چهارشنبه , ۲ آبان, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 3
روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

مخملباف اگر چه رفتارش در قیاس با آوینی، قدری عوامانه بود. اما هر دو، تقریبا در یک دوران، و از یک منظر، به یک هنرمندروشنفکر - مهرجویی- تاخته بودند. آن دو، در آن روزگار دغدغه‌هایی شبیه به هم داشتند .

نگاهی به فیلم «ساعت 6 صبح» مهران مدیری؛ بی‌خود و بی‌جهت دوشنبه 15 مرداد 1403 01:36

نگاهی به فیلم «ساعت 6 صبح» مهران مدیری؛ بی‌خود و بی‌جهت

مشکل اصلی ساعت 6 صبح پرداخت و اجرای ضعیف مدیری از سوژه‌ای است که فی‌النفسه سوژه بدی نیست اما همین سوژه نسبتا خوب آدم کاربلدی می‌خواهد تا با پرداختی درست آن را تبدیل به فیلمی پرکشش نماید. «ساعت 6 صبح» بار دیگر این فرضیه را اثبات می‌کند که مهران مدیری برای ساخت یک اثر ماندگار احتیاج به زمان بیشتری به اندازه یک سریال دارد و زمانی که قرار است یک داستان را در طول90 دقیقه جمع و جور کند عاجز می‌شود.

درباره فیلم «ساعت 6 صبح» به کارگردانی مهران مدیری فیلمی که می‌خواهد خیلی چیزها باشد! یکشنبه 14 مرداد 1403 18:22

درباره فیلم «ساعت 6 صبح» به کارگردانی مهران مدیری فیلمی که می‌خواهد خیلی چیزها باشد!

دقایق پایانی فیلم که صحنه در تصرف نویسنده، کارگردان و بازیگر است، جذابیت‌هایی دارد که از فیلم‌های معمول پلیسی ایرانی انتظار ندارید، هر چند از شخصیت مهران مدیری دور نیست، اما این دقایق آخر از پس حل و فصل چالش‌های مهم فیلم از آن جمله شخصیت‌پردازی‌های ناقص، خرده‌داستان‌های رها شده، منطق داستانی ضعیف و شلوغی بی‌معنی صحنه بر نمی‌آید.

نقد فیلم یادگار جنوب؛ ماقبلِ جان‌دار شنبه 13 مرداد 1403 19:43

نقد فیلم یادگار جنوب؛ ماقبلِ جان‌دار

دومین ساخته سینمایی حسین دوماری و پدرام‌ پورامیری، نسبت به فیلم‌ نخست‌شان (جان‌دار)، چند گام به عقب محسوب می‌شود.

درباره فیلم «شین»؛ مگر ظلم فراموش می‌شود چهارشنبه 10 مرداد 1403 20:54

درباره فیلم «شین»؛ مگر ظلم فراموش می‌شود

فیلم سینمایی «شین» درامی است دلهره‌آور با مایه‌های ترسناک که تلاش شده با تکیه بر یک ماجرای واقعی از بستری ایرانی و اینجایی برای بسط مفهوم ظلم و تاوان سنگین آن از گذشته تا حال بهره ببرد.

ساعت ۶ صبح؛ چند ساعت عقب‌تر از ساعت ۵ عصر چهارشنبه 10 مرداد 1403 20:49

ساعت ۶ صبح؛ چند ساعت عقب‌تر از ساعت ۵ عصر

دومین ساخته سینمایی مهران مدیری به‌واسطه عدم‌طراحی راهکارهایی موجه در هنگام بحران، به فیلمی با ریتم کند تبدیل شده که نمی‌تواند انتظارات حداقلی مخاطب را پوشش دهد.

برخوردی اخلاقی در برابر درخواست بازگشت بازیگرانی که مهاجرت ‌کردند؛ در پناه وطن چهارشنبه 10 مرداد 1403 01:48

برخوردی اخلاقی در برابر درخواست بازگشت بازیگرانی که مهاجرت ‌کردند؛ در پناه وطن

وقوع اعتراضات اجتماعی و همدلی گروهی از هنرمندان با معترضان، در هیچ جامعه‌ای دور از ذهن نیست. اتفاقی که پاییز ۱۴۰۱ نیز در ایران رخ داد. در آن مقطع زمانی، مجموع شرایط به گونه‌ای پیش رفت که عده‌ای ازجمله برخی هنرمندان «مهاجرت» را به گزینه‌های دیگر ترجیح دادند. هنرمندان مهاجر که حمایت خود را از معترضان به شیوه‌های گوناگون ابراز کرده بودند در جامعه جدید، با موقعیتی متفاوت از آن‌چه در ایران داشتند روبه‌رو شدند.

نگاهی به فیلم «آبی روشن»؛ کشف، شهود و تغییر در سفر جاده‌ای دوشنبه 8 مرداد 1403 21:12

نگاهی به فیلم «آبی روشن»؛ کشف، شهود و تغییر در سفر جاده‌ای

فیلم «آبی روشن» دومین اثر سینمایی بابک خواجه‌پاشا پس از فیلم «در آغوش درخت»، در زمره فیلم‌های معناگرا با نگاهی عرفانی و جاده‌ای است.

نگاهی به فیلم «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی؛  روایت ناتمام یک فیلم یکشنبه 7 مرداد 1403 00:19

نگاهی به فیلم «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی؛ روایت ناتمام یک فیلم

فیلم روایت ناتمام سیما یکی از آثار جدید به نویسندگی و‌ کارگردانی علیرضا صمدی است که متاسفانه از الگوی اصغر فرهادی پیروی کرده و در این زمینه هم موفق عمل نکرده است.

نگاهی به حضور هنری سعید راد؛ ستاره‌ای که ماه مجلس نشد شنبه 6 مرداد 1403 23:48

نگاهی به حضور هنری سعید راد؛ ستاره‌ای که ماه مجلس نشد

در یک نگاه واقع‌بینانه تاریخی، سنت ستاره‌سازی حاکم بر سینمای ایران بعد از کودتای 28 مرداد عمدتا در مجموعه آثاری که نگاه عامه‌پسند را مدنظر داشت، موضوعیت پیدا می‌کرد. روی همین اصل، بازیگرانی که آن دوره تاریخی را شامل می‌شوند، در کنار آن محبوبیت عوامانه‌ای که مخاطب‌شناسی خاص خودش را می‌طلبید، نتوانستند پا فراتر بگذارند و در تاریخ سینمای ایران حضوری ماندگار داشته باشند.

 نگاهی به فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟»/ عشق از راه می‌رسد شنبه 6 مرداد 1403 19:34

نگاهی به فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟»/ عشق از راه می‌رسد

علیرضا معتمدی در «چرا گریه نمی‌کنی؟» باز هم بخشی از زندگی شخصی و تجربه‌های تلخ و سهمگین خود را مقابل چشمان ما تماشاگران عرضه می‌کند، اما تاثیرگذاری فیلم فقط محصول نمایش این ویرانی و زخم درمان نشده نیست.

درباره محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر اقلیت شنبه 6 مرداد 1403 16:56

درباره محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر اقلیت

محمدمهدی اسماعیلی، اگرچه در کلام خود را حامی همه اهالی فرهنگ و هنر می‏دانست اما شواهد نشان می‏دهد که در عمل چنین نبود

آیا واقعا تلویزیون همانطور است که ایرج طهماسب گفت؟ شنبه 6 مرداد 1403 00:34

آیا واقعا تلویزیون همانطور است که ایرج طهماسب گفت؟

ایرج طهماسب: تلویزیون الان خوب شده است کافی است ذوق و سلیقه داشته باشید و راه‌های خوبی از نظر اجرایی در کار شما وجود داشته باشد.

ماجرای سال‌ها ممنوع‌الکاری سعید راد چه بود؟ زخم‌خورده رادیکال‌ها چهارشنبه 3 مرداد 1403 01:21

ماجرای سال‌ها ممنوع‌الکاری سعید راد چه بود؟ زخم‌خورده رادیکال‌ها

طبیعتا هر کسی هنگام بررسی کارنامه سعید راد به مقطعی برمی‌خورد که او دیگر فعالیتی نکرده است اما از جایی به بعد دوباره برمی‌گردد و در میانسالی و پیری کارش را ادامه می‌دهد. اتفاقا بحث درباره همین مقطع از زندگی این هنرپیشه است که دریچه‌ای به بحث‌های ناتمام ما درباره نسبت هنرمندان یا چهره‌های مشهورمان با میهن‌شان می‌گشاید.

آیا مهران مدیری تغییر مسیر داد؟ یکشنبه 31 تیر 1403 17:08

آیا مهران مدیری تغییر مسیر داد؟

«ساعت ۶ صبح» از روز چهارشنبه هفته آینده ۳ مرداد ماه روی پرده سینماها می‌رود.در فاصله این ۸ سال مدیری فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشت و چندین سریال و برنامه تلویزیونی تولید کرد که تقریبا در بیشتر آنها ورسیون های مختلفی از تصویر آشنایش را به نمایش گذاشت‌.

پشت درهای بسته برای هنرمندان حکم صادر نکنید! جمعه 29 تیر 1403 20:46

پشت درهای بسته برای هنرمندان حکم صادر نکنید!

باران کوثری، ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی و لیلی رشیدی ... تنها چند اسم از انبوه زنان سینماگر و هنرمندی هستند که پس از اتفاقات 1401 دچار مشکل و محدودیت شده‌اند.

خسروی سینمای ایران؛ یاغیِ روشنفکر/ محبوب مهرجویی؛ تراز وثوقی و قریبیان کیمیایی جمعه 29 تیر 1403 15:44

خسروی سینمای ایران؛ یاغیِ روشنفکر/ محبوب مهرجویی؛ تراز وثوقی و قریبیان کیمیایی

کارش را سال‌ها پیش از انقلاب با تئاتر آغاز کرده بود و در استودیوهای دوبله به‌جای شخصیت‌های روی پرده دیالوگ می‌گفت؛ از سال ۴۲ و از نوزده‌سالگی روی صحنه رفت؛ اما با عباس جوانمرد گوهرش کشف شد و به بازیگری حرفه‌ای روی صحنه بدل شد.

ضربه‌ای که فیلم های حکومتی به سینمای ایران می زند! پنجشنبه 28 تیر 1403 01:03

ضربه‌ای که فیلم های حکومتی به سینمای ایران می زند!

ضریب سرمایه‌گذاری‌های دولتی و عمومی در سینِما درحالی سیر صعودی به خود گرفته است که توان بخش خصوصی متناسب با آن رشد نکرده است و صاحبان سرمایه به دلیل شرایط موجود اقتصادی، سینِما را عرصه‌ جذابی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌کنند.

چرا تغییرات در مدیران سینمای ایران ضروری است؟ سه شنبه 26 تیر 1403 23:55

چرا تغییرات در مدیران سینمای ایران ضروری است؟

پس از تحولات اخیر و انتخاب آقای پزشکیان و عدم حضور بیش از پنجاه‌درصد رأی‌دهندگان در انتخابات، بخصوص قشر سینماگر، تغییر رئیس سازمان سینمایی و سایر مدیران از جمله نظارت و دبیر جشنواره فیلم فجر، ضروری است!

مدیر سفارشی، رفاقتی و مقطعی به درد سینما نمی‌خورد سه شنبه 26 تیر 1403 00:25

مدیر سفارشی، رفاقتی و مقطعی به درد سینما نمی‌خورد

آمدن‌های سفارشی و رفاقتی و مقطعی که به درد اصحاب سینما نمی‌خورد. سینماگران حق دارند که بترسند، چراکه یک انتخاب شتابزده، نسنجیده یا سفارشی دیگر، باعث تکرار همان وضعیت سابق و تلخکامی‌های دیگری خواهد شد. خانه سینما باید به اتفاق تشکل‌های چهارگانه تهیه‌کنندگان، یک هم‌اندیشی و همه‌پرسی داخلی را برای این امر مهم و سرنوشت‌ساز با حضور اعضای صنوف خانه تشکیل دهد. نظر همه اعضای خانه سینما و فعالان این عرصه برای انتخاب مدیر آینده باید پرسیده شود و نظر اکثریت برای انتخاب اصلح لحاظ گردد.

افسوس که ناصر تقوایی با تبعید طولانی کنار آمده و به امان خدا نیز رها شده است دوشنبه 25 تیر 1403 15:10

افسوس که ناصر تقوایی با تبعید طولانی کنار آمده و به امان خدا نیز رها شده است

جواد طوسی نوشت: با مرور اجمالی مجموعه آثار ناصر تقوایی (اعم از مستند، فیلم سینمایی و سریال و چند داستان کوتاهش) در کنار یک‌سری مولفه‌های اصلی همچون توجه به «فرم» و شیوه روایت و هویت دادن به جغرافیا و لوکیشن انتخابی، بیش از همه «خلاقیت بصری» محوریت دارد.