اخبار ویژه
نقد و یادداشت
یادداشتی بر سریال «پایتخت ۶»؛ بی هویت جمعه 15 فروردین 1399
یادداشتی بر سریال «پایتخت ۶»؛ بی هویت

یادداشتی بر سریال «پایتخت ۶»؛ بی هویت

فیلم نامه پایتخت ۶ نه تنها اساسنامه فصول قبل را رعابت نکرده است، بلکه گویی نویسنده تمرکز و احاطه کامل بر شخصیت ها و حالات آنان ندارد. نویسنده مانند رهبر یک ارکستر وظیفه هدایت و هماهنگی نوازندگان را به عهده دارد؛ در واقع آرش عباسی نه تنها پایتختی با ویژگی های جدید خلق کرده است بلکه ویژگی های گذشته شخصیت هایی مانند نقی ، هما ، فهیمه و از همه بیشتر ارسطو که می شود گفت چرخش زیادی داشته است را از میان برده.

نگاهی به مجموعه «پایتخت۶»؛ قصه نخ نمایی برای فضای مجازی! جمعه 15 فروردین 1399
نگاهی به مجموعه «پایتخت۶»؛ قصه نخ نمایی برای فضای مجازی!

نگاهی به مجموعه «پایتخت۶»؛ قصه نخ نمایی برای فضای مجازی!

باید گفت مجموعه پایتخت، داستان نخ نمایی است که هر روز در فضای مجازی شاهد آن هستیم و جایگاه چنین سریالهایی همان فضای مجازی است و به درد بلاگرهایی می خورد که دنبال جمع کردن فالوئر هستند!

سقوط انسانیت در «پیلوت»/ این «خانواده» در آستانه فروپاشی است جمعه 15 فروردین 1399
سقوط انسانیت در «پیلوت»/ این «خانواده» در آستانه فروپاشی است

سقوط انسانیت در «پیلوت»/ این «خانواده» در آستانه فروپاشی است

فیلم سینمایی «پیلوت» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان روایت‌گر خانواده‌ای از هم پاشیده است که در آن تنزل انسانیت دیده می‌شود.

 درم‌بخش رفت تا با رفتنش تازه بماند پنجشنبه 14 فروردین 1399
درم‌بخش رفت تا با رفتنش تازه بماند

درم‌بخش رفت تا با رفتنش تازه بماند

در پی درگذشت کیومرث درم‌بخش کارگردان، مستندساز و عکاس پیکشسوت ایرانی بر اثر بیماری کرونا، نظام‌الدین کیایی، صدابردار سینمای ایران متنی را منتشر کرد.

آیا فروش ۴۰ میلیاردی تضمین خوب بودن یک فیلم است؟/ دریغ از لبخند! پنجشنبه 14 فروردین 1399
آیا فروش ۴۰ میلیاردی تضمین خوب بودن یک فیلم است؟/ دریغ از لبخند!

آیا فروش ۴۰ میلیاردی تضمین خوب بودن یک فیلم است؟/ دریغ از لبخند!

فیلم «مطرب» ساخته مصطفی کیایی از آن دست آثاری است که در فرآیند تبلیغاتی تلاش بسیاری شد به‌عنوان یک فیلم مفرح و حتی کمدی معرفی شود اما از نشاندن یک لبخند بر لبان مخاطب هم ناکام می‌ماند.

اجازه بدهید این بار از «هامون» نگوییم! چهارشنبه 6 فروردین 1399
اجازه بدهید این بار از «هامون» نگوییم!

اجازه بدهید این بار از «هامون» نگوییم!

در هفتمین روز بهار سال 1323 در تهران زاده شد و روز 28 تیر ماه سال 1378 که در بیمارستان پارسیان سعادت‌آباد، چشمش را بر جهان و هر آنچه در آن بود، بست، آرامشی دیگرگونه می‌خواست که روی صحنه هیچ تئاتری یا در هیچ فیلم و سریال و لابه لای هیچ کتاب شعری یافت نمی‌شد. پس کوله باری را که در این 64 سال اندوخته بود، به یادگار گذاشت و رها و بی‌دغدغه رفت تا هیچستان.

درباره فيلم «1917» به كارگردانی سم مندس / تداوم مرگ در كارزار زمان پنجشنبه 22 اسفند 1398
درباره فيلم «1917» به كارگردانی سم مندس / تداوم مرگ در كارزار زمان

درباره فيلم «1917» به كارگردانی سم مندس / تداوم مرگ در كارزار زمان

تماشاگر از همان آغاز پي مي‌برد كه قرار است با يك روايت پرتعليق و هميشه رايج در اين فيلم مواجه شود، يعني زماني كه دو سرباز جوان مامور مي‌شوند در زمان كوتاه و معيني، نامه‌ مهمي را به دست فرمانده‌ جنگ برسانند كه حاوي لغو يك عمليات و پيشروي جهت نيفتادن در دام جبهه مقابل است، درست در همين لحظه و از دل اين تعليق دلهر‌ه‌آور است كه پيرنگ اصلي بيرون مي‌آيد.

درباره فيلم «چاقوكشی»/ مهاجر مهربان، خانه اشرافی را تصاحب می‌كند پنجشنبه 22 اسفند 1398
درباره فيلم «چاقوكشی»/ مهاجر مهربان، خانه اشرافی را تصاحب می‌كند

درباره فيلم «چاقوكشی»/ مهاجر مهربان، خانه اشرافی را تصاحب می‌كند

ريان جانسون نشان مي‌دهد كه اشراف امروزي تنها از طبقه حاكم و نظامي و لردها نيستند بلكه يك نويسنده محبوب نيز تبديل به ثروتمندي اشرافي در عصر حاضر شده است.

درباره «چاقوكشی» به كارگردانی ريان جانسون / چاقوهای كند، چاقوهای تيز پنجشنبه 22 اسفند 1398
درباره «چاقوكشی» به كارگردانی ريان جانسون / چاقوهای كند، چاقوهای تيز

درباره «چاقوكشی» به كارگردانی ريان جانسون / چاقوهای كند، چاقوهای تيز

«چاقوكشي» بيش از آنكه فيلمي كارآگاهي باشد، فيلمي است متاثر از سياست‌ها و رويدادهاي روز. فيلمي كه در آن حداقل خبري از موريارتي نيست و او بدل به انديشه رايج در ميان ترومبي‌ها مي‌شود. اينكه مهاجر جوان مي‌تواند مقبول باشد تا جايي كه كاري به ثروت‌شان نداشته باشد اما به هر روي لاتين‌هاي جنوبي عازم امريكا مي‌شوند تا ثروتي كسب كنند و زندگي بهتري به دست آورند.

در صورت تعطیل نشدن پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی فاجعه رخ می‌دهد پنجشنبه 15 اسفند 1398
در صورت تعطیل نشدن پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی فاجعه رخ می‌دهد

در صورت تعطیل نشدن پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی فاجعه رخ می‌دهد

رضا سخایی (برنامه‌ریز، کارگردان و عضو انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان) در یاداشت پیش‌رو به یکی از نوشته‌های ابراهیم داروغه‌زاده پاسخ دادن و نوشته است: نمی‌توان با یک پزشک و یک تب‌سنج و مواد ضدعفونی از عوامل صحنه یک فیلم در برابر ویروس کرونا مراقبت کرد.

دل‌نوشته‌ی یک فعال سینما برای این روزها پنجشنبه 22 اسفند 1398
دل‌نوشته‌ی یک فعال سینما برای این روزها

دل‌نوشته‌ی یک فعال سینما برای این روزها

مهدی خادم دبیر و عضو هیات داوری خانه سینما در نوشتاری کوتاه درباره وضعیت سینما در دوران کورنا متنی را نوشت.

کرونا، سینما و صف ماسک‌داران چهارشنبه 21 اسفند 1398
کرونا، سینما و صف ماسک‌داران

کرونا، سینما و صف ماسک‌داران

محمد مهدی عسگرپور با انتقاد از برخی اظهارنظرها درباره تعطیلی رویدادهای فرهنگی و سینمایی برای جبران خسارت‌های پیش آمده ناشی از شیوع کرونا در سینما گفت: انگار ناتوانی‌ها به حدی رسیده که حتماً باید در درون خانواده، یک چیزی فدای چیزی دیگر از همان خانواده شود.

بازگشت سينما به خيابان / آيا پرداختن به ماجراهای تاريخ معاصر و زندگی در محله‌های فقير‌نشين خبر از پايان فيلم‌های آپارتمانی می‌دهد؟ چهارشنبه 21 اسفند 1398
بازگشت سينما به خيابان / آيا پرداختن به ماجراهای تاريخ معاصر و زندگی در محله‌های فقير‌نشين خبر از پايان فيلم‌های آپارتمانی می‌دهد؟

بازگشت سينما به خيابان / آيا پرداختن به ماجراهای تاريخ معاصر و زندگی در محله‌های فقير‌نشين خبر از پايان فيلم‌های آپارتمانی می‌دهد؟

زماني‌ بود كه سينماي ايران به دور از پرداختن به دغدغه‌هاي اجتماعي، پا در راهي گذاشته ‌بود كه باعث ساخته ‌شدن آثاري به نام «فيلم ‌آپارتماني» شد. نكته‌اي كه بسياري از منتقدان، لزوم برون‌رفت از آن را گوشزد مي‌كردند. همه ما خوانده ‌و شنيده‌ايم كه فيلمسازي چون «ژان‌ لوك ‌گدار»، زماني اين پيشنهاد را مطرح ‌كرد كه سينما براي ماندگاري‌اش، چاره‌اي جز اين ندارد كه بيشتر به ميان مردم برود و آينه‌ تمام‌نماي جامعه باشد. موجي كه هم‌اكنون از آن به عنوان «سينماي ‌نو»ي فرانسه ياد مي‌شود. به نظر مي‌رسد جرياني كه در سينماي ايران راه‌ افتاده، ديگر قصد ندارد بر پايه ‌سينماي «از ونك به بالا» حركت كند.

مقايسه شخصيت‌های زن در دو فيلم «من می ترسم» و «شنای پروانه»/ زنان رها شده، مردان خشن چهارشنبه 21 اسفند 1398
مقايسه شخصيت‌های زن در دو فيلم «من می ترسم» و «شنای پروانه»/ زنان رها شده، مردان خشن

مقايسه شخصيت‌های زن در دو فيلم «من می ترسم» و «شنای پروانه»/ زنان رها شده، مردان خشن

«من مي‌ترسم» و «شناي پروانه» از نظر ترسيم وجه تازه‌اي از خشونت اجتماعي عليه زنان، فيلم‌هاي مهمي هستند. هر كدام از يك ديدگاه و براساس آشنايي سازندگان‌شان با جامعه، اين روسياهي را ثبت كرده‌اند.

کرونا و تأثیرش بر سینما در جهان جمعه 16 اسفند 1398
کرونا و تأثیرش بر سینما در جهان

کرونا و تأثیرش بر سینما در جهان

علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در یادداشتی به گسترش و شیوع ویروس کرونا در جهان و تأثیرش بر عرصه اقتصاد و هنر پرداخت.

فیلمی که گفت‌وگوی بومی دارد اما جهانی می‌اندیشد / نگاهی به مستند سه شنبه 13 اسفند 1398
فیلمی که گفت‌وگوی بومی دارد اما جهانی می‌اندیشد / نگاهی به مستند "سرهم‌بندی" به کارگردانی علی قنبری

فیلمی که گفت‌وگوی بومی دارد اما جهانی می‌اندیشد / نگاهی به مستند "سرهم‌بندی" به کارگردانی علی قنبری

علی قنبری با یک اندیشه هنری در فیلم مستند "سرهم‌بندی"، صدا و موسیقی را با ادبیات به هم گره زده است.

تراژدی کارگران در «کارخانه آمریکایی»/ آرمان‌شهری که محقق نمی‌شود! سه شنبه 13 اسفند 1398
تراژدی کارگران در «کارخانه آمریکایی»/ آرمان‌شهری که محقق نمی‌شود!

تراژدی کارگران در «کارخانه آمریکایی»/ آرمان‌شهری که محقق نمی‌شود!

مستند «کارخانه آمریکایی» برترین مستند اسکار ۲۰۲۰، اثری غم‌انگیز و قابل‌تأمل پیرامون کار، انسان و سرمایه‌داری جهانی شده معاصر در بستر تنوع فرهنگی است.

پشت هیچستان / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از نگاهی دیگر جمعه 9 اسفند 1398
پشت هیچستان / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از نگاهی دیگر

پشت هیچستان / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از نگاهی دیگر

پرسش اصلی این است که جشنواره فیلم فجر امسال چه چیز به داشته‌های تصویری و به اقیانوس خیال ما اضافه ‌کرد؟

کالایی برای مصرف یا فروش؟ / نگاهی به حضور چهره‌ها در تبلیغات تلویزیونی پنجشنبه 8 اسفند 1398
کالایی برای مصرف یا فروش؟ / نگاهی به حضور چهره‌ها در تبلیغات تلویزیونی

کالایی برای مصرف یا فروش؟ / نگاهی به حضور چهره‌ها در تبلیغات تلویزیونی

موج جدیدی در تلویزیون راه افتاده است و بازیگران معروف با تبلیغ انواع محصولات، از لباس گرفته تا مواد غذایی و آرایشی و حتی فرش، بیش از گذشته در قاب جادویی تلویزیون به چشم می‌آیند.

نگاهی به فیلم شنای پروانه؛ آینه‌ای شفاف از روزگاری کدر دوشنبه 28 بهمن 1398
نگاهی به فیلم شنای پروانه؛ آینه‌ای شفاف از روزگاری کدر

نگاهی به فیلم شنای پروانه؛ آینه‌ای شفاف از روزگاری کدر

شنای پروانه هم به فهرست فیلم های اولی می پیوندد که در جشنواره امسال از فیلم های چندم کارگردان ها، بهتر هستند. چه در داستانگویی و چه در اجرا. مثل هر فیلم اولی ضعف هایی دارد اما در جشنواره امسال با فیلم هایی که اغلب تا نصف زمان خودشان هم نمی توان تحملشان کرد، جزو معدود کارهای اثرگذار است و جزو معدود بودن، غنیمتی است.