اخبار ویژه
نقد و یادداشت
پشت هیچستان / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از نگاهی دیگر جمعه 9 اسفند 1398
پشت هیچستان / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از نگاهی دیگر

پشت هیچستان / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از نگاهی دیگر

پرسش اصلی این است که جشنواره فیلم فجر امسال چه چیز به داشته‌های تصویری و به اقیانوس خیال ما اضافه ‌کرد؟

کالایی برای مصرف یا فروش؟ / نگاهی به حضور چهره‌ها در تبلیغات تلویزیونی پنجشنبه 8 اسفند 1398
کالایی برای مصرف یا فروش؟ / نگاهی به حضور چهره‌ها در تبلیغات تلویزیونی

کالایی برای مصرف یا فروش؟ / نگاهی به حضور چهره‌ها در تبلیغات تلویزیونی

موج جدیدی در تلویزیون راه افتاده است و بازیگران معروف با تبلیغ انواع محصولات، از لباس گرفته تا مواد غذایی و آرایشی و حتی فرش، بیش از گذشته در قاب جادویی تلویزیون به چشم می‌آیند.

نگاهی به فیلم شنای پروانه؛ آینه‌ای شفاف از روزگاری کدر دوشنبه 28 بهمن 1398
نگاهی به فیلم شنای پروانه؛ آینه‌ای شفاف از روزگاری کدر

نگاهی به فیلم شنای پروانه؛ آینه‌ای شفاف از روزگاری کدر

شنای پروانه هم به فهرست فیلم های اولی می پیوندد که در جشنواره امسال از فیلم های چندم کارگردان ها، بهتر هستند. چه در داستانگویی و چه در اجرا. مثل هر فیلم اولی ضعف هایی دارد اما در جشنواره امسال با فیلم هایی که اغلب تا نصف زمان خودشان هم نمی توان تحملشان کرد، جزو معدود کارهای اثرگذار است و جزو معدود بودن، غنیمتی است.

روز صفر حلقه مفقوده سینمای ایران/ نگاهی به روز صفر دوشنبه 28 بهمن 1398
روز صفر حلقه مفقوده سینمای ایران/ نگاهی به روز صفر

روز صفر حلقه مفقوده سینمای ایران/ نگاهی به روز صفر

شجاعت سعید ملکان قابل تقدیر است که در نخستین اثرش سراغ سوژه ای ملتهب رفته است. سوژه ای که سالها به دلیل ساخت انبوه آثار هالیوودی از سوی فیلمسازان مورد توجه قرار نمی‌گیرد چراکه همواره ترس از این مهم وجود دارد که اثر مقبول مخاطب نیفتد و کار به سرانجام مورد نظر نرسد.

رانندگی با فلامینگو/ نگاهی به خوب، بد، جلف ٢: ارتش سری دوشنبه 28 بهمن 1398
رانندگی با فلامینگو/ نگاهی به خوب، بد، جلف ٢: ارتش سری

رانندگی با فلامینگو/ نگاهی به خوب، بد، جلف ٢: ارتش سری

خوب بد جلف ٢ که قرار است در آینده ی نزدیک شماره سومی هم داشته باشد، درست در لحظه ای تمام می شود که موتور گرم و روان مخاطب در سرازیری جاذبه افتاده و شتابان به پیش می رود، آنجا که او خندان و حیران سرانجام در اوج این سرعت به دیوار پایان می رسد، جایی که به نظر سرنوشت پی رنگ های فرعی قصه نیز هنوز مبهم است و کارگردان سراسیمه برای ساخت قسمت سوم از ادامه دادن ماجرا های این آدم ها خرسند!

درباره «من می ترسم» / هیولاهای ترسناکی که همه جا هستند جمعه 25 بهمن 1398
درباره «من می ترسم» / هیولاهای ترسناکی که همه جا هستند

درباره «من می ترسم» / هیولاهای ترسناکی که همه جا هستند

من میترسم روایت مردی به نام بهمن است که قبلاً و به دلایل سیاسی، به زندان افتاده است. بهمن حالا احساس می‌کند کسی دائم او را تعقیب می‌کند و این سایه ناپیدا، او را تا مغز استخوان ترسانده است. کار و زندگی بهمن طبق روال پیش نمی‌رود و سنگ است پشت سنگ که جلوی پای او سبز می‌شود. در این میان مهاجرت نسیم، دوست بهمن، هم مزید بر علت است تا او را در موقعیتی بحرانی و سخت قرار دهد.

درباره فیلم «پدران» / تکراری و خسته کننده جمعه 25 بهمن 1398
درباره فیلم «پدران» / تکراری و خسته کننده

درباره فیلم «پدران» / تکراری و خسته کننده

پدران نخستین تجربه سالم صلواتی در عرصه ساخت فیلم بلند است و حاصل همکاری او با نویسنده ای است که سابقه نگارش فیلمنامه های مطرحی چون قدمگاه و یک حبه قند و خیلی دور خیلی نزدیک در سینمای ایران دارد. طبیعتا این ترکیب تماشاگر را راغب می کند تا فیلم را تماشا کند و این انتظار را در او زنده نگه می دارد که با یک فیلم خوب اجتماعی او را غافلگیر سازد اما آیا این اتفاق در پایان فیلم می افتد؟

درباره فیلم «خورشید»/ بازگشت به سینمایی که دوستش داریم پنجشنبه 24 بهمن 1398
درباره فیلم «خورشید»/ بازگشت به سینمایی که دوستش داریم

درباره فیلم «خورشید»/ بازگشت به سینمایی که دوستش داریم

دهمین ساخته مجید مجیدی روایتگر داستان علی ، یک نوجوان کار است که در یک اوراقی لاستیک کار می‌کند و مادرش هم به خاطر مشکلات روانی در بیمارستان بستری شده است. او که وضع مالی چندان خوبی ندارد توسط یکی از خلافکاران مشهور محل از وجود یک گنج در زیرزمین مدرسه ای آگاه می‌شود و تصمیم می‌گیرد با دوستان خود در یک ماجراجویی تازه به سراغ این گنج برود.

صفرتاصد فیلمی مغایر با فضای جامعه امروزی پنجشنبه 24 بهمن 1398
صفرتاصد فیلمی مغایر با فضای جامعه امروزی

صفرتاصد فیلمی مغایر با فضای جامعه امروزی

فضلی که سال‌ها از خانواده دور بوده، به خانه پدری بر می گردد و به نامادری قول می دهد تا خواهران و برادری را که هر یک به سوی رفته اند و سرنوشت بدی پیدا کرده اند به خانه بازگرداند تا دوباره چراغ های خانه روشن شود.

«خورشید» و سینمایی که مجیدی استاد آن است پنجشنبه 24 بهمن 1398
«خورشید» و سینمایی که مجیدی استاد آن است

«خورشید» و سینمایی که مجیدی استاد آن است

آخرین ساخته مجید مجیدی فیلمی است با دغدغه های انسانی و این بار هم مجیدی به سراغ مضمونی رفته است که در آن تخصص دارد و به حق باید گفت هر گاه این فیلمساز، دنیایِ تخصصی خود را مورد تجربهای جدید قرار می‌دهد، اثرش نیز موثرتر به بار می‌نشیند و با آن سینمایی مواجه می‌شویم که از مجیدی و فیلم‌هایی چون بچه‌های آسمان، رنگ خدا و آوازگنجشک‌ها می‌شناسیم.

درباره «دشمنان» / همان پرویز، اما زنانه و خسته‌کننده پنجشنبه 24 بهمن 1398
درباره «دشمنان» / همان پرویز، اما زنانه و خسته‌کننده

درباره «دشمنان» / همان پرویز، اما زنانه و خسته‌کننده

زهره در فیلم «دشمنان» روایت زنی پا به سن گذاشته‌است که با مادر پیر و فرتوت خود در آپارتمانی واقع در شهرک اکباتان زندگی می‌کند. همسر زهره او را ترک گفته و راهی دیار شمال شده و پسر زهره با نام شهاب نیز چند روزی است که گم شده و یگانه دختر زهره با نام شیوا پیش مادر و مادربزرگش زندگی می‌کند.

درباره «سینما شهر قصه»/ سینما پاردیزوی ایرانی پنجشنبه 24 بهمن 1398
درباره «سینما شهر قصه»/ سینما پاردیزوی ایرانی

درباره «سینما شهر قصه»/ سینما پاردیزوی ایرانی

سینما شهر قصه پنجمین ساخته کیوان علیمحمدی است که این بار علی‌اکبر حیدری را جایگزین همکار دیرینش امید بنکدار کرده است.

فیلمی از زاویه دوربین‌های مداربسته/ «تعارض» با ۶ دوربین ثبت شد چهارشنبه 23 بهمن 1398
فیلمی از زاویه دوربین‌های مداربسته/ «تعارض» با ۶ دوربین ثبت شد

فیلمی از زاویه دوربین‌های مداربسته/ «تعارض» با ۶ دوربین ثبت شد

مجید گرجیان فیلمبردار سینما طی یادداشتی از تجربه تصویربرداری فیلم سینمایی «تعارض» (ریست) به کارگردانی محمدرضا لطفی گفت.

نگاهی به فیلم «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری»/ یک کمدی سالم سه شنبه 22 بهمن 1398
نگاهی به فیلم «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری»/ یک کمدی سالم

نگاهی به فیلم «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری»/ یک کمدی سالم

از محاسن آخرین ساخته پیمان قاسم خانی شاید همین باشد که اگرچه فیلم کمدی ست و کمدی ها چندان جشنواره پسند نیستند و کمتر پیش می آید جدی گرفته شوند اما فیلم براساس زبان سینما ساخته شده و به همین جهت می تواند چه مخاطب عادی و چه منتقدان سختگیر را با خود همراه سازد.

یادداشتی بر فیلم «درخت گردو»/ فیلمِ اشک های بی امان سه شنبه 22 بهمن 1398
یادداشتی بر فیلم «درخت گردو»/ فیلمِ اشک های بی امان

یادداشتی بر فیلم «درخت گردو»/ فیلمِ اشک های بی امان

«درخت گردو» یک فیلم تلخ و تأثیرگذار است که ادای دین آن به مردم کردستان احترام برانگیز است.

یادداشتی بر فیلم «عامه‌پسند»؛ مردم چه می‌گویند یا مردم چه می‌پسندند! سه شنبه 22 بهمن 1398
یادداشتی بر فیلم «عامه‌پسند»؛ مردم چه می‌گویند یا مردم چه می‌پسندند!

یادداشتی بر فیلم «عامه‌پسند»؛ مردم چه می‌گویند یا مردم چه می‌پسندند!

فیلمنامه اساسا عاری از شخصیت پردازی و خلق موقعیت خاص است تا اقلا با آن مخاطب را به جریان قصه متصل نگاه دارد. هرچه می بینیم ارتباطات دونفره و دیالوگ های بی ثمر است (حضوری یا تلفنی)که کارگردان تلاش کرده از دل آن، شخصیت های غایب اما موثر داستانش را به همراه موقعیت های فَشَل اما بی اثر، به مخاطبش معرفی کند.

یادداشتی بر فیلم مغز استخوان/ پایان باز، عبور از خط‌شکنی عُرفی- اخلاقی سه شنبه 22 بهمن 1398
یادداشتی بر فیلم مغز استخوان/ پایان باز، عبور از خط‌شکنی عُرفی- اخلاقی

یادداشتی بر فیلم مغز استخوان/ پایان باز، عبور از خط‌شکنی عُرفی- اخلاقی

پایان بازِ مغز استخوان، سهل ترین و در عین حال هوشمندانه ترین انتخاب برای فیلمساز بوده است. اگر چه این پایان، فیلمساز و فیلمش را به یکباره از اوج به زیر کشیده اما به تعبیری شاید بهترین انتخاب برای عبور از یک خط شکنی اخلاقی- عُرفی بوده باشد.

«خون شد»/ بازگشت به سینمای قصه گو و قهرمان محور سه شنبه 22 بهمن 1398
«خون شد»/ بازگشت به سینمای قصه گو و قهرمان محور

«خون شد»/ بازگشت به سینمای قصه گو و قهرمان محور

مسعود کیمیایی شاید جز آخرین فیلمسازان نسل اولی سینمای ایران باشد که هنوز فیلم می‌سازد و دغدغه دارد، هنوز می‌توانند قصه هایش را روایت کند.

«دشمنان» روایت تنهایی انسان معاصر از جنس زنانه‌اش سه شنبه 22 بهمن 1398
«دشمنان» روایت تنهایی انسان معاصر از جنس زنانه‌اش

«دشمنان» روایت تنهایی انسان معاصر از جنس زنانه‌اش

فیلم سینمایی «دشمنان» یک اثر آپارتمانی با دغدغه های روانشناختی است که روایت تنهایی انسان معاصر از جنس زنانه‌اش است.

درباره فیلم «خون شد»/ چاقوی ضامن دار کیمیایی هنوز جواب می‌دهد دوشنبه 21 بهمن 1398
درباره فیلم «خون شد»/ چاقوی ضامن دار کیمیایی هنوز جواب می‌دهد

درباره فیلم «خون شد»/ چاقوی ضامن دار کیمیایی هنوز جواب می‌دهد

خون، خاک، وطن، ناموس و این بار، خانه مفاهیمی که به اشکال مختلف در سینمای کیمیایی دیده‌ایم.