شنبه , ۲۴ شهریور, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت
روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

مخملباف اگر چه رفتارش در قیاس با آوینی، قدری عوامانه بود. اما هر دو، تقریبا در یک دوران، و از یک منظر، به یک هنرمندروشنفکر - مهرجویی- تاخته بودند. آن دو، در آن روزگار دغدغه‌هایی شبیه به هم داشتند .

فرامرز قرییبان؛ شمایل یک قهرمان معترض شنبه 17 شهریور 1403 02:21

فرامرز قرییبان؛ شمایل یک قهرمان معترض

خاستگاه طبقاتی و تجربۀ زیستۀ تاریخی او هم در گرایش به سمت نقش‌های اعتراضی و عدالت‌طلبانه بی‌تاثیر نبوده از جمله هم‌محله‌ای بودن و همکاری با مسعود کیمیایی؛ کارگردانی که نماد سینمای اعتراضی است.

چند نکته درباره دست و دلبازی اخیر سازمان سینمایی چهارشنبه 14 شهریور 1403 01:35

چند نکته درباره دست و دلبازی اخیر سازمان سینمایی

دست و دلبازی مدیران گذشته در چند روز گذشته و دقیقه ۹۰ چند پرسش را مطرح کرده‌است.

درباره مهران مدیری به‌بهانه اکران فیلم جدیدش/ کمدین کاربلد و کارگردان نابلد سه شنبه 30 مرداد 1403 11:27

درباره مهران مدیری به‌بهانه اکران فیلم جدیدش/ کمدین کاربلد و کارگردان نابلد

اکران دومین فیلم سینمایی‌اش «ساعت ۶ صبح» که با یکی از شلوغ‌ترین رونمایی و اکران خصوصی در سینمای‌ایران در هتل اسپیناس پالاس تهران و با حضور تعداد زیادی از چهره‌های سینمایی برگزار شد، بار دیگر نام «مهران مدیری» را بر سر زبان‌ها انداخت و اجرای مسابقه جدید «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی هم موجب شد دوباره در مرکز توجه مخاطبان و منتقدان قرار بگیرد.

آیا ممیزی این‏بار به‏‌روزرسانی می‌‏شود؟ نجات کشتی به گِل نشسته نشر شنبه 27 مرداد 1403 16:57

آیا ممیزی این‏بار به‏‌روزرسانی می‌‏شود؟ نجات کشتی به گِل نشسته نشر

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از کلیدی‌ترین نهادهای ایران است که نقش فیلترینگ یا به تعبیری سانسور را برعهده دارد.

سیدعباس صالحی چگونه با بازتعریف جایگاه خودش می‏‌تواند نقش تاریخی‏‌ای در فرهنگ کشور داشته باشد؟ میانجی نه تنظیم‌‏گر شنبه 27 مرداد 1403 16:52

سیدعباس صالحی چگونه با بازتعریف جایگاه خودش می‏‌تواند نقش تاریخی‏‌ای در فرهنگ کشور داشته باشد؟ میانجی نه تنظیم‌‏گر

از قدیم گفته‌اند که ما بنی‌آدم، بنده عادتیم. ما هم عادت کرده‌ایم به خیلی از چیزها که برای دیگر مردمانی نه‌فقط عادت نیست که مایه حیرت است. یکی از آنها همین وزارت عریض و طویلی است که هر چهار سال یکبار مدیر فرهنگی‌ای در صدر آن قرار می‌گیرد و مشخص می‌کند که دولت با امکانات بسیار زیادش به نفع چه تفکر و ایدئولوژی‌ای در فرهنگ مداخله کند، کدام فکر و اندیشه را مسدود کند و کدام‌یک را بر صدر نشاند و بودجه‌هایش را خرج آن کند.

با «مست عشق» همراه می‌شوید ولی درگیر نه! شنبه 27 مرداد 1403 12:59
در قالب یک یادداشت مطرح شد؛

با «مست عشق» همراه می‌شوید ولی درگیر نه!

در فیلم سینمایی «مست عشق» تلاش برای هم مسیر شدن با قهرمانان در مسیر قهرمانی‌شان بی‌ثمر می‌ماند با این وجود فیلم همچنان وجه لطیف و رویکرد معمایی کارهای حسن فتحی در سریال سازی را حفظ کرده است.

درباره ملاقات با جادوگر؛ فیلمی با قصه خوب ، اما بازی های تکراری و کارگردانی ضعیف چهارشنبه 24 مرداد 1403 19:46

درباره ملاقات با جادوگر؛ فیلمی با قصه خوب ، اما بازی های تکراری و کارگردانی ضعیف

ملاقات با جادوگر که با ریتم‌ تندی آغاز شده بود در اواخر، ریتمش را از دست داد و افول کرد. چیزی که از این اثر بعید بود در حالیکه مخاطب انتظار داشت، فیلم ریتمش را از دست ندهد.

پیام معنادار انتخاب عباس صالحی برای وزارت فرهنگ چهارشنبه 24 مرداد 1403 19:40

پیام معنادار انتخاب عباس صالحی برای وزارت فرهنگ

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی ‌رغم برخی اقدامات مختلف از انشقاق بین اصحاب فرهنگ و هنر و حاکمیت رنج می‌برد بنابراین به چهره‌ای نیاز دارد که بتواند فضای فرهنگی کشور را سازماندهی و متحول کند و مسیر ناهموار را پرشتاب‌ترو هموارتر کند.

وزارت ارشاد دولت سیزدهم در روزهای آخر درصدد دولتی‌تر کردن سینماست؛ سند استبداد یا استقلال؟ چهارشنبه 24 مرداد 1403 17:48

وزارت ارشاد دولت سیزدهم در روزهای آخر درصدد دولتی‌تر کردن سینماست؛ سند استبداد یا استقلال؟

گویی بازمانده‌های دولت سیزدهم در وزارت فرهنگ و ارشاد، آخرین دست و پاهای خود را می‌زنند تا سلطه سلیقه و گفتمان خود بر تقدیر سینما را به‌زعم خود تدبیر کنند.

به‌مناسبت سالمرگ بهمن مفید/ جاهل جاودانه سینمای ایران سه شنبه 23 مرداد 1403 20:42

به‌مناسبت سالمرگ بهمن مفید/ جاهل جاودانه سینمای ایران

آن سال‌ها مخاطبان عادی سینما تصور نمی‌کردند بازیگری مثل بهمن مفید تحصیلکرده تئاتر و هنر باشد. دانستن و ندانستن این موضوعات برای تماشاگری که برای تفریح و سرگرمی و فراموش کردن به سینما می‌رفت اهمیتی نداشت. این ذهنیت که بازیگران سینمای تجاری را گروهی آدم الکی خوش و باری به هر جهت تشکیل می‌دهند، جریان غالب سینمای رویاپردازی حقنه می‌کرد که به سادگی و وفور فیلم می‌ساخت و منتفع می‌شد.

سوالات مهمی که اسماعیلی وزیر ارشاد دولت رئیسی قبل از خداحافظی با صندلی وزارت باید پاسخ دهد دوشنبه 22 مرداد 1403 17:08

سوالات مهمی که اسماعیلی وزیر ارشاد دولت رئیسی قبل از خداحافظی با صندلی وزارت باید پاسخ دهد

روزنامه اعتماد نوشت: آقای وزیر! حالا که روزهای پایانی حضور خود را در این وزارتخانه طی می‌کنید حداقل لطف کرده قبل از خداحافظی با میز و صندلی وزارت، یک بار هم که شده به این سوالات مهم پاسخ بدهید.

پول و پارتی؛ فاجعه‌ای تمام عیار، عقب تر از فیلمفارسی شنبه 20 مرداد 1403 20:00

پول و پارتی؛ فاجعه‌ای تمام عیار، عقب تر از فیلمفارسی

فروش فیلم پول وپارتی صرفا به خاطر کمدی بودن فیلم و پیشینه کارگردان اثربوده و فیلم ارزش سینمایی خاصی نداردبه عبارت دیگر فروش یک اثر نشانه کیفیت آن نیست. این فیلم شاید شوخی‌های زننده و جنسی نداشته باشد اماشوخی‌های آن درابتذال کم ازآن شوخی‌ها ندارد.

جهش سهیلی با «پول و پارتی» به دوران ماقبل بالیوود! سه شنبه 16 مرداد 1403 20:01

جهش سهیلی با «پول و پارتی» به دوران ماقبل بالیوود!

«پول و پارتی» آخرین ساخته سعید سهیلی با بازی ساعد سهیلی و پردیس احمدیه است که روز‌های اکران عمومی خود را سپری می‌کند؛ اثری که قصد داشته سینمای هند را ایرانیزه کند، اما خروجی آن فیلمی ماقبل از سینمای بالیوود شده است.

«ساعت ۶ صبح» فیلم نسازید دوشنبه 15 مرداد 1403 01:45
فیلم جدید مهران مدیری هم به ایده گفت‌وگو درباره شکاف‌های اجتماعی ضربه زده و هم از نظر فنی ضعیف است

«ساعت ۶ صبح» فیلم نسازید

ساعت ۶ عصر را نمی‌توان نقد کرد، چون کسی نمی‌تواند با آن وارد چالشی جدی شود که حالا در این چالش طرف کار بایستد یا روبه‌روی آن. با چیزی طرفیم که اساسا معنای فیلم سینمایی نمی‌دهد و این حکمی نیست که براساس سلیقه من یا شما صادر شود یا براساس یک دیدگاه به‌خصوص راجع‌به هنر و سینما استنتاج شده باشد. این حکم بدیهی است که با استناد و ارجاع به بدیهی‌ترین اصول و چهارچوب‌های هنر سینما می‌شود به آن رسید.

نگاهی به فیلم «ساعت 6 صبح» مهران مدیری؛ بی‌خود و بی‌جهت دوشنبه 15 مرداد 1403 01:36

نگاهی به فیلم «ساعت 6 صبح» مهران مدیری؛ بی‌خود و بی‌جهت

مشکل اصلی ساعت 6 صبح پرداخت و اجرای ضعیف مدیری از سوژه‌ای است که فی‌النفسه سوژه بدی نیست اما همین سوژه نسبتا خوب آدم کاربلدی می‌خواهد تا با پرداختی درست آن را تبدیل به فیلمی پرکشش نماید. «ساعت 6 صبح» بار دیگر این فرضیه را اثبات می‌کند که مهران مدیری برای ساخت یک اثر ماندگار احتیاج به زمان بیشتری به اندازه یک سریال دارد و زمانی که قرار است یک داستان را در طول90 دقیقه جمع و جور کند عاجز می‌شود.

درباره فیلم «ساعت 6 صبح» به کارگردانی مهران مدیری فیلمی که می‌خواهد خیلی چیزها باشد! یکشنبه 14 مرداد 1403 18:22

درباره فیلم «ساعت 6 صبح» به کارگردانی مهران مدیری فیلمی که می‌خواهد خیلی چیزها باشد!

دقایق پایانی فیلم که صحنه در تصرف نویسنده، کارگردان و بازیگر است، جذابیت‌هایی دارد که از فیلم‌های معمول پلیسی ایرانی انتظار ندارید، هر چند از شخصیت مهران مدیری دور نیست، اما این دقایق آخر از پس حل و فصل چالش‌های مهم فیلم از آن جمله شخصیت‌پردازی‌های ناقص، خرده‌داستان‌های رها شده، منطق داستانی ضعیف و شلوغی بی‌معنی صحنه بر نمی‌آید.

نقد فیلم یادگار جنوب؛ ماقبلِ جان‌دار شنبه 13 مرداد 1403 19:43

نقد فیلم یادگار جنوب؛ ماقبلِ جان‌دار

دومین ساخته سینمایی حسین دوماری و پدرام‌ پورامیری، نسبت به فیلم‌ نخست‌شان (جان‌دار)، چند گام به عقب محسوب می‌شود.

درباره فیلم «شین»؛ مگر ظلم فراموش می‌شود چهارشنبه 10 مرداد 1403 20:54

درباره فیلم «شین»؛ مگر ظلم فراموش می‌شود

فیلم سینمایی «شین» درامی است دلهره‌آور با مایه‌های ترسناک که تلاش شده با تکیه بر یک ماجرای واقعی از بستری ایرانی و اینجایی برای بسط مفهوم ظلم و تاوان سنگین آن از گذشته تا حال بهره ببرد.

ساعت ۶ صبح؛ چند ساعت عقب‌تر از ساعت ۵ عصر چهارشنبه 10 مرداد 1403 20:49

ساعت ۶ صبح؛ چند ساعت عقب‌تر از ساعت ۵ عصر

دومین ساخته سینمایی مهران مدیری به‌واسطه عدم‌طراحی راهکارهایی موجه در هنگام بحران، به فیلمی با ریتم کند تبدیل شده که نمی‌تواند انتظارات حداقلی مخاطب را پوشش دهد.

برخوردی اخلاقی در برابر درخواست بازگشت بازیگرانی که مهاجرت ‌کردند؛ در پناه وطن چهارشنبه 10 مرداد 1403 01:48

برخوردی اخلاقی در برابر درخواست بازگشت بازیگرانی که مهاجرت ‌کردند؛ در پناه وطن

وقوع اعتراضات اجتماعی و همدلی گروهی از هنرمندان با معترضان، در هیچ جامعه‌ای دور از ذهن نیست. اتفاقی که پاییز ۱۴۰۱ نیز در ایران رخ داد. در آن مقطع زمانی، مجموع شرایط به گونه‌ای پیش رفت که عده‌ای ازجمله برخی هنرمندان «مهاجرت» را به گزینه‌های دیگر ترجیح دادند. هنرمندان مهاجر که حمایت خود را از معترضان به شیوه‌های گوناگون ابراز کرده بودند در جامعه جدید، با موقعیتی متفاوت از آن‌چه در ایران داشتند روبه‌رو شدند.