اخبار ویژه
نقد و یادداشت
برای خسرو سینایی، حسرت هایش و آزارهایی که دید شنبه 11 مرداد 1399
برای خسرو سینایی، حسرت هایش و آزارهایی که دید

برای خسرو سینایی، حسرت هایش و آزارهایی که دید

خسرو سینایی می گفت: "همیشه از ساختن فیلم لذت برده‌ام. ولی همیشه حاشیه‌های قبل و بعد از ساختن آن آزارم داده است. تجربه کردم که سینما به دلیل نیازی که به واسطه‌های متعدد و سرمایه دارد، مشکل می‌تواند به مرزهای هنر نزدیک شود و اغلب ناچار است در محدوده مهارت‌های حرفه‌ای محبوس بماند."

نگاهی به فیلم «پسرکشی»/ ملغمه ای برای تمام فصول شنبه 11 مرداد 1399
نگاهی به فیلم «پسرکشی»/ ملغمه ای برای تمام فصول

نگاهی به فیلم «پسرکشی»/ ملغمه ای برای تمام فصول

کریمی سعی کرده در این سال ها به آثارش لایه ای از فلسفه دهد و در کنار همکاری با ستاره های سینمای ایران نظیر بهرام رادان، مهتاب کرامتی و… و انتخاب سوژه هایی متفاوت با سوژه فیلم های آپارتمانی، اثری متفاوت در سینمای ایران را ثبت کند. او این بار نیز مانند فیلم «کمدی انسانی» مخاطب را ناامید می کند.

بدفرجامی طمع در زمهریر کشتارگاه سه شنبه 7 مرداد 1399
بدفرجامی طمع در زمهریر کشتارگاه

بدفرجامی طمع در زمهریر کشتارگاه

فیلم سینمایی «کشتارگاه» در عمل چهارمین فیلم عباس امینی در مقام کارگردان پس از فیلم‌های «والدراما»، «هندی و هرمز» و «من اینجا هستم» است؛ هرچند با توجه به آنکه فیلم‌های پیشین امینی با پروانه ویدیویی تولید شده، از نظر ساختار اداری سینمای ایران، او فیلم‌اولی محسوب می‌شود!

نقد سريال «آقازاده»/ دروغ از دروازه تو نمی‌آيد سه شنبه 7 مرداد 1399
نقد سريال «آقازاده»/ دروغ از دروازه تو نمی‌آيد

نقد سريال «آقازاده»/ دروغ از دروازه تو نمی‌آيد

شبكه نمايش خانگي قرار بود سانسور كمتري داشته باشد و با حضور لشكري از بازيگران مشهور به رشد سينماي ايران كمك كند ولي با ساخت سريال‌هاي مشكوكي چون «شهرزاد» اين ايده‌ها به مسير ديگري رفت. بسياري از منتقدان به عدم شفافيت مالي سريال‌هاي شبكه نمايش خانگي انتقاد دارند چه برسد به اينكه اين آثار به نقد فساد در جامعه بپردازند!

نگاهی به فیلم «شنای پروانه» / دیوارِ جدایی سه شنبه 7 مرداد 1399
نگاهی به فیلم «شنای پروانه» / دیوارِ جدایی

نگاهی به فیلم «شنای پروانه» / دیوارِ جدایی

روایت «شنای پروانه» که تأکید مستقیمی بر ویژگی‌های رفتاری حاشیه‌نشینان تهران دارد، خواسته یا ناخواسته به تفکیک پایگاه اجتماعی شهروندان به «جنوب‌شهری‌ها» و «بالای‌شهری‌ها» دامن می‌زند.

چراغ خیلی‌ها برای رفاقت نفت نداشت... دوشنبه 6 مرداد 1399
چراغ خیلی‌ها برای رفاقت نفت نداشت...

چراغ خیلی‌ها برای رفاقت نفت نداشت...

کیمیایی قهرمان لجباز و یکدنده‌ای شناخته می‌شد که با بی‌اعتنایی کامل به نظریات منتقدان، سرسختانه فیلم خودش را می‌ساخت، ولی متأثر از شکست آثارش و فشارهای پیرامونی با آغاز دوره جدید کاری سعی کرد تا طرحی نو دراندازد و اقتضائات نوظهور را در شیوه فیلم‌سازی خود دخالت دهد.

درباره «خون شد» آخرين اثر مسعود كيميایی/ روشنایی بر ذهن‌های تاريك دوشنبه 6 مرداد 1399
درباره «خون شد» آخرين اثر مسعود كيميایی/ روشنایی بر ذهن‌های تاريك

درباره «خون شد» آخرين اثر مسعود كيميایی/ روشنایی بر ذهن‌های تاريك

نقش صفي‌ياري براي «خون شد» كمتر از خود كيميايي نيست. گويي كه گمشده سال‌هاي سال فيلم‌هاي او در اينجا پيدا شده است.

درباره مسعود كيميایی و سينمای او/ تا آخرين نفس دوشنبه 6 مرداد 1399
درباره مسعود كيميایی و سينمای او/ تا آخرين نفس

درباره مسعود كيميایی و سينمای او/ تا آخرين نفس

كيميايي پس از 6 دهه فيلمسازي همچنان در جايي ايستاده كه با اولين فيلم خود «قيصر» منتقدان سينمايي را به دو صف موافقان و مخالفان جدي تقسيم‌بندي كرد.

مسعود کیمیایی و نیم قرن ایستادن پای زخم و رفاقت دوشنبه 6 مرداد 1399
مسعود کیمیایی و نیم قرن ایستادن پای زخم و رفاقت

مسعود کیمیایی و نیم قرن ایستادن پای زخم و رفاقت

کیمیایی کارگردان مهمی برای سینمای ایران است، چه بخواهیم و چه نخواهیم در موردش حرف می‌زنیم. اگر از سبک و سیاقش بدمان بیاید با ذکر دلیل می‌گوییم و تاکید می‌کنیم این سینمای کیمیایی است و اگر خوش‌مان بیاید دیالوگ‌هایش را به کار می‌بریم.

نقدی بر فیلم «جهان با من برقص»/ قاعده‌ زندگی شیرین دوشنبه 6 مرداد 1399
نقدی بر فیلم «جهان با من برقص»/ قاعده‌ زندگی شیرین

نقدی بر فیلم «جهان با من برقص»/ قاعده‌ زندگی شیرین

مسائلی که پیش از این، به عنوان آسیب‌های فیلمنامه‌ی “جهان با من برقص” مطرح شد، عموماً با تدبیری در کارگردانی، به نوعی پوشانده شده‌اند. اما بزرگترین مساله‌ی فیلم که از همان پلان اول هم با آن مواجه هستیم، نامشخص بودن راوی فیلم است.

 نگاهی به فیلم «امیر»/ شروع مبهم، پایان مخدوش دوشنبه 6 مرداد 1399
نگاهی به فیلم «امیر»/ شروع مبهم، پایان مخدوش

نگاهی به فیلم «امیر»/ شروع مبهم، پایان مخدوش

امیر تراژدی از زندگی و احوالات جوانانِ تلخ امروز است. شروع گسسته و مُبهمش مقدمه ای است بر پایان مخدوش و تلخ آن.

برای سیف الله داد و دغدغه هایش برای سینما دوشنبه 6 مرداد 1399
برای سیف الله داد و دغدغه هایش برای سینما

برای سیف الله داد و دغدغه هایش برای سینما

بیش از ۱۰ سال از فقدان مدیر فرهنگی و سینماگری که با «بازمانده» اش گریستیم و از «کانی مانگا» اش لذت بردیم، می گذرد، سیف الله داد معنای یک مدیر فرهنگی را که سینماگر است برای مان به خاطره های دور بُرد.

تجربه شکست خورده اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی شنبه 4 مرداد 1399
تجربه شکست خورده اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی

تجربه شکست خورده اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی

رقم‌های فروش این فیلم‌هایی که اکران آنلاین داشتند چندان زیاد نبود و حتی پوشش بودجه تولید یکی از این فیلم‌ها را نمی‌داد، چرا فقط هزینه تولید خروج بیش از نه میلیارد تومان بود و در واقع هزینه تولید یکی از این آثار نیز از اکران آنلاین بازنگشت؟

چرا سر «نوید محمدزاده» جنجال به پا شد؟ شنبه 4 مرداد 1399
چرا سر «نوید محمدزاده» جنجال به پا شد؟

چرا سر «نوید محمدزاده» جنجال به پا شد؟

نوید محمدزاده اولین هنرمند ایرانی نیست که وارد عرصه تبلیغات شده و عطری با نام خودش تولید و به بازار عرضه کرده و یا به قول بعضی‌ها «چهره‌فروشی کرده» است. با این حال چندماه است که نوک پیکان انتقادات به سمت اوست و هر روز رسانه‌ای یا منتقدی، چیزی درباره او می‌نویسد. اما آیا واقعا نوید محمدزاده مرتکب اشتباه شده است؟

حكايت دريا / از «فيلم روشنفكری» تا «فيلم بد» چهارشنبه 1 مرداد 1399
حكايت دريا / از «فيلم روشنفكری» تا «فيلم بد»

حكايت دريا / از «فيلم روشنفكری» تا «فيلم بد»

«حكايت دريا» فرصتي است براي بررسي واژه‌ نامعين «سينماي روشنفكري» كه كم‌و‌بيش بي‌معني مانده است. از آنجا كه همه ‌چيز در «حكايت دريا» بد اجرا مي‌شود شايد مطالعه‌ نشانه‌هاي كليشه‌اي فيلم فرصتي را بر مطالعه‌ اين پديده فراهم سازد تا شايد بتوان از دل اين نشانه‌ها معنايي براي اين واژه يافت.

نگاهی به فيلم «حكايت دريا» ساخته بهمن فرمان‌آرا / حكايت سرخوردگی و خلأ معنويت چهارشنبه 1 مرداد 1399
نگاهی به فيلم «حكايت دريا» ساخته بهمن فرمان‌آرا / حكايت سرخوردگی و خلأ معنويت

نگاهی به فيلم «حكايت دريا» ساخته بهمن فرمان‌آرا / حكايت سرخوردگی و خلأ معنويت

آخرین ساخته‌ بهمن فرمان‌آرا به موضوعاتي در جهان ذهني و رفتاري مردان نگاه دارد كه بيشتر اوقات از ديد زنان مسائل بحث‌برانگيز، حساس و پرسش‌هاي ملتهبي بوده‌اند.

پرویز پرستویی نباید حرف بزند؟! دوشنبه 30 تیر 1399
پرویز پرستویی نباید حرف بزند؟!

پرویز پرستویی نباید حرف بزند؟!

«علاوه بر حوزه تخصصی‌اش در دیگر حوزه‌ها جملات تأثیرگذار و اغلب تندوتیزی دارد که تعدادی از آنها ماندگار شده است. کاری که پرستویی در حوزه‌های دیگر می‌کند، زیاد مرتبط با این مطلب نیست؛ بلکه فقط اظهار نظراتش در حوزه ورزش تا حدودی زیر ذره‌بین قرار گرفته است. آیا پرویز پرستویی حق ندارد درباره ورزش و اتفاقاتی که در این حوزه رخ می‌دهد، اظهار نظر کند و حرف بزند؟»

مرگ بروس‌ لی دوشنبه 30 تیر 1399
مرگ بروس‌ لی

مرگ بروس‌ لی

سینمای رزمی پیش از او هم وجود داشت اما او بود که به آن جان و اعتبار داد و میلیون‌ها تماشاگر از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف را در گوشه و کنار جهان مجذوب هنر خود کرد. چینی‌ها و نیز بیشتر مردم آسیا بروس لی را بسیار بیشتر از یک ستاره سینما دوست داشتند زیرا چنین به نظرشان می‌رسید که او با هنر و نبوغش، حیثیت‌شان را اعاده کرده و به حس تحقیری که غربی‌ها نسبت به مردم شرق داشتند پایان داده بود.

درباره فیلم «شنای پروانه» / شوره‌ زار شرّ یکشنبه 29 تیر 1399
درباره فیلم «شنای پروانه» / شوره‌ زار شرّ

درباره فیلم «شنای پروانه» / شوره‌ زار شرّ

فیلم اگر به دست سینماگر باتجربه و صاحب جهان‌بینی و جسوری نوشته و ساخته شده بود، از شرح وقایع گذر کرده و ریشه‌های پیوند میان لمپن‌ها را واکاوی می‌‌کرد. می‌توانست به حضور مداوم اوباش از منظر اجتماعی بنگرد و حتی کنش شخصیت مرکزی را به بن‌بستی بزرگ‌تر از خرده‌حساب‌های شخصی بکشاند.

نگاهی گذرا به فیلم‌های موسوم به جنوب‌شهری / سرنوشت آدم‌های ته شهر یکشنبه 29 تیر 1399
نگاهی گذرا به فیلم‌های موسوم به جنوب‌شهری / سرنوشت آدم‌های ته شهر

نگاهی گذرا به فیلم‌های موسوم به جنوب‌شهری / سرنوشت آدم‌های ته شهر

جنوب شهری که پدران و مادران ما در آن بزرگ شدند، شکل و شمایل دیگری داشت. جوان‌های امروزی آن فضا را خیلی نمی‌شناسند و شاید همین عدم شناخت کافی از فضای جنوب شهر باعث می‌شود برخی فیلم‌سازان جوان در پرداخت فضا و روابط آدم‌ها خیلی موفق نباشند و همه‌چیز مصنوعی جلوه کند».