شنبه , ۶ مرداد, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 4
روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

مخملباف اگر چه رفتارش در قیاس با آوینی، قدری عوامانه بود. اما هر دو، تقریبا در یک دوران، و از یک منظر، به یک هنرمندروشنفکر - مهرجویی- تاخته بودند. آن دو، در آن روزگار دغدغه‌هایی شبیه به هم داشتند .

از بازی فردین تا فردین‌بازی شنبه 18 فروردین 1403 18:50
به بهانه بیست‌وچهارمین سالمرگ بازیگر محبوب

از بازی فردین تا فردین‌بازی

امروز 24سال از مرگ محمدعلی فردین می‌گذرد. بازیگری که چهار دهه پس از اینکه دیگر نتوانست بر پرده سینماها ظاهر شود، اما مراسم تشییع جناره‌اش یکی از شلوغ‌ترین بدرقه‌های هنرمندان بود که همه را شگفت‌زده کرد. هنوز هم وقتی به قطعه هنرمندان در بهشت زهرا سر بزنید، شلوغ‌ترین مزاری که مردم دورش می‌نشینند یا می‌ایستند، مزار اوست. بدون شک او یکی از محبوب‌ترین بازیگران تاریخ سینمای ایران است که گرچه از حیث بازیگری نمی‌توان او را در ذیل بازیگران حرفه‌ای قرار داد، اما ماندگار است. راز این ماندگاری در چیست؟

قیصر کجایی که خودشون رو کشتن! شنبه 18 فروردین 1403 18:43
ملاحظه‌ای بر فرضیه بازگشت بهروز وثوقی به سینمای ایران

قیصر کجایی که خودشون رو کشتن!

در سینمای ایران خاطره خوبی از فعالیت هنری هنرمندان سالخورده نداریم، گزیده کاری و عدم فعالیت بزرگانی مانند عزت‌الله انتظامی نه تنها سبب فراموش شدن آنها نشد بلکه وجهه و کلاس هنری ایشان را نیز برای همیشه حفظ کرد. به غیر از موارد استثنایی و انگشت شمار، مرور آثار غول‌های سینمای جهان نیز موید این مطلب است که اوج فصل کاری سینماگران تا دوران پیش از سالخوردگی است.

نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی» ساخته کیانوش عیاری؛ شبح کارگردان شنبه 18 فروردین 1403 17:56

نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی» ساخته کیانوش عیاری؛ شبح کارگردان

برای مخاطب سختگیر این سال‌ها که این ویلا خوش‌نشین نبود؛ ولی مخاطب گذری سینما دقایقی خندید! ما که باشیم بابت این لحظه‌های شاد بخل بورزیم! ارزانی‌شان باد!

نقد فیلم «فسیل» ساخته کریم امینی؛  اینجا دقیقا نقطه‌ سقوط زیبایی‌شناسی است شنبه 18 فروردین 1403 17:49

نقد فیلم «فسیل» ساخته کریم امینی؛ اینجا دقیقا نقطه‌ سقوط زیبایی‌شناسی است

مساله اینجاست که فیلمساز نه شرایط قبل انقلاب را به ‌درستی درک کرده و نه از بعد انقلاب اطلاع دقیقی دارد. با حرف‌هایی که از مردم کوچه و ‌بازار شنیده، قصد دارد سیمای تاریخ پیش ‌و پس از انقلاب را اغراق شده ترسیم کند تا مخاطب را برای خریدن بلیت ترغیب کند.

«قصه‌های مجید» و غصه‌های ما/ تراژدیِ نوجوانی‌های نزیستۀ دهۀ پنجاه و شصتی‌ها شنبه 18 فروردین 1403 17:38
به بهانۀ نخستین سال‌گرد کیومرث پوراحمد

«قصه‌های مجید» و غصه‌های ما/ تراژدیِ نوجوانی‌های نزیستۀ دهۀ پنجاه و شصتی‌ها

روابط مجید و بی‌بی که از هم‌دلی تا کش‌مکش را دربرمی‌گرفت، ضمن اینکه روایتی از تضاد نسلی بود به نوعی تقابل جهان سنت یا جهان مدرن را هم بازنمایی می‌کرد...

نگاهی به فیلم «بی‌بدن»؛ ریسک‌ناپذیزی جمعه 17 فروردین 1403 13:50
نقد فیلم‌های ایرانی

نگاهی به فیلم «بی‌بدن»؛ ریسک‌ناپذیزی

«بی‌بدن» فیلمی متوسط است که می‌توانست از پتانسیل درونی موضوع پرچالش و منحصر به فرد خود چه در اجرا و چه در روایت‌پردازی بهره‌ی بهتری بگیرد. با این حال همچنان فیلم بهتری نسبت به بسیاری از فیلم‌های ضعیف فجر سال گذشته است و عدم حضورش در بخش رقابتی جشنواره جای سوال دارد!

نگاهی به فیلم بی‌بدن؛ تکرار قصه پر غصه پنجشنبه 16 فروردین 1403 13:20

نگاهی به فیلم بی‌بدن؛ تکرار قصه پر غصه

باید اذعان داشت فیلم با اینکه خوش ساخت محسوب می شود و سوژه حیف نشد اما گاهی انسجام خود را از دست می دهد. در بی بدن گذر زمان برای مخاطب حس نمی‌شود و ما شاهد بازه زمانی از قتل تا قصاص نمی‌شویم.

چرا دشمنی صداوسیما با سینما تمامی ندارد؟ پنجشنبه 16 فروردین 1403 12:38

چرا دشمنی صداوسیما با سینما تمامی ندارد؟

به جای صداوسیما شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارج از کشور، مانند مجموعه‌ کانال‌های جم و پرشین و ... تقریبا تمام وقت در حال تبلیغ فیلم‌های روی پرده مانند تمساح خونی و بی بدن و ... هستند.

دروغ ۱۳ مرجانه گلچین و یک بازی خطرناک با رسانه سه شنبه 14 فروردین 1403 21:01

دروغ ۱۳ مرجانه گلچین و یک بازی خطرناک با رسانه

این روزها برخی از چهره‌ها، ترجیح می‌دهند اخبارشان را در صفحات شخصی‌شان منتشر و بدین وسیله بی‌واسطه رسانه‌ها و مردم عادی را از آخرین اخبار مربوط به خود مطلع کنند. در این میان رسانه‌های رسمی ـ به ناچار و برای جا نماندن از یک جریان رسانه‌ای و گاه از روی تنبلی ـ به بازنشر خبرهای مندرج در این صفحات اقدام می‌کنند؛ اخباری که به‌راحتی و با یک اشاره دست پاک می‌شوند اما تبعات آن تا مدت‌ها دامن‌گیر رسانه‌ی رسمی می‌شود و گاه به قیمت از دست رفتن مرجعیت و اعتماد مخاطب تمام می‌شود.

فرمول فیلم «داستان آمریکایی» در سینما و ایران جواب می‌دهد؟ یکشنبه 12 فروردین 1403 17:07

فرمول فیلم «داستان آمریکایی» در سینما و ایران جواب می‌دهد؟

مسعود قربانی: درست مانند ماجرایی که برای قهرمان فیلم جفرسون اتفاق افتاده، فروش اغلب فیلم‌های سطحی و در سینمای ایران نیز تضمین شده است، اما این قاعده در مورد ادبیات و کتاب صدق نمی‌کند.

ضربه ای که خودخواهی سلبریتی‌ها به امنیت روانی مردم می‌زند! سه شنبه 7 فروردین 1403 18:02

ضربه ای که خودخواهی سلبریتی‌ها به امنیت روانی مردم می‌زند!

فارغ از اینکه پشت پرده این پینگ پنگ سریالی یکتا ناصر و منوچهر هادی چه بوده است و چه کسی این وسط بیش از دیگری مقصر و چه کسی سمت درست و حق ماجرا ایستاده، آنچه پر واضح است آن است که فضای مجازی و سکویی مانند اینستاگرام محل طرح دعاوی روابط خصوصی و پیگیری‌های اینچنینی نیست.

درباره فیلم «شیرین» ساخته عباس کیارستمی؛ مثل عشق زنانه دوشنبه 6 فروردین 1403 00:35

درباره فیلم «شیرین» ساخته عباس کیارستمی؛ مثل عشق زنانه

کارگردان با به نمایش درآوردن احساسات واقعی افرادی که به صورت حرفه‌ای می‌توانند خودشان را درک و بازی کنند در واقع بخش زنانه هر کدام از بازیگران زن سینمای ایران را نیز به تصویر کشیده است و از آنجا که هیچ بازیگری و نقش حرفه‌ای در کار نیست، احتمالاً ما بدون واسطه با احساسات زنان برجسته سینمای ایران و در واقع با احساسات زن ایرانی آشنا می‌شویم و عشق را از نگاه زنان ایرانی روی پرده سینما می‌بینیم و درک می‌کنیم.

نگاهی به فیلم «روشن»؛ اسیر در تنگنای زمانه دوشنبه 6 فروردین 1403 00:29

نگاهی به فیلم «روشن»؛ اسیر در تنگنای زمانه

روح‌الله حجازی فیلم‌سازی شهودگراست و این موضوع از عوامل جذابیت سینمای او به شمار می‌رود. با این‌حال نسبت به دیگر آثار این کارگردان، «روشن» فیلمی است که تا حدی بر اساس قواعد و ساختارهای معمول کلاسیک شکل گرفته است.

نگاهی به فیلم «پرویز خان»؛ تلاش برای تحریف تاریخ شنبه 4 فروردین 1403 16:13

نگاهی به فیلم «پرویز خان»؛ تلاش برای تحریف تاریخ

وقتی کسی نه با فضای فوتبال آشناست، نه درست و حسابی فوتبالیست‌ها را می‌شناسد، نه بلد است یک صحنه باورپذیر داخل زمین فوتبال و بیرون زمین بسازد، نه تحقیق بدردبخوری کرده، نه تسلطی در فیلمسازی دارد و نه بلد است از زاویه درستی به ماجرا نگاه کند، نتیجه‌اش می‌شود یک فیلم یکسویه‌ی سفارشی که نه به لحاظ تاریخی قابل اعتناست، نه از حیث سینمایی به حداقل‌ها دست پیدا می‌کند.

تزریق خنده بر جامعه افسرده و وامانده چهارشنبه 1 فروردین 1403 14:59

تزریق خنده بر جامعه افسرده و وامانده

حقیقتش را بخواهید، باید گفت پارادوکس غریبی را در تاریخ معاصر کشورمان تجربه می‌کنیم. در موقعیتی که سیر فزاینده شرایط بد اقتصادی باعث افسرده‌حالی جامعه و طبقات مطرح آن شده است، شاهد یکه‌تازی سینمای کمدی و فروش استثنائی فیلم «فسیل» (کریم امینی/ ۱۴۰۱) هستیم که تا تاریخ نوشتن این مطلب از مرز ۳۱۳ میلیارد تومان گذشته و در کنارش می‌بینیم که گرایش سینمادار و تولید‌کننده به فیلم کمدی است.

این جاده اختصاصی است چهارشنبه 1 فروردین 1403 13:22

این جاده اختصاصی است

زمانی دکتر هوشنگ کاووسی، نویسنده و منتقد پیش‌کسوت سینما، در توصیف کلی ماهیت سینمای ایران در دوران فیلمفارسی‌سازی گفته بود: «در سینمای ایران هرگاه می‌خواهند فیلم تراژیک بسازند، کمدی از کار در‌می‌آید و برعکس» (نقل به مضمون). در تکمیل حرف آن استاد باید اضافه کنیم که اغلب تولیدات سینمای ایران از بدو تولد تاکنون ملغمه‌ای از همه گونه‌های سینمایی است و باید این ساخته‌ها را ترشی هفت‌بیجار لقب داد.

خنداندن؛ اما نه به هر قیمتی سه شنبه 29 اسفند 1402 00:08
«تمساح خونی» و رکوردهایی که خیلی هم بی‌دلیل نیست

خنداندن؛ اما نه به هر قیمتی

«تمساح خونی» اثری‌ست که سادگی‌اش در فرم و محتوا باعث دلنشینی‌اش شده است.

چرا رئیسی به جای شجریان به سراغ امثال تتلو و عباس قادری می‌رود؟ یکشنبه 27 اسفند 1402 16:33

چرا رئیسی به جای شجریان به سراغ امثال تتلو و عباس قادری می‌رود؟

صراحتا نوشتم که فهم و درک این جماعت از موسیقی و هنر همین است و اگر جز این می کردند و فی المثل سراغ شجریان می رفتند باید تعجب می کردیم. نمی شود در عالم سیاست خیلی آدم متشخصی بود اما در موسیقی سطح و سلیقه نازلی داشت. نمی توان فی المثل طرفدار حمله به سفارت عربستان بود اما در موسیقی مثلا به پاوراتی علاقه داشت و در سینما به ویم وندرس.

«تمساح خونی»؛ کمدی اکشنی طنازانه با امضای ثابت جواد عزتی جمعه 25 اسفند 1402 14:43
در قالب یک یادداشت مطرح شد؛

«تمساح خونی»؛ کمدی اکشنی طنازانه با امضای ثابت جواد عزتی

در فیلم کمدی اکشن «تمساح خونی» شاهد امضای ثابت جواد عزتی در کارهایش یعنی طنازی همراه با ادب و شرافت هستیم.

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر پنجشنبه 24 اسفند 1402 15:18

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»