اخبار ویژه
نقد و یادداشت
درباره قورباغه/ سریالی که نخواست سهل و ساده باشد یکشنبه 3 اسفند 1399
درباره قورباغه/ سریالی که نخواست سهل و ساده باشد

درباره قورباغه/ سریالی که نخواست سهل و ساده باشد

«قورباغه» در کنار نقاط قوتش، نقاط ضعف‌هایی هم دارد که تا حدودی روی کیفیت سریال تاثیر گذاشته است. در ادامه برای بررسی بهتر این سریال، نگاهی به نقاط قوت و ضعف «قورباغه» داریم تا به تحلیل بهتری از کیفیت سریال برسیم.

نگاهی به فیلم «شنای پروانه» به كارگردانی محمد كارت / بسترسازی ناتورالیسم تاریك یکشنبه 3 اسفند 1399
نگاهی به فیلم «شنای پروانه» به كارگردانی محمد كارت / بسترسازی ناتورالیسم تاریك

نگاهی به فیلم «شنای پروانه» به كارگردانی محمد كارت / بسترسازی ناتورالیسم تاریك

ژانر فیلم «شنای پروانه» تركیبی از ژانرهای درام خانوادگی، درام رازآمیز، درام گنگستری و تریلر (تعقیب و گریز دلهره‌آور) است. جالب است كه ژانرهای محدودی چون كمدی مسخره‌بازی، كمدی نوستالژیك و درام بدبختی در كنار درام سیاسی پروپاگاندا و ملودرام‌های آپارتمانی، بخش بزرگی از سینمای ایران را تشكیل می‌دهند.

در باغ نبودن «گیج گاه» پنجشنبه 30 بهمن 1399
در باغ نبودن «گیج گاه»

در باغ نبودن «گیج گاه»

فیلم گیج‌گاه حتی توالی رویداد هم ندارد كه موقعیتی را از یك به دو برساند بلكه توالی صحنه‌هایی است كه تنها كنار یكدیگر چیده شده‌اند.

تاملی بر بازی‌های سینمایی سوسن تسلیمی / تلفیق غریزه و دانش پنجشنبه 30 بهمن 1399
تاملی بر بازی‌های سینمایی سوسن تسلیمی / تلفیق غریزه و دانش

تاملی بر بازی‌های سینمایی سوسن تسلیمی / تلفیق غریزه و دانش

آنچه در بازی‌های تسلیمی محسوس است، توانایی همزمان او در تلفیق سویه‌های حماسی، تاریخی و رئال شخصیت است. این سویه‌ها گاه به شكل مستقل و گاه در یك فیلم ظهور و بروز دارند. از این روی شخصیت‌هایی كه تسلیمی بازی كرده با وجود تنوع و در برخی موارد تضاد شخصیتی اما در ماهیت بر همسویی و شباهت‌های مضمونی و ماهوی واحدی دلالت و تاكید دارند.

نقد فیلم «تی‌ تی» / یك مصنوع تمام‌عیار پنجشنبه 30 بهمن 1399
نقد فیلم «تی‌ تی» / یك مصنوع تمام‌عیار

نقد فیلم «تی‌ تی» / یك مصنوع تمام‌عیار

«تی‌ تی» بر سر چند راهی شاعرانگی، درام و مضامین شعاری به سرگشتگی و بیراهه افتاده است و به وفاق آرمانی فیلمساز نزدیك نمی‌شود.

نگاهی به فیلم ابلق به كارگردانی نرگس آبیار / علیه زنان پنجشنبه 30 بهمن 1399
نگاهی به فیلم ابلق به كارگردانی نرگس آبیار / علیه زنان

نگاهی به فیلم ابلق به كارگردانی نرگس آبیار / علیه زنان

فیلم بیش از آنكه بازتابی انتقادی از جامعه باشد تنها آن را استوارتر می‌كند، زیرا در رویكرد بازتابی به چالش كشیدن و انتقاد از وضعیت است كه اثر را ارتقا می‌بخشد نه یك گزارش صرف و صدالبته القای آن كه برای آرامش و پرهیز از قصاص بهتر است سكوت كنیم.

«زالاوا» فیلمی متوسط اما جسورانه/ هژمونی باور سه شنبه 28 بهمن 1399
«زالاوا» فیلمی متوسط اما جسورانه/ هژمونی باور

«زالاوا» فیلمی متوسط اما جسورانه/ هژمونی باور

«زالاوا» فیلمی متوسط اما جسورانه در بخش‌های ایده، روایت، صحنه پردازی و تدوین در پرونده «ارسلان امیری» فیلمنامه‌نویس با سابقه و كارگردان نوپا و خوش آتیه كشورمان ثبت خواهد شد و ما را به مسیر روشن خود خوش‌بین می‌كند.

«مامان» فیلمی که قربانی فیلمنامه ‌می‌شود/روایتی بدون تعلیق از «آرش انیسی» سه شنبه 28 بهمن 1399
«مامان» فیلمی که قربانی فیلمنامه ‌می‌شود/روایتی بدون تعلیق از «آرش انیسی»

«مامان» فیلمی که قربانی فیلمنامه ‌می‌شود/روایتی بدون تعلیق از «آرش انیسی»

فیلم سینمایی «مامان» به کارگردانی «آرش انیسی» از جمله آثاری بود که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، اثری که در کاخ رسانه با اقبال خوبی روبرو نشد اما در عین حال توانست در پنج بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود. با وجود پرتعداد بودن نامزدی این فیلم در نهایت تنها یک سیمرغ آن هم بر شانه‌های «رویا افشار» بازیگر نقش اول اثر تکیه زد.

«نرگس آبیار» و چالش فیلم جدیدش / «ابلق» و روایتی که کمی از جامعه خود عقب است دوشنبه 27 بهمن 1399
«نرگس آبیار» و چالش فیلم جدیدش / «ابلق» و روایتی که کمی از جامعه خود عقب است

«نرگس آبیار» و چالش فیلم جدیدش / «ابلق» و روایتی که کمی از جامعه خود عقب است

فیلم سینمایی «ابلق» همچون نام خود درگیر چند رنگی در فرم و محتوا است، اثر حاوی موضوع و حرف مهمی است اما نمی تواند به درستی و همگام با مشکلات جامعه آن را بیان کند، انگار که کارگردان چندین گام از زمانه خود عقب مانده و موضوعی را مطرح می کند که جامعه امروز عکس آن را طلب می کند.

پیچیدگی یک کودک قهرمان شنبه 25 بهمن 1399
پیچیدگی یک کودک قهرمان

پیچیدگی یک کودک قهرمان

فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» که به عنوان بهترین فیلم کوتاه جشنواره سی و نهم فجر انتخاب شد و سیمرغ بلورین دریافت کرد؛ نمونه خوبی از درک درست مدیوم فیلم کوتاه به جهت انتخاب زاویه نگاه به قهرمان و وضعیت بحرانی او است.

درباره فیلم «تی‌تی»/ چهره آبی عشق سه شنبه 21 بهمن 1399
درباره فیلم «تی‌تی»/ چهره آبی عشق

درباره فیلم «تی‌تی»/ چهره آبی عشق

شاعرانگی فیلم «تی‌تی» محصول احساسات لطیفی است که بین آدم‌ها رد و بدل می‌شود. فیلم بدون آن‌که در دام احساس‌گرایی بیفتد، یک عشق واقعی را به تصویر می‌کشد. عشقی که پر سوز و گداز و هیجانی نیست؛ بلکه ریشه‌های عمیقی دارد و نتیجه‌اش بهبود اوضاع طرفین است.

نگاهی به فیلم «مصلحت»/ از غفلت تا تمکین سه شنبه 21 بهمن 1399
نگاهی به فیلم «مصلحت»/ از غفلت تا تمکین

نگاهی به فیلم «مصلحت»/ از غفلت تا تمکین

شاید بتوان فیلم «مصلحت» را تلاشی دانست از سوی طیفی که همواره سعی در پاسخ به پرسش‌های مردمی دارند که با بی عدالتی‌های امروز در جامعه دست و پنجه نرم می‌کنند.

به «پژمان» گیر بدهید، به فوتبالش نه! دوشنبه 20 بهمن 1399
به «پژمان» گیر بدهید، به فوتبالش نه!

به «پژمان» گیر بدهید، به فوتبالش نه!

کاری به فعالیت‌های سینمایی پژمان جمشیدی نداریم، اگرچه تعریف و تمجید کارشناسان امر در این زمینه از پژمان جمشیدی به‌خوبی گواه همه‌ چیز است ولی دست‌ کم درباره زمان فوتبال پژمان جمشیدی باید با احترام بیشتری صحبت شود. او یک‌شبه به رؤیایش در فوتبال نرسید و برایش عرق ریخت و جان کند.

نگاهی به فیلم «ابلق» / سینما زجر یکشنبه 19 بهمن 1399
نگاهی به فیلم «ابلق» / سینما زجر

نگاهی به فیلم «ابلق» / سینما زجر

ابلق از تمهیدات بصری خوبی برخوردار است و بازی هوتن شکیبا نیز مثل همیشه مجذوب کننده و از نقاط قوت فیلم است اما نقاط ضعف فیلم آنقدر زیاد است که آبیار را در مسیر عقبگرد کارنامه فیلم سازی اش قرار داده است.

درباره فیلم «مصلحت»/ یک فیلم سفارشی خوب یکشنبه 19 بهمن 1399
درباره فیلم «مصلحت»/ یک فیلم سفارشی خوب

درباره فیلم «مصلحت»/ یک فیلم سفارشی خوب

مصلحت در مواجهه اول یک فیلم سفارشی محسوب می شود که خیلی واضح می‌خواهد پروپاگاندا باشد و بخشی از دستاوردهای حاکمیت را با گفتمان به روز تر و چالشی تر روایت کند از این رو نمی توان تنها به خاطر سفارشی بودن یا محصول یک ارگان بودن فیلم را تقبیح کرد چرا که امتیازات فیلم ورای سفارشی یا پروپاگاندا بودن آن است.

نگاهی به فیلم «روشن» / آوانگارد یکشنبه 19 بهمن 1399
نگاهی به فیلم «روشن» / آوانگارد

نگاهی به فیلم «روشن» / آوانگارد

«روشن» فیلمی به غایت متفاوت و سخت که ریسک در نیامدنش خیلی بیشتر از موفقیت اش بود؛ اما حجازی در فیلم های قبلی اش هم نشان داده بود که فارغ از موفقیت یا شکست، فیلمساز جسور و تجربه گرایی است.

درباره «روزی روزگاری آبادان» / وقتی موشک‌های اشتباهی عذرخواهی می‌کنند یکشنبه 19 بهمن 1399
درباره «روزی روزگاری آبادان» / وقتی موشک‌های اشتباهی عذرخواهی می‌کنند

درباره «روزی روزگاری آبادان» / وقتی موشک‌های اشتباهی عذرخواهی می‌کنند

کارگردان خانواده ایرانی را خوب می شناسد. جنوب و آبادان را خوب می شناسد و از همه مهمتر اینکه بلد است فیلم ضد جنگ هم بسازد. بلد است که طنز اجتماعی را خوب در دل کار جا دهد. بلد است که حتی بازیگران نابلد و کم سن و سال را خوب به درخشش وادارد.

نگاهی به فیلم «زالاوا» / متوسط و درگیرکننده یکشنبه 19 بهمن 1399
نگاهی به فیلم «زالاوا» / متوسط و درگیرکننده

نگاهی به فیلم «زالاوا» / متوسط و درگیرکننده

بزرگترین اشتباه کارگردانی، موسیقی انتخابی فیلم است که ضربه‌ی مهلکی به فیلم می‌زند. هر آنچه از فیلم ترسناک فرنگی بوده، وارد فیلم شده اما در روستایی کردنشین در ایران!

 نگاهی به فیلم «روزی روزگاری آبادان» / گفتمان نقادانه تازه درباره جنگ در سینمای ایران یکشنبه 19 بهمن 1399
نگاهی به فیلم «روزی روزگاری آبادان» / گفتمان نقادانه تازه درباره جنگ در سینمای ایران

نگاهی به فیلم «روزی روزگاری آبادان» / گفتمان نقادانه تازه درباره جنگ در سینمای ایران

حمیدرضا آذرنگ در ساخت نخستین فیلم سینمایی خود نشان داد سینما را می شناسد و در این مدیوم با ذهنیت خلاق و به دور از شعار زدگی می تواند رشد کند.

نگاهی به فیلم «گیج گاه» / نوستالژیک و سرگرم کننده یکشنبه 19 بهمن 1399
نگاهی به فیلم «گیج گاه» / نوستالژیک و سرگرم کننده

نگاهی به فیلم «گیج گاه» / نوستالژیک و سرگرم کننده

مهمترین خصوصیت بارز اولین فیلم عادل تبریزی، صداقت در روایت آن است. یعنی فیلمی اورجینال است. نه سراغ کپی کاری رفته و نه ادای فیلم های روشنفکرانه را درآورده، بلکه کارگردان چیزی که خودش انگار با پوست و استخوانش لمس کرده را عینیت بخشیده است.