تأثیر انیمه بر صنعت انیمیشن غرب دیگر قابل انکار نیست. از دههی ۸۰ میلادی تاکنون، استودیوهای غربی نه تنها از سبک بصری انیمه الهام گرفتهاند، بلکه عمق احساسی و روایتهای دنبالهدار و پیچیدهی اخلاقی آثار ژاپنی را کاملاً در آغوش کشیدهاند. این ۱۰ انیمیشن غربی مرز میان دو جهان را محو کردهاند و به راحتی با بهترین آثار ژاپنی اشتباه گرفته میشوند.
پس از نزدیک به سه دهه گمانهزنی و بحث میان طرفداران، تیم کین، خالق مجموعه بازی «فالاوت»، سرانجام توضیح داد چه کسی آغازگر آخرالزمان هستهای این جهان بوده است. هرچند سریال «فالاوت» اعلام کرده بود شرکت Vault-Tec نخستین بمب را انداخت، اما در بازیها هرگز پاسخی قطعی وجود نداشت، تا امروز.
نتفلیکس با سریال «اوزارک» تلاش کرد نسخهای مدرن از «برکینگ بد» بسازد؛ درامی تاریک درباره مردی معمولی که به دنیای جرم و جنایت کشیده میشود. با وجود بازی درخشان جیسون بیتمن و داستانی پرتعلیق، تصمیمی کلیدی در پشت صحنه باعث شد این سریال هرگز نتواند به جایگاه فرهنگی و ماندگاری «برکینگ بد» برسد.
پس از پانزده سال، فرنچایز علمیتخیلی «Tron» با فیلم جدید «ترون: ارس» بازگشته است؛ اثری که میتواند مسیر آینده این مجموعه را تعیین کند. هرچند «ترون» هرگز منبع درآمدی بزرگ برای دیزنی نبوده، اما علاقه استودیو به زنده نگهداشتن این جهان دیجیتال همچنان ادامه دارد. آیا این بازگشت به معنی آغاز فصلی تازه در دنیای «ترون» است؟
چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از۲۷ مهر تا۱ آبان۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال برگزار میشود؛ جایی که خلاقیت فیلمسازان جوان از سراسر ایران و جهان روی پرده میرود. این جشنواره با نظارت انجمن سینمای جوان ایران و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود و یکی از معدود رویدادهای رسمی مورد تأیید آکادمی اسکار است.
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی با اکران ۲ فیلم جدید موافقت کرد. فیلمهای «دختران باد» به تهیهکنندگی محمد احمدی و کارگردانی فریدون نجفی، و «برای آوا» به تهیهکنندگی فرانک فروتن و کارگردانی محسن سراجی، موفق به کسب پروانه نمایش شدند.
سعید پیردوست، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که مدتی به دلیل عفونت در بخش ICU بیمارستان بستری بود، حدود یک هفته پیش مرخص و برای ادامه روند درمان به منزل منتقل شد.
دبیر هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان، فاتح بادپروا، از افزوده شدن بخش «فراگیر» (ویژه هنرمندان معلول) به این دوره از جشنواره خبر داد.
نمایش «لارو» به نویسندگی و کارگردانی سینا صفویفر، با مضمون «شهر و تئاتر» در هفدهمین جشنواره تئاتر اتوس ترکیه روی صحنه میرود. این اثر با بهرهگیری از کرئوگرافی و اُپرا، روایتی از مردمی است که در یک سیستم بزرگ گرفتار شدهاند و از فناوری پاک کردن خاطرات تلخ استفاده میکنند. «لارو» در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۴ در آنکارا اجرا خواهد شد.
نمایش «رقص پا»، یک لکچر پرفورمنس تکنفره به نویسندگی و کارگردانی محسن میرزایی، پس از کسب جایزه بهترین بازیگری مرد از جشنواره مهر و ماه دبی، در دور دوم اجرای خود به زودی در بوتیک هنر ایران در تهران روی صحنه میرود. این نمایش با بازی حسن مختارآبادی، روایتگر بازسازی گوشههایی از زندگی یک معلول ضایعه نخاعی و چگونگی عبور از تروماها است.
فیلم سینمایی «همسایه شما، زهره»، نخستین اثر علی درخشنده و به تهیهکنندگی مجید برزگر، از سهشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۴، ساعت ۲۰، به صورت اختصاصی در بخش «سینما آنلاین» پلتفرم فیلمنت اکران میشود. این درام روانشناختی با بازی رویا افشار و ندا جبرئیلی، داستان زنی میانسال و شبنامههایی است که رازی مهم را فاش میکنند.
مستند بلند «اوزاک یوللر» (راههای دور) به کارگردانی سارا خاکی و محمدرضا عینی، موفق به کسب جایزه معتبر نتپک (NETPAC) چهل و یکمین جشنواره فیلم ورشو شد. این فیلم که پیشتر برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره ساندنس شده، روایتگر داستان زنی مدافع حقوق دیگران است که با موتور، در انتخابات روستایی دورافتاده در ایران رأی اهالی را جلب میکند.
کانون کارگردانان سینمای ایران در نامهای رسمی به رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، خواستار برچیده شدن شورای پروانه ساخت و پایان ممیزی فیلمنامهها شد. این کانون با تأکید بر اینکه «نگاه محدودکننده به خلاقیت زیانبار است»، تهدید کرد که در صورت تداوم روند فعلی ممیزی، نماینده خود را از شورای پروانه ساخت خارج خواهد کرد.
آتنه فقیهنصیری، بازیگر خاطرهانگیز سریال «خانه سبز»، پس از دوری و کمکاری به دلیل ابتلا به بیماری اماس، با حضور در سریال «وحشی» به کارگردانی هومن سیدی، به قاب تصویر بازمیگردد. این بازیگر که آخرین فعالیت خبرسازش در سال ۱۴۰۲ بود، حالا در یک پروژه پرمخاطب در کنار جواد عزتی و نگار جواهریان ایفای نقش خواهد کرد و احتمال آغاز دوران تازهای از بازیگری او وجود دارد.
یژن امکانیان، بازیگر «گلهای داودی» و «رخ دیوانه»، پس از ۱۷ سال دوری از صحنه تئاتر، با نمایش «خانه دراکولا» به کارگردانی و نویسندگی بابک صحرایی به روی صحنه باز میگردد.
نمایش «عروس انار» به کارگردانی حسین جمالی، روایتی معاصر و التقاطی از داستانهای فلکلور ایرانی است که با هدف نقد تقدیرگرایی و مردسالاری به صحنه رفته است. این اجرا با تلفیق آواز، رقص و امر دراماتیک در فضایی هیبریدی، تلاش میکند تا از دل سنتهای هزینهزا، راهی به سوی همبستگی و رهایی جامعه پیدا کند.
با پایان مهلت ارسال آثار به هفتمین جشنواره تئاتر «شهر»، ۷۷۶ نمایشنامه و طرح اجرایی در بخشهای مختلف این رویداد ثبت شد. این جشنواره که پس از هشت سال وقفه و با شعار «تهران؛ بازخوانی یک هویت اصیل» برگزار میشود، نتایج بازخوانی متون را از اول تا پنجم آبانماه ۱۴۰۴ بهتدریج اعلام خواهد کرد.
نمایش «موشهای بلفاست» به نویسندگی و کارگردانی فریور خراباتی، نویسنده «روزی روزگاری مریخ»، از ۵ آبان ۱۴۰۴ در مجموعه کاخ هنر به روی صحنه میرود.
داریوش مهرجویی یکی از مهمترین و جریانسازترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران و از پیشگامان اصلی موج نو، نهتنها سینما را از سلطه فیلمفارسی نجات داد، بلکه با اشراف به فلسفه و ادبیات، آن را به ابزاری برای نقد اجتماعی و تأمل اگزیستانسیالیستی ارتقا بخشید. اهمیت او در تولید «گفتمان» فکری و ساخت آثاری چون «گاو»، «هامون» و «اجارهنشینها» است که آینه بازتابدهنده بحران هویت انسان ایرانی بودهاند.
جعفر پناهی برنده نخل طلای جشنواره کن برای فیلم «فقط یک تصادف بود»، در گفتوگویی تازه از روند ساخت فیلم در شرایط ممنوعالکاری در ایران سخن گفته و تأکید کرده است که این اثر را از تجربه زندان و همبندیهایش الهام گرفته است.