتز»، زندگی فرانز کافکا را بهصورت یک پرتره پراکنده و تجربی بازآفرینی میکند. اثر تلاش میکند با ساختاری نوآورانه و بازی با زمان و فضا، خلاقیت و فشارهای روانی نویسنده چک را به تصویر بکشد، اما هرچند جسورانه است، در یافتن یک نقطه تمرکز و پیام مشخص ناتوان است.