جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 3
به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

حضور این افراد هنگامی بحث‌برانگیز می‌شود که بسیاری از اهالی تئاتر حذف و کنار گذاشته شده‌اند، همچنین بسیاری از دانشجویان و مشتاقان بازیگری با اینکه دوره‌های لازم را برای بودن در صحنه گذرانده‌اند، بنا به دلایل غیرتئاتری مجبورند به شغلی دیگر روی بیاورند.

بازیگری به مثابه‌ی پژوهش یکشنبه 12 شهریور 1402 18:44

بازیگری به مثابه‌ی پژوهش

پژوهش‌کردن روندی است که از کنجکاوی روشنفکرانه و زیبایی‌شناسانه زاده می‌شود؛ ولی پژوهش‌ها نشان می‌دهند بازیگری روان‌تنی تعریف شدنی نیست و امری مسلّم و روشن نخواهد بود.

 هفته دولت یا هفته انحراف اذهان عمومی؟ شنبه 11 شهریور 1402 22:47
ارقام گزارش‌های مالی اداره کل هنرهای نمایشی، بیش از آنکه عظیم باشند، باور ناپذیرند؛

هفته دولت یا هفته انحراف اذهان عمومی؟

اداره کل هنرهای نمایشی همچون دیگر نهادهای دولتی در هفته دولت اقدام به انتشار گزارشی مبتنی بر اعداد کرد که در آن بتواند از فعالیت‌های یک ساله خود دفاع کند. اعدادی که بسیار بزرگ بودند؛ اما بیش از آنکه عظیم باشند، به نظر می‌رسید درجهت انحراف اذهان عمومی تهیه شده‌اند.

 «سالاری» که در بند بنیاد نماند، چگونه سالار هنر شد؟ / این جوال‌دوزهای سربه‌هوا! پنجشنبه 2 شهریور 1402 09:38

«سالاری» که در بند بنیاد نماند، چگونه سالار هنر شد؟ / این جوال‌دوزهای سربه‌هوا!

بنیاد ادبیات نمایشی در زمان معاونت هنری شاه‌آبادی با مدیریت محمود سالاری تأسیس شد، با اِهن‌وپِهن‌های زیاد، تا جایی‌که برای هر امر بی‌مربوطی چند پیرمرد تئاتری را کشان‌کشان به صفوف نخست جلسات بیهوده دعوت می‌کردند تا با چند عکس نسبت به آنچه رخ می‌داد، مشروعیتی از دست رفته به دست آورند.

 تئاتر مشهد زیر چرخ‌های هوندا ۱۲۵ پنجشنبه 2 شهریور 1402 09:34
اوضاع فرهنگ و هنر مشهد در چه حالی است؟

تئاتر مشهد زیر چرخ‌های هوندا ۱۲۵

هنرمندان مشهدی در حساب‌های خود اعلام کرده‌اند ارشاد مشهد به جای حل معضل لباس‌‌شخصی‌ها، ترجیح داده است مجوزها خود را به حالت تعلیق درآورد. برخی نیز به این مسأله معترض شده بودند که با وجود انبوهی از فیلترهای سخت‌گیرانه در مشهد و عبور از سدهای سانسور، باز هم امنیت شغلی هنرمندان مشهدی مهیا نشده است.

 نگاهی به وضعیت تله‌تئاتر در تلویزیون؛ زمانی این صحنه جای «نصیریان‌»ها بود! یکشنبه 1 مرداد 1402 14:08

نگاهی به وضعیت تله‌تئاتر در تلویزیون؛ زمانی این صحنه جای «نصیریان‌»ها بود!

«پس از سال‌ها وقفه در تولید تله‌تئاتر، این‌ گونه‌ی مغفول بازمی‌گردد»؛ این جمله را از دو سال قبل و پس از ۱۰ سال وقفه در ساخت نمایش‌های تلویزیونی، هر از گاهی از سوی مسوولان صداوسیما می‌شنویم؛ اما اینکه اساسا این وعده چقدر عملیاتی شده است، مروری آماری بر تعداد تولیدات و همچنین کیفیت آنها در این مدت، خود گویای امر است.

 رنج‏‌های ایرانی اجرای نمایش چهارشنبه 3 خرداد 1402 21:39

رنج‏‌های ایرانی اجرای نمایش

هنر تئاتر و مظلومیت، در ایران نسبتی وثیق دارند. تئاتر نه از رسانه سینما و موسیقی برخوردار است و نه گردش مالی اقتصاد آن به‌پای دو هنر مزبور می‌رسد. مصائب صدور مجوز در تئاتر هم، سر دراز دارد. مثلا هفته پیش، کارگردان تئاترِ «657» از مشکلات مسیر اخذ مجوز گفت که فارغ از این مورد، مهم‌ترین تنگناها و صعوبت کار تئاتر را مرور می‌کنیم.

نگاهی به نمایش «گربه نره و روباه مکار»/ پینوکیو؛ مقهور اقتدارگرایی در فضایی فانتزی پنجشنبه 21 اردیبهشت 1402 01:48

نگاهی به نمایش «گربه نره و روباه مکار»/ پینوکیو؛ مقهور اقتدارگرایی در فضایی فانتزی

تکلیف ما با اجرای «گربه نره و روباه مکار» کمابیش روشن است: یک نمایش تر و تمیز که تمنای نقد سیاست و اخلاقیات جامعه را دارد و در این وادی پیروزمندانه شکست می‌خورد

دولت هیچ‌ ایده‌ای برای بخش خصوصی تئاتر ندارد جمعه 15 اردیبهشت 1402 23:29

دولت هیچ‌ ایده‌ای برای بخش خصوصی تئاتر ندارد

حال مسأله این است که مصوبه ‌دولت سیزدهم مبنی بر کاهش تصدی‌گری دولت در بخش فرهنگی آیا با وضعیت کنونی هم‌خوانی دارد؟ آیا نظام سفت و سخت سانسور کنونی در تضاد با اصل44 نیست؟ آیا رویه دولت همچون یک‌دست‌سازی خویش، قرار است در تئاتر هم رقم بخورد؟

صندوق اعتباری هنر شفاف نیست/ هنرمندان بی‌دلیل تعلیق می‌شوند جمعه 15 اردیبهشت 1402 00:43

صندوق اعتباری هنر شفاف نیست/ هنرمندان بی‌دلیل تعلیق می‌شوند

در صندوق اعتباری هنر بی‌نظمی و آشفتگی وجود دارد. کارشناسان(اگر واقعا کارشناسی وجود داشته باشد) شیوه‌نامه‌ای برای تایید و رد کردن متقاضیان و اعضا ندارند.

من در اجرای تئاتر تردید دارم! چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402 11:31
در پی رد نمایش «هملت» دکتر مسعود دلخواه

من در اجرای تئاتر تردید دارم!

چند روز پیش آگاه شدم دکتر مسعود دلخواه که در صدد اجرای نمایش «هملت» در تئاتر شهر بود،‌ و به او قول سالن اصلی برای مرداد و شهریور را داده بودند، پروژه تازه هنریش را تعطیل کرده و در این عسرت هنری، قصد دارد کار نکند.

 زمین سوخته‌ای به نام تئاتر شهر دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 14:51
نگاهی به وضعیت اقتصادی مهم‌ترین سالن تئاتری کشور، در سایه سکوت سهمگین وزارت ارشاد

زمین سوخته‌ای به نام تئاتر شهر



ضرر حضور بسیاری از نمایش‌ها، در تأتر شهر زمانی حادتر می‌شود که خبرها از دعوت سجاد افشاریان برای اجرا در سالن اصلی حکایت می‌کند. اگرچه تیر اولیه برای اجرای نمایش «بک‌توبلک» به سنگ خورده است؛ اما دادن سالن اصلی تئاتر شهر برای یک مونولوگ تک‌بازیگره و بدون دکور تنها یک پیام دارد: تئاتر شهر وضعیت فاجعه‌ای در گیشه و مخاطب دارد.

تئاتر، اصلاح‌گر جامعه فروپاشیده سه شنبه 22 فروردین 1402 15:35
هنر چگونه در بزنگاه‌های تاریخی به اجتماع امکان حیات می‌دهد؟ / 1

تئاتر، اصلاح‌گر جامعه فروپاشیده

مسیر اصلاح اجتماعی در ایران با سقوط محمدعلی شاه رقم می‌خورد. اصلاح اجتماعی که هیچ ارتباطی با دربار ندارد و بیشتر سیاسیون هستند که در نقش مصلح اجتماعی ظاهر می‌شوند. نقطه عزیمت ما اما جایی است که شخصیت‌های حقیقی تلاش می‌کنند از فضای باز سیاسی شکل‌ گرفته اقدام به برپایی رویکردهای حقوقی کنند. آنها از تلاش‌های فردگرایی چون «روزنامه تئاتر» میرزا رضاخان طباطبایی‌نایینی سراغ رویکردهای جمع‌گرا می‌روند تا در پس نام انجمن‌ها و شرکت‌ها، رویه اصلاح‌گرانه خود را رقم بزنند.

بهره‌برداری طبقاتِ زیرِ متوسط از تئاتر بحران‌زا شد؟!/ عارضه تاربینی در مدیریت نفتی دوشنبه 22 اسفند 1401 18:36

بهره‌برداری طبقاتِ زیرِ متوسط از تئاتر بحران‌زا شد؟!/ عارضه تاربینی در مدیریت نفتی

آگوستو بوآل در مقدمه کتاب «تئاتر ستمدیده» یا آنچه «تئاتر ستمدیدگان» ترجمه شده، به چرایی این موضوع اشاره دارد که چرا «باید برای تئاتر ستیز کرد؟» به عقیده او «طبقات حاکم پیوسته سعی می‌کنند تئاتر را زیر سلطه خود نگه‌ دارند و از آن به ‌صورت ابزار استفاده کنند.» عملی که به «دگرگونی مفهوم تئاتر» منجر می‌شود. نگاهی به بعضی نمایش‌ها که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر روی صحنه رفته‌اند، نشان می‌دهد نظر بوآل تا چه اندازه می‌تواند بر بال زمان نشسته و به جغرافیاهای متفاوت سفر کند.

برتولت برشت و تئاتر در گذر زمان شنبه 20 اسفند 1401 06:06

برتولت برشت و تئاتر در گذر زمان

برشت در تئاتر به دنبال ابزاری بود تا بتواند از طریق آن نظم متظاهرانه‌ی اجتماعی را به هم بریزد. نظمی که بر اساس پول مناسبات مالی سرمایه‌داران بنا شده است و هیچ‌جای آن ارتباط انسانی دیده نمی‌شود.

قرار ما آنجا که پُر است از جگرکی و پفکی شنبه 13 اسفند 1401 19:45
درباره حریم تئاتر شهر

قرار ما آنجا که پُر است از جگرکی و پفکی

امروز و در میانِ این حجمِ دود، بعید است از تصویرِ جمعیتِ صف بسته دورِ‌ «تئاتر شهر» که منتظر باز شدنِ گیشه فروش بلیت نمایش «حمید سمندریان»، «بهرام بیضایی» و... بودند، هاله‌ای باقی مانده باشد. تصویری که دیرزمانی است تکرار نشده و با روند یک دهه اخیر اوضاع اقتصاد، دیگر هم نخواهد شد، اما جای این تصویر، تا دل‌تان بخواهد دودِ سیگار است و سیگاری و جگر و دل و قلوه و سوسیس و کوبیده.

تازه‌کارها نتوانستند میدان‌داری کنند؛ رکود ادامه دار تئاتر چهارشنبه 10 اسفند 1401 22:47

تازه‌کارها نتوانستند میدان‌داری کنند؛ رکود ادامه دار تئاتر

بعد از پایان یافتن جشنواره چهل‌ویکم تئاتر بین‌المللی فجر، در آخرین ماه زمستان، شاهد رونق گرفتن نه چندان امیدوارکننده اجراهای تئاتری هستیم. مسئله اینجاست که حرفه‌ای‌های عرصه نمایش همچنان به صحنه بازنگشته‌اند و فضا برای تازه‌نفس‌های بی‌تجربه و آماتور بیش از پیش گشوده شده است.

تئاتر، سیاست و پرفورمنس‌های خیابانی چهارشنبه 3 اسفند 1401 22:17
117 سال فراز و فرود هنرهای نمایشی در مقاطع مهم تاریخی

تئاتر، سیاست و پرفورمنس‌های خیابانی

تا هنگامی که کسانی نگهبان فرهنگ هستند، تولیدکنندگان فرهنگ مسوول فرهنگ نیستند، زیرا در حاشیه هستند، از این‌رو در نبود نظارت و نگهبان، تولیدکنندگان فرهنگ و هنر، مسوول خواهند بود. اگر جامعه‌ای عقب‌مانده است و تولیدکنندگان فرهنگ در حاشیه‌اند، مسوولیت تمام عقب‌ماندگی مردم بر گردن دولت است.

 لزوم بازگشتِ اقتدار به بخش بین‌الملل و آشتی‌ با غایبان چهارشنبه 12 بهمن 1401 15:06

لزوم بازگشتِ اقتدار به بخش بین‌الملل و آشتی‌ با غایبان

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درحالی روز سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه به کار خود پایان داد که تعدادی از تئاتری‌ها این رویداد را تحریم کرده‌‌اند، تعدادی نیز به دلیل مشکلات اقتصادی امکان حضور در جشنواره را نداشته‌اند. اما بخش بین‌الملل جشنواره نیز امسال کاستی‌های بسیاری دارد که از آن جمله است: نبود گروه‌ها و اجراهای مطرح.

به بهانه انتشار کتاب «مقالات تئاتری شمس» نوشته علی شمس/  سیری سرخوش و سرکش در فرهنگ تئاتر دوشنبه 10 بهمن 1401 19:44

به بهانه انتشار کتاب «مقالات تئاتری شمس» نوشته علی شمس/ سیری سرخوش و سرکش در فرهنگ تئاتر

شمس در مقاله دوم البته توضیح مبسوط ارایه می‌دهد و گاهی به تبارشناسی دست می‌زند تا به نتیجه دلخواه برسد. رقص پیش از اسلام و رقص پس از اسلام. رویکردهای عرفا به این هنر و آنچه در قالب «هزار و یک شب» و سفالینه‌ها و نقش‌برجسته‌ها برای ما به یادگار مانده، تا نگاهی به آنچه غرب را به مجسمه‌سازی و برپایی رقص رسانده و در مقابل، خوشنویسی و لاغری ژست‌های رقص در شرق: «اگر در مقطعی از تاریخ محدودیتی بر موسیقی و رقص و مجسمه‌سازی پدید نمی‌آمد، چه بسا کسانی چون میرزا غلامرضا اصفهانی، بهزاد، میرزا محمدرضا کلهر و دیگرانی از این دست تجلی هنرشان همسو با میکل آنجلو و رامبراند بود.»

تئاتر شهری که مصرفش کردیم یکشنبه 9 بهمن 1401 13:20

تئاتر شهری که مصرفش کردیم

یادداشت فریده سپاه منصور بازیگر پیشکسوت درباره تئاتر شهر.