اخبار ویژه
گزارش
«سینما آنلاین» چرا کم رونق شد؟/ سازمان سینمایی: طبیعی است سه شنبه 10 تیر 1399
«سینما آنلاین» چرا کم رونق شد؟/ سازمان سینمایی: طبیعی است

«سینما آنلاین» چرا کم رونق شد؟/ سازمان سینمایی: طبیعی است

محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی عنوان کرد ایده «اکران اینترنتی» برای دوران کرونا اجرایی شد و کم‌رونق شدن آن پس از بازگشایی سینماها اتفاقی طبیعی است.

نخستین نمایشنامه نویس ایرانی به زبان پارسی که بود یکشنبه 8 تیر 1399
نخستین نمایشنامه نویس ایرانی به زبان پارسی که بود

نخستین نمایشنامه نویس ایرانی به زبان پارسی که بود

با توجه به ماهیت استبدادی حکومت قاجار، بی قانونی و زورگویی حاکم و محتوای نمایشنامه های میرزاآقا و برداشتن پرده از رشوه خواری های شاه و دربار و حکام باید میرزاآقا تبریزی را شجاع ترین نمایشنامه نویس در طول تاریخ جدید ایرن دانست.

پیشرفت شبکه نمایش خانگی در پی تاریخی پرفراز و نشیب یکشنبه 8 تیر 1399
پیشرفت شبکه نمایش خانگی در پی تاریخی پرفراز و نشیب

پیشرفت شبکه نمایش خانگی در پی تاریخی پرفراز و نشیب

شبکه نمایش خانگی برای رسیدن به جایگاه امروز با مخاطبان قابل توجه، فرازونشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است و امروز با گذشت بیش از یک دهه از ظهور آن چشم‌انداز روشنی پیش روی خود دارد.

عملکرد «سمفا» به روایت سینماداران؛ فاجعه تلخ یا تجربه ارزشمند؟ یکشنبه 8 تیر 1399
عملکرد «سمفا» به روایت سینماداران؛ فاجعه تلخ یا تجربه ارزشمند؟

عملکرد «سمفا» به روایت سینماداران؛ فاجعه تلخ یا تجربه ارزشمند؟

سامانه «سمفا» این روزها تنها مرجع خرید آنلاین بلیت جهت تماشای فیلم‌ها بر پرده سینماهای کشور است؛ این سامانه در نزدیک به یک هفته‌ای که از راه‌اندازی‌اش می‌گذرد چه کارنامه‌ای داشته است؟

فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌ هایی که فالوور اینستاگرام می‌خرند دوشنبه 2 تیر 1399
فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌ هایی که فالوور اینستاگرام می‌خرند

فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌ هایی که فالوور اینستاگرام می‌خرند

برخی چهره‌های ورزشی و هنری این روزها تلاش زیادی می‌کنند تا با بالا بردن تعداد فالوورهای خود در اینستاگرام، سهم خودشان را از درآمدهای تبلیغاتی در این شبکه اجتماعی بالا ببرند؛ اما به چه قیمتی؟!

دوری بهرام بیضایی از ایران ١٠ساله شد/ زندگی در اتاقی به وسعت ایران دوشنبه 2 تیر 1399
دوری بهرام بیضایی از ایران ١٠ساله شد/ زندگی در اتاقی به وسعت ایران

دوری بهرام بیضایی از ایران ١٠ساله شد/ زندگی در اتاقی به وسعت ایران

امسال مهاجرت بهرام بیضایی ١٠ساله می‌شود. مهاجرتی که درباره‌اش حرف و حدیث زیاد وجود دارد و داستان‌ها و روایات زیادی درباره‌اش گفته و شنیده شده است. خود بهرام بیضایی داستان این سفر را اما ساده و صریح، یک انتخاب ناگزیر می‌داند.

مروری‌بر کارنامه تئاتری محمدعلی کشاورز/ نقش‌هایی که سپردیم به یاد پنجشنبه 29 خرداد 1399
مروری‌بر کارنامه تئاتری محمدعلی کشاورز/ نقش‌هایی که سپردیم به یاد

مروری‌بر کارنامه تئاتری محمدعلی کشاورز/ نقش‌هایی که سپردیم به یاد

روح‌الله جعفری استاد دانشگاه، کارگردان و پژوهشگر تئاتر در یادداشت پژوهشی و تحلیلی مروری بر فعالیت‌های تئاتری زنده‌یاد محمدعلی کشاورز در حوزه هنرهای نمایشی داشته است.

گام‌های تازه راه‌اندازی نتفیلیکس داخلی و پاشنه آشیلی که باید حل کرد شنبه 24 خرداد 1399
گام‌های تازه راه‌اندازی نتفیلیکس داخلی و پاشنه آشیلی که باید حل کرد

گام‌های تازه راه‌اندازی نتفیلیکس داخلی و پاشنه آشیلی که باید حل کرد

اکران آنلاین، اتفاقی است که در ابتدا چندان مورد توجه سینماگران قرار نگرفت. اما با گذشت زمان متقاضیان آن زیاد شده و کم‌کم از مزایای پنهانش بهره می‌برند. گرچه اکثر فیلم‌های متقاضی این نوع اکران، خاص هستند، یا بعضا امید چندانی به اکران رسمی و فروش خوب ندارند.

«اکران آنلاین» پناهگاهی برای فیلم‌های فرهنگی و کم‌فروش شنبه 24 خرداد 1399
«اکران آنلاین» پناهگاهی برای فیلم‌های فرهنگی و کم‌فروش

«اکران آنلاین» پناهگاهی برای فیلم‌های فرهنگی و کم‌فروش

«برخی از دوستان با پخش تیزر در صفحاتشان به اطلاع‌رسانی در فضای مجازی کمک کردند اما همیاری جمعی اتفاق نیفتاده. هنوز به این باور نرسیده‌ایم که با زمین خوردن هر فیلم یک چرخ‌دنده‌ از سینما آفت می‌بیند و حفظ سینما حمایت همگانی می‌خواهد.

بازيگری كه «هنرپيشگی» را انتخاب كرد جمعه 23 خرداد 1399
بازيگری كه «هنرپيشگی» را انتخاب كرد

بازيگری كه «هنرپيشگی» را انتخاب كرد

ظرافت و دقت اجراي «داريوش ارجمند» در سريال از هم گسيخته‌ و چند پاره‌اي چون «ستايش» او را بار ديگر به عنوان «هنرپيشه»اي قهار پيش روي‌مان مي‌گذارد و ياد مي‌آورد كه اين كهنه پير خسته همچنان مي‌تواند يكه‌تازي كند. اصلا مهم نيست كه او چند ساله يا كجا و در چه اثري حاضر است. مهم اين است كه او در قامت «هنرپيشه» آنچه را كه بايد نمايان مي‌كند

آیا هنرمندان از افتادن در دام منافقین عبرت می‌گیرند؟ جمعه 23 خرداد 1399
آیا هنرمندان از افتادن در دام منافقین عبرت می‌گیرند؟

آیا هنرمندان از افتادن در دام منافقین عبرت می‌گیرند؟

اولین بار نبود که هنرمندان بدون اطلاع از ابعاد یک ماجرا نسبت به آن واکنش نشان دادند و احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود، مگر اینکه یک بار برای همیشه با خودشان عهد ببندند در حیطه‌ای که شناخت کافی ندارند، اظهار نظر نکنند!

درباره بازگشایی سینماها/ يكِ چهارِ نود و نه چهارشنبه 21 خرداد 1399
درباره بازگشایی سینماها/ يكِ چهارِ نود و نه

درباره بازگشایی سینماها/ يكِ چهارِ نود و نه

تنگناي اقتصادي سينماداران و بيكاري نزديك به 5 هزار نفر از اهالي سينما در كنار تورم و افزايش روزانه هزينه‌هاي زندگي در كشور باعث شد تا سينماداران براي بازگشايي سالن‌هاي سينما دست به دامن رييس‌جمهور شوند.

مانعی در قامت «پول» و «پروانه» چهارشنبه 21 خرداد 1399
مانعی در قامت «پول» و «پروانه»

مانعی در قامت «پول» و «پروانه»

چه بسیار فیلم اولی‌هایی که به فیلم دوم، سوم و بعد از آن نرسیده‌اند.» از نظر او بخش زیادی از ماجرا به روش جذب سرمایه‌گذار و اقتصاد سینما بر‌می‌گردد و اگر همین روند ادامه پیدا کند، در سینما با خلأ نیروی جوان مواجه خواهیم شد.

شفاف‌سازی ناتمام سینمایی چهارشنبه 21 خرداد 1399
شفاف‌سازی ناتمام سینمایی

شفاف‌سازی ناتمام سینمایی

در آمارهایی که تحت عنوان عملکرد مالی سال 98 خانه سینما و گروه هنر و تجربه منتشر شده، تناقض‌ها و بعضا نوعی گل‌درشتی دیده می‌شود که نمی‌توان آنها را در قیاس با ریز عملکرد این دو نهاد، هم‌ردیف دید.

پرونده‌های جنجالی چگونه به سینمای جهان راه یافتند/ 12 پرده از رسوایی‌ها چهارشنبه 21 خرداد 1399
پرونده‌های جنجالی چگونه به سینمای جهان راه یافتند/ 12 پرده از رسوایی‌ها

پرونده‌های جنجالی چگونه به سینمای جهان راه یافتند/ 12 پرده از رسوایی‌ها

در این گزارش به چند فیلم مهم دنیا با موضوع فساد سیاسی و اقتصادی می‌پردازیم.

چرا سینمای ایران از واقعیت‌های سیاسی عقب‌تر است؟ سه شنبه 20 خرداد 1399
چرا سینمای ایران از واقعیت‌های سیاسی عقب‌تر است؟

چرا سینمای ایران از واقعیت‌های سیاسی عقب‌تر است؟

شاید اینکه یک فیلم نشان بدهد سیستم قضایی ایران خودش و نه از بیرون، به برخورد با عوامل فاسدش دست می‌زند، موردپسند جشنواره‌های خارجی نباشد و اینجاست که مشخص می‌شود خیلی از فیلمسازان ما تابه‌حال به‌دلیل ممیزی سراغ این سوژه‌ها نرفته بودند یا به این دلیل که با هدف‌گیری مخاطبان دیگری فیلم می‌سازند.

چشم‌انداز گُنگ سینمای ایران در سده ۱۵ هجری شمسی سه شنبه 20 خرداد 1399
چشم‌انداز گُنگ سینمای ایران در سده ۱۵ هجری شمسی

چشم‌انداز گُنگ سینمای ایران در سده ۱۵ هجری شمسی

تاریخ هجری شمسی کم کم به ابتدای سده پانزدهم نزدیک می شود و در این راه، چشم‌انداز گُنگی در تبیین راهبرد برای طراحی ویترینی مشخص از سوی سیاستگذاران فرهنگی وجود دارد.

فیلم‌هایی که در طرح اکران آنلاین نمایش داده شدند شانس چندانی روی پرده نداشتند یکشنبه 18 خرداد 1399
فیلم‌هایی که در طرح اکران آنلاین نمایش داده شدند شانس چندانی روی پرده نداشتند

فیلم‌هایی که در طرح اکران آنلاین نمایش داده شدند شانس چندانی روی پرده نداشتند

تعطیلی سینماها همچنان ادامه دارد و می‌توان حدس زد، حتی درصورت باز شدن سینماها هم، بسیاری از مردم برای حفظ سلامت‌شان تا مدت‌ها قید رفتن به این معابد خاطره و خیال را بزنند. در این وضعیت، برخی از فیلم‌ها ترجیح داده‌اند شانس خود را در طرح اکران آنلاین محک بزنند.

راهی که با «خروج» شروع شد چگونه به فیلم‌های پشت سد اکران مانده رسید؟ چهارشنبه 14 خرداد 1399
راهی که با «خروج» شروع شد چگونه به فیلم‌های پشت سد اکران مانده رسید؟

راهی که با «خروج» شروع شد چگونه به فیلم‌های پشت سد اکران مانده رسید؟

فیلم‌هایی که این روزها با توافق میان مالکان و پلتفرم‌ها به صورت آنلاین به نمایش درمی‌آیند، مسیر اکران آنلاین سینمای ایران را به بی‌راهه می‌برند.

«الف - بامداد» در ارباب ‌جمشید/ چرا حضور احمد شاملو در سینمای ایران ناموفق بود؟ یکشنبه 11 خرداد 1399
«الف - بامداد» در ارباب ‌جمشید/ چرا حضور احمد شاملو در سینمای ایران ناموفق بود؟

«الف - بامداد» در ارباب ‌جمشید/ چرا حضور احمد شاملو در سینمای ایران ناموفق بود؟

احمد شاملو (1379-1304) شاعر، مترجم و روزنامه‌نگار، در دهه40 به‌عنوان فیلمنامه‌نویس با برخی تهیه‌کنندگان و کارگردانان ایرانی همکاری داشت. برخی معتقدند که شاملو یکی از نماد‌های مهم و مؤثر روشنفکری ایرانی در صد سال اخیر تاریخ معاصر محسوب می‌شود. تأثیر و حضور او در شعر، ترجمه شعر و روزنامه‌نگاری ادبی باعث ایجاد جریان‌های غیرقابل انکاری در تداوم این پدید‌ه‌ها در حرکت فرهنگی زبان فارسی و رسانه‌های ایرانی شده است.