اخبار ویژه
نقد و یادداشت
شنای پروانه و خوب، بد، جلف2 در گرمای کرونا سوختند یکشنبه 22 تیر 1399
شنای پروانه و خوب، بد، جلف2 در گرمای کرونا سوختند

شنای پروانه و خوب، بد، جلف2 در گرمای کرونا سوختند

میزان فروش فیلم‌های در حال اکران نشان می‌دهد فیلم‌هایی که اکران آنلاین را انتخاب کردند، نه‌تنها ضرر نکردند، بلکه حتی عایدی بیشتری از اکران در سینما نصیبشان شده است.

نگاهی به فيلم «شنای پروانه» ساخته محمد كارت/ بسته‌های فرهنگی شهرداری شنبه 21 تیر 1399
نگاهی به فيلم «شنای پروانه» ساخته محمد كارت/ بسته‌های فرهنگی شهرداری

نگاهی به فيلم «شنای پروانه» ساخته محمد كارت/ بسته‌های فرهنگی شهرداری

فيلم «شناي پروانه» كه بناي روايي و بصري خود را بر اين تفكيك استوار كرده، «جنوب شهري‌ها» را مهاجران غيررسمي مي‌داند كه بايد به هر شكلي حضور غيرمدني و هنجارشكنانه‌شان از فرهنگ شهرنشيني پاك شود.

نگاهی به سينمای بهمن فرمان‌آرا در سال‌های اخير / مرحمت فرموده ما را مس كنيد شنبه 21 تیر 1399
نگاهی به سينمای بهمن فرمان‌آرا در سال‌های اخير / مرحمت فرموده ما را مس كنيد

نگاهی به سينمای بهمن فرمان‌آرا در سال‌های اخير / مرحمت فرموده ما را مس كنيد

مضمون‌هايي چون «يأس فلسفي»، «گم‌گشتگي»، «سادگي»، «هراس از مرگ»، «خودشيفتگي»، «انسان‌گرايي ليبرال» و... در كارهاي فرمان‌آرا موج مي‌زند كه با انديشه‌هاي ماركسيستي و انتقادي كارگرداناني چون مسعود كيميايي، امير نادري، فريدون گله و سهراب شهيدثالث متفاوت است.

درباره فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت/ تیغ بر گردن حاشیه‌نشینان شنبه 21 تیر 1399
درباره فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت/ تیغ بر گردن حاشیه‌نشینان

درباره فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت/ تیغ بر گردن حاشیه‌نشینان

انگار تب شنای پروانه در چند ماه تعطیلی سینما و سروکله‌زدن با کرونا فرو نشسته و باعث افزایش واقع‌بینی منتقدان در مواجهه با این فیلم شده است. موضوعی که به خوبی در نگاه‌های متفاوت شماری از منتقدان به این فیلم که در ادامه می‌آید، قابل دریافت است.

درباره سریال هم‌گناه/ هنر هم‌ قصه بودن شنبه 21 تیر 1399
درباره سریال هم‌گناه/ هنر هم‌ قصه بودن

درباره سریال هم‌گناه/ هنر هم‌ قصه بودن

«هم‌گناه» یک اثر فاخر و درجه یک نیست اما با تکیه بر قصه جذاب و چهره‌های محبوب مردم توانسته مخاطبان را راضی نگه دارد

درباره «جهان با من برقص» / سینمای پیام‌محور و نوگرایی چهارشنبه 18 تیر 1399
درباره «جهان با من برقص» / سینمای پیام‌محور و نوگرایی

درباره «جهان با من برقص» / سینمای پیام‌محور و نوگرایی

شاید فیلم «جهان با من برقص» تماشاگرانِ سینمادوست را متوجه کپی‌برداری یا برداشتی علاقه‌مندانه از فیلم «زندگی یک معجزه است»، ساخته امیر کاستوریکا کند یا نمونه‌های سینمایی دیگری که در دسته‌بندی‌های روایی رایج «ضدقصه» خوانده می‌شوند.

نگاهی به سریال «دل»/  اجرای خوش‌ رنگ‌و‌لعاب فیلم‌نامه ضعیف چهارشنبه 18 تیر 1399
نگاهی به سریال «دل»/ اجرای خوش‌ رنگ‌و‌لعاب فیلم‌نامه ضعیف

نگاهی به سریال «دل»/ اجرای خوش‌ رنگ‌و‌لعاب فیلم‌نامه ضعیف

هر چقدر که سریال «دل» به لحاظ بصری و شنیداری، خوش رنگ‌و‌لعاب است، از لحاظ فیلم‌نامه و قصه‌گویی حفره‌های فراوانی دارد که به‌راحتی پرشدنی نیستند.

نگاهی به«هم‌گناه» ساخته مصطفی کیایی / کارگردانی موفق روایت تکراری و بی‌منطق چهارشنبه 18 تیر 1399
نگاهی به«هم‌گناه» ساخته مصطفی کیایی / کارگردانی موفق روایت تکراری و بی‌منطق

نگاهی به«هم‌گناه» ساخته مصطفی کیایی / کارگردانی موفق روایت تکراری و بی‌منطق

با استفاده از ویترین جذاب بازیگری و اجرای خوش رنگ‌و‌لعاب، نمی‌توان سریال ماندگار ساخت. آنچه یک سریال را ماندگار می‌کند، داستان‌گویی اثرگذار و چندلایه‌بودن داستان و تأویل‌پذیری آن است؛ چیزی که در یک دهه اخیر فقط در سریال شهرزاد 1 اتفاق افتاد که آن هم اثرگذاری‌اش را در قسمت 2 و 3 از دست داد!

«ناخدا خورشید» در محاصره توده‌ای‌ها! سه شنبه 17 تیر 1399
«ناخدا خورشید» در محاصره توده‌ای‌ها!

«ناخدا خورشید» در محاصره توده‌ای‌ها!

داریوش ارجمند، علی نصیریان و فتحعلی اویسی در فیلم مشهور ناصر تقوایی، کدام برهه از تاریخ معاصر ایران را روایت می‌کنند؟

تلاش برای دیده شدن به چه قیمتی/امتداد تکرار در «گشت ارشاد ۳» دوشنبه 16 تیر 1399
تلاش برای دیده شدن به چه قیمتی/امتداد تکرار در «گشت ارشاد ۳»

تلاش برای دیده شدن به چه قیمتی/امتداد تکرار در «گشت ارشاد ۳»

انتشار عکس «بهنام بانی» به عنوان بازیگر فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۳» طی هفته‌های گذشته با واکنش‌های متفاوتی روبرو بوده است، البته اکثریت این واکنش‌ها نقد‌های تندی از سوی اهالی سینما و منتقدین بوده است.

«جای نگرانی نیست!»؛ تا می‌توانید در جنگل‌های هیرکانی زباله بریزید! دوشنبه 16 تیر 1399
«جای نگرانی نیست!»؛ تا می‌توانید در جنگل‌های هیرکانی زباله بریزید!

«جای نگرانی نیست!»؛ تا می‌توانید در جنگل‌های هیرکانی زباله بریزید!

مستند نیمه بلند «جای نگرانی نیست!» با توجه به اسم کنایه‌آمیزش نشان می‌دهد در کشوری که دارای بیشترین خط زیستی قدیمی‌ترین رویشگاه جنگلی جهان است چگونه با سوء مدیریت و عدم آموزش همگانی می‌توان یک ثروت بزرگ را با خاک یکسان کرد!.

مواجهه جوامع با پدیده کرونا و پساکرونا از منظر رسانه و سینما دوشنبه 16 تیر 1399
مواجهه جوامع با پدیده کرونا و پساکرونا از منظر رسانه و سینما

مواجهه جوامع با پدیده کرونا و پساکرونا از منظر رسانه و سینما

«دکترمحمد هادی کریمی» طی یادداشتی به تحلیل چگونگی مواجهه جوامع با پدیده کرونا و پساکرونا از منظر رسانه و سینما پرداخت.

درباره «خوب، بد، جلف2»/ سینمای کمدی زوج می‌خواهد شنبه 14 تیر 1399
درباره «خوب، بد، جلف2»/ سینمای کمدی زوج می‌خواهد

درباره «خوب، بد، جلف2»/ سینمای کمدی زوج می‌خواهد

شاید پیمان قاسم‌خانی با تکیه بر تجربه موفق حضور خودش و محسن تنابنده در «سن پترزبورگ» راه موفقیت را فهمید و سراغ ایجاد یک زوج تازه در سینمای ایران رفت. زوج درخشانی و جمشیدی متفاوت با زوج‌های مشابه سینمای ایران هستند.

« نوآر»های کره‌ای چه‌ویژگی‌هایی دارند که در سراسر جهان مورد استقبال قرار می‌گیرند/شهرهای شب مخوف شنبه 14 تیر 1399
« نوآر»های کره‌ای چه‌ویژگی‌هایی دارند که در سراسر جهان مورد استقبال قرار می‌گیرند/شهرهای شب مخوف

« نوآر»های کره‌ای چه‌ویژگی‌هایی دارند که در سراسر جهان مورد استقبال قرار می‌گیرند/شهرهای شب مخوف

آیا فیلم نوآر فقط محدود به فیلم‌های آمریکایی‌ای است که در دوره سینمای کلاسیک بین ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۸ به‌صورت سیاه و سفید تولید شدند یا دوره وسیع‌تری از سینما را پوشش می‌دهد؟ توصیف نوآرکره‌ای در نگاه جزم‌اندیشان و ناب‌گرایان، ممکن است به‌دلیل تناقض درونی اساسا به رسمیت‌شناخته نشده و مطرود واقع شود. اما امروزه بیشتر منتقدین معتقدند که نوآر مرزهای ملی یا موقتی و زمانی نمی‌شناسد

یک پیشنهاد لذت‌ بخش/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه» شنبه 14 تیر 1399
یک پیشنهاد لذت‌ بخش/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه»

یک پیشنهاد لذت‌ بخش/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه»

کشتارگاه را می توان با خیال راحت تماشا کرد که هم جذابیت بصری بالقوه ای دارد و هم شعور مخاطبش را دست بالا فرض می کند و در این سالها،سینمای ایران به این فیلم ها، بیشتر نیاز دارد. فیلم هایی مثل کشتارگاه، هجوم، تومان و …

یک دورهمی فاقد داستان‌گویی/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص» شنبه 14 تیر 1399
یک دورهمی فاقد داستان‌گویی/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»

یک دورهمی فاقد داستان‌گویی/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»

لطفا کمی و فقط کمی به شعور مخاطبتان رحم کنید. یعنی بازیگرانی که چند نفر از آنها کارنامه پر و پیمانی دارند و حتی چند سیمرغ و تندیس بازیگری هم گرفته اند، یک بار هم از نویسندگان و کارگردان نپرسیده اند، علت و معلول این موقعیت های پا در هوا چیست؟!

لطفا اسامی را نادیده بگیریم/ نگاهی به فیلم «حکایت دریا» شنبه 14 تیر 1399
لطفا اسامی را نادیده بگیریم/ نگاهی به فیلم «حکایت دریا»

لطفا اسامی را نادیده بگیریم/ نگاهی به فیلم «حکایت دریا»

«حکایت دریا» فیلمی است که در سطح پایینی از بیان سینمایی قرار دارد و حتی نمی‌توان آن را به عنوان یک اثر شخصی نیز پذیرفت، زیرا هیچ بعدی از ذهن و درونیات شخصیت اصلی را به ما نشان نمی‌دهد.

 نقدی بر فیلم «یلدا» از نگاه منتقد نیویورکی/ «یلدا» یک اثر کامل است سه شنبه 10 تیر 1399
نقدی بر فیلم «یلدا» از نگاه منتقد نیویورکی/ «یلدا» یک اثر کامل است

نقدی بر فیلم «یلدا» از نگاه منتقد نیویورکی/ «یلدا» یک اثر کامل است

منتقد و نویسنده نیویورکی معتقد است که فیلم سینمایی یلدا داستانی معمایی را با انگیزه‌های بخشش، درست مثل یک اثر جنایی هیجان آمیز روایت می‌کند. نکته ای که همه تماشاگران فیلم در آن توافق داشتند این است که یلدا بدرستی یک اثر کامل است.

نگاهی به نخستین ساخته پولاد کیمیایی/ پسر کو ندارد نشان از پدر! یکشنبه 8 تیر 1399
نگاهی به نخستین ساخته پولاد کیمیایی/ پسر کو ندارد نشان از پدر!

نگاهی به نخستین ساخته پولاد کیمیایی/ پسر کو ندارد نشان از پدر!

مهم‌ترین تفاوت سینمای مسعود کیمیایی با فیلم «معکوس» پولاد به تفاوت نوع نگاه این پدر و پسر به «لوطی گری» است، مسعود کیمیایی همچنان در فیلم هایش به دنبال «قیصر» زمانش می‌گردد، درست با همان ویژگی‌های سنتی.

باد او را با خود برد چهارشنبه 4 تیر 1399
باد او را با خود برد

باد او را با خود برد

«عباس کیارستمی خوب می‌دانست که در چه زمانی چه فیلمی بسازد تا دیده شود و موفق شود. یعنی او بیرون از قاب سینما هم برای خود موفقیت می‌ساخت. اما این دلیل نمی‌شود که نفوذ و تأثیرگذاری‌اش را بی‌ارتباط با فیلم‌هایش بدانیم. اتفاقا هوش او در این بود که می‌دانست چه زمانی سراغ چه فیلمی برود.»