اخبار ویژه
گزارش
تكرار تاريخ در هيات ‌مديره خانه تئاتر / بهار، تابستان، پاييز، زمستان و دوباره بهار سه شنبه 11 آذر 1399
تكرار تاريخ در هيات ‌مديره خانه تئاتر / بهار، تابستان، پاييز، زمستان و دوباره بهار

تكرار تاريخ در هيات ‌مديره خانه تئاتر / بهار، تابستان، پاييز، زمستان و دوباره بهار

عليرضا نادري در سال 93: گزارش مالي در خانه تئاتر هيچ معنايي ندارد و مديرعامل بايد بداند اين بسيار بد است؛ هر چند همه ما به پاكدستي ايشان اعتراف مي‌كنيم ولي متاسفانه خبري از گزارش نيست. يا مثلا ماجراي تعاوني مسكن امروز با اختلاف‌ نظرهايي مواجه شده كه به آن ورود نمي‌كنيم چون جابه‌جايي پول صورت گرفته است اما هيچ كس در اين رابطه توضيحي نمي‌دهد.»

تالار مولوی و ‌آن‌ همه خاطره و گفت‌وگو دوشنبه 10 آذر 1399
تالار مولوی و ‌آن‌ همه خاطره و گفت‌وگو

تالار مولوی و ‌آن‌ همه خاطره و گفت‌وگو

سال ۱۳۴۷ وقتی پری صابری تازه از فرانسه برگشته بود مدیر فوق برنامه دانشکده هنرهای زیبا شد و تصمیم گرفت جایی برای اجرای نمایش در آن دانشکده دست و پا کند که پاتوقی فرهنگی برای دانشجویان باشد و قلبی تپنده برای تئاتر ایران.

مروری بر تاريخچه اولين مجله تئاتری پس از انقلاب / روزگاری كه چخوف بازرگان شد سه شنبه 4 آذر 1399
مروری بر تاريخچه اولين مجله تئاتری پس از انقلاب / روزگاری كه چخوف بازرگان شد

مروری بر تاريخچه اولين مجله تئاتری پس از انقلاب / روزگاری كه چخوف بازرگان شد

سال 1376 محمد خاتمي رييس‌جمهور ايران مي‌شود و حسين سليمي وارد مركز هنرهاي نمايشي مي‌شود. سليمي همانند مديران سابق از تقيان مي‌خواهد سكان مجله نمايش را به دست بگيرد. به نظر مي‌رسد همه‌چيز بر وفق مراد است تا آنكه در اواخر دولت خاتمي، خسرو نشان، يكي از پرحاشيه‌ترين مديران مركز هنرهاي نمايشي وارد دفتر خيابان شهريار مي‌شود.

درباره «فرامرز قريبيان» درآستانه 79 سالگی / چشم‌هايش دوشنبه 26 آبان 1399
درباره «فرامرز قريبيان» درآستانه 79 سالگی / چشم‌هايش

درباره «فرامرز قريبيان» درآستانه 79 سالگی / چشم‌هايش

قريبيان كه صداي «جلال مقامي» روي غالب نقش‌هاي اوليه‌اش و صداي پر طنين «منوچهر اسماعيلي» درنقش‌هاي پرتحرك‌تر وجنگي او شنيده مي‌شد از ابتداي دهه70 صدايش نيز همراه نقش‌هايش شد.

تماشاگران به ساعات نامتعارف اجرای تئاتر اعتماد نمی‌کنند سه شنبه 20 آبان 1399
تماشاگران به ساعات نامتعارف اجرای تئاتر اعتماد نمی‌کنند

تماشاگران به ساعات نامتعارف اجرای تئاتر اعتماد نمی‌کنند

برخی از مدیران تماشاخانه‌های خصوصی درباره طرح فعالیت تئاتر پیش از ساعت ۱۸ می‌گویند: از آنجا که خیلی از مخاطبان تئاتر شاغل یا دانشجو هستند، نمی‌توانند در این ساعت از روز به تماشای تئاتر بیایند و در نتیجه با طرحی از پیش شکست‌خورده مواجه هستیم.

داستان غمبار هر بار از خاك برخاستن دوشنبه 12 آبان 1399
داستان غمبار هر بار از خاك برخاستن

داستان غمبار هر بار از خاك برخاستن

تاريخ تئاتر ايران پر است از تجارب متعدد تاسيس و تعطيلي مداوم سالن‌هاي نمايش خصوصي. مردم هربار تلاش كرده‌اند كه كوتاهي، مخالفت، بي‌توجهي، بي‌علاقگي دولت‌ها را با دست خالي كنار بزنند، ققنوس‌وار پربگشايند و راهي باز كنند، اما هربار به سد دولت‌ها برخورده‌اند. متن اعلام پايان راه تئاتر مستقل آگاهانه به همين موضوع اشاره مي‌كند.

درباره پايبندی وزارت ارشاد به وعده شفافيت/ تناقض ! دوشنبه 5 آبان 1399
درباره پايبندی وزارت ارشاد به وعده شفافيت/ تناقض !

درباره پايبندی وزارت ارشاد به وعده شفافيت/ تناقض !

اگر كسي از وزارت ارشاد حقوقي دريافت مي‌كند يا به ‌نحوي ماموريتي در اين وزارتخانه دارد، نمي‌تواند هم‌زمان طرف يكي از قراردادهاي مالي وزارتخانه باشد.» با انتشار كمك‌هزينه‌هاي سال 1398 در حوزه تئاتر، آنچه مشهود بود پرداخت پول نقد به شخصيت‌هاي مرتبط با وزارت ارشاد بود.

سرنوشت تماشاخانه‌های لاله‌زار چه شد؟ سه شنبه 15 مهر 1399
سرنوشت تماشاخانه‌های لاله‌زار چه شد؟

سرنوشت تماشاخانه‌های لاله‌زار چه شد؟

تهران روزگاری پر بود از سالن تئاتر؛ در خیابانی که از صد سال پیش، پاتوقی برای دوستداران هنر نمایش بود. در هر گوشه از خیابان لاله‌زار آن روزها، تماشاخانه‌ای قد می‌کشید و هنری را در دل پایتخت رونق می‌داد. خیابانی که هرچند دیگر خبری از تماشاخانه‌هایش نیست اما هنوز شب‌هایی روشن و زیبا دارد.

روزگار تئاتر در نیمه اول سال کرونازده / «هر دم تن‌شان لرزید» چهارشنبه 2 مهر 1399
روزگار تئاتر در نیمه اول سال کرونازده / «هر دم تن‌شان لرزید»

روزگار تئاتر در نیمه اول سال کرونازده / «هر دم تن‌شان لرزید»

هنوز تئاتری‌ها در اندیشه این بودند که تکلیف‌شان با این مهمان تازه‌وارد جهانی چه خواهد بود و به تعطیلات کرونایی عادت نکرده بودند که مدیر اداره کل هنرهای نمایشی هم رفتن را به ماندن ترجیح داد و استعفای خود را در آخرین روزهای اسفند مطرح کرد.

شفاف‌تر باشید! یکشنبه 30 شهریور 1399
شفاف‌تر باشید!

شفاف‌تر باشید!

بیشتر از یک هفته از انتشار فهرست آثار مورد حمایت انجمن هنرهای نمایشی در سال ۹۸ (در تهران) گذشته و حالا که کمی آتش هیجان‌ و گله‌گذاری‌ها فروکش کرده، انتظار می‌رود که اولا شفاف‌سازیِ انجام شده با رفع نقص‌ها تکمیل و بعد هم گزارش مالی نیمه‌ی ابتدایی امسال در همین پایان شهریور اعلام شود.

کاهش ۸۰ درصدی فروش بلیت تئاتر سه شنبه 18 شهریور 1399
کاهش ۸۰ درصدی فروش بلیت تئاتر

کاهش ۸۰ درصدی فروش بلیت تئاتر

از شروط بازگشایی مجموعه‌های نمایشی، استفاده از تنها ۵۰ درصد ظرفیت سالن و همچنین رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی بود. با وجود این، به نظر می‌رسد هنوز بخش بزرگی از جامعه تئاتربین، کرونا در محیط بسته سالن تئاتر را یک تهدید برای خود تلقی می‌کنند.

تئاتر، مرگ، زندگی و ديگر هيچ سه شنبه 21 مرداد 1399
تئاتر، مرگ، زندگی و ديگر هيچ

تئاتر، مرگ، زندگی و ديگر هيچ

فلاحت‌پيشه: اگر مسوولان مانند قبل مي‌گفتند مردم كاملا در قرنطينه بمانند، هنرمندان تئاتر هم تمكين مي‌كردند، اما اتفاق ديگري رخ داد: مردم در اتوبوس‌ها، متروها و بازارهاي شهر به‌ حال خود رها شده‌اند و در مقابل مي‌بينيم يا مي‌شنويم گروهي بابت فعاليت‌هاي ورزشي، حضور در سالن‌هاي تئاتر و سينماها اظهار نگراني مي‌كنند.

تماشاگران ترسان، بازیگران لرزان یکشنبه 22 تیر 1399
تماشاگران ترسان، بازیگران لرزان

تماشاگران ترسان، بازیگران لرزان

به‌نظر قرار نیست سالنی تعطیل باشد و گروه‌های نمایشی تا اطلاع ثانوی باید با این نوع اجرا کنار بیایند. هر چند سالن‌دارها و گروه‌های نمایشی با رعایت تمام موارد بهداشتی چراغ برخی از سالن‌های نمایشی را روشن نگه داشته‌اند، اما این تلاش‌ها گاهی بی‌نتیجه است و تماشاگران کمتری در سالن‌ها حضور دارند.

نگاهی به زندگی هنری شکوه نجم‌آبادی/ شکوه بازیگری چهارشنبه 18 تیر 1399
نگاهی به زندگی هنری شکوه نجم‌آبادی/ شکوه بازیگری

نگاهی به زندگی هنری شکوه نجم‌آبادی/ شکوه بازیگری

کسانی که شکوه را در اجرا‌های کارگاه نمایش دیده بودند، در همه کارها او را موفق می‌دانند. فرق نمی‌کند گلدونه خانم باشد یا سندلی کنار پنجره بگذاریم... با نثر و نگاهی یک‌سر متفاوت، یا باغ آلبالو و طلب‌کارها. اثری از چخوف و پیتر هاندکه باشد یا برشت و استریندبرگ. کارگردان آربی اُوانسیان باشد یا اسماعیل خلج یا بیژن مفید. شکوه در همه نقش‌ها تمام‌قد می‌درخشید.

تئاتر در دوراهی تعطیلی یا بازگشایی دوشنبه 16 تیر 1399
تئاتر در دوراهی تعطیلی یا بازگشایی

تئاتر در دوراهی تعطیلی یا بازگشایی

مدیر انجمن تماشاخانه داران خصوصی معتقد است که با توجه به وضعیت اجرای برخی نمایش‌ها در تماشاخانه‌های خصوصی فعالیت یا عدم‌فعالیت سالن‌ها فرقی ندارد و اگر مدیران تماشاخانه‌های خصوصی به اجماع برسند، ما فعالیت‌ها را تعطیل خواهیم کرد.

آثار کیارستمی قربانی اختلاف‌های خانوادگی چهارشنبه 11 تیر 1399
آثار کیارستمی قربانی اختلاف‌های خانوادگی

آثار کیارستمی قربانی اختلاف‌های خانوادگی

به گفته مدیر انتشارات نظر، این‌که اختلاف‌های داخلی خانواده کیارستمی اجازه هیچ فعالیتی در ارتباط با این فرد را که میراث ملی ما و مانند بخشی از خاک ایران است و باید از آن حفظ و نگهداری کنیم، نمی‌دهند، تاسف‌آور است.

روایت مدیران و هنرمندان از رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در تماشاخانه‌ها یکشنبه 8 تیر 1399
روایت مدیران و هنرمندان از رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در تماشاخانه‌ها

روایت مدیران و هنرمندان از رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در تماشاخانه‌ها

مدیران و کارگردانانی که این روزها در سالن‌های مختلف آثاری روی صحنه دارند، می‌گویند که آثار نمایشی خود را با کمترین احتمال خطر برای مخاطبان اجرا می‌کنند.

بازگشایی سالن‌های تئاتر؛ رونق یا رکود/ دل‌نگرانی‌های هنرمندانه از سلامتی عمومی پنجشنبه 5 تیر 1399
بازگشایی سالن‌های تئاتر؛ رونق یا رکود/ دل‌نگرانی‌های هنرمندانه از سلامتی عمومی

بازگشایی سالن‌های تئاتر؛ رونق یا رکود/ دل‌نگرانی‌های هنرمندانه از سلامتی عمومی

چند روزی از بازگشایی نیم بند سالن‌های تئاتر در سراسر کشور می‌گذرد اما کماکان انتقادات هنرمندان برای تضمین سلامتی عموم و گروه‌های هنری و اعتمادسازی بین جامعه هنری و مردم مطرح است.

دوری بهرام بیضایی از ایران ١٠ساله شد/ زندگی در اتاقی به وسعت ایران دوشنبه 2 تیر 1399
دوری بهرام بیضایی از ایران ١٠ساله شد/ زندگی در اتاقی به وسعت ایران

دوری بهرام بیضایی از ایران ١٠ساله شد/ زندگی در اتاقی به وسعت ایران

امسال مهاجرت بهرام بیضایی ١٠ساله می‌شود. مهاجرتی که درباره‌اش حرف و حدیث زیاد وجود دارد و داستان‌ها و روایات زیادی درباره‌اش گفته و شنیده شده است. خود بهرام بیضایی داستان این سفر را اما ساده و صریح، یک انتخاب ناگزیر می‌داند.

تئاتر ایران چگونه به تئاتر ملی رسید دوشنبه 19 خرداد 1399
تئاتر ایران چگونه به تئاتر ملی رسید

تئاتر ایران چگونه به تئاتر ملی رسید

رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران زیر نظر هوشنگ سیحون ، پروژه و نقشه تالار را در کمتر از چند ماه آماده کردند و مهندس مگردیچیان آمادگی خود را برای محاسبه نقشه ها، به طور رایگان اعلام داشت.