شنبه , ۹ فروردین, ۱۴۰۴
یادداشت و مقاله تئاتر
چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

نمایش‌نامه‌ی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استره‌لر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایش‌نامه را به‌صحنه برده‌اند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمه‌ی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداخته‌اند. ترجمه‌ی این مطلب را در ادامه می‌خوانید.

درباره جشنواره تئاتر دانشگاهی؛  تحت انقیاد نهاد دانشگاه و ذیل دم‌ودستگاه دولت یکشنبه 5 اسفند 1403 01:28

درباره جشنواره تئاتر دانشگاهی؛ تحت انقیاد نهاد دانشگاه و ذیل دم‌ودستگاه دولت

از یاد نبریم که بدون جسارت، نابهنگامی، آماتوریسم و رادیکالیسم تئاتر دانشجویی، جریان حرفه‌ای تئاتر بدنه به اجراهایی ملال‌انگیز و محافظه‌کار بدل خواهد شد که در بهترین حالت چیزهایی تولید می‌کنند در خدمت بازتولید نظم موجود.

درباره جشنواره چهل و سوم بین المللی تئاتر فجر؛ جشنواره‌ای بر مدار همان همیشگی دوشنبه 29 بهمن 1403 17:08

درباره جشنواره چهل و سوم بین المللی تئاتر فجر؛ جشنواره‌ای بر مدار همان همیشگی

بضاعت تئاتر ایران در این سال‌ها وضعیت پارادوکسیکالی به خود گرفته است. از یک طرف ترجمه متون نظری مطالعات اجرا به همراه امکان تماشای آنلاین تئاترهای مهم بین‌المللی، جوانان پرشور تئاتری را مترصد جسارت و تجربه‌ورزی‌های قابل اعتنا کرده، اما از طرف دیگر به دلیل مشکلات مالی اغلب گروه‌های تئاتری، شاهد فراگیری ساختن تئاترهایی کم‌هزینه و بی‌مسئله هستیم که نتیجه‌اش را در کیفیت آثار داخلی شرکت‌کننده در جشنواره امسال مشاهده کردیم.

هنری رها شده در دولت‌های مختلف؛ مسئولان تئاتر را نمی‌خواهند؟! دوشنبه 17 دی 1403 14:33

هنری رها شده در دولت‌های مختلف؛ مسئولان تئاتر را نمی‌خواهند؟!

دولت‌های مختلف در طول سال‌ها کمترین توجه و حمایت را نسبت به تئاتر و هنرمندان آن داشته و دارند به گونه‌ای که اکثر خانواده تئاتر به این باور رسیده‌اند که مسئولان این هنر را نمی‌خواهند.

اثری که کهنه نمی‌‏شود/در بیش از یک قرن بعد از خلق «دایی وانیا»، این اثر همچنان در تئاتر و سینما اقتباس می‌‏شود سه شنبه 4 دی 1403 16:27

اثری که کهنه نمی‌‏شود/در بیش از یک قرن بعد از خلق «دایی وانیا»، این اثر همچنان در تئاتر و سینما اقتباس می‌‏شود

آنتوان چخوف نمایشنامه‌نویس، اولین‌بار ۱۲۵ سال پیش «دایی وانیا» را خلق کرد اما نقش‌های نمادینی مانند وانیا و سونیا هنوز هم مخاطبان را به هیجان می‌آورند.

دایی وانیا برای دنیای مضطرب امروز سه شنبه 4 دی 1403 16:17

دایی وانیا برای دنیای مضطرب امروز

این من را یاد «دایی وانیا» چخوف می‌اندازد، نمایشنامه‌ای عمیقاً بی‌ثبات‌کننده از نظر ‌روان‌شناختی که امروزه به‌عنوان بازتابی از فلج پس از کووید و ترس وجودی از تماشای گذر زندگی، طنین‌انداز می‌شود.

چه آینده‌ای در انتظار این دانشجویان است؟ جمعه 16 آذر 1403 21:46

چه آینده‌ای در انتظار این دانشجویان است؟

حالا دیگر چندمین سالی است که روز دانشجوی در شرایطی برگزار می‌شود که یکی از اصلی‌ترین مطالبات دانشجویان رشته نمایش همچنان بر زمین مانده است.

درنگی بر اجراهای یوکیو نیناگاوا، کارگردان ژاپنی؛ اجراهایی از متون ژاپن تا شکسپیر چخوف و بکت چهارشنبه 30 آبان 1403 00:44

درنگی بر اجراهای یوکیو نیناگاوا، کارگردان ژاپنی؛ اجراهایی از متون ژاپن تا شکسپیر چخوف و بکت

یوکیو نیناگاوا به عنوان یکی از برجسته‌ترین کارگردان‌های ژاپنی بارها توسط نهاد و جشنواره‌های مختلف تحسین شده است.

نگاهی به نمایشنامه‌های ابراهیم رهبر؛ تئاتر را با خواندن آثار شما شروع کرده‌ایم چهارشنبه 23 آبان 1403 14:30

نگاهی به نمایشنامه‌های ابراهیم رهبر؛ تئاتر را با خواندن آثار شما شروع کرده‌ایم

ابراهیم رهبر پس از این پرسش که چرا نمایشنامه‌هایش اجرا نشده‌اند، می‌گوید که «اولین و آخرین کتابش نمایشنامه است و این از سر اتفاق نیست.» منظورش «مهربانان» است که در سال 48 منتشر شد و آن آخری هم «نونو و چهار نمایشنامه دیگر» که در سال هشتاد و سه درآمد. نمایشنامه‌هایی که نویسنده از این رو قلمی‌شان کرد که «موضوع‌هایی بودند که نمی‌توانستند داستان بشوند، نمایشنامه بودند.»

یادداشتی بر نمایشنامه «وُیتسِک» اثر گئورگ بوشنر؛ بدعت‌گذار قهرمان‌سازی از آدم‌های معمولی در تئاتر پنجشنبه 10 آبان 1403 17:17

یادداشتی بر نمایشنامه «وُیتسِک» اثر گئورگ بوشنر؛ بدعت‌گذار قهرمان‌سازی از آدم‌های معمولی در تئاتر

این اثر موجز و ناتمام و البته مهم، دهه‌ها پیش از شاهکارهای کسانی چون هنریک ایبسن و آنتوان چخوف بدل به نخستین و بی‌شک مهم‌ترین پیشاهنگ درام مدرن ادبیات جهان در قرن نوزده شد.

درباره هنر فراموش ‌شده «سیاه‌بازی»؛ نمایش اصیل بومی که از دستش دادیم سه شنبه 1 آبان 1403 18:00

درباره هنر فراموش ‌شده «سیاه‌بازی»؛ نمایش اصیل بومی که از دستش دادیم

امروز که آن سال‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم و نمایش سیاه‌بازی رو به فراموشی رفته، می‌بینیم که یکی از اصیل‌ترین و باارزش‌ترین هنرهای بومی را از دست داده‌ایم. باید افسوس خورد که چرا برای تکامل و رونق آن تلاشی نکرده‌ایم.

نقش تئاتر مستند در رشد اجتماعی و بهینه‌سازی وضعیت فرهنگی جامعه شنبه 14 مهر 1403 17:18

نقش تئاتر مستند در رشد اجتماعی و بهینه‌سازی وضعیت فرهنگی جامعه

یک پژوهشگر تئاتر با اشاره به نقش تئاتر مستند در آگاهی سازی اقشار مختلف مردم، عنوان کرد این گونه تئاتری می‌تواند در رشد اجتماعی و بهینه سازی وضعیت فرهنگی جامعه نقش به‌سزایی ایفا کند.

درباره پری صابری؛ شاعر صحنه دوشنبه 2 مهر 1403 11:33

درباره پری صابری؛ شاعر صحنه

صابری همواره می‌گفت، غیر از ادبیات ایران نمی‌خواهد کار دیگری کند و عقیده داشت اگرچه می‌تواند شکسپیر و چخوف هم کار کند، ولی دلش فقط برای کارهای مربوط به فرهنگ ایران می‌تپد.

آنچه در دوران وزارت سیدعباس صالحی بر اهالی تئاتر گذشت/ از آرامشی نسبی تا طوفانی بلاخیز سه شنبه 30 مرداد 1403 01:46

آنچه در دوران وزارت سیدعباس صالحی بر اهالی تئاتر گذشت/ از آرامشی نسبی تا طوفانی بلاخیز

سیدعباس صالحی هنگامی که در دولت دوازدهم بر صندلی سیزدهمین‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه زد، گمان نمی‌کرد اتفاقاتی ازجمله اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸، آن‌چه برای پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین رخ داد، تحریم سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوی برخی هنرمندان و درنهایت شیوع ویروس کرونا، کارنامه کاری‌اش را در همه حوزه‌ها به‌ویژه تئاتر -که تعطیلات طولانی‌مدت‌تری را نسبت به دیگر هنرها تجربه کرد- به دو بخش کاملاً متفاوت تقسیم کند.

به‌ بهانه اجرای نمایش «نبرد رستم و سهراب» در استادیوم بین‌المللی تنیس؛ یکه‌تازی لاکچری‌باز جمعه 12 مرداد 1403 13:56

به‌ بهانه اجرای نمایش «نبرد رستم و سهراب» در استادیوم بین‌المللی تنیس؛ یکه‌تازی لاکچری‌باز

با گذشت یک‌سال حسین پارسایی با نمایش دیگری به صحنه آمده که بلیت آن بین ۵۹۰ تا یک میلیون ۳۵۰ هزار تومانی قیمت‌گذاری شده است. این نمایش که نه‌تنها از بهای بلیتی عجیب که از مکان اجرایی عجیب‌تر نیز برخوردار است، در استادیوم بین‌المللی تنیس مجموعه ورزشی انقلاب ـ آن هم با حضور چهره‌هایی چون علی زندوکیلی و الناز شاکردوست ـ روی صحنه می‌رود.

تئاتر- کنسرت یا کنسرت- تئاتر ؟ ما کجا ایستاده‎ایم؟ پنجشنبه 28 تیر 1403 00:12
به بهانه اجرای کنسرت- تئاتر «سی‎صد»

تئاتر- کنسرت یا کنسرت- تئاتر ؟ ما کجا ایستاده‎ایم؟

هنگامی که از کنسرت- تئاتر سخن می گوییم آیا شکلی واضح و مبرهن از ژانر به صورت قوام یافته و ثابت در ذهن ما تداعی می‎شود؟ از چه زمانی نامِ تئاتر- کنسرت در فضای هنری ایران شنیده شد؟ آیا پیوند این دو کلمه از سابقه هنرهای نمایشی جهان وام گرفته است یا ابداعی است که از دهه هشتاد شمسی در سپهر نمایش و موسیقی ایران ظهور کرد؟

نگاهی به داستان‌های عباس نعلبندیان؛ مردی در جست‌وجوی اختتام نیکو دوشنبه 11 تیر 1403 01:07
نعلبندیان را بیشتر به خاطر نمایشنامه‌هایش می‌شناسند در اینجا به آثار داستانی او هم پرداخته‌ایم

نگاهی به داستان‌های عباس نعلبندیان؛ مردی در جست‌وجوی اختتام نیکو

محمود استادمحمد، نمایشنامه‌نویس و بازیگر و کارگردان تئاتر درباره نعلبندیان گفته: «دهان به می‌نیالوده بود و نمی‌آلود. سیگار نمی‌کشید، تکلیف مواد نشئه‌آور هم معلوم است. محجوب بود. خنده نداشت. بروز شادی‌اش در یک لبخند کوتاه و کم‌رنگ خلاصه می‌شد. همیشه در شنیدن صدایش مساله داشتیم، به‌خصوص در یک جمع پنج، شش نفره. عصاقورت‌داده راه می‌رفت. تخم‌پیر نبود ولی بدنش پیر بود. به‌گونه‌ای راه می‌رفت که حس می‌کردی این بدن هرگز ندویده و نمی‌تواند بدود.»

کنسرت «سی‌صد» یا تخم‌مرغ شانسی ۹۰۰ هزار تومانی؟ یکشنبه 10 تیر 1403 22:42

کنسرت «سی‌صد» یا تخم‌مرغ شانسی ۹۰۰ هزار تومانی؟

حتما تا بحال تخم مرغ شانسی خریده‌اید؛ یعنی مبلغی پرداخت و با هدیه درون تخم مرغ شانستان را امتحان کرده باشید. حالا فکر کنید، این روزها یک کنسرت شانسی در حال برگزاری است. یعنی شما بلیت می‌خرید؛ در حالی که نمی‌دانید، خواننده وعوامل آن چه کسانی هستند و ۹۰۰ هزارتومان برای سورپرایز خودتان در یک کنسرت _ نمایش هزینه می‌کنید!

مدرسه دارالفنون، مأمن اولین تالار تئاتر ایران در عصر ناصری جمعه 25 خرداد 1403 22:13
بازخوانی مقدمه میرزاآقا تبریزی بر چهار نمایشنامه‌اش

مدرسه دارالفنون، مأمن اولین تالار تئاتر ایران در عصر ناصری

یکی از بخش‌های کمتر مورد توجه نوشتارهای میرزاآقا تبریزی، مقدمه و مؤخره‌ای است که او بر آثارش نگاشته و برخلاف نامه‌هایش به آخوندزاده، ضمن امضا با نام خود، تاریخ نگارش را هم درج کرده است. این دو نوشتار در زمان انتشارش در دهه پنجاه، بیش از هر کسی ذهن مایل بکتاش را به خود مشغول ساخته بود؛ اما نه در راستای گشودن محتوای آن و درک جهان‌بینی میرزاآقا که بیش‌تر در تلاش برای اثبات این مهم که میرزاآقا نگارنده نهان و ناشناخته نمایشنامه‌ مهم «بقال‌بازی در حضور» همانا میرزاآقا است.

درباره عباس نعلبندیان؛ نابهنگامی یک غریب‌ آشنای ابدی شنبه 12 خرداد 1403 16:40

درباره عباس نعلبندیان؛ نابهنگامی یک غریب‌ آشنای ابدی

مناسبات سیاسی و اجتماعی دهه ۶۰ برای نعلبندیان فهم‌ناپذیر بود و حوادثی چون جنگ و تلاطمات سیاسی، از توان کسی چون او خارج. مرگ خودخواسته واکنشی بود به وضعیتی که در آن نقشی نداشت اما از آسیب‌هایش در امان نمانده بود.

نگاهی به زندگی عباس نعلبندیان؛ آینه ویرانی شنبه 12 خرداد 1403 16:37

نگاهی به زندگی عباس نعلبندیان؛ آینه ویرانی

انتقاداتی که نعلبندیان خود در موردشان می‌گوید: «وقتی نمایشنامه «پژوهشی ژرف و سترگ و نو...» نوشته شد، عده‌ای از آن دفاع کردند و عده‌ای به مخالفت با آن پرداختند و من از آن به‌بعد به نویسنده دست‌راستی تبدیل شدم و تعبیری ایجاد شد که انگار اگر کسی به طرف نعلبندیان برود، آدم دست‌راستی است.» این جبهه‌بندی‌ها به‌قول محمود استادمحمد، ابتدای ویرانی و آغاز کوچ زودرس عباس نعلبندیان بود.