پنجشنبه , ۹ فروردین, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 7
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

بررسی سینمای فریدون رهنما در سالگرد درگذشت او؛ در میانه باستان‌گرایی و مدرنیسم سه شنبه 17 مرداد 1402 15:13

بررسی سینمای فریدون رهنما در سالگرد درگذشت او؛ در میانه باستان‌گرایی و مدرنیسم

تاریخ همانقدر برای رهنما اهمیت دارد که اسطوره. درواقع رهنما این‌ دو را از هم تفکیک نمی‌کند و مرز قاطعی بین آنها نمی‌کشد. رهنما با استفاده از ساختار فیلم در فیلم (meta-cinema) یا نمایش در فیلم (meta-narrative)، به نوعی مکالمه مدرن و امروزی با تاریخ دست می‌زند.

وزیر ارشاد و سه ادبیات؛ کدام یک برای اهل فرهنگ و هنر جذاب‌تر است؟ یکشنبه 8 مرداد 1402 13:04

وزیر ارشاد و سه ادبیات؛ کدام یک برای اهل فرهنگ و هنر جذاب‌تر است؟

شاید تصور شود غرض طرح این پرسش است که آیا اگر در دولت قبل هم این اتفاق رخ می‌داد ایشان در جایگاه منتقد آن دولت هم این گونه موضع می‌گرفتند یا کل دولت به فساد متهم می‌‌شد یا این سؤال که این نداشتن پیش‌داوری و پرهیز از قضاوت تنها منحصر به منصوبان و اصطلاحا خودی‌هاست یا اگر متوجه مدیر رسانه یا هنرمندی خارج از دایره رسمی بود هم چنین موضعی اتخاذ می‌شد؟

درباره آثار هنری خلق شده با استفاده از هوش مصنوعی: بین ماهیت خلاقیت و ماشین شنبه 7 مرداد 1402 10:12

درباره آثار هنری خلق شده با استفاده از هوش مصنوعی: بین ماهیت خلاقیت و ماشین

آیا آثار هنری خلق شده با استفاده از هوش مصنوعی واقعاً می‌توانند به عنوان یک اثر هنری محسوب شوند؟ آیا قدرت خلاقیت و نبوغ انسانی را که در هنر بازتاب می‌یابد، می‌توان با قدرت محاسباتی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی جایگزین کرد؟

درباره «نگهبان شب»؛ فیزیک میرکریمی و ذهن فرهادی سه شنبه 3 مرداد 1402 15:37

درباره «نگهبان شب»؛ فیزیک میرکریمی و ذهن فرهادی

نگهبان شب علی‌الظاهر درباره فقر و نابرابری و توسعه شهری می‌خواهد بحثی را صورت دهد تا به‌عنوان یک کار اجتماعی به بیننده فیلم پیام‌هایی را منتقل کند اما نه‌تنها هیچ پیامی را نمی‌تواند ارسال کند بلکه حتی باعث می‌شود مخاطب دچار آشفتگی شود و فهمش از مسائل در وضعیت غیرقابل‌باوری قرار بگیرد.

نگاهی به مفهوم «زن‌بودگی» در 3 پرتره از سینمای مهرجویی؛ تنهایی‌های پرهیاهو سه شنبه 3 مرداد 1402 15:00

نگاهی به مفهوم «زن‌بودگی» در 3 پرتره از سینمای مهرجویی؛ تنهایی‌های پرهیاهو

در بین این آثار ما با یک دوره تاریخی خاص هم مواجه هستیم که از قضا برآمدنِ سوژه زن در آن بازه تاریخی، یعنی دهه 70 در آثار مهرجویی رخ می‌دهد و مطالعه و کندوکاو این آثار را جالب توجه‌تر می‌کند. برای توضیح گزاره قبلی شاید بد نباشد نگاهی به فضای دهه هفتاد بیندازیم. دهه هفتاد و علی‌الخصوص نیمه نخست آن را می‌توان به مثابه دوران گذار/ فقدان دانست که بین شور انقلابی جامعه در دهه شصت و شکل‌گیری و تثبیتِ چهارچوب جامعه در دهه هشتاد، رها مانده بود. بیش از یک دهه به خاطر نوع نگرش موجود در گفتمان رسمی، تلاطم‌های مربوط جنگ و التهابات سیاسی جاری در جامعه، مسائل زنان نه‌تنها مهجور مانده بود، بلکه به‌طور کل از یادِ جمعی جامعه رنگ باخته بود.

 سلبریتی یا اختلاس‌گر سه شنبه 3 مرداد 1402 14:39

سلبریتی یا اختلاس‌گر

حقوق کیفری، خشن‌ترین قسمت حقوق است. جرم و مجازات هر چه در کشور کمتر باشد آن کشور خوشبخت‌تر است. این نکته را من نمی‌گویم، اساتید حقوق کیفری می‌گویند که بازدارندگی مجازات در جهان به پایان خط رسیده است.

درباره تصویر زن در سینمای بهرام بیضایی؛ شکستن کهن‌الگو به نفع زن مقتدر سه شنبه 3 مرداد 1402 01:31

درباره تصویر زن در سینمای بهرام بیضایی؛ شکستن کهن‌الگو به نفع زن مقتدر

نکته جالب درباره آثار بیضایی این است که علی‌رغم داشتن دغدغه‌های پررنگ ملی و بومی، فیلم‌های او «مردانه» نیستند و اتفاقا خیلی وقت‌ها زنانی مقتدر و عملگرا قهرمان آن هستند.

برای زادروزِ زنده‌یاد جلال مقامی؛ مقام جلال دوشنبه 2 مرداد 1402 20:28

برای زادروزِ زنده‌یاد جلال مقامی؛ مقام جلال

وقتی ویلیامز با مرگی خودخواسته رفت، هم‌زمان شده بود با خانه‌نشینی جلال. انگار هر دو به پایان چنگ انداخته بودند. این را دوست‌داران هر دو خیلی ملموس درک می‌کردند. دوبلور ما که از اواخر دهه‌ی هشتاد در صدایش گرفتگی آمد و آن شفافیت را از او ربود، در سال 93 دچار عارضه‌ی لعنتی مغزی شد و اثری مخرب بر تارهای صوتی و نوع گفتارش گذاشت و ما را محروم از شنیدن صدای لطیف و با احساس‌اش.

درباره برکناری مدیرکل ارشاد گیلان و حواشی آن؛ دوگانگی شعار و رفتار دوشنبه 2 مرداد 1402 14:10

درباره برکناری مدیرکل ارشاد گیلان و حواشی آن؛ دوگانگی شعار و رفتار

مدیری که خود را تا این اندازه انقلابی و دلواپس حجاب و عفاف نشان می‌دهد و معتقد به زیست عفیفانه است، خودش تا چه اندازه به شعارهایش معتقد است و به آن عمل می‌کند؟ آیا دعوت و تحکم به زنان، برای چگونه زیستن و داشتن چگونه پوشش و لباس، برای بیرون و دیگران است و ایشان به دلیل جایگاه مدیریتی، می‌توانند رفتاری دیگر به مصداق این مصرع داشته باشند که «چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند»؟

نگاهی به فیلم «شهرک» ساخته علی حضرتی؛ چه می‌شود اگر ما به قوانین تحمیلی تن بدهیم؟ یکشنبه 1 مرداد 1402 16:14

نگاهی به فیلم «شهرک» ساخته علی حضرتی؛ چه می‌شود اگر ما به قوانین تحمیلی تن بدهیم؟

فیلم با دقت، فردای پذیرفتن قوانین تحمیلی را به تصویر می‌کشد که می‌خواهند سبک زندگی را تغییر دهند، تو را تبدیل به آدم دیگری کنند، تو را به محیطی ایزوله ببرند تا هیچی نبینی و نشنوی، همان لحظه که دستیار کارگردان می‌گوید اصلا می‌دانی قرار است در چه فیلمی حضور داشته باشی؟ ما درمی‌یابیم که قرار است خواسته‌های نامعقول خود را با برانگیختن شور توجیه سازد.

نگاهی به فیلم «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی؛ خوب اما ناکام یکشنبه 1 مرداد 1402 00:10

نگاهی به فیلم «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی؛ خوب اما ناکام

فیلم کت چرمی به کارگردانی حسین میرزامحمدی، آمده تا سیستم را پرچمدار مبارزه با بی‌قانونی و عوامل خودسر معرفی کند که اعتماد‌سازی کند، امید را احیا کند، آمده ابعاد پنهان پرونده‌ها را نشان دهد و افراد را از تصمیمات عجولانه منصرف سازد، برخلاف آن چیزی که در «مرد بازنده» شاهد بودیم.

درباره «سه کام حبس»؛ خام‌دستی در کارگردانی فقدان درام و انبوهی از حرف‌های تلنبارشده یکشنبه 1 مرداد 1402 00:00

درباره «سه کام حبس»؛ خام‌دستی در کارگردانی فقدان درام و انبوهی از حرف‌های تلنبارشده

فیلمساز تلاش می‌کند با نشان‌دادن عریان مساله‌های اجتماعی، احساسات مخاطب را جریحه‌دار نماید. شاید به همین بهانه نظرها معطوف به فیلمساز شود. درحالی که به نظر می‌رسد هدف فیلمساز به ضد خود بدل شده است.

 درباره آینده سینمای ایران؛ آیا «فسیل» نامعادلات را آشفته‌تر می‌کند؟ شنبه 31 تیر 1402 20:14

درباره آینده سینمای ایران؛ آیا «فسیل» نامعادلات را آشفته‌تر می‌کند؟

بازیگران فوتبال و سینما در مثلث نامعادله «هزینه تولید، درآمدزایی، دریافت کمک از بودجه‌های عمومی کشور» هر روز اعداد بیشتری را مطالبه می‌کنند. کم نیستند فیلم‌هایی که بازیگر یا بازیگران اصلی آن چند برابر میزان فروش دستمزد دریافت می‌کنند. مانند فوتبالی که مهم‌ترین باشگاه‌هایش با انواع بازی‌ها نمی‌توانند مجوز حرفه‌ای بگیرند اما بازیکنانشان هم‌اندازه برخی بازیکنان در باشگاه‌های اروپایی دستمزد می‌گیرند.

نگاهی به فیلم «پسر انسان»؛  زیستن فراتر از مرز تن سه شنبه 27 تیر 1402 15:00

نگاهی به فیلم «پسر انسان»؛ زیستن فراتر از مرز تن

«پسر انسان» از حیث بصری به‌شدت متکی بر نمای نزدیک و کلوزآپ است و اغلب نماهای درشتی از چهره شخصیت‌ها می‌بینیم به‌ویژه در گفت‌وگوها یا جدال‌های کلامی. گرچه حجم این شکل از فیلمبرداری زیاد است و چه‌بسا زیبایی‌شناسی بصری فیلم را مخدوش می‌کند اما به‌نظر می‌رسد کارگردان خواسته با نماهای نزدیک، به جهان درونی آدم‌های قصه نزدیک‌تر شود و خود آنها را در کانون درام قرار دهد تا مخاطب را بیش از سویه‌های تصویری با کلام، حرف و درد دل آنها مواجه کند.

درباره سیاست دوگانه نمایش فیلم قاتل و وحشی؛  یک بام و دو هوای اکران دوشنبه 26 تیر 1402 20:16

درباره سیاست دوگانه نمایش فیلم قاتل و وحشی؛ یک بام و دو هوای اکران

ایرادهایی که به فیلم تازه نعمت‌الله وارد شده، موهای تراشیده‌شده نقش اول زن با بازی لیلا حاتمی است. گرچه معلوم نیست آیا مسئله اصلی همین است یا چیز دیگر، چون برخی مدیران می‌گویند مسئله مو نیست، گوش است!

نگاهی به فیلم دوشنبه 19 تیر 1402 18:00

نگاهی به فیلم "نگهبان شب"؛ روایت مقاومت یک نجابت در هزارتوی فقر و فریب

فیلم تازه میرکریمی را از بعضی جهات می‌توان بازگشت و بازیافتی درخور از مولفه‌های آشنا و دوست‌داشتنی سینماگری دانست که در کارنامه‌اش فیلم خوبی همچون زیر نور ماه را داراست.

«شهرک» اردوگاهی است که واقعیت‌ها نه آن‌گونه که واقعا هستند، بلکه به عنوان بازنمود چیزهای دیگر ظاهر می‌شوند شنبه 17 تیر 1402 15:05
تحلیل محمدرضا تاجیک از فیلم سینمایی «شهرک»:

«شهرک» اردوگاهی است که واقعیت‌ها نه آن‌گونه که واقعا هستند، بلکه به عنوان بازنمود چیزهای دیگر ظاهر می‌شوند

محمدرضا تاجیک درباره فیلم سینمایی شهرک نوشت: در این شهرک-اردوگاه، بازنمودی معکوس از واقعیت به نمایش گذاشته شده است و در آن، تصویر بازنمودها، به ‌جای نمودها خرید و فروش و مصرف می‎شود. در این شهرک-اردوگاه، واقعیت‌ها نه آن‌گونه که واقعا هستند، بلکه همواره به عنوان بازنمود چیزهای دیگر ظاهر می‌شوند.

درباره فیلم «جنگ جهانی سوم»؛ نبردی علیه سینما و مخاطب! چهارشنبه 14 تیر 1402 14:54

درباره فیلم «جنگ جهانی سوم»؛ نبردی علیه سینما و مخاطب!

«جنگ جهانی سوم» در نظرگاه اولیه و به جهت مواجهه مخاطب عمومی فیلم نسبتاً جذابی است. البته این جذابیت صرفاً یک خروجی دفعی و مقطعی است که به زودی رنگ می‌بازد.

 در واگذاری نظارت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما نقص قانون مشهود است چهارشنبه 7 تیر 1402 11:34

در واگذاری نظارت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما نقص قانون مشهود است

علی مجتهدزاده نوشت: اینجا (نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی) اگر هیچ نقض قانونی هم در کار نباشد، نقص قانون قطعا مشهود و نمایان است.

 نگاهی به فیلم «عروسی مردم»؛ ایده‌ای بکر که در سطح ماند سه شنبه 6 تیر 1402 18:09

نگاهی به فیلم «عروسی مردم»؛ ایده‌ای بکر که در سطح ماند

گرچه «عروسی مردم» در اجرا فیلم تمیز وشسته‌رفته‌ای است و کارگردانی خوبی دارد اما فیلم فاقد فرمی خاص یا مبتکرانه است. درواقع اجرایی خوب اما ساده کار را از رسیدن به فرمی تازه و بدیع دور کرده است. فیلمساز کوشیده است تا فیلم از ریتم نیفتد اما به دلیل تکرار واقعه‌ای ثابت در سراسر درام خواه‌ناخواه فیلم از جایی به بعد دچار مشکل ریتم می‌شود و کشش خود را برای مخاطب از دست می‌دهد.