در موج تازه افزایش قیمت محصولات فرهنگی، بهای اشتراک پلتفرمهای نمایش خانگی نیز بالا رفت.
پارسا پیروزفر و هدی زینالعابدین، بازیگران سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده، موفق به دریافت جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره سینما جووه والنسیا در بخش بازیگری شدند. این سریال پیش از این نیز جایزه بهترین کارگردانی جشنواره Series Mania فرانسه را از آن خود کرده بود.
از «موچین» تا «پوست شیر»، نمایش خانگی ایران مسیر عجیبی را طی کرده است؛ مسیری که با سلطه بیچونوچرای کمدیها آغاز شد و حالا به انحصار جناییها ختم شده. در پنج سال گذشته، بیش از ۸۵ سریال ساخته شدهاند؛ اما تنوع ژانری بهشدت کاهش یافته، تاریخیها به حاشیه رفتهاند و کمدیها نفسزنان فقط در اینستاگرام دیده میشوند. آنچه میبینیم، تصویریست از صنعتی گرفتار سندرم «اثر موفق» و غرقشده در سریسازیهای تکراری، بیآنکه برنامهای برای آینده داشته باشد.
جوکر، روزگاری آغازگر موجی تازه در سرگرمی پلتفرمی بود، اما حالا نشانههای واضحی از فرسایش را نشان میدهد. اگر احسان علیخانی نتواند از این وضعیت گذر کند و به فرمهای تازه، قصهگویی معاصر، یا نگاه خلاقانهتری روی آورد، احتمالاً باید بپذیریم که برای جوکر – و شاید برای خود علیخانی در عرصه نمایش خانگی – این "اینجا دیگر آخر راه است."
پس از توقیف سریال «سووشون» به دلیل پخش بدون مجوز بخشهایی از قسمت اول، پلتفرم نماوا با انتشار بیانیهای از مخاطبان خود عذرخواهی کرده و متعهد شده تا زمان دریافت تأیید قانونی، از انتشار یا تبلیغ این سریال خودداری کند.
حدود یک هفته از توقیف سریال «سووشون» و مسدود شدن پلتفرم نماوا میگذرد و هنوز درباره این سریال تعیین تکلیف نشده است. اما این اتفاق تنها یک توقیف ساده نبود و تبعات بسیار زیادی به همراه داشت. از انتقادات گسترده درباره شرایط نمایشخانگی و نقدهایی که به ساختار ساترا بهعنوان نهاد نظارتکننده این مجموعهها وارد میشود. مشکل ساترا با محصولات نمایشخانگی تنها به این سریال و ماههای اخیر محدود نمیشود. از زمانی که پلتفرمهای نمایشخانگی در ایران شروع به فعالیت کردند، هر چندوقت یکبار حاشیهای توسط این نهاد ایجاد میشود.
اسماعیل عفیفه، تهیهکننده پیشکسوت سینما و تلویزیون، در یادداشتی تعطیلی موقت پلتفرم نماوا به دلیل پخش سریال «سووشون» را "بدعتی خطرناک" توصیف کرد که میتواند "تیشه به ریشه نهال نوپای نمایش خانگی" بزند. او با مرور تاریخچه پرچالش این صنعت در ایران و آسیبپذیری سرمایهگذاری خصوصی در آن، خواستار بازگشایی فوری پلتفرم توقیفی شد و این تصمیم ساترا را نامتناسب و غیرقابل فهم دانست.
پس از انتشار پر سر و صدای سریال «سووِشون» و خروج ناگهانی آن و پلتفرم از دسترس، اکنون برنامه استعدادیابی «رینگو» به کارگردانی و تهیهکنندگی سعید پاک، بیست و دومین قسمت خود را به صورت رایگان در یوتیوب منتشر کرده است. این اقدام، در حالی صورت میگیرد که پلتفرم مربوطه برای مخاطبان خارج از کشور نیز امکان دسترسی به محتواهای خود را فراهم کرده است.
در پی مسدود شدن پلتفرم نماوا و توقیف سریال «سووشون» تنها ساعاتی پس از عرضه و استقبال گسترده مخاطبان، نماوا بیانیهای رسمی صادر کرد. این پلتفرم در این بیانیه تأکید کرد که سریال دارای مجوز تولید بوده و دلیل توقیف آن، «اختلاف سلیقهای فقط بر سر ۶۲ ثانیه» از مجموعهای بوده که پیشتر نیز حدود ۲۰ دقیقه از آن حذف شده بود.
سریال «سووشون»، اقتباس پرهزینه از رمان سیمین دانشور، پس از انتشار پرحاشیه قسمت اول در نماوا، تنها چند ساعت بعد با حکم قضایی توقیف شد. این اتفاق، به دلیل «عدم دریافت مجوزهای قانونی» و تخلف پلتفرم نماوا اعلام شده و موجب مسدود شدن این شبکه نمایش خانگی نیز گردیده است.
نرگس آبیار، کارگردان سریال «سووشون»، در واکنش به توقیف ناگهانی این سریال پس از تنها چند ساعت از آغاز پخش و مسدود شدن پلتفرم نماوا، بیانیهای تند صادر کرد. او ضمن ابراز ناامیدی از این اتفاق، نسبت به ممیزیهای شدید و «حذف بیرحمانه» اثر خود از سوی ساترا به شدت اعتراض کرد و بر عدم سکوت در برابر این رویکرد تأکید کرد.
قوه قضاییه اعلام کرد: سریال «سووشون»، محصول شبکه نمایش خانگی، به دلیل عدم دریافت مجوزهای قانونی و تمکین نکردن از مراجع ذیربط، توقیف شد. همزمان، پلتفرم نماوا نیز به دلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی خود، مسدود گردید.
دو سریال پر انتظار «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار و «شکارگاه» ساخته نیما جاویدی، به زودی روانه شبکه نمایش خانگی میشوند. «سووشون» از نهم خرداد ماه و «شکارگاه» نیز به زودی پخش خود را آغاز خواهند کرد تا رقابت جذابی را با دیگر سریالهای فصل تابستان رقم بزنند.
در یک اتفاق بیسابقه، یکی از مجریان برنامههای زنده صداوسیما با انتقادی تند و بیپرده از سریال «تاسیان» و سایر آثاری که به گفته او، وضعیت زندگی مردم در دوران پیش از انقلاب را به دروغ و غیرواقعی نمایش میدهند، مدعی شد که این امر ناشی از فساد سازندگان و پلتفرمها است.
شورای صدور مجوز تولید محتوا در ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر)، در یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه خود، با تولید ۶ طرح و فیلمنامه جدید در حوزههای نمایشی و غیرنمایشی موافقت کرد. این اقدام در راستای ارتقای کیفیت و جذابیت آثار رسانههای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی صورت گرفته است.
در حالی که یوتیوب به یکی از پرکاربردترین پلتفرمهای دیجیتال در ایران تبدیل شده، بسیاری از چهرههای فرهنگی، از جمله بازیگران و مجریان تلویزیونی، به این فضا کوچ کردهاند. این پلتفرم با مدل درآمدزایی مبتنی بر تبلیغات (AVOD)، فرصتی برای تولید محتوای مستقل، کسب درآمد و ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطب فراهم کرده است.
رامبد جوان، کارگردان و مجری تلویزیون، اعلام کرد که مجموعه «کارناوال» احتمالاً در خرداد ماه منتشر خواهد شد. او همچنین به شباهتهای برنامه «۱۰۰۱» با «خندوانه» اذعان کرد و آن را نتیجه استفاده از فرمولهای موفق یک پروژه حرفهای دانست.
در فاصله چهار روز مانده تا پخش آنلاین سریال، آنونس رسمی «اجل معلق» به کارگردانی عادل تبریزی و تهیهکنندگی سیدابراهیم عامریان رونمایی شد. این سریال از جمعه ۲ خردادماه، هر هفته ساعت ۱۲ ظهر از پلتفرم فیلمنت پخش خواهد شد.
سال جدید با موجی از سریالهای متنوع در شبکه نمایش خانگی همراه شده؛ مجموعههایی با بازیگران مطرح و داستانهایی در ژانرهای گوناگون، از درام اجتماعی و کمدی تا آثار تاریخی و معمایی.
سریال «وحشی» به کارگردانی هومن سیدی، با آغاز چند قسمت نخست خود، بار دیگر جهان روانپریش و تیرهوتار او را به تصویر میکشد؛ جایی که خشونت نه از بیرون، بلکه از درون شخصیتها سر برمیآورد و در دل سکوتها و نگاهها خیز برمیدارد.
بابک زنجانی و هلدینگ وان پس از راهآهن و سایپا، قصد راهاندازی تلویزیون اینترنتی را دارند.