سه شنبه , ۲۵ آذر, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت
تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

«آرامش در حضور دیگران» اثر ماندگار ناصر تقوایی، فیلمی است که با تکیه بر فرم و ساختار، جهانی انتقادی و روان‌شناختی خلق می‌کند. این تحلیل بر نقش حیاتی معماری فضای روایت (خانه سیروس طاهباز) به‌عنوان پیکره‌ای فعال برای نمایش وضعیت روانی شخصیت‌ها تأکید دارد؛ جایی که پله‌ها محور میزانسن بوده و تقابل میان نظم و فروپاشی را نشان می‌دهند.

خاکستر خاطرات در قلب لاله‎‌زار؛ آتش‌سوزی سینما ایران و ضرورت احیای سالن‌های قدیمی تهران سه شنبه 25 آذر 1404 11:17

خاکستر خاطرات در قلب لاله‎‌زار؛ آتش‌سوزی سینما ایران و ضرورت احیای سالن‌های قدیمی تهران

شعله‌ور شدن آتش در ساختمان سینما ایران، پرده از سرنوشت تلخ ۸۱ سینمای قدیمی پایتخت برداشت که از دوران پیش از انقلاب به یادگار مانده‌اند؛ سالن‌هایی که روزگاری نبض فرهنگی تهران در مناطقی چون لاله‌زار و طالقانی بودند، اما امروز اکثریت آن‌ها یا در خاموشی مطلق به‌سر می‌برند و یا به انبار و واحدهای تجاری تغییر کاربری داده‌اند.

لاله‌زار؛ از «نماد مدرنیته» تا «انبار کابل» سه شنبه 25 آذر 1404 11:00

لاله‌زار؛ از «نماد مدرنیته» تا «انبار کابل»

«لاله‌زار امروز یک پیام نوستالژیک است که با واقعیت تلخ آن فرسنگ‌ها فاصله دارد. آتش‌سوزی سینما ایران، بخشی از سناریوی فرسایش عمدی هویت شهری است. تا زمانی که اقتصاد زمین تعیین‌کننده باشد و مدیریت شهری در برابر تغییر کاربری‌ها ایستادگی نکند، لاله‌زار همچنان قبرستان سینماها باقی خواهد ماند.»

نقد مستند «شکافتن صخره‌ها»: تلاش زنانه برای برابری جنسیتی در یک روستا یکشنبه 23 آذر 1404 14:45

نقد مستند «شکافتن صخره‌ها»: تلاش زنانه برای برابری جنسیتی در یک روستا

مستند شکافتن صخره‌ها ساخته سارا خاکی و محمدرضا عینی، داستان سارا شاهوردی، نخستین زن منتخب شورا در یک روستای کوچک ایرانی را روایت می‌کند؛ زنی که با شجاعت و پشتکار، الگویی برای برابری جنسیتی و تغییر اجتماعی در جامعه‌ای سنتی است.

بحران «ادغام عمودی ناکارآمد» در سینماحقیقت؛ انحصار ۸۰ درصدی تولیدات مرکز گسترش و تعارض منافع نهادی دوشنبه 17 آذر 1404 17:05

بحران «ادغام عمودی ناکارآمد» در سینماحقیقت؛ انحصار ۸۰ درصدی تولیدات مرکز گسترش و تعارض منافع نهادی

در آستانه برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»، تحلیل‌ها از یک بحران ساختاری به نام «ادغام عمودی ناکارآمد» در این رویداد ملی حکایت دارد. بر اساس آمار، حدود ۸۰ درصد آثار منتخب و جوایز جشنواره، تولید مستقیم یا غیرمستقیم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. این انحصار که ناشی از تعارض منافع نهادی (یگانگی نقش سرمایه‌گذار، تولیدکننده و برگزارکننده در یک مدیریت واحد) است، عملاً رقابت عادلانه را مخدوش و بخش خصوصی مستقل را حذف می‌کند.

حواشی بازداشت بازیگران در میهمانی خصوصی؛ پای اختلاف مالی در میان است دوشنبه 10 آذر 1404 15:59

حواشی بازداشت بازیگران در میهمانی خصوصی؛ پای اختلاف مالی در میان است

بازداشت گروهی از هنرمندان و بازیگران سرشناس در یک میهمانی خصوصی شبانه، فضای رسانه‌ای کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است. درحالی‌که خبرگزاری‌ها ماجرا را گزارش مردمی اعلام کرده بودند، شنیده‌های «هم‌میهن» حاکی از آن است که این عملیات با گزارش «ک.د»، کارگردان سینما، به دلیل اختلافات مالی میلیاردی با میزبان (ع.ش) صورت گرفته است.

«تاکستان بی‌ثمر» سینما؛ جشنواره‌هایی که فقط رزومه‌سازی می‌کنند و بودجه هدر می‌دهند یکشنبه 2 آذر 1404 14:01

«تاکستان بی‌ثمر» سینما؛ جشنواره‌هایی که فقط رزومه‌سازی می‌کنند و بودجه هدر می‌دهند

وضعیت جاری سینمای کشور، شاهد کثرت بی‌رویه و بی‌برنامه جشنواره‌های سینمایی است؛ رویدادهایی که عمدتاً با پشتوانه نهادهای بودجه‌گیر شکل می‌گیرند و به ویترین‌های کوچک و کم‌اثر تبدیل شده‌اند. این جشنواره‌ها فاقد هویت، سیاست‌گذاری روشن و کارکرد مشخصی هستند و اصلی‌ترین خروجی آن‌ها، رزومه‌سازی برای مدیران و هدررفت منابع عمومی است.

محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات یکشنبه 25 آبان 1404 13:10

محسن امیریوسفی: بیانیه شورایعالی تهیه‌کنندگان «خنجر از پشت» به صنوف سینماست / طرح تثبیت سانسور و مجازات

حسن امیریوسفی (در قالب روایت آقااسفندیار، بازیگر فیلم خواب تلخ) با انتشار متنی تند به تحلیل کشمکش صنفی سینما بر سر حذف پروانه ساخت پرداخت. او موضع‌گیری شورایعالی تهیه‌کنندگان علیه تلاش ۱۲۰ سینماگر برای حذف سانسور را خیانت خواند. به گفته امیریوسفی، بیانیه شورایعالی که مدافع تثبیت پروانه ساخت است، توسط دبیر شورایعالی (که خود رئیس انجمن تهیه‌کننده_کارگردانان است) و معاونش نوشته شده و متضمن طرحی شبه کمونیستی دهه شصتی و تعیین مجازات برای تهیه کنندگان است.

فراستی: «غریزه» فیلم نابود متظاهر است / قطبی‌زاده: تصنع کل فیلم شبیه گریم امین حیایی است یکشنبه 25 آبان 1404 12:57

فراستی: «غریزه» فیلم نابود متظاهر است / قطبی‌زاده: تصنع کل فیلم شبیه گریم امین حیایی است

فیلم «غریزه»، چهارمین ساخته سیاوش اسعدی با بازی امین حیایی و پانته‌آ پناهی‌ها، در برنامه «کات» توسط مسعود فراستی و سعید قطبی‌زاده به شدت نقد شد. فراستی این اثر را "فیلم نابود متظاهر" و "تکه پاره‌هایی که به هم پیوند نمی‌خورند" توصیف کرد. در مقابل، قطبی‌زاده معتقد بود که فیلم ادامه منطقی ضعف‌های کارگردان است و "تصنع کل فیلم شبیه گریم امین حیایی" است و حاصل کپی‌برداری از آثاری چون سینما پارادیزو و داش آکل است.

نقد فیلم «غریزه»؛ فیلمی از جنس سینمای ناب، با ادای دین به «سینما پارادیزو» و دوران اوج کیمیایی دوشنبه 12 آبان 1404 14:53

نقد فیلم «غریزه»؛ فیلمی از جنس سینمای ناب، با ادای دین به «سینما پارادیزو» و دوران اوج کیمیایی

«غریزه»، تازه‌ترین اثر سینمایی، با روایت عاشقانه‌ای سوزان و آتشین در دهه‌ چهل شمسی، به عنوان فیلمی از جنس سینمای ناب و خوش‌ساخت ارزیابی شده است. این فیلم به دلیل فضای نوستالژیک و ارجاعات پنهان، مخاطب را به یاد آثاری چون «سینما پارادیزو» و دوران اوج سینمای مسعود کیمیایی می‌اندازد.

نقد فیلم «گوزن‌های اتوبان»؛ بازنمایی ناکافی تقلا برای شهرت در ویران‌شهر اینستاگرام چهارشنبه 7 آبان 1404 11:21

نقد فیلم «گوزن‌های اتوبان»؛ بازنمایی ناکافی تقلا برای شهرت در ویران‌شهر اینستاگرام

فیلم سینمایی «گوزن‌های اتوبان» به کارگردانی ابوالفضل صفاری و نویسندگی مشترک با باقر سروش، به معضل داغ جامعه یعنی انتقال مرجعیت اجتماعی به اینفلوئنسرها و تقلا برای کسب شهرت به هر قیمت در اینستاگرام می‌پردازد.

نقد فیلم «لاک‌پشت» بهمن کامیار؛ تلاش لاک‌پشت‌وار برای روانکاوی یک اسکیزوفرنی چهارشنبه 7 آبان 1404 10:53

نقد فیلم «لاک‌پشت» بهمن کامیار؛ تلاش لاک‌پشت‌وار برای روانکاوی یک اسکیزوفرنی

فیلم سینمایی «لاک‌پشت» به کارگردانی بهمن کامیار، تلاش دارد تا در ژانر سینمای روان‌شناسانه به کاوش درونیات دکتر پیروز بپردازد که دچار اختلال اسکیزوفرنی است. فیلم «لاک‌پشت» با وجود ایده محوری قوی، به دلیل ریتم کُند، شخصیت‌پردازی سطحی و استفاده صرفاً "بزک شده ماورایی" از المان‌هایی چون کاراکتر دختر مرده، در ایجاد گره‌افکنی، تعلیق و همذات‌پنداری مخاطب شکست خورده است و در نهایت، به جای لاک‌پشتی خفته و ترسناک، بیشتر شمایلی از «گربه در حال نوازش» را ارائه می‌دهد.

چرا حرف‌های فریبا نادری درباره طبقه اجتماعی، جنجالی شد؛ بازتاب شکاف طبقاتی در جامعه ایران سه شنبه 6 آبان 1404 17:24

چرا حرف‌های فریبا نادری درباره طبقه اجتماعی، جنجالی شد؛ بازتاب شکاف طبقاتی در جامعه ایران

اظهارات فریبا نادری، بازیگر سینما و تلویزیون، در یک گفت‌وگوی اینترنتی درباره محل زندگی مرفه (زعفرانیه) و طبقه اجتماعی‌اش، واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی به دنبال داشت. هرچند این صحبت‌ها با لحن طنز بیان شد، اما جامعه‌شناسان حجم این واکنش‌ها را نشانه‌ای از شکاف طبقاتی عمیق و نارضایتی اقتصادی مردم می‌دانند

داریوش مهرجویی؛ فیلسوف سینما و بنیان‌گذار موج نوی ایران دوشنبه 28 مهر 1404 14:02

داریوش مهرجویی؛ فیلسوف سینما و بنیان‌گذار موج نوی ایران

داریوش مهرجویی یکی از مهم‌ترین و جریان‌سازترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران و از پیشگامان اصلی موج نو، نه‌تنها سینما را از سلطه فیلم‌فارسی نجات داد، بلکه با اشراف به فلسفه و ادبیات، آن را به ابزاری برای نقد اجتماعی و تأمل اگزیستانسیالیستی ارتقا بخشید. اهمیت او در تولید «گفتمان» فکری و ساخت آثاری چون «گاو»، «هامون» و «اجاره‌نشین‌ها» است که آینه‌ بازتاب‌دهنده بحران هویت انسان ایرانی بوده‌اند.

ناصر تقوایی: دشواری آزاده زیستن در سینما و ادبیات یکشنبه 27 مهر 1404 15:56

ناصر تقوایی: دشواری آزاده زیستن در سینما و ادبیات

ناصر تقوایی هنرمندی بود که «دشواری آزاده زیستن» و تن ندادن به سانسور را برگزید و در سال‌های دوری از فیلم‌سازی، دغدغه اصلی خود را بر پاسداشت ادبیات و جنگیدن با «نگاه مجرمانه به واژه‌ها» متمرکز کرد.

مردپوشی الناز شاکردوست در «کج‌پیله»؛ حربه جدید کمدی‌فارسی برای فریب گیشه شنبه 26 مهر 1404 14:51

مردپوشی الناز شاکردوست در «کج‌پیله»؛ حربه جدید کمدی‌فارسی برای فریب گیشه

ژانر کمدی در سینمای ایران به دلیل بحران ایده‌پردازی و انحصار گیشه، به سمت استفاده از فرمول‌های نازل و امتحان‌پس‌داده سوق یافته است. حربه تغییر جنسیت لباس و گریم یکی از این الگوهای تاریخی برای دور زدن ممیزی و جلب مخاطب بوده است؛ راهکاری که سابقاً در مواردی نادر به «مردپوشی» نیز رو می‌آورد. در تازه‌ترین نمونه، تبلیغات فیلم «کج‌پیله» با تمرکز بر گریم و رقص مردانه الناز شاکردوست، مخاطب را به سالن می‌کشاند، درحالی‌که پخش‌کننده اذعان کرده است این تصاویر در نسخه اکران‌شده، کارکرد دراماتیک ندارند و تنها نوعی تقلّب آشکار تبلیغاتی است.

نقد فیلم «زن و بچه» سعید روستایی: پراکنده و ضعیف چهارشنبه 16 مهر 1404 18:01

نقد فیلم «زن و بچه» سعید روستایی: پراکنده و ضعیف

نقد فیلم «زن و بچه» آخرین ساخته سعید روستایی، این اثر به دلیل چندپارگی موضوعی و ضعف ساختاری، ضعیف‌ترین فیلم کارنامه این کارگردان تا به امروز دانسته شده است. منتقد معتقد است فیلم به‌جای تمرکز بر هسته‌ی اصلی، به سراغ مسائل متعددی می‌رود و همین امر باعث از دست رفتن وحدت موضوعی و انفعال کاراکترها شده است. ضعف اصلی فیلم، پرتاب مخاطب از بحرانی به بحران دیگر و استفاده «خام‌دستانه» از عنصر تصادف در نیمه‌ی دوم داستان است.

نقد فیلم «علت مرگ نامعلوم»؛ نمایشی از بحران و بقا چهارشنبه 2 مهر 1404 15:14

نقد فیلم «علت مرگ نامعلوم»؛ نمایشی از بحران و بقا

فیلم «علت مرگ: نامعلوم» با ایجاد یک موقعیت اضطراری و تمثیلی، شخصیت‌ها را در سفری اجباری درون یک ون در دل بیابان قرار می‌دهد. این فیلم با رویکردی اگزیستانسیالیستی و اجتماعی، به بررسی غرایز و واکنش‌های پنهان انسان در شرایط سخت می‌پردازد و با نمادگرایی و فضاسازی مناسب، داستان گرفتارشدگی انسان‌ها را روایت می‌کند.

نقد فیلم «ناتور دشت»؛ مستقل و پرکشش چهارشنبه 2 مهر 1404 13:27

نقد فیلم «ناتور دشت»؛ مستقل و پرکشش

«ناتور دشت»، به کارگردانی محمدرضا خردمندان، فیلمی مستقل است که با وجود عنوان مشترک، هیچ ارتباطی با شاهکار سلینجر ندارد. این فیلم بر اساس یک رویداد واقعی ساخته شده و فیلمنامه‌ای روان و پرکشش با تعلیق‌های فراوان دارد. با این حال، به نظر می‌رسد به دلیل کم‌مایه بودن رویداد واقعی، فیلمنامه در برخی بخش‌ها دچار رکود می‌شود و راز داستان زود فاش می‌گردد.

نقد فیلم «آدم‌فروش»؛ بازگشت آرام سینما به قصه‌گویی چهارشنبه 26 شهریور 1404 14:07

نقد فیلم «آدم‌فروش»؛ بازگشت آرام سینما به قصه‌گویی

در روزگاری که بخش بزرگی از سینمای ایران گرفتار مدهای مقطعی و سطحی شده است، محمود کلاری با فیلم «آدم‌فروش» به یادمان می‌آورد که سینما هنوز می‌تواند آرام، انسانی و قصه‌گو باشد. این فیلم در ظاهر ساده و جمع‌وجور است، اما در عمق خود بیانیه‌ای علیه بی‌قراری و آشوبی است که در سال‌های اخیر به بخشی از عادت‌های سینمای ایران بدل شده.