نمایشنامهی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استرهلر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایشنامه را بهصحنه بردهاند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمهی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداختهاند. ترجمهی این مطلب را در ادامه میخوانید.
دعوت شدم به تماشاخانه «سهنقطه» در نقطهای کوچک در شهر بزرگ تهران. وارد که شدم دیدم دنیایی از انرژی، شوروعشق جوانی در این حجم معماری کوچک سه نقطه متراکم شده است. همین انرژی متراکم سبب شده بود که این سه نقطه مسکونی به یک صحنه تئاتر تبدیل شود و بار دیگر برایم ثابت شد که فقر سبب خلاقیت میشود.
تئاتر مستند در حقیقت یکی از شاخههای تئاتر سیاسی است و بازسازی اسناد موجود در مورد یک اتفاق خاص. درحقیقت در تئاتر مستند گزارشهای واقعی از یک اتفاق واقعی تبدیل به نمایش، با تمام خاصیتها و قابلیتهای نمایشی میشود و هر چیزی که قرار بود در قالب کلمات تنها خوانده شود، فرمی نمایشی به خود میگیرد.
حالتان خوب است؟ نميخواهيد برگرديد؟ حالا وقت بازگشتن است. هنوز البته كتابها در ارشاد ماندهاند و مجوز نميگيرند. هنوز معلوم نيست طرحها و فيلمنامههاي در كشو مانده چه خواهند شد. اما در عين حال اميد هم هست.
عنوان نمایش اشارهای است سرراست به منابعش: «در انتظار ماهی سیاه کوچولو». یک طرف درام مزدک میرعابدینی داستان دلپذیر بهرنگی است و سویه دیگرش متن عبثنمای بکت؛ دو متن که شاید در نگاه نخست بیارتباط بنمایند اما عمیقتر که در آنها بنگریم...
اپرای عروسکی عاشورا به کارگردانی بهروز غریب پور در تالار حافظ شیراز بر روی صحنه است
نصرالله قادری نویسنده و کارگردان برجسته تئاتر و رئیس انتشارات نمایش، در یادداشتی خطاب به رئیس جمهور از مشکلات تئاتر گفته و خواستار التفات بیشتر دولت به این عرصه هنری و اهالی آن شده است.
حضور مقتدرانهی تئاتر استانها در تهران، میتواند به برقراری تعاملی دو سویه میان هنرمندان مرکز و استانها و در نهایت رونق بیشتر تئاتر کشور کمک شایان توجهی نماید. یکی از نتایج تعامل و گفتمان بین هنرمندان استانها و هنرمندان مرکز، تبادل اندیشه، ارائه نظرات و راهکارها در جهت حل مشکلات پیش پای اهالی و دلسوزان هنر تئاتر است...
نمايش با كاروان سوخته نوشته ي عليرضا كوشك جلالي با بازي و كارگرداني مهران حيدري از 13 تا 22 آذر در سالن استاد هودي شيراز به روي صحنه رفت و بعد از آن تا 25 آذر تمديد شد
تئاتر زمانی اثرش را روی بیننده میگذارد که وقتی سالن نمایش را ترک میکنید با شخصیتها و نمایش همراه شده و به آنها بیندیشید و درگیر داستانشان شوید. چند روز گذشته به سالن قشقایی رفتم برای تماشای نمایش پروانگی. همین حس را داشتم.
شيوه مداخله عروسكي با مشاركت گيري از كودكان تفكر انتقادي را در آن ها ايجاد و تقويت مي كند تا بتوانند در برخوردها و شرايط مختلف عكس العمل هاي بهتري نشان دهند و در رفتارها و موقعيت هاي پرخاشگرانه آسيب كمتري ببينند.
گلاب آدینه اینروزها ترجیح میدهد بیشتر روی صحنه باشد. او بعد از نقش سرهنگ در نمایش «سیندرلا» حالا در نقش یکی از بیوههای غمگین جنگسالار در تالار چهارسو در کنار خواهر و دخترش به صحنه رفت
چیدمان در نمایش، بر اساس نگرش طراح،علم او از چیدمان، توجه به تاثیر در نگاه و برداشت تماشاگر از یک اثر و البته خواست و دیدگاه کارگردان از فضای نمایش صورت میگیرد. چیدمان بازی گاه ها را مشخص میکند. فرم کلی احجام در این مرحله مشخص می شود. اما آنچه صحنه را چشم نواز میکند، به اجسام هویت می بخشد، فضاسازی را موثر و دقیق می کند، آرایش صحنه است. در این مرحله طراح باید به جزئیات بپردازد.
در این نوشته تلاش شده تا مفهوم اجرا در آثار او بررسی شود تا بتوان رویكرد وی به مقوله اجرا را فهمید و چگونگی استفاده وی از عناصر مختلف بیان هنری در جهت رسیدن به رویكرد شخصی ویلسون به اجرا را بررسی كنیم. در این جهت سعی نگارنده بر جمعآوری مطالب از منابعی بوده كه به طور مستقیم از زبان خود ویلسون بیان شده باشند. بیشتر مطالب در این مقاله از كتابی جامع درباره ویلسون و كارهایش گرفته شده است2.
در آغاز مختصری از زندگینامه وی را توضیح و سپس درباره تاسیس مدرسه برد هافمان شرح میدهیم و در فصل سوم رویكرد ویلسون به مفهوم اجرا را با شرح ابزار بیانی همچون اجرا، نور، كلام و غیره در آثار او و تاثیرهای مختلف بر شكلگیری رویكردش به اجرا را شرح داده و در پایان یك نمونه از اجراهای وی به نام نگاه مرد كر3 كه از كارهای اولیه اوست و جهت ویلسون را در تئاتر آوانگارد مشخص كرد را توضیح میدهیم.
بسیاری از مفسران هنری معتقدند که نقد تئاتر در سالهای اخیر در موقعیتی بحرانی قرار گرفته است. اخراج بسیاری از منتقدان تئاتر از روزنامه ایندیپندنت این نگرانی را دامن زده است که روزنامههای انگلیسی به تبعیت از جراید آمریکایی، دیگر جای مطمئنی برای نقدنویسان نیستند.
طبیعت آثار طنز بر خنده استوار است و خنده را تنها وسیلهای میداند برای نیل به هدفی برتر و آگاهکردن انسان به عمق رذالتها. نمایش شایعات در ظاهر میخنداند اما در پس این خنده واقعیتی تلخ و وحشتناک وجود دارد که در عمق وجود مخاطبانش خنده را میخشکاند و او را به تفکر وامیدارد.
در اين مقاله، با ذكر خلاصهاي از اقدامات پيشينيان در جهت استفاده از ژست، سعي در روشن ساختن هرچه بيشتر ماهيت ژست داريم؛ ليكن براي جلوگيري از طولاني شدن مطلب، مبحث ژست در نمايشهاي شرقي را در فرصتي ديگر طرح خواهيم كرد.
.
بارها از خود این سؤال را پرسیدهایم كه آیا تئاتر مسئله مهمی است؟
و همه میدانیم كه هست! و پاسخ به این پرسش آن قدر بدیهی است، كه هر بار كه به آن پاسخ دادهایم دچار شگفتی شدهایم. برای قبیله و قومی كه صاحب فرهنگ هستند و میدانند كه تئاتر مترادف فرهنگ است، واضح و مبرهن است كه صحنه تئاتر یكی از جاهایی است كه میتوان در آن احساس خوشبختی كرد. میتوان احساس غربت را به فراموشی سپرد. میتوان باور كرد كه در خانه هستیم و به همین علت مهم احساس آرامشی به ما دست میدهد. حس عمیق و دردناك غربت، غربت به معنای دقیق كلمه عبارت است از دوری از خانه یا بیخانمانی! مفهوم غربت عمیقاً با مفهوم خانه به هم پیوسته است...
برخی رفتارها از سوی مدیریت تئاتر خیابانی باعث شده امروزه گروههای فعال ایران انگیزهای برای اجراهای عمومی نداشته باشند و به جشنوارهها با دید بیاعتمادی نگاه کنند.
زندگی هنرمندان این سرزمین، همیشه سرشار از غبطه و ناکامی بوده و هست. آنقدر که عمرمان در اندوه سترون بودن خود و حسرت آثار خلقنشدهمان طی شد نه در شادی و رضایت از کارهای خلقشدهمان. پیر شدیم، پیرمان کردند، چون بهترین راه بود برای پنهان کردن شرمساریهاشان – اگر شرمی داشته باشند – و در این میان پیشکسوت نامیدنمان بهترین ترفند است برای منفعل کردن ما! …