اخبار ویژه
گزارش
میرزاده عشقی، روزنامه‌نگار، شاعر و هنرمندی که تئاتر و زمانه را پیوند زد/ در مسلخ عشق جز نکو را نکشند چهارشنبه 2 آذر 1401 12:47
میرزاده عشقی، روزنامه‌نگار، شاعر و هنرمندی که تئاتر و زمانه را پیوند زد/ در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

میرزاده عشقی، روزنامه‌نگار، شاعر و هنرمندی که تئاتر و زمانه را پیوند زد/ در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

میرزاده عشقی را امروز به عنوان یکی از سردمداران ادبیات نمایشی کشورمان می‌شناسیم که با نوشتن متن‌های نمایشی، یک گام برای پیش بردن این هنر نوپا در کشورمان برداشته است. او چند نمایشنامه کوتاه نوشته است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: اپرای «رستاخیز سلاطین ایران در خرابه‌های مداین»، اپرت «بچه گدا و دکتر نیکوکار»، «حلواءالفقراء، جمشید ناکام». از این جمله می‎توان به نمایشنامه «داستان بیچاره‌زاده» نیز اشاره کرد.

 دروازه‌بانی که هنرمند بزرگی شد دوشنبه 30 آبان 1401 12:55
دروازه‌بانی که هنرمند بزرگی شد

دروازه‌بانی که هنرمند بزرگی شد

رویای پسربچه مورد نظر ما این نبود که گُل بزند و از تشویق تماشاگران کیفش کوک شود. نه! ماجرا جور دیگری بود . او دلش می‌خواست دروازه‌بان باشد و به تنش پیچ و تاب بدهد و توپ را بگیرد که وارد دروازه نشود. این پسربچه که نامش علی رفیعی است،‌ اما بعدتر یکی از مهم‌ترین هنرمندان تئاتر کشور شد.

چرا طرح پرسش «اجرا رفتن یا نرفتن؟» مناقشه‌برانگیز شد؟ / نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم شنبه 28 آبان 1401 11:44
چرا طرح پرسش «اجرا رفتن یا نرفتن؟» مناقشه‌برانگیز شد؟ / نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم

چرا طرح پرسش «اجرا رفتن یا نرفتن؟» مناقشه‌برانگیز شد؟ / نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم

زاهد: «بالاخره صنف کارگردانان تئاتر ایران تصمیم گرفت برای روز چهارشنبه بیست و پنجم آبان در خانه هنرمندان، جلسه‌ای همگانی بگذارد و برای این کار پوستری هم درست کرده‌اند... جامعه ایرانی، از اتفاقات اخیر و تلاطم‌های حاصل از آن وضعیتی پیدا کرده است که برای خیل عظیمی از بازیگران و هنرمندان تئاتر این سوال مطرح شده است که با تغییر و تحولی که در جامعه پیش آمده (حداقل در کلان‌شهر تهران) می‌بینیم و هم در روزنامه و مجلات و گفت‌وگوهای دنیای کاغذی و مجازی می‌خوانیم، جایگاه تئاتر کجاست و کجا می‌تواند باشد؟

آمار فروش بلیت سالن‌های تئاتر، اندکی بیشتر از صفر / وزارت ارشاد، تماشاگری که بهای بلیت نمی‌دهد شنبه 28 آبان 1401 11:32
آمار فروش بلیت سالن‌های تئاتر، اندکی بیشتر از صفر / وزارت ارشاد، تماشاگری که بهای بلیت نمی‌دهد

آمار فروش بلیت سالن‌های تئاتر، اندکی بیشتر از صفر / وزارت ارشاد، تماشاگری که بهای بلیت نمی‌دهد

قدری به عقب، به پنجم شهریورماه بازگردیم؛ جایی که اداره کل هنرهای نمایشی در هفته دولت تمام توانش را به کار گرفته بود با آمارسازی‌های عجیب و غریب که مرغ‌پخته را به خنده وامی‌داشت ویترین‌سازی کند. موفق‌ترین دولت در تمام چهاردهه گذشته! بهترین دولت در زمینه دعوت تماشاگران به سالن‌های تئاتری! این‌طور وانمود می‌کردند که انگار همه تئاتر و سینمای ایران بهره‌مند و مشغول فعالیتند، بهترین نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان و بازیگران ایران روی صحنه‌ها کار می‌کنند، گروه‌های نمایشی ایرانی دسته‌دسته رپرتوار اجرای داخلی و خارجی برگزار می‌کنند، آن هم با حمایت تام و تمام مسوولان هنری که خودشان را مامور پیاده‌سازی منویات دولت می‌دانستند

بیش از 30 میلیارد بودجه تولید تئاتر کجا رفت؟ دوشنبه 16 آبان 1401 17:20
بیش از 30 میلیارد بودجه تولید تئاتر کجا رفت؟

بیش از 30 میلیارد بودجه تولید تئاتر کجا رفت؟

بنیاد فرهنگی روایت فتح متولی تخصصی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است. این مجموعه در تقابلی متضاد با حوزه هنری و سازمان اوج تصمیم گرفته است که اصلا هزینه‌ای برای تئاتر نکند، بلکه آن چیزهایی را هم که دارد از دست بدهد. در رابطه با این بنیاد زیاد نمی‌توان سخن گفت؛ چراکه از ابتدای امسال استفاده‌ای از بودجه بیش از 2 میلیاردی تولید تئاتر آن در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در گاوصندوق است و تازه دو هفته پس از 10 ماه متوجه شدند که اصلا انجمن تئاترشان مدیر ندارد.

درباره دو چهره حذف شده تئاتر ایران/ در انتظار رهایی از روایت‌ رسمی تاریخ سه شنبه 10 آبان 1401 01:29
درباره دو چهره حذف شده تئاتر ایران/ در انتظار رهایی از روایت‌ رسمی تاریخ

درباره دو چهره حذف شده تئاتر ایران/ در انتظار رهایی از روایت‌ رسمی تاریخ

شاهین سرکیسیان 1345 فوت می‌کند و تمام آنهایی که با او کار کرده بودند، می‌دانستند ماجرا از چه قرار است چرا هیچ یک جریان را در آن سال‌ها رسانه‌ای نکردند، فاش نکردند و طرح مساله به بعد از انقلاب منتقل شد؟ یکی از نظریه‌هایم این است، چون کسانی که در واقعه دستی داشتند در مسند قدرت مراکز تئاتری قرار می‌گیرند و اگر کسی حرفی می‌زد باید با تئاتر و صحنه خداحافظی می‌کرد.

یکشنبه 23 مرداد 1401 02:49
"تئاتر شهر" در محاصره آسیب‌های اجتماعی؛ حصارکشی جواب می‌دهد؟

"تئاتر شهر" در محاصره آسیب‌های اجتماعی؛ حصارکشی جواب می‌دهد؟

تئاتر شهر مدتهاست که در محاصره انواع و اقسام آسیب های اجتماعی قرار گرفته است، از سارق تا معتاد کارتن خواب از دستفروشان متعدد و متنوع تا...؛ محاصره ای که هیچ تناسبی با فضای هنری و فرهنگی تئاتر شهر ندارد و نگرانی و دغدغه بسیاری از مردم و اهالی هنر را فراهم کرده است.

چرا تماشاخانه سیمرغ جلوی اجرای نمایش‌ها را گرفت؟! شنبه 15 مرداد 1401 17:05
چرا تماشاخانه سیمرغ جلوی اجرای نمایش‌ها را گرفت؟!

چرا تماشاخانه سیمرغ جلوی اجرای نمایش‌ها را گرفت؟!

سه گروه نمایشی که مشغول اجرای نمایش‌هایشان در تماشاخانه سیمرغ بودند، دیروز، جمعه ۱۴ مرداد ماه، ساعتی پیش از اجرا و در وضعیتی که تماشاگران برای دیدن آثارشان به سالن مراجعه کرده بودند، با ممانعت سالن برای اجرای کارهایشان رو به رو شدند.

پیتر بروک که بود و در ایران چه کرد؟ شنبه 15 مرداد 1401 16:57
پیتر بروک که بود و در ایران چه کرد؟

پیتر بروک که بود و در ایران چه کرد؟

محرم که بشود، کسانی که در کار نمایش ایرانی هستند، حتما در گوشه ذهن‌شان یادی هم از پیتر بروک می‌کنند؛ کارگردان افسانه‌ای تئاتر جهان که نامش با نمایش‌های شرقی و تعزیه ما هم گره خورده است.
اما چرا پیتر بروک برای ایرانیان هنرمند مهمی است؟

تیغ توقیف روی رگ تئاتر چهارشنبه 29 تیر 1401 14:53
تیغ توقیف روی رگ تئاتر

تیغ توقیف روی رگ تئاتر

سانسور همواره جزئی جدایی‌ناپذیر از اجرای آثار نمایشی بوده اما آنچه در چهارماه نخست امسال رخ داده، به‌اعتقاد بسیاری از فعالان تئاتری بدعت در امری کهنه است؛ تنها در یک فصل، هفت نمایش آن‌‌هم بدون تذکر یا اطلاع قبلی به صاحبان آثار توقیف شدند. علت؟ فشار نهادهایی خارج از بدنه وزارت ارشاد. دلیلی که گاه با صراحت و گاه در لفافه خطاب به کارگردان‌هایی که آثارشان توقیف‌شده، گفته می‌شد. آن نهادهایی که از دیرباز «بی‌نام و نشان» برای تئاتر و تئاتری‌ها خط‌و‌نشان می‌کشیدند در دوره مدیریت جدید تئاتر، نه ابایی از برده شدن نام‌شان دارند و نه مماشات با خطوط‌قرمز نامشخص‌شان را برمی‌تابند. نهادهایی که هرروز فربه‌تر از قبل می‌شوند و با یک تلفن، نسخه یک نمایش را گاه برای همیشه می‌پیچند.

نگاهی به سال‌های ابتدایی راه‌اندازی سالن‌های غیردولتی نمایش/ مدیران تئاتری دهه 80 برندگان میدان خصوصی‌سازی دوشنبه 20 تیر 1401 20:30
نگاهی به سال‌های ابتدایی راه‌اندازی سالن‌های غیردولتی نمایش/ مدیران تئاتری دهه 80 برندگان میدان خصوصی‌سازی

نگاهی به سال‌های ابتدایی راه‌اندازی سالن‌های غیردولتی نمایش/ مدیران تئاتری دهه 80 برندگان میدان خصوصی‌سازی

کشاورزان اهل جنوب می‌دانند که تفاوت هست میان کاشتن هسته خرما در خاک به ‌شکل افقی یا عمودی؛ آنها باخبرند که نتیجه هر دو در نهایت می‌شود درخت زیبای نخل ولی با یک تفاوت مهم، یکی محصول می‌دهد و دیگری خیر! حال باید دید آقایانی که دوستان‌شان یک دهه قبل هسته خصوصی‌سازی تئاتر را کج در خاک فرو کرده‌اند برای کاهش بی‌عدالتی فرهنگی و کمبود زیرساخت‌ چه راه‌حلی دارند.

حیات تئاتر در گروِ جابه‌جایی قاف و کاف/ نمایش «کافه لقانطه» به «کافه لکانطه» تغییر نام داد و رفع توقیف شد دوشنبه 20 تیر 1401 20:16
حیات تئاتر در گروِ جابه‌جایی قاف و کاف/ نمایش «کافه لقانطه» به «کافه لکانطه» تغییر نام داد و رفع توقیف شد

حیات تئاتر در گروِ جابه‌جایی قاف و کاف/ نمایش «کافه لقانطه» به «کافه لکانطه» تغییر نام داد و رفع توقیف شد

نمونه‌های مورد اشاره در این گزارش تنها چند نمونه از فهرست بلندبالای توقیف آثار نمایشی است که پیش‌بینی می‌شود ظرف روزها و هفته‌های آینده از راه خواهد رسید. عملکرد مدیرکل هنرهای نمایشی در همین چهار ماهه نخست، نوید سالی نکو داده که از بهارش پیداست. به این اعتبار اداره کل هنرهای نمایشی دولت سیزدهم را می‌توان رکورددار و صاحب سبک در انواع توقیف دانست. عملکردی سراسر متناقض با کلیدواژه «عدالت فرهنگی» جاری در شعار دولتمردان.

۶ توقیف در کمتر از ۴ ماه! سه شنبه 7 تیر 1401 15:23
۶ توقیف در کمتر از ۴ ماه!

۶ توقیف در کمتر از ۴ ماه!

از آغاز سال جاری تاکنون ۶ اثر نمایشی به صورت‌های مختلف دچار توقیف شده‌اند. در چند ماه گذشته نمایش‌هایی مانند «خونین‌زار»، «آن سوی آینه»، «مخاطب»،«دختران بابا آنتون»،«و چند داستان دیگر» و «شب شک» برخی به صورت موقت و بعضی به صورت کامل توقیف شده‌اند.

میوه تلخِ سفارشی‌سازی در «ویترین تئاتر ایران» دوشنبه 30 خرداد 1401 12:46
میوه تلخِ سفارشی‌سازی در «ویترین تئاتر ایران»

میوه تلخِ سفارشی‌سازی در «ویترین تئاتر ایران»

اینکه هنرمندان بااستعداد و جوان یا آنها که عمری در این راه مو سپید کرده‌اند، کوچک‌ترین واکنشی به رویکرد دستوری، سفارشی و حذفی مدیریت جدید نشان ندادند، به‌تنهایی نشان‌دهنده خارج شدن «تئاتر شهر» از معادلات روز هنرهای نمایشی کشور است.

چند قطعه از «بیست یکمین جشنواره تئاتر تجربه» و بذر امیدی که جوانان کاشتند راویانِ پیروزِ شکست دوشنبه 23 خرداد 1401 23:02
چند قطعه از «بیست یکمین جشنواره تئاتر تجربه» و بذر امیدی که جوانان کاشتند راویانِ پیروزِ شکست

چند قطعه از «بیست یکمین جشنواره تئاتر تجربه» و بذر امیدی که جوانان کاشتند راویانِ پیروزِ شکست

کافی است به بسط کلیدواژه اجراهای خارج از سالن (OUTDOOR) یا رویکردهای جدید در پیوند تئاتر با مقوله‌هایی چون شهر، تکنولوژی، محیط‌ها و فضاهای نامتعارف که همگی زیر عنوان «دگرگونه‌های اجرایی» صورت‌بندی می‌شوند، توجه کنیم؛ این رویکردها امروزه حتی جای خود را در جشنواره‌ای دولتی مانند «جشنواره تئاتر فجر» نیز باز کرده‌اند؛ چنان‌که جشنواره تئاتر سراسری «اردیبهشت» در شهر دامغان هم چنین بخشی به بخش‌های هفت‌گانه‌اش اضافه کرد.

نگاهی به رویکرد اقتصادی در مدیریت هنرهای نمایشی/ استراتژی کالایی‌سازی تئاتر؟ دوشنبه 2 خرداد 1401 16:09
نگاهی به رویکرد اقتصادی در مدیریت هنرهای نمایشی/ استراتژی کالایی‌سازی تئاتر؟

نگاهی به رویکرد اقتصادی در مدیریت هنرهای نمایشی/ استراتژی کالایی‌سازی تئاتر؟

اگرچه اخيرا حسب علاقه ظاهري مشاوران وزير ارشاد به فرهنگ كهن ايران، توليد نمايشي بر اساس «شاهنامه» فردوسي در دستور كار قرار گرفته اما در هسته مركزي، حركتي خزنده‌ زير پوست هنرهاي نمايشي براي تهي كردن صحنه‌ها از كارگردانان و نويسندگان و هنرمندان اصيل تئاتري و جايگزين كردن تعدادي كالاي سرگرمي‌ساز و show با قدرت جريان دارد.

میانگین قیمت بلیت تئاتر در سال جدید چه‌قدر است؟ سه شنبه 16 فروردین 1401 14:01
میانگین قیمت بلیت تئاتر در سال جدید چه‌قدر است؟

میانگین قیمت بلیت تئاتر در سال جدید چه‌قدر است؟

قیمت‌گذاری بلیت تئاتر سال‌هاست که تبدیل به معضلی برای گروه‌های هنری، سالن‌داران، دولت و از همه مهم‌تر تماشاگران شده است؛ افزایش هزینه‌های زندگی و همچنین محصولات فرهنگی و هنری در کشور، حتی با وجود در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید یک تئاتر، هنوز برای بخش بزرگی از مردم رقم‌هایی بالا و دور از دسترس محسوب می‌شوند.

بلیت های نجومی درتئاتر یکشنبه 8 اسفند 1400 10:18
بلیت های نجومی درتئاتر

بلیت های نجومی درتئاتر

گاهی تئاتری با یک گروه بزرگ و عنوان تئاتر تجاری که در چند سال گذشته باب شده و البته آن هم تعریف خود را دارد در سالنی با ظرفیت بالای 2هزار نفر روی صحنه می‌رود؛ تئاتری که شاید مخاطبانش به شکل کلی با مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر متفاوت باشند، اما حالا این افزایش قیمت در تماشاخانه‌های مرکز شهر اتفاق می‌افتد. یک سالن بلیت تئاترش 40هزار تومان هست و دیگری 250هزار تومان! این مدل قیمت‌گذاری بر چه اساسی شکل می‌گیرد؟

وظیفه وزارت فقط عتاب و خطاب نیست سه شنبه 3 اسفند 1400 08:22
وظیفه وزارت فقط عتاب و خطاب نیست

وظیفه وزارت فقط عتاب و خطاب نیست

دولت بابت مالیاتی که از مخاطبان تئاتر (مردم) دریافت می‌کند، چه خدماتی در اختیارشان قرار می‌دهد. وقتی تمام مراحل تولید و اجرای یک اثر نمایشی به‌صورت شخصی و بدون دریافت کمترین کمک یا زیرساخت دولتی اتفاق می‌افتد، و از قضا اثر نمایشی نهایی هم در مکانی روی صحنه می‌رود که غیردولتی است. یعنی دولت در هیچ‌یک از مراحل تولید و اجرای تئاتر نقشی برای خود متصور نیست، جز بخش نظارت، یا همان عتاب و خطاب.

تخطی از قوانین فراخوان یا همه می‌توانند به «تئاتر فجر» بیایند! دوشنبه 4 بهمن 1400 17:53
تخطی از قوانین فراخوان یا همه می‌توانند به «تئاتر فجر» بیایند!

تخطی از قوانین فراخوان یا همه می‌توانند به «تئاتر فجر» بیایند!

در بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره تئاتر فجر شاهد حضور آثاری هستیم که در بازه زمانی اعلام شده در فراخوان به صحنه نرفته‌اند و مشخص نیست که در بخش مهمان حضور دارند یا از قوانین تخطی کرده‌اند.