اخبار ویژه
یادداشت و مقاله
یادداشتی درباره نمایش «کریولانوس» به کار گردانی مصطفی کوشکی/ سلطان فرار از سانسور را بشناسید! سه شنبه 14 مرداد 1399
یادداشتی درباره نمایش «کریولانوس» به کار گردانی مصطفی کوشکی/ سلطان فرار از سانسور را بشناسید!

یادداشتی درباره نمایش «کریولانوس» به کار گردانی مصطفی کوشکی/ سلطان فرار از سانسور را بشناسید!

یک کارگردان و مدرس تئاتر همزمان با اجرای نمایش «کریولانوس» نوشته شکسپیر و کار مصطفا کوشکی که این روزها در تئاتر مستقل روی صحنه است، با نگارش یاددشتی به بررسی این اثر و تئاتر سیاسی پرداخته و توضیح داده است که شکسپیر، نویسنده مشهور این نمایشنامه، چگونه در دوره خود از سانسور گذر میکرد، به طوری که به سلطان فرار از سانسور در آن دوره ملقب شده بود.

آیا تئاتر رو به انقراض است؟ شنبه 11 مرداد 1399
آیا تئاتر رو به انقراض است؟

آیا تئاتر رو به انقراض است؟

علی صلاحی هنرمند و مدرس تئاتر و سینما با نگارش یادداشتی بیان می‌کند که تئاتر در دوران کرونا نمرده است بلکه آینده‌نگری‌ها و زاویه دید ما نسبت به این هنر مرده‌اند.

در نقد فرم روایی بعضی نمايش‌های روی صحنه و نمايشنامه‌های نوشته‌شده / نور می‌رود، نور می‌آيد شنبه 11 مرداد 1399
در نقد فرم روایی بعضی نمايش‌های روی صحنه و نمايشنامه‌های نوشته‌شده / نور می‌رود، نور می‌آيد

در نقد فرم روایی بعضی نمايش‌های روی صحنه و نمايشنامه‌های نوشته‌شده / نور می‌رود، نور می‌آيد

درام ایرانی میل شدیدی به غامض بودن دارد. دلش می‌خواهد گنگ و سربسته باشد. از روایت سرراست فرار می‌کند و دلش می‌خواهد در لفافه داستانش را نقل کند.

دست‌خط نویسنده‌ای که از نوشتن فراری بود شنبه 4 مرداد 1399
دست‌خط نویسنده‌ای که از نوشتن فراری بود

دست‌خط نویسنده‌ای که از نوشتن فراری بود

همیشه از نوشتن فرار می‌کرد. نوشتن برایش سخت بود. می‌ترساندش و برای همین بود که سعی می‌کرد در محاصره حس نوشتن قرار نگیرد، چون می‌دانست ناگهان می‌تازد و بدجوری می‌زند ناکارش می‌کند.

ورشکستگی تئاتر خصوصی و دولتی پس از بازگشایی دوشنبه 30 تیر 1399
ورشکستگی تئاتر خصوصی و دولتی پس از بازگشایی

ورشکستگی تئاتر خصوصی و دولتی پس از بازگشایی

خبر بازگشایی تماشاخانه‌ها در ابتدا اشتیاق تازه‌ای برای اهالی تئاتر ایجاد کرد اما عدم استقبال تماشاگران از نمایش‌های داوطلب برای اجرا به سرعت تب تند تئاتر پس از بازگشایی را با شکستی بزرگ روبرو کرد. در این بین تمامی تماشاخانه ‌های خصوصی و دولتی با نبود اجرا مواجه شدند.

پنج دليل برای اينكه بدانيم چرا كمدی‌های شكسپير اهميت زيادی دارند / شكل دگر خنديدن شنبه 21 تیر 1399
پنج دليل برای اينكه بدانيم چرا كمدی‌های شكسپير اهميت زيادی دارند / شكل دگر خنديدن

پنج دليل برای اينكه بدانيم چرا كمدی‌های شكسپير اهميت زيادی دارند / شكل دگر خنديدن

با وجود اينكه شكسپير نسبت به پيشينه كمدي در قيد قوانين و چارچوب‌هاي سنت كمدي‌نويسي نيست اما در مجموعه آثارش مي‌توانيم به كارگيري ماهرانه شيوه‌ها و تكنيك‌هاي مختلف كمدي را ببينيم.

تئاتر فجر و چند اما و اگر چهارشنبه 18 تیر 1399
تئاتر فجر و چند اما و اگر

تئاتر فجر و چند اما و اگر

مسأله اصلی آن است که تئاتر فجر چگونه باید برگزار شود؟ باید منتظر فراخوان ماند؛ اما تنها یک مسیر محتمل است و آن هم اجرا به‌صورت آنلاین است.

وضعیت قرمز تئاتر با وجود بازگشایی تماشاخانه‌ها/کناره‌گیری معنادار سلبریتی‌ها از تئاتر دوشنبه 16 تیر 1399
وضعیت قرمز تئاتر با وجود بازگشایی تماشاخانه‌ها/کناره‌گیری معنادار سلبریتی‌ها از تئاتر

وضعیت قرمز تئاتر با وجود بازگشایی تماشاخانه‌ها/کناره‌گیری معنادار سلبریتی‌ها از تئاتر

این روزها کارگردانان و سلبریتی‌های تئاتری با بهانه کردن وضعیت سلامت جامعه از تئاتر خداحافظی کرده‌اند و اگر نه بدون شک با داشتن گیشه خوب حاضر بودند در هر شرایطی اجرای خود را ادامه دهند.

يادی از روزگاری كه محمدعلی كشاورز بر صحنه نمايش می‌درخشيد / دل‌تنگی سنگلج ابدی شد دوشنبه 26 خرداد 1399
يادی از روزگاری كه محمدعلی كشاورز بر صحنه نمايش می‌درخشيد / دل‌تنگی سنگلج ابدی شد

يادی از روزگاری كه محمدعلی كشاورز بر صحنه نمايش می‌درخشيد / دل‌تنگی سنگلج ابدی شد

صحنه سالن‌هايي مثل «مولوي» و «سنگلج» سال‌ها پيش از سفر ابدي محمدعلي كشاورز دلتنگ حضورش بود.

توپ در زمین تئاتری‌ها / از جیب بگذارید و روی صحنه بروید چهارشنبه 21 خرداد 1399
توپ در زمین تئاتری‌ها / از جیب بگذارید و روی صحنه بروید

توپ در زمین تئاتری‌ها / از جیب بگذارید و روی صحنه بروید

ای کاش دوستان محترم در هیئت دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا قبل از صدور این ابلاغیه با هنرمندان مشورت می‌کردند، شاید در این صورت ایرادات این ابلاغیه کمتر می‌شد.

سنگی برگور تئاتر اجتماعی! سه شنبه 20 خرداد 1399
سنگی برگور تئاتر اجتماعی!

سنگی برگور تئاتر اجتماعی!

حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که همواره دغدغه رویدادهای اجتماعی را دارد، در پی قتل تلخ رومینا با نگارش یادداشتی، نکاتی را درباره وضعیت تئاتر اجتماعی بیان کرده است.

لنز، اسلحه‌ای روی شقیقه تئاتر دوشنبه 19 خرداد 1399
لنز، اسلحه‌ای روی شقیقه تئاتر

لنز، اسلحه‌ای روی شقیقه تئاتر

تئاتر آنلاین اگر تنها یک اجرا تلقی شود به‌عنوان یک هنر نوظهور و تجربه‌گرا قابل احترام است اما آنچه این روزها به پخش فیلم تئاتر یا تئاتر مجازی یا تئاتر آنلاین شناخته شده هیچ ارتباطی به تئاتر ندارد.

آرتو، نظريه ميكروبی بيماری‌ها و تئاتر سرايت شنبه 17 خرداد 1399
آرتو، نظريه ميكروبی بيماری‌ها و تئاتر سرايت

آرتو، نظريه ميكروبی بيماری‌ها و تئاتر سرايت

پيوند تئاتر و بيماري را مي‌توان در عمق تاريخ تئاتر و ادبيات نمايشي غرب جست‌وجو كرد. صحنه آغازين اديپ شهريار سرزميني طاعون‌زده را به نمايش مي‌گذارد: «لكه‌اي سياه در تمام سرزمين پراكنده شده و زمين را مسموم ساخته. خانه‌ها و مردمان آلوده‌اند.

احیای تئاتر پس از کرونا و چند مسئله/ کاهش تماشاگر حتمی است؟ جمعه 16 خرداد 1399
احیای تئاتر پس از کرونا و چند مسئله/ کاهش تماشاگر حتمی است؟

احیای تئاتر پس از کرونا و چند مسئله/ کاهش تماشاگر حتمی است؟

یک فعال حوزه تئاتر معتقد است برای حمایت از تئاتر و بهبود شرایطی که در آن گرفتار شده، دولت تا پایان بحران «کرونا» به گروه‌های تئاتری سوبسید مناسب‌تری بدهد و از آن‌ها حمایت کند.

نگاهی به فیلم «کشتارگاه» ساخته‌ عباس امینی/ طمع چهارشنبه 14 خرداد 1399
نگاهی به فیلم «کشتارگاه» ساخته‌ عباس امینی/ طمع

نگاهی به فیلم «کشتارگاه» ساخته‌ عباس امینی/ طمع

شروع فیلم تا زمانی که اجساد از سردخانه‌ی کشتارگاه خارج می‌شوند، بسیار خوب و حساب شده است. سه شخصیت اصلی به ما معرفی شده و معضلی که با آن مواجه هستند در زمانی کوتاه نمایان می‌شود. سرمای قاب‌های این دقایق و نورپردازی مناسب برای چنین آغازی می‌تواند نویدبخش ادامه‌ای پرکشش باشد. اما «کشتارگاه» به همین ده دقیقه ابتدایی بسنده می‌کند.

یادداشت حسین کیانی برای مجلس جدید/ «رویینه‌تنی ما رو به پایان است» شنبه 10 خرداد 1399
یادداشت حسین کیانی برای مجلس جدید/ «رویینه‌تنی ما رو به پایان است»

یادداشت حسین کیانی برای مجلس جدید/ «رویینه‌تنی ما رو به پایان است»

حسین کیانی همزمان با آغاز به کار مجلس جدید شواری اسلامی با نگارش نوشتاری خطاب به مسئولان هشدار داده است که در برخورد با دیو نادیدنی کرونا که کسی را یارای هماوردی با آن نیست، بهترین مشاوران و همدلانِ آنها همان هنرمندانی هستند که همچنان تئاتر را راهی مطمئن برای تلطیف شرایط سخت و تغییر شرایط دشوار می‌دانند.

نگاهی به پديده نمايش اينترنتی/ «تئاتر آنلاين، تئاتری كه نيست» چهارشنبه 7 خرداد 1399
نگاهی به پديده نمايش اينترنتی/ «تئاتر آنلاين، تئاتری كه نيست»

نگاهی به پديده نمايش اينترنتی/ «تئاتر آنلاين، تئاتری كه نيست»

اگر مخاطبي نباشد، صحنه و بازيگر، از معناي حقيقي اجراگري خود تهي خواهند شد چه برسد به آنكه اساسا آنچه دارد عرضه مي‌شود با حضور دوربين و فيلمبرداري و ارتباط غيرمستقيم، وجوهاتش را از مديومي ديگر به جز تئاتر به دست مي‌آورد.

اوضاع تئاتر قبل از کرونا هم «بودن و نبودن» بود! یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
اوضاع تئاتر قبل از کرونا هم «بودن و نبودن» بود!

اوضاع تئاتر قبل از کرونا هم «بودن و نبودن» بود!

«تئاتر همیشه جزو مشاغل پرخطر بوده و این تنها محدود به دوران کرونا نیست. درهای به ظاهر باز تئاتر، قبل از پلمپ هم بسته‌تر از حالا بوده و به همین خاطر هم، جزو اولین مشاغل جمع شده و جزو آخرین مشاغل باز شده خواهد بود. امان از این، از خدا خواسته‌های تعطیلی فرهنگ!»

گلایه از بی‌درایتی مدیران در بحران کرونا/مرگ فرهنگسراها نزدیک است شنبه 27 اردیبهشت 1399
گلایه از بی‌درایتی مدیران در بحران کرونا/مرگ فرهنگسراها نزدیک است

گلایه از بی‌درایتی مدیران در بحران کرونا/مرگ فرهنگسراها نزدیک است

احمد مایل نویسنده و کارگردان تئاتر در یادداشتی با اشاره به اینکه روزهای طلایی اجرای تئاتر در فرهنگسراها به پایان رسیده از بی‌توجهی مدیران شهرداری به هنر نمایش گلایه کرده است.

به بهانه انتشار نمايشنامه ارنانی مانيفست مكتب رمانتيسم/ دوئل شخصی برای عدالت دوشنبه 8 اردیبهشت 1399
به بهانه انتشار نمايشنامه ارنانی مانيفست مكتب رمانتيسم/ دوئل شخصی برای عدالت

به بهانه انتشار نمايشنامه ارنانی مانيفست مكتب رمانتيسم/ دوئل شخصی برای عدالت

نمايشنامه ارناني با توجه به اهميتي كه در تاريخ ادبيات دارد بيش از آنكه متني در حوزه تئاتر طبقه‌بندي شود براي علاقه‌مندان تاريخ ادبيات نيز مي‌تواند جذاب و خواندني باشد. ترجمه روان و در عين حال بديع رامتين شهبازي كه متن را به صورت مستقيم از زبان فرانسه به فارسي برگردانده نيز به درك فضاي خيال‌انگيز اثر كمك شاياني كرده است.