جمعه , ۲۰ تیر, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 5
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

شنبه 13 بهمن 1403 19:46
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

"داد"؛ فیلمی درون‌گرا با نمادهای گم‌شده

ابوالفضل جلیلی در فیلم جدیدش "داد" به سراغ نوجوانانی رفته که در کانون اصلاح و تربیت به سر می‌برند. فیلمی پر از نمادپردازی‌های عمیق، اما با ساختاری پراکنده که ممکن است مخاطب را سردرگم کند.

نقد فیلم «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ شنبه 13 بهمن 1403 18:19
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ

«۱۹۶۸» درامی اجتماعی تاریخی با داستانی یک خطی است که عناصر دراماتیکش به ضرب و زور و با وصله و پینه بهم متصل می شوند.

نقد فیلم ترک عمیق؛ استیصال یک مانور روانشناختی شنبه 13 بهمن 1403 16:28
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم ترک عمیق؛ استیصال یک مانور روانشناختی

درام «ترک عمیق» با آن‌که تلاش کرده تا در مسیر اخلاق و شرافت گام بردارد اما به دلایلی چون «نبود زیرساخت‌های روانشناختی» و «رمزگشایی اندک در فصل فینال» نمی‌تواند مخاطب را از فضای گنگی که ساخته، راضی نگه‌دارد.

نقد فیلم صیاد؛ رابطه‌ زناشویی منفعل و دوربینی که با کاراکترها رفیق نیست شنبه 13 بهمن 1403 16:21
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم صیاد؛ رابطه‌ زناشویی منفعل و دوربینی که با کاراکترها رفیق نیست

«صیاد» پتانسیل این را داشت تا با بهره‌بردن از ارتباط زناشویی علی سرابی و مارال بنی‌آدم، لحظات عمیق‌تری را در زندگی شخصی شهید به تصویر بکشد اما آنچه فیلم در این وجه ماجرا از پس آن برنیامد، باورپذیرساختن همین ارتباط برای مخاطب است.

وقتی کتاب «در کمین گل سرخ» فرسنگ‌ها جلوتر از «صیاد» ایستاده است! شنبه 13 بهمن 1403 16:00
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

وقتی کتاب «در کمین گل سرخ» فرسنگ‌ها جلوتر از «صیاد» ایستاده است!

مشکل فیلم «صیاد» در ارائه تصویری ناقص از سپهبد شهید علی صیاد شیرازی را می توان در نبود شخصیت‌پردازی مناسب درباره صیاد شیرازی و شخصیت هایی چون بنی‌صدر و بی توجهی به تاریخ مکتوب دانست.

یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بی‌خاصیت شنبه 13 بهمن 1403 02:22
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بی‌خاصیت

«رها»، همچنین، استیصال پدری است که نابرابری اجتماعی انباشته از تضاد طبقاتی، او و خانواده اش را به قعر فرو می برد. سازمان عظیمی که کارکردهای انسانی خود را از دست داده است و در آن، خانواده ها، به منزله ستون فقرات تشکیل دهنده آن، بیمار و ناتوان شده اند. جامعه ای که خانواده هایش، توانی برای حل مشکلات خود ندارند.

 به بهانه آغاز جشنواره فیلم فجر؛ «عقلانیت سینمایی» شنبه 13 بهمن 1403 00:29

به بهانه آغاز جشنواره فیلم فجر؛ «عقلانیت سینمایی»

«عقلانیت سینمایی»، در شرایط اضطرار و پر تنش، لازمه‌ی مدیریت تشکیلاتی است که متفاوت با فضای رایج وزارت‌خانه‌ها و ادارات و مؤسسات دولتی عمل می‌کند.

«داد» جلیلی و فریاد مخاطب جمعه 12 بهمن 1403 22:21
نقد فیلم های جشنواره فجر

«داد» جلیلی و فریاد مخاطب

ابوالفضل جلیلی درحالی پس از ۲۷ سال به جشنواره فجر بازگشته که «داد» آورده چندانی را برای این کارگردان به همراه نداشت. اگرچه نگاه اخلاقی و دغدغه‌مندی انسانی این کار ستودنی است اما این مقولات زیبا با روکشی از «فقر داستانی»، «عدم‌تشخیص نیازهای روز نوجوانان» و البته «عدم‌بازورزی کارگردان در قیاس با فیلمسازی ۴دهه‌ای خود» تزئین شده که این ملغمه، چندان به مذاق مخاطبان سینما خوشایند نیست.

نقد فیلم «شبگرد» فرزاد مؤتمن؛ بی‌مووی شبه‌تارانتینویی در انتقاد به سینمای ایران سه شنبه 9 بهمن 1403 12:11

نقد فیلم «شبگرد» فرزاد مؤتمن؛ بی‌مووی شبه‌تارانتینویی در انتقاد به سینمای ایران

«شبگرد» یک هجویه است. هجویه‌ای بر وضعیت امروز جامعه و سینمای ایران. فیلمساز به طور ویژه قصد بازتاب تصویر جفنگ سینمای درام اجتماعی ایران را داشته است.

تأملی بر مهم‌ترین دوره تاریخ سینمای ایران؛ موجی که سرانجام فرو نشست یکشنبه 7 بهمن 1403 02:37

تأملی بر مهم‌ترین دوره تاریخ سینمای ایران؛ موجی که سرانجام فرو نشست

اما وضعیت در عصر جدید از سال 57 به بعد فصل تازه‌ای در سینمای ما به وجود آورد. هرچند فیلسازهای موج نو توانستند به نحوی به کار خود ادامه دهند لیکن فعالیت آنان به مرور تاثیر گذشته را از دست داد.

«هفتاد سی»؛ تجربه ناموفق کارگردانی بهرام افشاری/ ملال آور و تکراری یکشنبه 7 بهمن 1403 02:26

«هفتاد سی»؛ تجربه ناموفق کارگردانی بهرام افشاری/ ملال آور و تکراری

فیلم «هفتاد سی» اگرچه بر پایه یک ایده خوب بنا شده که به نظر می‌رسد حاصل دغدغه‌های اخلاقی فیلمساز است، اما در مراحل بعد از ایده نتوانسته حق آن را ادا کند و هم در فیلمنامه و هم در کارگردانی ضعف دارد.

فیلم «پیر پسر» و حاشیه‌های کنار گذاشته شدن از جشنواره فیلم فجر؛ حذف یا بی‌مهری؟ یکشنبه 30 دی 1403 19:18

فیلم «پیر پسر» و حاشیه‌های کنار گذاشته شدن از جشنواره فیلم فجر؛ حذف یا بی‌مهری؟

کنار گذاشتن فیلم «پیر پسر» از لیست جشنواره فیلم فجر امسال بار دیگر بحث‌های داغی پیرامون نگاه سلیقه‌ای و سیاسی به آثار سینمایی ایجاد کرده است. آیا این تصمیم بر پایه معیارهای فنی و هنری بوده یا تحت تأثیر فشارهای بیرونی اتخاذ شده است؟

درباره فیلم «برف آخر»؛ روایتی مینی‌مال از ماجرایی عاشقانه دوشنبه 24 دی 1403 19:40

درباره فیلم «برف آخر»؛ روایتی مینی‌مال از ماجرایی عاشقانه

از فیلم‌های خوبی که این روزها بر پرده سینماها نقش بسته، «برف آخر» است که در ژانر اجتماعی و خانوادگی تولید شده و روایتی از روزهای تکراری زندگی یک دامپزشک است.

«علت مرگ: نامعلوم» ترسیم فقر بدون تحقیر چهارشنبه 19 دی 1403 00:07

«علت مرگ: نامعلوم» ترسیم فقر بدون تحقیر

جنازه، کویر، ون، راننده و چند مسافر که تا رسیدن به ایست ‌و بازرسی مخاطب با احوالاتشان آشنا می‌شود. احوالاتی که به معنای دقیق کلمه در فیلم «ساخته» می‌شود. زرنگار از ضمیر شش نفر داستانی را روایت می‌کند که در جزئیات متحیرکننده و در بیان قصه‌ گیراست، این یعنی زرنگار دقیقا آنچه از سینما طلب می‌شود را به مخاطب ارائه می‌دهد.

درباره فیلم سینمایی«برف آخر»؛ دردم از عشق است و درمان نیز هم یکشنبه 16 دی 1403 02:04

درباره فیلم سینمایی«برف آخر»؛ دردم از عشق است و درمان نیز هم

فیلم سینمایی«برف آخر» درام درونی یک کاراکتر تنها، کم حرف و پر رمز و راز بر بستر سکون طبیعت و برف و سرما است که در انتها گرمایی به اندازه روشنایی چراغ های روستا از فاصله دور، درون و برون کاراکتر را گرم و تلطیف می کند.

نگاهی به فیلم «علت مرگ: نامعلوم» ساخته علی زرنگار زندگی دوباره سینمای اجتماعی با فیلمی درباره مرگ یکشنبه 16 دی 1403 01:59

نگاهی به فیلم «علت مرگ: نامعلوم» ساخته علی زرنگار زندگی دوباره سینمای اجتماعی با فیلمی درباره مرگ

فیلم «علت مرگ: نامعلوم»، فیلم پر جزئیات و خلاقانه‌ای است و ردپای این دو ویژگی یعنی توجه به جزئیات و خلاقیت و نوآوری در جای جای فیلم قابل مشاهده است.

نگاهی به فیلم «مفت‌بر» به کارگردانی عادل تبریزی؛ کپی ناشیانه فیلمفارسی! چهارشنبه 12 دی 1403 15:05

نگاهی به فیلم «مفت‌بر» به کارگردانی عادل تبریزی؛ کپی ناشیانه فیلمفارسی!

باور‌کردنی نبود که این فیلم را تبریزی ساخته باشد. یک جریانی موسوم به فیلم‌های شانه تخم‌مرغی در سینمای چند سال اخیر ایران به راه افتاده که اساسا ربطی به سینما ندارند و بیشتر تجاری هستند و به دنبال کسب سود بیشتر!

درباره فیلم تعارض؛ مخاطرات یک ذهن زخمی یکشنبه 9 دی 1403 02:44

درباره فیلم تعارض؛ مخاطرات یک ذهن زخمی

این روزها فیلم «تعارض» به کارگردانی محمدرضا لطفی بر پرده سینماهاست. از آن دست فیلم‌هایی که قرار نیست مخاطب را سرگرم کند، بلکه سردرگمی او در این جهان پارادوکسیکال را به نمایش گذاشته و از تضادها و تعارض‌های درونی آدمی حرف می‌زند.

مروری بر فیلم‌هایی که درباره زلزله ساخته شدند؛ ادای دین «احمد» به تراژدی بم چهارشنبه 5 دی 1403 21:47

مروری بر فیلم‌هایی که درباره زلزله ساخته شدند؛ ادای دین «احمد» به تراژدی بم

سینمای ایران تلاش کرده‌است در چند اثر سینمایی از جمله «مینای شهر خاموش»، «بیدار شو آرزو» و «احمد» که به زودی اکران می‌شود ادای دینی به حادثه تلخ زمین لرزه بم داشته باشد.