فیلم The Family Plan 2 بازگشتی است به همان مسیر اشتباه قسمت اول؛ یک اکشن–کمدی خانوادگی بیروح که نه هیجان دارد، نه تعلیق، نه حتی لبخندی واقعی بر لب مخاطب مینشاند. مارک والبرگ بار دیگر در قالب پدری سابقاً جاسوس ظاهر میشود، اما این بار نتیجه یک روایت کشدار، بیمزه و تهی از هرگونه پرداخت شخصیت است؛ فیلمی که بیش از آنکه تجربهای سینمایی باشد، شبیه یک تبلیغ طولانیمدت و پرخرج است.
آهنگ Like a Rolling Stone نهتنها نقطه عطفی در کارنامه باب دیلن بود، بلکه یکی از مهمترین لحظات تاریخ موسیقی راک را رقم زد. این قطعه از آلبوم Highway 61 Revisited با شکستن قواعد رایج زمان خود، نشان داد موسیقی میتواند فراتر از ساختارهای کوتاه و تجاری حرکت کند و همزمان جریان صنعت را دگرگون سازد. همین ویژگیها باعث شده Like a Rolling Stone حتی ۶۰ سال پس از انتشار، همچنان بهعنوان بهترین آهنگ باب دیلن و یکی از بزرگترین قطعات تاریخ موسیقی جهان شناخته شود.
روش هفتگی سینماهای کشور به رکورد ۳۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید و بیش از ۵۰۷ هزار مخاطب را جذب کرد. در هفتهای بدون اکران جدید، «آقای زالو» (مهران احمدی) با فروش ۱۱.۵ میلیارد تومان صدرنشین شد و «کفایت مذاکرات» و «طهران ۵۷» در رتبههای بعدی قرار گرفتند. این گزارش گیشه، کنتراست شدید در آمار فروش را نیز نشان میدهد؛ جایی که انیمیشن «پسر دلفینی ۲» تنها موفق به فروش ۳۳۰ هزار تومان شد، در حالی که «یوز» پرفروشترین فیلم غیرکمدی هفته لقب گرفت.
فیلم سینمایی «عروس چشمه» به کارگردانی و تهیهکنندگی فریدون نجفی، با فضایی متفاوت و داستانی پررمز و راز در مرحله تولید قرار دارد. در این فیلم که مجری طرح آن لوزا رئیسی است، الناز شاکردوست، محمد بحرانی، دانیال جعفری و نیوشا احمدی به ایفای نقش پرداختهاند.
مایون اسعدیان، مدیرعامل خانه سینما، امروز (۱۹ آذرماه) در نشست رسانهای، درباره دلیل عدم ورود مستقیم خانه سینما به پرونده پژمان جمشیدی توضیح داد. او گفت: "ماجرای پرونده پژمان جمشیدی شاکی خصوصی دارد و خانه سینما نمیتواند وارد شود." اسعدیان تأکید کرد که در چنین مواردی، پیگیریها پشت پرده انجام میشود، اما تفاوت آن با ماجرای اخیر مهمانی خصوصی هنرمندان این است که در آن مورد شاکی خصوصی وجود نداشته و باید پیگیری مستقیم صورت گیرد.
نمایش «باستی هیلز» به نویسندگی مشترک رامین معصومیان و حامد مهراندیش و کارگردانی رامین معصومیان، با موضوعی جنایی-اجتماعی، بهزودی روی صحنه میرود
ژانر فیلمهای جنایی با شخصیتهای ماندگار و تأثیرگذار، همیشه محبوبترین ژانر میان علاقهمندان به سینما بوده است. بهترین شخصیتهای سینمای جنایی، از هانیبال لکتر گرفته تا ویتو کورلئونه، توانستهاند حتی کسانی که فیلمها را ندیدهاند، به خود جذب کنند و به نمادهای فرهنگی تبدیل شوند. شخصیتپردازی دقیق و جذاب در این ژانر، کلید ماندگاری فیلمها در ذهن مخاطبان است و تفاوت میان یک فیلم فراموششدنی و شاهکار را رقم میزند.
پل دینو طی دو دهه گذشته به یکی از متمایزترین و شجاعترین بازیگران سینمای امریکا تبدیل شده است؛ هنرمندی که از نقشهای چالشبرانگیز نمیترسد و همواره اجراهایی فراتر از انتظار ارائه میدهد. در بحبوحه مطرحشدن نام او پس از انتقاد غیرمنتظره کوئنتین تارانتینو، بازگشت به بهترین آثار او بیش از همیشه اهمیت دارد. این فهرست، ۱۰ نقش مهم و ماندگار پل دینو را بررسی میکند.
فیلم اودیسه کریستوفر نولان یکی از موردانتظارترین آثار سالهای اخیر است و حالا با انتشار یک پیشنمایش ششدقیقهای روی پردههای ۷۰ میلیمتری IMAX، موج جدیدی از هیجان را میان سینمادوستان ایجاد کرده است. این پیشنمایش به صورت انحصاری پیش از برخی فیلمهای مهم اکران میشود و آغازگر کمپین تبلیغاتی گسترده جدیدترین پروژه نولان خواهد بود.
جدیدترین مستند راس مکالووی با عنوان «بازسازی» (Remake)، اثری عمیق و تکاندهنده درباره سوگ، حافظه و معنای تصاویر ثبتشده است؛ روایتی که زندگی خانوادگی، بحران اعتیاد و میراث هنری یک فیلمساز را به شکلی بیسابقه در هم میآمیزد.
ساعت منحصربهفرد اف.پی. ژورن که فرانسیس فورد کاپولا در طراحی آن مشارکت داشت، پس از ۱۱ دقیقه مزایده به یک خریدار تلفنی ناشناس فروخته شد.
خانه سینما در نامهای سرگشاده به حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای (رئیس قوه قضائیه)، خواستار تشکیل "کمیتهای ویژه و مستقل" برای بررسی ابعاد ماجرای بازداشت اخیر جمعی از سینماگران و عملکرد رسانههای منتشرکننده اخبار غیرمستند شد. خانه سینما در این نامه، اتهامات رسانهای مطرح شده را کاذب خوانده و مدعی "برخی رفتارهای غیرقانونی و دور از شئون اخلاقی" از سوی ضابطین شده است.
فرزانه کابلی، بازیگر و طراح حرکت، با اشاره به اینکه حیف است زحمات زندهیاد هادی مرزبان برای نمایش «پریزاد» رها شود، از مسئولان تئاتر خواستار اجرای این اثر نیمهتمام شد. کابلی تأکید کرد که علیرغم پیشنهادهایی مبنی بر کارگردانی او، این کار را مناسب نمیداند و امیدوار است «پریزاد» با حضور یک کارگردان شایسته به صحنه برود.
سیدوحید فخرموسوی، دبیر چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، طی حکمی شیوا مسعودی، امیر راد و فرشاد یاری را بهعنوان هیئت انتخاب آثار بخش "تازههای دیگرگونههای اجرایی" معرفی کرد. این هیئت پس از بررسی ۸۲ اثر، در نهایت ۱۰ اثر نمایشی (۶ اثر از تهران و ۴ اثر از شهرستانها) را به مرحله نهایی معرفی کردند.
ایمان دبیری، بازیگر و کارگردان تئاتر، در جدیدترین تجربه خود نمایشنامه «وقتی وودی آلن، مادام بوآری را ترجیح میدهد» نوشته سجاد افشاریان را دیماه امسال در تماشاخانه هما روی صحنه میبرد.
عمارت نوفللوشاتو برنامه دیماه خود را با چندین نمایش جدید اعلام کرد. از جمله این آثار میتوان به «رویای آمریکایی» نوشته تنسی ویلیامز با ترجمه حمید سمندریان و کارگردانی علی حضرتی، «ماهرخ» (ابوالفضل حاجیعلیخانی) و «بزم پادشاه پروانه» اشاره کرد که همگی دیماه روی صحنه میروند.
در بخش مسابقه عکس چهل و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، از میان ۵۴۷ اثر ارسالی توسط ۱۱۵ هنرمند، در نهایت ۵۱ اثر از ۳۱ هنرمند به مرحله نهایی داوری راه یافتند.
ارسا پیروزفر، بازیگر و کارگردان تئاتر، در حال تدارک ساخت نخستین فیلم سینمایی خود در قامت کارگردان با عنوان «خانم شین» است. این پروژه که در مرحله انتخاب بازیگران و تکمیل تیم تولید قرار دارد، به تهیهکنندگی مشترک محمد یمینی و رضا فتحالهیپور ساخته خواهد شد. بر خلاف اخبار منتشر شده، سحر دولتشاهی بازیگر این اثر سینمایی نیست و انتخاب بازیگران آن هنوز نهایی نشده است.
نمایش «مَکرُالارض» به نویسندگی مشترک مهدی بختیاری و مصطفی لطیفی و کارگردانی لطیفی، که برداشتی آزاد از نمایشنامه «یک تراژدی اجباری» اثر آنتون چخوف است، از روز ۲۳ آذر اجرای عمومی خود را در مجموعه تئاتر بوتیک هنر ایران آغاز میکند.
مایون اسعدیان، مدیرعامل خانه سینما، در نشست رسانهای امروز (چهارشنبه ۱۹ آذرماه) اعلام کرد که نامه سرگشادهای به رئیس قوه قضائیه درباره حواشی بازداشت اخیر چند بازیگر ارسال شده است. اسعدیان ضمن انتقاد شدید از انتشار گزارشهای غیرمستند و غیرحرفهای که به حیثیت هنرمندان آسیب زده است، تأکید کرد: "اساساً ریختن در یک منزل به بهانه مهمانی خصوصی، عملی خارج از چارچوب قانونی است." او هدف خانه سینما را دفاع از شرافت جامعه سینمایی در برابر اخبار ناروا و خودسرانه دانست.