دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

درباره فیلم مست عشق؛ نه عشق مانده نه مستی دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 02:17

درباره فیلم مست عشق؛ نه عشق مانده نه مستی

متأسفانه مولانا شخصیتی واداده فکری به تصویر درمی‌آید و شمس هم کاراکتری عصیانگر که هرچه دلش بخواهد در ید قدرت اوست. حال اگر مخاطب به چنین برداشتی رسیده باشد که جای تأسف است. نوع اکت بازیگران نیز آن‌گونه است که همه تحت سیطره شمس هستند! چه در کادر حضور داشته باشد و چه نه! بازی بسیار بی‌روح پارسا پیروزفر نیز رخوتی در ذهن مخاطب پدید می‌آورد. شمس نیز با نقش‌آفرینی شهاب حسینی جز در یکی، دو پلان آن‌چنان باورپذیر نیست.

نقد فیلم «عامه پسند»؛ ترانه تنهایی یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 19:16

نقد فیلم «عامه پسند»؛ ترانه تنهایی

«عامه پسند» تصویر درستی از تنهایی یک زن خانه‌دار ترسیم می‌کند، رویاهایی که در این زنان وجود دارد و قربانی تصویری می‌شود که جامعه از آنها مطالبه می‌کند، ساده و گاه دم دستی هستند اما این رویاها، اغلب عملی نمی‌شوند. اشاره‌های مختصر و مفید فیلم به رابطه محمدعلی با زنی دیگر، قطع ارتباط پسر و مادر و نادیده گرفته شدن فهیمه، بحران هویت این زن- مادر را عیان می‌کند.

زری خوشکام؛ هنرپیشه پرکار سال‌های دور و خانه‌نشین سال‌های نزدیک شنبه 29 اردیبهشت 1403 19:32

زری خوشکام؛ هنرپیشه پرکار سال‌های دور و خانه‌نشین سال‌های نزدیک

نکته مهم مورد اشاره او اما این بود که این انتخاب، با اجباری که بعدها به کناره‌گیری از بازیگری ناچارش کرد متفاوت است. اجباری که موجب شد هیچ‌گاه نداند به چه‌دلیل سال‌ها ممنوع‌ازتصویر شد و چرا از کاری که عاشقانه دوستش داشت محرومش کردند.

نگاهی به فیلم «مرزهای بی‌پایان» از عباس امینی/ سینمای اجتماعی و دغدغه‌‌مند یا زیرزمینی و جشنواره‌ای؟ شنبه 29 اردیبهشت 1403 17:45

نگاهی به فیلم «مرزهای بی‌پایان» از عباس امینی/ سینمای اجتماعی و دغدغه‌‌مند یا زیرزمینی و جشنواره‌ای؟

با اینکه سینمای اجتماعی در سال‌های اخیر نزول قابل‌توجهی در ایران داشته و محدودیت و سانسور عامل اصلی این اتفاق بوده، اما نمی‌شود تصویرسازی عباس امینی از ایران امروز را به مثابه سینمای اجتماعی ایران معاصر متصور شد. فیلمی که ایران در آن به مثابه یک ویرانه و بیابان تصویر می‌شود و استفاده از این فضاسازی و جغرافیا نه برای مردم بلکه در راستای اعمال پروتکل‌ها انجام شده است.

انگار که رفع مزاحمتی شده باشد/ درباره مهاجرت محمد رسول‌اف سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 15:09

انگار که رفع مزاحمتی شده باشد/ درباره مهاجرت محمد رسول‌اف

هوشنگ گلمکانی درباره مهاجرت رسول اف نوشت: تاسف آن‌جاست که اصحاب قدرت از این اتفاق‌ها استقبال می‌کنند، انگار که رفع مزاحمتی شده باشد.

نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی/صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان شنبه 22 اردیبهشت 1403 21:01

نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی/صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان

یکی از جذابیت های چهارشنبه سوری به بازی گرفتن و به چالش کشیدن ذهن مخاطب توسط خالقان اثر(فیلمنامه نویسان و کارگردان) است؛ به این شکل که در طول تماشای فیلم مولفان اثر هرگز اجازه نمی دهند، که مخاطب از آنها پیشی بگیرد.

درباره فیلم «مست عشق»؛ فیلمی که مولوی در آن مجری برنامه «زلال احکام» است و شمس به دنبال ازدواج و خنچه عقد! جمعه 21 اردیبهشت 1403 17:37

درباره فیلم «مست عشق»؛ فیلمی که مولوی در آن مجری برنامه «زلال احکام» است و شمس به دنبال ازدواج و خنچه عقد!

برادر من! وقتی در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که حقیقت اندیشه مولوی هرگز اجازه اکران نخواهد داشت، چرا باید آن را ساخت؟ آن هم وقتی تفکر مولانا، اوج گرفتن انسان در آسمان است و دغدغه امروز بعضی مسئولان ما، تار موی زنان!

بازخوانی سینمای اصغر فرهادی به بهانه ۵۲ سالگی‌اش/ رئالیسم اجتماعی با طعم اخلاق‌گرایی سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 00:11

بازخوانی سینمای اصغر فرهادی به بهانه ۵۲ سالگی‌اش/ رئالیسم اجتماعی با طعم اخلاق‌گرایی

نام اصغر فرهادی گرچه با موج نوی سینمای ایران گره نخورده است اما سینمای او موجی تازه در جریان و روند تاریخی سینمای ایران بود و می‌توان او را در امتداد همان موج نوی سینمای ایران دانست با مؤلفه‌های تازه و متناسب با زمانه خود.

نگاهی به جایگاه شغلی و اجتماعی هنروران در سینمای ایران/ سراب یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 14:08

نگاهی به جایگاه شغلی و اجتماعی هنروران در سینمای ایران/ سراب

هنرورها نه صنف دارند نه انجمن نه اتحادیه، نه بیمه دارند و نه کارت شناسایی شغلی و درآمدشان نزدیک به صفر است. افرادی که مسوول ساماندهی و آوردن هنرورها برای پروژه‌های فیلم و سریال هستند بابت هر هنرور مبلغ 400 هزار تومان دریافت می‌کنند و برخی از آنها تا جایی که بتوانند از این پول کم می‌کنند و مبلغ ناچیزی را به خود فرد هنرور می‌دهند.

آقای سهیلی چرا« گشت ارشاد۴» را نمی‌سازی؟ جمعه 14 اردیبهشت 1403 14:31

آقای سهیلی چرا« گشت ارشاد۴» را نمی‌سازی؟

هر چند هنوز از ساخت گشت ارشاد 3، پنج سال نمی‌گذرد و سعید سهیلی نشان داده هر پنج سال یك‌بار سراغ گشت ارشاد می‌رود، به گمانم بد نباشد دوباره شخصیت‌های ثابت فیلم‌هاش را وارد داستانی جدید كند .

نقد فیلم «روز مبادا» هدیه تهرانی؛ «کلوزاپ» زنانه به سبک «مشق شب» جمعه 14 اردیبهشت 1403 00:44

نقد فیلم «روز مبادا» هدیه تهرانی؛ «کلوزاپ» زنانه به سبک «مشق شب»

«روز مبادا» مشخصاً متأثر از سینمای عباس کیارستمی و به طور ویژه شکل کارش در فیلمی مثل «کلوزاپ» است. کمی رنگ اصغر فرهادی به خود می‌گیرد، در وجه زنانه‌اش به سینمای رخشان بنی‌اعتماد نزدیک و در لحظاتی یادآور سینمای تجربی علیرضا داوودنژاد می‌شود.

نگاهی دیگر به فیلم «شهرک» ساخته علی حضرتی/ مصائب یک عشق کاملا سینمایی پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 16:18

نگاهی دیگر به فیلم «شهرک» ساخته علی حضرتی/ مصائب یک عشق کاملا سینمایی

شهرک تجربه‌ای است متفاوت در رابطه با سینما و مکان. بدون زیستن در یک مکان ایزوله و تن دادن به مفهوم «شهرک‌بودگی»، سلوک روحی بازیگران برای نزدیکی به نقش ناممکن خواهد بود. اما همچنان باید این نکته را متذکر شد که علی حضرتی در خلق یک «فضا/مکان»، کمابیش محافظه‌کارانه عمل کرده و بیش از اندازه به مناسبات امروزی زندگی در ایران، وفادار مانده است.

چگونه «مست عشق» فیلمی پرفروش، اما بی‌کیفیت از کار درآمد؟/ پرداخت سطحی به مضامین عمیق پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 02:26

چگونه «مست عشق» فیلمی پرفروش، اما بی‌کیفیت از کار درآمد؟/ پرداخت سطحی به مضامین عمیق

«مست عشق» به دلیل پرداخت ضعیف، سطحی و دم دستی به مضامین عمیقی چون عشق و مذهب اثری نه چندان قابل توجه در کارنامه حسن فتحی محسوب می‌شود که به دلایل ذکر شده که بیشتر به ایرادات فیلمنامه‌ای مربوط می‌شود فاقد مرجعیت هنری برای به تصویرکشیدن ماجرای مولانا و شمس به شمار می‌آید.

نقد فیلم «مست عشق»؛ وقتی شمس و مولانا فدای رنگ و لعاب می‌شوند سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 13:45

نقد فیلم «مست عشق»؛ وقتی شمس و مولانا فدای رنگ و لعاب می‌شوند

«مست عشق» مانند تمام آثار تاریخی حسن فتحی قاب‌بندی‌های درست و رنگ و لعابی که بیننده را جذب کند دارد. اما به دلیل تصمیم گروه بر ساخت فیلم در ترکیه و فضاسازی به سبک طراحان صحنه ترک برای فیلم، امضا یا حضور خود فتحی در پشت صحنه فیلم احساس نمی‌شود. بیشتر از آن بینندگانی که سریال‌های تاریخی ترکی مانند «حریم سلطان» را دیده باشند، احساس می‌کنند که پارسا پیروزفر و شهاب حسینی در آن سریال‌ها حضور دارند تا اینکه یک کارگردان ایرانی «مست عشق» را ساخته است.

نگاهی به فیلم سینمایی «مست عشق» / تکه‌پاره‌های یک روایت دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 19:42

نگاهی به فیلم سینمایی «مست عشق» / تکه‌پاره‌های یک روایت

پول‌پاشی فیلیمو، فیلمنت و نماوا با سینمای ایران چه کرد! چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 12:52

پول‌پاشی فیلیمو، فیلمنت و نماوا با سینمای ایران چه کرد!

سخنان اخیر نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نماوا بخش‌های مختلفی داشت که برخی از آنها غلط نبودند [و ناخواسته آدرس‌های درستی می‌دادند] اما با لحن تند و صریحی بیان شدند و به چشم آمدند. واقعیت این است که دو پلتفرم فیلیمو و فیلمنت آغازگر اختلال در مناسبات حرفه‌ای و قواعد اقتصادی سینما بودند و اگر قرار است در دعوای اخیر، به دنبال مقصر بگردیم، شاید بهتر و ضروری باشد تحقیق و تفحص لازم درباره همه مصادیق مطرح شده صورت بگیرد...

کمدی سینمای ایران را بلعیده! یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 16:22

کمدی سینمای ایران را بلعیده!

عده‌ای از فیلمسازان این روزها سخت مشغول ساخت کمدی‌های گیشه‌پسندی هستند که از این راه فروش خوبی نیز به دست آورده‌اند. در این میان نکته قابل‌توجه این است که گیشه سینمای ایران چند سالی است که با فیلم‌های کمدی و طنز اشغال شده است. برای اثبات این مدعی کافی است نگاهی به لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران بیاندازیم که تا رتبه پانزدهم آن، که متعلق به فیلم «ملاقات خصوصی» است، خبری از گونه‌های دیگری از سینما نیست.

به نام سینمای ایران، به سود شبکه جم! / آیا فروش 1200 میلیارد تومانی به سود سینمای ایران بود یا ماهواره ها؟ چهارشنبه 29 فروردین 1403 19:03

به نام سینمای ایران، به سود شبکه جم! / آیا فروش 1200 میلیارد تومانی به سود سینمای ایران بود یا ماهواره ها؟

اینکه فیلم‌ها چرا و چگونه در ماهواره‌ها و شبکه‌های فارسی زبان تبلیغ می‌کنند اصلا موضوع این نوشته نیست ، آنچه قابل تحلیل است مبلغ هنگفتی است که پشت فروش هزار و دویست میلیاردی سود سینمای ایران نهفته است و اینکه سال گذشته پخش‌کننده‌ها برای تبلیغ فیلمشان هزینه‌های بالایی به ماهواره دادند تا فیلمشان دیده شود و مخاطب از آن استقبال کند.

فیلمسازی که می‌خواست ایرانی باشد چهارشنبه 29 فروردین 1403 12:39

فیلمسازی که می‌خواست ایرانی باشد

یک‌سالی از مرگ کیومرث پوراحمد فیلمساز مهم می‌گذرد؛ فیلمسازی که می‌توان در میراث سینمایی‌ای که از خود به‌جا گذاشت، درس‌های ارزشمندی آموخت اما دراین‌میان شاید مهمترین آنها دغدغه داشتن نسبت به ایران و هویت ایرانی بود؛ فیلمسازی که می‌خواست ایرانی باشد و بماند؛ یادش ماندگار.

«دونده» امیر نادری چهل ساله شد سه شنبه 28 فروردین 1403 12:05

«دونده» امیر نادری چهل ساله شد

دونده شاهکار کالت و تماشایی امیرنادری چهل ساله شد.