شنبه , ۶ مرداد, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 7
روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

مخملباف اگر چه رفتارش در قیاس با آوینی، قدری عوامانه بود. اما هر دو، تقریبا در یک دوران، و از یک منظر، به یک هنرمندروشنفکر - مهرجویی- تاخته بودند. آن دو، در آن روزگار دغدغه‌هایی شبیه به هم داشتند .

درباره فیلم ویلای ساحلی؛ یک کمدی موقعیت شریف دوشنبه 4 دی 1402 13:51

درباره فیلم ویلای ساحلی؛ یک کمدی موقعیت شریف

«ویلای ساحلی» نماینده شایسته‌ای برای کمدی موقعیت است؛ جنسی از کمدی که در غوغاسالاری کمدی شخصیت و البته تبحر خاصی که تولید این شکل از کمدی می‌طلبد، در سینمای این سال‌های ایران، تقریبا کمیاب شده است.

ناکامی‌های متوالی ایران در اسکار تقصیر کیست؟ یکشنبه 3 دی 1402 13:57

ناکامی‌های متوالی ایران در اسکار تقصیر کیست؟

با اعلام فهرست اولیه نامزدهای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار، مشخص شد که فیلم «نگهبان شب» رضا میرکریمی نتوانسته به این فهرست اولیه راه پیدا کند. اتفاقی که تاحدودی قابل پیش‌بینی بود و تعجب چندانی را در بر نداشت.

نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»؛ زنگ تفریح یک فیلمساز چیره‌دست یکشنبه 3 دی 1402 13:33

نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»؛ زنگ تفریح یک فیلمساز چیره‌دست

اینکه عیاری به دلایلی که خود شرح داده به سراغ ساخت ویلای ساحلی رفته قابل درک است اما به زعم نگارنده، فیلمسازی در این سطح در چنین تجربه‌ای نیز می‌تواند باز هم از همان مرحله ایده و سوژه‌یابی و گسترش خط داستان و شخصیت‌پردازی نیز از ذهن غنی و پربار خود بهره گیرد اما متاسفانه و با اغماض ویلای ساحلی در نهایت به فیلم متوسطی بدل شده که در ابتدا و معرفی شخصیتها و موقعیت با ریتمی کند و فاقد جذابیت پیش می‌رود و اگرچه در میانه‌ها و با ورود مهمانان ویلا رنگ و بویی می‌گیرد اما باز هم کافی و وافی نیست.

نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی» اثر کیانوش عیاری؛ کمدی انتقادی عامه‌پسند دوشنبه 27 آذر 1402 17:50

نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی» اثر کیانوش عیاری؛ کمدی انتقادی عامه‌پسند

به‌سختی می‌توان آخرین فیلمی از کیانوش عیاری را که به اکران عمومی درآمده، به یاد آورد و هر آنچه از سینمای او برای مخاطبان تازه‌نفس سینما ایران به یاد می‌آید، به توقیف و سانسور فیلم‌هایی مربوط می‌شود که به دلایل مختلف اجازه نمایش پیدا نکرده‌اند؛ از «خانه پدری» که پس از چهار سال از تولید آن، در سال 93 تنها یک روز رنگ پرده نمایش را دید تا «کاناپه» که به دلیل تراشیده‌شدن موی سر زنان بازیگر از اکران در سینماها بازماند.

درباره سریال «دفتر یادداشت»؛ فراموش‌خانه دوشنبه 20 آذر 1402 15:56
سریال «دفتر یادداشت» با وجود ایده جذاب فیلمنامه در استفاده‌ از شوخی‌های خارج از عرف جامعه ایران افراط کرده است؛

درباره سریال «دفتر یادداشت»؛ فراموش‌خانه

رضا عطاران یکی از جدی‌ترین پدیده‌های طنز کمدی در ایران است. هنوز وقتی سریال‌های او در تلویزیون پخش می‌شوند، میلیون‌ها مخاطب مشتاق و لبخند به لب، به صفحه چشم می‌دوزند و لذت می‌برند، درحالی‌که کارهای رقیب آن روزهایش یعنی مهران مدیری، بعد از چند سال چندان تماشایی به نظر نمی‌رسند.

درباره فیلم هتل؛ آیا هرآنچه ما را بخنداند طنز است؟ دوشنبه 20 آذر 1402 14:40

درباره فیلم هتل؛ آیا هرآنچه ما را بخنداند طنز است؟

آیا فیلم سینمایی «هتل» که این روزها با خنده و خنداندن بیننده با لحن نامتعارف خود را به صدر گیشه رسانده یک کمدی است که بتوان آن را بر روی کاغذ طنز نامید؟ آری طنز نیست، چون شما روی کاغذ می‌خواهید بنویسید مردی که به زنش خیانت کرده یا برعکس و این فاجعه با حرکات حتی ناهمگون در کدام مدیوم به کمدی‌بودن ختم می‌شود؟

گروگان‌گیری فیلم‌ها / به یک پوست اندازی جدی نیاز داریم دوشنبه 20 آذر 1402 13:27
کارگردان «چرا گریه نمی‌کنی؟» مطرح کرد:

گروگان‌گیری فیلم‌ها / به یک پوست اندازی جدی نیاز داریم

کارگردان فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» گفت: سیستم پخش و توزیع فیلم در ایران به یک پوست‌اندازی جدی نیاز دارد تا از این وضع بدوی خارج شود.

 نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»؛ یک کمدی سالم یکشنبه 19 آذر 1402 14:46

نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»؛ یک کمدی سالم

جسارت در یک اثر کمدی را اگر در مرزشکنی و نزدیک شدن به مسائلی که همواره در باورهای جمعی اعضای جامعه خط قرمز تلقی شده‌اند معنا کنیم، این فیلم یک کمدی جسورانه است. اما جدا از موضوع اصلی، اتفاق مهم دیگری در روایت داستان نمی‌افتد و خرده روایت‌ها نیز همه در همان مسیر قصه‌ی اصلی قرار می‌گیرند.

نگاهی به فیلم «‌جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان؛ تصویری از شخصیتی عصیانگر چهارشنبه 15 آذر 1402 18:45

نگاهی به فیلم «‌جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان؛ تصویری از شخصیتی عصیانگر

فعل معلوم و مجهول در درس ادبیات فارسی معنای مشخصی دارد. فعلی که انجام‌دهنده آن مشخص نباشد، مجهول می‌نامند. بر این اساس در اولین پلان فیلم «جنگل پرتقال» کارگردان جوان برای مخاطب مجهولاتی ایجاد می‌کند از نحوه رفتار و تدریس معلم. معلمی که گویا مجهول ذهنش زیاد است. سر جنگ با پیرامون دارد.

گاهی به سریال «زخم کاری، بازگشت» به کارگردانی محمد حسین مهدویان؛ زخم تکراری چهارشنبه 15 آذر 1402 16:54

گاهی به سریال «زخم کاری، بازگشت» به کارگردانی محمد حسین مهدویان؛ زخم تکراری

«زخم کاری: بازگشت» به قول طلوعی یک «هیچِ هیچِ هیچ» بزرگ است و ثابت کرده جلو زدن از منبع اقتباس نتیجه خوبی ندارد، فرقی نمی‌کند با فصل هشتم «بازی تاج و تخت» طرف باشیم یا تازه‌ترین اثر محمد حسین مهدویان! درواقع کارگردان نمی‌داند کدام شخصیت‌ها را باید مقابل هم قرار دهد و کدام شخصیت‌ها را کنار یکدیگر بگذارد معلوم‌ نیست رقیبِ مسعود طلوعی؛ مالک مالکیست یا پانتا بایندر یا پسر فرنهاد که پدرش را منفجر کرد یا سمیرا یا سیما؟

درباره فیلم «نبودن»؛ مینی‌مال اما غافلگیر کننده شنبه 11 آذر 1402 18:55

درباره فیلم «نبودن»؛ مینی‌مال اما غافلگیر کننده

نکته قابل توجه در فیلمنامه «نبودن» این است که اگرچه خرده روایت هایش هر کدام به تنهایی قابلیت ایجاد فضایی پر التهاب در ادامه فیلم ایجاد می‌کند اما به هیچگاه تنشی از نوع کلیشه‌های رایج در سینمای ایران ایجاد نمی‌کند و مصفا با همان آرامش آغازین فیلم، بحران‌هایش را مدیریت می‌کند.

حدود ۸ صبح؛ یک التهاب‌آفرینی بی‌پشتوانه شنبه 11 آذر 1402 18:50

حدود ۸ صبح؛ یک التهاب‌آفرینی بی‌پشتوانه

آخرین ساخته منوچهر هادی، بازگشت کارگردان به خاستگاه اجتماعی خود است. فیلمی که اگرچه کارگردان را به دوران طلایی خود بازنگرداند اما روند بازگشت به سینمای اجتماعی و تداوم احتمالی فعالیت در این گونه قابل‌احترام است.

درباره فیلم «نبودن» به کارگردانی و نویسندگی علی مصفا؛ بودن یا نبودن پنجشنبه 9 آذر 1402 22:28

درباره فیلم «نبودن» به کارگردانی و نویسندگی علی مصفا؛ بودن یا نبودن

مصفا که همیشه آثاری شخصی ارایه داده و همیشه مخاطبانی از جنس خاص را با خود همراه ساخته بود حالا یکی از شخصی‌ترین فیلم‌های خود را با نام «نبودن» در پراگ ساخته و درباره این فیلم در یک جمله می‌توان گفت: فرزند زمان خویشتن است. حال اگر بخواهیم از ظرافت‌ها و البته ظرفیت‌های این فیلم سخن بگوییم نکات بسیاری قابل شمردن است. قصه این فیلم که بی‌ربط به اوضاع سیاسی ایران و جهان نیست، جدال سیاسی کهنه‌ای را بازخوانی می‌کند و در عین بازخوانی با دلایل منطقی و داستانی آن را بی‌هیچ برخورد شعاری آسیب‌شناسی می‌کند.

درباره فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی؛ مصلحت نظام یعنی عدالت یعنی دفاع از مظلوم پنجشنبه 9 آذر 1402 11:44

درباره فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی؛ مصلحت نظام یعنی عدالت یعنی دفاع از مظلوم

عنصر ارتباطی تلفن است، همان تلفنی که مهدی به قاسمی می‌زند تا از دست کمیته خلاص شود، همان تلفنی که جلالی را سر قرار گیر می‌اندازد و در نهایت همان تلفنی که مشکاتیان را از همه ‌چیز آگاه می‌کند.

یک عامه‌پسند بی‌دردسر در «هتل» یک‌ستاره چهارشنبه 8 آذر 1402 13:52

یک عامه‌پسند بی‌دردسر در «هتل» یک‌ستاره

جدیدترین فیلم مسعود اطیابی با سوژه تکراری مردان هوسباز که روابط مخفیانه دارند شوخی می‌کند. داستان فیلم بیشتر در چند لوکیشن ثابت می‌گذرد که حکایت از علاقه کارگردان به ساخت فیلم‌های راحت و کم‌هزینه و بی‌دردسر دارد. او فرمول کمدی‌سازی را یاد گرفته است و حالا دیگر جز جذب گیشه به چیز دیگری فکر نمی‌کند.

 نگاهی به فیلم «گیج‌گاه» اولین فیلم بلند عادل تبریزی/ بازی با کلیشه های خاطره انگیز شنبه 4 آذر 1402 15:22

نگاهی به فیلم «گیج‌گاه» اولین فیلم بلند عادل تبریزی/ بازی با کلیشه های خاطره انگیز

عادل تبریزی به عنوان فیلمسازی جوان که از سینمای کوتاه قدم به سینمای حرفه ای گذاشته سعی می کند اصولی را برای اثر خودش بنا کند که گرچه ظاهری مدرن و امروزی ندارد ولی می تواند تا حدودی راه را برای رسیدن به سینمایی خاطره انگیز و در عین حال جذاب برای نسل جدید ناآشنا،با آنچه در سال های آغازین سینمای بعد از انقلاب بر آن رفته است،هموار کند.

چرا بهروز افخمی مسیر اضمحلال را به سرعت طی می‌کند؟ دوشنبه 29 آبان 1402 17:34

چرا بهروز افخمی مسیر اضمحلال را به سرعت طی می‌کند؟

صحبت‌های اواخر افخمی مخاطب را به این تردید می‌اندازد که نکند فرد یا افرادی کنترل ذهن او را در دست گرفته‌اند

نقد فیلم «آهو» اثر هوشنگ گلمکانی؛ اولین دیدار ما بود و شاید آخرین دیدار یکشنبه 28 آبان 1402 16:25
ظاهرا سازندگان مدیوم اشتباهی برای طرح حرف خود انتخاب کرده‌اند

نقد فیلم «آهو» اثر هوشنگ گلمکانی؛ اولین دیدار ما بود و شاید آخرین دیدار

جغرافیای منزل آهو که به‌ درستی در ذهن مخاطب شکل نمی‌گیرد، روزی از روزهای بی‌تابی در پیاده‌روی آهو بره‌ای را وسط جنگل پیدا می‌کند. بره را نزد چوپان برده و مشغول گفت‌وگو می‌شود.

درباره فرامرز قریبیان به بهانه زادروزش؛ ریشه در خاک سینما شنبه 27 آبان 1402 16:41

درباره فرامرز قریبیان به بهانه زادروزش؛ ریشه در خاک سینما

فرامرز قریبیان از دهه شصت که ستاره فیلم‌های پرتحرک بود تااکنون و درآستانه ٨٢ سالگی که در سینما فعالیتی ندارد برایم مصداق یک بازیگر تمام‌عیارست. حفظ دیسیپلین مورد نیاز یک بازیگر مطرح در زندگی شخصی، اجتماعی، حرفه‌ای و دوری از حواشی دنیای پر رنگ و لعاب بازیگری، از او ستاره‌ای پرفروغ ساخته که جذابیت حضورش را تا این سن حفظ کرده است.

«مرزهای بی‌پایان» در ایران اکران می‌شود؟ شنبه 27 آبان 1402 14:59

«مرزهای بی‌پایان» در ایران اکران می‌شود؟

عباس امینی که برای فیلم «مرزهای بی‌پایان» از جشنواره رتردام و تیرانا جایزه گرفته است، ابراز امیدواری می‌کند تا با همراهی سرمایه‌گذارانش اکران فیلمش را در ایران پیگیری کند.