اخبار ویژه
نقد و یادداشت | صفحه 3
درخت گردو؛ نفس نکش! چهارشنبه 16 بهمن 1398
درخت گردو؛ نفس نکش!

درخت گردو؛ نفس نکش!

سعیده نیک اختر منتقد سینما یادداشتی را درباره فیلم محمد حسین مهدویان و نشان دادن ابعادی جدید از جنایات صدام نوشته است.

دوزیست؛ «سیمای زنی در میان جمع» چهارشنبه 16 بهمن 1398
دوزیست؛ «سیمای زنی در میان جمع»

دوزیست؛ «سیمای زنی در میان جمع»

یادداشت احسان ناظم بکایی درباره شخصیت پردازی و لوکیشن های فیلم «دو زیست».

درباره فیلم سینمایی روز صفر/ نمونه‌ای خوب برای دستیابی به سینمای اکشن چهارشنبه 16 بهمن 1398
درباره فیلم سینمایی روز صفر/ نمونه‌ای خوب برای دستیابی به سینمای اکشن

درباره فیلم سینمایی روز صفر/ نمونه‌ای خوب برای دستیابی به سینمای اکشن

نخستین ساخته سعید ملکان طراح چهره پردازی اسبق و تهیه کننده سابق سینمای ایران روایتی متفاوت از دستگیری عبدالمالک ریگی به دست ماموران امنیتی ایران است.

درباره فیلم آبادان یازده ۶۰ / روایتی از امید و مقاومت چهارشنبه 16 بهمن 1398
درباره فیلم آبادان یازده ۶۰ / روایتی از امید و مقاومت

درباره فیلم آبادان یازده ۶۰ / روایتی از امید و مقاومت

گروهی از کارکنان رادیو نفت آبادان برای حفظ رادیو و مخابره اخبار با هدف مقاومت مردم در برابر دشمن بعثی از تخلیه شهر خودداری کرده و به مدت ۴۰ روز تلاش می کنند تا با فعالیت خود در رادیو شهر را زنده نگه داشته و از این طریق به دشمن خسارت روحی روانی وارد کنند.

درباره فیلم «آن شب»/ فیلمی که قرار است با آن وحشت کنیم چهارشنبه 16 بهمن 1398
درباره فیلم «آن شب»/ فیلمی که قرار است با آن وحشت کنیم

درباره فیلم «آن شب»/ فیلمی که قرار است با آن وحشت کنیم

ژانر وحشت یکی از پرتولید ترین و قابل توجه ترین گونه های سینمایی در تاریخ سینمای جهان می باشد که قطعا در سینمای ایران چندان به آن پرداخته نشده است و از ظرفیت های این ژانر سینمایی در جهت رونق سینما و جذب مخاطب خاص خود استفاده نشده است.

درباره «دوزیست»/ موقعیتی که از دست می‌رود چهارشنبه 16 بهمن 1398
درباره «دوزیست»/ موقعیتی که از دست می‌رود

درباره «دوزیست»/ موقعیتی که از دست می‌رود

«دوزیست» تازه‌ترین فیلم برزو نیک نژاد، می‌خواهد یک فیلم اجتماعی تمام عیار باشد اما از نیمه دوم روایت قصه اش سردرگم و به یک موقعیت از دست رفته تبدیل می شود.

درباره فیلم «ابر بارانش گرفته»/ زنده باد مخاطب خاص! چهارشنبه 16 بهمن 1398
درباره فیلم «ابر بارانش گرفته»/ زنده باد مخاطب خاص!

درباره فیلم «ابر بارانش گرفته»/ زنده باد مخاطب خاص!

فیلم ابر بارانش گرفته ساخته مجید برزگر برای مخاطب خاص. این جمله را بارها برای فیلم های مختلف به کار برده ایم اما آیا همین مخاطب خاص هم نباید از فیلم لذت ببرد؟ نباید حداقل های ویژگی های ساخت یک فیلم بلند رعایت شود؟

دستور قتل/ نگاهی به مستند «مهدی عراقی را بکش» چهارشنبه 16 بهمن 1398
دستور قتل/ نگاهی به مستند «مهدی عراقی را بکش»

دستور قتل/ نگاهی به مستند «مهدی عراقی را بکش»

گروه سازنده توانسته‌اند اعتماد کسانی را که جلوی دوربین‌شان نشسته‌اند؛ چنان به دست بیاورند که هر حرفی را بدون آرایش و پیرایش بر زبان بیاورند. حرف‌ها را با همان لحن و لهجه‌ی خودشان بازگو کنند همراه با تکه کلام‌ها و شوخی‌هایی که شاید در گفت‌وگوهای رسمی رسیدن به آن ناممکن باشد.

پدران فراموش شده/ درباره فیلم پدران چهارشنبه 16 بهمن 1398
پدران فراموش شده/ درباره فیلم پدران

پدران فراموش شده/ درباره فیلم پدران

فیلم به جای اصرار به دادن رنگ و بوی معما به قصه اش می‌توانست در همان بستر حادثه به آدم ها و روابطشان بیشتر نزدیک شود. به غیر از ماهیت شغلی پدران که یکی معلمی نمونه است و دیگری بنگاه خرید و فروش ماشین دارد چیز بیشتری درباره آن ها و خانواده هایشان نمی‌دانیم.

بتازانید که فعلا دور دور شماست/ در کشور شما «نمک» معنی دارد یا نه؟ چهارشنبه 16 بهمن 1398
بتازانید که فعلا دور دور شماست/ در کشور شما «نمک» معنی دارد یا نه؟

بتازانید که فعلا دور دور شماست/ در کشور شما «نمک» معنی دارد یا نه؟

ما همانهایی هستیم که وقتی شما در کشور ما یک فیلم کاملا متوسط می‌سازید ذوق زده می‌شویم و خانه سینمایمان ده دوازده تا جایزه به همان فیلم متوسط تان می‌دهد.

نگاهی به فیلم بی‌صدا حلزون/ هوای تازه چهارشنبه 16 بهمن 1398
نگاهی به فیلم بی‌صدا حلزون/ هوای تازه

نگاهی به فیلم بی‌صدا حلزون/ هوای تازه

دزفولی زاده توانسته در بی صدا حلزون سراغ سوژه ای بکر برود و روایتی داستان گو ارائه کند و به خصوص از لحاظ اجرایی، فیلمی شسته و رفته در جهت انتقال مفاهیم مد نظر داستان، بسازد که می توانست به راحتی در بخش سودای سیمرغ باشد. آن هم در دوره ای که برخی فیلم های سودای سیمرغ را نمی توان تا نصف زمان فیلم هم تحمل کرد!

 نگاهی به فیلم پوست/آب و آتش و مادر و عشق چهارشنبه 16 بهمن 1398
نگاهی به فیلم پوست/آب و آتش و مادر و عشق

نگاهی به فیلم پوست/آب و آتش و مادر و عشق

کاراکتر اصلی فیلم آراز است و قرار است بیننده با او همراه شود؛ بنابراین روند آشنایی مخاطب با جن ها و تاثیرشان در زندگی آراز، پله پله و هم گام با خود او شکل می گیرد.

نگاهی به فیلم «تومان»/ قمارباز سه شنبه 15 بهمن 1398
نگاهی به فیلم «تومان»/ قمارباز

نگاهی به فیلم «تومان»/ قمارباز

«تومان» فیلم پربازیگری است. تعدد شخصیت ها می توانست از دقت کارگردان در هدایت بازیگران بکاهد اما بازیگران فیلم بازی های درست و به اندازه ای دارند. ریسک انتخاب نابازیگر (یا بازیگران کمتر شناخته شده) در فیلم کاملاً جواب داده و همه ی بازیگران بسیار باورپذیر ایفای نقش می کنند.

لات‌های صنعتی!/ نگاهی به فیلم شنای پروانه سه شنبه 15 بهمن 1398
لات‌های صنعتی!/ نگاهی به فیلم شنای پروانه

لات‌های صنعتی!/ نگاهی به فیلم شنای پروانه

شنای پروانه به گمان ام فیلم شریفی است که علیرغم خشونت بسیار و عریانش دغدغه مهمی دارد و شجاعت تحسین برانگیز فیلم ساز در نمایش زوایایی از شهری که انگار روز به روز بی رحم تر می شود.

«درخت گردو»، نماد اصالت و پیشینه ملت کُرد سه شنبه 15 بهمن 1398
«درخت گردو»، نماد اصالت و پیشینه ملت کُرد

«درخت گردو»، نماد اصالت و پیشینه ملت کُرد

درخت گردو یک تراژدی انسانیِ شخصیت محور است. پی رنگ اصلی روایت درباره حال وگذشته زندگی مردی است که حقیقت تلخی به نام جنگ، زندگی آرام وعاشقانه اش را به آنی به یغما برده است.

سکوت مرد آغاز شکستن اوست/ نگاهی به فیلم درخت گردو دوشنبه 14 بهمن 1398
سکوت مرد آغاز شکستن اوست/ نگاهی به فیلم درخت گردو

سکوت مرد آغاز شکستن اوست/ نگاهی به فیلم درخت گردو

داستان درخت گردو، داستان مردى است به نام قادر (با بازى پیمان معادى) که ظرف چند ساعت زندگى اش و هرآنچه داشته و نداشته را از دست مى دهد. قادر مرد ساکتی است. سکوت مى کند تا توانش را براى زندگى با آنچه که برایش باقى مانده حفظ کند. سکوت مى کند تا بجنگد و دوام بیاورد. سکوت مى کند تا سخن بگوید.

درباره فیلم تومان/ غافلگیر کننده دوشنبه 14 بهمن 1398
درباره فیلم تومان/ غافلگیر کننده

درباره فیلم تومان/ غافلگیر کننده

تومان فرشباف را باید چند بار دید تا بتوان هسته اصلی فیلم را به خوبی دریافت. او با ساخت فیلمی سترگ و سخت جانمایه فیلم را در خلاء ای قرار داده که مخاطب با او به سختی بتواند همراهی کند.

مرا همان پستوی تاریک بس!/ نوشته ای درباره فیلم تومان دوشنبه 14 بهمن 1398
مرا همان پستوی تاریک بس!/ نوشته ای درباره فیلم تومان

مرا همان پستوی تاریک بس!/ نوشته ای درباره فیلم تومان

ردپا های بسیاری از فیلم های تارانتینو و سادربرگ و فیلم های تریلر و شاخص هالیوددی در تومان وجود دارند که به ویژه برای مخاطبان سمج سینما حاوی اشارات و شباهت های بسیار است. حتی صحنه ی در آوردن دندان داوود هم ما را به یاد فیلم رگ خواب حمید نعمت الله می اندازد.

درباره «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان/ یک ملودرام آخرالزمانی دوشنبه 14 بهمن 1398
درباره «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان/ یک ملودرام آخرالزمانی

درباره «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان/ یک ملودرام آخرالزمانی

حکایت «درخت گردو»، حکایت رنج و محنت و تنهایی است. حکایت برگ‌هایی که بر زمین می‌ریزند، طفل‌های معصومی که شوربختانه پرپر شده و بچه‌های بهشت لقب می‌گیرند و مردی جوان که در اوج آرزومندی و خواست زندگی، داغدار غمی دائمی و حُزنی جانکاه می‌شود.

درباره فیلم «خروج»/ انسانی‌ترین فیلم ده سال اخیر حاتمی‌کیا دوشنبه 14 بهمن 1398
درباره فیلم «خروج»/ انسانی‌ترین فیلم ده سال اخیر حاتمی‌کیا

درباره فیلم «خروج»/ انسانی‌ترین فیلم ده سال اخیر حاتمی‌کیا

«خروج»، برخلاف ادعاهای مطرح شده، از نظر سیاسی فیلمِ آنچنان تند و رادیکالی نیست. آنچنان بُرّنده و مهاجم نیست. مخصوصا در شرایط ملتهبِ امروزِ این جامعه. «خروج» بیشتر «عاشقانه» است.