اخبار ویژه
نقد و یادداشت | صفحه 6
مستند در سینمای ایران چه جایگاهی دارد؟ پنجشنبه 5 دی 1398
مستند در سینمای ایران چه جایگاهی دارد؟

مستند در سینمای ایران چه جایگاهی دارد؟

هر جا امکان حضور چهره‌های نزدیک به نهادهای دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هست، قطعا این رویداد ناچار به تغییر استراتژی و سیاست‌گذاری‌ها‌یی ا‌ست که شاید بتوان با توجه به حضور پررنگ نهادهای نزدیک به دستگاه قدرت که تهیه‌کنندگانِ بخش عمده‌ای از فیلم‌ها بودند و صرف هزینه‌های زیاد برای ساختن برخی از فیلم‌ها، به پاسخی برای آن دست یافت.

كوتاه درباره خسرو سينایی و «يادگاری» اش كلام، تصوير، موسيقی چهارشنبه 4 دی 1398
كوتاه درباره خسرو سينایی و «يادگاری» اش كلام، تصوير، موسيقی

كوتاه درباره خسرو سينایی و «يادگاری» اش كلام، تصوير، موسيقی

اغلب‌ما خسرو سينايي را به عنوان فيلمسازي مي‌شناسيم كه هم درزمينه سينماي مستند و هم درزمينه گرايش‌هاي ديگر تبحر دارد. سينايي كه منتقدان ازاو به عنوان شاعر سينما ياد مي‌كنند البته درسرودن شعر هم تخصص‌دارد كه شاهد مثالش مجموعه‌هايي چون«ترانه‌هاي شاپرك‌سفيد» و «اتاق صورتي» و «تاول‌هاي لجن» است.

نگاهی به فیلم «جان‌دار» / دست فیلمساز برای پایان بسته، بسته است چهارشنبه 4 دی 1398
نگاهی به فیلم «جان‌دار» / دست فیلمساز برای پایان بسته، بسته است

نگاهی به فیلم «جان‌دار» / دست فیلمساز برای پایان بسته، بسته است

فیلم «جان‌دار» که به تازگی نمایش خود را در سینماهای کشور آغاز کرده، داستان خانواده‌ای‌ست که درگیر پدیده قصاص می‌شود؛ اما این معضل همه داستان نیست چرا که نوع مواجهه آدم‌های قصه در این فیلم مساله است، آدم‌هایی که حالا دیگر نقش بازی نمی‌کنند و خود واقعیشان را به تصویر می‌کشند.

«عادل» را دوست ندارید، نداشته باشید، چرا تاریخ را تحریف می‌کنید!؟ چهارشنبه 4 دی 1398
«عادل» را دوست ندارید، نداشته باشید، چرا تاریخ را تحریف می‌کنید!؟

«عادل» را دوست ندارید، نداشته باشید، چرا تاریخ را تحریف می‌کنید!؟

باورتان می‌شود مدیران این شبکه که فردوسی‌پور را دوست ندارند در عصر ارتباطات که دنیا به اندازه‌ی که موبایل کوچک است، دست به سانسور و حذف نام یک برنامه در تکرار یک سریال می‌زنند.

نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»/ زندگی به روایت یک زن مُرده چهارشنبه 4 دی 1398
نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»/ زندگی به روایت یک زن مُرده

نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»/ زندگی به روایت یک زن مُرده

روایت این فیلم از زبان مهناز، زن درگذشته، بیان می‌شود که در طول فیلم با جمیله، شخصیت بهبودیافته، آشنا می‌شود و این آشنایی منجر به تغییر نگاه او به بیماری می‌شود و از پس آن به نسبت مرگ و زندگی تعمیم می‌یابد. کارگردان تلاش کرده این تجربه ویژه را از زبان مهناز، زنی که به دلیل سرطان پستان مرده است، بازنمایی کند. این بازنمایی البته چند لایه دارد.

خطر جوانمرگی فیلم‌کوتاه/ توقعات را به سیمرغ و سانسور تقلیل ندهید! چهارشنبه 4 دی 1398
خطر جوانمرگی فیلم‌کوتاه/ توقعات را به سیمرغ و سانسور تقلیل ندهید!

خطر جوانمرگی فیلم‌کوتاه/ توقعات را به سیمرغ و سانسور تقلیل ندهید!

پویا نبی منتقد و کارگردان سینمای کوتاه ضمن انتقاد از شرایط مالی حاکم بر فضای تولید فیلم کوتاه، نسبت به جوانمرگی سینمای کوتاه ایران در آینده نزدیک هشدار داد.

کسی یادش هست؟!/به احترام ۴۰ سال خانه نشینی نصرت کریمی چهارشنبه 4 دی 1398
کسی یادش هست؟!/به احترام ۴۰ سال خانه نشینی نصرت کریمی

کسی یادش هست؟!/به احترام ۴۰ سال خانه نشینی نصرت کریمی

نبود نصرت در این سال‌ها چنان بر خاطره همه کسانی که می‌شناختندش سایه افکنده بود که کمتر از کارهایی که در این سال‌های فطرت انجام داده گفته می‌شود. صورتک‌هایش را که احتمالا وصفش را شنیده‌اید. کاش موزه اش کنند و مردم را در نبودش با او همدم کنند.

نگاهی به تازه‌ترین اثر جیرانی/«آشفتگی» در فرم، سرگردانی در محتوا سه شنبه 3 دی 1398
نگاهی به تازه‌ترین اثر جیرانی/«آشفتگی» در فرم، سرگردانی در محتوا

نگاهی به تازه‌ترین اثر جیرانی/«آشفتگی» در فرم، سرگردانی در محتوا

فیلم‌های اخیر جیرانی نشان می‌دهد که وی بعد از عمری فعالیت حرفه‌ای در سینما دچار آشفتگی در کار خود شده است.

ایده تکراری با پرداختی جذاب/ نگاهی به فیلم «جان‌دار» دوشنبه 2 دی 1398
ایده تکراری با پرداختی جذاب/ نگاهی به فیلم «جان‌دار»

ایده تکراری با پرداختی جذاب/ نگاهی به فیلم «جان‌دار»

اولین ساخته مشترک حسین امیری دوماری وپدرام امیری درامی است اجتماعی که به بررسی مهمترین آسیبهای جامعه پرداخته است. دو کارگردان جوان این فیلم با انتخاب سوژه ای جنجالی که بارها در سینما و تلویزیون روایت شده با استفاده از فاکتورهایی سعی در جذب مخاطب داشته اند که مهمترین آنها انتخاب بازیگران کاربلد و محبوب مخاطبان سینماست. در مرحله بعد، از فیلمنامه ای استفاده کرده اند که پیچیدگی روایی دارد و این ایده باعث شده از همان ابتدای قصه مخاطب را درگیر و به دنبال خود تا انتها بکشاند.

مشرق: مقلدان معکوس مسعود ده‌ نمکی در سینما چه کسانی هستند؟! شنبه 30 آذر 1398
مشرق: مقلدان معکوس مسعود ده‌ نمکی در سینما چه کسانی هستند؟!

مشرق: مقلدان معکوس مسعود ده‌ نمکی در سینما چه کسانی هستند؟!

مشرق درباره فیلم مطرب یادداشتی را از احمد میراحسان منتشر ساخت. مشرق نوشت: ظاهراً مطرب بنا به جریان دفاع از سینمای عامه پسند که زمانی موسوم به فیلم فارسی بود، ساخته شده است.

جایی برای فرشته‌ها نیست شنبه 30 آذر 1398
جایی برای فرشته‌ها نیست

جایی برای فرشته‌ها نیست

جدیدترین ساخته سام کلانتری «جایی برای فرشته‌ها نیست» مستندی درباره تیم ملی هاکی زنان است که به تشکیل این گروه می‌پردازد و برخی از مشکلاتی که این تیم با آن مواجه است (مشکلات مالی، عدم توجه به این نوع بازی و..) را برجسته می‌سازد.

نگاهی به فيلم «سرخ‌ پوست» به بهانه توزيع در شبكه نمايش خانگی/  رستگاری در زندان جمعه 29 آذر 1398
نگاهی به فيلم «سرخ‌ پوست» به بهانه توزيع در شبكه نمايش خانگی/ رستگاری در زندان

نگاهی به فيلم «سرخ‌ پوست» به بهانه توزيع در شبكه نمايش خانگی/ رستگاری در زندان

سرخ‌پوست در واقع خود حقيقت است. حقي است كه ناديده گرفته شده. مظلومي است كه حقش ضايع شده و براي احقاق حقش بر ظالم شوريده و حالا بايد تاوان پس بدهد. از اين روست كه تصويري از او ديده نمي‌شود. تنها لانگ‌شاتي است در اواخر فيلم كه قابل شناسايي نيست و مي‌تواند هر مظلوم ديگري باشد.

«کلاسیکو» اتفاق خوب و ساختار ضعیف جمعه 29 آذر 1398
«کلاسیکو» اتفاق خوب و ساختار ضعیف

«کلاسیکو» اتفاق خوب و ساختار ضعیف

منهای اینکه عادل عزم پشت کردن به سازمان و نهادهای رسمی را ندارد و همچنان می‌کوشد جای بازگشت به سازمان را برای خود باقی بگذارد، خود این اتفاق را در فضای جامعه مایوس، گرفتار و دودزده کنونی، باید به‌شدت مثبت و شوق‌انگیز ارزیابی کرد.

نمایش به مثابه رسانه/یادداشت بهروز غریب پور درباره ارحام صدر جمعه 29 آذر 1398
نمایش به مثابه رسانه/یادداشت بهروز غریب پور درباره ارحام صدر

نمایش به مثابه رسانه/یادداشت بهروز غریب پور درباره ارحام صدر

موفقیت ارحام صدر سبب شد، مقلدان زیادی پیدا کند که تلاش می‌کردند موضوعات خانوادگی و گاه اجتماعی را دستمایه نمایش‌های‌شان کنند‌، اما آنها چندان توفیقی نیافتند زیرا آنچه کار این هنرمند را متفاوت می‌کرد، نگاه او بود که فراتر از یک کمدی سطحی قرار می‌گرفت. البته نقدی هم به ارحام صدر وارد است که او گاه با کسانی که تلاش می‌کردند خود را به قطبی در سطح او برسانند، چندان منصف نبود. هر چند این از ارزش کار او کم نمی‌کند.

نگاهی به مستند «آندره تارکوفسکی يک نيايش سينمايی»/ احساس رستگاری قديس‌وار پنجشنبه 28 آذر 1398
نگاهی به مستند «آندره تارکوفسکی يک نيايش سينمايی»/ احساس رستگاری قديس‌وار

نگاهی به مستند «آندره تارکوفسکی يک نيايش سينمايی»/ احساس رستگاری قديس‌وار

فيلم مستند «آندره تارکوفسکي، يک نيايش سينمايي»، فيلمي ديدني در نشان‌دادن سلوک روحي آندره تارکوفسکي از ديدگاه پسر او به شمار مي‌رود.

درباره عباس كيارستمی به بهانه موفقيت‌ تازه‌اش/ باز هم فيلمسازی كه دوستش داريم پنجشنبه 28 آذر 1398
درباره عباس كيارستمی به بهانه موفقيت‌ تازه‌اش/ باز هم فيلمسازی كه دوستش داريم

درباره عباس كيارستمی به بهانه موفقيت‌ تازه‌اش/ باز هم فيلمسازی كه دوستش داريم

موفقيت‌هاي بين‌المللي آثار كيارستمي نشان‌دهنده اين موضوع مهم است كه برد جهاني يك اثر به هيچ‌ عنوان نيازمند هزينه‌هاي هنگفت نيست بلكه آنچه اهميت دارد، نوع نگاه تيزبين يك هنرمند در شكار موضوع و آگاهي از چگونگي ارايه آن است.

«زهرا امیر ابراهیمی» همانی است که آبرویش را بردیم و هنوز پشیمان نیستیم! دوشنبه 25 آذر 1398
«زهرا امیر ابراهیمی» همانی است که آبرویش را بردیم و هنوز پشیمان نیستیم!

«زهرا امیر ابراهیمی» همانی است که آبرویش را بردیم و هنوز پشیمان نیستیم!

این روز‌ها زهرا امیر ابراهیمی، بازیگری که انتشار فیلمی از روابط شخصی اش، او را مجبور به ترک وطن کرد، درباره آن روز‌ها و فردی که عامل انتشار آن فیلم خصوصی بوده، صحبت‌هایی کرده و دوباره پس از سال‌ها موضوع وی در رسانه‌ها داغ شده است.

درباره فیلم «جوکر» ساخته تاد فيليپس / تقلیل به کلیشه‌ها یکشنبه 24 آذر 1398
درباره فیلم «جوکر» ساخته تاد فيليپس / تقلیل به کلیشه‌ها

درباره فیلم «جوکر» ساخته تاد فيليپس / تقلیل به کلیشه‌ها

. «جوکر» پر است از موقعیت‌های کلیشه‌ای که پشت بازی خوب واکین فینیکس پنهان شده‌اند. از ادعای اینکه آرتور پسر آقای وین است بگیرید تا آزار او در کودکی توسط مادرش، همگی در فروکاستن یک پروژه سیاسی تاثیرگذارند.

استاد بازی با كليشه‌ها یکشنبه 24 آذر 1398
استاد بازی با كليشه‌ها

استاد بازی با كليشه‌ها

در «مرد ايرلندي» روايت از زبان يكي از شخصيت‌ها تعريف مي‌شود. روايتي چند پاره با رفت‌وبرگشت‌هاي بسيار زياد در زمان كه احتياج مبرمي به يك نخ روايي دارد.

درباره فيلم «مرد ايرلندی» به كارگردانی مارتين اسكورسيزی بازگويی وقايع تاريخی كافی نيست! یکشنبه 24 آذر 1398
درباره فيلم «مرد ايرلندی» به كارگردانی مارتين اسكورسيزی بازگويی وقايع تاريخی كافی نيست!

درباره فيلم «مرد ايرلندی» به كارگردانی مارتين اسكورسيزی بازگويی وقايع تاريخی كافی نيست!

اگر «مرد ايرلندي» را نه به مثابه‌ حضور و همنشيني دنيرو/پاچينو/پشي اينك مسن، يا حتي آدم‌هاي واقعي و شمايل تاريخي بلكه از منظر شخصيت‌هاي فيلميك يعني شيرن/هافا/بوفالينو بنگريم پاشنه‌ آشيل ساخته‌ اسكورسيزي و ضعف‌ها و كاستي‌هاي جدي فيلمنامه‌نويسي استيون زايلين هرچه بيشتر عيان شده و مانعي اساسي براي ارتباط، نزديكي، همراهي و همدلي با فيلم و شخصيت‌هايش مي‌شود.