«بیسروصدا»، سومین ساخته مجیدرضا مصطفوی، برخلاف عنوانش، فیلمی پرحاشیه و پرهیاهو است؛ از توقیف و سانسور گرفته تا ساختاری که از همان ابتدا با سروصدا آغاز میشود. این فیلم که تلاش دارد به معضلات طبقه فرودست بپردازد، گرفتار کلیشههای رایج سینمای ایران، از الگوبرداری از آثار موفق تا دیالوگهای تکراری، شده و نتوانسته به ادعای استقلالش جامه عمل بپوشاند.
مجموعه تئاتر شهر تهران این روزها میزبان هفت نمایش متنوع در ژانرهای مختلف، از تراژدی و کمدی گرفته تا ملودرامهای خانوادگی-اجتماعی است. این آثار، که شامل نمایشهای عروسکی و غیرعروسکی میشوند، از نویسندگان شناختهشده ایرانی مانند محمد چرمشیر تا ویلیام شکسپیر انگلیسی، دریچههای تازهای به روی مخاطبان تئاتر میگشایند.
فیلم کوتاه «بنت الشلبیه» به نویسندگی و کارگردانی سارو حیدری و از تولیدات هنرجویی انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر سنندج، آماده نمایش شد. این فیلم داستان دختری جوان در دهه شصت را روایت میکند که برای رسیدن به آرزوهایش، در برابر موانع و ممنوعیتها ایستادگی میکند.
سیدجواد یحیوی، بازیگر باسابقه سینما و تئاتر، با اشاره به ۱۵ سال فعالیت حرفهای در تئاتر و سه دهه حضور در سینما و تلویزیون، تأکید کرد که با وجود ترجیح ذاتیاش به تئاتر و عمق درونی آن، به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم تعریف درست از حرفه بازیگری، هنرمندان مجبورند برای تأمین معاش به کارهای تصویری روی بیاورند.
دو سریال پر انتظار «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار و «شکارگاه» ساخته نیما جاویدی، به زودی روانه شبکه نمایش خانگی میشوند. «سووشون» از نهم خرداد ماه و «شکارگاه» نیز به زودی پخش خود را آغاز خواهند کرد تا رقابت جذابی را با دیگر سریالهای فصل تابستان رقم بزنند.
نادره رضایی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با صدور حکمی سیاوش ستاری را به عنوان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایشهای آیینی سنتی منصوب کرد.
به دلیل همزمانی با ایام شهادت امام محمدباقر(ع)، رحلت امام خمینی(ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد، تمامی سالنهای نمایش در سراسر کشور از اذان مغرب روز دوشنبه ۱۲ خرداد تا پایان روز پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۴ تعطیل خواهند بود.
نمایش «این ساعت وجود ندارد» به کارگردانی عاطفه تهرانی، مدرس و طراح حرکت، از روز یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ در خانه هنر دا روی صحنه میرود. این اثر بدنمحور، به روایت حالات درونی، رازها و نشخوارهای ذهنی میپردازد که اغلب از دید جامعه پنهان میمانند.
شهرام درخشان، کارگردان، تهیهکننده و صداپیشه سینمای مستند، در گفتوگو با مهر از اکران آنلاین دو مستندش با نامهای «جن» و «جدایی» در پلتفرم فیلیمو خبر داد. او در این گفتگو، جزئیات جالبی از روند ساخت مستند «جن»، از جمله حضورش در مراسم جنگیری، و همچنین دغدغههایش در حوزه مستندسازی و پادکستسازی را بیان کرد.
اپرای «شیدا» به کارگردانی و آهنگسازی پرواز همای، که سال گذشته در تهران و برخی شهرها اجرا شد، این بار در دور جدید اجراهای خود از ۱۷ خرداد ماه جاری در تهران روی صحنه خواهد رفت. این اپرا که با استفاده از رقصها و حرکات آیینی همراه است، سال گذشته با مشکلاتی در کسب مجوز برای اجرای شهرستانها مواجه شده بود.
نشست خبری نخستین دوره جشنواره فیلم و تئاتر «لوتوس» (جایزه پروین اعتصامی) در جزیره کیش برگزار شد. این جشنواره با تمرکز بر توانمندسازی زنان هنرمند و نقش آنها در جامعه، شهریور ۱۴۰۴ در کیش میزبان آثار سینمایی و تئاتری خواهد بود و از این پس با نام «لوتوس» شناخته میشود.
مهرداد ضیایی، بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون ضمن تأکید بر عشق و تعلق خاطرش به تئاتر، از دستمزدهای پایین این هنر گلایه کرد و گفت که همین امر موجب میشود بازیگران به ناچار به سمت کارهای تصویری بروند. او همچنین به نقد ساختار فعلی جشنوارههای تئاتری و ضعف صنوف پرداخت.
نوشتن نقد فیلم چیزی فراتر از گفتن اینکه «خوب بود» یا «دوست نداشتم» است. یک نقد خوب، ترکیبی است از تحلیل، مشاهده، دانش سینمایی و البته لحن شخصی. اگر میخواهید یاد بگیرید چگونه مثل منتقدان حرفهای درباره فیلمها بنویسید، این ۱۰ نکتهی اساسی را از دست ندهید.
در حالی که فیلم مسابقهای «F1» آماده اکران تابستانی میشود، برد پیت در مصاحبهای با GQ از چالشهای مداوم شهرت، پایان رسمی پرونده طلاق از آنجلینا جولی، و دغدغههایش درباره ادامه مسیر بازیگری صحبت کرده است. پیت که سالها با جنجالهای رسانهای روبهرو بوده، حالا از آرامش نسبی زندگیاش میگوید و تأکید میکند که هنوز داستانهای زیادی برای گفتن دارد.
اقتباس نوآورانهای از کلاسیک ماندگار «جادوگر شهر اُز» قرار است در تابستان امسال، تجربهای کاملاً جدید را در سالن غولپیکر Sphere لاسوگاس رقم بزند. این نسخه که با کمک هوش مصنوعی و آرشیوهای قدیمی بازآفرینی شده، فیلمی را که زمانی روی پردههای کوچک دیده میشد، به عظیمترین صفحه نمایش دنیا میبرد.
فیلم جدید کوجی فوکادا با نگاهی به دنیای پر زرق و برق اما بیرحم موسیقی پاپ ژاپن، وعده درامی تند و تیز درباره شهرت، جنسیت و کنترل سازمانی را میدهد اما در نهایت، به روایتی سرد و فاقد ضرباهنگ تبدیل میشود که حتی در اوجهای دراماتیک هم نمیتواند هیجانانگیز باشد.
با اجرای تأثیرگذار اوِگنیا دودینا در نقش زنی که سالها از خانه دور بوده، فیلم «مامان» به کارگردانی اور سینای در بخش نمایش ویژه جشنواره کن، نمایشی تلخ و انسانی از تضاد نقشهای خانوادگی و طبقاتی ارائه میدهد. با وجود شروعی قدرتمند و مشاهداتی دقیق، فیلم در نیمه دوم خود به دام ملودرام میافتد و از قدرت شخصیتپردازیاش فاصله میگیرد.
فیلم «دختری بر لبه» ساخته ژو جینگهاو، با شروعی تکاندهنده در دنیای پرتنش اسکیت نمایشی آغاز میشود و نوید یک تریلر روانشناختی تأثیرگذار را میدهد، اما در ادامه، با افت روایت، پیچشهای غیرمنسجم و پایانهای ناسرانجام، مخاطب را با حسی از ناامیدی تنها میگذارد.
فیلم «من فقط در طوفان آرام میگیرم» ساخته پدرو پینیو، اثری پرشکوه و پُرتأمل از سینمای پرتغال است که با روایتی چندلایه و نزدیک به چهار ساعت، مخاطب را به تأملی عمیق درباره استعمار، توسعهگرایی و بحران هویت در جوامع آفریقایی دعوت میکند؛ فیلمی که با صبر و توجه، به تجربهای فراتر از سینما بدل میشود.
فیلم تازه «سدریک کلاپیش» با عنوان «Colours of Time» درامی دوخطی و پر از رنگ و احساس است که به شکلی شیرین و نوستالژیک، قصهی گذشتگان و نوادگان را در بستری از هنر و تاریخ پیوند میزند. اثری که با وجود ضعفهایی در روایت، قلب تماشاگر را بهلطف جذابیت تصویری و لطافت انسانیاش تسخیر میکند.