بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، شب گذشته در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد و برترینهای سینما به انتخاب منتقدان معرفی شدند. در این مراسم، فیلمهای «علت مرگ نامعلوم»، «جنگل پرتقال» و «خائنکشی» بیشترین جوایز را از آن خود کردند. همچنین، میرسعید مولویان و سارا بهرامی موفق به دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اصلی شدند.
انتخاب نماینده فرانسه در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶، امسال به یک معضل پیچیده تبدیل شده است. فرانسه که معمولاً آثار مولفمحور خود را برای اسکار انتخاب میکند، این بار میان دو گزینه بیسابقه قرار گرفته است: «موج نو»، ساخته کارگردان آمریکایی، ریچارد لینکلیتر، و «یک تصادف ساده»، ساخته کارگردان شناختهشده ایرانی، جعفر پناهی.
بهمن مفید، بازیگر محبوب سینمای قبل از انقلاب، زندگی پرفراز و نشیبی داشت. او با نقشآفرینیهای ماندگار، از «قیصر» تا «داش آکل»، توانست جای خود را در قلب مردم باز کند، اما در سالهای پایانی عمر، با انزوا و ممنوعالکاری دست و پنجه نرم کرد.
نشریه سینمایی معتبر «ایندیوایر» در یک رتبهبندی جدید، فهرستی از ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۷۰ میلادی را منتشر کرده که فیلم «شطرنج باد» ساخته محمدرضا اصلانی، محصول سال ۱۳۵۵، در جایگاه ارزشمند سی و چهارم آن قرار گرفته است.
جشنواره بینالمللی فیلم لوکارنو ۲۰۲۵ با معرفی برندگان خود به پایان رسید. «دو فصل، دو غریبه» ساختهی شو میاکه از ژاپن توانست مهمترین جایزه این رویداد یعنی پلنگ طلایی را از آن خود کند. در کنار این اثر، فیلمهایی چون «حلزون سفید» و «سرزمین زخمی» نیز در بخشهای مختلف جوایز اصلی را کسب کردند.
جشنواره تئاتر فجر با وجود قدمت ۴۳ ساله، همچنان با چالش انتخاب دبیر در زمان مناسب روبرو است. در حالی که این رویداد یکی از مهمترین جشنوارههای هنری کشور محسوب میشود، تأخیر امسال در معرفی دبیر، در ۱۰ سال گذشته بیسابقه بوده است. این تأخیر، فرصت برنامهریزی برای دبیر جدید را به شدت کاهش داده و بر کیفیت برگزاری آن تأثیر منفی میگذارد.
در تازهترین تغییرات ساختار اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «ادارهکل هنرهای نمایشی» به «دفتر هنرهای نمایشی» تقلیل یافته است. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که جامعه تئاتری سالهاست خواستار ارتقای جایگاه خود به یک سازمان مستقل، مانند سازمان سینمایی، بوده است. این تغییر، نگرانیها را درباره آینده و اهمیت تئاتر در بدنه مدیریت فرهنگی کشور افزایش داده است.
با توجه به اعلام مهلت آکادمی اسکار برای معرفی فیلمها تا نهم مهرماه ۱۴۰۴، کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران برای بخش بهترین فیلم بینالمللی پس از چند سال وقفه، بار دیگر به خانه سینما بازگشت. بر اساس پیگیریها، نمایندگان خانه سینما اکثریت اعضای این کمیته را تشکیل میدهند و به این ترتیب، مسئولیت انتخاب فیلم از یک نهاد دولتی به یک نهاد صنفی غیردولتی منتقل شده است.
سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
فیلم سینمایی «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی، با فروشی چشمگیر توانست رکورد فروش فیلمهای غیرکمدی در تاریخ سینمای ایران را بشکند. این فیلم در دو روز آخر هفته موفق به فروش ۶.۵ میلیارد تومان شد تا مجموع فروش خود را به بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان برساند و از رکورد ۱۲۰ میلیاردی «مست عشق» عبور کند.
به نقل از روابط عمومی خانه سینما، محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت رئیسه این نهاد، در حکمی رسمی همایون اسعدیان را به سمت مدیرعاملی خانه سینما منصوب کرد. این انتصاب به دنبال استعفای علی دهکردی از این سمت به دلیل مشغلههای حرفهای انجام شده است.
هر ساله، دنیای سینما شاهد ظهور نسلهای تازهای از فیلمسازان، نویسندگان و هنرمندان پشتصحنه است. بسیاری از این استعدادها، مسیر حرفهای خود را از مدارس و آکادمیهای تخصصی فیلم آغاز میکنند؛ مراکزی که نهتنها به آموزش مهارتهای فنی و خلاقانه میپردازند، بلکه با ایجاد ارتباط مستقیم با صنعت سینما، سکوی پرتابی برای حضور در جشنوارههای سینمایی فراهم میآورند. این گزارش به معرفی بهترین مدارس بینالمللی فیلمسازی در سال ۲۰۲۵ پرداخته است
مراسم هشتاد و دومین دوره جوایز سینمایی گلدن گلوب، روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۶ (۲۲ دی ماه) برگزار خواهد شد. امسال، در مجموع ۳۸۷ نفر از سراسر دنیا به عنوان عضو رأیدهنده در این جوایز حضور دارند که این رقم، نشاندهنده افزایش چشمگیر تعداد و تنوع رأیدهندگان در مقایسه با سالهای گذشته است. از نکات قابل توجه، حضور هشت عضو ایرانی و ایرانیتبار در فهرست رأیدهندگان امسال است.
فیلم بحثبرانگیز «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری که سالها با چالش توقیف و محدودیت در اکران و پخش مواجه بود، سرانجام در پلتفرم «فیلمنت» در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این فیلم که داستان یک خانواده سنتی و دیدگاه آنها به «لکه ننگ» را روایت میکند، پس از حواشی فراوان به دلیل یک صحنه خشونتآمیز در ابتدای فیلم، اکنون فرصت یافته تا به طور گسترده دیده شود.
بهمن فرمانآرا، کارگردان و تهیهکننده پیشکسوت سینما، از توقف فیلمبرداری جدیدترین اثر خود، «چشمهایش» (اقتباسی از رمان بزرگ علوی)، خبر داد. وی دلیل این توقف را عدم تخصیص کامل بودجه از سوی بنیاد سینمایی فارابی، سرمایهگذار اصلی، عنوان کرد و گفت که با وجود قول تأمین بودجه ۵۲ میلیارد تومانی، تنها ۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده و فارابی نیز اعلام کرده که دیگر پولی برای ادامه کار ندارد. این اتفاق، سرنوشت یکی از پروههای مهم سینمای ایران را در هالهای از ابهام فرو برده است.
سینمای تجربی، جهان بیمنطق اما درخشان تصاویر است؛ جاییکه روایت سنتی کنار میرود و خیال، فرم و ساختارشکنی جای آن را میگیرد. در این مطلب با ۵۰ فیلم جریانساز آشنا شوید که مرزهای داستانگویی، فرم و جسارت بصری را در هم شکستند.
در آستانه برگزاری هشتاد و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز، فهرست فیلمهای راهیافته به این رویداد سینمایی معتبر منتشر شد. در میان آثار منتخب، فیلمهایی از کارگردانان سرشناس چون پائولو سورنتینو، جیم جارموش، ورنر هرتزوگ و چند کارگردان ایرانی از جمله محمد رسولاف و علی اصغری به چشم میخورد.
اکران فیلم "پیر پسر" به صحنه نبردی بر سر "فرهنگ و سیاست" تبدیل شده است. تشکلهای سینمایی ایران با انتشار بیانیهای تند، به "حجم حیرتآور" اعتراضات غیرمتعارف علیه این فیلم واکنش نشان دادند. آنها زیر سوال بردن مجوزهای قانونی حوزه فرهنگ را "تضعیف نهادهای قانونی" دانسته و پشت پرده این "نفرتپراکنی" را "تضعیف دولت مستقر و باجخواهیهای سیاسی" میدانند. این بیانیه، هشدار جدی به "گردانندگان تسویه حسابهای سیاسی" میدهد که سینما را قربانی اغراض خود نکنند و خواستار برخورد قانونی با این "سرکشیها" شده است.
فهرست کامل اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۵ منتشر شد. الکساندر پین بهعنوان رئیس داوران بخش مسابقه اصلی در کنار چهرههایی همچون محمد رسولاف، فرنندا تورس، و کریستیان مونجیو داوری آثار این دوره را بر عهده خواهند داشت.
در شرایط جنگی، وقتی اضطراب و ناامنی بر زندگی روزمره سایه میافکند، هنر میتواند نقشی حیاتی در بازگرداندن حس امید و همبستگی ایفا کند. در جنگ اخیر، تعطیلی سالنهای تئاتر و کنسرت، نشان داد که مردم درگیر جنگ، بیش از هر چیز به فکر بقا هستند، اما در این میان، اجراهای خیابانی موسیقی، توانستند برای لحظاتی ریتم جنگ را بشکنند و حالوهوای تازهای به مردم بدهند. این امر، این پرسش را مطرح میکند که آیا تئاتر در دوران جنگ از یاد میرود یا شکلی از آن، مثل پرفورمنسهای خیابانی، میتواند مؤثرتر باشد؟ این مطلب به بررسی نقش تئاتر در زمان جنگ، از محاصره سارایوو تا جنگ جهانی و تحولات تئاتر جنگ در ایران، میپردازد.