اخبار ویژه
نقد و یادداشت
گذری بر فيلم عروس به مناسبت 30 ساله شدن آن/ برگ برنده عروس دوشنبه 12 خرداد 1399
گذری بر فيلم عروس به مناسبت 30 ساله شدن آن/ برگ برنده عروس

گذری بر فيلم عروس به مناسبت 30 ساله شدن آن/ برگ برنده عروس

افخمي بعد از عروس نشان داد كه موفقيتش در كارگرداني اين فيلم تصادفي نبوده است. چه در شوكران و چه در جهان‌پهلوان تختي. آنچه به نظر مي‌رسد نقطه قوت اين دو فيلم محسوب مي‌شود، فيلمبرداري و دكوپاژ آنهاست.

قبل و بعد از فيلم «عروس» در سينمای ايران / قواعدی كه شكسته شد دوشنبه 12 خرداد 1399
قبل و بعد از فيلم «عروس» در سينمای ايران / قواعدی كه شكسته شد

قبل و بعد از فيلم «عروس» در سينمای ايران / قواعدی كه شكسته شد

اينكه چهره‌هاي بازيگران زن سينماي ايران تا قبل از آن نبايد خيلي زيبا مي‌بودند، نبايد چيزي به اسم سلبريتي در سينماي ايران وجود مي‌داشت، نبايد نوع قصه‌ها به سمت سينمايي مي‌رفت كه به قولي خط‌كشي شده باشد و چهره‌ها عصاقورت داده شده باشند. اساسا اتفاق «عروس» باعث شد سينماي ايران بعد از انقلاب به بعد و قبل از فيلم «عروس» به لحاظ مضموني، تصويري و ارايه شخصيت‌هاي سينمايي تقسيم شود.

کدام «تیغ و ترمه» را تماشا کرده‌ایم و چرا هنوز می‌توان به کیومرث پوراحمد امید داشت؟ یکشنبه 11 خرداد 1399
کدام «تیغ و ترمه» را تماشا کرده‌ایم و چرا هنوز می‌توان به کیومرث پوراحمد امید داشت؟

کدام «تیغ و ترمه» را تماشا کرده‌ایم و چرا هنوز می‌توان به کیومرث پوراحمد امید داشت؟

تیم بازیگری این فیلم نتوانسته‌اند به خوبی نقش آفرینی کنند و در سکانس‌هایی، آنچنان اگزجره بازی می‌کنند که بر خلاف کاسنپت، تماشاگر را به خنده وامی‌دارد. بی‌شک بازیگردانی و تنظیم حس و روابط بازیگران در مقابل دوربین جزو وظایف کارگردان است؛ اما این توانایی نسبت مستقیمی با بضاعت حرفه‌ای بازیگران نیز دارد و نمی‌توان از هر بازیگر توقع داشت در حد مارلون براندو بازی کند!

قتل در قاب شنبه 10 خرداد 1399
قتل در قاب

قتل در قاب

فیلم‌هایی هستند که اثربخشی خود را نه در میزان خشونت جاری در اثر، بلکه در ترسیم وضعیتی وحشتناک می‌گیرند که ناشی از روابط قدرت میان انسان‌ها از اعصار گذشته تا به امروز است.

نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»، ساخته صحرا کریمی/ پرسشگریِ دراماتیک شنبه 10 خرداد 1399
نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»، ساخته صحرا کریمی/ پرسشگریِ دراماتیک

نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»، ساخته صحرا کریمی/ پرسشگریِ دراماتیک

«حوا، مریم، عایشه»، با اشباع‌شدن موضوعِ فیلم از لحنی که بیشتر متأثر از آموخته‌های کارگردان از هنر سینما و تحصیلات آکادمیک اوست، شخصیت‌های فیلم را وادار به نوعی اعتراف در برابر دوربین می‌کند. اعترافی که هرچند رنگ‌و‌لعابی سینمایی دارد و در برخی موارد چشمگیر است، اما مانع از مواجهه مخاطب با خواسته اصلی شخصیت‌ها می‌شود.

نگاهی به فیلم سینمایی ائو / این خانه دور است! شنبه 10 خرداد 1399
نگاهی به فیلم سینمایی ائو / این خانه دور است!

نگاهی به فیلم سینمایی ائو / این خانه دور است!

«ائو» فیلمی است که بیش از محتوا، فرمش در ذهن ‌می‌ماند. فرمی که در شروع و در ادامه شامل چند پلان‌سکانس بلند و با ریتمی نسبتا تند می‌شود که ضمن تداوم حس صحنه‌ها، به مخاطب این امکان را می‌دهد تا از نزدیک، کنش‌ها و واکنش‌های شخصیت‌های فیلم را دنبال کند.

نگاهی اجمالی به سیر تحول نگره ژانر در سینما شنبه 10 خرداد 1399
نگاهی اجمالی به سیر تحول نگره ژانر در سینما

نگاهی اجمالی به سیر تحول نگره ژانر در سینما

آلتمن با ردكردن دو قرائت رايج از ژانر كه يكـي تنهـا بـر ویژگی‌های محتوايی تأكيد مي‌كرد و ديگـري فقط بـر جنبه‌های ساختاری، به بازتعریفی التقاطی از ژانر رسيد.

نقدی بر فیلم سینمایی پلتفرم/ نمایش نمادین شکاف‌ها و طبقات اجتماعی جمعه 9 خرداد 1399
نقدی بر فیلم سینمایی پلتفرم/ نمایش نمادین شکاف‌ها و طبقات اجتماعی

نقدی بر فیلم سینمایی پلتفرم/ نمایش نمادین شکاف‌ها و طبقات اجتماعی

این فیلم که به ژانر علمی تخیلی وحشتناک تعلق دارد در طول یک ساعت و نیم زمان داستان به خوبی ذهن مخاطب را درگیر خود می‌کند،نقش اصلی این اثر را ایوان مساگوئه (مسگیو) در قالب کاراکتر گورنگ عهده‌دار است.

آیا بازیگران کامپیوتری، ستاره‌های هالیوود را خانه‌نشین می‌کنند؟ جمعه 9 خرداد 1399
آیا بازیگران کامپیوتری، ستاره‌های هالیوود را خانه‌نشین می‌کنند؟

آیا بازیگران کامپیوتری، ستاره‌های هالیوود را خانه‌نشین می‌کنند؟

افزوده شدن نام «لیل میکوئلا» اینفلوئنسر مجازی اینستاگرام به فهرست بازیگران یک آژانس استعدادیابی مطرح در هالیوود، این فرضیه را مطرح کرده است که بازیگران کامپیوتری روزی ستاره‌های سینما را خانه‌نشین خواهند کرد.

درباره فيلم «طلا»/ حيف از فرصتی كه هدر رفت چهارشنبه 7 خرداد 1399
درباره فيلم «طلا»/ حيف از فرصتی كه هدر رفت

درباره فيلم «طلا»/ حيف از فرصتی كه هدر رفت

شهبازي همچنان مي‌كوشد تا با اجرايي مبتني بر سهولت و گريز از توليد دست‌و‌پاگير كار كند، درست نقطه مقابل «انگل» كه مبتني است بر يك اجراي دقيق و اتفاقا پرطمطراق. پس «طلا» در بهترين شكل، فيلمي محلي باقي مي‌ماند كه تنها مي‌كوشد، قصه‌‌اش را تا حد ممكن سرراست تعريف و در ازايش جزييات مضموني‌ را قرباني شكل توليد كند.

ميزگرد بررسی فيلم خروج/ دل مان برای حاتمی‌كيايی مهاجر و ديده‌بان تنگ شده سه شنبه 6 خرداد 1399
ميزگرد بررسی فيلم خروج/ دل مان برای حاتمی‌كيايی مهاجر و ديده‌بان تنگ شده

ميزگرد بررسی فيلم خروج/ دل مان برای حاتمی‌كيايی مهاجر و ديده‌بان تنگ شده

روزي روزگاري مرحوم هوشنگ كاووسي (منتقد قديمي سينما) درباره فيلم قيصر با تحقير و كنايه گفته بود؛ فيلمفارسي است! كيميايي هم در جواب او گفته بود تخمه‌هايي كه تماشاگران من سر فيلم قيصر شكستند، بيشتر از فروش كل كارهاي تو بوده است. شايد اين جمله از نظر تاريخي نكته‌اي را يادآوري كند، اما قطعا چيزي به كيميايي يا فيلم «قيصر» اضافه نكرده است. «ديده‌بان» حاتمي‌كياي اصيل ما، به‌خاطر اين سرپاست كه از جنس سينما است يا «خاكستر سبز» كه من خيلي دوستش دارم، فيلمي است قابل تحليل و ارزشمند و رو به جلويي كه حقيقتي را براي تماشاگرش فراهم آورده.

چرا سريال‌های شبكه‌ نمايش خانگی يكی از آن يكی ضعيف‌ترند/ انتخاب ميانِ بد و بدتر سه شنبه 6 خرداد 1399
چرا سريال‌های شبكه‌ نمايش خانگی يكی از آن يكی ضعيف‌ترند/ انتخاب ميانِ بد و بدتر

چرا سريال‌های شبكه‌ نمايش خانگی يكی از آن يكی ضعيف‌ترند/ انتخاب ميانِ بد و بدتر

در اين سال‌ها و به‌خصوص پس از سريال نسبتا موفق شهرزاد (كه موفقيت آن هم زير سايه پرونده مالي تهيه‌كنندگانش قرار مي‌گيرد) شاهد تولد سريال، شو و مسابقات متعددي در شبكه نمايش خانگي بوده‌ايم. اين سريال‌ها كه در موفق‌ترين حالت، در حدي متوسط ارايه شده‌اند، از ضعف‌هاي مشتركي رنج مي‌برند. در اين يادداشت سعي شده با نگاهي جامع به آن دسته از اين سريال‌ها كه بيشتر ديده شده‌اند، نقاط ضعف مشترك‌شان بررسي شود تا شايد بتوان با يك نگاه اجمالي، متوجه شد كه موفقيت اين سريال‌ها بيش از اينكه ماحصلِ كيفيت‌شان باشد، ماحصل نبود رقباي جدي است.

درباره طلا و كارنامه «پرويز شهبازی»/ روباه‌های مكار و پينوكيوهای ساده شهرستانی سه شنبه 6 خرداد 1399
درباره طلا و كارنامه «پرويز شهبازی»/ روباه‌های مكار و پينوكيوهای ساده شهرستانی

درباره طلا و كارنامه «پرويز شهبازی»/ روباه‌های مكار و پينوكيوهای ساده شهرستانی

اين فيلم‌ها فقط يك جمله در تيتراژ كم دارند و اگر پيش از آغاز بر سياهي نوشته مي‌شد:«هر چه كني به خود كني، ‌گر همه نيك و بد كني» لااقل تكليف تماشاگر با اثر معلوم مي‌شد و در مرز بين بدويت ملموس و روشنفكري نامحسوس برآمده از مطبوعات گير نمي‌كرد.

 نگاهی به بازی‌های ژاله صامتی و پژمان جمشیدی در «زیرخاکی» دوشنبه 5 خرداد 1399
نگاهی به بازی‌های ژاله صامتی و پژمان جمشیدی در «زیرخاکی»

نگاهی به بازی‌های ژاله صامتی و پژمان جمشیدی در «زیرخاکی»

باورش سخت بود که پژمان جمشیدی با پیشینه فوتبالی‌اش، چنین بازی تحسین برانگیزی ارائه دهد و از نقش به معنی واقعی کلمه یک شخصیت درست و حسابی بسازد. من نمی دانم نقش کارگردان در هدایت جمشیدی تا چه اندازه بوده است؛ اما نتیجه به طرزی فراموش نشدنی زیباست.

درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی» دوشنبه 5 خرداد 1399
درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»

درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»

می دانیم که آداب پیری را بلد نیستید. می دانیم که آداب روشنفکری را بلد نیستید. حتی آداب «عاشق سینما بودن» را هم بلد نیستید.

نگاهی به فیلم سینمایی طلا/ شروعی خوب و پایانی خوب‌تر جمعه 2 خرداد 1399
نگاهی به فیلم سینمایی طلا/ شروعی خوب و پایانی خوب‌تر

نگاهی به فیلم سینمایی طلا/ شروعی خوب و پایانی خوب‌تر

«طلا» آخرین ساختۀ پرویز شهبازی که به تازگی اکران اینترنتی خود را آغاز کرده، فیلمی است که خوب شروع می‌کند و مهمتر از آن خوب به پایان می‌رسد؛ فیلم طلا به‌خوبی شیوۀ ناخوشایند پایان باز را که این روزها به یک مد هنری در فیلم‌سازی بدل شده است، می‌شکند.

«هم‌گناه» تا اطلاع ثانوی دست مخاطبانش را در پوست گردو گذاشت! جمعه 2 خرداد 1399
«هم‌گناه» تا اطلاع ثانوی دست مخاطبانش را در پوست گردو گذاشت!

«هم‌گناه» تا اطلاع ثانوی دست مخاطبانش را در پوست گردو گذاشت!

با دیدن یک دوجین بازیگران مطرح سینما در «هم‌گناه»، مبادا انتظارات عجیبی پیدا کرده و فکر کنید خبری شده است؛ خیر! درب سریال‌های ساخته شده در شبکه نمایش خانگی همچنان بر همان پاشنه قدیمی می‌چرخد!

نگاهی به مستند همه نیمه من / جست‌وجوی هویت گمشده سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
نگاهی به مستند همه نیمه من / جست‌وجوی هویت گمشده

نگاهی به مستند همه نیمه من / جست‌وجوی هویت گمشده

مستند «همه نیمه من» به کارگردانی مهدی موسوی‌برزکی را می‌توان یکی از خاص‌ترین اشکال مستند پرتره دانست که دست به یک چهره‌نگاری جنسیتی- اجتماعی می‌زند و در واقع هویت جنسی دوگانه را در نسبت با فردیت و هویت اجتماعی شخصیت‌های خود واکاوی و بازنمایی می‌کند.

در رثای بازیگری که قدر ندید و بر صدر ننشست سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
در رثای بازیگری که قدر ندید و بر صدر ننشست

در رثای بازیگری که قدر ندید و بر صدر ننشست

شکوه بازیگری فطری بود، حساب‌وکتاب نمی‌کرد که حالا این بروک است و آن دیگری اسماعیل خلج.

نگاهی به سريال «زيرخاکی»/  خنده در خاکريز تاريخ! سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
نگاهی به سريال «زيرخاکی»/ خنده در خاکريز تاريخ!

نگاهی به سريال «زيرخاکی»/ خنده در خاکريز تاريخ!

سريال زيرخاکي مي‌تواند نقطه عطفي براي بازيگرانش محسوب شود؛ از‌جمله پژمان جمشيدي که توانمندي‌اش را در بازي‌هاي کميک و طنازي‌هاي فردي بار ديگر اثبات کرده و هادي حجازي‌فر که بخش ديگري از توانايي و تنوع در بازيگري‌اش را با ايفاي دو نقش به رخ کشيده يا ژاله صامتي که پس از سال‌ها بار ديگر در کانون توجه مخاطبان قرار گرفته