اخبار ویژه
نقد و یادداشت
عضویت در شبه‌صنف‌های تئاتر، سینما، آموزش و رسانه چه ره‌آوردی دارد؟ چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 20:10
عضویت در شبه‌صنف‌های تئاتر، سینما، آموزش و رسانه چه ره‌آوردی دارد؟

عضویت در شبه‌صنف‌های تئاتر، سینما، آموزش و رسانه چه ره‌آوردی دارد؟

در شبه‌صنف خود بنگرید که در سال‌های گذشته چه کسانی سرمایه‌دار شدند؟ چه کسانی مالک شدند؟ چه کسانی صاحب خانه و عمارت و صندوق میلیاردی شدند؟ چه کسانی همیشگی شدند و حتی با حضور شما به قدرت اجتماعی و هنری و سیاسی و مدارک جعلی علمی رسیدند؟ و بنگرید چه کسانی هر روز فقیرتر و فراموش و منزوی شده‌اند؟

نگاهی به فیلم «عنکبوت»/ تاریخی که سینما نشد سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 14:33
نگاهی به فیلم «عنکبوت»/ تاریخی که سینما نشد

نگاهی به فیلم «عنکبوت»/ تاریخی که سینما نشد

در چنین داستان‌هایی (واقعیت‌هایی) مخاطب و یا دست کم بیشتر مخاطبین از ابتدا و انتهای آن آگاه هستند، این هنر فیلمساز است که بتواند با عناصر سینمایی، بیننده را نگه دارد. و با خرده پیرنگ‌هایی درست اصل داستان را پرورش دهد. رخدادی به این بزرگی و در تاریخ ماندگار، شود فیلمی به نام «عنکبوت» با بازی‌های ضعیفش؛ با کارگردانی نابجایش و متاسفانه موسیقی غیر تاثیرگذارش؛ جز افسوس برای سینما، نامی نمی‌توان بر آن نهاد.

آقای خزاعی! نمی‌توان با باید و نباید سد راه رودخانه‌ای شد که روان است سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 14:32
آقای خزاعی! نمی‌توان با باید و نباید سد راه رودخانه‌ای شد که روان است

آقای خزاعی! نمی‌توان با باید و نباید سد راه رودخانه‌ای شد که روان است

تاریخ شفاهی سینمای ایران خوب به یاد می‌آورد که جواد شمقدری در دولت دهم بر همین صندلی که اکنون شما نشسته‌اید، تکیه زده بود و هر کاری کرد تا درِ خانه سینما به روی اهالی آن بسته شود. او موفق شد. بله در مقطعی کوتاه. اما آیا این در بسته ماند؟ خیر .

غائله فیلم «قهرمان» در آینه حقوق فرهنگی/ چرا اصغر فرهادی مجرم نیست؟ دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 09:12
غائله فیلم «قهرمان» در آینه حقوق فرهنگی/ چرا اصغر فرهادی مجرم نیست؟

غائله فیلم «قهرمان» در آینه حقوق فرهنگی/ چرا اصغر فرهادی مجرم نیست؟

در شرایطی که در پرونده فیلم قهرمان، مستند مورد نظر مبتنی بر یک داستان واقعی بوده و از این رو شرایط تعلق حق اقتباس را ندارد. در نتیجه، باید بر این عقیده باشیم که در پرونده فیلم قهرمان حق اقتباس اثر نقض نشده است و به فرض هم که نقض شده باشد اساسا نقض این حق در نظام حقوقی ایران جرم‌انگاری نشده و موجبی برای صدور قرار جلب به دادرسی متصور نیست.

ماندگارترین شخصیت‌های سینمایی که داریوش مهرجویی خالق آنهاست شنبه 24 اردیبهشت 1401 19:03
ماندگارترین شخصیت‌های سینمایی که داریوش مهرجویی خالق آنهاست

ماندگارترین شخصیت‌های سینمایی که داریوش مهرجویی خالق آنهاست

با هر معیاری داریوش مهرجویی در کنار عباس کیارستمی از شاخص‌ترین چهره‌های سینمای ایران است. ویژگی عمده او این است که همواره کوشیده طوری فیلم بسازد که علاوه بر تماشاگران خاص خودش، طیف گسترده‌تری از تماشاگران را نیز به سالن‌های سینما بکشاند و در این کار کم‌وبیش موفق بوده است.

درباره محمدحسین مهدویان و مرد بازنده‌اش/ ملاقات در شب بارانی یکشنبه 11 اردیبهشت 1401 02:56
درباره محمدحسین مهدویان و مرد بازنده‌اش/ ملاقات در شب بارانی

درباره محمدحسین مهدویان و مرد بازنده‌اش/ ملاقات در شب بارانی

مهدویان در مرد بازنده هم می‌خواهد به علایق شخصی (مثلا فیلم‌های ملویل) بپردازد، هم قصه روزگار را بگوید (مانند اشاره به فساد آقازاده‌ها و انتقاد اجتماعی از سیستم) و هم با مهارت اجرایی و خلق لحظه‌های سینمایی کار را پیش ببرد.

درباره حذف‌های بی‌دلیل این روزهای تلویزیون/  اساتید ناراضی‌‌تراشی!‌ سلام علیکم سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 06:19
درباره حذف‌های بی‌دلیل این روزهای تلویزیون/ اساتید ناراضی‌‌تراشی!‌ سلام علیکم

درباره حذف‌های بی‌دلیل این روزهای تلویزیون/ اساتید ناراضی‌‌تراشی!‌ سلام علیکم

فکرش را بکنید که برنامه‌های سینمایی برنامه‌هایی فرهنگی و اینترتیمنتند و غالبا هم به مسائل عادی و طبیعی مدیوم می‌پردازند و افراد دعوت‌شده به این برنامه‌ها هم همگی اصطلاحا «دابل چک» هستند، یعنی مشکلی برای حضور در برنامه ندارند. البته مشکل از جایی برمی‌خیزد که شما نباید برنامه‌ای برای تماشا بسازی و چهار تا کامنت خوب بگیری و... بنابراین، برنامه تعطیل.

نگاهی به فیلم «قدغن» / روزگار تمام شده فیلمفارسی یکشنبه 14 فروردین 1401 12:21
نگاهی به فیلم «قدغن» / روزگار تمام شده فیلمفارسی

نگاهی به فیلم «قدغن» / روزگار تمام شده فیلمفارسی

«قدغن» به کارگردانی مجید مافی تازه‌ترین فیلم این کمپانی، که نوروز اکران عمومی شده بود، پس از دو هفته به چرخه اکران آنلاین وارد شد. «قدغن» به سبک و سیاق تولیدات پویافیلم، مناسبات، روابط و شخصیت‌هایی را بازتعریف می کند که از دل فیلمفارسی آمده‌اند. سینمایی که خوب یا بد با هر کیفیت، محصول دوران و جامعه‌ای بوده که دیگر وجود ندارد.

چرا صنعت سینمای ایران به گونه پولساز جاسوس‌بازی بی‌علاقه است؟ بررسی سه تریلر فارسی چهارشنبه 10 فروردین 1401 12:36
چرا صنعت سینمای ایران به گونه پولساز جاسوس‌بازی بی‌علاقه است؟ بررسی سه تریلر فارسی

چرا صنعت سینمای ایران به گونه پولساز جاسوس‌بازی بی‌علاقه است؟ بررسی سه تریلر فارسی

«تریلر» مفهوم خاص و محدودی در سینمای جهان دارد و به فیلم‌هایی اطلاق می‌‎شود که ضرباهنگ تندی داشته و تعلیق در سرتاسر آنها ملموس است. در ایران اما این تعریف، چندان برای سینمادوستان جا نیفتاده است و این اصطلاح، برای تمامی آثاری که تم جاسوسی دارند، به کار گرفته می‌شود.

مارمولک، نماد شنبه 6 فروردین 1401 11:02
مارمولک، نماد "مسوولان تاخیری"

مارمولک، نماد "مسوولان تاخیری"

فقط کافی است تصور کنیم اگر قرار بود استفاده از گوگل، فیس بوک، توییتر تا تلگرام و گوگل کروم و فایرفاکس و هزاران چیز جدید دیگر در سیطره تصمیم گیری "مسوولان تاخیری" می بود تا 20 سال طول می کشید تا آنها را آزاد و حلال می کردند.

مروری بر عملکرد صدا و سیما در سال ۱۴۰۰ چهارشنبه 3 فروردین 1401 12:45
مروری بر عملکرد صدا و سیما در سال ۱۴۰۰

مروری بر عملکرد صدا و سیما در سال ۱۴۰۰

اگر نگاهی به عملکردِ ۱۴۰۰ و چندسالِ اخیر صدا و سیما بیندازیم در کنار موفقیت‌ها و ناکامی‌ها، فقدان پژوهش و اندیشه به وضوح دیده می‌شود.

 پیام روشن افزایش ۵۰ درصدی بلیت سینما چیست؟ چهارشنبه 18 اسفند 1400 12:42
پیام روشن افزایش ۵۰ درصدی بلیت سینما چیست؟

پیام روشن افزایش ۵۰ درصدی بلیت سینما چیست؟

یک کارشناس سینما معتقد است: افزایش ۵۰ درصدی بهای بلیت سینماها چشم‌انداز روشنی را در سال ۱۴۰۱ پیش روی سینمای ایران قرار نمی‌دهد.

جوایز اسپریت ۲۰۲۲ برندگانش را شناخت/ «دختر گمشده» بهترین شد دوشنبه 16 اسفند 1400 10:42
جوایز اسپریت ۲۰۲۲ برندگانش را شناخت/ «دختر گمشده» بهترین شد

جوایز اسپریت ۲۰۲۲ برندگانش را شناخت/ «دختر گمشده» بهترین شد

جوایز ایندپندنت اسپریت که به انتخاب بهترین فیلم‌های مستقل آمریکا می‌پردازد «دختر گمشده» را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد.

درباره «جنایت بی دقت» ساخته شهرام مکری/ عطف به ساعت دقیق حادثه یکشنبه 15 اسفند 1400 11:37
درباره «جنایت بی دقت» ساخته شهرام مکری/ عطف به ساعت دقیق حادثه

درباره «جنایت بی دقت» ساخته شهرام مکری/ عطف به ساعت دقیق حادثه

یکی از ترفندهای مرسوم در آشنازداییِ نمایشی، روبه‌روکردن تماشاگر با تفاوت‌هاست. در فیلم «جنایت بی‌دقت» شناخت تماشاگر در مواجهه با یک میزانسن ناآشنا، چرخه‌ای نامنظم و معیوب را تجربه می‌کند که البته فرجامی تثبیت‌شده و اخلاقی دارد.

درباره عنکبوت / یک گزارش آرشیوی ناقص یکشنبه 8 اسفند 1400 12:49
درباره عنکبوت / یک گزارش آرشیوی ناقص

درباره عنکبوت / یک گزارش آرشیوی ناقص

داستان‌های مربوط به قتل‌های زنجیره‌ای می‌توانند با معما و وحشت‌های سرگرمی‌ساز پیوند بخورند. در فیلم عنکبوت اما خبری از این چیزها نیست.عنکبوت حتی به شکلی کاملا آیینه‌وار تصویر خود همان قاتل زنجیره‌ای معروف را هم به مخاطبش نشان نمی‌دهد تا خود آن مخاطب برداشت‌های روانشناختی‌اش را صورت بدهد.

درباره سیاوش طهمورث به بهانه درخشش‌های اخیرش/ سیاوش در چرخه آتش پنجشنبه 5 اسفند 1400 08:16
درباره سیاوش طهمورث به بهانه درخشش‌های اخیرش/ سیاوش در چرخه آتش

درباره سیاوش طهمورث به بهانه درخشش‌های اخیرش/ سیاوش در چرخه آتش

قدرت بازیگری «طهمورث» را بیشتر در تئاترها می‌شود به یاد آورد که خانه اول و اصلی او نیز به حساب می‌آید و از دهه چهل و پس از تجربیاتی که با زنده‌یادان «نصیریان»، «انتظامی» و خصوصا «داود رشیدی» کسب می‌کند و نیز دوره‌ای که با «پیتر بروک» می‌گذراند، تئاتر را به صورتی جدی ادامه می‌دهد.

درباره «بدون قرار قبلی»/ عقب‌ماندگی در اوج! یکشنبه 24 بهمن 1400 18:17
درباره «بدون قرار قبلی»/ عقب‌ماندگی در اوج!

درباره «بدون قرار قبلی»/ عقب‌ماندگی در اوج!

فیلم سفارشی لزوما قرار نیست اثر بدی باشد که به شعور مخاطب توهین کند. البته «بدون قرار قبلی» از این جمله تبعیت نمی‌کند. از آن فیلم‌های سفارشی‌ساز است که حتی فکر نکرده چطور بتواند مخاطب را به سوژه‌ی سفارشی‌اش جلب کند چه برسد به اینکه سفارشی بودنش را لااقل در لایه‌ای از زرورق بپیچاند که توی ذوق نزند.

نگاهی به فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی/ نچسب و بی‌منطق یکشنبه 24 بهمن 1400 04:07
نگاهی به فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی/ نچسب و بی‌منطق

نگاهی به فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی/ نچسب و بی‌منطق

عصبیت بیشتر از غم و رنج این زنان در دل این فضای سخت، ملتهب و رنج‌آور، برای نگارنده توجیه‌پذیر نبود مگر اینکه کارگردان قصد آن داشته که با رویکردی جنسیت‌گرایانه به عصبیت آن زنان به خاطر موانع ایجاد شده بر سر راه‌شان توسط مردان بپردازد.

نگاهی به فیلم «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان/ معماهایی که حل نمی‌شوند یکشنبه 24 بهمن 1400 04:02
نگاهی به فیلم «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان/ معماهایی که حل نمی‌شوند

نگاهی به فیلم «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان/ معماهایی که حل نمی‌شوند

از نیمه فیلم بیننده آنقدر درگیر ماجراهای مختلف شده که شوقی برای تماشای بقیه ماجرا ندارد و عملا حوصله‌اش سر می‌رود. فضای همیشه بارانی هم معلوم نیست قرار است چه پیامی را به بیننده انتقال دهد و اگر قرار بوده فضای تیره و تار پرونده را به بیننده منتقل کند و در مجموع در پی نزدیک شدن به سبک نوآر باشد هم باید بگویم که در دستیابی به این موضوع ناموفق بوده است.

درباره فیلم «نگهبان شب»/ بازگشتی آرام به دنیای نمکین سیدرضا جمعه 22 بهمن 1400 05:56
درباره فیلم «نگهبان شب»/ بازگشتی آرام به دنیای نمکین سیدرضا

درباره فیلم «نگهبان شب»/ بازگشتی آرام به دنیای نمکین سیدرضا

نگهبان شب فیلمی است که زمان ساخته شدنش کمی دیر بود، هرچند بی‌موقع نبود. این بازگشت بی‌سر و صدا و آرام رضا میرکریمی به سینمایی که از معمولی‌ترین آدم‌ها به‌واسطه شرافت‌شان قهرمان می‌ساخت، در زمانه‌ای اتفاق می‌افتد که تقریبا همه فهمیده‌اند چاره‌ای جز بازگشت به شرافت نداریم.