جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 3
تخطی از قوانین فراخوان یا همه می‌توانند به «تئاتر فجر» بیایند! دوشنبه 4 بهمن 1400 17:53

تخطی از قوانین فراخوان یا همه می‌توانند به «تئاتر فجر» بیایند!

در بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره تئاتر فجر شاهد حضور آثاری هستیم که در بازه زمانی اعلام شده در فراخوان به صحنه نرفته‌اند و مشخص نیست که در بخش مهمان حضور دارند یا از قوانین تخطی کرده‌اند.

بودجه 9میلیارد تومانی برای جشنواره چهلم تئاتر فجر شنبه 2 بهمن 1400 13:47

بودجه 9میلیارد تومانی برای جشنواره چهلم تئاتر فجر

یکی از دغدغه‌های برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر، تخصیص بودجه و در پایان تسویه با گروه‌هاست؛ به‌گفته دبیر جشنواره چهلمین دوره تئاتر فجر، به نسبت شرکت گروه‌ها، درصد پذیرفته شدن شهرستان‌ها از تهران کمتر نیست و بودجه اختصاص یافته به جشنواره تئاتر فجر، با افزایش حدود 200درصدی نسبت به سال گذشته، حدود 9میلیارد تومان تصویب شده است.

«تئاتر فجر» و معضلی به نام «برنامه ریزی»/ زمان بندی نداریم! دوشنبه 13 دی 1400 22:35

«تئاتر فجر» و معضلی به نام «برنامه ریزی»/ زمان بندی نداریم!

چهلمین جشنواره تئاتر فجر نیز همچون دوره‌های گذشته این جشنواره نه در تقویم زمان برگزاری جشنواره و نه در گاه‌شمار اعلام شده در فراخوان، از یک زمانبندی و برنامه‌ریزی منظم برخوردار نیست.

کرونا نرفت اما بازیگران آمدند یکشنبه 23 آبان 1400 20:16

کرونا نرفت اما بازیگران آمدند

با ورود کرونا بسیاری از بازیگران شناخته شده تئاتر هم مانند چهره های سینمایی به شبکه نمایش خانگی کوچ کردند تا تکلیف این مهمان ناخوانده روشن شود اما حالا هرچند کرونا همچنان در زندگی ما جا خوش کرده، بعضی از بازیگران شناخته شده تئاتر، روی صحنه می روند.

كوتاهی شهرداری منطقه یك و آسیبی كه به فرهنگ وارد شد/ یكصد سال آرشیو تئاتر ایران زیر آب شنبه 22 آبان 1400 20:36

كوتاهی شهرداری منطقه یك و آسیبی كه به فرهنگ وارد شد/ یكصد سال آرشیو تئاتر ایران زیر آب

من معمولا از واژه بی‌نظیر برای توصیف چیزی استفاده نمی كنم ولی در یك نمونه می توانم این واژه را به ‌كار بگیرم و آن آرشیوی است كه بخشی از حالا زیرآب رفته. مطلقا امیدی به شهرداری منطقه ندارم. به مدیریت فرهنگی نیز همین طور، به همین دلیل هم هست كه به شما می گویم سی ساعت است فقط در خانه راه می روم و می‌گویم به جهنم!

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج همچنان روی میز است؟/ خواب شیرین تئاتر تعبیر نمی شود شنبه 22 آبان 1400 20:30

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج همچنان روی میز است؟/ خواب شیرین تئاتر تعبیر نمی شود

ماجرای طرح توسعه تماشاخانه سنگلج بعد از انقلاب به سال های پایانی دهه هشتاد شمسی بازمی گردد. عده‌‌ای معتقدند ماجرا حتی پیش از انقلاب توسط هنرمندان تئاتر مطرح شده است. در صورت انتقال ساختمان مجاور تماشاخانه «۲۵ شهریور» سابق توسط شهرداری تهران، امكان احداث یك بلك باكس 50 نفره، یك بلك باكس 120 نفره و موزه تئاتر با هدف بهره برداری هنرمندان و پژوهشگران این عرصه فراهم می شود؛ حیاط مجموعه نیز به محل مناسبی برای اجرای نمایش های آیینی چون تعزیه بدل خواهد شد.

جشنواره هایی پر از ابهام و تردید شنبه 17 مهر 1400 22:11

جشنواره هایی پر از ابهام و تردید

«در این شرایط نمی توان به صورت قطعی برنامه ریزی کرد.» این جمله ترجیع بند سخنان بسیاری از مدیران و مسئولان است و دبیران جشنواره های تئاتری هم از این وضعیت مستثنی نیستند.

از نژادپرست خواندن حاجی فیروز تا قصه پرماجرای یک هنرستان شنبه 3 مهر 1400 22:22
تئاتری‌ها نیمه اول سال را چگونه گذراندند؟

از نژادپرست خواندن حاجی فیروز تا قصه پرماجرای یک هنرستان

جامعه تئاتری سال ۱۴۰۰ را برخلاف سال گذشته با شوک ناشی از ورود کرونا آغاز نکرد. حضور این ویروس نفرت‌انگیز برای آنان هم همچون دیگر اقشار جامعه، اتفاقی تازه نبود ولی آنچه بیش از همه برای این خانواده نگران کننده بود و هست، شک و تردید درباره آینده شغلی است که انتخاب کرده‌اند. تئاتری‌ها سال ۱۴۰۰ را با همین ابهام‌ها و نگرانی‌ها آغاز کردند.

بخت «تئاتر آنلاین» در دولت بعد باز می‌شود؟ یکشنبه 23 خرداد 1400 17:26

بخت «تئاتر آنلاین» در دولت بعد باز می‌شود؟

فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید تله‌تئاتر و تئاترآنلاین از جمله امکاناتی بود که دولت در زمان کرونا می‌توانست روی آن تمرکز کند اما تنها شاهد فعالیت‌های جسته و گریخته در این زمینه بودیم.

بیشترین پول را می‌دهیم و کمترین امکانات را می‌گیریم! دوشنبه 17 خرداد 1400 00:00

بیشترین پول را می‌دهیم و کمترین امکانات را می‌گیریم!

تعدادی از هنرمندان با ارزیابی خدمات صندوق اعتباری هنر، وجود این صندوق را مغتنم دانستند ولی انتقاداتی جدی را نسبت به وضعیت بیمه خود مطرح کردند.

با این پول‌ها چه می‌کنند؟! دوشنبه 10 خرداد 1400 00:00

با این پول‌ها چه می‌کنند؟!

معضلات قرارداد گروه‌های نمایشی مساله تازه‌ای نیست. سال‌هاست جامعه تئاتری با مشکلات گوناگونی در زمینه قراردادهای خود رو به رو هستند ولی آنچه این مساله تکراری را همچنان نو نگه می‌دارد، تغییراتی است که در هر دوره اتفاق می‌افتد و عموما هم، خانواده تئاتر بوی بهبود از این تغییرات حس نمی‌کند.

نامه‌های كودكی كه نمی‌خواست ‌ زاده شود چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 19:17
نگاهی به زمانه و هنر رضا كرم‌رضایی از رهگذر خودنگاره «همه دوستان من»

نامه‌های كودكی كه نمی‌خواست ‌ زاده شود

رضا كرم‌رضایی در سن شانزده سالگی و در دوران شكوه تئاترهای خیابان لاله‌زار با ورود به جامعه باربد و نمایش «جان فدای وطن» به نویسندگی و كارگردانی حاج رفیع حالتی، آموختن تئاتر را آغاز كرد.اما خیلی زود كودتای بیست و هشت مرداد سال هزار و سیصد و سی و دو اتفاق افتاد؛ كودتایی كه از نگاه كرم‌رضایی در تمام ابعاد فرهنگی كشور تاثیر گذاشت. در نگاه او این تاثیر از تاریك‌ترین منطقه تهران كه همان «شهر نو» است آغاز شد. خاطرات كودكی كرم‌رضایی به دلیل محل زندگی‌اش و دوران مدرسه به آزارها و اتفاقات ساكنان «قلعه» گره خورده است.

حاجی فیروز؛ روی سیاهِ قضاتِ بی‌تاریخ چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 19:14
مروری انتقادی بر پیش‌فرض‌هایی كه «سیاه» نمایش‌های ایرانی را نماد نژادپرستی معرفی می‌كند

حاجی فیروز؛ روی سیاهِ قضاتِ بی‌تاریخ

«کمدیا دلارته»، نمایش کمیک اروپایی از دیرباز در ایتالیا اجرا می‌شده و کشورهای دیگر قاره نیز به آن توجه بسیار نشان داده‌اند. بسیاری این نمایش را به دلایل گوناگون هم‌خانواده «تخت حوضی» ایرانی دانسته‌اند. استفاده از صورتک‌‌‌های گوناگون (از جمله صورتک سیاه!) توسط اجراگر و بازی مبتنی بر «بداهه»‌سازی از ویژگی‌های این شیوه نمایشی کهن اروپایی است.

چهره‌های خبرساز تئاتر در سال کرونایی/ خط‌شکنان چه کسانی بودند؟ سه شنبه 10 فروردین 1400 15:13

چهره‌های خبرساز تئاتر در سال کرونایی/ خط‌شکنان چه کسانی بودند؟

تعدادی از هنرمندان و گروه‌های تئاتری در سال کرونازده جسارت حضور در صحنه تئاتر و قبول مسئولیت در این حوزه را داشتند به صورتی که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان چهره‌های شاخص سال گذشته معرفی کرد.

پنج روایت از تئاتر در سال 99 / صحنه‌هایی که خاک خوردند و افسوس مخاطبان سه شنبه 26 اسفند 1399 15:17

پنج روایت از تئاتر در سال 99 / صحنه‌هایی که خاک خوردند و افسوس مخاطبان

حکایت آنچه بر تئاتر ایران در سال کرونازده ۱۳۹۹ گذشت، حکایت مکرر مشتاقی علاقمندان به این هنر و همزمان مهجوری آن در نگاه سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان این روزگار بحرانی بود.

«تئاتر فجر» محلی برای نان قرض دادن نیست/ مافیا در «تئاتر خیابانی» سه شنبه 28 بهمن 1399 14:48

«تئاتر فجر» محلی برای نان قرض دادن نیست/ مافیا در «تئاتر خیابانی»

تعدادی از فعالان حوزه تئاتر خیابانی درباره عملکرد بخش خیابانی این دوره از جشنواره تئاتر فجر و نحوه انتخاب هیات داوران و هیات انتخاب جشنواره گلایه‌هایی را مطرح کردند.

نگاهی به یك نارسایی‌ مهم جشنواره تئاتر فجر / اینجا چراغی روشن است؟ چهارشنبه 15 بهمن 1399 11:15

نگاهی به یك نارسایی‌ مهم جشنواره تئاتر فجر / اینجا چراغی روشن است؟

بررسی چهاردهه برگزاری جشنواره تئاتر فجر و آنچه در پی‌ آن به وجود آمده نشان می‌دهد این بدن با نقصان‌ها و كاستی‌های متعدد دست به گریبان است. مشكلاتی كه هرگز برطرف نشده و ظاهرا عزمی هم برای بهبودی آن وجود ندارد؛ از جمله می‌توان به تغییر مداوم و هر ساله دبیر جشنواره، شیوه برگزاری، بخش‌ها، رویكردها و مواردی از این دست اشاره كرد.

 این «فجر» کوچه آشتی‌کنان می‌شود؟! یکشنبه 5 بهمن 1399 10:47

این «فجر» کوچه آشتی‌کنان می‌شود؟!

حدود یک هفته تا شروع جشنواره تئاتر فجر باقی مانده و بیش از ۱۵۰ اثر برای شرکت در این رویداد معرفی شده‌اند، اما یکی از مهمترین سوال‌های تئاتری در این روزها این است که آیا این جشنواره می‌تواند محفلی برای آشتی مخاطب با سالن‌ها و کمک به تئاتر کرونا زده‌ی امسال باشد؟

مطالبه‌گری یا انحراف از خواست اهالی تئاتر / نگاهی به تجمع اعتراضی اهالی هنر نمایش در مقابل مجلس چهارشنبه 24 دی 1399 00:00

مطالبه‌گری یا انحراف از خواست اهالی تئاتر / نگاهی به تجمع اعتراضی اهالی هنر نمایش در مقابل مجلس

آنچه که در تجمع اعتراضی هنرمندان در مقابل مجلس صورت گرفت، خواسته به حق اهالی تئاتر بود اما می‌توان رد انحراف از این خواسته به حق هنرمندان را نیز مشاهده کرد.

مسووليت وقايع بر عهده مديران است نه كرونا دوشنبه 22 دی 1399 19:44
ادامه بی برنامگی در زمينه تئاتر به نااميدی دامن می‌زند

مسووليت وقايع بر عهده مديران است نه كرونا

حسين كياني: خوب است، همين طوري خيلي خوب است، هم ما آنها را فراموش مي‌كنيم و هم آنها ما را... تماشاگران را مي‌گويم كه همزمان ديدن، خوانندگان نمايشنامه‌هاي ما نيز بودند. قرار نبود كسي كار بكند، قراري هم نيست كه كاري انجام شود، همه ‌چيز در يك رخوت لش‌واره بي‌سرانجام رو به سوي جمود نعش و انجماد بي‌بازگشت پيش مي‌رود، يك‌جور خواب زمستاني دايمي كه از آن زمستانِ هشت تا اين زمستانِ نُه، كاري كرد كه هشتِ ما در گروي نهِ‌مان ماند و از اين گرويي درنيامد كه نيامد، خوب جوري است.