یکشنبه , ۱۵ مهر, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 1
روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

مخملباف اگر چه رفتارش در قیاس با آوینی، قدری عوامانه بود. اما هر دو، تقریبا در یک دوران، و از یک منظر، به یک هنرمندروشنفکر - مهرجویی- تاخته بودند. آن دو، در آن روزگار دغدغه‌هایی شبیه به هم داشتند .

درباره اوضاع آشفته این روزهای سینمای ایران و چند توصیه شنبه 14 مهر 1403 20:17

درباره اوضاع آشفته این روزهای سینمای ایران و چند توصیه

در آشفته بازار امروز سینمای ایران، فیلم‌هایی که دغدغه سینما و دغدغه جامعه را دارند، کمتر بخت آن را پیدا می‌کنند که به مرحله پیش‌تولید برسند و برخی از صاحبان قدرت در داخل کشور، تقصیر را متوجه فیلمسازان می‌کنند، می‌توان به وضوح دید که آثار فیلمسازان ایرانی، به ویژه، آن دسته از فیلم‌هایی که با اتکا به حضور تهیه‌کنندگان مستقر در خارج از کشور ساخته شده است، نه تنها در جشنواره‌های بین‌المللی، که در جشن‌های بزرگ صنعت سینما در سراسر دنیا هم نقش آفرینی کرده‌اند.

بازخوانی مفهوم ضدجنگ در سینمای دفاع مقدس؛ فضیلت دفاع، کراهت جنگ جمعه 13 مهر 1403 01:00

بازخوانی مفهوم ضدجنگ در سینمای دفاع مقدس؛ فضیلت دفاع، کراهت جنگ

سینمای ضدجنگ در ستایش صلح است، در ستایش گفت‌‏وگو، همدلی و انسانیت. همچنین در دفاع از انسان. اگر فیلم‌‏های جنگی در ستایش میهن‌‏پرستی و قهرمانی‌‏های جنگ هستند، فیلم‌‏های ضدجنگ به وحشت و ویرانی حاصل از جنگ می‌‏پردازند.

درباره «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست جمعه 13 مهر 1403 00:00

درباره «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست

«مصائب شیرین ۲»، نشان می‌دهد ذهن، سلیقه و نگاه علیرضا داودنژاد برخلاف بسیاری از همنسلانش، جوان است.

درباره «قیف»؛ تحمل این فیلم از توهین هم سخت تر است جمعه 13 مهر 1403 00:35

درباره «قیف»؛ تحمل این فیلم از توهین هم سخت تر است

فیلم تازه محسن امیریوسفی با نقش‌آفرینی رضا عطاران، زودتر از آنچه انتظار می‌رفت در رقابت گیشه، از نفس افتاد.

نقد فیلم «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ… جمعه 13 مهر 1403 00:24

نقد فیلم «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…

در میان خیل عظیمی از فیلم‌های گیشه‌پسند (مثلا) کمدی که بعضاً بسیار ناامیدکننده نیز هستند و حتی خنده‌دار هم نیستند، «شهسوار» یک طنز نسبتاً خوش‌ساخت و قابل‌احترام به حساب می‌آید.

نقد فیلم «در آغوش درخت» ار بابک خواجه پاشا احساسات‌گرایی به جای معناگرایی یکشنبه 8 مهر 1403 18:30

نقد فیلم «در آغوش درخت» ار بابک خواجه پاشا احساسات‌گرایی به جای معناگرایی

چرا برخی از منتقدان و تماشاگران تا این اندازه فیلم را دوست داشتند و به تمجید آن پرداختند؟ پاسخ های زیادی می توان به این سوال داد مثلا اینکه «در آغوش درخت» خارج از فضای مرسوم این روزهای سینمای ایران است نه مانند کمدی ها زرد و سطحی است و نه آثار اجتماعی و سیاه ژانر نکبت را تداعی می کند، از همین رو میتواند جذاب و تازه باشد.

درباره فیلم «بی‌بدن»؛ جعلی و ضداجتماعی شنبه 7 مهر 1403 18:24

درباره فیلم «بی‌بدن»؛ جعلی و ضداجتماعی

در دورانی که گویی قرار است در داخل کشور، تلاقی فیلم‌های سینمایی و مقولات اجتماعی و طرح هرگونه نقد جدی جرم‌انگاری شود، تولید فیلم‌هایی تاثیرگذار با دغدغه‌هایی اجتماعی که زمانی از بیشترین سهم در عرضه تجاری و فرهنگی در مجامع بین‌المللی برخوردار بودند، به امری بس دشوار مبدل می‌شود.

شباهت سینمای دولت سیزدهم به دوران میرسلیم جمعه 6 مهر 1403 23:17

شباهت سینمای دولت سیزدهم به دوران میرسلیم

می‌توان حاکميت دولت سيزدهم بر فرهنگ و سينما را از جهاتي با دوره ميرسليم مقايسه کرد.

ادامه تمرکز بر کمدی، چه بلایی سَر سینمای ایران می‌آورد؟ پنجشنبه 5 مهر 1403 17:46
فیلم‌های کمدی، ۷۵ درصد از فروش سینمای ایران!

ادامه تمرکز بر کمدی، چه بلایی سَر سینمای ایران می‌آورد؟

تمرکز بیش از حد بر فیلم‌های کمدی ممکن است به کاهش تنوع ژانرها و تضعیف سایر بخش‌های سینما منجر شود؛ اتفاقی که در ماه‌های اخیر باعث شده است که تمام گونه‌های دیگر به غیر از کمدی، در کل ۲۵ درصد از فروش گیشه سینما را شامل شوند! کاهش کیفیت کلی سینما، نارضایتی بخش قابل توجهی از سینماروها، احتمال تکراری شدن سوژه‌ها، افت خلاقیت در تولیدات کمدی، از بین رفتن نگاه جهانی به فیلم‌های اجتماعی سینمای ایران و جایگزین شدن آن با فیلم‌های زیرزمینی می‌تواند از تبعات جایگزینی ژانر کمدی به جای همه ژانرهای دیگر باشد

«مفت‌بر» به مثابه یک پارودی سه شنبه 3 مهر 1403 12:55

«مفت‌بر» به مثابه یک پارودی

اشاره به اصطلاح و تعریف «پارودی» یک ویژگی و خصیصه­­­­­ جدی قابل ادعا برای بررسی فیلم «مفت‌بر» است. پارودی به زبان ساده، تمهیدی است که با تمسخر کاراکتر یا سکانسی از یک فیلم آشنای قدیمی­‌تر به نیت خنداندن تماشاگر مورد استفاده قرار می­‌گیرد. همان رویکرد و تمهیدی که اساسا عادل تبریزی فیلم خود را بر اساس آن بنا کرده است.

پری صابری از نخستین بازیگران زن سینمای روشنفکرانه ایران بود/ حضوری کوتاه اما ماندگار دوشنبه 2 مهر 1403 11:45

پری صابری از نخستین بازیگران زن سینمای روشنفکرانه ایران بود/ حضوری کوتاه اما ماندگار

پری صابری، نامی نامدار در تاریخ تئاتر ایران است و کارنامه‌اش گواهی ا‌ست بر شناخت توأمان او بر تئاتر جهان و تاریخ ایران؛ هر دو. اکثر آثار او نیز تلفیقی از این دو حوزه بود.

فرامرز قرییبان؛ شمایل یک قهرمان معترض شنبه 17 شهریور 1403 02:21

فرامرز قرییبان؛ شمایل یک قهرمان معترض

خاستگاه طبقاتی و تجربۀ زیستۀ تاریخی او هم در گرایش به سمت نقش‌های اعتراضی و عدالت‌طلبانه بی‌تاثیر نبوده از جمله هم‌محله‌ای بودن و همکاری با مسعود کیمیایی؛ کارگردانی که نماد سینمای اعتراضی است.

چند نکته درباره دست و دلبازی اخیر سازمان سینمایی چهارشنبه 14 شهریور 1403 01:35

چند نکته درباره دست و دلبازی اخیر سازمان سینمایی

دست و دلبازی مدیران گذشته در چند روز گذشته و دقیقه ۹۰ چند پرسش را مطرح کرده‌است.

درباره مهران مدیری به‌بهانه اکران فیلم جدیدش/ کمدین کاربلد و کارگردان نابلد سه شنبه 30 مرداد 1403 11:27

درباره مهران مدیری به‌بهانه اکران فیلم جدیدش/ کمدین کاربلد و کارگردان نابلد

اکران دومین فیلم سینمایی‌اش «ساعت ۶ صبح» که با یکی از شلوغ‌ترین رونمایی و اکران خصوصی در سینمای‌ایران در هتل اسپیناس پالاس تهران و با حضور تعداد زیادی از چهره‌های سینمایی برگزار شد، بار دیگر نام «مهران مدیری» را بر سر زبان‌ها انداخت و اجرای مسابقه جدید «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی هم موجب شد دوباره در مرکز توجه مخاطبان و منتقدان قرار بگیرد.

آیا ممیزی این‏بار به‏‌روزرسانی می‌‏شود؟ نجات کشتی به گِل نشسته نشر شنبه 27 مرداد 1403 16:57

آیا ممیزی این‏بار به‏‌روزرسانی می‌‏شود؟ نجات کشتی به گِل نشسته نشر

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از کلیدی‌ترین نهادهای ایران است که نقش فیلترینگ یا به تعبیری سانسور را برعهده دارد.

سیدعباس صالحی چگونه با بازتعریف جایگاه خودش می‏‌تواند نقش تاریخی‏‌ای در فرهنگ کشور داشته باشد؟ میانجی نه تنظیم‌‏گر شنبه 27 مرداد 1403 16:52

سیدعباس صالحی چگونه با بازتعریف جایگاه خودش می‏‌تواند نقش تاریخی‏‌ای در فرهنگ کشور داشته باشد؟ میانجی نه تنظیم‌‏گر

از قدیم گفته‌اند که ما بنی‌آدم، بنده عادتیم. ما هم عادت کرده‌ایم به خیلی از چیزها که برای دیگر مردمانی نه‌فقط عادت نیست که مایه حیرت است. یکی از آنها همین وزارت عریض و طویلی است که هر چهار سال یکبار مدیر فرهنگی‌ای در صدر آن قرار می‌گیرد و مشخص می‌کند که دولت با امکانات بسیار زیادش به نفع چه تفکر و ایدئولوژی‌ای در فرهنگ مداخله کند، کدام فکر و اندیشه را مسدود کند و کدام‌یک را بر صدر نشاند و بودجه‌هایش را خرج آن کند.

با «مست عشق» همراه می‌شوید ولی درگیر نه! شنبه 27 مرداد 1403 12:59
در قالب یک یادداشت مطرح شد؛

با «مست عشق» همراه می‌شوید ولی درگیر نه!

در فیلم سینمایی «مست عشق» تلاش برای هم مسیر شدن با قهرمانان در مسیر قهرمانی‌شان بی‌ثمر می‌ماند با این وجود فیلم همچنان وجه لطیف و رویکرد معمایی کارهای حسن فتحی در سریال سازی را حفظ کرده است.

درباره ملاقات با جادوگر؛ فیلمی با قصه خوب ، اما بازی های تکراری و کارگردانی ضعیف چهارشنبه 24 مرداد 1403 19:46

درباره ملاقات با جادوگر؛ فیلمی با قصه خوب ، اما بازی های تکراری و کارگردانی ضعیف

ملاقات با جادوگر که با ریتم‌ تندی آغاز شده بود در اواخر، ریتمش را از دست داد و افول کرد. چیزی که از این اثر بعید بود در حالیکه مخاطب انتظار داشت، فیلم ریتمش را از دست ندهد.

پیام معنادار انتخاب عباس صالحی برای وزارت فرهنگ چهارشنبه 24 مرداد 1403 19:40

پیام معنادار انتخاب عباس صالحی برای وزارت فرهنگ

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی ‌رغم برخی اقدامات مختلف از انشقاق بین اصحاب فرهنگ و هنر و حاکمیت رنج می‌برد بنابراین به چهره‌ای نیاز دارد که بتواند فضای فرهنگی کشور را سازماندهی و متحول کند و مسیر ناهموار را پرشتاب‌ترو هموارتر کند.

وزارت ارشاد دولت سیزدهم در روزهای آخر درصدد دولتی‌تر کردن سینماست؛ سند استبداد یا استقلال؟ چهارشنبه 24 مرداد 1403 17:48

وزارت ارشاد دولت سیزدهم در روزهای آخر درصدد دولتی‌تر کردن سینماست؛ سند استبداد یا استقلال؟

گویی بازمانده‌های دولت سیزدهم در وزارت فرهنگ و ارشاد، آخرین دست و پاهای خود را می‌زنند تا سلطه سلیقه و گفتمان خود بر تقدیر سینما را به‌زعم خود تدبیر کنند.