اخبار ویژه
یادداشت و مقاله
دعوت تئاتر به بازنگری در رفتار با زنان یکشنبه 6 آذر 1401 13:16
دعوت تئاتر به بازنگری در رفتار با زنان

دعوت تئاتر به بازنگری در رفتار با زنان

نخستین زنی که در ایران روی صحنه رفت، دختری ارمنی به نام «آشخن» بود. کشیش پاپازیان که اولین گروه نمایشی در تبریز را بنا نهاده بود با اقتباس از نمایشنامه کمدی شکسپیر، نمایشنامه‌­ای با عنوان «دادگاه عدل» نوشت. نمایشنامه‌ای که آشخن، دختر کشیش در آن ایفای نقش کرد.

پیام‌های پیتر بروک از آن دنیا برای کارگردانان تئاتر ما / تقلیدِ واقعیت به خوردِ انسان هوشیار نمی‌رود چهارشنبه 2 آذر 1401 12:52
پیام‌های پیتر بروک از آن دنیا برای کارگردانان تئاتر ما / تقلیدِ واقعیت به خوردِ انسان هوشیار نمی‌رود

پیام‌های پیتر بروک از آن دنیا برای کارگردانان تئاتر ما / تقلیدِ واقعیت به خوردِ انسان هوشیار نمی‌رود

پیتر بروک زمانی در گفتگو با روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه، در پاسخ به این سوال که «چگونه با گذر دهه‌های مختلف زندگی، اجراهای متفاوتی از یک نمایشنامه واحد اثر شکسپیر ارایه می کند، گفت «درواقع به بالا رفتن از یک کوه شباهت دارد، با هر قدم فکر می‌کنیم که به هدف نزدیک شده‌ایم، چند قدم برمی‌داریم و دوباره می‌‌ایستیم و متوجه می‌شویم که دوباره بالاتری هم وجود دارد و کمی دورتر کوهی دیگر در پشت یک تپه دور نمایان می‌شود. پس دوباره به راه‌مان ادامه می‌دهیم. به همین ترتیب است که از یک نمایشنامه واحد در گذر زمان می‌توانیم قرائت‌های متفاوت داشته باشیم. به بیانی دیگر هیچ نمایشی به‌تنهایی هدف نیست اما هرکدام از مسیری عبور کرده که تعریف پیش‌فرضی ندارد و باید مجددا خوانده شود.

سرودخوانی تماشاگران در خلال اجرای نمایش «پرده‌خانه» چه پیامی دارد؟ / کلاس درس جامعه برای تئاتر شنبه 28 آبان 1401 11:55
سرودخوانی تماشاگران در خلال اجرای نمایش «پرده‌خانه» چه پیامی دارد؟ / کلاس درس جامعه برای تئاتر

سرودخوانی تماشاگران در خلال اجرای نمایش «پرده‌خانه» چه پیامی دارد؟ / کلاس درس جامعه برای تئاتر

کارگردانان ما باید شهامت متوقف کردن سخنرانی! را داشته باشند و به کلاس‌های کوچک درس بازگردند. تنها در چنین شرایطی است که بین آنها و تماشاگرانِ امروز احساس مستحکم‌تر و خودمانی‌تری شکل می‌گیرد. 

 نگاهی به وضعیت امروز تئاتر تهران/ بقا در ساعت مقرر سه شنبه 17 آبان 1401 12:18
نگاهی به وضعیت امروز تئاتر تهران/ بقا در ساعت مقرر

نگاهی به وضعیت امروز تئاتر تهران/ بقا در ساعت مقرر

این روزها اجرا نکردن برای بخشی از افراد به معنای از دست دادن درآمد و البته برای بخشی به معنای زیرپا نهادن تعهدات خود نسبت به یک تهیه‌کننده است. در چنین شرایطی با یک وضعیت دوگانه روبه‌روییم که از یک سو افرادی خواهان تعطیلی نمایش‌ها می‌شوند و در مقابل عده‌ای درگیر تنگنای اقتصادی.

 نگاهی به یک ماه تعطیلی تئاتر ایران و فهرست بازداشتی‌ها که کوتاه نیست/ سوءمدیریت بحران سه شنبه 17 آبان 1401 12:11
نگاهی به یک ماه تعطیلی تئاتر ایران و فهرست بازداشتی‌ها که کوتاه نیست/ سوءمدیریت بحران

نگاهی به یک ماه تعطیلی تئاتر ایران و فهرست بازداشتی‌ها که کوتاه نیست/ سوءمدیریت بحران

در گفتگو با یکی از سالن‌دارانی که نخواست نامش افشا شود عیان می‌شود اداره کل هنرهای نمایشی به بهانه‌های مختلف از دادن هر گونه مجوز برای نمایش‌های آینده ممانعت می‌کند. حتی شایعه بر آن است که مدیرکل هنرهای نمایشی نیز این روزها به دفترش نمی‌رود و اختلافات در معاونت هنری بر سر چگونگی مدیریت تئاتر به اوج خود رسیده است

زنی که می‌خواست «زبان زنان» باشد دوشنبه 16 آبان 1401 16:29
زنی که می‌خواست «زبان زنان» باشد

زنی که می‌خواست «زبان زنان» باشد

از صدیقه دولت‌آبادی پنج نمایشنامه در دست داریم که همه آنها در کانون بانوان و توسط خود او و سایر زنان عضو کانون در آن سال‌ها اجرا شده‌اند: «پریروز، دیروز، امروز» 1316، «مرد نادان» 1321، «زندگی ایلیاتی» 1321، «من مدیره زندگی و مادر می‌خواهم» 1322 و «زندگی چیست» 1322 آثاری‌اند به قلم او.

کاربرانِ متکثر مجوز صادر می‌کنند / مخاطب که تغییر کرد، تئاتر راهی جز دگرگونی ندارد سه شنبه 10 آبان 1401 01:23
کاربرانِ متکثر مجوز صادر می‌کنند / مخاطب که تغییر کرد، تئاتر راهی جز دگرگونی ندارد

کاربرانِ متکثر مجوز صادر می‌کنند / مخاطب که تغییر کرد، تئاتر راهی جز دگرگونی ندارد

کنش‌های اجتماعی ما به واسطه شکل‌گیری راه‌های ارتباطی نوین دستخوش تغییرهای خیره‌کننده و سریع شده. شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های ارایه‌دهنده خدمات ارتباطات تصویری، تلفن‌های هوشمند، اینترنت فراگیرِ جهانی و غیره، تمام اینها شهروندان را به یکدیگر نزدیک کرده و به شبکه‌ای از پیوندها و باورهای مشترک دامن زده است. فرهنگِ انسان قرن بیست و یکم به مراتب با انسان قرن بیستم تفاوت دارد؛ خواسته‌های اجتماعی و کنش‌هایش دگرگون شده‌اند. تئاتر باید تصمیم بگیرد به نیازهای زمانه خودش چگونه پاسخ می‌دهد؟ مثل دوران web2 یا زمانه نفوذ روزافزون web3 البته اگر اینترنت قطع نباشد!

نگاهی به تاریخ مبارزه زنان برای حضور روی صحنه‌های تئاتر‌/ مردانِ بی‌ریش مغلوب زنان سیبیلو* دوشنبه 2 آبان 1401 22:13
نگاهی به تاریخ مبارزه زنان برای حضور روی صحنه‌های تئاتر‌/ مردانِ بی‌ریش مغلوب زنان سیبیلو*

نگاهی به تاریخ مبارزه زنان برای حضور روی صحنه‌های تئاتر‌/ مردانِ بی‌ریش مغلوب زنان سیبیلو*

در سال‌های بین 1260 تا 1270 شمسی تئاتر و درام مدرن وارد ایران می‌شود. این نوع از تئاتر در کنار نمایش‌های سنتی و قبلی که همگی به شکلی کاملا «مردانه» اجرا می‌شدند در بین «مردان» ایران برای خود جا باز کرد. در آن زمان زنان نه تنها اجازه حضور در صحنه را نداشتند و نقش‌های زنانه با بازیگری مردان روی صحنه می‌رفت، بلکه زنان حتی اجازه تماشای تئاتر را نیز نداشتند

درباره انحصار سیستم بلیت فروشی تئاتر/ خودمان قطع می‌کنیم، خودمان وصل چهارشنبه 23 شهریور 1401 17:14
درباره انحصار سیستم بلیت فروشی تئاتر/ خودمان قطع می‌کنیم، خودمان وصل

درباره انحصار سیستم بلیت فروشی تئاتر/ خودمان قطع می‌کنیم، خودمان وصل

همین انحصار است که مدیران این سامانه تصمیم می‌گیرند در روزهایی که تئاترها روی صحنه هستند سایت خود را برای ترمیم زیرساخت، چند ساعت از دسترس خارج کنند. اگر سوال کنیم چرا این اتفاق در تعطیلی‌های پیش‌ِ رو که تئاترها هم تعطیل هستند اتفاق نمی‌افتد کسی پاسخ نمی‌دهد. قرار هم نیست کسی جواب دهد چون انحصار دست آن‌هاست و وقتی مقوله‌ای انحصاری باشد صاحب انحصار به مخاطب که هیچ، حتی به مشتری هم پاسخ نمی‌دهد چرا که مشتری راهی جز تن دادن به خرید از آن صاحب انحصار ندارد.

یادداشت فرزان سجودی برای نمایش «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم»/ همه کسانی که دوستشان  می‌داشتم مرده‌اند شنبه 19 شهریور 1401 02:51
یادداشت فرزان سجودی برای نمایش «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم»/ همه کسانی که دوستشان می‌داشتم مرده‌اند

یادداشت فرزان سجودی برای نمایش «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم»/ همه کسانی که دوستشان می‌داشتم مرده‌اند

یادداشت دکتر فرزان سجودی پس از تماشای نمایش «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم» به کارگردانی مژگان خالقی.

جای خالی «مرور» و «دیگرگونه‌های اجرایی» در «تئاتر فجر ۴۱» سه شنبه 25 مرداد 1401 19:17
جای خالی «مرور» و «دیگرگونه‌های اجرایی» در «تئاتر فجر ۴۱»

جای خالی «مرور» و «دیگرگونه‌های اجرایی» در «تئاتر فجر ۴۱»

فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی منتشر شد که ۲ بخش «مرور» و «دیگرگونه‌های اجرایی» از این دوره حذف شده است؛ این تصمیم را تا چه میزان می‌توان کارشناسانه دانست؟

مرثیه‌ای در سوگ تئاتر دوشنبه 10 مرداد 1401 12:33
مرثیه‌ای در سوگ تئاتر

مرثیه‌ای در سوگ تئاتر

نمایش «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» طبق برنامه قبلی و اقدامات لازم صدور مجوز، قرار اجرای عموم در سالن اصلی تئاترشهر، برای نوبت مردادماه داشت؛ اما چند روز پیش از اجرا، ناگهان نمایش «شکوفه های گیلاس» کار محمد مساوات که به تازگی دوره یک‌ ماهه خود را در خرداد سال جاری، در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر پشت سر گذاشته، برای اجرای مرداد از سوی مجموعه تئاترشهر اعلام و نمایش گروه «آماتور» ملغی شد.

درباره ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر/ بودن یا نبودن، مساله این هم نیست شنبه 8 مرداد 1401 19:43
درباره ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر/ بودن یا نبودن، مساله این هم نیست

درباره ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر/ بودن یا نبودن، مساله این هم نیست

در جشنواره تئاتر فجر آنچه تاثیر دارد رویکرد و عملکرد معاونت هنری، اداره کل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره است وگرنه این شوراها فقط از آن جهت که جزو ساختار است باید تشکیل و اعضای آن تعیین شود، همین، وگرنه فرقی نمی‌کند چه کسی عضو این شوراها باشد.

 یک انصراف و چند نکته شنبه 8 مرداد 1401 15:25
یک انصراف و چند نکته

یک انصراف و چند نکته

کناره گیری مسعود دلخواه از حضور در شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، یادآور این نکته است که شورای سیاست‌گذاری، موضوعی است که هر از گاهی با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

تاملی بر ماجرای شکایت تهیه‌کننده نمایش «پروین» از کارگردان/  مسوولیت نپذیرفتن مدیرکل و کمای مصنوعی «خانه تئاتر» چهارشنبه 5 مرداد 1401 21:59
تاملی بر ماجرای شکایت تهیه‌کننده نمایش «پروین» از کارگردان/ مسوولیت نپذیرفتن مدیرکل و کمای مصنوعی «خانه تئاتر»

تاملی بر ماجرای شکایت تهیه‌کننده نمایش «پروین» از کارگردان/ مسوولیت نپذیرفتن مدیرکل و کمای مصنوعی «خانه تئاتر»

ساده‌ترین کار اداره کل هنرهای نمایشی این بود که با فراخواندن تهیه‌کننده و هنرمند، تلاش کند به‌ نوعی شرایط موردرضایت طرفین فراهم شود و کار به نهاد قضایی نرسد.

یارانه تئاتر در جیب «هنرمندان تفریحی» چهارشنبه 5 مرداد 1401 21:51
یارانه تئاتر در جیب «هنرمندان تفریحی»

یارانه تئاتر در جیب «هنرمندان تفریحی»

در جای خالی بانک اطلاعات حرفه‌ای، منابع انسانی هنرمندان تحصیلکرده، نخبه و باتجربه و منابع مالی قطره‌چکانی تئاتر برای همه‌ علاقه‌مندان یا شاغلان غیرواقعی تئاتر هزینه می‌شود تا همچنان شعارهای زیبای یارانه به سود فقرا و تئاتر برای همه در بیلبوردها و بیلان‌های مدیران حزبی هر دولتی رخ‌نمایی کند و هر روز هنرمند تئاتر رو به سقوط و فراموشی برود تا هنر دولتی جایگزین هنر مستقل شود.

خبری از فراخوان جشنواره تئاتر فجر نیست/ به کجا چنین شتابان! چهارشنبه 5 مرداد 1401 18:56
خبری از فراخوان جشنواره تئاتر فجر نیست/ به کجا چنین شتابان!

خبری از فراخوان جشنواره تئاتر فجر نیست/ به کجا چنین شتابان!

وارد پنجمین ماه از سال ۱۴۰۱ شدیم ولی هنوز خبری از فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیست؛ جشنواره‌ای که بهمن هر سال برگزار می‌شود.

فرآیند خلق هنرهای نمایشی به کدام سو می‌رود؟/ تئاتر در ایران گروگان تولید و بی‌برنامگی دولت سه شنبه 4 مرداد 1401 03:51
فرآیند خلق هنرهای نمایشی به کدام سو می‌رود؟/ تئاتر در ایران گروگان تولید و بی‌برنامگی دولت

فرآیند خلق هنرهای نمایشی به کدام سو می‌رود؟/ تئاتر در ایران گروگان تولید و بی‌برنامگی دولت

بررسی تاریخ فرهنگ و هنر ما هم نشان می‌دهد کمتر اتفاق افتاده هنرمندان امکان تنفس در هوای آزاد را تجربه کرده باشند اما هرگاه همین سعه صدر حداقلی افزایش یافته، آثار درخشانی خلق شده و فرهنگ و هنر گام بلندی رو به پیش برداشته است.

مفاهیم بنیادین نمایش در ایران ناپدید شده‌اند/ پرسش‌هایی در این باره که چرا تاریخ تئاتر نداریم؟ یکشنبه 2 مرداد 1401 15:33
مفاهیم بنیادین نمایش در ایران ناپدید شده‌اند/ پرسش‌هایی در این باره که چرا تاریخ تئاتر نداریم؟

مفاهیم بنیادین نمایش در ایران ناپدید شده‌اند/ پرسش‌هایی در این باره که چرا تاریخ تئاتر نداریم؟

هنرمندان ما به طرز چشم‌گیری تجربیات پیشین را تکرار می‌کنند و به شکل وفادارانه‌ای از شیوه‌های تجربه‌شده گرته‌برداری می‌کنند. آنها خطرپذیری زیادی ندارند و ساز و کار تمام اجراها حتی آنها که به اصطلاح تجربی و نو خوانده می‌شوند شبیه هم است.

آیا کلاسیک‌ها ما را نجات دادند؟ چهارشنبه 29 تیر 1401 22:38
آیا کلاسیک‌ها ما را نجات دادند؟

آیا کلاسیک‌ها ما را نجات دادند؟

35 سال پس از خواسته صادقی برای نجات تئاتر ایران، به‌نظر می‌رسد نسل جدید هیچ تمایلی به آموزه‌های او ندارند. به جای آثار کلاسیک عظیم، در پی یک اجرای کوچک‌اند. برای مثال امیررضا احمدی،‌ «مکبث»ی مینیمال و تقلیل‌گرا مهیا می‌کند و به جای نمایش دادنش،‌ درباره‌اش حرف می‌زند. به عبارتی حتی به بازنمایی خرده‌تراژدی باقی‌مانده نیازی نمی‌بیند