اخبار ویژه
نقد و یادداشت
نگاهی به قسمت‌های آغازين سريال قورباغه / گاوبازی در ميدان مين! سه شنبه 23 دی 1399
نگاهی به قسمت‌های آغازين سريال قورباغه / گاوبازی در ميدان مين!

نگاهی به قسمت‌های آغازين سريال قورباغه / گاوبازی در ميدان مين!

عجيب است كه حتي از لحاظ ساختاری و اجرا كه هومن سيدی مهارت مثال‌زدنی در آن دارد، با گذشت سه قسمت از سريال، هنوز نتوانسته‌ يك سكانس تماشايی، جذاب و گيرا و به ياد ماندنی، براي مخاطب ارايه كند.

نگاهی به فیلم «سازهای ناکوک» / دیکته‌ای پرغلط چهارشنبه 17 دی 1399
نگاهی به فیلم «سازهای ناکوک» / دیکته‌ای پرغلط

نگاهی به فیلم «سازهای ناکوک» / دیکته‌ای پرغلط

فیلم پایانی گویا دارد و سعی می کند شخصیت ها را به سرنوشتی مشخص برساند. انگار که نود دقیقه از زمان فیلم را هدر داده باشیم تا پایانی که مدنظرمان است را به مخاطب دیکته کنیم. دیکته ای نوشته شده که سرشار از غلط است!

نگاهی به فیلم «جمشیدیه» / مانیفستی برای کظم غیظ سه شنبه 16 دی 1399
نگاهی به فیلم «جمشیدیه» / مانیفستی برای کظم غیظ

نگاهی به فیلم «جمشیدیه» / مانیفستی برای کظم غیظ

فیلم سینمایی «جمشیدیه» که این روزها به فروشی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان در اکران آنلاین دست یافته، فیلمی است که در تلاش برای ترغیب به پرهیز از خشونت، به مانیفستی فرهنگی _ اجتماعی بدل می‌شود.

ساعت پخش برنامه سینمایی هفت: 1 و نیم نصف شب تا 5 صبح! یکشنبه 14 دی 1399
ساعت پخش برنامه سینمایی هفت: 1 و نیم نصف شب تا 5 صبح!

ساعت پخش برنامه سینمایی هفت: 1 و نیم نصف شب تا 5 صبح!

برنامه‌ای که با بودجه بیت المال تولید می‌شود باید هدف آن مخاطب باشد ولی گویا شبکه 3 و در صدر آنها آقای فروغی (مدیر شبکه) حتی دلیل بدیهی تولید یک برنامه را هم نمی‌دانند یا می‌دانند و ...

نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش / دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست پنجشنبه 11 دی 1399
نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش / دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست

نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش / دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست

ده سال پس از اکران«جدایی نادر از سیمین»، همچنان نمی‌توان به فضای تلخ آن خُرده گرفت. در این روزگار و زمانه، هنرمند حتی اگر بخواهد منعکس کننده‌ی تنها، بخشی از واقعیت‌های جامعه باشد، بروز و ظهورِ این تلخی در اثرش اجتناب ناپذیر است؛ و بیان صادقانه مصائب و تلخی ها، نه تنها سیاه نمایی و خیانت نیست، بلکه بر عکس، تنها از هنرمندان با وجدان، متعهد و شجاع برمی‌آید.

نگاهی به قسمت دوم سریال «قورباغه» | مسیری فرعی برای رسیدن به شاهراه قصه پنجشنبه 11 دی 1399
نگاهی به قسمت دوم سریال «قورباغه» | مسیری فرعی برای رسیدن به شاهراه قصه

نگاهی به قسمت دوم سریال «قورباغه» | مسیری فرعی برای رسیدن به شاهراه قصه

دومین قسمت از سریال قورباغه، ساخته هومن سیدی، شبب گذشته (۸ دی) در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این قسمت سریال، فرصتی است برای پیداشدن شخصیت‌های جدید و شروع قصه‌ای فرعی در فضایی متفاوت و حتی وهم‌آلود.

«شطرنج باد» نمایش مردگان است سه شنبه 9 دی 1399
«شطرنج باد» نمایش مردگان است

«شطرنج باد» نمایش مردگان است

در شطرنج باد، مذهب، متافیزیک، جبر و تقدیر به‌عنوان عناصر خلل‌ناپذیر حاکم بر زندگی و جاه‌طلبی و آز به‌عنوان عناصر انسانی تغییر‌ناپذیر در سرشت آدمی، بی‌زمان و بی‌مکان هستند.

نگاهی به فیلم «ناگهان درخت» ساخته صفی یزدانیان / عامیانه‌های یک اسب بی‌حرکت سه شنبه 9 دی 1399
نگاهی به فیلم «ناگهان درخت» ساخته صفی یزدانیان / عامیانه‌های یک اسب بی‌حرکت

نگاهی به فیلم «ناگهان درخت» ساخته صفی یزدانیان / عامیانه‌های یک اسب بی‌حرکت

«ناگهان درخت» امکان تماشای یک فیلم مستقل در سینمای ایران را برای تماشاگر فراهم می‌کند و به دور از هر گونه فخرفروشیِ متظاهرانه توانایی خود در ارائه بستری سازمند و بیانی منحصربه‌فرد را نشان می‌دهد

نگاهی به مستند «بیجه» به کارگردانی میکائیل دیانی / حکایت حاشیه‌نشینی و بی‌مسئولیتی همه ما سه شنبه 9 دی 1399
نگاهی به مستند «بیجه» به کارگردانی میکائیل دیانی / حکایت حاشیه‌نشینی و بی‌مسئولیتی همه ما

نگاهی به مستند «بیجه» به کارگردانی میکائیل دیانی / حکایت حاشیه‌نشینی و بی‌مسئولیتی همه ما

کودک‌آزاری بنا بر تعریف سازمان جهانی بهداشت عبارت است از هر‌گونه بدرفتاری فیزیکی یا عاطفی، سوءاستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار، که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقا، رشد یا کرامت کودک در زمینه روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود. با این نگاه شاید بهتر بتوان به این فیلم توجه کرد.

ائتلاف عجیب مخالفان/ آیا «قورباغه» هومن سیدی سریال موفقی است؟ دوشنبه 8 دی 1399
ائتلاف عجیب مخالفان/ آیا «قورباغه» هومن سیدی سریال موفقی است؟

ائتلاف عجیب مخالفان/ آیا «قورباغه» هومن سیدی سریال موفقی است؟

در حالی که سریال قورباغه در اولین قسمت نوید اثری جذاب و خوش‌ساخت را داده، اما شماری از منتقدان شمشیرها را علیه این سریال از رو بسته‌اند.

 این سینما حقیقت است؟ یکشنبه 7 دی 1399
این سینما حقیقت است؟

این سینما حقیقت است؟

ذات سینمای مستند، روایت «حقیقت» و«واقعیت» است. سینمای مستند ایران نیز در مسند رسمی خود، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سال‌هاست که مدعی روایت «حقیت» است. اما پرسش اساسی این است که این سینما، تمام «حقیقت» است، یا به خاطر برخی دشواری‌ها، دردناکی‌ها و کم‌طاقتی‌ها، شیری شده که یال و دم و ِاشکم ندارد؟

نگاهی دوباره به فيلم «چريكه تارا» به بهانه زادروز بهرام بیضایی/ صدای بلند تارا و ترس آشوب شنبه 6 دی 1399
نگاهی دوباره به فيلم «چريكه تارا» به بهانه زادروز بهرام بیضایی/ صدای بلند تارا و ترس آشوب

نگاهی دوباره به فيلم «چريكه تارا» به بهانه زادروز بهرام بیضایی/ صدای بلند تارا و ترس آشوب

پس جداسازي سينماي بيضايي از تئاتر بيضايي به سادگي مي‌تواند نگاه تك‌بعدي و ناكارآمدي را در جهت تفسيرهاي هيجاني مداوم سازد. از اين رو سرزميني كه بهرام بيضايي در «چريكه تارا» بازسازي مي‌كند، بركنده از اين نوع نگاه، نمي‌تواند تنها به نمايه‌هاي تصويري محدود شود.

 ادبيات مدرن در آثار بهرام بيضایی/ يگانگی در سايه احضار متون كهن به اكنون شنبه 6 دی 1399
ادبيات مدرن در آثار بهرام بيضایی/ يگانگی در سايه احضار متون كهن به اكنون

ادبيات مدرن در آثار بهرام بيضایی/ يگانگی در سايه احضار متون كهن به اكنون

آنچه در آثار متنوع بيضايي مشهود است قاعده‌شكني و ساختارشكني است. اين ويژگي را مي‌توان از نشانه‌هاي درخور و شباهت‌هاي آثار او با نويسندگان مدرن تلقي كرد. بر هم زدن ساختار دهاني و زباني خواننده كه در ادبيات مدرن از مهم‌ترين مولفه‌ها به شمار مي‌آيد.

نقدی بر فيلم «كشتارگاه» / سلاخی می‌گريست به قناری كوچكی چهارشنبه 3 دی 1399
نقدی بر فيلم «كشتارگاه» / سلاخی می‌گريست به قناری كوچكی

نقدی بر فيلم «كشتارگاه» / سلاخی می‌گريست به قناری كوچكی

اگر بخواهيم انسان را در فيلم «كشتارگاه» در قالب شخصيت «امير» تعريف كنيم، غير از پاره‌اي صفات پارادوكسيكال نامتجانس به چيزي ديگر بر نمي‌خوريم. امير هم مي‌تواند معصوم باشد و زلال و هم ظالم باشد و درنده. گرگي باشد در لباس ميش كه بستگي به سكانس فيلم مدام در حال رخت عوض كردن است.

درباره «‌دوئت» نخستين ساخته نويد دانش/ زندگی‌های گذشته چهارشنبه 3 دی 1399
درباره «‌دوئت» نخستين ساخته نويد دانش/ زندگی‌های گذشته

درباره «‌دوئت» نخستين ساخته نويد دانش/ زندگی‌های گذشته

با وجود اينكه ستارگان «دوئت»، براي ديده شدن اولين فيلم «نويد دانش» نقش بسزايي دارند و حضورشان درام را تماشايي مي‌كند، اما اين فيلم به دليل فقدان متن قوي و منسجم، ماندگار نمي‌شود.

نگاهی به فيلم «سراسر شب» به كارگردانی فرزاد موتمن / جدال آرزومندانه واقعيت و خيال چهارشنبه 3 دی 1399
نگاهی به فيلم «سراسر شب» به كارگردانی فرزاد موتمن / جدال آرزومندانه واقعيت و خيال

نگاهی به فيلم «سراسر شب» به كارگردانی فرزاد موتمن / جدال آرزومندانه واقعيت و خيال

وضعيت‌ سياه و نوآر گونه در فرم فيلم، به رنگ همان نوآر و تاريكي درازي است كه در سراسر فيلم «سراسر شب» ديده مي‌شود.حوادث و تنش‌هايي كه در شكل دستان سياه و آلوده دو جهان درون و بيرون شخصيت‌ها سر بر مي‌آورند و گلوي جهان سينمايي را در كنار جهان واقعيت به ‌شدت مي‌فشارند.

۱۷۱ هزار نفر ویژه‌ برنامه شب یلدای تئاتری‌ها را دیدند دوشنبه 1 دی 1399
۱۷۱ هزار نفر ویژه‌ برنامه شب یلدای تئاتری‌ها را دیدند

۱۷۱ هزار نفر ویژه‌ برنامه شب یلدای تئاتری‌ها را دیدند

۱۷۱ هزار نفر ویژه‌برنامه شب یلدای هنرمندان تئاتر را که توسط انجمن هنرهای نمایشی ایران با همراهی اداره‌کل هنرهای نمایشی و مجموعه «روبیکا» برگزار شد، به تماشا نشستند.

درباره فیلم ناگهان درخت / غوطه ور در گذشته پنجشنبه 27 آذر 1399
درباره فیلم ناگهان درخت / غوطه ور در گذشته

درباره فیلم ناگهان درخت / غوطه ور در گذشته

«ناگهان درخت» فیلمی است که به همان سبک و سیاق فیلم قبلی صفی یزدانیان ساخته شده است. فیلمی مملو از شعر، رنگ، نوستالژی و قاب بندی های زیبایی که بیشتر به تابلوی نقاشی می مانند تا فیلم. برخلاف بسیاری از فیلمسازان، صفی یزدانیان هرگز فیلم خود را مهندسی نمی کند.

درباره فیلم «جمشیدیه»/ تصویری از عصبیت زمانه ما شنبه 22 آذر 1399
درباره فیلم «جمشیدیه»/ تصویری از عصبیت زمانه ما

درباره فیلم «جمشیدیه»/ تصویری از عصبیت زمانه ما

فیلم بیش از آنکه بر فرم و ساختار روایی خود تکیه کند تمرکز خود را پیرامون سویه‌های روانشناختی و جامعه‌شناسی ماجرا گذاشته و در پس سوژه به‌دنبال پیام اخلاقی خود می‌گردد. تلاش فیلمساز برای روایت روانشناختی قصه خوب است اما به‌دلیل همین ضعف‌های دراماتیکی شخصیت‌پردازی‌ها بر پایه روانشناختی شخصیت که مدنظر فیلمساز بوده بخوبی چفت و بست نمی‌شود و در واقع قصه در بیان مفهومی خود دچار لکنت می‌شود.

مهرجویی «لامینور» را امسال به جشنواره فیلم فجر می دهد؟ دوشنبه 17 آذر 1399
مهرجویی «لامینور» را امسال به جشنواره فیلم فجر می دهد؟

مهرجویی «لامینور» را امسال به جشنواره فیلم فجر می دهد؟

17 آذر سال گذشته در آستانه 80 سالگی داریوش مهرجویی از جای خالی فیلم جدیدش «لامینور» در جشنواره فجر نوشتیم؛ فیلمی که کرونا اکران آن را هم به تعویق انداخت و شاید سرنوشتش به جشنواره فجر امسال برسد.