سه شنبه , ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲
نقد و یادداشت
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

خنداندن؛ اما نه به هر قیمتی سه شنبه 29 اسفند 1402 00:08
«تمساح خونی» و رکوردهایی که خیلی هم بی‌دلیل نیست

خنداندن؛ اما نه به هر قیمتی

«تمساح خونی» اثری‌ست که سادگی‌اش در فرم و محتوا باعث دلنشینی‌اش شده است.

چرا رئیسی به جای شجریان به سراغ امثال تتلو و عباس قادری می‌رود؟ یکشنبه 27 اسفند 1402 16:33

چرا رئیسی به جای شجریان به سراغ امثال تتلو و عباس قادری می‌رود؟

صراحتا نوشتم که فهم و درک این جماعت از موسیقی و هنر همین است و اگر جز این می کردند و فی المثل سراغ شجریان می رفتند باید تعجب می کردیم. نمی شود در عالم سیاست خیلی آدم متشخصی بود اما در موسیقی سطح و سلیقه نازلی داشت. نمی توان فی المثل طرفدار حمله به سفارت عربستان بود اما در موسیقی مثلا به پاوراتی علاقه داشت و در سینما به ویم وندرس.

«تمساح خونی»؛ کمدی اکشنی طنازانه با امضای ثابت جواد عزتی جمعه 25 اسفند 1402 14:43
در قالب یک یادداشت مطرح شد؛

«تمساح خونی»؛ کمدی اکشنی طنازانه با امضای ثابت جواد عزتی

در فیلم کمدی اکشن «تمساح خونی» شاهد امضای ثابت جواد عزتی در کارهایش یعنی طنازی همراه با ادب و شرافت هستیم.

هزینه آموزشگاه‌های سینما؛ شهرت خرج دارد چهارشنبه 23 اسفند 1402 18:07

هزینه آموزشگاه‌های سینما؛ شهرت خرج دارد

شاید در گذشته هنرآموزی به دلیل روابط استاد و شاگردی و محدود بودن رشته‌های هنری، هزینه چندانی نداشت و چه‌بسا هنرمندان، خودساختگانی بودند که از جوشش درونی و استعداد ذاتی خود، کسوت هنرمندی بر تن می‌کردند و اساساً هنر نسبت نزدیکی با اقتصاد و پول نداشت که اعتقاد بر این بود «هنر برتر از گوهر آمد پدید.»، اما امروزه به واسطه توسعه رشته‌های هنری و اضافه شدن تکنولوژی و تجارت به ساحت آن، هنر به‌ویژه سینما هویتی صنعتی پیدا کرده و آموزش آن از حالت اتوماتیک به متد‌های آکادمیک، تغییر شکل داده است.

نوستالژی در خدمت گیشه سینما سه شنبه 22 اسفند 1402 21:25

نوستالژی در خدمت گیشه سینما

فسیل چه داشت که نه تنها گیشه را فتح کرد بلکه پس از اکران آنلاین در پلتفرم فیلیمو در ۲۴ ساعت اول نمایش،بیش از ۶ میلیارد درآمد زدایی کرد که یک رکورد شکنی محسوب می شود.

تحلیل جامعه‌شناختی فیلم «جاده خاکی» به کارگردانی پناه پناهی؛ مهاجرت واکنشی به تضادهای ساختاری یکشنبه 20 اسفند 1402 18:49

تحلیل جامعه‌شناختی فیلم «جاده خاکی» به کارگردانی پناه پناهی؛ مهاجرت واکنشی به تضادهای ساختاری

جاده خاکی یک روایت از زیست اجتماعی طبقه متوسط ایرانی است که مختصات این طبقه اجتماعی را در بستر یک سفر کوتاه با چینش دقیق، سنجیده و منطقی از گفت‌وگوها و موقعیت‌ها، بازنمایی می‌کند و با ریتمی مناسب گره‌گشایی‌ها انجام می‌شود و در فصل پایانی یک پایان‌بندی در بافتار رویکرد شکل‌دهی ارایه می‌کند.

لزوم استقلال سینما از دولت...!! شنبه 19 اسفند 1402 18:36

لزوم استقلال سینما از دولت...!!

وقتی سیستم دولتی پاسخگوی نیازهای اساسی جامعه سینمایی کشور نیست و آن اندک ردیف بودجه اختصاص یافته دولت نیز عمدتا توسط افرادی خاص با تولیداتی ضعیف و بدون درنظر گرفتن ذائقه مخاطب و نیازمندی‌های فرهنگی جامعه، عملا حیف و میل می‌شوند، بنابراین نمی‌توان دست روی دست گذاشت و نظاره‌گر پسرفت و درجا زدن روزافزون سینمای این مرز و بوم بود.

درباره فیلم «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی؛  واقعیت منقول، حقیقت مغفول پنجشنبه 17 اسفند 1402 12:41

درباره فیلم «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی؛ واقعیت منقول، حقیقت مغفول

روایت بیضایی در مرگ یزدگرد، همان طور که در ابتدای فیلم آورده است، نوعی طعنه به واقعیت آن تاریخی است که مورخان گفته‌اند. او در این فیلم، نقبی بازیگوشانه به این تاریخ رسمی‌ زده است و از لابه‌لای جنبه‌های مختلف «واقعیتِ» منقول، به دنبال «حقیقتِ» مغفول است؛ و چه نیک و درست و دقیق به این گستره نگریسته شده است.

عقب‌‏نشینی تلویزیون پنجشنبه 17 اسفند 1402 12:31

عقب‌‏نشینی تلویزیون

باتوجه به کاهش مخاطبان تلویزیون، این سازمان تصمیم گرفته با دعوت از چهره‌های مشهور از عرصه‌های مختلف، اعم از بازیگر، مجری و کارگردان مخاطبانی را که این مدت از دست داده تا حدودی به‌دست بیاورد و جذب کند.

زنان توانمند و فعال امروز ایران؛ غایب از جشنواره‌ها پنجشنبه 17 اسفند 1402 12:15
مروری بر بازنمایی زنان در جشنواره فیلم فجر در 5 سال گذشته

زنان توانمند و فعال امروز ایران؛ غایب از جشنواره‌ها

این یادداشت به‌طور خاص به‌دنبال بررسی و تحلیل فیلم‌‌‌های جشنواره فیلم فجر در پنج سال گذشته و به‌خصوص امسال از منظر مطالعات زنان است.

4 ضلع مهم جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر یکشنبه 13 اسفند 1402 17:35

4 ضلع مهم جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر

جشنواره چهل‌و‌دوم فیلم فجر در شرایطی برگزار شد و خاتمه یافت که دو‌قطبی موافقان و مخالفان آن از همان روزهای آغازین به وجود آمد. گروهی با برشمردن کمیت حضور رسانه‌ها و تنوع‌ فیلم‌های جشنواره، آن را اتفاقی درخورتوجه و حتی منحصربه‌فرد در ادوار مختلف نامیدند؛ در مقابل، گروهی نیز مانند سال گذشته جشنواره را تحریم کرده و به بهانه‌های سیاسی یا هنری در جشنواره حضور نیافتند.

درباره فیلم «شب داخلی دیوار»؛ مرا چشمی است خون افشان شنبه 12 اسفند 1402 18:58

درباره فیلم «شب داخلی دیوار»؛ مرا چشمی است خون افشان

فیلم «شب، داخلی، دیوار» به نویسندگی و کارگردانی «وحید جلیلوند» نمونه بارز سینمای جریال سیال است که مخاطب خود را در دوئیتی خواب‌گونه (Hypnotic) و رویاوار می‌بیند که نمی‌داند به کدام یک از موقعیت‌های فیزیکی تداعی شده در طول فیلم اعتماد کند و رفته‌رفته درمی‌یابد که منطق روایی فیلم به عنوان تکنیک و لحن فیلمساز، بر منطق زمان و مکان نامرتب چیده شده، چیره گردیده است.

فیلم برادران جلیلوند آدم را در معذوریت اخلاقی قرار می‌دهد شنبه 12 اسفند 1402 16:29

فیلم برادران جلیلوند آدم را در معذوریت اخلاقی قرار می‌دهد

فیلم همه المان‌هایی که ممکن است مخاطب ایرانی خسته از شرایط اجتماعی و مخاطب خارجی علاقه‌مند به روایت‌های سرشار از درد و رنج و زندان و شکنجه برآمده از داخل کشور را همراه کند، دارد و اتفاقا این هم شده یکی از پاشنه آشیل‌های فیلم.

درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگی‌اش؛ دانشمند بازیگری چهارشنبه 9 اسفند 1402 22:15

درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگی‌اش؛ دانشمند بازیگری

سعید پورصمیمی از تئاتر برآمده است و همچنان نیز یک تئاتری اصیل است و هرگاه فرصتی می‌یابد به نوشتن نمایشنامه و یا بازی روی صحنه رجوع می‌کند. به عبارتی هیچ گاه پیوندش را با خاستگاه‌اش یعنی نمایش از هم نگسسته است.

نگاهی به فیلم «ضد» ساخته امیرعباس ربیعی؛ ناکام در گیشه، سرگردان بین عشق و سیاست سه شنبه 8 اسفند 1402 23:06
نقد فیلم

نگاهی به فیلم «ضد» ساخته امیرعباس ربیعی؛ ناکام در گیشه، سرگردان بین عشق و سیاست

فیلم «ضد» نه اقبال منتقدان را به همراه داشت و نه گیشه پررونقی را بعد از سه ماه اکران تجربه کرد و این یک شکست دوجانبه برای کارگردانی است که تلاش کرده فیلم خوبی بسازد اما نتیجه کار، یک فیلم متوسط است گرچه ارزش حداقل یکبار دیدن را دارد.

درباره سروش صحت و فیلم «صبحانه با زرافه‌ها»؛  فیلمسازی که از نردبان نقد بالا رفت دوشنبه 7 اسفند 1402 18:11
نقد فیلم‌های ایرانی

درباره سروش صحت و فیلم «صبحانه با زرافه‌ها»؛ فیلمسازی که از نردبان نقد بالا رفت

صحت با «صبحانه با زرافه‌ها» نشان داد که می‌توان نقد را به عنوان دیالوگ یک منتقد - که طبیعتا با سینما آشناست - با اثرش بشنود و پله‌های ترقی را با درس گرفتن از این دیالوگ‌ها طی کند. هنوز بعد از گذشت دو ساعت، برایم سخت است بپذیرم که چگونه یک نفر می‌تواند در اوج شلوغی و جلو رفتن در فضای ساخت سریال آن هم به مدل تلویزیونی، ناگهان در فیلم دومش اینقدر کار درست شود.

درباره پردیس افکاری که در ۶۰ سالگی درگذشت؛ تراژدی انزوا و فراموشی دوشنبه 7 اسفند 1402 17:54

درباره پردیس افکاری که در ۶۰ سالگی درگذشت؛ تراژدی انزوا و فراموشی

سرگذشت پردیس افکاری تلخ بود و بار دیگر قصه تراژیک هنر و هنرمند بودن در این سرزمین را روایت کرد. روایت تنهایی و فراموشی.

مسئولان هزینه برگزاری جشنواره فیلم فجر را شفاف اعلام کنند! دوشنبه 7 اسفند 1402 17:38

مسئولان هزینه برگزاری جشنواره فیلم فجر را شفاف اعلام کنند!

گزارش شفاف از هزينه برگزاري جشنواره فجر چهل و دوم، مبالغ دريافتي دبير و تيم همراه، ميزان فروش بليت به سازمان‌ها و نهادها، آمار خريد بليت توسط مردم، ميزان درآمد احتمالي جشنواره، آمار دقيق مخاطبان جشنواره، آمار تماشاگران خارجي در بخش بين‌الملل جشنواره فجر، داده شود.

درباره فیلم سینمایی«شب، داخلی، دیوار»؛ نه وهم، نه واقعی چهارشنبه 2 اسفند 1402 19:22
نقد فیلم‌های ایرانی

درباره فیلم سینمایی«شب، داخلی، دیوار»؛ نه وهم، نه واقعی

«شب، داخلی، دیوار» بر ستون‏‌هایی می‏‌خواهد سوار شود که از اساس ساخته نشده است.