شنبه , ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 24
به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

حضور این افراد هنگامی بحث‌برانگیز می‌شود که بسیاری از اهالی تئاتر حذف و کنار گذاشته شده‌اند، همچنین بسیاری از دانشجویان و مشتاقان بازیگری با اینکه دوره‌های لازم را برای بودن در صحنه گذرانده‌اند، بنا به دلایل غیرتئاتری مجبورند به شغلی دیگر روی بیاورند.

نوشتاری از حسین کیانی در پی حواشی اجرای روح‌الله جعفری پنجشنبه 24 مرداد 1392 00:00

نوشتاری از حسین کیانی در پی حواشی اجرای روح‌الله جعفری

حسین کیانی رئیس کانون کارگردان خانه تئاتر با نگارش یادداشتی به تشریح مشکلات امروز هنرمندان پرداخت و از دولت آینده خواست تا برای حل این مشکلات راه‌حلی ارایه بکند.

مقاله - تعهد در تئاتر سه شنبه 22 مرداد 1392 00:00
.

مقاله - تعهد در تئاتر

باید بپذیریم نمایشنامه‌نویسی دینی ما كماكان دچار یك مهجورماندگی و تهاجم به این رویكرد است. باید صورت و سیرت آن را بازگشایی كنیم. مهجور به مفهوم یك مدل از پیش فرض شده است. نمایشنامه‌نویسی دینی، كاركردی مناسبتی، جشنواره‌ای و یا حتی فراتر از آن كاركردی ویترینی دارد. نه از سوی كسانی كه آن را به صورت جدی و باورمند دنبال می‌كنند.

کارگاه‌های آموزشی تئاتر باید نیازسنجی و مخاطب‌سنجی شوند دوشنبه 21 مرداد 1392 00:00
آسیب‌شناسی کارگاه‌های آموزشی تئاتر کودک و نوجوان؛

کارگاه‌های آموزشی تئاتر باید نیازسنجی و مخاطب‌سنجی شوند

برگزاری کارگاه‌های کوتاه مدت آموزشی تئاتر می‌توانند بسیار موثر باشند؛ اما برای موثر بودن این کارگاه‌ها یک شرط وجود دارد و آن این که کارگاه‌های کوتاه مدت بیش از این‌که برای افراد آماتور طرح‌ریزی شوند باید برای افراد حرفه‌ای در نظر گرفته شده و بنا به نیاز علمی ایشان برنامه‌ریزی شوند.

پندآموزی از شكسپیرولوژی و معمای شكسپیر شنبه 19 مرداد 1392 00:00
مقاله ای از دكتر فرهاد ناظرزاده كرمانی

پندآموزی از شكسپیرولوژی و معمای شكسپیر

آنچه دربارة ويليام شكسپير نوشته شده، بهانه‌اي است براي گريزهايي ناگزير به نكته‌هاي ديگر و به اميد عبرت‌آموزي به رسم «خوش‌تر آن باشد كه سرّ دلبران/ گفته آيد در حديث ديگران!»

نگاهی به روابط متقابل هنرمندان و مسئولان شنبه 19 مرداد 1392 00:00
.

نگاهی به روابط متقابل هنرمندان و مسئولان

در هیچ‌کجای دنیا، طرف اول یعنی مسوولان و سیاستگذاران و مدیران فرهنگی و طرف دوم یعنی هنرمندان و فرهنگ‌سازان تا این حد به کمبودها و نقصان‌ها و راهکارهای نظری و عملی برای برون‌رفت از تنگناها واقف نیستند.

مقاله - برتولت برشت و تئاتر متعهد سیاسی پنجشنبه 17 مرداد 1392 00:00

مقاله - برتولت برشت و تئاتر متعهد سیاسی

تئاتر حماسی برشت، به دلیل اصرار و اعتقاد او به وظیفة آگاهی‌سازی رسانة تئاتر و افراط وی در آن به بیانیة سیاسی نزدیك می‌شود. او هنر و مسئولیت اجتماعی را به نحوی مستقیم درهم آمیخت كه هر چند پس از او این آمیزش مستقیم و تهییجی در شرایط مابعدی مقبول نیفتاد اما از حیث زیبایی‌شناسی، میزانسن، ساختار ادبیات نمایشی و شیوة نوین اجرایی در تئاتر جهان تأثیر قاطع نهاد. شیوة بازیگری پیشنهادی او نیز به قدر مبانی اجرایی تئاترش مؤثر نیفتاد، هر چند نشان داد سیستم استانیسلاوسكی تنها شیوة بازی نمی‌تواند باشد‌ و نیز سبب و راهگشای كشف شیوه‌های بازی دیگری شد. تحولات پس از برشت نشان داد كه تئاتر متعهد، متفكر هست اما لزوماً تئاتر حزبی و ایدئولوژیك نباید باشد.

بهترین گزینه برای مدیریت تالار هنر کیست؟! چهارشنبه 16 مرداد 1392 00:00
.

بهترین گزینه برای مدیریت تالار هنر کیست؟!

دیر یا زود شاهد تغییراتی در تالار هنر خواهیم بود تغییراتی که پس از دو سال انجام خواهد شد و اگر این گونه شود امیدواریم این بار مدیری با تجربه تر و کارشناس، مدیریت مجموعه‌ای را به دست بگیرد که حالا پایگاه اصلی تئاتر اصفهان شناخته می شود متاسفانه مدیران سازمان نگاه ساختمان سازی، آن هم بساز بفروشی، به تئاتر دارند. بودجه‌ای که از همین مردم شهر می گیرند را بدون تفکر کارشناسی صرف هزینه‌هایی می کنند که بازخوردش هیچ چیزی را به این مردم اضافه نمی‌کند و در جواب انتقاد تهدید می‌کنند که این بودجه را قطع خواهند کرد و هستند کارگردانانی که از ترس بی کار شدن بدون لحظه‌ای درنگ به صرافت افتاده و هیاهو میکنند که اگر شهرداری بودجه تاتر را قطع کند چه کنیم؟! مگر بودجه که سازمان به تئاتر اختصاص داده از جیب مدیران پرداخت می شود که آن را قطع کنند؟!

یادداشت - تئاتر نیازمند اعتمادسازی بین مدیران و هنرمندان است سه شنبه 15 مرداد 1392 00:00

یادداشت - تئاتر نیازمند اعتمادسازی بین مدیران و هنرمندان است

معتقدم براي تغيير به سوي آينده‌اي بهتر در تئاتر، نيازمند نگرش اصلاحي در افكار هنرمندان و مسئولين دولتي نسبت به جريان تئاتر هستيم.

مقاله : جامه تأخير براى گريز از ادراك! دوشنبه 14 مرداد 1392 00:00
مقاله‌ای از نصرالله قادرى

مقاله : جامه تأخير براى گريز از ادراك!

روشن است كه اين مجموعه اطلاعات‏براى تحليل از سوى «دراماتورژ» ارايه ‏مى‏شود. يكى از دلايل عمده حضورضرورى دراماتورژ در گروههاى اصيل‏تئاترى به همين جهت است. و شخص است‏كه زاويه ديد ما در رويكرد به «اديپوس‏شهريار» تحليل از منظر دراماتورژ است كه‏در رأس هرم هر گروه تئاترى جاى دارد.

بزرگانی که قدرشان را ندانستیم دوشنبه 14 مرداد 1392 00:00
تجربیات تئاتر ایرانی بدون جایگزین زیر خاک می‌روند

بزرگانی که قدرشان را ندانستیم

سال 92 برای نمایش‌های ایرانی و سنتی ایران سال خوبی نبود زیرا بزرگانی در این عرصه چشم از جهان فروبستند که بسیاری از تجربیات‌شان در سینه حبس ماند و فضا و بستر مناسبی برای انتقال این تجربیات و فعالیت مستمر در عرصه تئاتر و نمایش‌های سنتی برای‌شان فراهم نشد.

از نقد تئاتر چه انتظاری داریم؟ یکشنبه 6 مرداد 1392 00:00

از نقد تئاتر چه انتظاری داریم؟

ما از نقد تئاتر چه انتظاری داریم؟ این سئوالی است که در طی یک ماه، منتقدان نیویورک تایمز به صورت آن‌لاین به بررسی آن پرداختند و خیلی زود به سئوال تازه‌ای رسیدند: منظور از «ما» کیست؟

نگران نباشید، شما یکشنبه 6 مرداد 1392 00:00
یادداشتی از مژگان خالقی به بهانه در گذشت محمود استاد محمد

نگران نباشید، شما "محمود استاد محمد " نیستید، تنها دقیقه ای تخیل کردید‍!

تصمیم گرفتم اعتراض نامه ای بنویسم. نمی خواهم بگویم چرا تا وقتی زنده بود برای اش کاری نکردید و چرا مرده پرست هستید؛ چرا که با این حقیقت محتوم که ما مرده پرست هستیم کنار آمده ام یا بهتر است بگویم جایی برای دفاع باقی نمانده؛ اما پس از مرگ "محمود استاد محمد" به این باور رسیدم که ما مرده پرست نیستیم، کار ما به جایی کشیده است که به راحتی آب خوردن انسانی را می کشیم!

یادداشت پرویز پورحسینی به بهانه درگذشت محمود استادمحمد جمعه 4 مرداد 1392 00:00
استاد محمد از نمایش‌نامه‌نویسان تاثیرگذاری است که به نوعی مسیر نمایش‌نامه‌نویسی ایران را جهت دهی کرد

یادداشت پرویز پورحسینی به بهانه درگذشت محمود استادمحمد

استادمحمد از نمایش‌نامه‌نویسان تاثیرگذاری است که به نوعی مسیر نمایش‌نامه‌نویسی ایران را جهت دهی کرد و بسیار تاثیرگذار بود.

سهم تئاتر در شادی های اجتماعی چهارشنبه 2 مرداد 1392 00:00
.

سهم تئاتر در شادی های اجتماعی

هنر سهم قابل توجهي در رشد اقتصادي در كشورهاي توسعه يافته ايفا مي‌كند. بنا به گزارش مركز اقتصاد و تجارت بريتانيا، توليدات هنري تنها يك دهم درصد از هزينه‌هاي عمومي را به خود اختصاص مي‌دهند و در مقابل، چهار دهم درصد توليد ناخالص داخلي را شامل مي‌شوند.

یک یار دوازدهم در جشنواره نمایش‌های کمدی اصفهان جمعه 28 تیر 1392 00:00
یک یادداشت فوتبالی، تئاتری!

یک یار دوازدهم در جشنواره نمایش‌های کمدی اصفهان

یک یار دوازدهم در جشنواره نمایش‌های کمدی اصفهان

کاش سمندریان بود و می‌دید شاگردانش هر روز به او سلام می‌کنند شنبه 22 تیر 1392 00:00
یک سال از در گذشت پدر تئاتر ایران گذشت

کاش سمندریان بود و می‌دید شاگردانش هر روز به او سلام می‌کنند

یک سال یعنی 365 روز. 365 روز را شاید بتوان در نگاهی اجمالی مرور کرد اما اگر بخواهیم لحظه لحظه‌ی آن را آنگونه که زندگی کردیم مرور کنیم یک سال بر عمرمان افزوده می‌شود. 365 روز پیش حمید سمندریان تصمیم گرفت که دیگر نباشد و نبیند. تصمیم گرفت که نباشد و نبیند که ما با خود و تئاتر، با خود و هنر چه می‌کنیم. تصمیم گرفت نباشد و نبیند که 365 روز بعد چگونه زندگی روزمره ما را در خود حل می‌کند.

صحنه از پای‌بست ویران است‌! سه شنبه 18 تیر 1392 00:00
نقدی بر برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر طنز اصفهان

صحنه از پای‌بست ویران است‌!

وقتی عکاس جشنواره که مهمترین وظیفه را برای ثبت لحظات جشنواره دارد، برای 6 روز اجرا 50 هزار تومان دست‌مزد می‌گیرد زیاد نباید سخت بگیریم که دبیر کیست؟ جشنواره طنز چیست؟ کیفیت آثار در چه حد است؟ عکس تئاتر به چه معناست؟ وقس علی هذا!

تئاتر بی رمق اصفهان در انتظار تدبیر و امید سه شنبه 11 تیر 1392 00:00
اداره ارشاد، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری و حوزه هنری اصفهان سه نهاد رسمی متولی تئاتر در شهر اصفهانند

تئاتر بی رمق اصفهان در انتظار تدبیر و امید

سالی یکی دو جشنواره رسمی و اجراهای یکی در میان و پراکنده از سوی برخی از اهالی تئاتر که این روزها بیشتر دیده می‌شوند؛ واقعیت این است که وقایع تئاتری اصفهان امروز به همین ها ختم می‌شود.