فروش ۴۰۰ میلیاردی باعث تاسف است / وقتی نخود و لوبیا برای بخش خصوصی سود بیشتری دارد!
ابوالحسن داودی با اشاره به خبرسازی درباره فروش گیشه سینماها در سال ۱۴۰۱ معتقد است: اگر فرض را هم بر درست بودن اين رقم بگيريم، ۴۰۰ ميليارد تومان بازگشت گيشه براي سينما با توجه به هزينههاي توليد فيلم و شرايط تورم وحشتناكي كه كشور دارد، نه تنها مايه مباهات نيست، بلكه بسيار هم تاسفبرانگيز است...
عقب نشینی ۷ ساله مخاطبان با وجود افزایش فروش
تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی فروش، از نظر تعداد مخاطب به هفت سال قبل برگشته است.
سینما پدیدهای لاکچری میشود؟
سعید خانی: قطعا افزایش قیمت بلیت با افت مخاطب همراه خواهد بود اما برای ادامه حیات سینما چارهای جز افزایش قیمت بلیت نیست. وقتی دولت از نفع و سود خود ذرهای کوتاه نمیآید و از قیمت بلیت فیلمها، مالیات میگیرد و در ضمن هیچ کمکی به سینماداران نمیکند، بخش خصوصی برای ادامه بقا و حیات خود ناچار است قیمت بلیت سینماها را افزایش دهد.
فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ چگونه بوده است؟ + جدولها
فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته دو و نیم برابر افزایش داشته است.
گیشه در دسترس همه می ماند؟
به نظر میرسد باید بهزودی شاهد افزایش قیمت بلیت سینماها باشیم. بهتازگی علی سرتیپی، تهیهکننده، گفته با تورمی که این روزها با آن مواجه هستیم، قیمت معقول برای بلیت سینما ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است؛ ولی نمیتوان چنین قیمتگذاری را انجام داد. با این حال دولت باید کمک کند تا با تعیین قیمتی مناسب، سالنهای سینمایی به حیات خود ادامه دهند.
۱۲+۱ چهره روی صندلی پرحاشیه خانه سینما
سرانجام پس از حدود ۶ ماه از برگزاری انتخابات هیات مدیره خانه سینما، سیزدهمین مدیرعامل این نهاد صنفی معرفی شد تا مدیریت این نهاد صنفی برای نخستین بار به یکی از سینماگران زن سپرده شود.
فیلمهای توقیفی؛ معمایی حلنشده در سینمای ایران
بیتردید در سالهای اخیر توقیف فیلمهای سینمایی حواشی بسیاری ایجاد کرده و ضرر مالی بسیاری را متوجه صاحبان آنها کرده است. این حواشی گاهی باعث شده تا فیلمی که بههیچوجه پتانسیل فروش در گیشه را نداشته، به اثری پرفروش تبدیل شود و برخی دیگر از آثار نیز بعد از رهایی از توقیف، برخلاف تصور مدیران فرهنگی، سببساز تنش و کجفهمی میان مخاطبانش نشده است. بااینحال، این روند همچنان در سینمای ما جاری است و فیلمهایی به دلایل گوناگون همچنان در توقیف به سر میبرند و باید دید در آینده چطور با این فیلمها برخورد خواهد شد.
مجریان تحویل سال تلویزیون در غیاب رشیدپور، علیخانی و چندتای دیگر
اجرای ویژهبرنامه تحویل سال در سالهای اخیر به تناوب برعهده رضا رشیدپور، احسان علیخانی و علی ضیاء و در ادامه با ویژه برنامه «دورهمی» مهران مدبری و همچنین «خندوانه» رامبد جوان همراه بوده که با توجه به غیبت احتمالی این مجریان، تلویزیون گزینه هایش را به سمت مجریانی از جمله حامد سلطانی، المیرا شریفی مقدم، وحید رونقی، مصطفی امامی، مهران رجبی و سیدبشیر حسینی برده است.
همه چالشهای اکران نوروز ۱۴۰۲/ از گرانی بلیت تا نگرانی بخش خصوصی!
در حالی رفتهرفته به موعد عید نوروز و تحویل سال ۱۴۰۲ نزدیک میشویم که سینمای ایران در آخرین هفتههای سال ۱۴۰۱ همچنان با چالشهایی جدی برای ورود فیلمهای جدید به چرخه اکران مواجه است.
نامحرم سر لیلا حاتمی را نبینند
تاریخ سینمای ایران را از هر طرف ورق بزنی یک واژه در آن خودنمایی میکند: «توقیف». ربطی هم به پیش و پس از انقلاب و یا دولتهای مختلف ندارد. برخی فیلمها از نظر مسئولان وقت شایسته دریافت پروانه نمایش نبودهاند و برای مدتی یا همیشه مهر توقیف خوردهاند.
آیا جشنواره فیلم فجر به جایگاه گذشته برمیگردد؟
شاهین شجری کهن: دبیر جشنواره، مدیران میانی و داوران و هیات اجرایی باید از اهالی سینما باشند و سینماگران با آنها همدل باشند، نه اینکه حس کنند سینما متعلق به خودشان است و حق دارند هر تصمیمی بگیرند. اگر مردم با جشنواره همراهی نکنند دیگر همه چیز فاقد ارزش است.
خوشتیپساز سینمای ایران
یکی از بازیگران پرطرفدار امروز سینمای ایران، جواد عزتی است. بازیگری که از سال 1381 وارد قاب تلویزیون شد و امروز پس از گذشت 20 سال از شروع فعالیت حرفهای خود، در بیش از 60 اثر سینمایی و تلویزیونی ایفای نقش کرده است و کارنامه پرکاری را از خود بهجای گذاشته است.
کدام نشستهای خبری جشنواره فیلم فجر جنجالی شدند؟؛ صندلیهای داغ بیرون از سالن سینما
نشستهای خبری جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی و نقایصی که دارد، محلی برای تبادل نظر و ارائه اطلاعات راجعبه آثار سینمایی حاضر در این رویداد فرهنگی است. مهمترین عرصه برای تبلیغ و برجستهسازی یک اثر سینمایی در اختیار فیلمسازان و اهالی سینما قرار میگیرد تا با روشهای مختلف رسانهای، زمینههای آشنایی علاقهمندان به سینمای ایران فراهم شود. با این حال این فضای رسانهای محلی برای منازعات و جدلهای لفظی شده است که حتی سرنوشت نمایش یک فیلم را هم مختل کرده است.
نشستهای خبری جشنواره فجر چگونه برگزار شود؟؛ اول فیلم را ببینید، بعد سوال کنید
نشستهای خبری جشنواره فیلم فجر بهعنوان یکی از مهمترین و جنجالیترین بخشهای جشنواره شناخته میشوند. اینکه رویکرد این نشستها چه باید باشد و الان چه هست جای بحث و جدلهای زیادی است. نشستهای خبری درحقیقت بستری هستند تا اهالی رسانه و سینما درباره یک اثر سینمایی صحبت کنند.
ماجرای حذف یک سیمرغ از جشنواره/ جایگاه مردم کجاست؟
سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فجر از نگاه تماشاگران، در حالی در آستانه حذف از ترکیب جوایز این رویداد قرار گرفته که تا به امروز سرگذشت پرفرازونشیبی داشته است.
«کلاه قرمزی» از دل یک مورچه درآمد و ناگهان غیب شد!
اگر در ایران زندگی کرده و کودکی و جوانی را همینجا گذرانده باشید، بدونشک با «کلاهقرمزی» چند سالی را زندگی کردهاید یا دستکم در بخشی از خاطراتتان یادش میکنید؛ پسرکی دلوزبانیکی، با پیژامۀ سبز و پیراهن راهراه آبی که یکریز رودهدرازی میکرد و اگر قلبش از جنس اسفنج نبود، احتمالاً امروز مرد بزرگی شده بود و خودش فرزندی داشت. اما حالا مدتی است که این «همدم و همکار مجری»، بین مناسبات آدمبزرگها گم شده؛ خاطراتش کموبیش در حافظهها پرسه میزند اما جسمش میان تیر و تختههای آرشیوِ انباری صداوسیما، بیصدا میپوسد، غافل از اینکه «عروسکها» هرگز بازنشسته نمیشوند.
هوش مصنوعی و زوایای تجربهناشده در هنرهای نمایشی ما/ اینجا دیگر با تمثیل «غار» افلاطون مواجه نیستیم
ما در ایران کمپانی تئاتر نداریم و نهاد دولت دههها است که فکر به چنین موضوعی را کنار گذاشته؛ اواخر دهه هفتاد در دولت اصلاحات تلاشهایی صورت گرفت که با بیدرایتی بعضی تئاتریها ناکام ماند. همین فقر کمپانی و حرکت به سوی خصوصیسازی و حمایت از گروهها و کمپانیها - که به نظر نگارنده آگاهانه اتفاق افتاده - موجب شده تئاتر ما فضایی در خود مانده و مدام درگیر روزمرّگی را تجربه کند. از سوی دیگر آسیبهای اجتماعی و تنشهای سیاسی بعضا به حدی میرسد که هنرمند فرصت نمیکند به چنین تجربههایی حتی نزدیک شود. این درحالی است که هنرمندان تئاتر دیگر کشورها علاوه بر کسب دانش و تجربه در استفاده از فناوریهای نوین، به بحرانهای جهانی و مباحثی مانند محیطزیست نیز توجه ویژه نشان میدهند.
درباره تئاتر شهر؛ میراث بر باد رفته
تئاتر شهر در طول عمر 50سالهاش مدیران بسیاری به خود دیده است، مدیرانی که برخی سالها بر صندلی ریاست این مجموعه تکیه زدند و برخی هم وفایی از صندلی آن ندیدند. سال 1355 بود که مدیریت این مجموعه به علی رفیعی سپرده شد. او به اوضاع تئاترشهر سامان بخشید، اما یک سال بعد به خواست مدیران وقت تلویزیون ملی ایران ناچار به استعفا شد و سپس ناهید مهدوی مدیریت این مجموعه را برعهده گرفت. با انقلاب 1357، برای مدتی فخرالدین انوار سکان تئاتر شهر را در دست گرفت و پس واگذاری مدیریت مجموعه به وزارت فرهنگوارشاد اسلامی در سال ۵۹، نادر خوشدل دوران مدیریت پرحاشیه خود را آغاز کرد.
نگاهی به بازیگران جشنواره فیلم فجر/سیمرغ روی شانه کدام بازیگر مینشیند؟
بازیگران جشنواره فیلم فجر امسال را باید از پدیدههای چند دوره اخیر دانست. در این گزارش با مطرحترین بازیگران جشنواره آشنا خواهیم شد.
سینمای ایران برای رکود پیشرو چه برنامهای دارد؟
نوسانات ارزی و پیشبینی افزایش ۳۶ درصدی بودجه برای سینمای ایران در سال آینده، نگرانیها از کند شدن روند تولید در سینمای ایران را جدیتر از همیشه کرده است. راهکار سینماگران و سازمان سینمایی برای عبور از بحران پیشرو چیست؟ چند تهیهکننده سینما پیشنهادات خود را با ایلنا در میان گذاشتند.