پنجشنبه , ۱۹ مهر, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 8
روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

مخملباف اگر چه رفتارش در قیاس با آوینی، قدری عوامانه بود. اما هر دو، تقریبا در یک دوران، و از یک منظر، به یک هنرمندروشنفکر - مهرجویی- تاخته بودند. آن دو، در آن روزگار دغدغه‌هایی شبیه به هم داشتند .

اختتامیه یا خاتمه سینمای ایران چهارشنبه 25 بهمن 1402 14:04
در حاشیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه یا خاتمه سینمای ایران

درحالی‌که بسیاری از سینماگران در یک‌سال گذشته بیکار یا ممنوع از کار شدند و سینما در آستانه ورشکستگی اقتصادی قرار گرفته که با نفس مصنوعی زنده مانده، وزیر فرهنگ در اختتامیه جشنواره می‌گوید: «خانواده فرهنگ و هنر پُررونق‌ترین دوره خود را تجربه کرد. از ابتدای سال تا به امروز هیچ روزی در سال بر اصحاب فرهنگ و هنر سپری نشد، مگر اینکه یک رویداد باشکوه را تجربه کردند.»

سوگ سینمای مستقل چهارشنبه 25 بهمن 1402 14:01

سوگ سینمای مستقل

به نظر می‌‏رسد سینمای ایران از این پس یا دولتی است یا برای جشنواره خارجی.

جشنواره فیلم فجر واس ماس ؛ یعنی کُلش واس ماس ... سه شنبه 24 بهمن 1402 17:32

جشنواره فیلم فجر واس ماس ؛ یعنی کُلش واس ماس ...

انگار سازمان سینمایی به یک فرمول جالب دست یافته است که جشنواره فجر را با فیلم‌های ارگانی جلو می‌برد و اکران سینماها را هم با فیلم‌های کمدی.

جمشید هاشم‌پور، قهرمانی در دوره قحطی قهرمانان | ابهت آن ابروی بالا جسته و پیشانی چین افتاده سه شنبه 24 بهمن 1402 16:08

جمشید هاشم‌پور، قهرمانی در دوره قحطی قهرمانان | ابهت آن ابروی بالا جسته و پیشانی چین افتاده

برای آنهایی که در دهه۶۰ به جوانی پرتاب شدند پیدا کردن قهرمان، کار سختی نبود. در دوران فراوانی دشمن و رواج انواع مبارزات، قهرمانان هم بسیار قهرمانی می‌کنند.

از داعش‌های عقب‌مانده تا زرافه‌های بی‌قواره دوشنبه 23 بهمن 1402 17:41
نگاهی به آثار به نمایش درآمده چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر

از داعش‌های عقب‌مانده تا زرافه‌های بی‌قواره

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی به پایان رسید که بنا بر عقیده برخی از منتقدان و علاقه‌مندان سینما، یکی از ناامیدکننده‌ترین و کسالت‌بارترین دوره‌های خود را از لحاظ کیفیت آثار به نمایش درآمده پشت سر گذاشت.

شمایل زن آزاد در سیمای سوسن تسلیمی؛ ایستاده منم در میان این طوفان دوشنبه 23 بهمن 1402 12:57

شمایل زن آزاد در سیمای سوسن تسلیمی؛ ایستاده منم در میان این طوفان

برای تسلیمی البته ستاره سینماشدن، هدف نبود: «هیچ‌وقت به ستاره‌شدن فکر نمی‌کردم. تربیت ما در گروه آربی مخالف هر نوع ستاره‌سازی بود. برای من تئاتر و فیلم، یک کار معنوی و یک ‌کار درونی است. اثری که از آدم می‌ماند، مهم است. کاری که ما می‌کنیم، فقط برای الان نیست، برای آیندگان هم هست و در تاریخ می‌ماند.

درباره بازی سوسن تسلیمی در سریال «سربداران»؛ زن قهرمان دوشنبه 23 بهمن 1402 12:55

درباره بازی سوسن تسلیمی در سریال «سربداران»؛ زن قهرمان

واقعیت این است که سریال سربداران فرصتی را برای تسلیمی فراهم کرد تا هنر و توانای بالای خود در بازیگری را در گستره پرمخاطب تلویزیون به نمایش بگذارد و به‌واسطه آن به شهرت و محبوبیت برسد. یکی از ویژگی‌های او در بازیگری که از سابقه تئاتری‌اش می‌آید به توانمندی او در دیالوگ‌گویی برمی‌گردد و این در ایفای نقش تاریخی که با قدرت بیان و تک‌گویی همراه است، مؤثر بوده و تسلیمی از این طرفیت به‌خوبی در ایفای نقش فاطمه بهره برد.

جشنواره فیلم فجر نه اعتباری برای سینمای ایران باقی گذاشته، نه افراد معتبر را در این صنف، ماندگار می کند یکشنبه 22 بهمن 1402 16:01
جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر نه اعتباری برای سینمای ایران باقی گذاشته، نه افراد معتبر را در این صنف، ماندگار می کند

آنچه در سال‌های اخیر شاهد هستیم چیزی جز افول رو به فزون سینما و فیلم‌های حاضر در جشنواره نیست.

درباره فیلم سینمایی «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی؛ شهرک آزمایش دوشنبه 9 بهمن 1402 16:38
نقد فیلم

درباره فیلم سینمایی «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی؛ شهرک آزمایش

سازنده فیلم «شهرک» در فیلم «سازهای ناکوک» نشان داد از سینما به ماهوی سینما شناخت کافی دارد و با تسلط بر ماهیت وجودی سینما که تصویرسازی در ذهن مخاطب از المان‌های اصلی آن محسوب می‌شود؛ فیلم‌نامه‌اش را پیش می‌برد. در این رهگذر استفاده از تکنیک‌های بصری و آنچه فیلم را قوام می‌بخشد، از جمله علاقه‌مندی‌های علی حضرتی است. آن‌سان که کادر و قاب‌هایی که از او در فیلم اولش به یادگار مانده، هنوز در ذهن جولان می‌دهد.

نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»؛ در سینمای عیاری، خانواده همه ‌چیز است دوشنبه 2 بهمن 1402 15:51

نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»؛ در سینمای عیاری، خانواده همه ‌چیز است

کیانوش عیاری در ویلای ساحلی فقر را به تصویر می‌کشد تا بگوید شریف‌ترین انسان‌ها در زمان تنگدستی ناچار به انجام اعمالی می‌شوند که قلبا تمایلی به آن ندارند، همان سخن معروف که می‌فرماید فقر از هر دری که وارد شود ایمان از درِ دیگر خارج می‌شود، روابط میان انسان‌ها را به تصویر می‌کشد و تلنگر می‌زند به کسانی که از عتاب قرآن یعنی لاتجسسوا چشم‌پوشی می‌کنند و این حق را به خود می‌دهند تا در ریز جزییات روابط انسان‌‌ها کنکاش کنند.

کالبد شکافی کارنامه‌ی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعاره‌ها» یکشنبه 24 دی 1402 17:11

کالبد شکافی کارنامه‌ی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعاره‌ها»

گفت وگوی دکتربهمن مقصولو با  بهرام بیضایی در دو مقطع زمانی، یکی در سال ۱۳۸۱ در تهران و دیگری ۱۵ سال بعد، در سان‌فرانسیسکوی آمریکا انجام شده است. در بند بندِ متن ویراسته و آماده شده برای چاپ، بیضایی با دلشکستگی و حتی گاهی با خشم و اندوه ، ازتجربه ها یش می گوید.

شناسایی خانه سینما در نظام صنفی ایران یکشنبه 24 دی 1402 15:13

شناسایی خانه سینما در نظام صنفی ایران

قوانین خانه سینما به صورت کلی شباهت زیادی به فرم صنوف خاص دارد و برخی موارد در تمام آنها ایجاد شده است. در ماده های اولیه صنوف خاص در موارد عمده به مستقل بودن اشاره می شود و ماده اول اساسنامه خانه سینما نیز به این موضوع اشاره دارد.

تحلیل فریدون جیرانی درباره ۲ کمدی پرفروش سینما شنبه 23 دی 1402 13:43

تحلیل فریدون جیرانی درباره ۲ کمدی پرفروش سینما

فریدون جیرانی با اشاره به نوع برخوردهایی که از گذشته در مواجهه با فیلم‌های کمدی می‌شده، تاکید کرد: فروش بالای دو فیلم در گیشه سینما جای تأمل دارد و قطعا تحلیل آن‌ها ما را متوجه شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه‌ای می‌کند که در حال حاضر در آن به سر می‌بریم.

ایده فسیل‌شده فارابی؛ تولید گران و انفعال اکران سه شنبه 19 دی 1402 23:50
دوره جدید هیات‌امنای بنیاد سینمایی فارابی چه ماموریتی دارد؟

ایده فسیل‌شده فارابی؛ تولید گران و انفعال اکران

روزنامه فرهیختگان نوشت:حالا می‌توانیم بگوییم کاش پالایشگاه و امثال آن ساخته نمی‌شدند تا حداقل با آرزوی ساخت چنین آثاری دلخوش به آینده می‌ماندیم، نه اینکه آن را برای پر کردن بیلان وزارت ارشاد مورد حمایت مالی قرار دهند و در گیشه‌ای که به‌دست سازندگان کمدی‌های ستاره‌محور مهندسی شده است، چنین مفتضح کنند.

نشانه‌شناسی خالص‌سازی در سینما دوشنبه 18 دی 1402 15:21
مروری بر پیشینه و اثرات جریان خالص‌سازی در سینمای ایران

نشانه‌شناسی خالص‌سازی در سینما

روزنامه اعتماد نوشت: در سینمایی که بزرگانی چون بیضایی و تقوایی فرصت کار پیدا نمی‌کنند و کیارستمی از یک دوره‌ای به بعد هر آنچه ساخت در خارج ایران بود، خالص‌سازی در جریان است.

چرا شجریان موقعیت ویژه‌ای دارد؟ سه شنبه 5 دی 1402 17:21
روایتی از فیلم «سیاوش در آتش» به کارگردانی کیوان مهرگان

چرا شجریان موقعیت ویژه‌ای دارد؟

فیلم «سیاوش در آتش» شجریان را به عنوان یک پدیده اجتماعی می‌بیند. شجریان در یک خانواده مذهبی متولد شده، در محافل مذهبی بوده و اعتبار و ارزش‌هایی را از حوزه مذهب با خود به عرصه هنر آورده است. شجریان به رادیو یا مرکز حفظ و اشاعه می‌رود و شبکه روابطی شکل می‌گیرد که با حساسیت‌ها و موقعیت او تناسب دارد. او در میدان هنر در موقعیت هنرمند متعالی یا به اصطلاح علمی آن high culture قرار می‌گیرد. این موقعیت با موقعیت او در حوزه مذهب هم سازگار است، زیرا از نوعی از موسیقی که در آن زمان به پدیده‌ای غیرمذهبی شناخته می‌شد، فاصله دارد. دقت داشته باشید که من فضای عمومی آن سال‌ها را ترسیم می‌کنم و قصد ارزش‌گذاری ندارم.

درباره بهرام بیضایی؛ سرچشمه نبوغ سه شنبه 5 دی 1402 16:19
بهرام بیضایی جیمز دین، شرق بهشت

درباره بهرام بیضایی؛ سرچشمه نبوغ

پس از خواندن آن یادداشت موجز و نکته‌سنج، برای اینکه جای شک، شبهه، دودلی و تردید نماند و یقین حاصل شود که بهرام بیضایی نویسنده یادداشت شصت‌وچند سال پیش همین بهرام بیضایی استاد ادبیات نمایشی و سینماگر نام‌دار تاریخ سینمای ایران است، رفتم سراغ کتاب زاون قوکاسیان، گفت‌وگوی پروپیمان او را با بهرام بیضایی، یک‌بار دیگر خواندم تا بدانم قضیه از چه قرار بوده و آیا شرحی و حرفی از این یادداشت هست که بار اول ندیده باشم؟

و ناگهان.... بهرام بیضایی! سه شنبه 5 دی 1402 16:16
زنان؛ پرسونای تکرارشونده یک فیلمساز مولف

و ناگهان.... بهرام بیضایی!

جهانِ بازساخته‌ی بیضایی البته دارای نشانه‌هایی روشن است. نخستینِ آن، قهرمان‌ها و شخصیت‌هایی هستند ـ عمدتاً زنان ـ که اگرچه در روزگارِ امروز می‌زیند، اما پیوندی ناگسستنی با افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانی دارند. دو دیگر اشیاء و ابزاری‌اند ـ همچون آینه و شمشیر ـ که از تاریخ می‌آیند و در جهان ما بدل به نشانه‌هایی روشن می‌شوند برای گسترش صلح و عشق و زیستن و سوم آیین‌ها و تشریفاتی که ریشه در طبیعت، زمین و باروری دارد.

درباره فیلم ویلای ساحلی؛ یک کمدی موقعیت شریف دوشنبه 4 دی 1402 13:51

درباره فیلم ویلای ساحلی؛ یک کمدی موقعیت شریف

«ویلای ساحلی» نماینده شایسته‌ای برای کمدی موقعیت است؛ جنسی از کمدی که در غوغاسالاری کمدی شخصیت و البته تبحر خاصی که تولید این شکل از کمدی می‌طلبد، در سینمای این سال‌های ایران، تقریبا کمیاب شده است.

ناکامی‌های متوالی ایران در اسکار تقصیر کیست؟ یکشنبه 3 دی 1402 13:57

ناکامی‌های متوالی ایران در اسکار تقصیر کیست؟

با اعلام فهرست اولیه نامزدهای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار، مشخص شد که فیلم «نگهبان شب» رضا میرکریمی نتوانسته به این فهرست اولیه راه پیدا کند. اتفاقی که تاحدودی قابل پیش‌بینی بود و تعجب چندانی را در بر نداشت.