در تازه‌ترین اقتباس سینمایی «فرانکنشتاین» به کارگردانی گیرمو دل‌تورو، رنگ، طراحی صحنه و جزئیات تاریخی نقش اصلی را در بازآفرینی ادینبورگ دههٔ ۱۸۵۰ ایفا می‌کنند؛ شهری سرد، نمور و سنگی که حالت ذهنی ویکتور فرانکنشتاین و فضای اندوهناک داستان را بازتاب می‌دهد. عوامل فیلم می‌گویند از موزه‌ها، ابزار پزشکی واقعی قرن نوزدهم، پالت‌های رنگی اصیل و حتی ساخت یک کشتی واقعی در یخ استفاده شده تا جهان این کلاسیک ادبی با دقتی مثال‌زدنی به تصویر کشیده شود.

چارسو پرس: در مراحل اولیهٔ پیش‌تولید فیلم «فرانکنشتاین»، تامارا دِورل، طراح صحنهٔ فیلم، پژوهش میدانی خود را با بازدید از موزه‌ها آغاز کرد تا ظاهر ادینبورگ در دههٔ ۱۸۵۰ را با بیشترین دقت ممکن خلق کند. او در گفت‌وگویی که با همراهی نتفلیکس و به میزبانی ورایتی انجام شد گفت:
«از اولین فرصت‌هایی که داشتم تا با گیرمو وقت بگذرانم، انتخاب لوکیشن بود. با هم به موزه‌ها رفتیم؛ از جمله موزهٔ اونتاریَن، جایی که میزهای واقعی ایوِلین نگهداری می‌شود. باید نسخهٔ خودمان را می‌ساختیم، بنابراین تجهیزات پزشکان و دانشمندان آن دوره را دقیق بررسی کردیم.»

بازآفرینی ادینبورگ ویکتوریایی با زبان رنگ

کیت هاولی، طراح لباس، برای ساخت ترکیب رنگی فیلم با دِورل همکاری کرد؛ ترکیبی که حال‌وهوای روانی ویکتور فرانکنشتاین (اسکار آیزاک) را در دوران اخراجش از کالج سلطنتی جرّاحان بازتاب دهد.


به‌گفتهٔ دِورل:
«ادینبورگ رنگ سنگ‌فرش خیس و ساختمان‌های سنگی عظیم است. آن جهان سرد و تلخ، پالت اصلی ما شد.»

در این میان، شخصیت‌هایی مانند لیدی الیزابت هارلندر (میا گاث) با حضور رنگ‌های محدود اما هوشمندانه، رگه‌هایی از زندگی و تنوع بصری را وارد جهان خاکستری ادینبورگ می‌کنند.


هاولی دربارهٔ نقش رنگ افزود:
«در کار با گیرمو، پس‌زمینه همیشه بخشی از جهان است. پالت رنگی ادینبورگ را حتی در لباس سیاهی‌لشکرها هم اعمال کردیم. یک زبان رنگی واحد داشتیم؛ زبانی آمیخته با اندوه و حس‌وحال شاعرانه.»


۱۰ بازیگر برتر در نقش هیولای فرانکنشتاین | از بوریس کارلوف تا جیکوب الوردی

چطور «فرانکنشتاین» گیرمو دل تورو، ادینبورگ ویکتوریایی را با رنگ و طراحی صحنه زنده کرد

خلق مخلوق فرانکنشتاین با تکیه بر اجساد واقعی جنگ کریمه

مایک هیل، طراح پروتز، برای ساخت ظاهر مخلوق (جیکوب الوردی)، از ویژگی‌های بصری اجساد در حال تجزیهٔ جنگ کریمه الهام گرفت.
او گفت:
«همه‌چیز باید اصیل و مربوط به همان دوران می‌بود. تلاش ما این بود که موجود به‌طور واقعی حس شود ـ انگار مستقیماً از قرن نوزدهم وارد فیلم شده.»

ساخت یک کشتی قطب شمالی واقعی— بدون پردهٔ سبز

در سکانس آغازین فیلم، خدمهٔ کشتی Horisont از ناوگان سلطنتی دانمارک، ویکتور فرانکنشتاین زخمی را در میان یخ‌ها پیدا می‌کنند.
به‌جای CGI یا پردهٔ سبز، تیم دل‌تورو یک کشتی واقعی را روی یک گیمبل غول‌پیکر ساخت—کشتی‌ای که در یخ فرو رفته و می‌تواند مانند قرار گرفتن روی امواج حرکت کند.


دِورل توضیح داد:
«ساخت کشتی خودش یک ماجراجویی بود. باید کشتی‌ای می‌ساختیم که هم واقعی باشد و هم بتواند حرکت کند. با کمک متیو بَتس، تاریخ‌دان قطب شمال و کشتی‌ساز، حتی ورقه‌های آهنی را مثل کشتی‌های اصلی دوران یخ‌نوردی روی بدنه استفاده کردیم.»


نقد فیلم «فرانکنشتاین» گی‌یرمو دل تورو | زیبا اما بدون روح

چطور «فرانکنشتاین» گیرمو دل تورو، ادینبورگ ویکتوریایی را با رنگ و طراحی صحنه زنده کرد

دل‌تورو: امیدوارم مردم بعد از فیلم، سراغ کتاب مری شلی بروند

۲۰۷ سال پس از انتشار «فرانکنشتاین»، این رمان همچنان یکی از تأثیرگذارترین آثار ادبیات جهان است. دل‌تورو که کتاب را در نوجوانی خوانده می‌گوید:
«اینکه کتاب را یک دختر نوجوان نوشته، و همچنان تازه و تپنده است، دلیل جاودانگی آن است. امیدوارم تماشاگران نگویند فیلم همان کتاب است؛ امیدوارم بروند و مری شلی را کشف کنند. کتابی است که زندگی را غنی‌تر می‌کند.»


منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند