در حالی که سالها نقدها بر تنوع اسکار عمدتاً متوجه بازیگران بود، امسال تمرکز نگاهها پشت دوربین قرار گرفته است. رقابت بهترین کارگردانی ۲۰۲۵ شاهد حضور بیسابقهای از فیلمسازان زن، کارگردانان رنگینپوست و چهرههای بینالمللی است؛ ترکیبی که میتواند این فصل جوایز را به یکی از جامعترین و نمایندهترین دورههای تاریخ آکادمی تبدیل کند.
جشنواره فیلم دریای سرخ در عربستان سعودی رسماً اعلام کرد که شان بیکر، کارگردان تحسینشده و برنده اسکار فیلم «آنورا»، امسال ریاست هیأت داوران بخش فیلمهای بلند را برعهده خواهد داشت. این خبر در حالی منتشر شده که دوره پنجم جشنواره با حضور چهرههای بزرگ سینما از ۴ تا ۱۳ دسامبر برگزار میشود.
پس از فروش ضعیف فیلم «کریستی» در گیشه، روبی رز با انتشار پیامهایی تند علیه سیدنی سوئینی جنجال تازهای بهپا کرد. او مدعی شد سوئینی کیفیت فیلم را تخریب کرده و «کریستی مارتین شایسته چنین برخوردی نبود». حاشیهها از زمانی شدت گرفت که گزارشهایی درباره گرایش سیاسی سوئینی منتشر شد و حالا این اختلافات به یکی از بحثبرانگیزترین خبرهای سینمایی هفته تبدیل شده است.
فیلم «فقط یک حادثه بود» جدیدترین اثر جعفر پناهی نهتنها مخفیانه فیلمبرداری شد، بلکه تدوین آن نیز در سکوت مطلق، بدون اینترنت و تنها روی یک مکبوک قدیمی انجام گرفت. روایت تدوینگر فیلم، امیر اطمینان، تصویری از دشواریهای ساخت فیلم زیر زمینی ارائه میدهد.
نقد فیلم Keeper تازهترین اثر اسگود پرکینز، بار دیگر مخاطب را به دنیایی میبرد که در آن وحشت، توهم و خشونت در قالبی تجربی و غیرمتعارف با هم ترکیب میشوند. این فیلم با وجود فضاسازی قدرتمند و لحظههای واقعاً دلهرهآور، از نظر انسجام روایی چالشهای زیادی دارد و بیش از آنکه یک داستان منسجم ارائه دهد، شبیه پازلی از تصاویر و ایدههای پراکنده است.
نمایشنامهخوانی «پارانوئید» به نویسندگی و کارگردانی مژگان شرطی، روز شنبه ۲۴ آبانماه در سالن شماره ۳ سینما فلسطین روی صحنه میرود.
فیلم Double Happiness مخاطب را به دل یک آشوب واقعی میبرد؛ جایی که یک زوج تایوانی برای راضی نگهداشتن خانوادهها مجبورند دو مراسم عروسی را همزمان برگزار کنند. فیلم با ترکیبی از کمدی، احساسات و بحرانهای خانوادگی تلاش میکند هم سرگرمکننده باشد و هم به مضامین عمیقتری بپردازد.
در نقد فیلم زمستان کلاغ با اثری روبهرو میشویم که فضای خفقانآور جنگ سرد را با روایت فرار و بقا در هم میآمیزد. حضور لزلی منویل، بازیگر توانمند بریتانیایی، فیلم را به تجربهای پرتنش و تأثیرگذار تبدیل کرده است؛ تجربهای که علاقهمندان تریلرهای سیاسی و آثار مرتبط با جنگ سرد را ناامید نخواهد کرد.
حسین پارسایی، کارگردان مطرح تئاتر موزیکال، در آستانه بازتولید نمایش «الیور توئیست» با ترکیبی پرستاره (شامل هوتن شکیبا و بهنوش طباطبایی) درباره اقتصاد تئاتر و جسارت اجرای آثار بزرگ صحبت کرد. پارسایی با تأکید بر اینکه "تئاتر باشکوه و پرهزینه نشانه جدیت است و نه تجمل"، دلایل اصرار بر استفاده از سرمایه خصوصی و انتخاب فضای نامتعارف استادیوم تنیس مجموعه انقلاب را توضیح داد و گفت: ما دیگر امیدی به بودجههای قطرهچکانی دولتی نداریم.
مهران مدیری کارگردان و بازیگر سرشناس، شب گذشته در کنسرت خود در دبی، از ساخت فصل سوم سریال «مرد هزار چهره» خبر داد. مدیری ابراز امیدواری کرد که این مجموعه با موقعیتها و اتفاقات جدید، برای پخش در نوروز آماده شود.
مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار و برگزیدگان بخشهای مختلف سینمای ایران، سریال، مستند و بینالملل معرفی شدند.
متیو مککانهی و مایکل کین، دو بازیگر سرشناس، با شرکت هوش مصنوعی صوتی «الِون لبز» (Eleven Labs) قرارداد همکاری امضا کردند. مککانهی علاوه بر سرمایهگذاری نامشخص، به این شرکت اجازه داد تا کپی صدای مجازی او را تولید کند تا بتواند خبرنامه خود را به زبان اسپانیایی منتشر کند.
وونگ کار-وای، کارگردان افسانهای هنگکنگی، در پی انتشار یک سری فایلهای صوتی لو رفته، وارد جنجالی بزرگ شد. در این فایلها، که گفته میشود توسط فیلمنامهنویس سریال «شکوفهها» منتشر شده، وی به شدت از نحوه برخورد حزب کمونیست چین با همهگیری کرونا در ووهان انتقاد کرده و آن را به «یک دولت تکحزبی حریص» نسبت داده است. این اظهارات که در گفتمان سیاسی چین تابو محسوب میشود، واکنش شدید کاربران ملیگرا را در پی داشته و خواستار تحریم این کارگردان ۶۷ ساله شدهاند.
وصال روحانی، یکی از نامهای شناختهشده در حوزه ترجمه، نویسندگی و روزنامهنگاری ورزشی و سینمایی، پس از عوارض ناشی از یک عمل جراحی، درگذشت.
سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران این هفته در ادامه برنامههای تخصصی «حقوق در سینما؛ درامهای دادگاهی»، میزبان نمایش و بررسی فیلم جریانساز «قرمز» به کارگردانی فریدون جیرانی خواهد بود.
چهل و نهمین جلسه از سلسله برنامههای نمایش فیلمتئاتر با نمایش نسخه «هملت» (محصول ۲۰۱۸) به کارگردانی رابرت ایکه و رودری هاو، در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
با وجود آغاز اکران دو فیلم جدید «دو روز دیرتر» و «سینما شهر قصه»، رکود عجیبی بر گیشه سینمای ایران حاکم شده و تعداد مخاطبان در هشت ماه ابتدایی امسال ۴ میلیون نفر کاهش یافته است.
فیلم اکنون مرا میبینی ۳ با نام اصلی Now You See Me: Now You Don’t تازهترین اثر در مجموعه محبوب «اکنون مرا میبینی» است. این قسمت با بازی درخشان جسی آیزنبرگ و اضافهشدن تیمی از شعبدهبازان نسل جدید، یکی از سرگرمکنندهترین آثار سینمایی سال بهشمار میآید. فیلم بار دیگر با تلفیق جادو، اکشن و طنز هوشمندانه، دنیای پیچیدهی توهم و فریب را به پرده سینما بازمیگرداند.
فیلم The Running Man تازهترین بازسازی از رمان ضدآرمانشهری استیون کینگ است که اینبار با کارگردانی ادگار رایت و بازی گلن پاول، نگاهی تازه به مفهوم «خشونت بهعنوان سرگرمی» دارد. این فیلم نسبت به نسخه دهه ۸۰ با بازی آرنولد شوارتزنگر، اثری هوشمندانهتر و بصریتر است، اما با وجود جلوههای چشمنواز و تم سیاسی پررنگش، هنوز از بار اضافی اغراق و خودنمایی در امان نیست.
فیلم میوههای جنگل تازهترین ساخته ریتی پان، مستندساز تحسینشده کامبوجی، سفری شاعرانه و دردناک به دل جنگلهای شرقی کامبوج است. پان در این اثر، زندگی قوم بونونگ را به تصویر میکشد؛ مردمانی که در کشاکش میان حفظ سنتهای نیاکان و فشارهای مدرنیته، برای بقا و هویت خود میجنگند. این مستند نهتنها تصویری از یک قوم فراموششده ارائه میدهد، بلکه آینهای از جهانی است که در برابر تغییرات بیامان زمان، تسلیم نمیشود.