چهارشنبه , ۹ آبان, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت
روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

مخملباف اگر چه رفتارش در قیاس با آوینی، قدری عوامانه بود. اما هر دو، تقریبا در یک دوران، و از یک منظر، به یک هنرمندروشنفکر - مهرجویی- تاخته بودند. آن دو، در آن روزگار دغدغه‌هایی شبیه به هم داشتند .

یک مسئولیت برای پولدارها و پولسازهای سینما سه شنبه 8 آبان 1403 12:27

یک مسئولیت برای پولدارها و پولسازهای سینما

یک کارشناس سینما خطاب به پولدارها و پولسازان سینما گفت:‌ مسئولیت اجتماعی شما در این برهه تاریخی سینما، حمایت و کمک به سینمایی است که اگر چراغی در آن همچنان روشن است مرهون همان سینمای متفکر است.

آقای معتمدی لطفا عذرخواهی کنید! یکشنبه 6 آبان 1403 17:47

آقای معتمدی لطفا عذرخواهی کنید!

در بعضی از داوری‌ها و قضاوت‌ها ترازوی عدالت برابر نیست. به سمت هم‌خونان، همبستگان، هم‌پیاله‌ها، همراهان، هم‌حزبی‌ها و هم… سنگین‌تر شده است. گمانم این مورد اخیر می‌تواند آغازی برای بازنگری در روند و روش و منشی باشد که آگاهانه و ناآگاهانه به باور مردم، روش قضاوت، مسیر درست و… ضربه سختی زده است.

«کیک محبوب من» و ایرادهای همیشگی شبه‌ژانر اعتراضی یکشنبه 6 آبان 1403 17:31

«کیک محبوب من» و ایرادهای همیشگی شبه‌ژانر اعتراضی

«کیک محبوب من» یک تیزر تبلیغاتی کش ‌آمده است. فیلمی که حتی در انتخاب شخصیت اصلی‌اش دچار اشتباه فاحش شده است. پیرزنی که به شکلی مفروض احساس تنهایی می‌کند، با پیرمردی آشنا می‌شود و در شب وصالشان، مرد بر اثر تداخل دارویی شراب و قرص ویاگرا می‌میرد.

درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد چهارشنبه 2 آبان 1403 00:55

درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد

فیلمی مانند «شهر خاموش» احمد بهرامی برآیند این درهم‌آمیختگی انسان و محیط و نمونه‌ای جذاب و منحصر به‌فرد از عجین‌شدگی شخصیت‌های درام با مکان رخداد است.

«کاناپه» عیاری هنوز در برزخ است یکشنبه 29 مهر 1403 17:08

«کاناپه» عیاری هنوز در برزخ است

«کاناپه»ی عیاری در برزخ میان زیست رسمی و غیررسمی سینمای ایران گرفتار شده است. تنها اندکی شجاعت و عقلانیت مدیران سینمایی لازم است تا این فیلم بتواند در ایران به نمایش عمومی درآید و جایگاهی که شایسته‌ی آن است هرچند با تأخیر، در تاریخ سینمای ایران کسب کند. تاریخ نشان داده که فیلم‌ها بالاخره راه خود را به سوی مخاطب پیدا می‌کنند، اما امیدوارم این گشایش بدون تضییع حقوق مادی و معنوی عوامل فیلم رخ دهد.

نقد و بررسی فیلم «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان/ موشک با چاشنی آبگوشت! شنبه 28 مهر 1403 17:36

نقد و بررسی فیلم «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان/ موشک با چاشنی آبگوشت!

نوستالژی یک مرهم یا مکانیسم دفاعی در برابر اختلالات روانی و مسکنی برای آرام شدن دل‌های نگران است. آنها که نمی‌توانند گره از مشکلات خود در دنیای کنونی باز کنند به حریم امن نوستالژی پناه می‌برند تا به خیال خویش از گزند حادثه دور بمانند و با دل دادن به لحظات خوش گذشته در خوابی عمیق و لذت‌بخش فرو بروند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در شرایط کنونی چه خاصیتی دارد؟ شنبه 28 مهر 1403 14:50

شورای عالی انقلاب فرهنگی در شرایط کنونی چه خاصیتی دارد؟

مرور تاریخ تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی (در ابتدا ستاد انقلاب فرهنگی) نشان می‌دهد این مجموعه مانند سایر نهادهای برآمده از انقلاب، بنا به ضرورت‌هایی تاسیس شده و شاید بی‌توجه به اینکه آیا آن ضرورت به‌ طور کامل همچنان وجود دارد یا نه، ادامه یافته است.

یادداشت حسین انتظامی درباره جشنواره زدایی شنبه 28 مهر 1403 11:58

یادداشت حسین انتظامی درباره جشنواره زدایی

حسین انتظامی بر رها کردن ماموریت تصدی‌گری برگزاری جشنواره‌ها توسط سازمان‌های دولتی تاکید کرد و سپردن این مسوولیت به تشکل‌های فراگیر صنفی را قابل انجام دانست.

نگاهی به فیلم «مفت بر» به کارگردانی عادل تبریزی/ حیف از این بازیگران چهارشنبه 25 مهر 1403 21:52

نگاهی به فیلم «مفت بر» به کارگردانی عادل تبریزی/ حیف از این بازیگران

مفت بر را در هیچ دسته‌ای نمی‌توان گنجاند نه کمدی، نه درام، نه اجتماعی و نه سرگرم‌کننده. شاید بهتر است گفت یک کپی نازل از عاشقانه‌های آبگوشتی دهه ۴۰ و ۵۰ که حتی در نوستالژی هم ضعیف عمل کرده است.

مصائب رائد در سازمان سینمایی دوشنبه 23 مهر 1403 19:20

مصائب رائد در سازمان سینمایی

“رائد فریدزاده”، رئیس جدید سازمان سینمایی با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است.

داریوش مهرجویی جلال سینمای ایران دوشنبه 23 مهر 1403 01:06

داریوش مهرجویی جلال سینمای ایران

تصویر کلی مهرجویی در این دوران از شهر و روستا هر دو منفی است. نزد مهرجویی، روستا در سایه بلاهت، انفعال در برابر مدرنیزاسیون و ترس از «دیگری مخوف» فرو رفته است. در آن، نشانی از نظم اخلاقی یافت نمی‌شود.

درباره غذا و دلالت‏‌های آن در روایت یک سینماگر مؤلف؛ سفره ایرانی در سینمای مهرجویی یکشنبه 22 مهر 1403 21:01

درباره غذا و دلالت‏‌های آن در روایت یک سینماگر مؤلف؛ سفره ایرانی در سینمای مهرجویی

سفره و غذا در آثار داریوش مهرجویی همچون ابزار بیان سینمایی عمل می‌‏کنند و نشانه‌‏های ارجاعی و دلالت‌‏های فرهنگی خوراک در یک نظام بنیادی نشانه‌‏ای خوراک‌‏شناسانه باتوجه به قالب و محتوای اتخاذشده برای هر فیلم، کارکردهای دراماتیک متناسب با آن بیان هنری را به خود می‌‏گیرند و در راستای شخصیت‌‏پردازی، ایجاد موقعیت و فضاسازی، گره‌‏افکنی، روایت داستان و طراحی میزانسن فیلم عمل می‌‏کنند.

داریوش مهرجویی؛ کارگردانی که فلسفه را به جان سینما انداخت یکشنبه 22 مهر 1403 19:15

داریوش مهرجویی؛ کارگردانی که فلسفه را به جان سینما انداخت

امروز نخستین سالگرد فقدان داریوش مهرجویی در سینمای ایران است. کارگردانی که با ۲۳ فیلم، جهان منتظم سینمایی خود را با بن‌مایه‌ای فلسفی، به ساحت جامعه و دوستداران خود تزریق کرد و در این مسیر، با مواجهه قهرمان و مصائب زندگی روزانه، به یک آسیب‌شناسی شگرفی رسید که سبب شد تا جایگاه وی به‌عنوان کارگردانی تراز اول در تاریخ سینمای ایران ماندگار شود.

جایگاه سازمان سینمایی باید تعاملی باشد نه تهاجمی یکشنبه 22 مهر 1403 17:07

جایگاه سازمان سینمایی باید تعاملی باشد نه تهاجمی

محمود گبرلو در یادداشتی خطاب به رییس جدید سازمان سینمایی نوشت: «رفتار مدیریتی به شکل گذشته دیگر کاربردی و موثر نیست! باید روش نوینی را جایگزین روش‌های قدیمی کرد. جایگاه وزارت ارشاد و یا سازمان سینمایی باید جایگاه تعامل و همدلی باشد نه تهاجمی».

آقایان چرا بیخیال جشنواره کودک نمی شوید! شنبه 21 مهر 1403 20:21

آقایان چرا بیخیال جشنواره کودک نمی شوید!

با يك نگاه سرانگشتی و توريستی نشان مي‌دهد فريادرس سينمای كودك و نوجوان جشنواره نيست.

آقای رئیس جدید سازمان سینمایی از مدیرانی که خودشان را «آقای» خطاب می‌کند دوری کنید شنبه 21 مهر 1403 20:17

آقای رئیس جدید سازمان سینمایی از مدیرانی که خودشان را «آقای» خطاب می‌کند دوری کنید

در جشنواره‌ای که بین المللی است و قرار است در حد و اندازه‌های استاندارد جهانی ظاهر شود چرا باید برای دبیر جشنواره از کلمه «آقای» استفاده شود آن هم دقیقا پشت سر خودش!

نقد فیلم زودپز؛ ترکیدن در نقطه جوش چهارشنبه 18 مهر 1403 21:35

نقد فیلم زودپز؛ ترکیدن در نقطه جوش

کمدی «زودپز» بسیار بیشتر از آن‌چه که تصور می‌کردیم، داده خوب در چنته دارد. ۲ بازی متفاوت به خود می‌بیند که در کارنامه بازیگرانشان، قابل‌اعتناست. کارگردانی هوشمندانه‌ای به خود می‌بیند که می‌تواند آغاز یک فصل جدید برای رامبد جوان باشد. شاخه‌های اجرایی اثر علی‌الخصوص فیلمبرداری، تدوین و جلوه‌های ویژه نیز از استانداردهایی بالایی برای یک فیلم کمدی پرمخاطب برخوردار هستند.

فستیوال‌های خانه به دوش سه شنبه 17 مهر 1403 01:35
جشنواره های سینمایی در ایران همیشه با معضل مکان برگزاری مواجه‌اند

فستیوال‌های خانه به دوش

در خبرها آمده بود که طبقه ششم مجتمع تجاری، فرهنگی چارسو تبدیل به نمایشگاه محصولات تجاری می‌شود و دیگر در اختیار سینمادوستان نخواهد بود. این خود نشانی نمادین از حاشیه بودن فرهنگ و هنر و تقدم تجارت و سود بر سینماست.

درباره اوضاع آشفته این روزهای سینمای ایران و چند توصیه شنبه 14 مهر 1403 20:17

درباره اوضاع آشفته این روزهای سینمای ایران و چند توصیه

در آشفته بازار امروز سینمای ایران، فیلم‌هایی که دغدغه سینما و دغدغه جامعه را دارند، کمتر بخت آن را پیدا می‌کنند که به مرحله پیش‌تولید برسند و برخی از صاحبان قدرت در داخل کشور، تقصیر را متوجه فیلمسازان می‌کنند، می‌توان به وضوح دید که آثار فیلمسازان ایرانی، به ویژه، آن دسته از فیلم‌هایی که با اتکا به حضور تهیه‌کنندگان مستقر در خارج از کشور ساخته شده است، نه تنها در جشنواره‌های بین‌المللی، که در جشن‌های بزرگ صنعت سینما در سراسر دنیا هم نقش آفرینی کرده‌اند.

بازخوانی مفهوم ضدجنگ در سینمای دفاع مقدس؛ فضیلت دفاع، کراهت جنگ جمعه 13 مهر 1403 01:00

بازخوانی مفهوم ضدجنگ در سینمای دفاع مقدس؛ فضیلت دفاع، کراهت جنگ

سینمای ضدجنگ در ستایش صلح است، در ستایش گفت‌‏وگو، همدلی و انسانیت. همچنین در دفاع از انسان. اگر فیلم‌‏های جنگی در ستایش میهن‌‏پرستی و قهرمانی‌‏های جنگ هستند، فیلم‌‏های ضدجنگ به وحشت و ویرانی حاصل از جنگ می‌‏پردازند.