اخبار ویژه
نقد و یادداشت | صفحه 1
روایت حجت‌الله ایوبی از ملاقات محمدعلی موحد با عباس کیارستمی؛ کیارستی فقط چشم بود و سکوت یکشنبه 7 خرداد 1402 14:30
روایت حجت‌الله ایوبی از ملاقات محمدعلی موحد با عباس کیارستمی؛ کیارستی فقط چشم بود و سکوت

روایت حجت‌الله ایوبی از ملاقات محمدعلی موحد با عباس کیارستمی؛ کیارستی فقط چشم بود و سکوت

حجت‌الله ایوبی نوشت: رفتیم به بالین عباس کیارستمی. ساعت 12 روز 21 فروردین 95 دومین دیدار ماهی و دریا را نظاره می‌کردم. استاد کنارش ایستاد. سروده‌ای از حضرت مولانا را که در صفحه اول هدیه‌اش یعنی «گیتا: سرود خدایان» برای عباس آقا نوشته بود؛ شروع کرد به خواندن. کیارستمی فقط چشم بود و سکوت.

 نگاهی به فیلم «غریب»؛ متن قربانی اجرا شنبه 30 اردیبهشت 1402 14:59
نگاهی به فیلم «غریب»؛ متن قربانی اجرا

نگاهی به فیلم «غریب»؛ متن قربانی اجرا

فیلم به رغم ریتم مناسب نتوانسته خرده روایت‌هایش را در ساختار کلی فیلم به درستی جا دهد، به کاراکترهایش نزدیک نمی‌شود و الگوی قهرمان‌پروری در آن از ظرفیت کلی درام بیرون می‌زند.

پاسخ مناسب گیشه به جنگ با سینما پنجشنبه 28 اردیبهشت 1402 00:52
پاسخ مناسب گیشه به جنگ با سینما

پاسخ مناسب گیشه به جنگ با سینما

در عالم واقعیت حتی ممکن است شرورترین انسان‌ها هم ویژگی‌های مثبتی داشته باشند، حال آنکه در این نوع آثار حتی متعادل‌ترین افراد هم بنا به یک قاعده ماشینی متعادل هستند نه تخلق به اخلاق یا عاطفه‌ای به خیر. این نوع آثار را در سینمای دهه نود ایران و دو-سه سال پس از آن می‌شود با بسامد نسبتا بالا دید و کارهای دو فیلمساز جوان، هومن سیدی و سعید روستایی، نمونه‌هایی برای آن هستند.

 فراستی ناسزا شنیدن را دوست دارد سه شنبه 26 اردیبهشت 1402 16:50
فراستی ناسزا شنیدن را دوست دارد

فراستی ناسزا شنیدن را دوست دارد

فراستی بهتر از هر کسی می‌داند که بدون لیچار گفتن و بد و بیراه نثار کردن به فیلم‌ها، بازارش راکد خواهد شد.

نقد فیلم جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی؛ هیتلریسم! پنجشنبه 21 اردیبهشت 1402 01:59
نقد فیلم جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی؛ هیتلریسم!

نقد فیلم جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی؛ هیتلریسم!

در فیلم «جنگ جهانی سوم» با نگاه نمادین و سمبلیکی که به مسائل پیرامونی کاراکتر شکیب و تعریف آدم‌های جهان فیلم بر اساس ضداتوپیا (ضدآرمانشهر) دارد، ابتدا به نظر می‌رسد مکانمندی گروه پشت صحنه فیلمسازی همه جغرافیای این کاراکتر را در برگرفته است. ولی به مرور و با تحول شخصیتی او، مشخص می‌گردد اگرچه لباس هیتلر به قواره و قد و قامت او گشاد بوده است و سیبیل هیتلری تصویری کمیک از او ساخته است ولیکن به مرور این طراحی چهره از او شخصیت مخوف‌تر و جانی‌تر از هیتلر می‌سازد.

درباره حضور بدون روسری بازیگران زن؛ یک گام حقوقی سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 20:05
درباره حضور بدون روسری بازیگران زن؛ یک گام حقوقی

درباره حضور بدون روسری بازیگران زن؛ یک گام حقوقی

تغییر نگاه حکمرانی قضایی، از زاویه‌ای امنیتی به زاویه‌ای حقوقی، در مورد حضور بدون روسری بازیگران زن در معابر و انظار عمومی یک گام به جلو است.

 نگاهی به کارنامه اصغر فرهادی در سال‌های اخیر به بهانه زادروزش؛ تولدی دوباره سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 02:22
نگاهی به کارنامه اصغر فرهادی در سال‌های اخیر به بهانه زادروزش؛ تولدی دوباره

نگاهی به کارنامه اصغر فرهادی در سال‌های اخیر به بهانه زادروزش؛ تولدی دوباره

دو سال گذشته برای اصغر فرهادی خوش‌یمن نبود. درست از زمانی که «قهرمان»، آخرین ساخته سینمایی او، در جشنواره فیلم کن 2021 به نمایش گذاشته شد؛ فیلمی که پیش از اکران در ایران، توجه مخاطب جهانی را به خود جلب کرد و جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم کن را مشترکا با فیلم «کوپه شماره ۶» به خود اختصاص داد.

 بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 02:20
بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود

بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود

فرهادی مورد حملات زیادی قرار گرفت و اعتبار ویژه و محکمی که تصور می‌کردیم خدشه‌ناپذیر است، ناگهان شکست و انتقادها از او شدید و تند شد. معتقدم آدمی در قامت فرهادی می‌توانست با اشاره‌ای به وقایع ایران نقش خود را ایفا کند. کما‌اینکه وقتی برای اولین بار اسکار گرفت با گفتن جمله «سلام بر مردم سرزمینم» که در ابتدای صحبتش بیان کرد، مردم را بسیار خوشحال کرد.

درباره فیلم «برادران لیلا»؛ هجا کردن «نداری» شنبه 16 اردیبهشت 1402 18:14
درباره فیلم «برادران لیلا»؛ هجا کردن «نداری»

درباره فیلم «برادران لیلا»؛ هجا کردن «نداری»

«برادران لیلا» تم دیگری را هم به صورت موازی با «نداری» پیش می‌برد. موضوعی که تاثیرپذیری جدی آن را قرار است بر آن ببینیم. «هویت» در شاخه‌های فردی، خانواده و جمعی رکن اصلی دیگر فیلم است و شاید بعد از اتمام فیلم در ذهن‌مان وول بخورد که اصلا ما به چه می‌گوییم «هویت»؟ پول؟ مقام؟ یا به قول پدر «کلاه پادشاهی»؟ کار؟ حرف مردم؟ عزت عمومی؟

صندوق اعتباری هنر شفاف نیست/ هنرمندان بی‌دلیل تعلیق می‌شوند جمعه 15 اردیبهشت 1402 00:43
صندوق اعتباری هنر شفاف نیست/ هنرمندان بی‌دلیل تعلیق می‌شوند

صندوق اعتباری هنر شفاف نیست/ هنرمندان بی‌دلیل تعلیق می‌شوند

در صندوق اعتباری هنر بی‌نظمی و آشفتگی وجود دارد. کارشناسان(اگر واقعا کارشناسی وجود داشته باشد) شیوه‌نامه‌ای برای تایید و رد کردن متقاضیان و اعضا ندارند.

 قاچاق فیلم؛ آتشی که به جان سینما افتاده است سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 19:13
قاچاق فیلم؛ آتشی که به جان سینما افتاده است

قاچاق فیلم؛ آتشی که به جان سینما افتاده است

قاچاق فیلم آتش به خرمن سرمایه‌ها در سینما زده و این در حالی است که اقدامات انجام شده در این زمینه نتوانسته مرهمی برای فیلمسازان باشد و مدیران به اکران زودهنگام آثار قربانی بسنده کرده‌اند.

نگاهی به بهترین بازی‌های مهرداد صدیقیان؛ از شکنندگی تا عصیان سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 15:36
نگاهی به بهترین بازی‌های مهرداد صدیقیان؛ از شکنندگی تا عصیان

نگاهی به بهترین بازی‌های مهرداد صدیقیان؛ از شکنندگی تا عصیان

یکی از بازیگرانی که حضورش در «پوست شیر» به چشم آمد، مهرداد صدیقیان بود؛ بازیگری جوان اما باتجربه که شاهد درخشش او (به‌خصوص در فیلم‌های سینمایی) بوده‌ایم و حالا با «پوست شیر» موفقیت دیگری را به کارنامه‌اش اضافه کرده است.

نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»؛ زمستان، بهار، تابستان، پاییز و دوباره زمستان! یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 15:09
نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»؛ زمستان، بهار، تابستان، پاییز و دوباره زمستان!

نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»؛ زمستان، بهار، تابستان، پاییز و دوباره زمستان!

پریناز ایزدیار که در «ملاقات خصوصی» نقشی مشابه سمیه (ابد و یک روز) را به عهده دارد، موفق شده از زاویه‌ای دیگر دختر فداکار خانواده‌ای فقیر را جوری بازسازی کند که کمتر نشانی از سمیه تقدیرگرای آن فیلم ببینیم. او با عشق معصومانه اش رنگی دیگر به آن دختر رنج کشیده بخشد.

درباره سه کام حبس؛ یک تلخی بی پایان یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 01:20
درباره سه کام حبس؛ یک تلخی بی پایان

درباره سه کام حبس؛ یک تلخی بی پایان

فیلم سینمایی سه کام حبس که پس از گذشت سال‌ها از زمان تولید به تازگی و در روزهای اخیر روی پرده اکران قرار گرفته، بیش از آن که یک درام اجتماعی باشد یک پایان تلخ است.

کندن پوست شیر در لوتوس مال سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 00:26
کندن پوست شیر در لوتوس مال

کندن پوست شیر در لوتوس مال

در لوتوس مال، از خانم بازیگر سریالِ جمشید محمودی به تهیه‌کنندگی نوید محمودی، عکسی بدون روسری منتشر شده که سازمان سینماییِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به واکنشی سریع واداشته. این تصمیمات را به تفکیک از پنجره دانش حقوق می‌کاویم.

نگاهی به فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم»؛ مسخ‌شدگی دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 00:08
نگاهی به فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم»؛ مسخ‌شدگی

نگاهی به فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم»؛ مسخ‌شدگی

«جنگ جهانی سوم» برخلاف تمام آن چه تا امروز از هومن سیدی مشاهده کرده‌ایم، یک درام روانشناختی است که در لایه‌های زیرین خود، انفعالات نفسانی کاراکتر را به عنوان محکی برای جریانات قصه قرار داده است.

آفریدگار کادرهای درخشان و به یادماندنی یکشنبه 27 فروردین 1402 18:47
آفریدگار کادرهای درخشان و به یادماندنی

آفریدگار کادرهای درخشان و به یادماندنی

هرچند در سال‌های اخیر کمتر نامی از محمود کلاری در تیتراژ فیلم‌ها دیده می‌شود اما تصاویر هوشمندانه و خوش‌ترکیبی که در چهار دهه شصت، هفتاد، هشتاد و نود در فیلم‌ها ثبت کرده او را در رده فیلمبرداران برجسته سینمای ایران قرار می‌دهد.

بدون امکان خودکشی، سال‌ها پیش خودم را کشته بودم یکشنبه 27 فروردین 1402 18:12
بدون امکان خودکشی، سال‌ها پیش خودم را کشته بودم

بدون امکان خودکشی، سال‌ها پیش خودم را کشته بودم

در رابطه با واقعه «خودکشی» کیومرث پوراحمد، ناگهان یاد ماجرای فیلم «طعم گیلاس» افتادم که از آقای عباس کیارستمی خواسته بودیم برای فیلمش خلاصه داستان کوتاهی بنویسد تا در کاتالوگ کن به چاپ برسد.

نگاهی به فیلم «جنگ جهانی سوم»؛ پر از جزییات یکشنبه 27 فروردین 1402 17:42
نگاهی به فیلم «جنگ جهانی سوم»؛ پر از جزییات

نگاهی به فیلم «جنگ جهانی سوم»؛ پر از جزییات

در «جنگ جهانی سوم» با فیلمی استیلیزه طرف هستیم که بر خلاف عموم کارهای پیشین فیلمسازش، مسیرهای مختلفی را برای بیان منظورش استفاده نمی‌کند و با تمرکز روی روایت و شخصیت‌پردازی، تبدیل به فیلمی سر راست و پر از جزییات می‌کند.

جنگ جهانی سوم هومن سیدی یک فیلمفارسی بدون رقص و کافه و شهر نو شنبه 26 فروردین 1402 21:40
جنگ جهانی سوم هومن سیدی یک فیلمفارسی بدون رقص و کافه و شهر نو

جنگ جهانی سوم هومن سیدی یک فیلمفارسی بدون رقص و کافه و شهر نو

پیام فروتن طراح صحنه و استاد دانشگاه تهران در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد کار تازه هومن سیدی را نقد و بررسی کرد و نوشت: جنگ جهانی سوم هومن سیدی، یک فیلمفارسی بدون رقص و کافه و شهر نو است. گو این که این بار به جای یک آدم مجنون بامعرفت، با یک روان پریش که از عالم و آدم طلبکار روبرویم.