اخبار ویژه
یادداشت و مقاله
آقای وزیر حداقل در «اطلاع‌رسانی» به تئاتری‌ها احترام بگذارید! شنبه 3 آبان 1399
آقای وزیر حداقل در «اطلاع‌رسانی» به تئاتری‌ها احترام بگذارید!

آقای وزیر حداقل در «اطلاع‌رسانی» به تئاتری‌ها احترام بگذارید!

تمدید هفته به هفته محدودیت‌های کرونایی تئاتر از یک طرف و نبود اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص این تمدیدها از سوی دیگر، بی‌احترامی به جامعه تئاتری در اوج روزهای بلاتکلیفی را دوچندان کرده است.

نگاهی به احتمال بازگشت تله‌تئاترها / تلویزیون از تئاتر کرونازدایی می‌کند؟ شنبه 3 آبان 1399
نگاهی به احتمال بازگشت تله‌تئاترها / تلویزیون از تئاتر کرونازدایی می‌کند؟

نگاهی به احتمال بازگشت تله‌تئاترها / تلویزیون از تئاتر کرونازدایی می‌کند؟

رفتن تئاتر به تلویزیون یعنی درآمد برای هنرمند. به هر حال تلویزیون برای تولید نمایش‌های سفارشی‌اش هزینه‌ای متقبل می‌شود که در شرایط امروز می‌تواند محل درآمد بخشی از هنرمندان باشد؛ اما تجربه ثابت کرده است این محل درآمد انحصاری بوده است. چهره‌های ثابت تله‌تئاترها گواه این موضوع است.

نگاهی به بنيان‌های نظری و عملی دراماتورژ‌ی معاصر/ آبديده در درام، انقلابی در تئاتر یکشنبه 13 مهر 1399
نگاهی به بنيان‌های نظری و عملی دراماتورژ‌ی معاصر/ آبديده در درام، انقلابی در تئاتر

نگاهی به بنيان‌های نظری و عملی دراماتورژ‌ی معاصر/ آبديده در درام، انقلابی در تئاتر

بهرام بيضايي مي‌گويد: «واقع‌گرايي روزنامه‌اي كاري در تئاتر انجام نمي‌دهد.» غلامحسين ساعدي اعتقاد دارد: «من با جنبه تمثيلي خيلي موافق هستم.» اما اكبر رادي مخالف اين دو است: «نمايشنامه بايد به زندگي مردم نزديك شود.» محمد چرمشير به تئاتر نو نظر دارد و مي‌گويد: «در حوزه ما همچنان اجرا مهم‌تر از متن است.»

تولد یک هنرمند و همه دلگیری‌های همسرش چهارشنبه 9 مهر 1399
تولد یک هنرمند و همه دلگیری‌های همسرش

تولد یک هنرمند و همه دلگیری‌های همسرش

همسر زنده یاد اکبر رادی همزمان با سالروز تولد این نمایشنامه‌نویس، با نگارش متنی، گلایه‌های خود را بابت کم‌توجهی‌ها به بنیاد رادی و اموری که به این نمایشنامه‌نویس مربوط می‌شود، بیان و دلگیری‌های خود را از برخی از هنرمندان تئاتر مطرح کرد.

نمی‌توانم لحظه‌ای به نبودنش بیندیشم سه شنبه 8 مهر 1399
نمی‌توانم لحظه‌ای به نبودنش بیندیشم

نمی‌توانم لحظه‌ای به نبودنش بیندیشم

نیلوفر بیضایی (نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر) متنی درباره کارگردان و نویسنده فقید تئاتر ایران، عباس جوانمرد که در ۹۱ سالگی درگذشت، منتشر کرد.

شکرخدا گودرزی: تئاتر ایران مردی از جنس دوران خود را از دست داد سه شنبه 8 مهر 1399
شکرخدا گودرزی: تئاتر ایران مردی از جنس دوران خود را از دست داد

شکرخدا گودرزی: تئاتر ایران مردی از جنس دوران خود را از دست داد

دوشنبه هفتم مهر تلخ می‌ماند به یادگار در یاد و خاطره تئاتر ایران! این روز تئاتر ایران یکی از پیشگامان تئاتر ملی، تئاتری برآمده از نشانه‌ها و مولفه‌های بومی، تئاتری اجتماعی و انتقادی که با روح دوران خود آمیخته بود و حرفی می‌زد از جنس دوران و زمانه‌ی خودش را از دست داد!

تغییر مدیر، چه دردی دوا می‌کند؟! پنجشنبه 20 شهریور 1399
تغییر مدیر، چه دردی دوا می‌کند؟!

تغییر مدیر، چه دردی دوا می‌کند؟!

یک عکس دیگر در اتاق مدیریت مجموعه تئاتر شهر آویخته می‌شود تا مشخص کند این مجموعه یک مدیر دیگر را بدرقه می‌کند.

 نگاهی به نمايشنامه «بوته آزمايش» اثر آرتور ميلر/ نويسنده‌ای با وجدان سياسی اجتماعی بيدار دوشنبه 3 شهریور 1399
نگاهی به نمايشنامه «بوته آزمايش» اثر آرتور ميلر/ نويسنده‌ای با وجدان سياسی اجتماعی بيدار

نگاهی به نمايشنامه «بوته آزمايش» اثر آرتور ميلر/ نويسنده‌ای با وجدان سياسی اجتماعی بيدار

شهرت يكي از مضامين اصلي نمايشنامه بوته آزمايش است. بيشتر شخصيت‌هاي داستان براي حفظ شهرت خود تلاش مي‌كنند. آنها نگرانند كه آنچنانكه بايد، خوب به نظر نرسند. نمونه بارز اين شخصيت‌ها جان پراكتور است كه روابط خود را با دختري به نام ابيگيل پنهان مي‌كند.

حالا اجازه هست ما سیاه بشیم؟/ درباره سعدی افشار شنبه 25 مرداد 1399
حالا اجازه هست ما سیاه بشیم؟/ درباره سعدی افشار

حالا اجازه هست ما سیاه بشیم؟/ درباره سعدی افشار

صدای زنگدار بانمکش، بداهه پردازی های حیرت آورش، شگردهای خلاقانه، بازی در بازی های گیج کننده، مهارت های آوازی، حرکات موزون، بیان بدنی هارمونیک، نرم و البته چرخشها و پیچشهای شگفت انگیزش او را به یک استثنای بلامنازع و به تکرار نشدنی ترین هنرمند تئآتر ایران تبدیل کرد.

«علی بابا» یی که دیگر تکرار نشد جمعه 24 مرداد 1399
«علی بابا» یی که دیگر تکرار نشد

«علی بابا» یی که دیگر تکرار نشد

آدم باید خیلی خوش شانس باشد که وقتی در کوچه‌پس‌کوچه‌های محله‌ای از جنوب شهر - که سال تا سال به ندرت گذر جماعت انتِلکت و هنری به آنجا می‌افتد - مشغول «بازی» است، یکی از آنسوی دنیا میان تماشاگرانش باشد، هنرش را ببیند و بعد سبب‌ساز اتفاق‌هایی شود که بعد از ۵۰ سال هنوز تکرار نشده‌اند.

چگونه خوانش ايبسن می‌تواند شيوه درام‌نويسی را دگرگون كند/ ما مردگان سر بر داريم چهارشنبه 22 مرداد 1399
چگونه خوانش ايبسن می‌تواند شيوه درام‌نويسی را دگرگون كند/ ما مردگان سر بر داريم

چگونه خوانش ايبسن می‌تواند شيوه درام‌نويسی را دگرگون كند/ ما مردگان سر بر داريم

هنريك ايبسن بدون شك مهم‌ترين درام‌نويس جهان مدرن است و خيلي‌ها هم او را «پدر درام مدرن» مي‌دانند اما خودش مي‌گويد كه «تراژدي مدرن» مي‌نويسد. وي آثارش را با توجه به شخصيت‌پردازي چندلايه و زندگي روزمره و با محوريت اعتراض پيش مي‌برد.

یادداشتی درباره نمایش «کریولانوس» به کار گردانی مصطفی کوشکی/ سلطان فرار از سانسور را بشناسید! سه شنبه 14 مرداد 1399
یادداشتی درباره نمایش «کریولانوس» به کار گردانی مصطفی کوشکی/ سلطان فرار از سانسور را بشناسید!

یادداشتی درباره نمایش «کریولانوس» به کار گردانی مصطفی کوشکی/ سلطان فرار از سانسور را بشناسید!

یک کارگردان و مدرس تئاتر همزمان با اجرای نمایش «کریولانوس» نوشته شکسپیر و کار مصطفا کوشکی که این روزها در تئاتر مستقل روی صحنه است، با نگارش یاددشتی به بررسی این اثر و تئاتر سیاسی پرداخته و توضیح داده است که شکسپیر، نویسنده مشهور این نمایشنامه، چگونه در دوره خود از سانسور گذر میکرد، به طوری که به سلطان فرار از سانسور در آن دوره ملقب شده بود.

آیا تئاتر رو به انقراض است؟ شنبه 11 مرداد 1399
آیا تئاتر رو به انقراض است؟

آیا تئاتر رو به انقراض است؟

علی صلاحی هنرمند و مدرس تئاتر و سینما با نگارش یادداشتی بیان می‌کند که تئاتر در دوران کرونا نمرده است بلکه آینده‌نگری‌ها و زاویه دید ما نسبت به این هنر مرده‌اند.

در نقد فرم روایی بعضی نمايش‌های روی صحنه و نمايشنامه‌های نوشته‌شده / نور می‌رود، نور می‌آيد شنبه 11 مرداد 1399
در نقد فرم روایی بعضی نمايش‌های روی صحنه و نمايشنامه‌های نوشته‌شده / نور می‌رود، نور می‌آيد

در نقد فرم روایی بعضی نمايش‌های روی صحنه و نمايشنامه‌های نوشته‌شده / نور می‌رود، نور می‌آيد

درام ایرانی میل شدیدی به غامض بودن دارد. دلش می‌خواهد گنگ و سربسته باشد. از روایت سرراست فرار می‌کند و دلش می‌خواهد در لفافه داستانش را نقل کند.

دست‌خط نویسنده‌ای که از نوشتن فراری بود شنبه 4 مرداد 1399
دست‌خط نویسنده‌ای که از نوشتن فراری بود

دست‌خط نویسنده‌ای که از نوشتن فراری بود

همیشه از نوشتن فرار می‌کرد. نوشتن برایش سخت بود. می‌ترساندش و برای همین بود که سعی می‌کرد در محاصره حس نوشتن قرار نگیرد، چون می‌دانست ناگهان می‌تازد و بدجوری می‌زند ناکارش می‌کند.

ورشکستگی تئاتر خصوصی و دولتی پس از بازگشایی دوشنبه 30 تیر 1399
ورشکستگی تئاتر خصوصی و دولتی پس از بازگشایی

ورشکستگی تئاتر خصوصی و دولتی پس از بازگشایی

خبر بازگشایی تماشاخانه‌ها در ابتدا اشتیاق تازه‌ای برای اهالی تئاتر ایجاد کرد اما عدم استقبال تماشاگران از نمایش‌های داوطلب برای اجرا به سرعت تب تند تئاتر پس از بازگشایی را با شکستی بزرگ روبرو کرد. در این بین تمامی تماشاخانه ‌های خصوصی و دولتی با نبود اجرا مواجه شدند.

پنج دليل برای اينكه بدانيم چرا كمدی‌های شكسپير اهميت زيادی دارند / شكل دگر خنديدن شنبه 21 تیر 1399
پنج دليل برای اينكه بدانيم چرا كمدی‌های شكسپير اهميت زيادی دارند / شكل دگر خنديدن

پنج دليل برای اينكه بدانيم چرا كمدی‌های شكسپير اهميت زيادی دارند / شكل دگر خنديدن

با وجود اينكه شكسپير نسبت به پيشينه كمدي در قيد قوانين و چارچوب‌هاي سنت كمدي‌نويسي نيست اما در مجموعه آثارش مي‌توانيم به كارگيري ماهرانه شيوه‌ها و تكنيك‌هاي مختلف كمدي را ببينيم.

تئاتر فجر و چند اما و اگر چهارشنبه 18 تیر 1399
تئاتر فجر و چند اما و اگر

تئاتر فجر و چند اما و اگر

مسأله اصلی آن است که تئاتر فجر چگونه باید برگزار شود؟ باید منتظر فراخوان ماند؛ اما تنها یک مسیر محتمل است و آن هم اجرا به‌صورت آنلاین است.

وضعیت قرمز تئاتر با وجود بازگشایی تماشاخانه‌ها/کناره‌گیری معنادار سلبریتی‌ها از تئاتر دوشنبه 16 تیر 1399
وضعیت قرمز تئاتر با وجود بازگشایی تماشاخانه‌ها/کناره‌گیری معنادار سلبریتی‌ها از تئاتر

وضعیت قرمز تئاتر با وجود بازگشایی تماشاخانه‌ها/کناره‌گیری معنادار سلبریتی‌ها از تئاتر

این روزها کارگردانان و سلبریتی‌های تئاتری با بهانه کردن وضعیت سلامت جامعه از تئاتر خداحافظی کرده‌اند و اگر نه بدون شک با داشتن گیشه خوب حاضر بودند در هر شرایطی اجرای خود را ادامه دهند.

يادی از روزگاری كه محمدعلی كشاورز بر صحنه نمايش می‌درخشيد / دل‌تنگی سنگلج ابدی شد دوشنبه 26 خرداد 1399
يادی از روزگاری كه محمدعلی كشاورز بر صحنه نمايش می‌درخشيد / دل‌تنگی سنگلج ابدی شد

يادی از روزگاری كه محمدعلی كشاورز بر صحنه نمايش می‌درخشيد / دل‌تنگی سنگلج ابدی شد

صحنه سالن‌هايي مثل «مولوي» و «سنگلج» سال‌ها پيش از سفر ابدي محمدعلي كشاورز دلتنگ حضورش بود.