پنجشنبه , ۸ خرداد, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

چگونه یک نقد فیلم حرفه‌ای بنویسیم؟ | ۱۰ نکته کلیدی برای منتقدان تازه‌کار پنجشنبه 8 خرداد 1404 02:07

چگونه یک نقد فیلم حرفه‌ای بنویسیم؟ | ۱۰ نکته کلیدی برای منتقدان تازه‌کار

نوشتن نقد فیلم چیزی فراتر از گفتن اینکه «خوب بود» یا «دوست نداشتم» است. یک نقد خوب، ترکیبی است از تحلیل، مشاهده، دانش سینمایی و البته لحن شخصی. اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه مثل منتقدان حرفه‌ای درباره فیلم‌ها بنویسید، این ۱۰ نکته‌ی اساسی را از دست ندهید.

نقد- فیلم «بی‌سر و صدا»: ایده‌ای جسورانه که در اجرا گم شد شنبه 3 خرداد 1404 17:51

نقد- فیلم «بی‌سر و صدا»: ایده‌ای جسورانه که در اجرا گم شد

فیلم «بی‌سر و صدا» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی، با وجود ایده‌ای خلاقانه در به تصویر کشیدن واقعیت‌های اجتماعی قشر کم‌بضاعت، در بسط درام و حفظ منطق روایی دچار ضعف‌هایی شده است که مانع از تاثیرگذاری کامل آن می‌شود.

نقد فیلم «زن و بچه»؛ زن علیه مرد، جامعه علیه زن جمعه 2 خرداد 1404 01:43

نقد فیلم «زن و بچه»؛ زن علیه مرد، جامعه علیه زن

در چهارمین فیلم بلندش، سعید روستایی تصویری تلخ، پرتنش و در مواردی گیج‌کننده از مادری تنها در برابر جامعه‌ای مردسالار ارائه می‌دهد؛ تصویری که هرچند با جسارت آغاز می‌شود، در نهایت در بن‌بست‌های روان‌شناختی و روایت غیرمنسجم گیر می‌افتد.

«زیبا صدایم کن»: کالبدشکافی جامعه مدرن و تلاش برای بازیابی هویت در میان بی‌هنجاری شنبه 27 اردیبهشت 1404 12:19

«زیبا صدایم کن»: کالبدشکافی جامعه مدرن و تلاش برای بازیابی هویت در میان بی‌هنجاری

فیلم «زیبا صدایم کن» ساخته رسول صدرعاملی، با نگاهی جامعه‌شناختی، شکاف عمیق میان فرد و جامعه در جهان مدرن را به تصویر می‌کشد؛ جایی که انسان‌ها در ساختارهای بی‌روح و نقش‌های تحمیلی، معنا و هویت خود را از دست داده‌اند. تلاش یک پدر برای برقراری ارتباط با دخترش، بارقه‌ای از امید برای بازیابی انسانیت در دل جامعه‌ای فراموشکار را روایت می‌کند.

سینما علیه استبداد» | چگونه فیلم‌ها آینه‌ای برای دوران تاریک ما شده‌اند شنبه 13 اردیبهشت 1404 20:25

سینما علیه استبداد» | چگونه فیلم‌ها آینه‌ای برای دوران تاریک ما شده‌اند

در جهانی که سایه‌های اقتدارگرایی بر دموکراسی سنگینی می‌کند، سینما بیش از همیشه نقش خود را به عنوان ابزار آگاهی، مقاومت و روایت حقیقت ایفا می‌کند. از Z کوستا گاوراس تا وی مثل وندتا، فیلم‌ها نه‌تنها هشدار می‌دهند، بلکه راهی برای اندیشیدن و ایستادگی در برابر سرکوب به ما نشان می‌دهند.

کاسبان کمدی و سینمای منفعل ایران جمعه 12 اردیبهشت 1404 13:05
نگاهی انتقادی به کمدی‌های سخیف سال ۱۴۰۳؛

کاسبان کمدی و سینمای منفعل ایران

یکی از مشکلات اساسی سینمای ایران، نابرابری در اکران فیلم‌هاست. سازندگان فیلم‌های اجتماعی همواره از عدم دسترسی به سالن‌های مناسب و سانس‌های خوب گلایه دارند، در حالی که سالن‌ها بیشتر به فیلم‌های کمدی اختصاص داده شده‌اند. این موضوع باعث شده تا فرصت نمایش آثار با کیفیت اجتماعی محدود شود و سینما به محلی برای تجارت و کسب درآمد تبدیل شود.

نقد فیلم «رها»؛ نمایشی از فقر، بدون زیستن در آن پنجشنبه 11 اردیبهشت 1404 10:14

نقد فیلم «رها»؛ نمایشی از فقر، بدون زیستن در آن

فیلم «رها» به کارگردانی حسام فرهمند، با هدف نمایش واقعیت‌های تلخ جامعه پا به عرصه سینما گذاشته است، اما در مسیر روایت خود، به‌جای ترسیم تجربه‌ای انسانی و ملموس از فقر و بحران، به مجموعه‌ای از کلیشه‌ها و تمهیدات سطحی تن می‌دهد. این فیلم، با وجود سکانسی آغازین پرظرفیت و موضوعی قابل‌توجه، در ادامه اسیر آشفتگی روایی و ضعف در شخصیت‌پردازی می‌شود.

علت توقیف «قاتل و وحشی» چیست؟/ بررسی ابهامات و سکوت سازمان سینمایی دوشنبه 8 اردیبهشت 1404 01:13
نگاهی به چرایی عدم اکران «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله

علت توقیف «قاتل و وحشی» چیست؟/ بررسی ابهامات و سکوت سازمان سینمایی

فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله با وجود وعده‌های اکران، باز هم توقیف شد. چرا این فیلم مجوز نگرفت؟ بررسی دلایل، حواشی، و سکوت مسئولان سینمایی را اینجا بخوانید.

بازگشت سعید روستایی به سینمای ایران با «زن و بچه یکشنبه 7 اردیبهشت 1404 23:46

بازگشت سعید روستایی به سینمای ایران با «زن و بچه

شاید اگر روستایی حجم استقبال از متری شیش و نیم را تجربه نمی‌کرد، به مانند جعفر پناهی و رسول‌اف بار سفر از کشور را می‌بست، اما مسئله اینجاست که به نظر می‌رسد روستایی فیلمساز زیرزمینی نیست. روستایی می‌داند که اگر می‌خواهد سینمایش دیده شود، الان وقت خوبی برای حضور در اروپا نیست.

درباره فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری؛ تلخ اما صادق سه شنبه 2 اردیبهشت 1404 20:53

درباره فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری؛ تلخ اما صادق

فیلم «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری، در ظاهر روایتی ساده از یک ماجرای خانوادگی است: پدری که برای حفظ آبروی خانواده‌اش، تلاش می‌کند کاناپه‌ای کهنه اما قابل استفاده را به خانه بیاورد تا مبادا در جلسه خواستگاری دخترش، نبود این وسیله‌ رایج، مایه‌ی شرم شود.

درباره فیلم «موسی کلیم‌الله»؛ غیر قابل باور، تصنعی و سوال‌برانگیز جمعه 29 فروردین 1404 17:25

درباره فیلم «موسی کلیم‌الله»؛ غیر قابل باور، تصنعی و سوال‌برانگیز

بهره‌برداری افراطی از تکنیک مجازی و فیلمبرداری در استودیو باعث شده فیلم موسی کلیم‌الله تصنعی و در برخی از صحنه‌ها شبیه لایواکشن و انیمیشن شود. در نمای اکستریم لانگ شات از مصر باستان، رود بزرگ نیل، اهرام مصر، کاخ فرعون و… فضا و لوکیشن شبیه کارتون شده است.

نقد انیمیشن «در سایه سرو»؛ برنده‌ی چهارمین جایزه‌ی اسکار برای ایران شنبه 16 فروردین 1404 01:51

نقد انیمیشن «در سایه سرو»؛ برنده‌ی چهارمین جایزه‌ی اسکار برای ایران

انیمیشن شروع طوفانی دارد. شیشه‌های شکسته‌ی چسب خورده برای ما یادآور جنگ است اما جلوتر متوجه می‌شویم که دشمن این‌بار بیرونی نیست. این شکستگی‌ها نتیجه‌ی حمله‌ی یک دشمن بیرونی در گذشته است که به نبردی درونی تبدیل شده.

تحلیل جامعه‌شناختی فیلم «رها»/ محصور در مشکلات اقتصادی و اجتماعی چهارشنبه 29 اسفند 1403 11:15

تحلیل جامعه‌شناختی فیلم «رها»/ محصور در مشکلات اقتصادی و اجتماعی

محسن سلیمانی فاخر (منتقد سینما) در یادداشتی از منظر جامعه‌شناختی فیلم سینمایی «رها» که این روزها بر پرده سینماها در حال اکران است را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

درباره کاناپه؛ اثری که در کارنامه «کیانوش عیاری» شایسته و قابل دفاع نیست یکشنبه 19 اسفند 1403 20:33

درباره کاناپه؛ اثری که در کارنامه «کیانوش عیاری» شایسته و قابل دفاع نیست

اگر عیاری با هوشمندی بیشتری «کاناپه» را جلو دوربین می‌برد و بهانه دست ممیزان سرسخت وزارت ارشاد نمی‌داد، این فیلم بدون هیچ مشکلی در زمان خود به اکران درمی‌آمد و می‌توانست در گیشه هم تا اندازه‌ای موفق باشد.

علیرضا داودنژاد «مانیفست هوش مصنوعی» را منتشر کرد یکشنبه 26 اسفند 1403 08:36

علیرضا داودنژاد «مانیفست هوش مصنوعی» را منتشر کرد

علیرضا داودنژاد کارگردان سینما، روایتی از مکالمه‌اش با هوش مصنوعی را که به یک مانیفست منجر شده است، منتشر کرد.

درباره لیلا حاتمی و تنوع کاری‌اش/ نمادها و وجوه فطری بازیگری پنجشنبه 23 اسفند 1403 01:27

درباره لیلا حاتمی و تنوع کاری‌اش/ نمادها و وجوه فطری بازیگری

همانقدر که سینمای عارف مسلک علی حاتمی با نمایه‌ها و نمودهای عاشقانه و شاعرانه‌اش، همچنان در گذر سال‌ها بی‌تکرار باقی مانده است، بی‌اغراق سبک بازیگری یادگار او را نیز در قیاس با بسیاری از همتایانش می‌توان خاص و منحصر به فرد دانست.

لبخند جهان به سینمای ایران و سعید روستایی چهارشنبه 22 اسفند 1403 18:38

لبخند جهان به سینمای ایران و سعید روستایی

سعید روستایی این روزها در تدارک جدیدترین ساخته خود است. فیلمی که برخی رسانه‌های سینمایی جهان از آن به‌عنوان یکی از آثار حاضر در کن ۲۰۲۵ نام می‌برند. پیش‌بینی‌ای که حتی اگر در کن هم محقق نشود، با این میزان انتظار جهانی، اتفاق‌های خوبی را طی سال آینده برای روستایی، سینمای ایران و البته مخاطبان رقم خواهد زn.

چرا سینمای ایران در مسیر ابتذال قرار گرفت؟ سه شنبه 21 اسفند 1403 20:54

چرا سینمای ایران در مسیر ابتذال قرار گرفت؟

یکی از معضلات عمده سینمای ایران در سال‌های اخیر، فقر مضمونی و تکرار بی‌رویه الگوهای داستانی است. بسیاری از فیلم‌ها، چه در ژانر اجتماعی، چه در حوزه کمدی و حتی سینمای هنری، گرفتار کلیشه‌هایی هستند که در گذر زمان، جذابیت خود را از دست داده‌اند.

هفت نکته از جشنواره 43 فیلم فجر؛ فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی سه شنبه 21 اسفند 1403 01:43

هفت نکته از جشنواره 43 فیلم فجر؛ فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی

فیلم‌های این دوره نه در جلب نظر آنها موفق بودند و نه در جذب مخاطب و اینترنشنال نیز سعی کرد به شیوه بزرگنمایی، ایرادات و انتقادات عادی این دوره را به‌طور فزاینده‌ای بزرگ نشان دهد. حال واقعیت چهل و سومین جشنواره فیلم فجر چه بود و چه ویژگی‌های مثبت و منفی داشت؟

نگاهی به فیلم «کندو» فریدون گله/ جهانی بدون ترحم دوشنبه 20 اسفند 1403 23:21

نگاهی به فیلم «کندو» فریدون گله/ جهانی بدون ترحم

فریدون گُله اثری را ساخته که تنها می توان آن را از منظر فُرم و ساختار مورد بررسی قرار داد، بلکه می توان آن را از لحاظ جامعه شناسانه و درک مناسبات اجتماعی حاکم بر آن برهه تاریخی بررسی کرد و این خود منجر می شود که فیلم «کندو» در نظر من در دسته آثار ماندگار سینمای ایران قرار گیرد.