بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
بخشی از گفتوگوی اخیر فریبا نادری، بازیگر سینما، در یک برنامه اینترنتی که در آن با لحنی شوخیآمیز از اختلاف طبقاتی در دوستی سخن میگوید، به ترند شبکههای اجتماعی تبدیل شد. جمله او درباره اینکه «زعفرانیهنشینها، ونک به پایین را پایینشهر میدانند» واکنش شدید و عموماً منفی کاربران را در پی داشت.
آیین اختتامیه چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری بهروز شعیبی، عصر جمعه دوم آبانماه در مجموعه تنیس ایرانمال برگزار شد. در این مراسم که با اجرای فرزاد حسنی و بدون سخنرانیهای مرسوم برگزار شد، فیلم «خداحافظ آشغال» (ساخته بهمن و بهرام ارک) جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کرد.
شهرام اقبالزاده، ویراستار آثار پیشین داریوش مهرجویی، از ناپدید شدن دو اثر ناتمام این کارگردان فقید خبر داد. این دو اثر شامل یک رمان سورئال و یک ترجمه هستند که مهرجویی مدت کوتاهی پیش از مرگش به اتمام رسانده بود، اما متأسفانه هیچ نسخهای از آنها به دست ویراستار نرسیده است.
قوه قضاییه از بازداشت یک بازیگر مشهور سینما پس از شکایت شاکی خصوصی به اتهام تجاوز به عنف خبر داد.
کانون کارگردانان سینمای ایران در نامهای رسمی به رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، خواستار برچیده شدن شورای پروانه ساخت و پایان ممیزی فیلمنامهها شد. این کانون با تأکید بر اینکه «نگاه محدودکننده به خلاقیت زیانبار است»، تهدید کرد که در صورت تداوم روند فعلی ممیزی، نماینده خود را از شورای پروانه ساخت خارج خواهد کرد.
داریوش مهرجویی یکی از مهمترین و جریانسازترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران و از پیشگامان اصلی موج نو، نهتنها سینما را از سلطه فیلمفارسی نجات داد، بلکه با اشراف به فلسفه و ادبیات، آن را به ابزاری برای نقد اجتماعی و تأمل اگزیستانسیالیستی ارتقا بخشید. اهمیت او در تولید «گفتمان» فکری و ساخت آثاری چون «گاو»، «هامون» و «اجارهنشینها» است که آینه بازتابدهنده بحران هویت انسان ایرانی بودهاند.
تبلیغات در پلتفرمهای نمایش خانگی از حالت تیزرهای ابتدایی فراتر رفته و به بخشی جداییناپذیر از اقتصاد محتوا تبدیل شدهاند. با توجه به هزینههای سنگین تولید و رقابت بالا، این پلتفرمها برای تأمین درآمد، مدلهای پیچیدهای بر اساس جایگاه پخش و نوع محتوا تعریف کردهاند. در فیلیمو گرانترین نقطه تبلیغاتی (میانبرنامه یک سریال پربیننده) هر ثانیه ۱۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. در حالی که نماوا با سریال «سووشون» بستههای چندقسمتی ارائه میدهد، فیلمنت تمرکز اصلی خود را بر ارزش کل و تأثیرگذاری تبلیغ گذاشته است.
آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، از کشف مهم ۳۱ حلقه فیلم خام دارای تصویر از دوره قاجار در جریان عملیات ساماندهی آلبومخانه این کاخ خبر داد. این آثار شامل ۲۸ حلقه فیلم ۳۵ میلیمتری و ۳ حلقه فیلم ۱۶ میلیمتری هستند که میتوانند «اطلاعات ارزشمند و تازهای از شناخت دوره قاجار» و «تاریخ آغازین سینمای ایران» در اختیار پژوهشگران قرار دهند.
ناصر تقوایی یکی از کارگردانان مولف و گزیدهکار سینمای ایران، همواره بر استقلال هنری و وفاداری به ادبیات و قومیتهای ایرانی، به ویژه جنوب کشور، تأکید داشت. او در مواجهه با سانسور و ممیزی، به جای تسلیم، آثارش را با تمثیل، نمادگرایی، ارجاع به نوستالژی و فضاسازیهای قوی، به لایههای روانشناختی، اجتماعی و سیاسی مجهز میکرد.
لغو و توقف سریالی اجراهای زنده موسیقی در ماههای اخیر، از جمله کنسرت محسن یگانه در کرمان و برنامههای امید حاجیلی و گروه لیان در شیراز، ابهاماتی جدی در خصوص مرجع نهایی صدور مجوز ایجاد کرده است. در حالی که وزیر ارشاد سابق، سند ملی موسیقی را مرجع واحد صدور مجوز معرفی کرده بود، گزارشها نشان میدهد که تصمیمگیریهای متفاوتی در استانها صورت میگیرد.
فراخوان چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با شعار «تئاتر برای همبستگی و امید» و تأکید ویژه بر تولید آثار نوآورانه و میانرشتهای منتشر شد. این دوره از جشنواره که به دبیری سید وحید فخر موسوی بهمن ماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد، شامل بخشهای جدیدی از جمله «ایران من» (ویژه آثار با موضوع جنگ ۱۲ روزه) و حضور آثار بخش مهمان در بخش مسابقه است. علاقهمندان میتوانند از دوشنبه ۲۸ مهرماه برای ثبت تقاضای حضور از طریق درگاه جشنواره اقدام کنند.
ناصر تقوایی، نویسنده، فیلمساز و عکاس برجسته سینمای ایران، صبح امروز سهشنبه ۲۲ مهرماه به دلیل عوارض ناشی از کهولت سن و بیماری، در بیمارستان نیکان تهران درگذشت. این خبر از سوی خانه سینما و خانواده ایشان تأیید شده است. تقوایی که خالق آثار ماندگاری چون «ناخدا خورشید»، «آرامش در حضور دیگران» و «کاغذ بیخط» بود، در کارنامه پربار خود سیزده فیلم مستند و شش فیلم بلند سینمایی دارد.
یزدهمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار و برنامه اکران جدید سینماها اعلام شد. بر اساس این مصوبه، اکران فیلم سینمایی «غریزه» که نزدیک به سه سال توقیف بوده، سرانجام از تاریخ ۳۰ مهرماه در گروه آزاد آغاز میشود. همچنین فیلمهای «سالن ۴» (۲۳ مهر)، «کج پیله» (۲۳ مهر)، «بچه مردم» (۳۰ مهر) و «طهران ۵۷» نیز در سرگروههای مشخص اکران خواهند شد.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه اختتامیه سیوهفتمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان، خبر برکناری رئیس سازمان سینمایی را صراحتاً تکذیب کرد و تأکید نمود که ایشان با قوت به کار خود ادامه میدهند.
هلدینگ بزرگ غذایی «طبیعت ماکان» که سال گذشته با پلتفرم «استارنت» (با مدیریت حمید و مجید آقاگلیان) وارد حوزه نمایش خانگی شد، به دلیل مشکلات حاد مالی و بدقولیها، با شکست سنگینی مواجه شده و احتمال تعطیلی آن جدی است. استارنت که در مهر ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد، در نخستین ماههای فعالیت خود پروژههای اصلیاش را زمینگیر کرد: پخش سریال «کنکل» (با بازی صابر ابر و هانیه توسلی) پنج بار متوقف شد و سریال «جزر و مد» (به کارگردانی محمدحسین لطیفی) نیز به دلیل «پرداخت نشدن دستمزد عوامل» (به گفته فقیهه سلطانی) نیمهکاره ماند.
اظهارات تکاندهنده سیاوش اسعدی، کارگردان فیلم «غریزه»، در برنامه «هفت»، نشان داد که او پس از صرف ۱۸ میلیارد تومان هزینه و با وجود دریافت پروانه نمایش، برای کسب مجوز اکران مجبور به انجام چندین مرحله اصلاحیه و حتی افزودن ۳ اصلاحیه از جانب خود (خودسانسوری) شده است. میثم زندی، مدیر برکنار شده نظارت بر نمایش فیلم، ضمن تأیید این وضعیت هولناک، به کنایه تأکید کرد که اسعدی دیگر «سانسور کردن را یاد گرفته است».
اظهارنظر اخیر پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما، مبنی بر ناکافی بودن بودجه ۳۵ هزار میلیارد تومانی این سازمان، بار دیگر موضوع شفافیت مالی و نحوه هزینهکرد این اعتبار عظیم عمومی را به صدر بحثها کشاند. در شرایطی که هیچ گزارش رسمی از جزییات تخصیص این بودجه (صرف تولید محتوا، هزینههای جاری یا فنی) منتشر نشده است، انتقادات جدی درباره تناسب حجم بالای هزینهها با کیفیت تولیدات رسانهای (همچون سریالهای اخیر) و کاهش جذابیت محصولات تلویزیونی همچنان مطرح است.
با پایان مهلت معرفی آثار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (۹ مهرماه)، ۸۶ کشور بهطور رسمی فیلم منتخب خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶ اعلام کردند. ایران در این رقابت با فیلم «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار شرکت کرده است. انتظار میرود فهرست کوتاه ۱۵ نامزد اولیه در ۲۵ آذر ۱۴۰۴ و ۵ نامزد نهایی در ۳ بهمن ۱۴۰۴ اعلام شوند.
فیلم معمایی «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به کارگردانی شهرام مکری، به عنوان نماینده رسمی تاجیکستان در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار معرفی شد. این فیلم که محصول مشترک ایران، تاجیکستان و امارات است، چهارمین فیلم بلند مکری و چهارمین اثری است که از سوی تاجیکستان به آکادمی معرفی میشود.
بر اساس آمار سمفا، در ۳۰ ماه اخیر (از فروردین ۱۴۰۲) و در میان حدود ۱۵۰ فیلم اکران شده، نامهای معدودی از بازیگران به طور مداوم در تیتراژ فیلمها تکرار شدهاند. در صدر لیست پرکارترین بازیگران این دوره ۳۰ ماهه، پژمان جمشیدی با ۱۴ نقش رکورددار است، و پس از او علیرضا استادی با ۱۲ نقش و چندین بازیگر دیگر با ۸ نقش، پرکارترین چهرههای سینما محسوب میشوند. این حجم از فعالیت، شکاف قابل توجهی بین پرکاران سینما و نمایش خانگی ایجاد کرده است.