اخبار ویژه
گزارش
«تئاتر فجر» محلی برای نان قرض دادن نیست/ مافیا در «تئاتر خیابانی» سه شنبه 28 بهمن 1399
«تئاتر فجر» محلی برای نان قرض دادن نیست/ مافیا در «تئاتر خیابانی»

«تئاتر فجر» محلی برای نان قرض دادن نیست/ مافیا در «تئاتر خیابانی»

تعدادی از فعالان حوزه تئاتر خیابانی درباره عملکرد بخش خیابانی این دوره از جشنواره تئاتر فجر و نحوه انتخاب هیات داوران و هیات انتخاب جشنواره گلایه‌هایی را مطرح کردند.

نگاهی به یك نارسایی‌ مهم جشنواره تئاتر فجر / اینجا چراغی روشن است؟ چهارشنبه 15 بهمن 1399
نگاهی به یك نارسایی‌ مهم جشنواره تئاتر فجر / اینجا چراغی روشن است؟

نگاهی به یك نارسایی‌ مهم جشنواره تئاتر فجر / اینجا چراغی روشن است؟

بررسی چهاردهه برگزاری جشنواره تئاتر فجر و آنچه در پی‌ آن به وجود آمده نشان می‌دهد این بدن با نقصان‌ها و كاستی‌های متعدد دست به گریبان است. مشكلاتی كه هرگز برطرف نشده و ظاهرا عزمی هم برای بهبودی آن وجود ندارد؛ از جمله می‌توان به تغییر مداوم و هر ساله دبیر جشنواره، شیوه برگزاری، بخش‌ها، رویكردها و مواردی از این دست اشاره كرد.

 این «فجر» کوچه آشتی‌کنان می‌شود؟! یکشنبه 5 بهمن 1399
این «فجر» کوچه آشتی‌کنان می‌شود؟!

این «فجر» کوچه آشتی‌کنان می‌شود؟!

حدود یک هفته تا شروع جشنواره تئاتر فجر باقی مانده و بیش از ۱۵۰ اثر برای شرکت در این رویداد معرفی شده‌اند، اما یکی از مهمترین سوال‌های تئاتری در این روزها این است که آیا این جشنواره می‌تواند محفلی برای آشتی مخاطب با سالن‌ها و کمک به تئاتر کرونا زده‌ی امسال باشد؟

مطالبه‌گری یا انحراف از خواست اهالی تئاتر / نگاهی به تجمع اعتراضی اهالی هنر نمایش در مقابل مجلس چهارشنبه 24 دی 1399
مطالبه‌گری یا انحراف از خواست اهالی تئاتر / نگاهی به تجمع اعتراضی اهالی هنر نمایش در مقابل مجلس

مطالبه‌گری یا انحراف از خواست اهالی تئاتر / نگاهی به تجمع اعتراضی اهالی هنر نمایش در مقابل مجلس

آنچه که در تجمع اعتراضی هنرمندان در مقابل مجلس صورت گرفت، خواسته به حق اهالی تئاتر بود اما می‌توان رد انحراف از این خواسته به حق هنرمندان را نیز مشاهده کرد.

مسووليت وقايع بر عهده مديران است نه كرونا دوشنبه 22 دی 1399
مسووليت وقايع بر عهده مديران است نه كرونا

مسووليت وقايع بر عهده مديران است نه كرونا

حسين كياني: خوب است، همين طوري خيلي خوب است، هم ما آنها را فراموش مي‌كنيم و هم آنها ما را... تماشاگران را مي‌گويم كه همزمان ديدن، خوانندگان نمايشنامه‌هاي ما نيز بودند. قرار نبود كسي كار بكند، قراري هم نيست كه كاري انجام شود، همه ‌چيز در يك رخوت لش‌واره بي‌سرانجام رو به سوي جمود نعش و انجماد بي‌بازگشت پيش مي‌رود، يك‌جور خواب زمستاني دايمي كه از آن زمستانِ هشت تا اين زمستانِ نُه، كاري كرد كه هشتِ ما در گروي نهِ‌مان ماند و از اين گرويي درنيامد كه نيامد، خوب جوري است.

ستاره‌های پرشمار در متفاوت‌ترین جشنواره فیلم فجر چهارشنبه 17 دی 1399
ستاره‌های پرشمار در متفاوت‌ترین جشنواره فیلم فجر

ستاره‌های پرشمار در متفاوت‌ترین جشنواره فیلم فجر

جز اصغر فرهادی، داریوش مهرجویی و وحید جلیلوند که از غایبان مهم جشنواره هستند، سینماگران مطرح و ستاره‌های مختلفی در متفاوت‌ترین دوره جشنواره فجر حضور خواهند داشت.

تئاتر شهر زخم خورد سه شنبه 16 دی 1399
تئاتر شهر زخم خورد

تئاتر شهر زخم خورد

همه نوع اتفاقات و بلاهایی که باید برسر یک بنای تاریخی بیاید تا از هم بپاشد، به سر بنای ثبت ملی شده «تئاتر شهر» آمده است.

از خلوتی لاله‌زار تا فرسوده شدن تئاترهای نصر و پارس یکشنبه 14 دی 1399
از خلوتی لاله‌زار تا فرسوده شدن تئاترهای نصر و پارس

از خلوتی لاله‌زار تا فرسوده شدن تئاترهای نصر و پارس

اگر کاری برای سالن‌های لاله‌زار نشود، یک دهه دیگر نه از تئاتر نصر چیزی باقی می‌ماند و نه از تئاتر پارس.

خوانش يك منازعه هنری/ از فقدان روشنفكر تا روشنفكر خاموش شنبه 6 دی 1399
خوانش يك منازعه هنری/ از فقدان روشنفكر تا روشنفكر خاموش

خوانش يك منازعه هنری/ از فقدان روشنفكر تا روشنفكر خاموش

پس از اجراي نمايش‌هاي «ميراث» و «ضيافت» در پاييز 1346، اولين تجربه مستقل بهرام بيضايي در كارگرداني تئاتر، نشستي با حضور سعيد سلطان‌پور، آربي آوانسيان، سيروس طاهباز، محمود دولت‌آبادي، مليكيان و شخص بيضايي برگزار مي‌شود.

تجربه قدم زدن كنار شخصيت‌های شكسپير یکشنبه 30 آذر 1399
تجربه قدم زدن كنار شخصيت‌های شكسپير

تجربه قدم زدن كنار شخصيت‌های شكسپير

صنعت تئاتر با كمك فناوري‌هاي غوطه‌وري (immersive theater)، از‌جمله واقعيت مجازي (VR)، واقعيت افزوده (AR) و واقعيت تركيبي (MR) درحال جهت‌دهي تازه‌اي به هنر نمايش است. سالن‌هاي تئاتر نيز از ماجرا عقب نمانده‌اند و توسعه‌دهندگان اين برنامه‌هاي كاربردي با روش‌هاي غيرمنتظره‌اي به اين سالن‌ها كمك مي‌كنند تجربه‌هاي متنوع و چشمگيري را براي مخاطبان خود ايجاد كنند. AR و VR الگوي سنتي بازيگر-فضا-مخاطب را تغيير داده و آن را بيشتر به رابطه بين مخاطب و فضا تبديل كرده‌اند.

بودجه تئاتر کجا خرج می‌شود؟ / مجلسی‌ها: تا جایی که بتوانیم بودجه ۱۴۰۰ تئاتر را افزایش می‌دهیم سه شنبه 18 آذر 1399
بودجه تئاتر کجا خرج می‌شود؟ / مجلسی‌ها: تا جایی که بتوانیم بودجه ۱۴۰۰ تئاتر را افزایش می‌دهیم

بودجه تئاتر کجا خرج می‌شود؟ / مجلسی‌ها: تا جایی که بتوانیم بودجه ۱۴۰۰ تئاتر را افزایش می‌دهیم

اوایل آذر ماه،‌ لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۰ به مجلس ارائه شد. لایحه‌ای که بودجه بخش تئاتر آن دست‌کم روی کاغذ از افزایش ۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته خبر می‌داد. آیا این رقم در عمل هم محقق می‌شود؟ آیا این بودجه کفاف جبران خسارات هنرمندان و تماشاخانه‌داران را در سال کرونایی می‌دهد؟

اولین مکان درخشش اصغر فرهادی و نوید محمدزاده / چرا تالار مولوی آرشیو ندارد؟ دوشنبه 17 آذر 1399
اولین مکان درخشش اصغر فرهادی و نوید محمدزاده / چرا تالار مولوی آرشیو ندارد؟

اولین مکان درخشش اصغر فرهادی و نوید محمدزاده / چرا تالار مولوی آرشیو ندارد؟

چه کسی فکرش را می‌کرد آن انباری بی‌ستون که متعلق به سلف‌سرویس دانشگاه بود، روزی مکان درخشش جمعی از نامداران فرهنگ این کشور شود، اما از خوش‌اقبالی این انبار متروکه بود که روزگار برایش چنین تقدیری معین کرد.

تكرار تاريخ در هيات ‌مديره خانه تئاتر / بهار، تابستان، پاييز، زمستان و دوباره بهار سه شنبه 11 آذر 1399
تكرار تاريخ در هيات ‌مديره خانه تئاتر / بهار، تابستان، پاييز، زمستان و دوباره بهار

تكرار تاريخ در هيات ‌مديره خانه تئاتر / بهار، تابستان، پاييز، زمستان و دوباره بهار

عليرضا نادري در سال 93: گزارش مالي در خانه تئاتر هيچ معنايي ندارد و مديرعامل بايد بداند اين بسيار بد است؛ هر چند همه ما به پاكدستي ايشان اعتراف مي‌كنيم ولي متاسفانه خبري از گزارش نيست. يا مثلا ماجراي تعاوني مسكن امروز با اختلاف‌ نظرهايي مواجه شده كه به آن ورود نمي‌كنيم چون جابه‌جايي پول صورت گرفته است اما هيچ كس در اين رابطه توضيحي نمي‌دهد.»

تالار مولوی و ‌آن‌ همه خاطره و گفت‌وگو دوشنبه 10 آذر 1399
تالار مولوی و ‌آن‌ همه خاطره و گفت‌وگو

تالار مولوی و ‌آن‌ همه خاطره و گفت‌وگو

سال ۱۳۴۷ وقتی پری صابری تازه از فرانسه برگشته بود مدیر فوق برنامه دانشکده هنرهای زیبا شد و تصمیم گرفت جایی برای اجرای نمایش در آن دانشکده دست و پا کند که پاتوقی فرهنگی برای دانشجویان باشد و قلبی تپنده برای تئاتر ایران.

مروری بر تاريخچه اولين مجله تئاتری پس از انقلاب / روزگاری كه چخوف بازرگان شد سه شنبه 4 آذر 1399
مروری بر تاريخچه اولين مجله تئاتری پس از انقلاب / روزگاری كه چخوف بازرگان شد

مروری بر تاريخچه اولين مجله تئاتری پس از انقلاب / روزگاری كه چخوف بازرگان شد

سال 1376 محمد خاتمي رييس‌جمهور ايران مي‌شود و حسين سليمي وارد مركز هنرهاي نمايشي مي‌شود. سليمي همانند مديران سابق از تقيان مي‌خواهد سكان مجله نمايش را به دست بگيرد. به نظر مي‌رسد همه‌چيز بر وفق مراد است تا آنكه در اواخر دولت خاتمي، خسرو نشان، يكي از پرحاشيه‌ترين مديران مركز هنرهاي نمايشي وارد دفتر خيابان شهريار مي‌شود.

درباره «فرامرز قريبيان» درآستانه 79 سالگی / چشم‌هايش دوشنبه 26 آبان 1399
درباره «فرامرز قريبيان» درآستانه 79 سالگی / چشم‌هايش

درباره «فرامرز قريبيان» درآستانه 79 سالگی / چشم‌هايش

قريبيان كه صداي «جلال مقامي» روي غالب نقش‌هاي اوليه‌اش و صداي پر طنين «منوچهر اسماعيلي» درنقش‌هاي پرتحرك‌تر وجنگي او شنيده مي‌شد از ابتداي دهه70 صدايش نيز همراه نقش‌هايش شد.

تماشاگران به ساعات نامتعارف اجرای تئاتر اعتماد نمی‌کنند سه شنبه 20 آبان 1399
تماشاگران به ساعات نامتعارف اجرای تئاتر اعتماد نمی‌کنند

تماشاگران به ساعات نامتعارف اجرای تئاتر اعتماد نمی‌کنند

برخی از مدیران تماشاخانه‌های خصوصی درباره طرح فعالیت تئاتر پیش از ساعت ۱۸ می‌گویند: از آنجا که خیلی از مخاطبان تئاتر شاغل یا دانشجو هستند، نمی‌توانند در این ساعت از روز به تماشای تئاتر بیایند و در نتیجه با طرحی از پیش شکست‌خورده مواجه هستیم.

داستان غمبار هر بار از خاك برخاستن دوشنبه 12 آبان 1399
داستان غمبار هر بار از خاك برخاستن

داستان غمبار هر بار از خاك برخاستن

تاريخ تئاتر ايران پر است از تجارب متعدد تاسيس و تعطيلي مداوم سالن‌هاي نمايش خصوصي. مردم هربار تلاش كرده‌اند كه كوتاهي، مخالفت، بي‌توجهي، بي‌علاقگي دولت‌ها را با دست خالي كنار بزنند، ققنوس‌وار پربگشايند و راهي باز كنند، اما هربار به سد دولت‌ها برخورده‌اند. متن اعلام پايان راه تئاتر مستقل آگاهانه به همين موضوع اشاره مي‌كند.

درباره پايبندی وزارت ارشاد به وعده شفافيت/ تناقض ! دوشنبه 5 آبان 1399
درباره پايبندی وزارت ارشاد به وعده شفافيت/ تناقض !

درباره پايبندی وزارت ارشاد به وعده شفافيت/ تناقض !

اگر كسي از وزارت ارشاد حقوقي دريافت مي‌كند يا به ‌نحوي ماموريتي در اين وزارتخانه دارد، نمي‌تواند هم‌زمان طرف يكي از قراردادهاي مالي وزارتخانه باشد.» با انتشار كمك‌هزينه‌هاي سال 1398 در حوزه تئاتر، آنچه مشهود بود پرداخت پول نقد به شخصيت‌هاي مرتبط با وزارت ارشاد بود.

سرنوشت تماشاخانه‌های لاله‌زار چه شد؟ سه شنبه 15 مهر 1399
سرنوشت تماشاخانه‌های لاله‌زار چه شد؟

سرنوشت تماشاخانه‌های لاله‌زار چه شد؟

تهران روزگاری پر بود از سالن تئاتر؛ در خیابانی که از صد سال پیش، پاتوقی برای دوستداران هنر نمایش بود. در هر گوشه از خیابان لاله‌زار آن روزها، تماشاخانه‌ای قد می‌کشید و هنری را در دل پایتخت رونق می‌داد. خیابانی که هرچند دیگر خبری از تماشاخانه‌هایش نیست اما هنوز شب‌هایی روشن و زیبا دارد.