جمعه , ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

به نام سینمای ایران، به سود شبکه جم! / آیا فروش 1200 میلیارد تومانی به سود سینمای ایران بود یا ماهواره ها؟ چهارشنبه 29 فروردین 1403 19:03

به نام سینمای ایران، به سود شبکه جم! / آیا فروش 1200 میلیارد تومانی به سود سینمای ایران بود یا ماهواره ها؟

اینکه فیلم‌ها چرا و چگونه در ماهواره‌ها و شبکه‌های فارسی زبان تبلیغ می‌کنند اصلا موضوع این نوشته نیست ، آنچه قابل تحلیل است مبلغ هنگفتی است که پشت فروش هزار و دویست میلیاردی سود سینمای ایران نهفته است و اینکه سال گذشته پخش‌کننده‌ها برای تبلیغ فیلمشان هزینه‌های بالایی به ماهواره دادند تا فیلمشان دیده شود و مخاطب از آن استقبال کند.

فیلمسازی که می‌خواست ایرانی باشد چهارشنبه 29 فروردین 1403 12:39

فیلمسازی که می‌خواست ایرانی باشد

یک‌سالی از مرگ کیومرث پوراحمد فیلمساز مهم می‌گذرد؛ فیلمسازی که می‌توان در میراث سینمایی‌ای که از خود به‌جا گذاشت، درس‌های ارزشمندی آموخت اما دراین‌میان شاید مهمترین آنها دغدغه داشتن نسبت به ایران و هویت ایرانی بود؛ فیلمسازی که می‌خواست ایرانی باشد و بماند؛ یادش ماندگار.

«دونده» امیر نادری چهل ساله شد سه شنبه 28 فروردین 1403 12:05

«دونده» امیر نادری چهل ساله شد

دونده شاهکار کالت و تماشایی امیرنادری چهل ساله شد.

نقد فیلم «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان؛ نفرین به سفر که هر چه کرد او کرد دوشنبه 27 فروردین 1403 17:58

نقد فیلم «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان؛ نفرین به سفر که هر چه کرد او کرد

انسان در وجودش مملو از ویژگی‌های متناقض است که هر کدام او را به سویی می‌کشد. چگونه می‌شود در یک پیکر نیروهای کاملا متضاد وجود داشته باشد و هر کدام از این نیرو‌ها این پیکر بیچاره را به سمت خود سوق دهد. دوگانگی یا چندگانگی ویژگی‌های انسان زمانی مانند اژدهای چند سر نمود بیرونی پیدا كرده و فرد در مواجهه با خویشتنش دچار بهت و حیرت می‌شود.

نگاهی به فیلم سینمایی «تمساح خونی» ساخته‌ جواد عزتی؛ ملغمه دوشنبه 27 فروردین 1403 14:34

نگاهی به فیلم سینمایی «تمساح خونی» ساخته‌ جواد عزتی؛ ملغمه

کم‌مایه‌بودن چاشنی داستانی فیلم از مشکلات آشکار کلیت فیلم است که تقریبا در تمام طول اثر به کندی ضرباهنگ و کش داده‌شدن موقعیت‌هایی که پس از دو سه دقیقه اول دیگر دستاورد دراماتیکی برای بیننده ندارند انجامیده است، ولی زمانی که از میدان دید بازتری به داستان نگاه شود فصل فرار دو قهرمان علاوه بر آکندگی از کش داده‌شدن‌های سرتاسر داستان که به این فصل هم سرایت کرده، در نگاهی کلی‌تر یک بی‌توازنی و بی‌تعادلی فاحش را هم به فیلم تحمیل کرده است تا انسجام میان سه پرده فیلم کاملا مخدوش شود.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی یکشنبه 26 فروردین 1403 18:23

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

نقد فیلم «گیجگاه»؛ نوستالژی‌بازی بی سر و ته شنبه 25 فروردین 1403 18:21

نقد فیلم «گیجگاه»؛ نوستالژی‌بازی بی سر و ته

«گیجگاه» نه فیلم جذابی باشد نه به یادماندنی. نمی‌تواند در دسته کمدی هم قرار بگیرد. اصلاً در هیچ ژانری نمی‌تواند قرار بگیرد. نوستالژی‌بازی بی سر و تهی است با یک سری بازیگر چهره و بازیگران قدیمی که کمکی به جذب مخاطب نخواهند کرد؛ حتی اگر همچون تمام کمدی‌های سینمایی و تلویزیونی سال‌های اخیر (همان تلویزیونی) یک سکانس اکشن شبیه فیلم‌های اکشن قدیمی با حضور افتخاری بازیگران قدیمی این ژانر بازسازی شود.

نگاهی به دسته‌بندی رنگ‌ها براساس شدت حرارت و کاربرد آن در سینما؛ فیلم‌ها و رنگ‌ها شنبه 25 فروردین 1403 17:10

نگاهی به دسته‌بندی رنگ‌ها براساس شدت حرارت و کاربرد آن در سینما؛ فیلم‌ها و رنگ‌ها

چشم انسان رنگ‌های گرم را نزدیک‌تر از واقعیت به خود می‌بیند و به همین دلیل است که در معماری داخلی از این دسته رنگ‌ها برای دنج نشان دادن اتاق‌ها و سالن‌های بزرگ خانه استفاده می‌شود. رنگ‌های گرم شادی، هیجان و امیدواری را در ذهن انسان باز تولید می‌کنند، سه عنصری که سینمای تجاری به جهت جذب و کشاندن تماشاگر بیشتر به سالن‌های سینما به ‌شدت به آن نیاز دارد.

رخشان بنی‌اعتماد یا پوران درخشنده/ جای هم را تنگ نمی‌کنند! شنبه 25 فروردین 1403 15:41
به بهانۀ اصلاحیۀ پاسخ وزیر ارشاد در «قاف»

رخشان بنی‌اعتماد یا پوران درخشنده/ جای هم را تنگ نمی‌کنند!

روابط عمومی وزارت ارشاد توضیح داده «اشتباهی سهوی رخ داده چون منظور آقای اسماعیلی خانم پوران درخشنده بوده نه خانم رخشان بنی‌اعتماد.» اما کاش اضافه می‌شد البته هر دو بانو در سینمای ایران درخشیده‌اند...

درباره آخرین ساخته وحید جلیلوند «شب داخلی دیوار »؛ نقض قرارداد فیلمساز جمعه 24 فروردین 1403 00:26

درباره آخرین ساخته وحید جلیلوند «شب داخلی دیوار »؛ نقض قرارداد فیلمساز

هوشنگ گلمکانی نوشت: ویژگی اصلی فیلم «شب داخلی دیوار »مضمونش نیست، بلکه فرم روایتش است که البته مضمون را تأثیرگذارتر می‌کند.

نقد فیلم «تارا»؛ تلاشی نافرجام برای ساخت فیلمی هنری سه شنبه 21 فروردین 1403 20:52

نقد فیلم «تارا»؛ تلاشی نافرجام برای ساخت فیلمی هنری

فیلمی مثل «تارا» فقط حوصله‌اش را سر می‌برد و گاهی حتی به خنده می‌اندازد. تلاش کارگردان برای ساخت چنین فیلمی در چنین وضعیت در سینما و عرصه فرهنگی هنری ایران قابل تحسین است اما به هیچ وجه کافی نیست.

درباره فیلم «تمساح خونی»، نخستین اثر جواد عزتی؛  کارگردانی جذاب، فیلم نامه نحیف یکشنبه 19 فروردین 1403 22:02

درباره فیلم «تمساح خونی»، نخستین اثر جواد عزتی؛ کارگردانی جذاب، فیلم نامه نحیف

موفق‌ترین عنوان اکران نوروزی ۱۴۰۳، اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی است؛ فیلمی کمدی با مایه‌های پررنگ اکشن که در اجرا قابل توجه، در بازیگری متوسط و در قصه ضعیف است.

از بازی فردین تا فردین‌بازی شنبه 18 فروردین 1403 18:50
به بهانه بیست‌وچهارمین سالمرگ بازیگر محبوب

از بازی فردین تا فردین‌بازی

امروز 24سال از مرگ محمدعلی فردین می‌گذرد. بازیگری که چهار دهه پس از اینکه دیگر نتوانست بر پرده سینماها ظاهر شود، اما مراسم تشییع جناره‌اش یکی از شلوغ‌ترین بدرقه‌های هنرمندان بود که همه را شگفت‌زده کرد. هنوز هم وقتی به قطعه هنرمندان در بهشت زهرا سر بزنید، شلوغ‌ترین مزاری که مردم دورش می‌نشینند یا می‌ایستند، مزار اوست. بدون شک او یکی از محبوب‌ترین بازیگران تاریخ سینمای ایران است که گرچه از حیث بازیگری نمی‌توان او را در ذیل بازیگران حرفه‌ای قرار داد، اما ماندگار است. راز این ماندگاری در چیست؟

قیصر کجایی که خودشون رو کشتن! شنبه 18 فروردین 1403 18:43
ملاحظه‌ای بر فرضیه بازگشت بهروز وثوقی به سینمای ایران

قیصر کجایی که خودشون رو کشتن!

در سینمای ایران خاطره خوبی از فعالیت هنری هنرمندان سالخورده نداریم، گزیده کاری و عدم فعالیت بزرگانی مانند عزت‌الله انتظامی نه تنها سبب فراموش شدن آنها نشد بلکه وجهه و کلاس هنری ایشان را نیز برای همیشه حفظ کرد. به غیر از موارد استثنایی و انگشت شمار، مرور آثار غول‌های سینمای جهان نیز موید این مطلب است که اوج فصل کاری سینماگران تا دوران پیش از سالخوردگی است.

نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی» ساخته کیانوش عیاری؛ شبح کارگردان شنبه 18 فروردین 1403 17:56

نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی» ساخته کیانوش عیاری؛ شبح کارگردان

برای مخاطب سختگیر این سال‌ها که این ویلا خوش‌نشین نبود؛ ولی مخاطب گذری سینما دقایقی خندید! ما که باشیم بابت این لحظه‌های شاد بخل بورزیم! ارزانی‌شان باد!

نقد فیلم «فسیل» ساخته کریم امینی؛  اینجا دقیقا نقطه‌ سقوط زیبایی‌شناسی است شنبه 18 فروردین 1403 17:49

نقد فیلم «فسیل» ساخته کریم امینی؛ اینجا دقیقا نقطه‌ سقوط زیبایی‌شناسی است

مساله اینجاست که فیلمساز نه شرایط قبل انقلاب را به ‌درستی درک کرده و نه از بعد انقلاب اطلاع دقیقی دارد. با حرف‌هایی که از مردم کوچه و ‌بازار شنیده، قصد دارد سیمای تاریخ پیش ‌و پس از انقلاب را اغراق شده ترسیم کند تا مخاطب را برای خریدن بلیت ترغیب کند.

«قصه‌های مجید» و غصه‌های ما/ تراژدیِ نوجوانی‌های نزیستۀ دهۀ پنجاه و شصتی‌ها شنبه 18 فروردین 1403 17:38
به بهانۀ نخستین سال‌گرد کیومرث پوراحمد

«قصه‌های مجید» و غصه‌های ما/ تراژدیِ نوجوانی‌های نزیستۀ دهۀ پنجاه و شصتی‌ها

روابط مجید و بی‌بی که از هم‌دلی تا کش‌مکش را دربرمی‌گرفت، ضمن اینکه روایتی از تضاد نسلی بود به نوعی تقابل جهان سنت یا جهان مدرن را هم بازنمایی می‌کرد...

نگاهی به فیلم «بی‌بدن»؛ ریسک‌ناپذیزی جمعه 17 فروردین 1403 13:50
نقد فیلم‌های ایرانی

نگاهی به فیلم «بی‌بدن»؛ ریسک‌ناپذیزی

«بی‌بدن» فیلمی متوسط است که می‌توانست از پتانسیل درونی موضوع پرچالش و منحصر به فرد خود چه در اجرا و چه در روایت‌پردازی بهره‌ی بهتری بگیرد. با این حال همچنان فیلم بهتری نسبت به بسیاری از فیلم‌های ضعیف فجر سال گذشته است و عدم حضورش در بخش رقابتی جشنواره جای سوال دارد!

نگاهی به فیلم بی‌بدن؛ تکرار قصه پر غصه پنجشنبه 16 فروردین 1403 13:20

نگاهی به فیلم بی‌بدن؛ تکرار قصه پر غصه

باید اذعان داشت فیلم با اینکه خوش ساخت محسوب می شود و سوژه حیف نشد اما گاهی انسجام خود را از دست می دهد. در بی بدن گذر زمان برای مخاطب حس نمی‌شود و ما شاهد بازه زمانی از قتل تا قصاص نمی‌شویم.

چرا دشمنی صداوسیما با سینما تمامی ندارد؟ پنجشنبه 16 فروردین 1403 12:38

چرا دشمنی صداوسیما با سینما تمامی ندارد؟

به جای صداوسیما شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارج از کشور، مانند مجموعه‌ کانال‌های جم و پرشین و ... تقریبا تمام وقت در حال تبلیغ فیلم‌های روی پرده مانند تمساح خونی و بی بدن و ... هستند.