سه شنبه , ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲
گزارش
جنجال بلاگرهای اینستاگرام در تئاتر؛ ماجرا چیست؟ دوشنبه 21 اسفند 1402 16:28

جنجال بلاگرهای اینستاگرام در تئاتر؛ ماجرا چیست؟

وزیر ارشاد و معاونانش باید پای تماشای تئاترهای بنشینند که جوان‌ها بازی یا کارگردانی می‌کنند. نباید سیاست‌های ارشاد به سمتی برود که اگر یک اجرا حاوی نقدهای اجتماعی و سیاسی بود زیر ضرب باشد و اگر یک اجرا حاوی این موارد نبود، اما سخیف بود به راحتی و بدون هیچگونه فشاری اجرا شود. من شرمنده ام.

نگاه غیرمدنی به نهاد مدنی هنرمندان/ خانه تئاتر هرگز فرصت مستقل شدن پیدا نکرد و سهم چندانی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد سه شنبه 21 آذر 1402 17:59
دو هنرمند از موانع کار جدی صنفی در «خانه تئاتر» می‌گویند

نگاه غیرمدنی به نهاد مدنی هنرمندان/ خانه تئاتر هرگز فرصت مستقل شدن پیدا نکرد و سهم چندانی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد

به گفته گودرزی «گردش مالی در حوزه تئاتر بسیار پایین است و امکانات ناچیز و فرسوده». او می‌گوید: «نگاه دولت نسبت به تئاتر واقعی نیست. در چنین وضعیتی اصلا شرایطی برای خانه تئاتر به عنوان یک نهاد تاثیرگذار به وجود نیامده است. با لایحه‌هایی که دولت به مجلس ارایه کرد، هرگز فرصتی به وجود نیامد تا خانه تئاتر به نهادی متشکل و مستقل بدل شود. با مستقل شدن خانه تئاتر زمینه‌ای برای فعالیت آن در سطح کشور به وجود می‌آید. متاسفانه در بیشتر مناسب‌های تئاتری خانه تئاتر سهمی در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها ندارد.

بررسی مسئله سانسور در آثار نمایشی؛ مظنونین همیشگی شنبه 4 آذر 1402 15:26
بررسی مسئله سانسور در آثار نمایشی با گفتارهایی از: صدرالدین زاهد، فریدون جیرانی، علیرضا رئیسیان، محسن حسینی

بررسی مسئله سانسور در آثار نمایشی؛ مظنونین همیشگی

صدرالدین زاهد: «فراموش نکنیم که دو عاملِ اساسی، سامان‌دهنده تئاتر هستند؛ نویسنده و بازیگر. عامل اول که نویسنده باشد، عاملی تفکری است و اغلب اوقات در تنهایی خویش ساما‌ن‌دهنده متن نمایشی است و با وجود اینکه به‌عنوان مثال در فرانسه در جلد نمایشنامه‌های چاپ‌شده از عباراتی چون «تئاتر مولیر» استفاده می‌شود اما این کتاب‌های چاپ‌شده، تئاتر نیستند بلکه نمایشنامه‌هایی متعلق به حوزه ادبیات دراماتیک هستند. یکی از شاخص‌ترین وجوه این نامه‌های نمایشی یا نمایشنامه‌ها، دیالوگ یا گفت‌وگو است. این گفت‌وگوهای نمایشی با دموکراسی و آزادی در رابطه‌ای تنگاتنگ‌اند.

نگاهی به وضعیت نمایشنامه‌‌ها و نمایش‌نامه‌نویسی؛ درام‌‏هایی برای پستوخانه‌‏ها دوشنبه 17 مهر 1402 15:57
نگاهی به وضعیت نمایشنامه‌‌ها و نمایش‌نامه‌نویسی در یک سال اخیر در گفت‌وگو با بهروز غریب‌پور، محمدامیر یاراحمدی و حمیدرضا نعیمی

نگاهی به وضعیت نمایشنامه‌‌ها و نمایش‌نامه‌نویسی؛ درام‌‏هایی برای پستوخانه‌‏ها

نمایشنامه‌نویسان این روزهای تئاتر ایران چه به‌قول حمیدرضا نعیمی بنویسند و در پستوی خانه بگذارند، چه به‌عقیده بهروز غریب‌پور ‌باید تأمل کنند و چه به‌گمان محمدامیر یاراحمدی ناامید از اینکه بتوانند به وظیفه اصلی خود؛ نقد بحران‌های توسعه را انجام دهند دست از کار بکشند، در یک‌چیز مشترکند؛ بسیاری‌شان این روزها غایبند و اجرای اثر براساس نمایشنامه ایرانی اگر با بازتولید نمایشی پرفروش در مجموعه تئاتر شهر و بازپروراندن الگوی همان نمایش پرفروش در سالنی دیگر نفسی هم بکشد بیشتر به تنفسی مصنوعی یا به‌قول یاراحمدی، پرداختن به شبه‌مسئله‌ها در غیاب مسائل اصلی می‌ماند. 

رنج پرده نشینان سه شنبه 4 مهر 1402 12:59
نگاهی به وضعیت اهالی پشت‌صحنه تئاتر پس از رویدادهای پاییز 1401 تاکنون

رنج پرده نشینان

ریزش در میان اجراکنندگان تئاتر و رویش نیروهایی که برخی‌شان به فرمان، روی صحنه آمدند بسیاری از اهالی پشت‌صحنه تئاتر را به صرافت ترک صحنه انداخت و در کنار آن جوانانی که هنوز مناسبات اجرایی حرفه‌ای را نیاموخته بودند، پیشنهادی پیش روی این هنرمندان گذاشتند که دلزده‌شان کرد. ریزش تماشاگران تئاتر هم که مستقیماً بر گیشه و به‌تبع‌آن دستمزد این هنرمندان که همواره اولین کسانی‌اند که حق و حقوق‌شان با کسورات مواجه می‌شود، تاثیرگذار بود تا درنهایت گسستی ایجاد شود که اگرچه ناخوشایند اما به‌ظاهر اجتناب‌ناپذیر است.

هوش مصنوعی در هنر، تئاتر و سینما: روایتی از بهره‌برداری از فناوری برتر دوشنبه 12 تیر 1402 18:46

هوش مصنوعی در هنر، تئاتر و سینما: روایتی از بهره‌برداری از فناوری برتر

در عصر حاضر، هوش مصنوعی (AI) به یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر تبدیل شده است. این فناوری نه تنها در زمینه‌های فنی و تکنولوژیکی تأثیر بسزایی داشته، بلکه در حوزه هنر، تئاتر و سینما نیز ارتقاء‌های قابل توجهی را به همراه داشته است. در این گزارش، به بررسی تأثیر هوش مصنوعی در این حوزه‌ها و همچنین معایب و مزایای آن خواهیم پرداخت.

حریم تئاتر شهر تنگ‌تر شد! چهارشنبه 3 خرداد 1402 02:10

حریم تئاتر شهر تنگ‌تر شد!

حریم تئاتر شهر با استقبال فلافل و جگرفروشان، تنگ تر شد به نحوی که پس از جمع آوری گذر فرهنگی که بیشتر گذر غذا فروشی بود، هنوز آثار حضورشان در این محدوده باقی است.

گام‌به‌گام باساختمان مهمی که مخروبه شد!/هزینه میلیاردی برای «هیچ» یکشنبه 20 فروردین 1402 14:17
گزارشی از بنای قدیمی تئاتر ایران؛

گام‌به‌گام باساختمان مهمی که مخروبه شد!/هزینه میلیاردی برای «هیچ»

ساختمان قدیمی اداره برنامه‌های تئاتر بیش از یک دهه است که تبدیل به مخروبه شده و به جای اینکه بازسازی و تبدیل به مکانی برای تئاتری‌ها شود، این روزها انبار نگهداری مصالح ساختمانی است.

درس‌ «خانه سینما» به «خانه تئاتر» در زمینه سازوکار برگزاری انتخابات دوشنبه 15 اسفند 1401 09:21

درس‌ «خانه سینما» به «خانه تئاتر» در زمینه سازوکار برگزاری انتخابات

مرور ساده وضعیت و شیوه گردش قدرت در خانه تئاتر نشان می‌دهد چرا این تشکیلات بعد از 22 سال موفق به اجرای قابل اعتنای بندهای چهارده‌گانه «موضوع فعالیت‌ها»ی مندرج در اساسنامه‌اش نشده و موضوع انتخاب مدیرعامل را به صنف سینما باخته است.

حجاب تماشاگران یک جشنواره را متوقف کرد یکشنبه 14 اسفند 1401 23:25

حجاب تماشاگران یک جشنواره را متوقف کرد

شامگاه پنجشنبه، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ چهارمین «جشنواره نمایش کَل گراش» با حکم دادستان گراش (شهری در جنوب استان فارس) در میانه راه متوقف شد. در دستور دادستانی اشاره‌ای به دلیل تعطیلی جشنواره نشده هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که ایرادات وارده به حجاب تماشاگران، موجب صدور این حکم شده است.

صورت‌بندی رضا سرور و محمد رضایی‌راد از فرم‌های اجرایی که مردم به تئاتر پیشنهاد داده‌‌اند چهارشنبه 10 اسفند 1401 12:08
کارویژه امروز تبدیل آگاهی به فرم اجرایی و تصاحب فضاهای تازه است

صورت‌بندی رضا سرور و محمد رضایی‌راد از فرم‌های اجرایی که مردم به تئاتر پیشنهاد داده‌‌اند

رضا سرور: «این میزان دموکراسی که در اجراهای متاخر مشاهده می‌شود، هرگز در سنت‌های تئاتر ایران دیده نشده است. به نظر من این شهامت، امروز از بیرون، جامعه و ارتباط با تئاتر جهان به تئاتر ما تزریق می‌شود.

 تاریخ از سویه تراژیکش رونمایی کرده است؟ چهارشنبه 3 اسفند 1401 23:14
مروری بر بعضی رویکردهای مدیریت تئاترهای خصوصی و دولتی برای سلیقه‌سازی

تاریخ از سویه تراژیکش رونمایی کرده است؟

مدیران سالن‌های خصوصی و دولتی امروز توانایی برقراری ارتباط موثر با هنرمندان با استعداد و موثر، ایجاد امکانات مورد نیازِ آنها برای اجرا، برنامه‌ریزی مناسب با هدف درآمدزایی و البته دریافت حق اساسی‌ خود از محل بودجه عمومی کشور را ندارند. با وجود فشار رو به فزونی انواع شوراهای نظارت که به چشم‌پوشی و انصراف هنرمندان جریان‌ساز (نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر، برنامه‌ریز، طراح صحنه و ...) منجر شده، نمی‌توان کاستی‌های مدیریتی مجموعه‌های خصوصی و دولتی را در به وجود آمدن این غیاب و کناره‌گیری بی‌تاثیر دانست

دالانِ پرپیچ‌وخمِ دریافتِ مجوز ِ به صحنه بردنِ نمایش در سال‌های اخیر؛ هزارتوی پِن!٭ چهارشنبه 3 اسفند 1401 22:23
چگونه به جهانی پرتاب می‌شوید که مرز واقعیت و انتزاع در آن گم شده؟

دالانِ پرپیچ‌وخمِ دریافتِ مجوز ِ به صحنه بردنِ نمایش در سال‌های اخیر؛ هزارتوی پِن!٭

براساس مصوبه مورد اشاره، موانع قطعی دریافت مجوز اجرای آثار نمایشی 14 مورد است، درحالی که با مراجعه به فرمِ معروف به «سه‌ برگی» درخواست اجرای نمایش مصوب «شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی»! شما با 16 مورد مواجه می‌شوید و البته تغییرِ بعضی واژه‌‎ها که ماهیت و بارِ حقوقی دارند.

درباره کارگردانان مهم تئاتر جهان که سال‌های گذشته به ایران ‌آمدند/ چهل‌ویک سال تجربه غیب شد؟ سه شنبه 11 بهمن 1401 13:30

درباره کارگردانان مهم تئاتر جهان که سال‌های گذشته به ایران ‌آمدند/ چهل‌ویک سال تجربه غیب شد؟


سال 1389 رومئو کاستلوچی، کارگردان شناخته شده ایتالیایی که نامش مساوی است با اجراهای آوانگارد و تصاویر خیره‌کننده روی صحنه، به ایران سفر کرد. به یک اعتبار می‌توان گفت کاستلوچی یعنی تاریخ زنده هنر جهان؛ نمادِ ایتالیا مثل فللینی و ماستریانی. وقتی زمزمه‌های برگزاری کارگاه آموزشی‌اش با عنوان «کارگردانی تئاتر» مطرح شد، بسیاری اهالی نمایش باور نکردند، اما برپایی این کارگاه آموزشی در مدت برگزاری جشنواره تئاتر آرزوی بسیاری از کارگردان‌های تئاتر ایران را برآورده کرد.

مروری بر پیوند تاریخی «تئاتر و زندان» از یونان باستان تا اروپا و ایران معاصر/ آنها مامور اعدام خود نیستند دوشنبه 10 بهمن 1401 19:55

مروری بر پیوند تاریخی «تئاتر و زندان» از یونان باستان تا اروپا و ایران معاصر/ آنها مامور اعدام خود نیستند

پژوهش فوکو به ما نشان می‌دهد زندگی دانش‌آموزان، سربازان، بیماران و زندانیان در معرض مراقبت و نظارت و تهیه گزارش قرار می‌گیرد و رفتار بهنجار مورد تشویق و رفتار نامطلوب با اقدامات مجازاتی مواجه می‌شود. هدف غایی مراقبت و نظارت و انضباط، بهنجار ساختن فرد و از میان بردن بی انضباطی‌های اجتماعی و روانی و سرانجام تربیت انسان‌هایی مطیع و سودآور در جامعه است. آیا تئاتر از یونان باستان تا امروز جز بازنمایی انسان به خودش و تبدیل امر نامطلوب به مطلوب چیز دیگری در سر پرورانده؟

 درست مثل خودزنی! جمعه 30 دی 1401 01:45

درست مثل خودزنی!

رامین پرچمی، جریان‌ها و افرادی را که خواهان تحریم تئاتر هستند به ضدیت با تئاتر، هنر و تجمعات فرهنگی متهم کرده و می‌گوید که از منظری دیگر نیز مخالف تعطیلی تئاتر است: «تئاتر شغل ماست، اما حتی اگر این را هم کنار بگذاریم، باز اصرار دارم که تئاتر به‌عنوان محل اجتماع مردم نباید تعطیل شود.»

نگاهی به آمار تماشاگران تئاتر در هفته‌های اخیر / آیا تمهیدات ویژه به صحنه‌ها رونق می‌دهد؟ شنبه 24 دی 1401 21:51
این گزارش، مخاطبان دو هفته اخیر تئاتر شهر را نمونه قرار داده است

نگاهی به آمار تماشاگران تئاتر در هفته‌های اخیر / آیا تمهیدات ویژه به صحنه‌ها رونق می‌دهد؟

رسانه‌ها همچنان منتظر انتشار گزارش‌های هفتگی تعداد تماشاگران سالن‌های دولتی، در بازه زمانی مهر، آبان، آذر و هفته ابتدایی دی ماه 1401 هستند. ماه‌هایی که دو برابر شدن حمایت مالی منجر به حضور نمایش‌های باکیفیت روی صحنه نشد

تکنولوژی چگونه تئاتر را تغییر داد؟ یکشنبه 18 دی 1401 16:50
مروری بر کمک‌های فناوری به اجرای آثار نمایشی

تکنولوژی چگونه تئاتر را تغییر داد؟

تکنولوژی، توانایی‌های تئاتر را به طرق مختلف افزایش داده است. از طراحی صحنه گرفته تا خود اجرا، فناوری اکنون در اکثر تولیدات نمایشی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. چه کمک کند صدای بازیگر به همه مخاطبان برسد و چه به طراح صحنه برای ایجاد پس‌زمینه‌ها و فضاهای خیره‌کننده یاری برساند، فناوری تأثیر غیرقابل انکاری دارد. همان ‌طور که در مورد تاثیر تکنولوژی در تاریخ تئاتر اطلاعات کسب می‌کنید، دانستن این نکته که تئاتر پیش از تکنولوژی چگونه بوده، تاثیر فناوری بر تولید تئاتر و برخی روابطی که زمینه‌های رشد تکنولوژیک صحنه‌ را به وجود آورده، مفید است.

فیلم تئاترها آخرین امید برای گردش مالی نمایش ایرانی/ تئاتر را به خانه می برند شنبه 17 دی 1401 23:34

فیلم تئاترها آخرین امید برای گردش مالی نمایش ایرانی/ تئاتر را به خانه می برند

فیلم-تئاترها در زمانی که شروع به تهیه و پخش شدند، قرار بود تنها وسیله‌ای برای ماندگار شدن یک نمایش باشند و امکانی برای تماشاگران تا بعد از پایان اجراهای یک نمایش هم بتوانند آن را تماشا کنند. اما از دو سال پیش کارکرد کاملا جدیدی پیدا کردند: پر کردن جای خالی تماشاگر

«پاراتئاتر» با سابقه یک قرن در ایران اما مهجور در زمانه معاصر شنبه 12 آذر 1401 17:28

«پاراتئاتر» با سابقه یک قرن در ایران اما مهجور در زمانه معاصر

حوزه تئاتر معلولان که از آن با قید «پاراتئاتر» نیز یاد می‌شود، در ایران یک قرن سابقه دارد! سابقه‌ای که در قیاس با دیگر کشورهای منطقه و حتی قاره آسیا بسیار عمیق است؛ اما در زمانه اخیر کم‌تر می‌توان آن جریان، شور و حرارت را در حوزه تولیدات تئاتری با محوریت جامعه معلولان رصد کرد.