اخبار ویژه
نقد و یادداشت
نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»/ حتی اگر برای هیچ‌کس مهم نباشد سه شنبه 1 مهر 1399
نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»/ حتی اگر برای هیچ‌کس مهم نباشد

نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»/ حتی اگر برای هیچ‌کس مهم نباشد

در طول این مستند مدام به چهره‌های آشنای سینمای ایران برمی‌خوریم که اغلب بار اول نامشان را از تیتراژی منتخب از یکی از آثارشان می‌خوانیم و معمولا بعد از آن، تیتراژی را می‌بینیم (و می‌شنویم) که یا، به آن علاقه دارند، یا از جنبه زیبایی‌شناسانه بررسی‌اش می‌کنند.

سیمین یک بنفشه آفریقایى دوشنبه 31 شهریور 1399
سیمین یک بنفشه آفریقایى

سیمین یک بنفشه آفریقایى

دومین اثر مونا زندی به تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری، یک درام عاشقانه و روانشناسانه است. در این فیلم سعی شده تا سه عنصر عشق، اخلاق و انسانیت در جزئیات و کلیات روایت مورد توجه قرار گیرد. نمودِ آن را می توان در چگونگی شکل گیری روابط میان کاراکترها و پیشامدها به وضوح رویت کرد.

«دشت خاموش»؛ فیلمی که درباره موقعیت انسان حرف می زند یکشنبه 30 شهریور 1399
«دشت خاموش»؛ فیلمی که درباره موقعیت انسان حرف می زند

«دشت خاموش»؛ فیلمی که درباره موقعیت انسان حرف می زند

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی با حضور عوامل این فیلم در موزه سینما برگزار شد.

درخشش دختر دستفروش متروی تهران در جشنواره فیلم ونیز یکشنبه 23 شهریور 1399
درخشش دختر دستفروش متروی تهران در جشنواره فیلم ونیز

درخشش دختر دستفروش متروی تهران در جشنواره فیلم ونیز

دختر نوجوانی که تا سال گذشته در متروی تهران دستفروشی می‌کرد، جزو کودکان خوش‌اقبالی بود که هنر زندگی‌اش را یکباره زیر و رو کرد و شب گذشته در یکی از معتبرترین جشنواره‌های دنیا (جشنواره فیلم ونیز) روی صحنه حضور یافت.

آدم‌هایی که در جامعه به آنها دسترسی نداریم یکشنبه 23 شهریور 1399
آدم‌هایی که در جامعه به آنها دسترسی نداریم

آدم‌هایی که در جامعه به آنها دسترسی نداریم

«خط باریک قرمز» موضوعی را دنبال می‌کند که مسئله روز همه جوامع است. فیلم ما را با آدم‌ها و موقعیت‌هایی روبرو می‌کند که در جامعه به راحتی به آن دسترسی نداریم. شرح وقایع و حوادث از زبان آنها حتما پندآموز است.

مهم‌ترین شباهت حسن فتحی با علی حاتمی سه شنبه 18 شهریور 1399
مهم‌ترین شباهت حسن فتحی با علی حاتمی

مهم‌ترین شباهت حسن فتحی با علی حاتمی

مهم‌ترین شباهت حسن فتحی با علی حاتمی نه در سبک فیلم‌سازی و علاقه‌های تاریخی که در نگاه شاعرانه است و مگر مهم‌ترین و دیرپاترین هنر در این سرزمین، شعر نیست؟

نگاهی به فیلم «حمال طلا» / رئالیسم بی‌آزار سه شنبه 18 شهریور 1399
نگاهی به فیلم «حمال طلا» / رئالیسم بی‌آزار

نگاهی به فیلم «حمال طلا» / رئالیسم بی‌آزار

فضای بصری «حمال طلا»، بیان زیباشناسانه سازمندی را پیروی نمی‌کند و شیوه‌پردازی کارگردان در میزانسن‌های مختلف، رنگ ویژه و منحصربه‌فردی به لحن او در اجرای فیلم‌نامه نمی‌دهد. بنابراین نمی‌شود روبنای ظاهری اثر را مبنای تحلیل فیلم در بازگویی قصه «کارگران در سیاهی دست‌وپا می‌زنند» قرار داد.

برای آشتی مردم با سینما چه کنیم؟ چهارشنبه 12 شهریور 1399
برای آشتی مردم با سینما چه کنیم؟

برای آشتی مردم با سینما چه کنیم؟

سالن‌های سینمایی پس از گذشت بیش از 10 روز تعطیلی در حالی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند که خبری از یک فیلم تازه برای جذب مخاطب در روزهای پایانی تابستان نیست.

 کرونا سه شنبه 11 شهریور 1399
کرونا"؛ فیلم های توقیفی و قاچاق را به سرانجام می رساند؟

کرونا"؛ فیلم های توقیفی و قاچاق را به سرانجام می رساند؟

انتشار نسخه قاچاق بعضی فیلم‌های مشکل‌دار این سوال را به همراه دارد که آیا در روزهای کم‌فروغ و آسیب‌دیده سینما بخاطر شیوع کرونا، نمی‌شود مُهر توقیف را از این فیلم‌ها برداشت تا در اکران پرده‌ای یا آنلاین به جذب بیشتر مخاطب کمک کنند؟

قاچاق فیلم با آدرس غلط دوشنبه 10 شهریور 1399
قاچاق فیلم با آدرس غلط

قاچاق فیلم با آدرس غلط

خرس ساخته توقیفی خسرو معصومی به تازگی قاچاق شده است و سازندگان توقیف آن را علت و زمینه قاچاق آن دانسته‌اند. اما این ادعا چقدر صحیح است؟

انتخابات خانه سینما بر طبق کدام اساسنامه صورت گرفته است؟ دوشنبه 10 شهریور 1399
انتخابات خانه سینما بر طبق کدام اساسنامه صورت گرفته است؟

انتخابات خانه سینما بر طبق کدام اساسنامه صورت گرفته است؟

یک عضو انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران در نوشتاری نقطه نظراتش را پیرامون انتخابات اخیر خانه سینما مطرح کرد و معتقد است که "این انتخابات باید باطل شود."

نگاهی به فیلم «وقتی پروانه شدم»/ ناگهان پروانه دوشنبه 3 شهریور 1399
نگاهی به فیلم «وقتی پروانه شدم»/ ناگهان پروانه

نگاهی به فیلم «وقتی پروانه شدم»/ ناگهان پروانه

این زنی که می‌تواند انقلابی را در زندگی‌اش صورت دهد، چگونه است که این همه سال کاری نکرده که خودش را از زیر سایه دهشتناک مردش نجات دهد؟ او که خوب می‌داند بدون مرد چگونه از پس خیلی از کارهای سخت برآید. این پرسشی اساسی است که فیلم نتوانسته به آن جواب دهد.

درباره فیلم «یلدا»/ دشواری و پیچیدگی اجرای عدالت دوشنبه 3 شهریور 1399
درباره فیلم «یلدا»/ دشواری و پیچیدگی اجرای عدالت

درباره فیلم «یلدا»/ دشواری و پیچیدگی اجرای عدالت

اینکه چرا فیلم «یلدا» در داخل ایران با انتقادهای فراوان و خارج از مرزهای این سرزمین با ستایش منتقدان مواجه شده، از اتفاقات عجیبی است که فقط در سینمای ما می‌تواند رخ دهد

بازيگری كه نخواست سلطان باشد دوشنبه 3 شهریور 1399
بازيگری كه نخواست سلطان باشد

بازيگری كه نخواست سلطان باشد

آنچه اين دست از بازيگران را از آنچه استحقاق آن داشتند، محروم كرد، شتابزدگي ناشي از تنگدستي و سختي‌هاي متحمل شده در زندگي بود. خاطره بهمن مفيد از دريافت پنج هزار تومان دستمزد در آن وضعيت و بابت فيلم قيصر بر اين وضعيت تاكيد دارد.

نگاهی به حضور بهمن مفيد در سينمای عامه‌پسند ايران / منتقدان روشنفكر در نقد سينمای مردمی همه‌چيز را باختند دوشنبه 3 شهریور 1399
نگاهی به حضور بهمن مفيد در سينمای عامه‌پسند ايران / منتقدان روشنفكر در نقد سينمای مردمی همه‌چيز را باختند

نگاهی به حضور بهمن مفيد در سينمای عامه‌پسند ايران / منتقدان روشنفكر در نقد سينمای مردمی همه‌چيز را باختند

فيلمفارسي‌ها پر از ستاره و قهرمان بودند كه اتفاقا بيشتر آنها وابسته به فرهنگ عامه مردمند مخصوصا شهر تهران كه در آن مساله‌هايي چون خانواده، روح جوانمردي، تضاد سنت و مدرنيته و نبرد طبقاتي به‌شدت در جريان است.

چرا باز هم مختار؟ جمعه 31 مرداد 1399
چرا باز هم مختار؟

چرا باز هم مختار؟

تلویزیون باز هم دارد مختار نشان می‌دهد و مردم باز هم دارند مختار را نگاه می‌کنند. واقعا این اتفاق، پدیده‌ای است که می‎‌شود آن را بررسی کرد و در مورد آن حرف زد.

فیلمی مهم که قانون‌گذاران و مسوولان باید ببینند/ نگاهی به فیلم «خط باریک قرمز» دوشنبه 27 مرداد 1399
فیلمی مهم که قانون‌گذاران و مسوولان باید ببینند/ نگاهی به فیلم «خط باریک قرمز»

فیلمی مهم که قانون‌گذاران و مسوولان باید ببینند/ نگاهی به فیلم «خط باریک قرمز»

اهمیت فیلم از سویه اجتماعی آن، بررسی نزدیک جوانانی است که نشان می دهد عنصر خانواده تا چه اندازه در بی آیندگی و تباهی آنان نقش داشته است. پسرانی که به محض ورود به ۱۸ سالگی، اگر دوره شان تمام نشده باشد؛ ادامه محکومیت های سنگین خود را در زندان های عادی سپری خواهند کرد.

نگاهی به فيلم «جايی برای فرشته‌ ها نيست» ساخته‌ سام كلانتری/ گاهی فقط بايد انتخاب كرد یکشنبه 26 مرداد 1399
نگاهی به فيلم «جايی برای فرشته‌ ها نيست» ساخته‌ سام كلانتری/ گاهی فقط بايد انتخاب كرد

نگاهی به فيلم «جايی برای فرشته‌ ها نيست» ساخته‌ سام كلانتری/ گاهی فقط بايد انتخاب كرد

«جايی برای فرشته‌ ها نيست» بيش از آنكه به تعاريف قديمي مستند نزديك باشد و تلاش كند تا درباره موضوعات مطروحه توضيح دهد يا چيزي به بيننده بياموزد، بيشتر پيروي نگاه تازه به مستند به عنوان ابزار قصه‌گويي و فرمي از روايت است.

نگاهی به فيلم «حمال طلا» ساخته تورج اصلانی/ تنهاتر از انسان در لحظه مرگ یکشنبه 26 مرداد 1399
نگاهی به فيلم «حمال طلا» ساخته تورج اصلانی/ تنهاتر از انسان در لحظه مرگ

نگاهی به فيلم «حمال طلا» ساخته تورج اصلانی/ تنهاتر از انسان در لحظه مرگ

بي‌شك حمال طلا به حد كارِ «گُله» خوش ساخت نيست و پايانش به شوخي مي‌زند اما از پس استعاره‌هاش برآمده. زنده است. هر چند ميزان زيادي صرف اضافات شده- سعي در تلطيف آنچه مي‌گويد، دارد! و خب نمي‌شود!

چه چیزی کیارستمی را به استاد مدرن سینما بدل کرد؟ شنبه 25 مرداد 1399
چه چیزی کیارستمی را به استاد مدرن سینما بدل کرد؟

چه چیزی کیارستمی را به استاد مدرن سینما بدل کرد؟

از دید «بن کنیگزبرگ» منتقد آمریکایی، تکنیک‌هایی چون از بین بردن مرز میان واقعیت و صحنه پردازی و درهم‌آمیختن عناصر نمایشی و مستند، از «عباس کیارستمی» سینماگر فقید ایرانی یک استاد مدرن در حوزه سینما می‌سازد.