شنبه , ۶ مرداد, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 2
روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

مخملباف اگر چه رفتارش در قیاس با آوینی، قدری عوامانه بود. اما هر دو، تقریبا در یک دوران، و از یک منظر، به یک هنرمندروشنفکر - مهرجویی- تاخته بودند. آن دو، در آن روزگار دغدغه‌هایی شبیه به هم داشتند .

نگاهی به فیلم «نبودن» ساخته علی مصفا؛  آثار گذشته بر تغییرات آینده جمعه 25 خرداد 1403 18:09

نگاهی به فیلم «نبودن» ساخته علی مصفا؛ آثار گذشته بر تغییرات آینده

«نبودن» با وجود شاخصه‌های متعدد هنری و داستانی نتوانست وارد چرخه اکران شود و ممیزی‌های گاه و بی‌گاه انقدر به مصفای تهیه‌کننده فشار آورد که عطای نمایش عمومی را به لقایش بخشید و تصمیم گرفت فیلم در یک پلتفرم نمایش خانگی و برای مخاطبان آن به نمایش درآید.

درباره راه‌اندازی گروه سینمایی فرهنگ؛ دکان تازه در بازار کساد سینما چهارشنبه 23 خرداد 1403 17:17

درباره راه‌اندازی گروه سینمایی فرهنگ؛ دکان تازه در بازار کساد سینما

پرسش از رئیس سازمان سینمایی این است که اگر قرار است طرح و ایده‌ای نو دراندازیم، چرا به تکرار ایده‌ای اجرایی‌شده دست می‌زنیم و چرخ را از نو اختراع می‌کنیم؟ اگر قرار بود فیلم‌های خاص و آثار هنری و فرهنگی را در گروه سینمایی متفاوت و جداگانه‌ای اکران کنیم، پس گروه هنر و تجربه برای چیست و ضرورت‌اش در چیست؟

درباره فیلم سینمایی پرویزخان؛ سفیدشویی و انکار حقایق دوشنبه 21 خرداد 1403 23:53

درباره فیلم سینمایی پرویزخان؛ سفیدشویی و انکار حقایق

اسطوره اخلاق فوتبال عباس اکرامی بود که مکتب شاهین را پایه‌گذاری کرد و شاگردان خلفش حسینعلی کلانی و همایون بهزادی. خود دکتر اکرامی می‌گفت بهترین شاگرد مکتب شاهین، کلانی است که در اخلاق و ورزش مدارج ترقی را توسعه‌مند طی کرد.

نقد فیلم «قلهک»؛ یک فاجعه تمام عیار / نه تنها خانواده‌ها که مجردها هم نباید این فیلم را ببینند شنبه 19 خرداد 1403 21:56

نقد فیلم «قلهک»؛ یک فاجعه تمام عیار / نه تنها خانواده‌ها که مجردها هم نباید این فیلم را ببینند

«قلهک »نه داستان دارد و نه کمدی؛صرفا شوخی های جنسی بی سروتهی است که درکف جامعه شاید آنها رابشنوید وببینید.

نقد تند و تیز فیلم «تگزارس3» در تلویزیون شنبه 19 خرداد 1403 20:53

نقد تند و تیز فیلم «تگزارس3» در تلویزیون

کمدی تگزاس ۳ ساخته سید مسعود اطیابی که به تازگی وارد چرخه اکران سینماها شده است، در برنامه سینمایی هفت مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

درباره فیلم‌های نوجوانانه امیر نادری؛ «من امیرو 79 سال دارم» چهارشنبه 9 خرداد 1403 14:19

درباره فیلم‌های نوجوانانه امیر نادری؛ «من امیرو 79 سال دارم»

امیر نادری در طول 6 دهه فیلمسازی پرچالش در داخل و خارج از ایران؛ از معدود کارگردانانی است که خوانش شخصی خود از سینما را در مسیری معنادار تا امروز دنبال کرده و مصداق عینی روح سرکش قهرمانان نوجوان فیلم‌هایش است که به هر جان‌کندنی؛ رویای بزرگ‌شان را زندگی می‌کنند... حتی در آستانه 80 سالگی.

خوانشی تحلیلی از سینمای امیر نادری در زادروز او؛ دونده سینما چهارشنبه 9 خرداد 1403 14:01

خوانشی تحلیلی از سینمای امیر نادری در زادروز او؛ دونده سینما

هفتم خردادماه زادروز امیر نادری فیلم‌ساز و نویسندهٔ ایرانی است.گرچه نام «امیر نادری» با جریان موج نو سینمای ایران گره خورده و به‌عنوان یکی از فیلمسازان صاحب سبک و تأثیرگذار شناخته می‌شود اما او سینما را از پایین‌ترین سطوح شغلی آغاز کرده و با کارهایی مانند تخمه‌فروشی جلوی در سینما، کنترلچی سالن سینما و آپاراتچی، سینما را در آبادان تجربه کرد.

یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر سه شنبه 8 خرداد 1403 00:12

یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر

پس از گذشت مدت اندکی از آغاز جنبش ۱۴۰۱ همانطور که انتظار می‌رفت، تعدادی فیلم، بدون مجوز‌های رسمی و حتی پوشش اجباری ساخته شدند و شماری از آنها به جشنواره‌های جهانی راه یافتند. ممیزان سازمان سینمایی تلاش کردند با تهدید و ارعاب هنرمندان، آنها را از کار کردن با اینگونه فیلم‌ها منع کنند اما فشارها کمترین نتیجه‌ را داشت. قدرتِ شجاعت در برخی آدم‌ها بزرگتر از هر تهدیدی است.

نگاهی به فیلم آهو ساخته هوشنگ گلمکانی/ عاشقانه‌ای کم جان! شنبه 5 خرداد 1403 11:12

نگاهی به فیلم آهو ساخته هوشنگ گلمکانی/ عاشقانه‌ای کم جان!

آهو یک سکانس معرف خوب در آغاز دارد که تماشاگر را با اتمسفر داستان آشنا کرده و سپس با قهرمان خود روبرو می‌کند. دختر جوانی که از شهر و متعلقاتش دل بریده و ساکن روستایی در شمال ایران شده و آثار چوبی خلق می‌کند. فیلمنامه‌ای کاملا شخصیت محور که با ریتمی ملایم و تا حدودی کند قصه‌اش را روایت می‌کند.

چرا نگهبان شب یکی از بهترین‌های کارنامه فیلمسازی رضا میرکریمی است؟ / معجزه در تهران جمعه 4 خرداد 1403 13:03

چرا نگهبان شب یکی از بهترین‌های کارنامه فیلمسازی رضا میرکریمی است؟ / معجزه در تهران

«نگهبان شب» فیلمی سهل و ممتنع است، حاصل مهارت، پختگی و تجربه‌گرایی جسورانهٔ رضا میرکریمی. فیلمی که قصه‌های معمولی و کوچک و فضای رئالیستی‌اش را با شاعرانگی درمی‌آمیزد و مثل آن پرواز و رهایی آخر اوج می‌گیرد. مثل «معجزه در میلان» ویتوریو دسیکا که آدم‌های بیچاره و بی‌خانمان در ضیافتی ذهنی بر بالنی خیالی سوار می‌شوند تا رها شوند از دنیای مصیبت‌بارشان.

درباره فیلم مست عشق؛ نه عشق مانده نه مستی دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 02:17

درباره فیلم مست عشق؛ نه عشق مانده نه مستی

متأسفانه مولانا شخصیتی واداده فکری به تصویر درمی‌آید و شمس هم کاراکتری عصیانگر که هرچه دلش بخواهد در ید قدرت اوست. حال اگر مخاطب به چنین برداشتی رسیده باشد که جای تأسف است. نوع اکت بازیگران نیز آن‌گونه است که همه تحت سیطره شمس هستند! چه در کادر حضور داشته باشد و چه نه! بازی بسیار بی‌روح پارسا پیروزفر نیز رخوتی در ذهن مخاطب پدید می‌آورد. شمس نیز با نقش‌آفرینی شهاب حسینی جز در یکی، دو پلان آن‌چنان باورپذیر نیست.

نقد فیلم «عامه پسند»؛ ترانه تنهایی یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 19:16

نقد فیلم «عامه پسند»؛ ترانه تنهایی

«عامه پسند» تصویر درستی از تنهایی یک زن خانه‌دار ترسیم می‌کند، رویاهایی که در این زنان وجود دارد و قربانی تصویری می‌شود که جامعه از آنها مطالبه می‌کند، ساده و گاه دم دستی هستند اما این رویاها، اغلب عملی نمی‌شوند. اشاره‌های مختصر و مفید فیلم به رابطه محمدعلی با زنی دیگر، قطع ارتباط پسر و مادر و نادیده گرفته شدن فهیمه، بحران هویت این زن- مادر را عیان می‌کند.

زری خوشکام؛ هنرپیشه پرکار سال‌های دور و خانه‌نشین سال‌های نزدیک شنبه 29 اردیبهشت 1403 19:32

زری خوشکام؛ هنرپیشه پرکار سال‌های دور و خانه‌نشین سال‌های نزدیک

نکته مهم مورد اشاره او اما این بود که این انتخاب، با اجباری که بعدها به کناره‌گیری از بازیگری ناچارش کرد متفاوت است. اجباری که موجب شد هیچ‌گاه نداند به چه‌دلیل سال‌ها ممنوع‌ازتصویر شد و چرا از کاری که عاشقانه دوستش داشت محرومش کردند.

نگاهی به فیلم «مرزهای بی‌پایان» از عباس امینی/ سینمای اجتماعی و دغدغه‌‌مند یا زیرزمینی و جشنواره‌ای؟ شنبه 29 اردیبهشت 1403 17:45

نگاهی به فیلم «مرزهای بی‌پایان» از عباس امینی/ سینمای اجتماعی و دغدغه‌‌مند یا زیرزمینی و جشنواره‌ای؟

با اینکه سینمای اجتماعی در سال‌های اخیر نزول قابل‌توجهی در ایران داشته و محدودیت و سانسور عامل اصلی این اتفاق بوده، اما نمی‌شود تصویرسازی عباس امینی از ایران امروز را به مثابه سینمای اجتماعی ایران معاصر متصور شد. فیلمی که ایران در آن به مثابه یک ویرانه و بیابان تصویر می‌شود و استفاده از این فضاسازی و جغرافیا نه برای مردم بلکه در راستای اعمال پروتکل‌ها انجام شده است.

انگار که رفع مزاحمتی شده باشد/ درباره مهاجرت محمد رسول‌اف سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 15:09

انگار که رفع مزاحمتی شده باشد/ درباره مهاجرت محمد رسول‌اف

هوشنگ گلمکانی درباره مهاجرت رسول اف نوشت: تاسف آن‌جاست که اصحاب قدرت از این اتفاق‌ها استقبال می‌کنند، انگار که رفع مزاحمتی شده باشد.

نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی/صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان شنبه 22 اردیبهشت 1403 21:01

نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی/صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان

یکی از جذابیت های چهارشنبه سوری به بازی گرفتن و به چالش کشیدن ذهن مخاطب توسط خالقان اثر(فیلمنامه نویسان و کارگردان) است؛ به این شکل که در طول تماشای فیلم مولفان اثر هرگز اجازه نمی دهند، که مخاطب از آنها پیشی بگیرد.

درباره فیلم «مست عشق»؛ فیلمی که مولوی در آن مجری برنامه «زلال احکام» است و شمس به دنبال ازدواج و خنچه عقد! جمعه 21 اردیبهشت 1403 17:37

درباره فیلم «مست عشق»؛ فیلمی که مولوی در آن مجری برنامه «زلال احکام» است و شمس به دنبال ازدواج و خنچه عقد!

برادر من! وقتی در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که حقیقت اندیشه مولوی هرگز اجازه اکران نخواهد داشت، چرا باید آن را ساخت؟ آن هم وقتی تفکر مولانا، اوج گرفتن انسان در آسمان است و دغدغه امروز بعضی مسئولان ما، تار موی زنان!

بازخوانی سینمای اصغر فرهادی به بهانه ۵۲ سالگی‌اش/ رئالیسم اجتماعی با طعم اخلاق‌گرایی سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 00:11

بازخوانی سینمای اصغر فرهادی به بهانه ۵۲ سالگی‌اش/ رئالیسم اجتماعی با طعم اخلاق‌گرایی

نام اصغر فرهادی گرچه با موج نوی سینمای ایران گره نخورده است اما سینمای او موجی تازه در جریان و روند تاریخی سینمای ایران بود و می‌توان او را در امتداد همان موج نوی سینمای ایران دانست با مؤلفه‌های تازه و متناسب با زمانه خود.

نگاهی به جایگاه شغلی و اجتماعی هنروران در سینمای ایران/ سراب یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 14:08

نگاهی به جایگاه شغلی و اجتماعی هنروران در سینمای ایران/ سراب

هنرورها نه صنف دارند نه انجمن نه اتحادیه، نه بیمه دارند و نه کارت شناسایی شغلی و درآمدشان نزدیک به صفر است. افرادی که مسوول ساماندهی و آوردن هنرورها برای پروژه‌های فیلم و سریال هستند بابت هر هنرور مبلغ 400 هزار تومان دریافت می‌کنند و برخی از آنها تا جایی که بتوانند از این پول کم می‌کنند و مبلغ ناچیزی را به خود فرد هنرور می‌دهند.